Je vader, de omstanders. Wat als jouw kind morgen zegt ik wil Euthanasie plegen? Wat als een jongen van 18 jarenlang is gepest en op zijn 18de zegt ik wil Euthanasie plegen?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 18:10 schreef Leandra het volgende:
Daarbij; wie heeft er last van als mijn zieke vader graag euthanasie wil, en er vervolgens euthanasie wordt uitgevoerd, wie wordt daardoor/daarmee benadeeld?
De mening van een willekeurige persoon doet er toe omdat we in een Democratie leven.quote:Wat doet de mening van een willekeurig persoon er dan toe? Waarom zou die inspraak in het lijden van mijn vader moeten hebben, en dan ook nog eens mogen beslissen dat hij langer moet lijden?
De meerderheid wil dus graag zelf beschikken over hun sterven na uitzichtloos lijden.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 18:12 schreef xzaz het volgende:
[..]
Je vader, de omstanders. Wat als jouw kind morgen zegt ik wil Euthanasie plegen? Wat als een jongen van 18 jarenlang is gepest en op zijn 18de zegt ik wil Euthanasie plegen?
[..]
De mening van een willekeurige persoon doet er toe omdat we in een Democratie leven.
Een 18-jarige die geen zin meer heeft krijgt geen toestemming voor euthanasie, een 47-jarige ook niet, en een 72-jarige ook niet.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 18:12 schreef xzaz het volgende:
[..]
Je vader, de omstanders. Wat als jouw kind morgen zegt ik wil Euthanasie plegen? Wat als een jongen van 18 jarenlang is gepest en op zijn 18de zegt ik wil Euthanasie plegen?
En ja ik weet dat de wet hier tegen is en dat alleen een Dokter instemming moet geven en voorwaarden moet volgen. Het gaat om het principe dat een mens een ander mens het leven mag ontnemen.
En die democratie heeft besloten dat die ernstig zieke 72-jarige die creperend van de pijn op z'n dood ligt te wachten niet onnodig lang hoeft te creperen of wachten.quote:De mening van een willekeurige persoon doet er toe omdat we in een Democratie leven.
quote:Kerk neemt afstand van predikant
Toegevoegd: vrijdag 14 mrt 2014, 19:54
Het landelijke bestuur van de Hersteld Hervormde Kerk, de Generale Synode, heeft afstand genomen van de uitlatingen van predikant Van Andel uit Montfoort. In het kerkblad schrijft Van Andel dat het geen toeval is dat oud-minister Borst door een misdrijf om het leven is gekomen en hij noemt haar een 'engel des doods'.
De predikant refereert aan de euthanasiewet die tijdens haar ministerschap is aangenomen.
Verklaring
Het landelijk bestuur van de Hersteld Hervormde Kerk heeft in een verklaring laten weten dat 'het niet aan een kerk of dominee is om een oordeel te vormen over de dood van oud-minister Borst'.
In de verklaring van de synode staat verder:
"Onder haar ministerschap is indertijd wetgeving aanvaard die haaks staat op onze overtuiging. Dat ze na de aanvaarding van de euthanasiewet met een verwijzing naar het voorlaatste kruiswoord van de Heere Jezus gezegd heeft: 'Het is volbracht' heeft velen diep gekwetst.
In een daarop volgend interpellatiedebat heeft ze echter openlijk haar excuses daarvoor aangeboden. Dat is aanvaard. Daar is erkentelijkheid voor uitgesproken. Dus daar moeten we nu niet meer op terugkomen."
"Verder is de kerk van mening dat het laatste oordeel over haar persoon niet aan ons mensen, ook niet aan ons dominees, maar aan de Heere God toekomt. We betuigen haar nabestaanden ons meeleven."
"Ontzagwekkend"
Predikant Reinier van Kooten uit Apeldoorn noemde in de EO-uitzending Dit is de Dag de uitspraken van zijn collega Van Andel uit Montfoort 'ontzagwekkend' en 'afschrikwekkend'.
Hij vindt dat de synode het gesprek met Van Andel moet aangaan en hem duidelijk moet maken dat er grenzen zijn aan wat oorbaar is.
Van Kooten meent verder dat de Montfoortse predikant afstand moet nemen van zijn woorden voordat hij weer kan verschijnen op de preekstoel.
quote:Op vrijdag 14 maart 2014 18:12 schreef xzaz het volgende:
[..]
En ja ik weet dat de wet hier tegen is en dat alleen een Dokter instemming moet geven en voorwaarden moet volgen. Het gaat om het principe dat een mens een ander mens het leven mag ontnemen.
[..]
De mening van een willekeurige persoon doet er toe omdat we in een Democratie leven.
quote:Wat als jouw kind morgen zegt ik wil Euthanasie plegen? Wat als een jongen van 18 jarenlang is gepest en op zijn 18de zegt ik wil Euthanasie plegen?
Je weet niet eens de betekenis / het juiste gebruik van het woord.quote:Euthanasie plegen
Dat snap je toch wel. Voor ons is het een vrij retorische vraag, maar in hun beleving beschikt het individu niet over zijn eigen lot, maar de Schepper.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 18:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is dan ook de mening van een hele kleine minderheid, een minderheid van zo ongeveer dezelfde grootte als het aantal SGP-stemmers, en dat is nou eenmaal een mening die de media niet zo snel en vaak haalt, dat lukt ze wat makkelijker met uitspraken als deze dominee gedaan heeft.
Daarbij; wie heeft er last van als mijn zieke vader graag euthanasie wil en vervolgens euthanasie wordt uitgevoerd, wie wordt daardoor/daarmee benadeeld?
Wat doet de mening van een willekeurig persoon er dan toe? Waarom zou die inspraak in het lijden van mijn vader moeten hebben, en dan ook nog eens mogen beslissen dat hij langer moet lijden?
Hij stelt nota bene dat de mening van een willekeurig persoon er toe doet omdat we in een democratie leven.....quote:Op zaterdag 15 maart 2014 13:48 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Dat snap je toch wel. Voor ons is het een vrij retorische vraag, maar in hun beleving beschikt het individu niet over zijn eigen lot, maar de Schepper.
De dominee is daarom dus ook allang teruggefloten door dat kerkgenootschap. Kortom, een actie van een eenling en niet iets waar de hele kerk achter staat.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 14:12 schreef Leandra het volgende:
Oh, dat laatste zal zeker het geval zijn, maar dat is destijds uitgesproken, zij heeft daar excuses voor aangeboden.
Als de dominee haar daar jaren later nog op wil afrekenen, terwijl de excuses door de kerk zijn geaccepteerd, dan betekent dat dus dat excuses voor een dominee (en door een dominee?) dus geen enkele waarde hebben.
Dan rest de dominee weinig anders dan publiekelijk zijn excuses aanbieden, of is dat niet nodig omdat excuses van en voor die dominee geen waarde hebben?quote:Op zaterdag 15 maart 2014 14:14 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
De dominee is daarom dus ook allang teruggefloten door dat kerkgenootschap. Kortom, een actie van een eenling en niet iets waar de hele kerk achter staat.
Lijkt me dat hij excuses dient aan te bieden of in ieder geval dient te rectificeren met dat het slechts zijn eigen mening is.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 14:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan rest de dominee weinig anders dan publiekelijk zijn excuses aanbieden, of is dat niet nodig omdat excuses van en voor die dominee geen waarde hebben?
Ik ken het interview niet, maar ik betwijfel of je uit de context op kunt maken dat ze het bewust zo gekozen heeft. Zoals Twentse_Ros al zegt, iedereen kan wel eens "het is volbracht" zeggen.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 14:12 schreef Leandra het volgende:
Oh, dat laatste (dat ze de woorden bewust gekozen heeft, wetende dat de betekenis voor Christenen is) zal zeker het geval zijn, maar dat is destijds uitgesproken, zij heeft daar excuses voor aangeboden.
We hebben het niet over een dom blondje dat toevallig van een paar woorden een zin maakte, we hebben het over een uiterst intelligente vrouw die na heel veel inzet (en tegenwerking vanuit de Christelijke hoek), eindelijk de euthanasiewet erdoor gekregen had.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:07 schreef Rurik het volgende:
[..]
Ik ken het interview niet, maar ik betwijfel of je uit de context op kunt maken dat ze het bewust zo gekozen heeft. Zoals Twentse_Ros al zegt, iedereen kan wel eens "het is volbracht" zeggen.
Je hebt gelijk. Want de uitspraken zijn gedaan op Stille Zaterdag. Dat is de dag tussen Goede Vrijdag en Pasen. Het zou dan wel heel erg toevallig zijn.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
We hebben het niet over een dom blondje dat toevallig van een paar woorden een zin maakte, we hebben het over een uiterst intelligente vrouw die na heel veel inzet (en tegenwerking vanuit de Christelijke hoek), eindelijk de euthanasiewet erdoor gekregen had.
Dat zij daarbij dezelfde woorden sprak als Jezus aan het kruis was zeker geen toeval.
Als je denkt dat dat toeval was dan onderschat je haar enorm.
Je kunt ook je verontschuldigingen aanbieden om van het gezeur af te zijn.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Want de uitspraken zijn gedaan op Stille Zaterdag. Dat is de dag tussen Goede Vrijdag en Pasen. Het zou dan wel heel erg toevallig zijn.
Want dit waren de laatste woorden van Jezus aan het kruis.
En als je "het is volbracht" intikt op Google web of Google afbeeldingen zie je alleen maar Jezussen aan het kruis.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswoorden
De kruiszin Het is volbracht werd in een op 14 april 2001 gepubliceerd interview in het NRC gebruikt door minister Els Borst, nadat de wetgeving rondom euthanasie in de Tweede Kamer was aangenomen. Frappant was dat het interview met de minister waarin dit citaat stond op Stille Zaterdag (de zaterdag tussen Goede Vrijdag en Pasen) werd gepubliceerd. Na woedende reacties van de christelijke partijen die werd gevolgd door een (niet aangenomen) motie van afkeuring bood de minister haar verontschuldigingen aan.
Anders zou ze ook niet haar verontschuldigingen aanbieden.
Maar goed. Ik vind het minder erg dan de doodverwensing.
Het interview werd op zaterdag gepubliceerd, maar de uitspraak was gedaan op de woensdag voor Goede Vrijdag. In het interview wordt verwezen naar een protest op het Binnenhof dat "een dag eerder" plaatsvond. Dat was op dinsdag 10 april (zie hier).quote:Op zaterdag 15 maart 2014 15:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Want de uitspraken zijn gedaan op Stille Zaterdag. Dat is de dag tussen Goede Vrijdag en Pasen. Het zou dan wel heel erg toevallig zijn.
Het had natuurlijk weinig zin om te zeggen dat ze het wel bewust had gedaan.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 16:20 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het interview werd op zaterdag gepubliceerd, maar de uitspraak was gedaan op de woensdag voor Goede Vrijdag. In het interview wordt verwezen naar een protest op het Binnenhof dat "een dag eerder" plaatsvond. Dat was op dinsdag 10 april (zie hier).
Ze ontkende trouwens dat ze bij haar woordkeuze een associatie zou heb gehad "met woorden die voor bepaalde groeperingen in ons land een diepe godsdienstige betekenis hebben" (hier).
Bedankt voor het opzoeken! Dit is dus de context:quote:Op zaterdag 15 maart 2014 16:20 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het interview werd op zaterdag gepubliceerd, maar de uitspraak was gedaan op de woensdag voor Goede Vrijdag. In het interview wordt verwezen naar een protest op het Binnenhof dat "een dag eerder" plaatsvond. Dat was op dinsdag 10 april (zie hier).
Ze ontkende trouwens dat ze bij haar woordkeuze een associatie zou hebben gehad "met woorden die voor bepaalde groeperingen in ons land een diepe godsdienstige betekenis hebben" (hier).
Duidelijk een vrouw die gewoon opgelucht is dat ze een moeilijke politieke klus heeft geklaard, niet iemand die gelovige mensen probeert te kwetsen. Het hele gesprek ging op dat moment ook helemaal niet over geloof of zo.quote:,,Ik heb gisteravond Elida Wessel-Tuinstra opgebeld, die namens D66 in 1984 het eerste initiatief-wetsontwerp over euthanasie heeft ingediend.''
,,Roger van Boxtel, ook D66, kwam tijdens Paars I nog eens met een initiatief-wetsontwerp.''
,,Wij hebben er steeds achteraan gezeten. Het is fantástisch dat we dit bereikt hebben.'' Even balt ze haar vuisten.
Dan mag ik vast ook wel vragen of u het gevierd hebt.
Alert: ,,Ik vind het ook weer niet iets om te vieren.''
Zuinigjes: ,,We hebben gisteravond even tevreden bij elkaar gezeten.''
Dan lacht ze toch: ,,Het is volbracht!''
Ja, ze is niet de enige overleden persoon op een kieslijst... niet de enige, niet de eerste en ze zal ook de laatste niet zijn.quote:Op woensdag 19 maart 2014 14:07 schreef TLC het volgende:
Els Borst krijgt nog steeds stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen
Ik dacht er van de week ook aan. Je zou haast denken dat het inderdaad zo vast zit als een huis.quote:Op donderdag 29 mei 2014 08:32 schreef Marrije het volgende:
Hier horen we ook niks meer over.
Het onderzoek zit vast? Kans om de dader te vinden hangt af van waar en wanneer hij weer een misdrijf pleegt en dna achterlaat? Is het een eenmalige actie geweest dan komt ie er mooi mee weg...?
Vreselijk voor de familie.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:01 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ik dacht er van de week ook aan. Je zou haast denken dat het inderdaad zo vast zit als een huis.
Onzekerheid is haast het ergste wat iemand kan overkomen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 17:28 schreef Pugg het volgende:
[..]
Vreselijk voor de familie.
We zijn trouwens ook nog een heel vliegtuig kwijt.....
Zullen we ook maar eens gaan stemmen of we die negers weer aan de ketting kunnen leggen?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 18:12 schreef xzaz het volgende:
Omdat de mensenrechten wel gerespecteerd dienen te worden. En nog tal van internationale verdragen.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 10:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zullen we ook maar eens gaan stemmen of we die negers weer aan de ketting kunnen leggen?
Oh dus niet alles is onderwerp van democratie? Hoe kan dat nou?
Dan mag van mij het recht om je door een bereid iemand met de juiste papierwerk van kant te laten maken daarbij horen. Belachelijk dat mensen denken dat hun stem daarin zou moeten gelden.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 10:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat de mensenrechten wel gerespecteerd dienen te worden. En nog tal van internationale verdragen.
Ja eigenlijk moet iedereen gewoon zijn bek houden wanneer hij het er niet mee eens is.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 10:50 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dan mag van mij het recht om je door een bereid iemand met de juiste papierwerk van kant te laten maken daarbij horen. Belachelijk dat mensen denken dat hun stem daarin zou moeten gelden.
Van mij mag iedereen roepen wat hij of zij wil. Ik mag dat vervolgens belachelijk, ondoordacht en onnodig vrijheid bregrenzend vinden. Niet zo kleinzielig doen, calimerotje.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 11:07 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja eigenlijk moet iedereen gewoon zijn bek houden wanneer hij het er niet mee eens is.
Dat is wat anders dan zeggen dat mensen geen stem mogen hebben in het geen waar ze tegen zijn.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 11:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Van mij mag iedereen roepen wat hij of zij wil. Ik mag dat vervolgens belachelijk, ondoordacht en onnodig vrijheid bregrenzend vinden. Niet zo kleinzielig doen, calimerotje.
Jij snapt het verschil niet tussen een mening hebben over andermans rechten en mogen stemmen op andermans rechten?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 11:49 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat is wat anders dan zeggen dat mensen geen stem mogen hebben in het geen waar ze tegen zijn.
Nee, stemmen is een uitstekende vorm van democratie.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 11:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij snapt het verschil niet tussen een mening hebben over andermans rechten en mogen stemmen op andermans rechten?
Dus wanneer gaan we weer eens stemmen op die negers aan de ketting? En jodentax. En homospeelplaatsverboden. Met 51% is al het denkbare rechtsgeldig, toch?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 11:51 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nee, stemmen is een uitstekende vorm van democratie.
Ja. Kom je daar nu pas achter? Ik had wel wat meer van je verwacht SpecialK.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dus wanneer gaan we weer eens stemmen op die negers aan de ketting? En jodentax. En homospeelplaatsverboden. Met 51% is al het denkbare rechtsgeldig, toch?
Ah je bent aan het trollen. Doei.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:02 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja. Kom je daar nu pas achter? Ik had wel wat meer van je verwacht SpecialK.
Nee helemaal niet. Politiek is een van de weinige podiums waar je met een klein geluid, lees: kleine aanhang toch je mening kan verkondigen hoever deze ook ingaat tegen het huidige beleid. Met slimme politieke spelletjes kan je dit misschien zelfs nog (ten dele) laten gelden in de wet. Uiteindelijk wordt de wet wat de meeste mensen willen, zo simpel is het in hoofdlijnen.quote:
Mensen mogen prima nee zeggen, voor hunzelf.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nee helemaal niet. Politiek is een van de weinige podiums waar je met een klein geluid, lees: kleine aanhang toch je mening kan verkondigen hoever deze ook ingaat tegen het huidige beleid. Met slimme politieke spelletjes kan je dit misschien zelfs nog (ten dele) laten gelden in de wet. Uiteindelijk wordt de wet wat de meeste mensen willen, zo simpel is het in hoofdlijnen.
Els Borst was dus één van de grootste voorstanders van zelfdoding, prima. Maar een wet dat Ja zegt zegt nog niet dat mensen geen Nee mogen zeggen. Hoe belachelijk het soms ook in jouw of hun ogen is.
Waar staat het dat ze geen Nee mogen zeggen?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:21 schreef computergirl het volgende:
[..]
Mensen mogen prima nee zeggen, voor hunzelf.
Ze mogen geen nee zeggen voor mij als ik het wettelijke recht heb om ja te zeggen
dat suggereer je zelf.Je bent of heeeeel dom of een trol en daar heb ik beide geen zin in. doeiquote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:25 schreef xzaz het volgende:
[..]
Waar staat het dat ze geen Nee mogen zeggen?
quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:05 schreef xzaz het volgende:
Els Borst was dus één van de grootste voorstanders van zelfdoding, prima. Maar een wet dat Ja zegt zegt nog niet dat mensen geen Nee mogen zeggen. Hoe belachelijk het soms ook in jouw of hun ogen is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |