Aha! Dus het penetreert een bepaald type celmembraan en levert een voor de cel dodelijke stof af.. Dat het zo selectief is, is idd revolutionair te noemen.quote:Op donderdag 27 februari 2014 13:09 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Brentuximab vedotin consists of the chimeric monoclonal antibody brentuximab (which targets the cell-membrane protein CD30) linked to three to five units of the antimitotic agent monomethyl auristatin E (MMAE, reflected by the 'vedotin' in the drug's name).[7] The antibody portion of the drug attaches to CD30 on the surface of malignant cells, delivering MMAE which is responsible for the anti-tumour activity.[8][9]
En het bestaat al sinds 2011.quote:Op donderdag 27 februari 2014 13:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Aha! Dus het penetreert een bepaald type celmembraan en levert een voor de cel dodelijke stof af.. Dat het zo selectief is, is idd revolutionair te noemen.
ah non-hodgkin ... moet je wel CD30 positief zijn ... en het gaat hier dus om patienten die niet reageren op eerstelijns chemo (voor NHL is dat 10-20%)quote:Op donderdag 27 februari 2014 13:09 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Brentuximab vedotin consists of the chimeric monoclonal antibody brentuximab (which targets the cell-membrane protein CD30) linked to three to five units of the antimitotic agent monomethyl auristatin E (MMAE, reflected by the 'vedotin' in the drug's name).[7] The antibody portion of the drug attaches to CD30 on the surface of malignant cells, delivering MMAE which is responsible for the anti-tumour activity.[8][9]
Soort van ja. Van cytotoxische CD8+ T-cellen.quote:Op donderdag 27 februari 2014 12:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het middel neemt de werking van een bepaald type witte bloedcellen over, begrijp ik?
Het bindt aan de CD30-receptor op geactiveerde T- en B-cellen, waardoor het opgenomen wordt in de cel via endocytose en daar omgezet wordt in MMAE. Dat het zo selectief is, is ook eng te noemen, want elke geactiveerde T- en B-cel gaat eraan. Dus een simpele blaasontsteking kan fulminant verlopen in een urosepsis.quote:Op donderdag 27 februari 2014 13:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Aha! Dus het penetreert een bepaald type celmembraan en levert een voor de cel dodelijke stof af.. Dat het zo selectief is, is idd revolutionair te noemen.
Maar voor een blaasontsteking zul je zo'n middel niet inzetten, toch?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 13:53 schreef starla het volgende:
[..]
Het bindt aan de CD30-receptor op geactiveerde T- en B-cellen, waardoor het opgenomen wordt in de cel via endocytose en daar omgezet wordt in MMAE. Dat het zo selectief is, is ook eng te noemen, want elke geactiveerde T- en B-cel gaat eraan. Dus een simpele blaasontsteking kan fulminant verlopen in een urosepsis.
Uit het bijwerkingenprofiel:
Zeer vaak (> 10%): infecties. Neutropenie.
Wat Starla bedoelt is dat mensen die dit soort monoclonale anti-kanker therapieën gebruiken een grote kans hebben op ernstige infecties.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 13:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar voor een blaasontsteking zul je zo'n middel niet inzetten, toch?
Oh natuurlijk.. complicaties worden dan gelijk ernstig.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 14:35 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Wat Starla bedoelt is dat mensen die dit soort monoclonale anti-kanker therapieën gebruiken een grote kans hebben op ernstige infecties.
Brentuximab is niet de enige, er zijn letterlijk tientallen van dit soort mAb (monoclonal Antibody, vandaar dat de medicijnnamen ook allemaal eindigen op -mab) therapieën tegen kanker en allerhande andere aandoeningen (zoals ook psoriasis en arthritis).
Neutropenie houdt in dat witte bloedcellen van het immuunsysteem die normaal gesproken infecties bevechten in geringere dan normale mate aanwezig zijn. De CD30 receptor is daarbij niet alleen op tumorcellen aanwezig maar ook op het oppervlak van geactiveerde T en B-cellen die respectievelijk geïnfecteerde cellen doodmaken en antistoffen maken tegen lichaamsvreemde cellen. Dus hoewel het heel specifiek kankercellen doodt wordt ook het immuunsysteem onderdrukt omdat CD30 op immuunsysteem cellen aanwezig is. Daardoor hebben patiënten die dit gebruiken dus kans op frequente infecties die ook best wel snel ernstig kunnen worden.
Yes, of naja: een simpele infectie heeft een vergrote kans om snel ernstig te worden omdat het immuunsysteem onderdrukt is.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 14:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Oh natuurlijk.. complicaties worden dan gelijk ernstig.
Acupunctuur het allermeeste he?quote:Op maandag 10 maart 2014 16:17 schreef .SP. het volgende:
Dat dit kan in Nederland!
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)014/2014-4041-wm.htm
Inderdaad. Alles wordt nu op één alternatieve hoop gegooid.quote:Op maandag 10 maart 2014 16:38 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wat ik nogal schokkend vind is dat juist de groep hogeropgeleiden vaker het alternatieve circuit in duikt.
Maar, zoals Ceased2Be zegt, ik vind nogal een verschil zitten tussen een magnetiseur en bijv. een chiropractor. Niet dat ik die laatste helemaal vind opereren binnen het reguliere circuit, maar het is toch anders dan ingestraald water drinken.
Er spelen denk ik een aantal processen die tot die beslissing leiden. De meeste alternatieve methodes zijn b.v. best duur dus toegankelijker voor hoger opgeleiden die over het algemeen een hoger inkomen hebben.quote:Op maandag 10 maart 2014 16:38 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wat ik nogal schokkend vind is dat juist de groep hogeropgeleiden vaker het alternatieve circuit in duikt.
Maar, zoals Ceased2Be zegt, ik vind nogal een verschil zitten tussen een magnetiseur en bijv. een chiropractor. Niet dat ik die laatste helemaal vind opereren binnen het reguliere circuit, maar het is toch anders dan ingestraald water drinken.
komt denk ik een beetje door het internet, mensen klagen over bepaalde klachtjes een reguliere arts kan weinig vinden en zelf zoeken ze de symptomen op, gevolg ze gaan naar op zoek naar alternatieven.quote:Op maandag 10 maart 2014 16:17 schreef .SP. het volgende:
Dat dit kan in Nederland!
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)014/2014-4041-wm.htm
stel je bent depressief en je hebt enige kennis van de complexiteit van klinische studies en bewijsvoering van werking... ga jij aan de antidepressiva als je huisarts dat zegt?quote:Op maandag 10 maart 2014 16:38 schreef Worteltjestaart het volgende:
Waarom niet? Naalden in je denkbeeldige chakra's steken is geen alternatief.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 09:50 schreef Re het volgende:
[..]
stel je bent depressief en je hebt enige kennis van de complexiteit van klinische studies en bewijsvoering van werking... ga jij aan de antidepressiva als je huisarts dat zegt?
Nee want de huisarts hoort geen AD voor te schrijvenquote:Op dinsdag 11 maart 2014 09:50 schreef Re het volgende:
[..]
stel je bent depressief en je hebt enige kennis van de complexiteit van klinische studies en bewijsvoering van werking... ga jij aan de antidepressiva als je huisarts dat zegt?
hoort idd niet, maar hij doet het wel terwijl er nauwelijks bewijs is (of alleen in die groep die sowieso niet door een huisarts behandeld zou moeten worden), wat verder niet zegt dat als jij aan een klinische depressie lijdt je niet aan de ADs zou moeten, laat dat even duidelijk zijnquote:Op dinsdag 11 maart 2014 10:10 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Nee want de huisarts hoort geen AD voor te schrijven
Ik snap echt helemaal niet hoe wat je nu aan het zeggen bent zich verhoudt tot mijn post die je hierboven quote.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 11:12 schreef Re het volgende:
hoort idd niet, maar hij doet het wel terwijl er nauwelijks bewijs is (of alleen in die groep die sowieso niet door een huisarts behandeld zou moeten worden), wat verder niet zegt dat als jij aan een klinische depressie lijdt je niet aan de ADs zou moeten, laat dat even duidelijk zijn
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |