Volgens mij omdat er dan ook oneindig veel energie voor nodig is en dat kan dus niet. De rest van je verhaal begrijp ik niet echt.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 00:59 schreef starla het volgende:
Mijn vraag is dus kort: waarom kan een object met een oneindig grote massa niet zo snel als het licht reizen? Wat is hier de wiskunde achter?
Waarom niet? Bij hoeveel joule is 'het einde' bereikt? Hoe is wiskundig aan te tonen dat er niet zoiets bestaat als oneindige energie (of massa)? Maar bijvoorbeeld wel oneindig veel decimalen in een breuk.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:23 schreef Zwoerd het volgende:
Volgens mij omdat er dan ook oneindig veel energie voor nodig is en dat kan dus niet. D
Aangezien het oneindig heet, wordt het einde dus ook nooit bereikt. Daarbij is er in ons universum een eindige hoeveelheid energie, dus dat ga je nergens vandaan halen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:27 schreef starla het volgende:
[..]
Waarom niet? Bij hoeveel joule is 'het einde' bereikt? Hoe is wiskundig aan te tonen dat er niet zoiets bestaat als oneindige energie (of massa)? Maar bijvoorbeeld wel oneindig veel decimalen in een breuk.
Is dat zo ja? Temeer de expansie van het universum qua snelheid alleen maar lijkt toe te nemen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:54 schreef Zwoerd het volgende:
Daarbij is er in ons universum een eindige hoeveelheid energie, dus dat ga je nergens vandaan halen.
De totale energie is vanaf het begin gelijk geweest (wet van behoud van energie).quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:56 schreef starla het volgende:
[..]
Is dat zo ja? Temeer de expansie van het universum qua snelheid alleen maar lijkt toe te nemen.
Ja ok, en wie zegt dat de energie in beginsel niet oneindig was en dit zich expandeert tot een oneindig universum met oneindige energie.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:58 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
De totale energie is vanaf het begin gelijk geweest (wet van behoud van energie).
Als er oneindig veel energie zou zijn, lijkt mij dat op elk punt op elk moment de aanwezige energie ook oneindig is. En we meten dat dat niet zo is.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:59 schreef starla het volgende:
[..]
Ja ok, en wie zegt dat de energie in beginsel niet oneindig was en dit zich expandeert tot een oneindig universum met oneindige energie.
Maar toch niet als de ruimte-tijd zich nog moet uitbreiden tot oneindige massa c.q. energie?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 02:06 schreef Zwoerd het volgende:
Als er oneindig veel energie zou zijn, lijkt mij dat op elk punt op elk moment de aanwezige energie ook oneindig is. En we meten dat dat niet zo is.
Hoe bedoel je? Als ruimte-tijd zich uitbreidt betekent het dat deze wel op elk moment een meetbare en dus eindige grote heeft. Als je dan stelt dat de energie vanaf het ontstaan van het universum oneindig is, moet deze gemiddeld op elk punt ook oneindig zijn.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 02:08 schreef starla het volgende:
[..]
Maar toch niet als de ruimte-tijd zich nog moet uitbreiden tot oneindige massa c.q. energie?
Massa is de eigenschap dat een object zich verzet tegen versnelling. Hoe groter de massa, hoe meer energie je erin moet stoppen om het object te versnellen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 00:59 schreef starla het volgende:
Wat ik me afvroeg...
Ze zeggen dat een object niet sneller dan het licht kan reizen of sneller, omdat de massa van dat object oneindig groot wordt. Eén van de redenen waarom een foton een rustmassa heeft van 0.
Maar is dit wiskundig gezien wel waterdicht. Want oneindigheid is een veel gebruikte entiteit in de wiskunde en natuurkunde.
Mijn vraag is dus kort: waarom kan een object met een oneindig grote massa niet zo snel als het licht reizen? Wat is hier de wiskunde achter?
Ehh, sinds wanneer kan een foton een elektrische lading hebben? Dat is voor mij een nieuwe.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 00:59 schreef starla het volgende:
Als gedachte-experiment neem ik een foton. Dit foton dat zich met de snelheid van het licht voortbeweegt geef ik opeens massa (hypothetisch gezien door het bijvoorbeeld electrische lading te geven). Vindt er dan een negatieve acceleratie van het foton plaats? Zo ja, waarom? Want de lichtsnelheid is volgens Einstein ALTIJD constant.
Waarom zou het toenemen van de grootte van het universum een toename in energie betekenen? Waar kan die energie vandaan komen?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 02:23 schreef starla het volgende:
Het universum qua grootte neemt ook steeds toe met m.i. navenante toename van energie.
Een populair idee in de theoretische natuurkunde is dat de totale hoeveelheid energie in het universum wel eens precies 0 zou kunnen zijn. (Omdat energie ook negatieve waardes kan hebben.)quote:Op zaterdag 15 februari 2014 02:23 schreef starla het volgende:
Dat weet ik nog zo niet. Het universum qua grootte neemt ook steeds toe met m.i. navenante toename van energie.
omdat de 'lege ruimte' quantumfluctuaties kent en die energie niet 0 is.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 14:16 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Waarom zou het toenemen van de grootte van het universum een toename in energie betekenen? Waar kan die energie vandaan komen?
Maar bij die quantumfluctuaties wordt er toch een positief en negatief 'deeltje' gevormd, welke elkaar ook onmiddellijk weer opheffen? Dan is netto de totale energie gewoon 0.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 14:42 schreef nikao het volgende:
[..]
omdat de 'lege ruimte' quantumfluctuaties kent en die energie niet 0 is.
Overigens lijkt het erop dat de totale energie inderdaad 0 is van het universum, en dat komt dan vooral door de energie van zwaartekracht die negatief is en al het andere compenseert.
Uhm nee, want daar komt juist energie bij vrij (in dat 'opheffen')..quote:Op zaterdag 15 februari 2014 14:50 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Maar bij die quantumfluctuaties wordt er toch een positief en negatief 'deeltje' gevormd, welke elkaar ook onmiddellijk weer opheffen? Dan is netto de totale energie gewoon 0.
Zo zit het eigenlijk niet in elkaar, in de relativiteitstheorie.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 00:59 schreef starla het volgende:
Wat ik me afvroeg...
Ze zeggen dat een object niet sneller dan het licht kan reizen of sneller, omdat de massa van dat object oneindig groot wordt. Eén van de redenen waarom een foton een rustmassa heeft van 0.
Maar is dit wiskundig gezien wel waterdicht. Want oneindigheid is een veel gebruikte entiteit in de wiskunde en natuurkunde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |