abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141926875
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 13:24 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Tristan chord, prachtig inderdaad. Vooral de resolutie.
[ afbeelding ]
Augmented 6th's _O_
I feel kinda Locrian today
pi_141927312
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 13:30 schreef starla het volgende:

[..]

Augmented 6th's _O_
Inderdaad, en augmented 4 en augmented 9. #4#6#9
Ik denk dat ik 'm ga gebruiken in jazz standards :D
pi_141927349
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 13:46 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Inderdaad, en augmented 4 en augmented 9. #4#6#9
Ik denk dat ik 'm ga gebruiken in jazz standards :D
Geven idd hele mooie resoluties door de dubbele resolutie omhoog en omlaag :)

Had het al eerder in deze topicreeks het muziektheorietopic als voorbeeldje gebruikt, met als predominante functie met resolutie naar de dominant en dan tonica.

https://soundcloud.com/kurtkill/aug

[ Bericht 8% gewijzigd door starla op 05-07-2014 13:53:59 ]
pi_141928530
Als jullie het over muziektheorie hebben raak ik compleet de draad kwijt. :+

quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 12:51 schreef starla het volgende:

[..]

_O_

Ondanks de verschrikkelijke atonaliteit kan ik deze ook wel enorm waarderen.
Het eerste akkoord is alleen al om op te geilen.
Tristan und Isolde is de enige Wagner opera die ik in z'n geheel geniaal vind. Alleen Act 1 van die Walkure komt hier bij in de buurt. Op Der Ring staan vreselijk lange stukken die gewoon saai zijn vind ik net als op zijn meeste andere opera's. :O

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2014 14:35:07 ]
pi_141930389
quote:
17s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 14:34 schreef Gewas het volgende:
Als jullie het over muziektheorie hebben raak ik compleet de draad kwijt. :+
Daarom ben je altijd welkom in dit topic: MUZ / Muziek theorie topic #2 ;)
pi_141930634
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 15:36 schreef starla het volgende:

[..]

Daarom ben je altijd welkom in dit topic: MUZ / Muziek theorie topic #2 ;)
Ik was dat topic uit het oog verloren. Ik ga het nu lezen onder het genot van een biertje (want ben al zenuwachtig voor de wedstrijd van vanavond hahaha).
  maandag 7 juli 2014 @ 00:19:34 #207
380218 Dr.Jan-Itor
Knifewrench!
pi_141991234
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 07:23 schreef Gewas het volgende:

[..]

Low brass man? :P

Wel leuk om eens een instrumentale versie van de Ring te horen maar ik hou er toch meer van als er ook bij gezongen wordt. Bayreuth 1956 door Hans Knappertsbusch is mijn favoriete uitvoering van Der Ring.

Mijn absolute favoriet van Wagner is Tristan und Isolde.
Het gave is dat je alle leitmotieven heel duidelijk naar voren hoort komen. Ook al wordt er niks gezongen of verteld, je weet wel wat er gebeurt en wat de sfeer is. Dat is iets wat ik belangrijk vind bij dit soort muziek, Wagner weet dat zo goed te vatten. De sferen zijn zo enorm sterk vastgelegd.

Leuk voorbeeldje:

Contrabastrombone :9~ :9~ :9~ :9~
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_142488006
Ik ben vandaag Edvard Grieg aan het luisteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2014 19:19:45 ]
pi_142500948
quote:
17s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 19:19 schreef Gewas het volgende:

Nix mis mee.

Ik doe het ff rustig aan.
  donderdag 24 juli 2014 @ 01:50:58 #211
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_142667351

Ik heb een nieuwe aller tijde favoriet, god wat een ongelovelijk prachtig stuk.

Het hunkeren naar de C, en je krijgt een G.. en geeft het op.. en dan TOCH de C.

_O_
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_142670468
Haha, mooi idd, zo'n 'deceptive' cadens en dan alsnog eindigen met een authentieke.
pi_143114246
Ik ben nu 'Trio for piano, viola en cello in A minor, op. 114' van Brahms aan het luisteren. Die Brahms bevalt mij steeds beter.
pi_143139920
Brahms is wel goed te pruimen inderdaad. Sowieso trio's _O_
pi_143141122
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 21:13 schreef starla het volgende:
Sowieso trio's _O_
Alleen MVV. MVM ben ik niet zo van :'(
pi_143143071
quote:
9s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 21:31 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Alleen MVV. MVM ben ik niet zo van :'(
:P
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 15:40:23 #217
159292 Gusev
upside-down-face-boy
pi_143990104
Ik zoek de originele titel van het volgende deuntje, zodat ik er bladmuziek van kan vinden. Uit het hoofd kom ik niet verder dan dit (op de piano gespeeld en met telefoon opgenomen, sorry voor matige kwaliteit)...

http://www.uploadmb.com/dw.php?id=1409405835

Misschien niet het juiste topic, excuus daarvoor, maar hier zitten denk ik de meeste kenners van klassiek.

Dank alvast! :)
En in de naam van Urbanus burn ik de term urban en druk het als as in een urn
pi_144268104
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 08:45 schreef Gewas het volgende:
Vandaag Das Wohltemperierte Klavier luisteren.
Dat doe je toch elke dag? :P
pi_144272851
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 12:40 schreef starla het volgende:

[..]

Dat doe je toch elke dag? :P
Bijna wel. :P

Ik krijg eens in de paar weken zin om dat volledige werk te luisteren, vooral omdat pianomuziek niet dat religieuze heeft van zijn cantates.
pi_144313158
Ik ben nu boek 2 aan het luisteren en besefte me opeens hoe mooi deze is:

(Wel bagger geluidskwaliteit op Youtube)
pi_144314877
quote:
17s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 19:19 schreef Gewas het volgende:

Laat gerust even weten wat je er in aansprak. Ben wel benieuwd want niet iedereen luistert hier graag naar. Het is echt voor zeg ik maar "de liefhebbers"

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-09-2014 16:02:55 ]
pi_144315073
quote:
2s.gif Op maandag 8 september 2014 16:02 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Laat gerust even weten wat je er in aansprak. Ben wel benieuwd want niet iedereen luistert hier graag naar. Het is echt voor zeg ik maar "de liefhebbers"
Alsof je op een Vikingschip door de fjorden van Noorwegen vaart. :Y

Nee, maar serieus. Het is een hele simpele melodie die lekker in het gehoor ligt.
pi_144542146
Ik heb vorige week de Mass in B minor gekocht van Bach.

WAT een ontdekking. Staat nu al dagen non-stop te draaien. :D
  woensdag 17 september 2014 @ 14:24:10 #225
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_144623141
Kan iemand mischien een componist aanraden op hetzelfde niveau en uitdrukking als het rijtje bach/chopin/faur/brahms/liszt/rachmaninov?

En dan niet in de hoek van mozart/beethoven/vivaldi/pachelbel aub.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  woensdag 17 september 2014 @ 14:54:57 #226
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_144624297
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 09:06 schreef Gewas het volgende:
Ik heb vorige week de Mass in B minor gekocht van Bach.

WAT een ontdekking. Staat nu al dagen non-stop te draaien. :D
Ja, dit is inderdaad een fantastische mis van onze JS.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  woensdag 17 september 2014 @ 14:55:47 #227
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_144624331
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 14:24 schreef BaajGuardian het volgende:
Kan iemand mischien een componist aanraden op hetzelfde niveau en uitdrukking als het rijtje bach/chopin/faur/brahms/liszt/rachmaninov?

En dan niet in de hoek van mozart/beethoven/vivaldi/pachelbel aub.
Handel.
pi_144651058
Josquin Des Prez (1450-1521):

^O^

_O_
pi_144651405
Ik prefereer toch de missa van da Palestrina, maar goed, dat is natuurlijk ook de opperbaas van de Renaissance.
pi_144671988
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 10:08 schreef starla het volgende:
Ik prefereer toch de missa van da Palestrina, maar goed, dat is natuurlijk ook de opperbaas van de Renaissance.
Palestrina heeft -tig Missen geschreven. Ik neem aan dat je deze bedoelt, want dat is zijn Grote Hit :):

http://en.wikipedia.org/wiki/Missa_Papae_Marcelli

Mijn eigen favoriete componisten uit de Renaissance zijn Desprez, Lassus, Victoria en Byrd. Met Palestrina heb ik altijd een mindere 'klik' gehad, maar dat neemt niet weg dat de man een begenadigd componist was die ons geweldige muziek heeft nagelaten.

Hier 2 delen uit een persoonlijk favorietje van me, Vexilla Regis, gebaseerd op de 6e eeuwse gelijknamige kruishymne:

pi_144675115
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 21:20 schreef Toby56 het volgende:
Palestrina heeft -tig Missen geschreven. Ik neem aan dat je deze bedoelt...
Nee, natuurlijk niet...

da Palestrina's missa de beata virgine waar je het over had :D

En geen klik hebben met da Palestrina is geen klik hebben met de Renaissance. Perfect gexecuteerd allemaal. Komt in elk leerboek over contrapunt van de Renaissance terug.
Net zoals de Victoria inderdaad (zijn haast avant-gardistische O Magnum Mysterium met de verlaagde supertonica in 'het thema' is ht schoolvoorbeeld van de hoogste vorm van contrapunt). Zelfde als je barok mooi vindt, maar Bach niet...contradictio in terminis ;)

[ Bericht 15% gewijzigd door starla op 18-09-2014 22:56:27 ]
pi_144686248
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 22:32 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet...

da Palestrina's missa de beata virgine waar je het over had :D

OK. Message understood.

quote:
En geen klik hebben met da Palestrina is geen klik hebben met de Renaissance. Perfect gexecuteerd allemaal. Komt in elk leerboek over contrapunt van de Renaissance terug.
Net zoals de Victoria inderdaad (zijn haast avant-gardistische O Magnum Mysterium met de verlaagde supertonica in 'het thema' is ht schoolvoorbeeld van de hoogste vorm van contrapunt). Zelfde als je barok mooi vindt, maar Bach niet...contradictio in terminis ;)
Een mindere klik is wat anders dan geen klik.
Ik heb andere persoonlijke favorieten, want een andere smaak. Zoiets kan gebeuren, of iets 'perfect gexecuteerd' is of niet. Iemands smaak is niet gebaseerd op (kennis van) theorien en traktaten. Dus, met je permissie, blijf ik meer verknocht aan Desprez dan aan Palestrina. (En daarnaast mag van mij iemand dol zijn op barokmuziek, en Bach 'teveel gedoe' vinden, of zoiets.)
pi_144688733
Nou vooruit dan, voor deze ene keer :P

Was maar een beetje aan het dollen.
pi_144689507
Klassieke muziek is toch maar voor nerds en bejaarden
pi_144698929
Inderdaad!
  zaterdag 20 september 2014 @ 15:41:27 #236
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_144724340
Het Lacrimosa uit het Requiem van Mozart, heerlijk.

pi_144745388
Ik zit weer te genieten van Tabula Rasa. Wat een geniaal stuk is dat toch.
Hello, my name is Oliver
pi_145244707
Vier letzte Lieder. Zonder twijfel het mooiste wat Richard Strauss ooit gemaakt heeft.

En ben sinds gister de Kindertotenlieder van Mahler aan het luisteren. Waarom o waarom ontdek ik deze muziek nu pas.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 06:16:45 #239
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_145916215
Potverdorie, 17 jaar was dat gozertje toen hij dit componeerde. *;

Lady Faga, Justin Pieper ...... het is allemaal nep zonder eeuwigheidswaarde.
pi_145916501
Kindertotenlieder van Mahler

Ik ken verder niet zo veel van Mahler maar dit vind ik echt geweldig.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2014 08:17:06 ]
pi_146978654
Ik heb echt een maand lang non-stop black metal geluisterd. Toen ik net wakker werd kwam het me echt mijn neus uit.

Heb mijn oude cd-speler weer aangesloten en Das Wohltemperierte Klavier opgezet. Waanzinnige geluidskwaliteit (en waanzinnige muziek naturlich). Vroeg of laat kom ik altijd terug bij dit werk van Bach, ik vind het z mooi.
  donderdag 25 december 2014 @ 13:36:19 #242
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_147949230
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 09:06 schreef Gewas het volgende:
Ik heb vorige week de Mass in B minor gekocht van Bach. WAT een ontdekking. Staat nu al dagen non-stop te draaien. :D
Heerlijk, het begin van de Messe ... .tot tranen toe bewogen.

pi_147949535
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 08:07 schreef starla het volgende:

[..]

Ben ik niet helemaal met je eens...deze discussie hebben we al eerder gevoerd, maar jij bent ervan overtuigd dat hoe complexer het stuk, hoe beter. Dat is een geweldige misvatting. Complexiteit is niet per definitie goed. Als ik sommige complexe mathrock nummers hoor denk ik echt 'doen ze nu maar wat?'.

Beauty is in the eye of the beholder. En het is clich, maar over smaak valt niet te twisten. Ik vind de vroege klassieke muziek prachtig, maar voor het romanticisme kun je me 's nachts niet wakker maken.

Onderzoeken -in hoeverre deze gevalideerd zijn- tonen wel een verband aan tussen intelligentie en het luisteren naar klassieke muziek. Maar dat houdt niet in dat als je niet klassiek luistert je per definitie dommer bent of geen gevoel voor smaak hebt.

Simpele hedendaagse composities vind ik soms compositorisch nog beter in elkaar steken dan oude klassieke stukken. De vroege Genesis is daar een mooi voorbeeld van. Zelfs een 'simpele' band als Nirvana heeft bijvoorbeeld geweldige composities gemaakt. Luister eens naar een Beeswax of Mexican Seafood.

Het blijft op de keper beschouwd toch een kwestie van smaak. Daar moet je ook helemaal niet elitair over willen doen me dunkt, maar zo komt dat wel een beetje over in die Engelse post.
Ik ben het met je eens. Wat wel zo is, is dat wij naarmate onze blootstelling groter is, complexere prikkels waarderen.

Kinderen beginnen met slaap kindje slaap... En volleerd musicus zal dat toch snel saai vinden. En dit geldt niet alleen voor muziek, ook voor smaak, geur en visuele zaken.

Het grappige is dat we ons gemakkelijk voelen bij muziek die niet te saai is voor onze ervaring, maar ook niet te complex. Zappa is gewoon niet voor iedereen weggelegd.

Die complexiteit kan trouwens op verschillende manieren aangebracht worden, met verwijzingen naar ander werk of geschiedenis, of juist in de muziek zelf.

Maar uiteindelijk kan je iets simpels prachtig vinden , ookal ben je enorm ervaren.

Intelligentie speelt zeker een rol, ik ken weinig intelligente mensen die veel naar rap luisteren, terwijl de meesten bijvoorbeeld wel nirvana of the prodigy kunnen waarderen.

Overigens vind ik het canto ostinato wel echt geweldig, ik houd enorm van Eric satie en Mozart blijft (hoe afgezaagd ook) echt prachtig. Met name requiem vind ik een van de bijzonderste stukken die ik ken.

Kan ik wel genieten van moussorgsjy en prokifiew edit:en bach
Whatever...
pi_147949580
Vanochtend de originele versie van Nacht op de Kale berg ontdekt. dus niet het veel gespeelde arrangement dat Rimsky-Korsakov na de dood van Moussorgsky gemaakt heeft maar de versie van Moussorgsky zelf die bijna nooit gespeeld wordt. En dat is jammer, want het origineel is veel ruwer, spannender en onheilspellender!
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  donderdag 25 december 2014 @ 14:36:32 #245
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_147950725
quote:
1s.gif Op donderdag 25 december 2014 13:47 schreef Spanky78 het volgende:

Maar uiteindelijk kan je iets simpels prachtig vinden ....
Mozart's composities zijn iha technisch niet al te moeilijk .... maar wat een emotionele diepgang.
pi_148022566
quote:
1s.gif Op donderdag 25 december 2014 13:47 schreef Spanky78 het volgende:
Maar uiteindelijk kan je iets simpels prachtig vinden , ookal ben je enorm ervaren.

Intelligentie speelt zeker een rol, ik ken weinig intelligente mensen die veel naar rap luisteren, terwijl de meesten bijvoorbeeld wel nirvana of the prodigy kunnen waarderen.

Overigens vind ik het canto ostinato wel echt geweldig, ik houd enorm van Eric satie en Mozart blijft (hoe afgezaagd ook) echt prachtig. Met name requiem vind ik een van de bijzonderste stukken die ik ken.

Kan ik wel genieten van moussorgsjy en prokifiew edit:en bach
Inderdaad. Simpel kan prachtig zijn. Men neme een For what it's worth van Buffalo Springfield; elke keer weer kippenvel van toch zo'n simpel akkoordenschemaatje + melodie terwijl ik stukken kan spelen die 180 keer zo ingewikkeld zijn.

En Canto Ostinato is: _O_

Ik weet niet of je piano speelt, maar heb toevallig van hem dit nummer de gehele partituur besteld. Kan hem altijd een keertje uitlenen. Gewoon heerlijk om alleen al te lezen.
pi_148022976
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 21:00 schreef starla het volgende:

[..]

Inderdaad. Simpel kan prachtig zijn. Men neme een For what it's worth van Buffalo Springfield; elke keer weer kippenvel van toch zo'n simpel akkoordenschemaatje + melodie terwijl ik stukken kan spelen die 180 keer zo ingewikkeld zijn.

En Canto Ostinato is: _O_

Ik weet niet of je piano speelt, maar heb toevallig van hem dit nummer de gehele partituur besteld. Kan hem altijd een keertje uitlenen. Gewoon heerlijk om alleen al te lezen.
Ik speelde ooit piano, best aardig, maar echt minstens 10 jaar geen piano aangeraakt, waarschijnlijk alles verleerd...

Maar ik vind het wel nog steeds mooi. Canto ostinato is gewoon briljant, je moet toch wel zo slim zijn om dat te kunnen maken! En satie... tsja, elke toon is raak.
Whatever...
pi_148197990
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:39:32 #249
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_148262662
Twee stukken met het B.A.C.H. thema.

Franz Liszt:

En Max Reger (echt een fantastische componist, en dus te jong gestorven). Gespeeld door Raul Prieto, een van mijn favoriete organisten.

quote:
"Bach ist Anfang und Ende aller Musik"
pi_148871434
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 13:36 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Heerlijk, het begin van de Messe ... .tot tranen toe bewogen.

Sinds ik vandaag wakker ben (vanaf 6 uur) heb ik deze Messe geluisterd. :) Mijn favoriete stuk is de Gloria, en dan vooral de eerste 2 minuten. Zo'n totale eargasm. Dit blaast alles omver wat ik in mijn cd-kast heb staan en uberhaupt ooit gehoord heb.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2015 13:01:01 ]
pi_148871510
Hi_flyer schreef:

"Bach ist Anfang und Ende aller Musik"

Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn denk ik.
pi_148881017
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 12:57 schreef Gewas het volgende:

[..]

Sinds ik vandaag wakker ben (vanaf 6 uur) heb ik deze Messe geluisterd. :) Mijn favoriete stuk is de Gloria, en dan vooral de eerste 2 minuten. Zo'n totale eargasm. Dit blaast alles omver wat ik in mijn cd-kast heb staan en uberhaupt ooit gehoord heb.
Geweldig inderdaad, ik denk mijn favoriete mis zelfs.
pi_148948646
Sorry als ze al gepost zijn, ik ben voor de eerste keer in dit topic en heb nu even geen zin om de hele reeks door te lezen :P

Het mooiste muziekstuk vind ik lastig om te bepalen en heb ik dan ook niet echt maar ik vind deze erg mooi. Vooral de overgang bij 0:52

Ook erg mooi, al komt dat deels ook door de fantastische trompetspeler :P Bijvoorbeeld rond 2:00 zie je een close-up, enorm knap hoe hij het speelt alsof het hem geen enkele moeite kost. En bij 2:26 ineens die lage noten tussendoor _O_

Ik kan eigenlijk niet uitleggen waarom ik deze mooi vind. Toch vind ik het.

Ik ben totaal niet religieus, maar ik kan dit wel waarderen. Pas bij 0:58 even op want daar is het even geluid ineens heel hard.

En tot slot post ik deze nog. Ik weet niet of dit als 'klassieke muziek' kan worden bestempeld maar volgens mij zijn genres toch niet heel vast te bepalen. Dit was het eerste nummer dat ik hoorde van 'The Red Army Choir/Alexandrov Ensemble'. Door dit stuk kocht ik uiteindelijk het album van dit orkest. 'Best of...'. Naar mijn mening een van de aankopen waar ik het minst spijt van heb :P
pi_148981867
Leuk topic dit.

Dit vind ik wel een van de mooiste orkest stukken:

hoe bij ronde de 5:40 alle opgebouwde dramatiek met het stuk daarna samensmelten, vind het mooi.

En dit wordt mijn begravenis nummer:

-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148982586
Carnaval de Venice vind ik niet zo'n mooi muziekstuk maar meer een testpiece voor instrument beheersing en techniek.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_149129504
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 17:52 schreef starla het volgende:

[..]

Geweldig inderdaad, ik denk mijn favoriete mis zelfs.
Op dit moment is het mijn favoriete werk van Bach. Ook zo mooi hoe lang dat hele ding duurt (ik hou van lange werken).
  maandag 23 februari 2015 @ 23:44:02 #259
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_149975436

Wat een geniaal pianowerk van Mozart en wat is het prachtig gespeeld door Alicia de Larrocha.

De sedere rust die ze uitoefent op de piano, echt een half uur lang genieten.
pi_150335786

Net dit gehoord op de radio. Gelukkig werd er achteraf nog gezegd hoe het stuk heette, zodat ik het kon terugvinden.

Een mooie vermelding in deze topicreeks!
pi_150532643

Mozart maakt mij vandaag vrolijk. En biertje erbij.
pi_150635535

Am Brunnen vor dem Tore
Da steht ein Lindenbaum;
Ich trumt in seinem Schatten
So manchen sen Traum.

Dit is de allermooiste versie die ik ooit van dit lied gehoord heb. _O_
pi_150656394
Luister nu de vijfde symfonie van Schubert. Dit is net Mozart maar dan nog beter.
pi_151351811
Gisteravond had ik visite en toen hebben we Rienzi van Wagner geluisterd. Denk dat dit gewoon mijn favo opera van Wagner is. Visite was er alleen iets minder over te spreken.

Oh, en voor de liefhebbers:

MUZ / Matthus Passion
  zaterdag 4 april 2015 @ 18:36:05 #267
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_151364301
Tijdens deze dagen mag alleen naar de MP van JS Bach worden geluisterd. ;)
  woensdag 8 april 2015 @ 17:37:14 #268
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_151488580

Het fragment komt uit deze film, een aanrader voor liefhebbers van Mozart. :)

Amadeus (1984) - IMDb
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_151540903
Ludwig van Beethoven (Bonn, 16 december 1770 – Wenen, 26 maart 1827)
De Pianosonate nr. 21 in C op. 53, genoemd naar Beethovens Weense mecenas en vriend Graaf Ferdinand Ernst Gabriel von Waldstein, wordt beschouwd als een van de grootste onder de pianosonates van Beethoven. Ze is een van de bekendste sonates uit zijn zogenaamde middelste periode, samen met de Appassionata en Les adieux en een van zijn technisch meest veeleisende werken. Soms krijgt ze de bijnaam De dageraad, omwille van de sfeer die de sonore openingsakkoorden oproepen.

Любовь стоит того чтобы ждать
http://www.youtube.com/watch?v=9msmCgJdr24&feature=related
pi_153238857
Ik ben al de hele week de symfonien van Schubert aan het luisteren. Ik zal hierin vast een van de weinigen zijn maar ik vind zijn eerste 5 symfonien eigenlijk beter dan de 8ste en 9de.
pi_153239660
Vorig weekend nog naar Mahler geweest. Was overigens een hele goede uitvoering.

Dit blijft echt een prachtig stuk.

"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_153369466
Voor de liefhebbers van bombastische symfonie met veel kopergeweld:
Het nummer waarop Sir Terry Pratchett zijn ogen voor het laatst had willen sluiten:

Kan ik erg van genieten.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 10:31:35 #273
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_153375819
Thomas Tallis maakte inderdaad erg mooie muziek.
Ik moet er nog ergens een CD van hebben.

Ook erg mooi, Vivaldi:
  dinsdag 23 juni 2015 @ 14:30:18 #274
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_153774506
Afgelopen donderdag-zaterdag heb ik een concertreis gemaakt naar Rouen. In de St. Ouen staat het waarschijnlijk beroemdste orgel ter wereld, gebouwd door Cavaill-Coll. In twee dagen heb ik vijf concerten bijgewoond met enkel Frans-symfonische werken en het was ronduit geweldig. Een paar van de hoogtepunten:

Finale van de achtste symfonie van Widor (onderstaande opname is zelfde orgel en zelfde speler):

Grand Choeur Dialogue van Gigout, gespeeld op het hoofd- en koororgel van de St. Godart, beide gebouwd door Cavaill-Coll:

Carillon de Westminster van Vierne:

Dit orgel klinkt zo lekker; echt alles eraan klopt. De pedalen zijn zeer aanwezig (zeker de contrabombarde 32 voets), maar nooit overheersend. De akoestiek van de St. Ouen is erg goed, met een vrij lange nagalm (kathedraal is 135 meter lang), maar toch niet zodanig dat het een notensoep wordt. En elk register blijf je horen, wat er ook opengetrokken wordt. Dit is echt een orgelparadijs. :)

Wellicht dat ik vanavond nog wat toevoeg.
pi_155245194
De opening van Schuberts Winterreise, 'Gute Nacht', is een prachtig lied.
Erg geschikt om hersenoperaties mee te overleven.

:)

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)lde-als-een-optreden
pi_156101784

Ik ga vandaag alle strijkkwartetten van Beethoven luisteren. Was de black metal effe zat.
pi_156106254
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 10:39 schreef Rodulf het volgende:
[ afbeelding ]

Ik ga vandaag alle strijkkwartetten van Beethoven luisteren. Was de black metal effe zat.
* starla heeft water in de mond
  dinsdag 15 september 2015 @ 14:53:47 #278
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_156108083
Beste uitvoering ja
pi_156133315
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 13:41 schreef starla het volgende:

[..]

* starla heeft water in de mond
For your pleasure...

Nadat ik ze allemaal heb geluisterd is dit mijn favoriet.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 14:53 schreef wolferl het volgende:
Beste uitvoering ja
Als jij het zegt geloof ik het graag. ;) Dit is de enige versie die ik bezit, eigenlijk nooit andere uitvoeringen gehoord.
pi_156215504
Het is weer zo ver... ik ben vanochtend begonnen de volledige Das Wohltemperierte Klavier van Bach te luisteren.
pi_158008320

Muziek wat Scriabin componeerde nadat hij te horen had gekregen dat zijn rechterhand nooit meer volledig zou herstellen.
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_158073660
Bach, Aria "Bete aber auch dabei" uit Cantate BWV 115 (Mache dich, mein Geist, bereit).
De instrumentale solo is oorspronkelijk bedoeld voor (dwars)fluit; dit is een bewerking met Itzhak Perlman als violist. Kathleen Battle zingt:

pi_158151614

Deze vind ik echt briljant. :)
Duet van twee katten van Rossini. Het leuke is dat het zo is geschreven dat iedere zanger(es) het in principe kan zingen (heb ik me laten vertellen).

[ Bericht 13% gewijzigd door DoubleDip op 10-12-2015 15:25:36 (Toevoeging info over stuk) ]
pi_158178833

Instant verliefd. Beestachtig mooi. O+

[ Bericht 1% gewijzigd door Ewelina op 11-12-2015 20:34:22 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_158184291
Over swingende muziek gesproken: deze is mooi

pi_158290664
Happy Birthday Maestro

Ludwig van Beethoven (Bonn, 16 december 1770 – Wenen, 26 maart 1827)

Любовь стоит того чтобы ждать
http://www.youtube.com/watch?v=9msmCgJdr24&feature=related
  vrijdag 18 december 2015 @ 22:45:00 #289
224960 highender
Travellin' Light
pi_158365067
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 15:24 schreef DoubleDip het volgende:

Deze vind ik echt briljant. :)
Duet van twee katten van Rossini. Het leuke is dat het zo is geschreven dat iedere zanger(es) het in principe kan zingen (heb ik me laten vertellen).
Ha,die ga ik met mijn orkest uitvoeren. Erg leuk. O+
pi_158381476
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 december 2015 21:31 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ha,die ga ik met mijn orkest uitvoeren. Erg leuk. O+
Met je orkest? Vertel 's...
pi_158382362
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 15:58 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Met je orkest? Vertel 's...
Ik speel klarinet in een harmonieorkest. :P
pi_158382888
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 16:22 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik dacht dat je een heel orkest tot je beschikking had. Dat zou me gaaf lijken.

Ik heb ooit als kind ook klarinet in een harmonie-orkest gespeeld, maar ik was er niet zo goed in. Het zou me wel leuk lijken om weer 's klarinet te kunnen spelen.
pi_158383720
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 16:22 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Harmonieorkesten. _O_
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 16:38 schreef Pulzzar het volgende:
Ik heb ooit als kind ook klarinet in een harmonie-orkest gespeeld, maar ik was er niet zo goed in. Het zou me wel leuk lijken om weer 's klarinet te kunnen spelen.
Gewoon doen dan. :Y Je hoeft niet briljant te zijn om er plezier in te hebben. :)
pi_158385778
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 16:38 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik dacht dat je een heel orkest tot je beschikking had. Dat zou me gaaf lijken.

Mocht ik willen, een heel harmonieorkest tot mijn beschikking hebben. ;)

Gewoon doen, je hoeft niet heel goed te zijn om plezier te hebben in het maken van muziek. :)
pi_158388698
  maandag 21 december 2015 @ 13:31:18 #297
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_158408219
Eenvoudig, maar zo mooi!
pi_158415325
pi_158536841

[ Bericht 16% gewijzigd door Soopaflyism op 26-12-2015 11:14:25 ]
pi_158536991
quote:
Wow! en wat een techniek _O_