abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 februari 2014 @ 09:10:59 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136882365
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 21:25 schreef Ludd het volgende:
[ afbeelding ]

Beagle? Heeft wel beweging nodig, maar dat geldt voor vrijwel iedere hond.
Kan erg slecht tegen alleen zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 19 februari 2014 @ 09:12:10 #52
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_136882396
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 09:05 schreef Verbal het volgende:

[..]

Vooral omdat heel veel mensen er veel te lichtzinnig over denken. Vaak wordt over het hoofd gezien dat een hond rond de 14 jaar meegaat (afwijkingen naar boven en beneden even niet meegenomen). En het niet allemaal koek en ei is. Een hond kan ziek worden, extra verzorging nodig hebben, in 14 jaar kan er nogal wat veranderen in de situatie.

Schrijnende gevallen gezien van mensen die leuk samen waren, DOL waren op de hond. Tot ze uit elkaar gingen en de hond voor geen van beiden hoog op de prioriteitenlijst stond.

Ik kan het mij niet voorstellen (mijn vrouw en ik hadden een co-oudershap van de hond gedaan in geval van scheiding), maar het gebeurt o zo vaak.

Kijk voor de lol (of eigenlijk voor je verdriet) eens op Marktplaats en kijk eens hoeveel honden daar per dag bijkomen die ineens niet meer in het huishouden passen ("na 8 jaar blijk ik ineens allergisch voor honden te zijn" en meer van dat soort kolder).

Credo is: denk na.

V.
Mijn kapper doet haar honden na 6 jaar weg (2 stuks) omdat ze het te druk heeft met haar kapsalon aan huis en haar kinderen. Wat de neuk. En dan mij kort na het overlijden van Baloe die honden aanbieden. Ik heb me echt een partij moeten inhouden. Dat soort mensen kots ik op. Je doet je kind toch ook niet weg.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  woensdag 19 februari 2014 @ 09:15:08 #53
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_136882457
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 09:05 schreef Verbal het volgende:

[..]

Vooral omdat heel veel mensen er veel te lichtzinnig over denken. Vaak wordt over het hoofd gezien dat een hond rond de 14 jaar meegaat (afwijkingen naar boven en beneden even niet meegenomen). En het niet allemaal koek en ei is. Een hond kan ziek worden, extra verzorging nodig hebben, in 14 jaar kan er nogal wat veranderen in de situatie.

Schrijnende gevallen gezien van mensen die leuk samen waren, DOL waren op de hond. Tot ze uit elkaar gingen en de hond voor geen van beiden hoog op de prioriteitenlijst stond.

Ik kan het mij niet voorstellen (mijn vrouw en ik hadden een co-oudershap van de hond gedaan in geval van scheiding), maar het gebeurt o zo vaak.

Kijk voor de lol (of eigenlijk voor je verdriet) eens op Marktplaats en kijk eens hoeveel honden daar per dag bijkomen die ineens niet meer in het huishouden passen ("na 8 jaar blijk ik ineens allergisch voor honden te zijn" en meer van dat soort kolder).

Credo is: denk na.

V.
ik ga er van uit dat TS deze hond wel echt voor het leven wilt houden,
maar er word hier gereageerd alsof het echt mega veel werk is, en dat is het gewoon niet
en ok als je een hond neemt moet je hem ook houden en en ook goed voor zorgen.

ik had ook 1 hond toen ik getrouwd was, en met de scheiding stond die toch echt wel boven aan mijn lijst.
daarna 1tje bij genomen dat hij niet alleen zat

en die mensen die hem weg doen om een lullige reden ( ergste wat ik gezien heb was op MP omdat hij zn blaas niet meer onder controle kon houden door ouderdom |:( ),
die mensen zul je altijd houden en daar doe je toch helemaal nix aan.
je kunt mensen van te voren wel waarschuwen dat je er toch ( vooral met kleine rassen) minimaal een jaartje of 13 14 aan vast zit.
mee bekant vangde gin haas.
pi_136882458
quote:
14s.gif Op woensdag 19 februari 2014 09:12 schreef Qwea het volgende:

[..]

Mijn kapper doet haar honden na 6 jaar weg (2 stuks) omdat ze het te druk heeft met haar kapsalon aan huis en haar kinderen. Wat de neuk. En dan mij kort na het overlijden van Baloe die honden aanbieden. Ik heb me echt een partij moeten inhouden. Dat soort mensen kots ik op. Je doet je kind toch ook niet weg.
Een hond is geen kind.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  woensdag 19 februari 2014 @ 09:16:01 #55
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_136882475
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 09:15 schreef Greyson het volgende:

[..]

Een hond is geen kind.
Ja, stop daar maar. Een hond is voor jou geen kind. Mijn hond was toch echt mijn kind.
  woensdag 19 februari 2014 @ 09:18:08 #56
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_136882511
quote:
2s.gif Op woensdag 19 februari 2014 09:15 schreef kawa4 het volgende:

[..]

ik ga er van uit dat TS deze hond wel echt voor het leven wilt houden,
maar er word hier gereageerd alsof het echt mega veel werk is, en dat is het gewoon niet
en ok als je een hond neemt moet je hem ook houden en en ook goed voor zorgen.
Ben ik niet met je eens. Je pup moet je zindelijk maken. Trust me, dat is best wel wat werk. Je hond gaat lopen knagen aan dingen want hij gaat wisselen, dus niet je schoenen laten slingeren enzulks. Je moet hem trainen en uitlaten. In het begin is een hond veel werk IMHO. Geeft niet, maar ik zou het gewoon fijner vinden als mensen dat beseffen. Oud vrouwtje haalt jack uit het asiel. Brengt hem 48u later terug. Ja hij was wel druk en moest toch wel vaak uit. Ja, dat hadden we je verteld...
pi_136882661
Heb je een grote vijver in de tuin, TS?
  woensdag 19 februari 2014 @ 09:28:42 #58
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_136882683
quote:
14s.gif Op woensdag 19 februari 2014 09:18 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens. Je pup moet je zindelijk maken. Trust me, dat is best wel wat werk. Je hond gaat lopen knagen aan dingen want hij gaat wisselen, dus niet je schoenen laten slingeren enzulks. Je moet hem trainen en uitlaten. In het begin is een hond veel werk IMHO. Geeft niet, maar ik zou het gewoon fijner vinden als mensen dat beseffen. Oud vrouwtje haalt jack uit het asiel. Brengt hem 48u later terug. Ja hij was wel druk en moest toch wel vaak uit. Ja, dat hadden we je verteld...
ja is dat mega veel werk?, of gewoon een taak die je aangaat op het moment dat je een pup neemt.
ik heb het nooit veel werk gevonden hoor. ( maar misschien is dat persoonlijk ) want dat hoord erbij
meeste werk is idd zindelijk maken.

je kunt mensen wel waarschuwen over dat ze er idd niet te licht over moeten denken over een pupsel.
maar je moet er ook wel vertrouwen in hebben dat TS en andere puppy kopers het allemaal wel met de beste bedoelingen doen
pi_136883178
Neem een Kai Ken _O_

Aaaah liev O+ O+ O+
  woensdag 19 februari 2014 @ 09:55:51 #60
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_136883218
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 22:19 schreef ThePast het volgende:
Wij hebben sinds 3 jaar een Basset hound thuis, als je van karakter houd dan heb je hier er je handen vol mee.
Middelgroot en super lief, echt een familie beesje, ook super voor kinderen etc!
Ik vind een Basset Hound absoluut geen beginners hond!
Veel mensen nemen er een omdat ze hem er zo leuk uit vinden zien en het ras ook een leuk karakter heeft, maar veel mensen doen hem ook weg. Vaak zijn de redenen: lui, eigenwijs, niet willen luisteren en ze vreten toch wel behoorlijk veel kattenkwaad uit.
Voor een Basset Hound moet je veel geduld hebben, streng (consequent zijn) en veel liefde hebben voor het ras. Stiekem moet jij je leven om de hond heen bouwen.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  woensdag 19 februari 2014 @ 10:01:28 #61
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_136883333
quote:
2s.gif Op woensdag 19 februari 2014 09:28 schreef kawa4 het volgende:

[..]

ja is dat mega veel werk?, of gewoon een taak die je aangaat op het moment dat je een pup neemt.
ik heb het nooit veel werk gevonden hoor. ( maar misschien is dat persoonlijk ) want dat hoord erbij
meeste werk is idd zindelijk maken.

je kunt mensen wel waarschuwen over dat ze er idd niet te licht over moeten denken over een pupsel.
maar je moet er ook wel vertrouwen in hebben dat TS en andere puppy kopers het allemaal wel met de beste bedoelingen doen
Het komt ook meer doordat de OP overkomt alsof TS alleen met de hond op de bank gaat zitten knuffelen en geen zin heeft om hem op te voeden omdat ze immers niet streng wil zijn, denk ik

Als TS gewoon consequent is straks met de hond en heus wel een beetje streng gaat doen komt t vast allemaal goed. Tenzij ze een suggestie van hier neemt zoals de Basset of de Beagle 8)7 Dat is toch geen beginnershond, jongens! Zeker niet voor iemand die moeite heeft met consequent/streng zijn
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  woensdag 19 februari 2014 @ 10:12:31 #62
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_136883585
http://www.puppytest.nl.

ik heb hem net ingevuld ( wel naar waarheid natuurlijk) en de teckel kwam op 5
1) Beauceron(88%)
2) Jack Russell Terriër(88%)
3) Parson Russell Terriër(88%)
4) Mastiff(87%)
5) Teckel (korthaar)(87%)

dus dat is zeker wel mijn hond
goede test voor TS
  woensdag 19 februari 2014 @ 10:14:14 #63
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_136883625
quote:
2s.gif Op woensdag 19 februari 2014 10:12 schreef kawa4 het volgende:
http://www.puppytest.nl.

ik heb hem net ingevuld ( wel naar waarheid natuurlijk) en de teckel kwam op 5
1) Beauceron(88%)
2) Jack Russell Terriër(88%)
3) Parson Russell Terriër(88%)
4) Mastiff(87%)
5) Teckel (korthaar)(87%)

dus dat is zeker wel mijn hond
goede test voor TS
Iedere hond zorgt in meer of mindere mate voor wat vervuiling in huis, hoe sta je hier tegenover?

Dit maakt mij niet uit, ik leef op straat…

Riiiiiight :')
pi_136883628
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 21:15 schreef Ticootje het volgende:
Border collie.
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 21:17 schreef Bastian het volgende:
Die heeft veel 'beweging' nodig.
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 21:32 schreef blikzem het volgende:
ook geen border collie.. die horen actief te kunnen zijn niet in een huis. die hebben echt veel energie..
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 23:01 schreef Seven. het volgende:
Makkelijk te trainen maar zenuwpezen en niet echt geschikt voor jonge kinderen/baby's. Ik vind het geen familiehonden, hoewel ik gek ben op mijn 2 jongens.
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 23:12 schreef Seven. het volgende:
Geen enkele hond is makkelijk om te trainen. Met sommige rassen heb je domweg geluk dat ze doorgaans heel snel leren (border collie), maar hou ook in je achterhoofd dat ze heel snel ongewenst gedrag aanleren.
quote:
14s.gif Op woensdag 19 februari 2014 09:02 schreef Qwea het volgende:
Ik zou geen Border Collie nemen.
quote:
11s.gif Op woensdag 19 februari 2014 10:01 schreef Harajuku. het volgende:
Het komt ook meer doordat de OP overkomt alsof TS alleen met de hond op de bank gaat zitten knuffelen en geen zin heeft om hem op te voeden omdat ze immers niet streng wil zijn, denk ik Als TS gewoon consequent is straks met de hond en heus wel een beetje streng gaat doen komt t vast allemaal goed. Tenzij ze een suggestie van hier neemt zoals de Basset of de Beagle Dat is toch geen beginnershond, jongens! Zeker niet voor iemand die moeite heeft met consequent/streng zijn
Border Collie wordt denk ik hier regelmatig genoemd omdat die erg goed past in wat je zoekt.
- Erg aanhankelijk naar de baas
- Vaak enorme knuffeldozen voor intimi (dus niet voor visite!!!)
- Hebben heel veel aandacht nodig (spelletjes, opdrachtjes) en zijn niet graag alleen
- Vinden het leuk om te wandelen of met een hardloper mee te gaan
- Zijn gek op balspelletjes, frisbee e.d.
- Kunnen enorm goed luisteren
- Hebben een 'aan' (stuiteren, energiek, druk) en een 'uit' (soezen op de bank, net luie katten, uren stil liggen aan je voeten onder een bureau b.v.) knop.

Maar er zijn twee grote misverstanden over de Border Collie;
- Ze zouden veel beweging nodig hebben; Nee, ze hebben uitdaging nodig; spelletjes, opdrachten. Doe je dat onvoldoende dan kunnen ze drijfgedrag gaan vertonen of zelfs vals worden.
- Ze zijn gemakkelijk op te voeden; Nee, juist niet. Bij een Border Collie moet je enorm consequent en streng zijn. Een klein foutje in de opvoeding (b.v. door anderen alleen al!!) kan al snel grote gevolgen hebben die je er nooit meer uit krijgt. Ze zijn zo slim dat ze net zo snel fout als goed gedrag aanleren. Zo heeft mijn Border mijn vriend leren apporteren!! _O-

Een border voldoet volledig aan jouw wensen, maar ik denk niet dat jij geschikt bent voor een border.
Edit: Veel puppycursussen zijn ongeschikt voor Border Collies. Informeer bij je (goede) fokker voor een geschikte trainer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ouder1 op 19-02-2014 10:37:24 ]
pi_136884023
Shetland sheepdog een idee ?, zijn redelijk klein, lange haren dus moet wel regelmatig geborsteld worden, ietwat afstandelijk tegen over anderen (lopen dus niet met jan en alleman mee), leergierig (behendigheids cursus is een idee) makkelijk in de omgang en knuffelen vinden ze ook leuk.
Die wij hadden was rustig die een kennis had waren redelijk druk
  woensdag 19 februari 2014 @ 10:47:20 #66
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_136884511
Ik ken Shelties vooral als superdupernietnormaal druk. Maar die maak je ook niet gelukkig met alleen bankzitten, die hebben ook meer uitdaging nodig.
pi_136885027
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 21:14 schreef LizzyYAY het volgende:
Ik zit er al een tijdje over na te denken om een hond te nemen. Ik heb het overlegt met mijn vriend en hij vind het goed, mits ik wel een hond uitzoek die bij ons past. En daar ligt nu net de vraag.
Hoe weet je welke hond bij je past? Misschien dat iemand mij een bepaald soort hond kan aanbevelen op basis van onze 'eisen' en leefwijze?

Ikzelf wil sowieso geen grote hond, maar een kleine of middelmaat.
Mijn vriend is vaak weg, maar ik ben erg vaak thuis dus de hond zal niet veel alleen zijn.
Ik ben het type dat houd van knuffelen en kroelen met dieren, ze lekker veel aandacht en liefde geeft en ze af en toe verwend. Dat is dus ook iets dat ik zou willen; een hond die gek is op aandacht en knuffelen. Mijn vriend is erg energiek en zal graag met de hond willen lopen en spelen, dus een beetje energie en speelsheid moet hij wel hebben.
Tevens is het erg fijn om een hond te hebben die niet al te moeilijk is om op te voeden.
Een hond die snel leert en niet te dominant is zal perfect zijn, gezien het feit dat mijn vriend vaak weg is en ik niet zo heel goed ben in streng zijn... :@

Al met al; Ik ben gewoon op zoek naar een makkelijke, lieve hond die er van houd om lekker met het baasje op de bank te zitten, maar wel genoeg energie en speelsheid in zich heeft.
Mijn tip: koop een mooie hondenencyclopedie, deze bijvoorbeeld En ga kijken wat je aanspreekt. Let daarbij ook heel erg op het gebruiksdoel van een hond; wat Seven hier boven ergens zegt over jacht/vecht/etc. honden is helemaal correct, dat zijn honden die een bepaalde drive hebben en daar moet je iets mee doen. Als je een klein/middel groot, makkelijk opvoedbaar, sociaal hondje zoekt dat niet te eigenwijs is en graag met je op de bank ligt te relaxen kom je al snel bij de gezelschapshonden uit (FCI groep 9). Maar ook daar zitten pittige exemplaren tussen.

Ik zou je trouwens persoonlijk een Havanezer aanraden; het perfecte hondje om mee op de bank te knuffelen. Wij hebben voor dit ras gekozen omdat ze in de regel sociaal zijn, ongecompliceerd, makkelijk op te voeden, geen jacht/vecht/speur/hoed/etc. drive hebben en gewoon willen spelen, knuffelen en hun baasje entertainen met kunstjes. Ze hebben niet heel veel beweging nodig maar zijn ook niet te fragiel of tuttig om af en toe lekker door de modder te crossen in het bos, of om eventueel een sport mee te doen zoals behendigheid (dat doet mijn man met de onze). Maar als dat (een keer) niet kan zijn ze ook perfect tevreden met een avondje bankhangen en een klein plasrondje. Daarnaast zijn ze flexibel (en klein) genoeg om makkelijk overal mee heen te kunnen nemen, zelfs in een mand op de fiets als het moet. Ideaal wat ons betreft. Dat ze ook nog eens lief met kinderen en andere dieren zijn, maar ook weer niet zo'n echte allemandsvriend die iedereen begroet als lang verloren familielid maakt het voor ons helemaal af. Oh, en ze verharen ook niet. /reclame boodschap :P

Maar echt, kijk eens zo'n boek door, oriënteer je op wat er allemaal mogelijk is. En als je een ras hebt gevonden dat je aanspreekt zoek dan meer info via de rasvereniging van dat ras (verdiep je ook in de minder mooie kanten van een ras, en eventuele medische zaken die kunnen spelen) en ga eens bij fokkers op bezoek. Niet om iets te kopen, maar gewoon om kennis te maken en eens te kijken hoe zo'n hondje in het echt is. Fokkers die aangesloten zijn bij de rasvereniging van hun ras verplichten zichzelf zelfs vaak door aangesloten te zijn om geïnteresseerden van informatie te voorzien en uitgebreid voorlichting te geven over het ras. Je kan ook fokkers en veel verschillende rassen ontmoeten op een hondenshow, 23 feb is bijvoorbeeld de Hond van het Jaar show. Daar kun je als bezoeker heen en eens rond gaan kijken en rond vragen.

Maar wat je ook doet, neem de tijd om een goede beslissing te nemen want wat je nu kiest daar ga je nog 15 jaar plezier (of spijt...) van hebben. En neem alsjeblieft geen hond van marktplaats o.i.d. maar investeer in een goede hond van een goede fokker (die vind je via de rasvereniging en herken je o.a. aan het feit dat ze je niet zomaar een hond verkopen maar zelf ook kritische vragen stellen, niet honderden euro's goedkoper zijn dan andere fokkers, je meerdere malen op bezoek laten komen bij het nestje, en geen x-nesten of rassen tegelijk hebben). Zo'n fokker begeleidt bij je keuze en kan je ook helpen bij eventuele opvoedvragen. Of ga naar een asiel als je dat wilt, daar zullen ze je als het goed is ook goed begeleiden bij wat je wilt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 19 februari 2014 @ 11:33:39 #68
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_136885818
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 11:05 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Maar wat je ook doet, neem de tijd om een goede beslissing te nemen want wat je nu kiest daar ga je nog 15 jaar plezier (of spijt...) van hebben. En neem alsjeblieft geen hond van marktplaats o.i.d. maar investeer in een goede hond van een goede fokker (die vind je via de rasvereniging en herken je o.a. aan het feit dat ze je niet zomaar een hond verkopen maar zelf ook kritische vragen stellen, niet honderden euro's goedkoper zijn dan andere fokkers, je meerdere malen op bezoek laten komen bij het nestje, en geen x-nesten of rassen tegelijk hebben). Zo'n fokker begeleidt bij je keuze en kan je ook helpen bij eventuele opvoedvragen. Of ga naar een asiel als je dat wilt, daar zullen ze je als het goed is ook goed begeleiden bij wat je wilt.
dus jij wilt zeggen dat er op MP geen goede fokkers zijn ?
ik heb 2 nestjes gehad en die zijn allebei via MP weggegaan, voor 250 tot 300 per stuk,
ben ik een slechte (hobby)fokker dan ?

maakt volgens mij niet uit van welke advertentie site of ras vereniging je een hond koopt.
als je maar goed ingelicht word door de fokker, en het hele fok gebeuren op een goede manier gedaan wordt

ok, de welbekende brood fokkers die adverteren er ook lustig op los.
maar dat is weer een hele andere discussie
pi_136885872
Als ik een ras zou moeten bedenken dan zou ik een retriever zeggen, bij voorkeur een golden en dan uit goede lijnen(geen voor een duppie op de eerste rij hond). Retrievers zijn 13 in een dozijn honden, maar dat zijn ze om zeer goede redenen. Ze hebben een zeer sociale aard, mooie middelmatige energie, makkelijk op te voeden, gewoon erg prettige honden die bijkans zichzelf opvoeden(natuurlijk moet je dat niet letterlijk nemen, maar doe je cursussen en je zal geen probleem hebben met een golden).

Voor de TS die graag knuffelt is het een perfecte hond en de partner van de TS loopt met een "echte" hond rond en kan er goed mee dollen. Heb het idee dan mannen vaak graag een niet te kleine hond willen, liever geen "schoothondje". Een golden is dan een mooi compromis.

Wil je iets kleiner dan de nova scotia duck tolling retriever, of in het kort de toller. Ook hier wel van goede huize komend, maar ook een erg goed en makkelijk karakter. De toller heeft iets meer energie dan de golden en is iets minder een allemansvriend(alhoewel nogsteeds zeer sociaal van aard, goldens willen nog weleens doorslaan naar regelrechte aandachtshoer).

De hele retrievergroep bestaat uit hele fijne, makkelijke honden, het zijn wel jachthonden, maar apporteerders, geen speurders of actieve jagers. Ze worden allemaal gekenmerkt door een zachte, meegaande aard.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 19 februari 2014 @ 11:36:11 #70
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_136885881
quote:
2s.gif Op woensdag 19 februari 2014 11:33 schreef kawa4 het volgende:

[..]

ik heb 2 nestjes gehad en die zijn allebei via MP weggegaan, voor 250 tot 300 per stuk,

maakt volgens mij niet uit van welke advertentie site of ras vereniging je een hond koopt.
als je maar goed ingelicht word door de fokker, en het hele fok gebeuren op een goede manier gedaan wordt

Wat mij betreft wel ja.

Fokkers van pretnestjes doen over het algemeen weinig onderzoek, fokken met hond A en hond B omdat ze puppy's zo leuk vinden. Hond A of B kan vol erfelijke ziekten zitten, maar ja, pups zijn zo leuk hè!

Broodfok is wel helemaal het slechtste, natuurlijk.
  woensdag 19 februari 2014 @ 11:53:46 #71
373919 Fievel
Uit het wilde westen...
pi_136886386
Mag ik hier ook even een directe vraag stellen over het overwegen van een hond?
Het lijkt mij erg leuk om een hond te kunnen adopteren en activiteiten en dergelijken zullen geen probleem zijn voor ons aangezien we een erg actieve levensstijl hebben waarmee we veel de natuur in gaan en de hond ook mee zou kunnen. Kennen veel mensen met een hond en het lijkt ons een waardevolle aanvulling op ons leven (op een zeker moment: het is niet alsof we morgen naar het asiel gaan of naar een Fokker! Goed overwegen en alles is zeer belangrijk!).

Wat ik me afvraag is hoe werkende mensen omgaan met het hebben van een hond en hoe dat in de praktijk in zijn werk gaat. Naast dat we allebei zeer actief zijn en weten dat er uitlaten/beweging/training wellicht etc. aan te pas komen, hebben we ook gewoon allebei een baan: ik ben wat flexibeler omdat ik de mogelijkheid heb (en neem) om thuis te werken, maar daar kan zomaar verandering in komen de komende jaren: in hoeverre moet je overdag ook veel thuis zijn? Ik kan me niet voorstellen dat iedereen die een hond heeft werkloos is of vanuit huis werkt, maar we willen ook niet dat we een eventuele hond een te stil huis geven. Let wel: de hond zal in de avonden/ochtenden en in de weekenden echt genoeg buitenlucht zien en actief mee mogen doen met allerlei activiteiten die we ondernemen hoor! Maar twee full-time banen vind ik toch wat 'eng' omdat je een hond niet ongelukkig wilt maken?

Alvast bedankt!
...een post met een staartje!
  woensdag 19 februari 2014 @ 12:00:07 #72
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_136886534
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 11:53 schreef Fievel het volgende:
Mag ik hier ook even een directe vraag stellen over het overwegen van een hond?

Alvast bedankt!
Een eigen topic zou wel handig zijn, of kijk even bij het centrale hondentopic hier in F&F

Maar ik zou het zelf niet doen. Ik heb nog nooit geen hond in huis gehad, maar als ik met mijn vriend ga samenwonen en we allebei dus werken neem ik geen hond.

In een gezin met meer mensen is er altijd wel iemand of na 2 uur wel weer, maar van 8 tot 17.00 alleen thuislaten gaat me echt te ver, hoe graag ik ook een hond wil.

Edit: Hier F&F / [centraal] Honden met foto's #81
pi_136886577
Veel werkende mensen hebben iemand die de hond uit kan laten tussendoor, familie/vrienden of gewoon een uitlaatservice. Ook wordt er soms gebruik gemaakt van dagopvang.

Zeker met een jonge hond is langer alleen zijn best lastig, tot ruim over een half jaar is het lastiger voor ze om zo lang hun behoefte op te houden. Maar een volwassen hond kan dat prima en als je zorgt voor genoeg beweging hoeft het helemaal geen probleem te zijn. Vergeet niet dat een hond zo'n 16 uur per dag slaapt.

Het ligt ook aan de dagen die je maakt, heb je veel reistijd waardoor het al snel richting de 10 uur gaat, dan zou ik het niet doen persoonlijk.
Het geeft ook veel verantwoordelijkheid, je zal in de ochtend de hond genoeg beweging moeten geven, even snel een plasje is niet geheel eerlijk, maar lekker moe en voldaan werkt prima. Ook na je werk en in het weekend moet je bereid zijn om al die jaren, ook als het prutweer is aan de behoefte van de hond te voldoen. Dat is best veel en daarom wordt het meestal afgeraden als je full time werkt.

De opvoeding van een pup zal veel moeizamer gaan als je niet die tijd erin kan steken, er loeren wat gevaren van slopen, lang doen over zindelijk worden(ze kunnen het niet zo lang ophouden dus is er het gevaar dat foutjes een gewoonte worden), blaffen als ze alleen zijn e.d.

Het beste is het als je er zeker van bent dat iemand de hond kan uitlaten tussendoor en als je kijkt naar een volwassen hond die al alleen kan zijn, of heel ruim de tijd hebt voor de pup(vrij hebt en dan wat langer dan 2 weken).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_136886837
quote:
2s.gif Op woensdag 19 februari 2014 11:33 schreef kawa4 het volgende:

[..]

quote:
7s.gif Op woensdag 19 februari 2014 11:36 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Wat mij betreft wel ja.

Fokkers van pretnestjes doen over het algemeen weinig onderzoek, fokken met hond A en hond B omdat ze puppy's zo leuk vinden. Hond A of B kan vol erfelijke ziekten zitten, maar ja, pups zijn zo leuk hè!

Broodfok is wel helemaal het slechtste, natuurlijk.
Harajuku verwoordt in deze aardig mijn gedachten :Y

Ik weet niet hoe jij het hebt aangepakt, maar heb jij beide ouderhonden laten testen op alle in het ras bekende afwijkingen? Stambomen gecheckt zodat je zeker weet dat je niet onbewust inteelt fokt? Hebben ze een ECVO onderzoek gehad? Eventueel HD, ED, Patella luxatie? En een eventuele working test of gedragstest en een (aan)keuring gehad voordat je er mee ging fokken? En hebben de puppies de eerste inentingen en alle eerste ontwormingen/ontvlooiingen plus een chip gekregen voor ze met minimaal 8 weken de deur uit gingen? Zo goed mogelijk gesocialiseerd?

En kun je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat jij de kopers zo goed hebt voorgelicht over de aanschaf en opvoeding, en ze een koopcontract hebt laten tekenen zodat ze weten waar ze aan beginnen en de door jou gefokte hondjes niet in het asiel (of weer op marktplaats) zullen belanden?

Als je op alle bovenstaande vragen ja kunt antwoorden dan neem ik mijn woorden terug en ben je in mijn ogen wel een goede fokker (maar dan snap ik als nog niet waarom je de pups op marktplaats hebt gezet) :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 19 februari 2014 @ 12:17:08 #75
373919 Fievel
Uit het wilde westen...
pi_136886976
Ja, het uitlaatprincipe snappen we wel! Zijn allebei de 30 gepasseerd en hebben dat besef wel, ook verder die van training/soort hond/leeftijd hond, etc. wel.

Het blaffen is inderdaad ook iets om over na te denken. Hebben hier in de buurt ook wat mensen met blaffende honden waarvan een tijd geleden een ons de hele nacht heeft wakker gehouden! Gelukkig was dit eenmalig.

Sowieso vinden we ons huis nu nog te klein hoor, voor een hond, en we wonen hier voorlopig nog wel even, maar het is leuk/handig om over dit soort dingen na te denken, dus bedankt voor de antwoorden! En hajaruku ook voor de link! Zal dit topic niet verder misbruiken!
...een post met een staartje!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')