Dit klopt dus niet volgens mij. Volgens die interpretatie collapsed de wavefunctie toch al zodra er een photon op valt?quote:Op donderdag 20 februari 2014 15:24 schreef deelnemer het volgende:
Volgens de kopenhaagse interpretatie zij dino's er alleen als wij kijken.
Nee. Dan is er een superpositie, die veel (klassieke) mogelijkheden in zich draagt.quote:Op donderdag 20 februari 2014 15:28 schreef nikao het volgende:
[..]
Dit klopt dus niet volgens mij. Volgens die interpretatie collapsed de wavefunctie toch al zodra er een photon op valt?
Ik wil in deze niets. Blijkbaar kun je je niet vinden in de kopenhaagse interpretatie. Prima, en helaas voor de kopenhaagse interpretatie.quote:Ik ben het grotendeels met je eens, alleen ageer ik tegen het feit dat je de mens een speciale plek in dit alles lijkt te geven.
Ik geloof niet dat de Kopenhaagse interpretatie een onderscheid maakt tussen diersoorten. Althans, dat zou voor mij volledig nieuw zijn.quote:Op donderdag 20 februari 2014 15:06 schreef deelnemer het volgende:
[..]
[..]
Het punt is dat een kat geen meting doet. Het is, gezien vanuit het de QM, niets anders dan een machine. Dat is de Kopenhaagse interpretatie (en in lijn met Decartes, voor wie een kat ook niet fundamenteel anders is dan een machine).
Nogmaals, ik ben hier niet bezig een bepaalde interpretatie van de QM te verdedigen. Het heeft dus geen zin om met allerlei bezwaren aan te komen. Als je een juiste interpretatie van de QM wilt, dan zul je de QM zelf moeten bestuderen, en als je hem gevonden hebt, dan kun je het hier komen uitleggen.quote:Op donderdag 20 februari 2014 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat de Kopenhaagse interpretatie een onderscheid maakt tussen diersoorten. Althans, dat zou voor mij volledig nieuw zijn.
Maar je wandelt nu wel heel makkelijk over mijn vraag heen: hoe heeft dit gewerkt in de evolutie van de mens? Op welk punt heeft de mens het vermogen verworven om op te treden als 'waarnemer' in de betekenis die jij daaraan geeft? Was homo erectus een waarnemer? Homo Ergaster? Zijn alle apensoorten waarnemers? Waar is precies de splitsing van 'biologische machine' en 'bewuste waarnemer'? En wat heeft dat in vredesnaam te maken met kwantumfysica?
Dus is ook de kat in superpositie. En als wij niet vwezenlijk verschillen van de kat, dan ook een mens in diezelfde situatie. En dat brengt je bij de 'many world' interpretatiequote:Dit is feitelijk hetzelfde probleem als mensen hebben die veronderstellen dat mensen een ziel hebben maar dieren niet. Iets dat er wel of niet is kan niet gradueel ontstaan.
Zoals ik het zie is Schrodinger's Kat een analogie op macroniveau van hoe de kwantumwereld werkt: zolang je niet in de doos kijkt weet je niet of de kat nu dood is of levend en bevindt het systeem zich in superpositie.
quote:En of die kat nu een kat, een muis, een mens of een robot is maakt voor die analogie echt geen mallle moer uit. Je had er net zo goed een randomgenerator in kunnen stoppen. Op macroniveau werkt dat sowieso niet op die manier omdat die doos niet perfect gesloten is of uberhaupt kan zijn. Er zijn altijd interacties tussen de inhoud van die doos en de buitenwereld. Zo'n perfecte scheiding is in de macrowereld helemaal niet realiseerbaar, zelfs niet in zwarte gaten.
Ik krijg toch de indruk dat vooral jouw uitleg daarvan (en van de Kopenhaagse interpretatie) inconsistent is. Niet de kwantumfysica zelf. Vandaar dat ik vraag om nadere toelichting daarvan.quote:Op donderdag 20 februari 2014 19:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nogmaals, ik ben hier niet bezig een bepaalde interpretatie van de QM te verdedigen. Het heeft dus geen zin om met allerlei bezwaren aan te komen. Als je een juiste interpretatie van de QM wilt, dan zul je de QM zelf moeten bestuderen, en als je hem gevonden hebt, dan kun je het hier komen uitleggen.
Mijn punt is alleen dat de huidige formulering van de QM inconsistent is.
Zoals gezegd: Schrodinger's Kat betreft een analogie. Als je dit experiment op de macroschaal uitvoert is noch een kat in een doos noch een mens in een doos in superpositie.quote:Op donderdag 20 februari 2014 19:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dus is ook de kat in superpositie. En als wij niet vwezenlijk verschillen van de kat, dan ook een mens in diezelfde situatie. En dat brengt je bij de 'many world' interpretatie
De uitleg staat in post 36. De twee genoemde elementen, waarmee deze post opent, zijn standaard QM. In die post heb ik alles gezegd wat ik kwijt wilde.quote:Op donderdag 20 februari 2014 20:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik krijg toch de indruk dat vooral jouw uitleg daarvan (en van de Kopenhaagse interpretatie) inconsistent is. Niet de kwantumfysica zelf. Vandaar dat ik vraag om nadere toelichting daarvan.
Schrodinger heeft de paradox van de kat niet geformuleerd om de QM te verduidelijken, maar om aan te geven dat de QM niet kan kloppen. De superpositie houdt namelijk nergens op.quote:Want wat jij daar schrijft over Schrodinger's Kat heb ik nog nergens mogen lezen.
[..]
Zoals gezegd: Schrodinger's Kat betreft een analogie. Als je dit experiment op de macroschaal uitvoert is noch een kat in een doos noch een mens in een doos in superpositie.
Het is een gedachte experiment die aangeeft dat de kopenhaagse interpretatie van de QM (en dat was in die tijd de gangbare) tot ongeloofwaardige situaties leidt (namelijk een macroscopische toestand van superpositie).quote:Op donderdag 20 februari 2014 20:27 schreef Samuray13 het volgende:
Die experiment met kat, wat is precies lokatie ervan in de kwantumfysica? Welk onderdeel ervan is het?
Ik had ook het zelfde punt aangekaart (in een vergelijkbare topic) dat ik geloof (dus niet weet) dat bewustzijn uiteindelijk alleen quantum mechanisch verklaard kan worden op zijn kantiaans gezegd is het "ding an sich" dat eigenlijk vervlochten is met ons lichaam maar niet gelijk is. Wat Kant hierover zei dat het uiteindelijk met noumenale werkelijkheid te maken had en dus uiteindelijk niet met ratio verklaard kan worden maar dat betekent niet dat het niet bestaat of dat het een abstracte concept is maar ja ik ben dan ook erg beïnvloed door Ideeënwereld van Plato. maar zeg eens hoe denk jij erover? Weten kunnen we NOG nietquote:Op donderdag 20 februari 2014 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat de Kopenhaagse interpretatie een onderscheid maakt tussen diersoorten. Althans, dat zou voor mij volledig nieuw zijn.
Maar je wandelt nu wel heel makkelijk over mijn vraag heen: hoe heeft dit gewerkt in de evolutie van de mens? Op welk punt heeft de mens het vermogen verworven om op te treden als 'waarnemer' in de betekenis die jij daaraan geeft? Was homo erectus een waarnemer? Homo Ergaster? Zijn alle apensoorten waarnemers? Waar is precies de splitsing van 'biologische machine' en 'bewuste waarnemer'? En wat heeft dat in vredesnaam te maken met kwantumfysica?
Dit is feitelijk hetzelfde probleem als mensen hebben die veronderstellen dat mensen een ziel hebben maar dieren niet. Iets dat er wel of niet is kan niet gradueel ontstaan.
Zoals ik het zie is Schrodinger's Kat een analogie op macroniveau van hoe de kwantumwereld werkt: zolang je niet in de doos kijkt weet je niet of de kat nu dood is of levend en bevindt het systeem zich in superpositie.
En of die kat nu een kat, een muis, een mens of een robot is maakt voor die analogie echt geen mallle moer uit. Je had er net zo goed een randomgenerator in kunnen stoppen. Op macroniveau werkt dat sowieso niet op die manier omdat die doos niet perfect gesloten is of uberhaupt kan zijn. Er zijn altijd interacties tussen de inhoud van die doos en de buitenwereld. Zo'n perfecte scheiding is in de macrowereld helemaal niet realiseerbaar, zelfs niet in zwarte gaten.
thanksquote:Op donderdag 20 februari 2014 20:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is een gedachte experiment die aangeeft dat de kopenhaagse interpretatie van de QM (en dat was in die tijd de gangbare) tot ongeloofwaardige situaties leidt (namelijk een macroscopische toestand van superpositie).
Ik weet dat de uitspraak oorspronkelijk als doel had het belachelijk maken van de filosofische kijk op de kwantum mechanica, echter werd de uitspraak het boegbeeld van KM. Ik vraag me echter af waarom, want is deze uitspraak ooit onderbouwd op macro niveau? Ik heb het altijd onzin gevonden. En volgens mij de meeste KM-ers ook.quote:Op donderdag 20 februari 2014 20:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is een gedachte experiment die aangeeft dat de kopenhaagse interpretatie van de QM (en dat was in die tijd de gangbare) tot ongeloofwaardige situaties leidt (namelijk een macroscopische toestand van superpositie).
Het is nooit onderbouwd. De many-worlds interpretatie van Everett is er wel op gebaseerd.quote:Op donderdag 20 februari 2014 23:32 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik weet dat de uitspraak oorspronkelijk als doel had het belachelijk maken van de kwantum mechanica, echter werd de uitspraak het boegbeeld van KM. Ik vraag me echter af waarom, want is deze uitspraak ooit onderbouwd op macro niveau? Ik heb het altijd onzin gevonden.
Maar ik ben het met je eens dat het geen geloofwaardige interpretatie is. Maar het is wel de enige consistente interpretatie (de extra interpretatie van de meting, die onderscheid maakt tussen een meting en een fysische ontwikkeling, is eruit gehaald). Als je deze MWI verwerpt blijf je zitten met een inconsistente QM.quote:Many Worlds Interpretation
The fundamental idea of the MWI, going back to Everett 1957, is that there are myriads of worlds in the Universe in addition to the world we are aware of. In particular, every time a quantum experiment with different possible outcomes is performed, all outcomes are obtained, each in a different world, even if we are only aware of the world with the outcome we have seen. In fact, quantum experiments take place everywhere and very often, not just in physics laboratories: even the irregular blinking of an old fluorescent bulb is a quantum experiment.
Waarom ga je niet verder in het vorige topic, dat is amper een jaar oudquote:Op woensdag 19 februari 2014 13:58 schreef Molurus het volgende:
Dit onderwerp is op de een of andere manier mateloos populair, daarom open ik er maar even een topic over.
Kwantumfysica en bewustzijn, hebben deze twee zaken iets met elkaar te maken? Er is in elk geval een select groepje van mensen dat deze overtuiging inderdaad lijkt te hebben, zoals ook duidelijk werd in de topicreeks over dualisme.
Twee bekende mensen op dit gebied zijn Roger Penrose, een brits wis- en natuurkundige, en Stuart Hameroff, een Amerikaanse anesthesioloog.
In onderlinge samenwerking kwamen zij tot de orchestrated objective reduction theorie van het bewustzijn. Op wikipedia wordt daar dit over geschreven:
[..]
Dat heeft hen er echter niet van weerhouden om flink te investeren in een documentaire over deze theorie die mateloos populair is onder diverse soorten... hoe zeg ik dit netjes... zweverige types:
Prachtig gemaakte docu, maar juist daarom erg verradelijk denk ik. Want lang niet alles dat hierin beweerd wordt snijdt (wetenschappelijk gezien) hout.
Stuart Hameroff heeft hierover ook een lezing gegeven bij Beyond Belief 2006:
Vragenronde:
Wat vinden jullie hiervan? Wat is dit?
- (grens)wetenschap?
- pseudowetenschap?
- een verkapte poging om substantiedualisme nieuw leven in te blazen?
- gewoon klinkklare onzin?
En waarom ziet men in kwantumfysica een mogelijke verklaring voor bewustzijn? Is het een argument from ignorance, of is er meer gaande?
quote:Op vrijdag 21 februari 2014 01:43 schreef siddha het volgende:
Wat ik wel grappig vind is, dat juist wat (nu) niet wetenschappelijk verklaarbaar kan, hier krampachtig gepoogd wordt om het bewustzijn wel wetenschappelijk te kunnen verklaren. Wetenschappers hebben zelf al herhaaldelijk toegegeven dat uiteindelijk leven laat staan bewustzijn volgens huidige kennis van zaken wetenschappelijk gezien een onmogelijkheid (of heel erg onwaarschijnlijk) is. De enige manier om bewustzijn bespreekbaar maken is dan ook d.m.v. filosofie en niet door Schrödinger`s kat bij te betrekken, maar juist je eigen innerlijk als maatstaf te gebruiken. QM heeft hele interessante invalshoek om misschien ooit het wezen van bewustzijn te pakken dat zelfs (misschien) uit quantumdeeltjes en/of velden of golven gevormd is en alsjeblieft ga niet steeds laten zien wat andere wetenschappers GEloven (of denken te weten) ik zou juist willen weten hoe jullie het bewustzijn zien of willen zien?
Ik zou willen dat wat je zegt ook echt een feit is en ik ga zelfs verder door te stellen dat leven eigenlijk de vijfde maatstaf is waar ons universum uit bestaat (naast sterke atoomkracht, zwakke atoomkracht, Elektromagnetisme, en Ruimte en Tijd) Ik hoop dan ook dat leven overvloedig aanwezig is in ons universum en dat leven teleologisch verklaard kan worden ( dus met een doel)quote:Op vrijdag 21 februari 2014 08:48 schreef nikao het volgende:
[..]![]()
![]()
Leven is sowieso absoluut niet onwaarschijnlijk. Als het al statistisch onwaarschijnlijk zou zijn (wat ook ter discussie staat, zie verderop), dan nog is het onvermijdelijk dat het wemelt van het leven als je kijkt naar de omvang van het universum, nog even de (oneindige) multiverses daargelaten.
En recentelijk kwam ik deze theorie tegen die zelfs stelt dat in het kader van entropie vergroting leven eigenlijk net zo normaal is als het naar beneden vallen van een appel uit een boom.
W&T / A new physics theory for life
En ook bewustzijn is alles behalve een onmogelijkheid. Je mag me bronnen geven waarin wetenschappers dat stellen, ik lees in elk geval heel wat anders.
Er zijn veel theorien die met huidige kennis/data/observaties wellicht nog niet volledig hard te maken zijn, maar waar wel flinke stappen gezet worden o.a. door het bestuderen van mensen met aandoeningen in de hersenen waardoor hun bewustzijn wordt aangetast.
Zie ook dit artikel wat je zou kunnen zien als een soort 'status update'http://www.sciencemag.org/content/309/5731/79.full
Volgens mij doel je op het idee dat de natuurwetten en de constanten in ons universum 'gefinetuned' lijken te zijn voor leven. Een kleine afwijking in 1 van die constanten en we hebben niet eens sterren of sterrenstelsels inderdaad.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 11:00 schreef siddha het volgende:
[..]
Ik zou willen dat wat je zegt ook echt een feit is en ik ga zelfs verder door te stellen dat leven eigenlijk de vijfde maatstaf is waar ons universum uit bestaat (naast sterke atoomkracht, zwakke atoomkracht, Elektromagnetisme, en Ruimte en Tijd) Ik hoop dan ook dat leven overvloedig aanwezig is in ons universum en dat leven teleologisch verklaard kan worden ( dus met een doel)
maar ik heb dus vaak van wetenschappers gehoord dat als we als we gebruik zouden maken van ons paradigma om universum te kunnen verklaren en als we dan geen rekening houden met leven en/of bewustzijn we uiteindelijk terecht zouden komen in een vorm van singulariteit waar zelfs geen materie zou moeten bestaan ( hoe wonderbaarlijk is leven of materie wel dan niet?) Als we dus gaan praten over bijvoorbeeld superpositie moeten we dan niet eerst heel goed weten wa tleven inhoudt? hoe groot is de rol van een observant in dit gebeuren?en misschien het belangrijkste vraag. Is leven uitkomst van complicatieproces van de materie of spelen er ook quantum mechanische deeltjes/velden of golven hier een rol? ( volgens Rupert Sheldrake iig wel)
In elk geval dank je wel voor die artikels vooral de tweede vind ik intrigerenden ben benieuwd naar je antwoord
Prachtige combinatie om te zeggen van onvoorstelbaar onwaarschijnlijk maar ook onvermijdelijk, zo denk ik dus ook overquote:Op vrijdag 21 februari 2014 11:06 schreef nikao het volgende:
[..]
Volgens mij doel je op het idee dat de natuurwetten en de constanten in ons universum 'gefinetuned' lijken te zijn voor leven. Een kleine afwijking in 1 van die constanten en we hebben niet eens sterren of sterrenstelsels inderdaad.
Maar, diezelfde natuurwetten en theorien die we nu hanteren wijzen erop dat er oneindig (!) veel universa moeten zijn, allemaal met hun eigen constanten en natuurwetten. Als dit echt zo is dan heb je dus een situatie waarin leven onvoorstelbaar onwaarschijnlijk is, maar tegelijkertijd ook onvermijdelijk.
Het feit dat wij ons de vraag kunnen stellen waarom ons universum gefinetuned lijkt te zijn voor leven is gelijk al het antwoord; als dat niet zo zou zijn zouden wij er niet zijn om de vraag te stellen.
de bron van chemie en/of elektriciteit is toch quantum wereld?quote:Op vrijdag 21 februari 2014 00:18 schreef Poolbal het volgende:
Wat volgens mij veel inzicht geeft over de ziel en bewustzijn zijn juist beschadigingen aan de hersenen. En behalve beschadigingen ook tijdelijke invloeden zoals het innemen van alcohol of drugs, we noemen dit ook bewustzijnsveranderende middelen. Een beetje semantiek misschien, maar het zorgt er ook echt voor dat je tijdelijk anders bewust bent van jezelf en/of omgeving.
Beschadigingen:
- letterlijk een beschadiging aan de hersenen zoals een niet dodelijke kogel door het hoofd, trauma door schudden, zuurstoftekort, enz.
- ziektes zoals dementie, amnesie, enz
- psychische trauma's: PTSS, schizofrenie, enz.
Wat me ook te binnenschiet:
Ooit iets gezien van een vrouw die bij bewustzijn was en een open schedel operatie had. Hierbij gaven ze electrische stimulatie op verschillende plekjes en ze vertelde dat ze van alles voelde. Ze had opeens het gevoel van een "regenachtige dag" en andere vage dingen.
Voor mij zijn dit allemaal behoorlijk sterke aanwijzingen dat wel degelijk de fysieke hersenen, met zijn electroactiviteit, jouw bewustzijn maken. Nu hoort bij het fysiek natuurlijk ook de minder fysieke aspecten (alfa, beta, gamma straling en kwantumfysica). Die verdwijnen ook als de cellen verdwijnen. Maar van drugs en alcohol weten we behoorlijk goed hoe dat chemisch de hersenen beïnvloedt. Ik snap denk ik te weinig van kwantumfysica om er echt over te oordelen, maar voor alsnog lijkt me het bewustzijn een behoorlijk chemisch/electrisch gebeuren.
Jawel, maar volgens mij gedraagt zich dat klassiek. Alles is uiteindelijk ontsproten uit de kwantum wereld, maar we hebben dat niet nodig om bijv. de baan van een bal te beschrijven als we die weggooien. Dan volstaat de 'klassieke' natuurkunde.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 11:28 schreef siddha het volgende:
[..]
de bron van chemie en/of elektriciteit is toch quantum wereld?
Je was me voorquote:Op vrijdag 21 februari 2014 11:54 schreef nikao het volgende:
[..]
Jawel, maar volgens mij gedraagt zich dat klassiek. Alles is uiteindelijk ontsproten uit de kwantum wereld, maar we hebben dat niet nodig om bijv. de baan van een bal te beschrijven als we die weggooien. Dan volstaat de 'klassieke' natuurkunde.
Overigens lijkt er hier een tegenstelling geponeerd te worden; fysiek vs quantum mechanica, maar dat klopt natuurlijk niet. Quantum mechanica is net zo fysiek als onze klassieke wereld
Ik was ff weg en hups hebben jullie een leuke discussiequote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |