Volgens mij omdat er dan ook oneindig veel energie voor nodig is en dat kan dus niet. De rest van je verhaal begrijp ik niet echt.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 00:59 schreef starla het volgende:
Mijn vraag is dus kort: waarom kan een object met een oneindig grote massa niet zo snel als het licht reizen? Wat is hier de wiskunde achter?
Waarom niet? Bij hoeveel joule is 'het einde' bereikt? Hoe is wiskundig aan te tonen dat er niet zoiets bestaat als oneindige energie (of massa)? Maar bijvoorbeeld wel oneindig veel decimalen in een breuk.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:23 schreef Zwoerd het volgende:
Volgens mij omdat er dan ook oneindig veel energie voor nodig is en dat kan dus niet. D
Aangezien het oneindig heet, wordt het einde dus ook nooit bereikt. Daarbij is er in ons universum een eindige hoeveelheid energie, dus dat ga je nergens vandaan halen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:27 schreef starla het volgende:
[..]
Waarom niet? Bij hoeveel joule is 'het einde' bereikt? Hoe is wiskundig aan te tonen dat er niet zoiets bestaat als oneindige energie (of massa)? Maar bijvoorbeeld wel oneindig veel decimalen in een breuk.
Is dat zo ja? Temeer de expansie van het universum qua snelheid alleen maar lijkt toe te nemen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:54 schreef Zwoerd het volgende:
Daarbij is er in ons universum een eindige hoeveelheid energie, dus dat ga je nergens vandaan halen.
De totale energie is vanaf het begin gelijk geweest (wet van behoud van energie).quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:56 schreef starla het volgende:
[..]
Is dat zo ja? Temeer de expansie van het universum qua snelheid alleen maar lijkt toe te nemen.
Ja ok, en wie zegt dat de energie in beginsel niet oneindig was en dit zich expandeert tot een oneindig universum met oneindige energie.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:58 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
De totale energie is vanaf het begin gelijk geweest (wet van behoud van energie).
Als er oneindig veel energie zou zijn, lijkt mij dat op elk punt op elk moment de aanwezige energie ook oneindig is. En we meten dat dat niet zo is.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:59 schreef starla het volgende:
[..]
Ja ok, en wie zegt dat de energie in beginsel niet oneindig was en dit zich expandeert tot een oneindig universum met oneindige energie.
Maar toch niet als de ruimte-tijd zich nog moet uitbreiden tot oneindige massa c.q. energie?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 02:06 schreef Zwoerd het volgende:
Als er oneindig veel energie zou zijn, lijkt mij dat op elk punt op elk moment de aanwezige energie ook oneindig is. En we meten dat dat niet zo is.
Hoe bedoel je? Als ruimte-tijd zich uitbreidt betekent het dat deze wel op elk moment een meetbare en dus eindige grote heeft. Als je dan stelt dat de energie vanaf het ontstaan van het universum oneindig is, moet deze gemiddeld op elk punt ook oneindig zijn.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 02:08 schreef starla het volgende:
[..]
Maar toch niet als de ruimte-tijd zich nog moet uitbreiden tot oneindige massa c.q. energie?
Massa is de eigenschap dat een object zich verzet tegen versnelling. Hoe groter de massa, hoe meer energie je erin moet stoppen om het object te versnellen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 00:59 schreef starla het volgende:
Wat ik me afvroeg...
Ze zeggen dat een object niet sneller dan het licht kan reizen of sneller, omdat de massa van dat object oneindig groot wordt. Eén van de redenen waarom een foton een rustmassa heeft van 0.
Maar is dit wiskundig gezien wel waterdicht. Want oneindigheid is een veel gebruikte entiteit in de wiskunde en natuurkunde.
Mijn vraag is dus kort: waarom kan een object met een oneindig grote massa niet zo snel als het licht reizen? Wat is hier de wiskunde achter?
Ehh, sinds wanneer kan een foton een elektrische lading hebben? Dat is voor mij een nieuwe.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 00:59 schreef starla het volgende:
Als gedachte-experiment neem ik een foton. Dit foton dat zich met de snelheid van het licht voortbeweegt geef ik opeens massa (hypothetisch gezien door het bijvoorbeeld electrische lading te geven). Vindt er dan een negatieve acceleratie van het foton plaats? Zo ja, waarom? Want de lichtsnelheid is volgens Einstein ALTIJD constant.
Waarom zou het toenemen van de grootte van het universum een toename in energie betekenen? Waar kan die energie vandaan komen?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 02:23 schreef starla het volgende:
Het universum qua grootte neemt ook steeds toe met m.i. navenante toename van energie.
Een populair idee in de theoretische natuurkunde is dat de totale hoeveelheid energie in het universum wel eens precies 0 zou kunnen zijn. (Omdat energie ook negatieve waardes kan hebben.)quote:Op zaterdag 15 februari 2014 02:23 schreef starla het volgende:
Dat weet ik nog zo niet. Het universum qua grootte neemt ook steeds toe met m.i. navenante toename van energie.
omdat de 'lege ruimte' quantumfluctuaties kent en die energie niet 0 is.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 14:16 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Waarom zou het toenemen van de grootte van het universum een toename in energie betekenen? Waar kan die energie vandaan komen?
Maar bij die quantumfluctuaties wordt er toch een positief en negatief 'deeltje' gevormd, welke elkaar ook onmiddellijk weer opheffen? Dan is netto de totale energie gewoon 0.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 14:42 schreef nikao het volgende:
[..]
omdat de 'lege ruimte' quantumfluctuaties kent en die energie niet 0 is.
Overigens lijkt het erop dat de totale energie inderdaad 0 is van het universum, en dat komt dan vooral door de energie van zwaartekracht die negatief is en al het andere compenseert.
Uhm nee, want daar komt juist energie bij vrij (in dat 'opheffen')..quote:Op zaterdag 15 februari 2014 14:50 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Maar bij die quantumfluctuaties wordt er toch een positief en negatief 'deeltje' gevormd, welke elkaar ook onmiddellijk weer opheffen? Dan is netto de totale energie gewoon 0.
Zo zit het eigenlijk niet in elkaar, in de relativiteitstheorie.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 00:59 schreef starla het volgende:
Wat ik me afvroeg...
Ze zeggen dat een object niet sneller dan het licht kan reizen of sneller, omdat de massa van dat object oneindig groot wordt. Eén van de redenen waarom een foton een rustmassa heeft van 0.
Maar is dit wiskundig gezien wel waterdicht. Want oneindigheid is een veel gebruikte entiteit in de wiskunde en natuurkunde.
of je kan gewoon nooit sneller zijn dan een foton dat altijd 299.792.458 m/s sneller isquote:Op zaterdag 15 februari 2014 00:59 schreef starla het volgende:
Wat ik me afvroeg...
Er is een verschil tussen massa en rustmassa en een foton heeft geen rustmassaquote:Mijn vraag is dus kort: waarom kan een object met een oneindig grote massa niet zo snel als het licht reizen? Wat is hier de wiskunde achter?
Als gedachte-experiment neem ik een foton. Dit foton dat zich met de snelheid van het licht voortbeweegt geef ik opeens massa (hypothetisch gezien door het bijvoorbeeld electrische lading te geven). Vindt er dan een negatieve acceleratie van het foton plaats? Zo ja, waarom? Want de lichtsnelheid is volgens Einstein ALTIJD constant.
Zo nee, wáárom kun je een foton geen massa geven (door eventueel elektrische lading). Vrij contra-intuitief, aangezien het foton de boson is van de ELEKTROmagnetische kracht.
quote:Iemand die het antwoord weet?
omdat er bij de big bang een eindige hoeveelheid massa is ontstaanquote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:27 schreef starla het volgende:
[..]
Waarom niet? Bij hoeveel joule is 'het einde' bereikt? Hoe is wiskundig aan te tonen dat er niet zoiets bestaat als oneindige energie (of massa)? Maar bijvoorbeeld wel oneindig veel decimalen in een breuk.
de massa zal hetzelfde blijven aangezien er niets is dat nieuwe atomen creëert dus blijven we zitten met de 1080 a 1090 atomen die aan het begin zijn ontstaan in een steeds groter en kouder wordend universumquote:Op zaterdag 15 februari 2014 02:08 schreef starla het volgende:
[..]
Maar toch niet als de ruimte-tijd zich nog moet uitbreiden tot oneindige massa c.q. energie?
Ok, er is dus in een vacuüm altijd energie aanwezig. (de kosmologische constante?) Hoe hou je dan vast aan de wet van behoud van energie bij een uitdijend universum?quote:Op zaterdag 15 februari 2014 14:55 schreef nikao het volgende:
[..]
Uhm nee, want daar komt juist energie bij vrij (in dat 'opheffen')..
Toch nog even nazoeken want dat zou 'extra' energie betekenen
Goeie vraag. Zou ik moeten opzoeken.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 15:23 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ok, er is dus in een vacuüm altijd energie aanwezig. (de kosmologische constante?) Hoe hou je dan vast aan de wet van behoud van energie bij een uitdijend universum?
Daalt dan bijvoorbeeld de gemiddelde energie per kubieke meter? Of betekent de uitdijing van het heelal niet simpelweg dat er meer kubieke meters bijkomen?
-knip klopt niet-quote:Op zaterdag 15 februari 2014 15:23 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ok, er is dus in een vacuüm altijd energie aanwezig. (de kosmologische constante?) Hoe hou je dan vast aan de wet van behoud van energie bij een uitdijend universum?
Daalt dan bijvoorbeeld de gemiddelde energie per kubieke meter? Of betekent de uitdijing van het heelal niet simpelweg dat er meer kubieke meters bijkomen?
Maar hoe blijft de 'balans' dan neutraal met een uitdijend universum?quote:Op maandag 17 februari 2014 13:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De energiedichtheid behorende bij de k.c. is omgekeerd evenredig met het volume van het universum. Dit kun je beredeneren aan de hand van de Friedmanvergl. De relatie tussen het kwantumvacuum en de k.c. wordt op dit moment niet begrepen, en zorgt voor de grootste theoretische discrepantie die er ooit in de fysica is geweest. Eigenlijk snappen we bar weinig van de k.c.
Maar er zijn meer energiebijdragen, b.v. van straling en materie.
'of' of 'en'? In het tweede geval heft het elkaar natuurlijk gelijk op, is dat probleem ook weer wegquote:Op maandag 17 februari 2014 14:23 schreef Haushofer het volgende:
Maw: energiebehoud en -dichtheid van zwaartekracht is in de art nogal tricky tgv het equivalentieprincipe. De k.c. kun je zowel opvatten als deel van de ruimtetijdgeometrie als een energiedichtheid. Oftewel: je kunt de k.c. aan de linkerkant of rechterkant van de Einsteinvergl. zetten
Ok. Begrijp dat echter nog niet echt moet ik zeggen. Die k.c. heeft toch een energetisch effect?quote:Op maandag 17 februari 2014 16:56 schreef Haushofer het volgende:
Of
Energie meet je tov een vacuum. Als je alle zooi uit het universum wegneemt, hou je een leeg universum over. Echter, dit universum is dan niet vlak, maar lichtjes gekromd door de k.c. Dit heet ook wel een deSitter ruimtetijd. De energiebalans gaat over zooi in de ruimtetijd, en meet je tov het vacuum.
Ik moest er zelf eigenlijk ook weer es over nadenken, leuke vraag
Er is een theorie dat het universum een soort driedimensionale Mobius band is die gekromd in vier dimensies maar vlak is in drie dimensies. We kunnen alleen drie dimensies zien omdat we ons bevinden in een driedimensionaal universum met één tijdsdimensie.quote:Op maandag 17 februari 2014 16:56 schreef Haushofer het volgende:
Of
Energie meet je tov een vacuum. Als je alle zooi uit het universum wegneemt, hou je een leeg universum over. Echter, dit universum is dan niet vlak, maar lichtjes gekromd door de k.c. Dit heet ook wel een deSitter ruimtetijd. De energiebalans gaat over zooi in de ruimtetijd, en meet je tov het vacuum.
Ik moest er zelf eigenlijk ook weer es over nadenken, leuke vraag
Men heeft Krauss verweten dat hij energie in algemene relativiteitstheorie verkeerd begrijpt.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 14:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een populair idee in de theoretische natuurkunde is dat de totale hoeveelheid energie in het universum wel eens precies 0 zou kunnen zijn. (Omdat energie ook negatieve waardes kan hebben.)
Zie ook:
Krauss' reply:quote:[..]
I am going to overlook the weakness of this argument and instead dispute the claim that the energy of the universe is zero only when it is flat. It is a very strange statement from a cosmologist because it is more commonly said that the total energy of the universe is zero for a closed universe, i.e. for positive curvature, not flat space. I agree with this since in a closed universe you can integrate the energy current density over all space and it must be zero because it has zero divergence.
In an open universe the case is not so clear since the volume of space to sum up the energy over is infinite. However, for a perfectly homogeneous and isotropic universe the energy current must itself be zero because the only vector field that respects the symmetry and which has zero divergence is the one that is zero everywhere. In the real universe we can only say that the energy current density is zero on average if the universe is homogeneous on average. In other words we can make a good case that no energy is needed to create the universe whether it is closed, flat or open with negative curvature. So actually Krauss’s argument fails even before you worry about its overall lack of logic.
[..]
http://blog.vixra.org/201(...)o-argue-against-god/quote:my point was simply that the Newtonian Local total gravitational energy of any object in a flat universe is zero. This is correct, I believe. You are correct that indeed talking about global energy on scales larger than the horizon one must be more subtle… The details could not be discussed in a 700 word oped. As far as your interpretation of the rest of my argrument, I won’t comment.
En hoe verklaar je de massa van een zwart gat dan waar krachten af spelen die het licht snelheid behalen (deeltjes) en mogelijk een bron of kracht waar snelheid van het licht niet van toepassing meer is?!quote:Op zaterdag 15 februari 2014 11:09 schreef nikao het volgende:
Dat de ruimte uitdijt wil niet zeggen dat de ruimte niet oneindig kan zijn. Oneindigheid kan ook uitdijen.
Er zijn nu eenmaal verschillende 'infinities'.
Ten aanzien van snelheid en massa; je kunt dit zien als de limiet die naar oneindig gaat, (maar dus nooit bereikt). Wellicht stelt dat je wiskundig gezien wat gerust
Massa is overigens een lastig begrip, zeker als je het met energie door elkaar gaat gebruiken. In weze kan je massa zien als de hoeveelheid energie die nodig is om een object te versnellen. Als een object zeer snel beweegt heeft het meer energie en kost het dus ook veel meer energie om dat nog verder te versnellen. Dit gaat door tot 'in het oneindige', maar je bereikt de lichtsnelheid op deze manier nooit.
Alles wat met de lichtsnelheid gaat heeft geen (rust)massa en alles wat wel (rust)massa heeft kan dus nooit met de snelheid van het licht gaan.
zie ook deze goeie video van Sean Carroll over massa
Ik begrijp je vraag niet. Wat bedoel je precies?quote:Op zondag 23 februari 2014 12:55 schreef BlackQuasarHole het volgende:
[..]
En hoe verklaar je de massa van een zwart gat dan waar krachten af spelen die het licht snelheid behalen (deeltjes) en mogelijk een bron of kracht waar snelheid van het licht niet van toepassing meer is?!
quote:Op zondag 23 februari 2014 12:55 schreef BlackQuasarHole het volgende:
[..]
En hoe verklaar je de massa van een zwart gat dan waar krachten af spelen die het licht snelheid behalen (deeltjes) en mogelijk een bron of kracht waar snelheid van het licht niet van toepassing meer is?!
hoe het vacuum/zuigkracht ontstaat ?quote:Op zondag 23 februari 2014 16:09 schreef nikao het volgende:
[..]
Ik begrijp je vraag niet. Wat bedoel je precies?
Dat deeltjes met rustmassa de snelheid van het licht kunnen benaderen in bepaalde omstandigheden?quote:Op zondag 23 februari 2014 16:09 schreef nikao het volgende:
[..]
Ik begrijp je vraag niet. Wat bedoel je precies?
Ah ok, leuke vraagquote:Op maandag 24 februari 2014 00:18 schreef BlackQuasarHole het volgende:
[..]
Dat deeltjes met rustmassa de snelheid van het licht kunnen benaderen in bepaalde omstandigheden?
Maar dat is het nou juist....er zijn krachten actief in (of op, onder of hoe je het ook wilt noemen) een zwart gat waar de berekeningen in het zogenaamde oneindig gaan. Quantum theorie staat nog in de kinderschoenen, maar in die theorie zijn ook krachten actief waar de lichtsnelheid niet telt (entanglement oftewel Kwantumverstrengeling)quote:Op maandag 24 februari 2014 09:22 schreef nikao het volgende:
[..]
Ah ok, leuke vraag![]()
Volgens mij kan dit dus theoretisch niet volgens de huidige modellen althans. Die deeltjes kunnen er ontzettend dichtbij komen wellicht, maar het is een limiet naar oneindig; op een gegeven moment heb je meer energie nodig dan er in het hele universum beschikbaar is om dat deeltje nog net een stukje verder te versnellen.
Misschien zijn er wel berekeningen die aantonen wat de max snelheid zou zijn voor bepaalde deeltjes in een zwart gat, ga ik ff naar op zoek (ben wel benieuwd)
Ja dat snap ik, maar dat heeft volgens mij niet direct iets met de snelheid van deeltjes te maken waar je direct naar vroegquote:Op maandag 24 februari 2014 10:15 schreef BlackQuasarHole het volgende:
Maar dat is het nou juist....er zijn krachten actief in (of op, onder of hoe je het ook wilt noemen) een zwart gat waar de berekeningen in het zogenaamde oneindig gaan. Quantum theorie staat nog in de kinderschoenen, maar in die theorie zijn ook krachten actief waar de lichtsnelheid niet telt (entanglement oftewel Kwantumverstrengeling)
Wel als deeltjes met een massa de snelheid van het licht kunnen bereiken in de omstandigheden die voor ons nog niet bekend zijn?quote:Op maandag 24 februari 2014 13:15 schreef nikao het volgende:
[..]
Ja dat snap ik, maar dat heeft volgens mij niet direct iets met de snelheid van deeltjes te maken waar je direct naar vroeg![]()
Maar je hebt wel gelijk dat de theorien omvallen als je ze moet combineren.
Ja en volgens mij is dat een van de dingen die wel overeind blijft, dat gaat dus gewoon niet. Niet zonder een heleboel andere theorien en natuurwetten om te gooienquote:Op maandag 24 februari 2014 14:33 schreef BlackQuasarHole het volgende:
[..]
Wel als deeltjes met een massa de snelheid van het licht kunnen bereiken in de omstandigheden die voor ons nog niet bekend zijn?
Nogmaals, energie meet je tov een vacuumquote:Op maandag 17 februari 2014 17:18 schreef nikao het volgende:
[..]
Ok. Begrijp dat echter nog niet echt moet ik zeggen. Die k.c. heeft toch een energetisch effect?
En dus wordt dat toch groter als de ruimte uitdijt? Hoe zit dat dan met energiebehoud?
En hoe zit het dan met de quantumfluctuaties? Dat is toch (nog) niet het zelfde als de k.c? (k.c. = dark energy?)
Nu ik dat zo vraag, bedenk ik me dat het nogal verwarrend is;
Vacuum energie; vaak gebruikt als term voor de energie die inflatie veroorzaakte (?)
Quantum fluctuaties; fluctuaties in het vacuum van de ruimte(tijd). Maar dit heeft toch ook energie?
Dark energie; dit is dan de k.c. waar jij het over hebt?
Ah ja dat is de clue die ik steeds lijk te vergetenquote:Op vrijdag 28 februari 2014 10:15 schreef Haushofer het volgende:
Nogmaals, energie meet je tov een vacuum
Alleen is geluid slechts een trage vorm van licht, het is nog steeds een golf.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:24 schreef sturmpie het volgende:
snelheid
de snelheid van een lichtstraal berekenen, dat is ± 300 miljoen meter per seconde
geluidsnelheid is ±300 meter per seconde.
het maximale haalbaar is een kruising/combinatie van licht x geluid= 300 x 300 miljoen = 90 miljard meter per seconde = 90 miljoen km/seconde
en hoe je dat voor elkaar krijgt: ???
je neemt de hoogste toon, en de laagste toon
het sterkste licht, en het zwakste licht
en die getallen in het midden synchroniseer je naar een voltage, die je aansluit op een vacuumventilator, en als je buiten de dampkring bent, kan je die testen
Het is subtiel aangezien de ART gevoelig is voor absolute energieschalenquote:Op vrijdag 28 februari 2014 10:17 schreef nikao het volgende:
[..]
Ah ja dat is de clue die ik steeds lijk te vergetenThx.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |