Het verdwijnen van artwork is idd jammer, maar ja een kleine prijs voor het gemak van nu.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 11:24 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Die albumart is toch minder leuk op een klein digitaal LCD schermpje.
Als je op bepaalde manieren redeneert heeft NL een 5e van de wereldbevolking geregeerd dus een CDtje kan er dan ook wel van af.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 12:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Is geen Nederlandse uitvinding, maar een product dat gemeenschappelijk door Philips, Sony en CBS is ontwikkeld.
Leuk feitje, toen men eindeloos vergaderde over de grote van het gat in het midden legde de baas audio van philips, Joop Sinjou een dubbeltje op tafel en zei, zo groot.
Nederland had in de gouden eeuw 70% van de wereldhandel in handen, kijk, dat is beter dan mensen reegerenquote:Op vrijdag 14 februari 2014 12:28 schreef Individual het volgende:
[..]
Als je op bepaalde manieren redeneert heeft NL een 5e van de wereldbevolking geregeerd dus een CDtje kan er dan ook wel van af.
Precies, nooit geweten dat die artiest bij een open haard speeldequote:Op zondag 16 februari 2014 03:04 schreef OProg het volgende:
En uiteindelijk kom je weer uit bij iemand met een goede platenspeler en kom je tot de conclusie dat een schijf vinyl die veertig jaar geleden gemaakt is je helemaal wegblaast en dingen laat horen die jaren niet opgevallen waren.
De kwaliteit van vinyl is uitmuntend idd. Ik heb zelf ook een platenspeler en het geluid is superieur, maar toch luister ik veel meer digitaal. Groter gemak en grotere keuze.quote:Op zondag 16 februari 2014 03:04 schreef OProg het volgende:
En uiteindelijk kom je weer uit bij iemand met een goede platenspeler en kom je tot de conclusie dat een schijf vinyl die veertig jaar geleden gemaakt is je helemaal wegblaast en dingen laat horen die jaren niet opgevallen waren.
Voor mij zijn fysieke media tbv muziek alles behalve dood. Las pas nog ergens dat slechts 15% van alle ooit opgenomen muziek ooit op cd verschenen is of in ander digitaal formaat te krijgen is. De overige 85% staat op grote zwarte schijvenquote:I've basically discovered about myself that I'm really into procedural aspects of the activities I take part in. It may sound silly, but it's the process of carefully removing the record from its jacket touching only the edges, putting it on the spindle and using the brush to clean off the dust, carefully placing the tone arm, and then flipping it and repeating the whole process when I get to the end of Side 1... It's this process that physically connects me to the music. I'm not a musician, but by taking such an active role in my enjoyment of music I feel partially responsible for its emerging from my speakers.
And the process takes on ceremonial qualities for me. Like a Japanese tea ceremony the actual act - playing music or pouring tea - can be treated as a mundane mechanical act of purely practical necessity and with a specific goal in mind, but dwelling on and appreciating the process enriches my enjoyment of the music. The same rationale explains why I like clunky old Nintendo cartridge technology for my games rather than their modern equivalents.
The other thing is the art work. The 12x12 format really is a miniature portrait. This has already been explained earlier in the thread, though.
Dat is wel een mooi idee. Kan je de lijst ook exporteren?quote:Op zondag 16 februari 2014 12:03 schreef PimD het volgende:
http://www.discogs.com/user/PimDerks1985/collection
Perfect, dat is genoeg. Dan kan ik meteen zien hoeveel ik eigenlijk heb. Zal wel een tijdje duren om in te voeren, maar ja dat was naar itunes kopieeren ook al.quote:Op zondag 16 februari 2014 12:15 schreef PimD het volgende:
Je kunt 'm exporteren naar een CSV ja. DiscogsJaren eerder aan moeten beginnen.
Ach, onder gunstige omstandigheden was de cd helemaal zo'n rot medium niet. Jammer van de loudness wars alleen en jammer dat iedereen cd spelertjes van 18 euro ging kopen (en daarna ging roepen dat mp3's net zo goed klonken...) Ja, duh.quote:Op zondag 16 februari 2014 12:28 schreef MarkBroflovski het volgende:
CD had toch 1 voordeel boven streaming van nu geen compressie of gare mp3 kwaliteit
De kwaliteit levert natuurlijk wel flink in, maar daar krijg je wel mobiliteit en gemak voor terug.quote:Op zondag 16 februari 2014 12:31 schreef Luigi het volgende:
Het doel van vinyl digitaliseren ontgaat me volkomen.
Ik had laatst wat cd's geript naar Flac met http://www.dbpoweramp.com/ en voor de lol zelfde nummers geluisterd daar mis je cd toch echt wel want Spotify klinkt wel stuk minder maar 99% Spotify luistert op mobiel via goedkope oordopjes van 10 Euroquote:Op zondag 16 februari 2014 12:30 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ach, onder gunstige omstandigheden was de cd helemaal zo'n rot medium niet. Jammer van de loudness wars alleen en jammer dat iedereen cd spelertjes van 18 euro ging kopen (en daarna ging roepen dat mp3's net zo goed klonken...) Ja, duh.
Ja daarom. Het is net als met eten. 95% is tevreden met generieke meuk, de rest wordt half voor gek verklaard.quote:Op zondag 16 februari 2014 12:33 schreef MarkBroflovski het volgende:
[..]
Ik had laatst wat cd's geript naar Flac met http://www.dbpoweramp.com/ en voor de lol zelfde nummers geluisterd daar mis je cd toch echt wel want Spotify klinkt wel stuk minder maar 99% Spotify luistert op mobiel via goedkope oordopjes van 10 Euro
Ik ken nog maar weinig mensen die serieus geld uitgeven aan audio, maar dat zegt misschien meer over mijquote:Op zondag 16 februari 2014 12:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Ach, als ik zie wat het gros van de mensen aan muziek luisteren die een middenklasse auto hebben staan aan luidsprekers, vraag ik mij werkelijk af, waarom..
Dat inderdaad, ik heb het idee dat een cd net wat beter klinkt dan een mp3.quote:Op zondag 16 februari 2014 12:28 schreef MarkBroflovski het volgende:
CD had toch 1 voordeel boven streaming van nu geen compressie of gare mp3 kwaliteit
Probeer jij maar eens een lp op te zetten in je auto.quote:Op zondag 16 februari 2014 12:31 schreef Luigi het volgende:
Het doel van vinyl digitaliseren ontgaat me volkomen.
In de auto heb ik cd's en Spotifyquote:Op zondag 16 februari 2014 13:28 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Probeer jij maar eens een lp op te zetten in je auto.
Ferrari gebruikt Bosequote:Op zondag 16 februari 2014 12:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Ach, als ik zie wat het gros van de mensen aan muziek luisteren die een middenklasse auto hebben staan aan luidsprekers, vraag ik mij werkelijk af, waarom..
Voor in een auto is CD kwaliteit ook helemaal onzin. Met het geruis van wind, banden en motor...quote:Op zondag 16 februari 2014 12:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Ouder zelfs, maar nog niet op de markt waarschijnlijk. Ik heb ooit een test-cd gezien uit 1979 (stond er op) van Philips met klassieke muziek erop. Zelfs het gekraak van een LP waar het kennelijk van opgenomen was, was er op te horen.quote:
Het aanbod wordt op tweedehands-markten ook steeds minder. Cd's van de laatste 5 jaar zitten er amper tussen, doordat die sowieso al veel minder níeuw gekocht worden. En bij het óudere spul lijkt het leuke materiaal onderhand ook wel z'n definitieve bestemming te hebben gevonden.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 10:45 schreef Individual het volgende:
In charity shops of carbootsales (2e hands) neem ik zo nu en dan nog een stapeltje mee, maar die jewel cases ruimen als eerste het veld.
Al een tijdje niet geweest meer op een 2e hands markt om eerlijk te zijn. Nog wel op amazon waar veel CD's £1.27 (~1,50 Euro) zijn inclusief verzenden. bvquote:Op woensdag 19 februari 2014 06:21 schreef female81 het volgende:
[..]
Het aanbod wordt op tweedehands-markten ook steeds minder. Cd's van de laatste 5 jaar zitten er amper tussen, doordat die sowieso al veel minder níeuw gekocht worden. En bij het óudere spul lijkt het leuke materiaal onderhand ook wel z'n definitieve bestemming te hebben gevonden.
Waardoor er een brei aan oude Hitzones, cd's op 'platen10daagse-niveau', enzovoort over blijft, en schijfjes die zo bekrast zijn dat ze waarschijnlijk eeuwig in de 'te verkopen'-bakken blijven liggen.
Kortom: ik focus me op vlooienmarkten steeds meer op ándere dingen.
Mooie docu.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 22:56 schreef Thomas B. het volgende:
Hier nog leuke uitzending van Andere Tijden van vorige jaar over de compact disc trouwens.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1326912
Wat gebruik jij tegenwoordig als medium ipv CDs?quote:Op donderdag 20 februari 2014 11:54 schreef Individual het volgende:
Streaming helpt muziekindustrie aan zwarte cijfers
Hoe lang gaat het duren totdat de CD dezelfde status heeft als vinyl? Dan bedoel ik alleen voor de liefhebber en niet meer voor de gewone muziekverzamelaar.
Dus niet meer de grote CD winkel (zijn die er nog trouwens?), maar het achteraf platenzaakje.
Youtube, Spotify, iTunes, etc.quote:Op zondag 23 februari 2014 21:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat gebruik jij tegenwoordig als medium ipv CDs?
Handiger, sneller, flexibeler.quote:Op zondag 23 februari 2014 21:46 schreef Luigi het volgende:
Definieer 'beter'...
Net nog een mooie Chet Baker uit de kast getrokken. Heel ander gevoel dan een mapje van een harde schijf aanklikken.
Beide punten helemaal mee eens trouwensquote:Op zondag 23 februari 2014 22:04 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Handiger, sneller, flexibeler.
Met een goede muziekspeler kun je bijvoorbeeld enorm snel liedjes dynamisch sorteren. "Alle rocksongs van voor 1990 die ik al minstens 9 maanden niet meer gehoord heb", even een volkomen willekeurig voorbeeld. Een paar klikken en de speler tovert die lijst te voorschijn.
En Spotify is geweldig om nieuwe muziek te ontdekken. Geef aan welk liedje je leuk vind en er worden nieuwe suggesties gedaan.
Je vergeet 1 ding cd heeft geen compressie tegenover streaming als je goeie kritische boxen hebt (geen Bose/Harman Kardon) hoor je wel verschil goed gemak van streaming is wel idealquote:Op zondag 23 februari 2014 21:41 schreef __Saviour__ het volgende:
Primitief eigenlijk als je erop terugkijkt. Een fysiek schijfje met beperkte opslag, vergankelijk en kwetsbaar. Wordt mechanisch rondgedraaid en optisch gelezen. Dan zijn de digitale oplossingen van nu toch een pak beter. Muziek die ik echt leuk vind koop ik in iTunes en de rest luister ik met Spotify. CD's heb ik in vele jaren al niet meer gebruikt.
Zijn de eerste/oude persingen van CD's van hogere kwaliteit?quote:Op zaterdag 1 maart 2014 20:51 schreef -Hakuna- het volgende:
Ik koop al ruim 30 jaar CDs en vooral eerste CD persingen betaal ik gerust héél hoge bedragen voor. Ik let vooral op het volgende..
Dat stukje gaat over zelfgebrande CD-R's. Maar die zitten technisch heel anders in elkaar dan echte geperste CD's.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 21:01 schreef Individual het volgende:
[..]
Zijn de eerste/oude persingen van CD's van hogere kwaliteit?
Over houdbaarheid: http://www.audioholics.co(...)-long-will-they-last
Van vinyl: http://lostvinyl.com/what-is-the-shelf-life-of-vinyl-records/
In verhouding tot de latere remasters klinken ze zelfs iets minder ,maar ik hou juist van dat oorspronkelijke CD geluid (AAD opname) en zonder dat de opname is opgepoetst, ook bonustracks en andere alternatieve covers bij die her drukken komen er bij mij niet in.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 21:01 schreef Individual het volgende:
[..]
Zijn de eerste/oude persingen van CD's van hogere kwaliteit?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |