Augmented 6th'squote:Op zaterdag 5 juli 2014 13:24 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Tristan chord, prachtig inderdaad. Vooral de resolutie.
[ afbeelding ]
Inderdaad, en augmented 4 en augmented 9. #4#6#9quote:
Geven idd hele mooie resoluties door de dubbele resolutie omhoog en omlaagquote:Op zaterdag 5 juli 2014 13:46 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Inderdaad, en augmented 4 en augmented 9. #4#6#9
Ik denk dat ik 'm ga gebruiken in jazz standards
Tristan und Isolde is de enige Wagner opera die ik in z'n geheel geniaal vind. Alleen Act 1 van die Walkure komt hier bij in de buurt. Op Der Ring staan vreselijk lange stukken die gewoon saai zijn vind ik net als op zijn meeste andere opera's.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 12:51 schreef starla het volgende:
[..]
Ondanks de verschrikkelijke atonaliteit kan ik deze ook wel enorm waarderen.
Het eerste akkoord is alleen al om op te geilen.
Daarom ben je altijd welkom in dit topic: MUZ / Muziek theorie topic #2quote:Op zaterdag 5 juli 2014 14:34 schreef Gewas het volgende:
Als jullie het over muziektheorie hebben raak ik compleet de draad kwijt.
Ik was dat topic uit het oog verloren. Ik ga het nu lezen onder het genot van een biertje (want ben al zenuwachtig voor de wedstrijd van vanavond hahaha).quote:Op zaterdag 5 juli 2014 15:36 schreef starla het volgende:
[..]
Daarom ben je altijd welkom in dit topic: MUZ / Muziek theorie topic #2
Het gave is dat je alle leitmotieven heel duidelijk naar voren hoort komen. Ook al wordt er niks gezongen of verteld, je weet wel wat er gebeurt en wat de sfeer is. Dat is iets wat ik belangrijk vind bij dit soort muziek, Wagner weet dat zo goed te vatten. De sferen zijn zo enorm sterk vastgelegd.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 07:23 schreef Gewas het volgende:
[..]
Low brass man?![]()
Wel leuk om eens een instrumentale versie van de Ring te horen maar ik hou er toch meer van als er ook bij gezongen wordt. Bayreuth 1956 door Hans Knappertsbusch is mijn favoriete uitvoering van Der Ring.
Mijn absolute favoriet van Wagner is Tristan und Isolde.
Nix mis mee.quote:Op zaterdag 19 juli 2014 19:19 schreef Gewas het volgende:
Ik ben vandaag Edvard Grieg aan het luisteren.
quote:Op woensdag 6 augustus 2014 21:31 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Alleen MVV. MVM ben ik niet zo van
Dat doe je toch elke dag?quote:Op zaterdag 6 september 2014 08:45 schreef Gewas het volgende:
Vandaag Das Wohltemperierte Klavier luisteren.
Bijna wel.quote:
Laat gerust even weten wat je er in aansprak. Ben wel benieuwd want niet iedereen luistert hier graag naar. Het is echt voor zeg ik maar "de liefhebbers"quote:Op zaterdag 19 juli 2014 19:19 schreef Gewas het volgende:
Ik ben vandaag Edvard Grieg aan het luisteren.
Alsof je op een Vikingschip door de fjorden van Noorwegen vaart.quote:Op maandag 8 september 2014 16:02 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Laat gerust even weten wat je er in aansprak. Ben wel benieuwd want niet iedereen luistert hier graag naar. Het is echt voor zeg ik maar "de liefhebbers"
Ja, dit is inderdaad een fantastische mis van onze JS.quote:Op maandag 15 september 2014 09:06 schreef Gewas het volgende:
Ik heb vorige week de Mass in B minor gekocht van Bach.
WAT een ontdekking. Staat nu al dagen non-stop te draaien.
Handel.quote:Op woensdag 17 september 2014 14:24 schreef BaajGuardian het volgende:
Kan iemand mischien een componist aanraden op hetzelfde niveau en uitdrukking als het rijtje bach/chopin/faur/brahms/liszt/rachmaninov?
En dan niet in de hoek van mozart/beethoven/vivaldi/pachelbel aub.
Palestrina heeft -tig Missen geschreven. Ik neem aan dat je deze bedoelt, want dat is zijn Grote Hitquote:Op donderdag 18 september 2014 10:08 schreef starla het volgende:
Ik prefereer toch de missa van da Palestrina, maar goed, dat is natuurlijk ook de opperbaas van de Renaissance.
Nee, natuurlijk niet...quote:Op donderdag 18 september 2014 21:20 schreef Toby56 het volgende:
Palestrina heeft -tig Missen geschreven. Ik neem aan dat je deze bedoelt...
OK. Message understood.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:32 schreef starla het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet...
da Palestrina's missa de beata virgine waar je het over had
Een mindere klik is wat anders dan geen klik.quote:En geen klik hebben met da Palestrina is geen klik hebben met de Renaissance. Perfect gexecuteerd allemaal. Komt in elk leerboek over contrapunt van de Renaissance terug.
Net zoals de Victoria inderdaad (zijn haast avant-gardistische O Magnum Mysterium met de verlaagde supertonica in 'het thema' is ht schoolvoorbeeld van de hoogste vorm van contrapunt). Zelfde als je barok mooi vindt, maar Bach niet...contradictio in terminis
Heerlijk, het begin van de Messe ... .tot tranen toe bewogen.quote:Op maandag 15 september 2014 09:06 schreef Gewas het volgende:
Ik heb vorige week de Mass in B minor gekocht van Bach. WAT een ontdekking. Staat nu al dagen non-stop te draaien.
Ik ben het met je eens. Wat wel zo is, is dat wij naarmate onze blootstelling groter is, complexere prikkels waarderen.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 08:07 schreef starla het volgende:
[..]
Ben ik niet helemaal met je eens...deze discussie hebben we al eerder gevoerd, maar jij bent ervan overtuigd dat hoe complexer het stuk, hoe beter. Dat is een geweldige misvatting. Complexiteit is niet per definitie goed. Als ik sommige complexe mathrock nummers hoor denk ik echt 'doen ze nu maar wat?'.
Beauty is in the eye of the beholder. En het is clich, maar over smaak valt niet te twisten. Ik vind de vroege klassieke muziek prachtig, maar voor het romanticisme kun je me 's nachts niet wakker maken.
Onderzoeken -in hoeverre deze gevalideerd zijn- tonen wel een verband aan tussen intelligentie en het luisteren naar klassieke muziek. Maar dat houdt niet in dat als je niet klassiek luistert je per definitie dommer bent of geen gevoel voor smaak hebt.
Simpele hedendaagse composities vind ik soms compositorisch nog beter in elkaar steken dan oude klassieke stukken. De vroege Genesis is daar een mooi voorbeeld van. Zelfs een 'simpele' band als Nirvana heeft bijvoorbeeld geweldige composities gemaakt. Luister eens naar een Beeswax of Mexican Seafood.
Het blijft op de keper beschouwd toch een kwestie van smaak. Daar moet je ook helemaal niet elitair over willen doen me dunkt, maar zo komt dat wel een beetje over in die Engelse post.
Mozart's composities zijn iha technisch niet al te moeilijk .... maar wat een emotionele diepgang.quote:Op donderdag 25 december 2014 13:47 schreef Spanky78 het volgende:
Maar uiteindelijk kan je iets simpels prachtig vinden ....
Inderdaad. Simpel kan prachtig zijn. Men neme een For what it's worth van Buffalo Springfield; elke keer weer kippenvel van toch zo'n simpel akkoordenschemaatje + melodie terwijl ik stukken kan spelen die 180 keer zo ingewikkeld zijn.quote:Op donderdag 25 december 2014 13:47 schreef Spanky78 het volgende:
Maar uiteindelijk kan je iets simpels prachtig vinden , ookal ben je enorm ervaren.
Intelligentie speelt zeker een rol, ik ken weinig intelligente mensen die veel naar rap luisteren, terwijl de meesten bijvoorbeeld wel nirvana of the prodigy kunnen waarderen.
Overigens vind ik het canto ostinato wel echt geweldig, ik houd enorm van Eric satie en Mozart blijft (hoe afgezaagd ook) echt prachtig. Met name requiem vind ik een van de bijzonderste stukken die ik ken.
Kan ik wel genieten van moussorgsjy en prokifiew edit:en bach
Ik speelde ooit piano, best aardig, maar echt minstens 10 jaar geen piano aangeraakt, waarschijnlijk alles verleerd...quote:Op zaterdag 27 december 2014 21:00 schreef starla het volgende:
[..]
Inderdaad. Simpel kan prachtig zijn. Men neme een For what it's worth van Buffalo Springfield; elke keer weer kippenvel van toch zo'n simpel akkoordenschemaatje + melodie terwijl ik stukken kan spelen die 180 keer zo ingewikkeld zijn.
En Canto Ostinato is:
Ik weet niet of je piano speelt, maar heb toevallig van hem dit nummer de gehele partituur besteld. Kan hem altijd een keertje uitlenen. Gewoon heerlijk om alleen al te lezen.
quote:"Bach ist Anfang und Ende aller Musik"
Sinds ik vandaag wakker ben (vanaf 6 uur) heb ik deze Messe geluisterd.quote:Op donderdag 25 december 2014 13:36 schreef Old_Pal het volgende:
[..]
Heerlijk, het begin van de Messe ... .tot tranen toe bewogen.
Geweldig inderdaad, ik denk mijn favoriete mis zelfs.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 12:57 schreef Gewas het volgende:
[..]
Sinds ik vandaag wakker ben (vanaf 6 uur) heb ik deze Messe geluisterd.Mijn favoriete stuk is de Gloria, en dan vooral de eerste 2 minuten. Zo'n totale eargasm. Dit blaast alles omver wat ik in mijn cd-kast heb staan en uberhaupt ooit gehoord heb.
Op dit moment is het mijn favoriete werk van Bach. Ook zo mooi hoe lang dat hele ding duurt (ik hou van lange werken).quote:Op dinsdag 20 januari 2015 17:52 schreef starla het volgende:
[..]
Geweldig inderdaad, ik denk mijn favoriete mis zelfs.
* starla heeft water in de mondquote:Op dinsdag 15 september 2015 10:39 schreef Rodulf het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ga vandaag alle strijkkwartetten van Beethoven luisteren. Was de black metal effe zat.
For your pleasure...quote:
Als jij het zegt geloof ik het graag.quote:
Ha,die ga ik met mijn orkest uitvoeren. Erg leuk.quote:Op donderdag 10 december 2015 15:24 schreef DoubleDip het volgende:
Deze vind ik echt briljant.
Duet van twee katten van Rossini. Het leuke is dat het zo is geschreven dat iedere zanger(es) het in principe kan zingen (heb ik me laten vertellen).
Met je orkest? Vertel 's...quote:Op zaterdag 19 december 2015 21:31 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ha,die ga ik met mijn orkest uitvoeren. Erg leuk.
Ik speel klarinet in een harmonieorkest.quote:
Ik dacht dat je een heel orkest tot je beschikking had. Dat zou me gaaf lijken.quote:Op zondag 20 december 2015 16:22 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ik speel klarinet in een harmonieorkest.
Harmonieorkesten.quote:Op zondag 20 december 2015 16:22 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ik speel klarinet in een harmonieorkest.
Gewoon doen dan.quote:Op zondag 20 december 2015 16:38 schreef Pulzzar het volgende:
Ik heb ooit als kind ook klarinet in een harmonie-orkest gespeeld, maar ik was er niet zo goed in. Het zou me wel leuk lijken om weer 's klarinet te kunnen spelen.
Mocht ik willen, een heel harmonieorkest tot mijn beschikking hebben.quote:Op zondag 20 december 2015 16:38 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik dacht dat je een heel orkest tot je beschikking had. Dat zou me gaaf lijken.
Ik heb ooit als kind ook klarinet in een harmonie-orkest gespeeld, maar ik was er niet zo goed in. Het zou me wel leuk lijken om weer 's klarinet te kunnen spelen.
Wow! en wat een techniekquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |