abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 februari 2014 @ 10:45:57 #1
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_136696094
De Nederlandse uitvinding (1982) en is een lange tijd de vooraanstaande geluidsdrager geweest. Er zijn geen nieuwe fysieke geluidsdragers meer gekomen daarna die ook maar in de buurt van de populariteit kwamen daarna.

Als jonge tiener had ik genoeg gespaard om een stereotoren te kopen met een 5CD wisselaar. Dat was het beste speeltje ooit ook al had ik op het begin maar 2CDs (Bob Marley Legend en Vanilla Ice To The Extreme :P )

Niet al teveel later kwam ook #3 erbij totdat Raiders Twix werd en er gratis CDtjes mee weggaf. #4 en #5 in de speler waren dezelfde gratis CDtjes.

Ik kocht er steeds meer CDs bij, maar echt heel snel ging het niet want een CD kostte wel 45 Gulden!

CDs die niet standaard in de winkel lagen moest je bestellen en zo kocht ik The Selecter Live en Give em The Boot. CDs begonnen ook goedkoper te worden en vooral veel verzamelaars werden goedkoop. Ik heb zelfs een tijdje van ECI gekocht en de equivalent in de VS. Toen ging het snel en de verzameling groeide gestaag. Tot in de 2000s kocht ik veel CDs en ook op vakantie was dat een vast onderdeel.

De collectie groeide tot ik denk zo'n 1000 CDs en je liet ze trots aan bezoekers zien in een kast. Nu staan de CDs op de iPod en de CDs in grote mappen om nooit meer naar te kijken. Alle jewel cases liggen op de vuilstort. Met emigreren en remigreren heb ik de CDs vervoerd in mappen en thuis vervangende jewel cases gekocht.

De CD spelers werden ook geupgrade en ben geėindigd met 2x 50+1 wisselaars die nu al vele jaren stof staan te happen..

1 van die 2 kon zelfs de namen van CDs en de nummers op het schermpje weergeven.

Het einde van de CD en andere fysieke muziekdragers

Heel af en toe koop ik nog een CDtje als ik de artiest bijzonder genoeg vind en/of de muziek niet op het internet te vinden is. In charity shops of carbootsales (2e hands) neem ik zo nu en dan nog een stapeltje mee, maar die jewel cases ruimen als eerste het veld.
reset
  Forum Admin vrijdag 14 februari 2014 @ 11:24:23 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_136697192
Herkenbaar. Al had ik geen CD wisselaar. Wel staan er op zolder nog zeker acht van die grote plastic CD rek torens vol met CD's stof te happen. Mijn muziek staat inmiddels op een squeezebox. Toch mist het iets. Die albumart is toch minder leuk op een klein digitaal LCD schermpje.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 11:58:52 #3
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_136698356
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 11:24 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Die albumart is toch minder leuk op een klein digitaal LCD schermpje.
Het verdwijnen van artwork is idd jammer, maar ja een kleine prijs voor het gemak van nu.
reset
  vrijdag 14 februari 2014 @ 12:04:58 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136698563
Is geen Nederlandse uitvinding, maar een product dat gemeenschappelijk door Philips, Sony en CBS is ontwikkeld.
Leuk feitje, toen men eindeloos vergaderde over de grote van het gat in het midden legde de baas audio van philips, Joop Sinjou een dubbeltje op tafel en zei, zo groot.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 12:28:54 #5
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_136699236
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 12:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Is geen Nederlandse uitvinding, maar een product dat gemeenschappelijk door Philips, Sony en CBS is ontwikkeld.
Leuk feitje, toen men eindeloos vergaderde over de grote van het gat in het midden legde de baas audio van philips, Joop Sinjou een dubbeltje op tafel en zei, zo groot.
Als je op bepaalde manieren redeneert heeft NL een 5e van de wereldbevolking geregeerd dus een CDtje kan er dan ook wel van af. :P
reset
  vrijdag 14 februari 2014 @ 12:43:16 #6
45206 Pietverdriet
pi_136699626
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 12:28 schreef Individual het volgende:

[..]

Als je op bepaalde manieren redeneert heeft NL een 5e van de wereldbevolking geregeerd dus een CDtje kan er dan ook wel van af. :P
Nederland had in de gouden eeuw 70% van de wereldhandel in handen, kijk, dat is beter dan mensen reegeren
  vrijdag 14 februari 2014 @ 13:44:23 #7
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_136701718
mijn kameraad heeft zo'n 50+1 cd wisselaar staan _O_
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
  zondag 16 februari 2014 @ 03:04:32 #8
14505 OProg
A Life in Music
pi_136760614
En uiteindelijk kom je weer uit bij iemand met een goede platenspeler en kom je tot de conclusie dat een schijf vinyl die veertig jaar geleden gemaakt is je helemaal wegblaast en dingen laat horen die jaren niet opgevallen waren.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  zondag 16 februari 2014 @ 09:52:54 #9
45206 Pietverdriet
pi_136762411
quote:
10s.gif Op zondag 16 februari 2014 03:04 schreef OProg het volgende:
En uiteindelijk kom je weer uit bij iemand met een goede platenspeler en kom je tot de conclusie dat een schijf vinyl die veertig jaar geleden gemaakt is je helemaal wegblaast en dingen laat horen die jaren niet opgevallen waren.
Precies, nooit geweten dat die artiest bij een open haard speelde
  zondag 16 februari 2014 @ 11:36:29 #10
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_136764753
quote:
10s.gif Op zondag 16 februari 2014 03:04 schreef OProg het volgende:
De kwaliteit van vinyl is uitmuntend idd. Ik heb zelf ook een platenspeler en het geluid is superieur, maar toch luister ik veel meer digitaal. Groter gemak en grotere keuze.

Nu past mijn totale muziekcollectie makkelijk op een micro SD kaartje die zo groot en zwaar is als een vingernagel. 1000 CD's is 10 meter aan Jewel cases op een rij. En die 200 platen passen er gedigitaliseerd ook makkelijk bij.
reset
pi_136764971
Hoewel streamen erg makkelijk kan zijn (onderweg oid) ben ik de laatste tijd toch weer terug gegaan naar fysieke media. Hetzij vinyl, hetzij cd's. Van al die onbeperkte keuze via spotify oid ga ik grazen. Skippen. Dan begin ik bij Bob Dylan en na 4 minuten zit ik techno te luisteren. En de keuze stress. Als je alles kunt kiezen, wat moet je dan kiezen?

Nee, dan mijn cd verzameling (ongeveer 500 cd's) en m'n plankje met vinyl. Helemaal toegesneden op mijn smaak, achter elke aanschaf een verhaal. Muziek luisteren is niet je iPhone aanzetten en wat anders gaan doen, maar de versterker aanzetten, platenspeler aan, even mijmerend langs de titels gaan met je vingers en dan je keuze aanzetten. Achterover leunen op de bank en even niks. Geen tv, geen whatsapp, niks. Vooral vinyl 'dwingt' je om een album in zijn geheel tot je te nemen, zoals dat ooit bedoelt is door de artiest.

En dan heb ik het geeneens over de geluidskwaliteit :). Pas sacd's 'ontdekt', ook leuk hoor. Komt qua dynamiek al goed in de buurt van vinyl.
pi_136765067
Onderstaande post op discogs.com legt het ook erg goed uit en haal ik nog wel eens aan:

quote:
I've basically discovered about myself that I'm really into procedural aspects of the activities I take part in. It may sound silly, but it's the process of carefully removing the record from its jacket touching only the edges, putting it on the spindle and using the brush to clean off the dust, carefully placing the tone arm, and then flipping it and repeating the whole process when I get to the end of Side 1... It's this process that physically connects me to the music. I'm not a musician, but by taking such an active role in my enjoyment of music I feel partially responsible for its emerging from my speakers.

And the process takes on ceremonial qualities for me. Like a Japanese tea ceremony the actual act - playing music or pouring tea - can be treated as a mundane mechanical act of purely practical necessity and with a specific goal in mind, but dwelling on and appreciating the process enriches my enjoyment of the music. The same rationale explains why I like clunky old Nintendo cartridge technology for my games rather than their modern equivalents.

The other thing is the art work. The 12x12 format really is a miniature portrait. This has already been explained earlier in the thread, though.
Voor mij zijn fysieke media tbv muziek alles behalve dood. Las pas nog ergens dat slechts 15% van alle ooit opgenomen muziek ooit op cd verschenen is of in ander digitaal formaat te krijgen is. De overige 85% staat op grote zwarte schijven ;).
pi_136765475
Ik luister alleen maar digitaal, maar vrijwel alles wat ik luister wordt aangeschaft op cd en/of lp. Aan de ene kant omdat ik graag betaal voor iets waar ik van geniet, maar aan de andere kant ook gewoon puur om het hebben hebben hebben er van. Er gaat niks boven een mooie gatefold van dik karton, met bedrukte binnenhoezen en de hele bende, of een mooie box met allerlei prullaria waar je niks mee doet :)

Sinds kort bezig de hele bende in te voeren op Discogs. De cd's zitten er nu allemaal in, het 7" spul ben ik bij de P. Daarna nog alle 12"/LP's.

http://www.discogs.com/user/PimDerks1985/collection
Nee.
  zondag 16 februari 2014 @ 12:10:57 #14
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_136765675
quote:
Dat is wel een mooi idee. Kan je de lijst ook exporteren?
reset
pi_136765768
Je kunt 'm exporteren naar een CSV ja. Discogs _O_ Jaren eerder aan moeten beginnen.
Nee.
  zondag 16 februari 2014 @ 12:18:42 #16
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_136765899
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 12:15 schreef PimD het volgende:
Je kunt 'm exporteren naar een CSV ja. Discogs _O_ Jaren eerder aan moeten beginnen.
Perfect, dat is genoeg. Dan kan ik meteen zien hoeveel ik eigenlijk heb. Zal wel een tijdje duren om in te voeren, maar ja dat was naar itunes kopieeren ook al.
reset
pi_136766004
Met name als je Nederlandse artiesten hebt kost het invoeren nog wel eens wat tijd. Ik heb vrijwel alle cd-singles van de Golden Earring bijvoorbeeld, maar deze stonden allemaal nog niet op Discogs. Hoop werk om allemaal in te voeren, maar ja. Wel allemaal kekke lijstjes krijg je er voor terug :)
Nee.
  zondag 16 februari 2014 @ 12:22:53 #18
45206 Pietverdriet
pi_136766031
Kan je niet iTunes koppelen aan Discogs?
pi_136766246
CD had toch 1 voordeel boven streaming van nu geen compressie of gare mp3 kwaliteit :P
pi_136766322
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 12:28 schreef MarkBroflovski het volgende:
CD had toch 1 voordeel boven streaming van nu geen compressie of gare mp3 kwaliteit :P
Ach, onder gunstige omstandigheden was de cd helemaal zo'n rot medium niet. Jammer van de loudness wars alleen en jammer dat iedereen cd spelertjes van 18 euro ging kopen (en daarna ging roepen dat mp3's net zo goed klonken...) Ja, duh.
  zondag 16 februari 2014 @ 12:30:44 #21
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_136766327
Hoeveel vinyl hebben jullie gedigitaliseerd? Van bepaalde platen heb ik wel de CD en van sommige CD's heb ik ook het vinyl gekocht. Maar vinyl heb ik nooit gedigitaliseerd.

Ik heb mijn ouders ooit wel een usb platenspeler gegeven, maar weet niet of ze het wel eens gebruikt hebben.
reset
pi_136766344
Het doel van vinyl digitaliseren ontgaat me volkomen.
  zondag 16 februari 2014 @ 12:32:50 #23
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_136766382
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2014 12:31 schreef Luigi het volgende:
Het doel van vinyl digitaliseren ontgaat me volkomen.
De kwaliteit levert natuurlijk wel flink in, maar daar krijg je wel mobiliteit en gemak voor terug.
reset
pi_136766404
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2014 12:30 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ach, onder gunstige omstandigheden was de cd helemaal zo'n rot medium niet. Jammer van de loudness wars alleen en jammer dat iedereen cd spelertjes van 18 euro ging kopen (en daarna ging roepen dat mp3's net zo goed klonken...) Ja, duh.
Ik had laatst wat cd's geript naar Flac met http://www.dbpoweramp.com/ en voor de lol zelfde nummers geluisterd daar mis je cd toch echt wel want Spotify klinkt wel stuk minder maar 99% Spotify luistert op mobiel via goedkope oordopjes van 10 Euro :P
pi_136766754
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 12:33 schreef MarkBroflovski het volgende:

[..]

Ik had laatst wat cd's geript naar Flac met http://www.dbpoweramp.com/ en voor de lol zelfde nummers geluisterd daar mis je cd toch echt wel want Spotify klinkt wel stuk minder maar 99% Spotify luistert op mobiel via goedkope oordopjes van 10 Euro :P
Ja daarom. Het is net als met eten. 95% is tevreden met generieke meuk, de rest wordt half voor gek verklaard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')