abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136778628
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 16:32 schreef Piye het volgende:
Ook een leuke: Uitsmijters die fooi verwachten. :')
Da's ook een soort afpersing want er is altijd een zekere dreiging van een klap als je niks geeft..
  zondag 16 februari 2014 @ 17:04:06 #202
351780 Piye
King of Kush
pi_136778706
quote:
15s.gif Op zondag 16 februari 2014 16:53 schreef Zippow het volgende:

[..]

Nee geen zin in :*
Maar oké, ik snap dat je een beetje waardering voor je werk fijn zou vinden, maar ik vind dat de mentaliteit echt is doorgeslagen. Iedereen moet gewoon zijn werk doen en de beloning daarvoor krijg je van je baas. Als het goed is heb je daarover onderhandeld en bent ermee akkoord gegaan. En daarmee eindigt waar jij recht op hebt. Alles dat daarbij komt, zij het fooi of een bedankje van de gast, is aardig, netjes zelfs, maar het is wel extra. Dit terwijl in bepaalde sectoren het welhaast een eis is geworden, je verwacht het en als iemand je dat niet geeft is hij gierig of een hork. Dat vind ik gewoon onzin. Het is niet de taak van een gast om jou een goed gevoel over jezelf te geven en al helemaal niet om jouw loon aan te vullen voor het doen van je werk. Die mensen betalen zich al een breuk om in dat hotel te verblijven. Is het dan echt zo vreemd dat een beetje service als vanzelfsprekend wordt geacht?

quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:02 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Da's ook een soort afpersing want er is altijd een zekere dreiging van een klap als je niks geeft..
Nou ja, ik verwacht niet dat ze je een mep zullen geven, maar ze creëren wel een sfeer waarin je je zou moeten schamen als je geen fooi geeft. Fooi verwachten vind ik fout, maar fooi vragen slaat alles.
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
pi_136778765
quote:
15s.gif Op zondag 16 februari 2014 16:57 schreef Zippow het volgende:

[..]

Ik ken mijn collega's allemaal persoonlijk en best goed (oké behalve ééntje maar die werkt vaak in een ander filiaal) en ik geloof gewoon niet dat iemand iets in z'n eigen zak steekt. Tevens ben je ook nooit alleen op een kamer..
Tsja .. dat was bij ons toch echt zo. En dan werkten we met een vaste housekeeping, elke dag dezelfde meisjes/vrouwen.

Er waren 4 'tussentijdse' fooienpotten (bij de kassa in het restaurant, achter de receptie, bij de kassa in de bar, en in het kantoortje van het hoofd huishouding). Aan mij als nachtportier/receptionist de taak om die alle 4 te legen in de grote fooienpot in de kluis, die 4x per jaar verdeeld werd naar uren voor iedereen die in het hotel werkzaam was. In het potje van de housekeeping zat vrijwel nooit wat.

Op een gegeven moment was dat dan ook een veelgehoorde klacht onder het personeel .. housekeeping skimmed fooien.
"Pools are perfect for holding water"
pi_136779056
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:04 schreef Piye het volgende:

[..]

Maar oké, ik snap dat je een beetje waardering voor je werk fijn zou vinden, maar ik vind dat de mentaliteit echt is doorgeslagen. Iedereen moet gewoon zijn werk doen en de beloning daarvoor krijg je van je baas. Als het goed is heb je daarover onderhandeld en bent ermee akkoord gegaan. En daarmee eindigt waar jij recht op hebt. Alles dat daarbij komt, zij het fooi of een bedankje van de gast, is aardig, netjes zelfs, maar het is wel extra. Dit terwijl in bepaalde sectoren het welhaast een eis is geworden, je verwacht het en als iemand je dat niet geeft is hij gierig of een hork. Dat vind ik gewoon onzin. Het is niet de taak van een gast om jou een goed gevoel over jezelf te geven en al helemaal niet om jouw loon aan te vullen voor het doen van je werk. Die mensen betalen zich al een breuk om in dat hotel te verblijven. Is het dan echt zo vreemd dat een beetje service als vanzelfsprekend wordt geacht?
Naja dan zal er een verschil zijn in referentiekader/mentaliteit/wereldbeeld want ik vind het wel normaal om fooi te geven (en te krijgen) in de horeca. Ik verbaas mij er over dat er zoveel mensen zijn die er gewoon geen fuck om geven, terwijl ik dat wel doe.
Dat laatste is niet zo. Of de werkgever betaalt, of je bent zo rijk dat je het je kan veroorloven. Anders doe je het niet. Wederom, dat hoeft er niets mee te maken te hebben maar ik vind het wel kenmerkend voor het beeld dat ik er van krijg... Namelijk van de rijke gierigaard die geen zin heeft om z'n 'zuurverdiende' centen rond te strooien (maar wel in een 5 sterren hotel gaan zitten als de baas dat betaalt).
pi_136779161
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:05 schreef probeer het volgende:

[..]

Tsja .. dat was bij ons toch echt zo. En dan werkten we met een vaste housekeeping, elke dag dezelfde meisjes/vrouwen.

Er waren 4 'tussentijdse' fooienpotten (bij de kassa in het restaurant, achter de receptie, bij de kassa in de bar, en in het kantoortje van het hoofd huishouding). Aan mij als nachtportier/receptionist de taak om die alle 4 te legen in de grote fooienpot in de kluis, die 4x per jaar verdeeld werd naar uren voor iedereen die in het hotel werkzaam was. In het potje van de housekeeping zat vrijwel nooit wat.

Op een gegeven moment was dat dan ook een veelgehoorde klacht onder het personeel .. housekeeping skimmed fooien.
Bij ons is dat anders geregeld, geen idee hoe dat per afdeling gaat, maar als wij op de kamer fooi vinden (eerst mochten we het zelf houden, maar als je 5 dagen per week werkt en iemand anders 2 dagen per week dan is het natuurlijk relatief oneerlijk verdeeld) dan stoppen we dat in onze eigen fooien pot.
Er is laatst wel fooi bij ons gejat, maar dat komt omdat die van ons open en bloot in een kast stond. Super dom natuurlijk :')
pi_136779457
quote:
15s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:13 schreef Zippow het volgende:

[..]

Bij ons is dat anders geregeld, geen idee hoe dat per afdeling gaat, maar als wij op de kamer fooi vinden (eerst mochten we het zelf houden, maar als je 5 dagen per week werkt en iemand anders 2 dagen per week dan is het natuurlijk relatief oneerlijk verdeeld) dan stoppen we dat in onze eigen fooien pot.
Er is laatst wel fooi bij ons gejat, maar dat komt omdat die van ons open en bloot in een kast stond. Super dom natuurlijk :')
Dat werd bij ons dus ook het systeem na een tijdje .. per afdeling.

Vonden de nachtportieren en receptionisten helemaal niet erg, die samen in één groep vielen. Bij de receptie reken je immers de complete hotelrekening af, en als nachtportier kreeg je vaak exorbitante fooien voor de meest simpele klusjes, puur en alleen omdat het 's nachts was (20 euro om iemand even wat eten en drinken naar de kamer te brengen, bv). Toen ging mijn maandloon opeens met 50 euro omhoog.
pi_136779637
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:19 schreef probeer het volgende:

[..]

Dat werd bij ons dus ook het systeem na een tijdje .. per afdeling.

Vonden de nachtportieren en receptionisten helemaal niet erg, die samen in één groep vielen. Bij de receptie reken je immers de complete hotelrekening af, en als nachtportier kreeg je vaak exorbitante fooien voor de meest simpele klusjes, puur en alleen omdat het 's nachts was (20 euro om iemand even wat eten en drinken naar de kamer te brengen, bv). Toen ging mijn maandloon opeens met 50 euro omhoog.
Ik moet dus nachtportier worden. Ben bang dat ze daarvoor geen vrouwen aannemen of wel?
pi_136779716
quote:
15s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:22 schreef Zippow het volgende:

[..]

Ik moet dus nachtportier worden. Ben bang dat ze daarvoor geen vrouwen aannemen of wel?
Als nachtportier waarschijnlijk niet nee. Als nachtreceptionist misschien wel. Maar bij ons was dat een gecombineerde functie (en was er dus snachts maar 1 persoon aanwezig) en waren het dus allemaal kerels (studenten).
pi_136779751
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:24 schreef probeer het volgende:

[..]

Als nachtportier waarschijnlijk niet nee. Als nachtreceptionist misschien wel. Maar bij ons was dat een gecombineerde functie (en was er dus snachts maar 1 persoon aanwezig) en waren het dus allemaal kerels (studenten).
Ja dat is bij ons ook zo. Ik werk trouwens ook af en toe als assistent receptioniste en doe de valet-parking. Nog nooit een fooi gezien daar...
  zondag 16 februari 2014 @ 17:26:04 #210
351780 Piye
King of Kush
pi_136779776
quote:
15s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:11 schreef Zippow het volgende:

[..]

Naja dan zal er een verschil zijn in referentiekader/mentaliteit/wereldbeeld want ik vind het wel normaal om fooi te geven (en te krijgen) in de horeca. Ik verbaas mij er over dat er zoveel mensen zijn die er gewoon geen fuck om geven, terwijl ik dat wel doe.
Dat laatste is niet zo. Of de werkgever betaalt, of je bent zo rijk dat je het je kan veroorloven. Anders doe je het niet. Wederom, dat hoeft er niets mee te maken te hebben maar ik vind het wel kenmerkend voor het beeld dat ik er van krijg... Namelijk van de rijke gierigaard die geen zin heeft om z'n 'zuurverdiende' centen rond te strooien (maar wel in een 5 sterren hotel gaan zitten als de baas dat betaalt).
Dat een hotel duur is, betekent niet dat alle bezoekers rijk zijn. Sommige mensen laten het zo nu en dan eens breed hangen, maar moeten over het algemeen ook op de centjes letten. Daarnaast zal het beeld dat jij hebt ook vaak voorkomen, je wordt nou eenmaal niet rijk door nooit op je geld te letten.
pi_136779835
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 16:26 schreef Zippow het volgende:
Klacht: Rijke gierige klootzakken.
En daar gaat je fooi
pi_136779865
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:26 schreef Piye het volgende:

[..]

Dat een hotel duur is, betekent niet dat alle bezoekers rijk zijn. Sommige mensen laten het zo nu en dan eens breed hangen, maar moeten over het algemeen ook op de centjes letten. Daarnaast zal het beeld dat jij hebt ook vaak voorkomen, je wordt nou eenmaal niet rijk door nooit op je geld te letten.
Nah als je bijna nooit voor je hotelkamer betaalt word je er ook niet armer op, wel? Dan maakt die 5 euro toch niet zo veel uit?
pi_136779911
Terecht. Rijke tata's
  zondag 16 februari 2014 @ 17:33:39 #214
351780 Piye
King of Kush
pi_136780075
quote:
15s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:27 schreef Zippow het volgende:

[..]

Nah als je bijna nooit voor je hotelkamer betaalt word je er ook niet armer op, wel? Dan maakt die 5 euro toch niet zo veel uit?
Dat is dus mijn bezwaar. Jij zit bij zo een gast gelijk eigen berekeningen te maken op basis van aannames over wat hij zou kunnen missen en derhalve moet missen. Die mensen bepalen zelf wel wat ze willen missen.
  zondag 16 februari 2014 @ 17:35:38 #215
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_136780157
quote:
15s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:27 schreef Zippow het volgende:

[..]

misschien vinden ze wel dat je niet goed genoeg poetst :P

Overigens, over stelen, ik ken mensen die zowat hun hele huis ingericht hadden met spullen met hotellogo. Door de baas betaald dus.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_136780176
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:33 schreef Piye het volgende:

[..]

Dat is dus mijn bezwaar. Jij zit bij zo een gast gelijk eigen berekeningen te maken op basis van aannames over wat hij zou kunnen missen en derhalve moet missen. Die mensen bepalen zelf wel wat ze willen missen.
Zucht. Ik zeg nergens dat iemand iets moet he. En voor een student als ik, die helemaal niet krap bij kas zit of wat dan ook (maar echt rijk ben ik natuurlijk niet), is een fooi van 5 euro af en toe goed te doen. Ja dat is een aanname en ja daar is mijn beeld van de situatie grotendeels op bevestigd, maar of alle gasten moeten een serieus drugs/drank/gok probleem hebben dat ze eigenlijk op zwart zaad zitten..Anders kan je echt wel 2-5 euro missen. Als je dat niet kan, dan ga je niet goed met je geld om :7
pi_136780244
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:35 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

misschien vinden ze wel dat je niet goed genoeg poetst :P

Overigens, over stelen, ik ken mensen die zowat hun hele huis ingericht hadden met spullen met hotellogo. Door de baas betaald dus.
Ja dat is schandalig. Maar goed er valt bij mijn hotel (voor mij) niets interessants te halen hoor, de zeepjes vind ik stinken en chips koop ik zelf wel in de supermarkt :')
  zondag 16 februari 2014 @ 17:38:23 #218
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_136780247
Jammer dat je niet zegt waar je werkt.
Zullen we wat namen noemen voor Google?
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
pi_136780277
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:38 schreef jajablahblah het volgende:
Jammer dat je niet zegt waar je werkt.
Zullen we wat namen noemen voor Google?
Haha ja dat is toch niet zo gek dat ik dat niet zeg? Ik wil gewoon niet 'gevonden' worden.
pi_136780365
quote:
15s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:38 schreef Zippow het volgende:

[..]

Haha ja dat is toch niet zo gek dat ik dat niet zeg? Ik wil gewoon niet 'gevonden' worden.
Dan kunnen we je ook geen fooien geven :(
pi_136780425
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:41 schreef Sauslepel het volgende:

[..]

Dan kunnen we je ook geen fooien geven :(
Voor een privé afspraak DM.
pi_136780448
quote:
15s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:42 schreef Zippow het volgende:

[..]

Voor een privé afspraak DM.
Privé-afspraak met een kamermeisje? ~O>
pi_136780469
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:43 schreef Sauslepel het volgende:

[..]

Privé-afspraak met een kamermeisje? ~O>
oO<
  zondag 16 februari 2014 @ 17:44:46 #224
351780 Piye
King of Kush
pi_136780494
quote:
15s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:36 schreef Zippow het volgende:

[..]

Zucht. Ik zeg nergens dat iemand iets moet he. En voor een student als ik, die helemaal niet krap bij kas zit of wat dan ook (maar echt rijk ben ik natuurlijk niet), is een fooi van 5 euro af en toe goed te doen. Ja dat is een aanname en ja daar is mijn beeld van de situatie grotendeels op bevestigd, maar of alle gasten moeten een serieus drugs/drank/gok probleem hebben dat ze eigenlijk op zwart zaad zitten..Anders kan je echt wel 2-5 euro missen. Als je dat niet kan, dan ga je niet goed met je geld om :7
Sterker nog, je zegt letterlijk dat het niet hoeft, maar aan de manier waarop je je verwoordt blijkt dat je dat wel vindt. Als je oprecht vond dat het niet hoefde, zou je niet minder van iemand denken die het niet deed. En dat zie je overal in de horeca: Iedereen vindt maar dat de klanten ze extra geld moeten geven, terwijl de horeca al duur zat is.
  zondag 16 februari 2014 @ 17:48:50 #225
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_136780638
quote:
15s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:38 schreef Zippow het volgende:

[..]

als ik je baas was....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')