abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136846022
Ik was gister nacht 03:30 buiten op de fiets (met licht aan) genieten van de nachtelijke stilte, in de stad op de openbare weg.
Er komt een politie busje langs, busje stopt en rijd achteruit, ik ernaar toe in de veronderstelling dat er voor mij gestopt werd en dat was zo.

Er stapt een agente uit.
Ik: U wilt zeker praten?
Agente: Wat doet u hier?
Ik: Euh, tja niets, buiten zijn, dat hoef ik u niet te vertellen eigenlijk.
Agente: Mag ik u identiteit zien?
Ik: Nee, daar is geen reden voor.
Agente: U laat nu uw identiteit zien of ik laat je arresteren.
Ik: Waarom wilt u mijn identiteit zien?
Agente: Omdat er s'avonds inbrekers zijn.
Ik: Dat is geen reden, ik ken mijn rechten.
Agente: Blijkbaar niet zo goed, heb je je id bij je?
Ik: Ja.
Agente: Waarom laat je die dan niet zien, heb je wat te verbergen?
Ik: Omdat dat niet hoeft en u niet het recht heeft om mij zonder reden om identiteit te vragen, nee ik heb niets te verbergen, u mag van mij alles zien wat ik bij me heb behalve mijn identiteit.
Agente: Het kan makkelijk of anders laat ik mijn collega's komen.
Ik: Nou laat maar komen dan (hoopte op een bluf).

Bovenstaand gesprek is niet letterlijk zo gegaan, maar zeker niet heel anders.

Paar minuutjes later een extra politie auto.
2 mannelijke agenten stappen uit.

Tegen deze tijd stond ik redelijk stijf van adrenaline.
en is mijn geheugen niet heel goed qua gesprek, ik weet dat ik beleefd bleef en de agenten ook.

Ik probeer weer uit te leggen dat ik gewoon buiten was voor de rust die een maandag avond met zich brengt en dat er geen enkele reden is om mijn identiteit te vragen, weer komt men aan met dat er s'avonds inbrekers zijn.
Na wat standpunten uit te wisselen, zoals dreiging van arrestatie van hun kant en het pleiten van onschuld tot het tegendeel bewezen is van mijn kant, ga ik toch over stag.
Ik had geen zin in een fysieke confrontatie en ook geen behoefde aan een cel.

Nou mijn gegevens genoteerd, en ik ook die van hun.
Ze verzekerde mij ervan dat ik een boete zou krijgen en ik vertelde op mijn beurt dat ik dat aan zou vechten.

Nu heb ik even vluchtig na gekeken op ik in mijn recht stond.

"Identiteitscontrole alleen met reden

De identificatieplicht geeft de politie niet de bevoegdheid zonder reden mensen aan te houden om hun identiteit te controleren. Het verzoek om identificatie moet nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de politie. Bijvoorbeeld bij verkeerstoezicht, hulpverlening bij een ongeluk of opsporing van strafbare zaken. Toezichthouders hebben dezelfde bevoegdheden als de politie om naar het identiteitsbewijs te vragen. Hieronder staan voorbeelden van situaties waarin een identiteitscontrole kan plaatsvinden:

-een auto rijdt 's nachts rond op een industrieterrein;
-er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
-hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
-er woedt een brand en de (mogelijke) brandstichter kan zich bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
- bij evenementen als voetbalwedstrijden en demonstraties waarbij rellen ontstaan;
-bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en op openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is."

Bovenstaande komt van deze link: http://www.rijksoverheid.(...)wijs-en-wanneer.html

Nu zou mijn geval vallen onder de auto op een industrie terrein 's nachts.
Alleen 2 problemen, ik zat niet in een auto op een industrie terrein, het enige wat overeen komt is 's nachts.
Schroevendraaier, baksteen en een stuk touw
  dinsdag 18 februari 2014 @ 13:18:48 #2
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_136846083
Befehl ist befehl jij staatsgevaarlijke rebel.
pi_136846144
ts is een soeverein mens van vlees en bloed
pi_136846156
Tja, dat heb je als je Marokkaan bent
Mij mag je er voor wakker maken.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 13:20:29 #5
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_136846164
Geen eergevoel of ambitie....
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_136846247
De agente niet je bed in kunnen lullen :')
  dinsdag 18 februari 2014 @ 13:22:29 #7
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_136846269
Dat wordt een boete betalen.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_136846275
Bijdehand pisvendje

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:17 schreef Coen4d het volgende:
Ik: Waarom wilt u mijn identiteit zien?
Agente: Omdat er s'avonds inbrekers zijn.
quote:
Het verzoek om identificatie moet nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de politie. Bijvoorbeeld bij verkeerstoezicht, hulpverlening bij een ongeluk of opsporing van strafbare zaken.
pi_136846279
Je leest het goed TS. Het zijn voorbeelden. Jij was in ieder geval 's nachts buiten dus je moet het laten zien.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_136846286
Je gedroeg je blijkbaar verdacht, en je reactie heeft ook niet geholpen natuurlijk. En je mag er wel van uitgaan dat die agenten wel weten wat ze zeggen, en of dat rechtsgeldig is - ze moeten dit elke dag doen.
Oh.
pi_136846323
Klacht over de werkwijze indienen bij de politie. Agenten schijnen ook een stamkaartnummer te hebben. Ze zijn verplicht om dit te geven als je ernaar vraagt, heb ik gehoord.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 13:23:38 #12
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_136846330
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:20 schreef Plantagehouder het volgende:
ts is een soeverein mens van vlees en bloed
druppel in de oceaan
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 13:24:12 #13
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_136846354
Of de buurtbewoners hebben de politie gebeld omdat er een FOK!ker uit zijn zolderkamer was ontsnapt.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  dinsdag 18 februari 2014 @ 13:25:00 #14
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_136846392
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:24 schreef mstx het volgende:
Of de buurtbewoners hebben de politie gebeld omdat er een FOK!ker uit zijn zolderkamer was ontsnapt.
Waarschijnlijk dit ja :Y
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  dinsdag 18 februari 2014 @ 13:25:22 #15
242989 JamFlava
Ik heb hier ook tekst staan.
pi_136846402
Weer zo'n bijdehand figuur die denkt slim te zijn.. Als jij in de nacht aan het rond fietsen bent zonder een reden te geven dan is dat een reden om te vragen om een id-kaart.
pi_136846411
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:22 schreef Roellie80 het volgende:
Bijdehand pisvendje

[..]

[..]

Er zijn overdag ook inbrekers. Dus als het argument "er zijn inbrekers" een geldig argument is, mag de politie feitelijk iedereen zonder enige opgaaf van reden staande houden en om een ID vragen.
pi_136846507
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:22 schreef Roellie80 het volgende:
Bijdehand pisvendje

[..]

[..]

Tuurlijk ik ben wel weer een bijdehand pisvendje.
Tja maar dan zijn de woorden altijd wel zo te verdraaien om een "reden" te hebben, dus kunnen we net zo goed die hele regel dat er een reden moet zijn schrappen.
pi_136846528
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:22 schreef HSG het volgende:
Je leest het goed TS. Het zijn voorbeelden. Jij was in ieder geval 's nachts buiten dus je moet het laten zien.
Hoe kan ik als burger dan weten wanneer ik in mijn recht sta als er zulke vage voorbeelden worden gegeven?
  dinsdag 18 februari 2014 @ 13:28:45 #19
270971 Starm
Altijd hard aan het werk
pi_136846536
Hoe veel moeite kost het nou om je ID te laten zien, helemaal s' nachts kan ik het mij voorstellen dat er naar gevraagd wordt....
Dat de agente om assistentie vraagt vind ik overigens belachelijk :')
Ik ben de stem uit het kussen, vertel je dromen terwijl je slaapt.
pi_136846545
quote:
15s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:28 schreef Coen4d het volgende:

[..]

Hoe kan ik als burger dan weten wanneer ik in mijn recht sta als er zulke vage voorbeelden worden gegeven?
Welkom in Nederland.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_136846551
quote:
15s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:28 schreef Coen4d het volgende:

[..]

Je wordt geacht de wet te kennen.
Oh.
pi_136846577
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:25 schreef JamFlava het volgende:
Weer zo'n bijdehand figuur die denkt slim te zijn.. Als jij in de nacht aan het rond fietsen bent zonder een reden te geven dan is dat een reden om te vragen om een id-kaart.
Hoezo, waar staat dat?
pi_136846588
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:25 schreef Homijn het volgende:

[..]

Er zijn overdag ook inbrekers. Dus als het argument "er zijn inbrekers" een geldig argument is, mag de politie feitelijk iedereen zonder enige opgaaf van reden staande houden en om een ID vragen.
Dat vond ik dus ook.
pi_136846621
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:29 schreef Nat-Water het volgende:

[..]

Je wordt geacht de wet te kennen.
Ja hoe dan?
pi_136846641
quote:
15s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 13:27 schreef Coen4d het volgende:

[..]

Tuurlijk ik ben wel weer een bijdehand pisvendje.
Tja maar dan zijn de woorden altijd wel zo te verdraaien om een "reden" te hebben, dus kunnen we net zo goed die hele regel dat er een reden moet zijn schrappen.
Daar heb je gelijk in, en nu dan? Waarom vervelend gaan doen als een ambtenaar de veiligheid in een gebied probeert te vergroten?
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')