Omdat de reden waarom sporters worden geïnterviewd waarschijnlijk de sport zelf is waar winnen het hoofddoel is, het is de basis van wat vereist is om te presteren maar ook om gewaardeerd te worden. Blijkbaar is de wil om altijd en alles te willen winnen een belangrijke factor om succes te behalen aangezien het een synoniem is voor inzet en de concurrentie moordend. Als jouw wil om te winnen niet groot genoeg is om over lijken te gaan (zeker bij individuele sporten) ga je het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet halen. Aangezien talent je maar tot een bepaalde hoogte brengt zal je een hoop inzet moeten tonen wil je ergens komen. Het tegenovergestelde van "ik wil altijd alles winnen" is namelijk "ik geef geen neuk" en dat spreekt weinig mensen aan naast dat het redelijk onwaarschijnlijk is dat je dan ooit iets bereikt.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 07:58 schreef Sheldon. het volgende:
Waarom wordt dit in zijn algemeenheid als zo'n positieve eigenschap gezien?
Ik denk dat dit inderdaad de reden is: topsport. Dat gaat verder dan gewoon sporten en als je niet de intentie hebt om te winnen, heb je ook niet de motivatie om alles op te geven voor die topsport. Het wordt inderdaad wat triester als een speler uit het gemiddelde zondagmorgenelftal zo'n uitspraken doet.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 08:09 schreef kanovinnie het volgende:
Als je in sporten een winnaar wilt zijn, zeker op topniveau moet je een egoistisch klootzak zijn die altijd wil winnen en daar alles voor over heeft.
Jij begrijpt de "=" niet he?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 08:19 schreef mstx het volgende:
Gras = groen
Water = nat
Topsporter = iemand die altijd wil winnen
Toch begrijp ik wel wat TS bedoelt: het kan goed zijn, maar zodra het verandert in egoïsme komt dat teamsporten niet ten goede...quote:Op vrijdag 14 februari 2014 08:12 schreef Deshain het volgende:
[..]
Omdat de reden waarom sporters worden geïnterviewd waarschijnlijk de sport zelf is waar winnen het hoofddoel is, het is de basis van wat vereist is om te presteren maar ook om gewaardeerd te worden. Blijkbaar is de wil om altijd en alles te willen winnen een belangrijke factor om succes te behalen aangezien het een synoniem is voor inzet en de concurrentie moordend. Als jouw wil om te winnen niet groot genoeg is om over lijken te gaan (zeker bij individuele sporten) ga je het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet halen. Aangezien talent je maar tot een bepaalde hoogte brengt zal je een hoop inzet moeten tonen wil je ergens komen. Het tegenovergestelde van "ik wil altijd alles winnen" is namelijk "ik geef geen neuk" en dat spreekt weinig mensen aan naast dat het redelijk onwaarschijnlijk is dat je dan ooit iets bereikt.
Daarom staan bijvoorbeeld datingsites ook vol met karaktereigenschappen als "spontaan" itt "dodelijk saai en voorspelbaar", "eerlijk" itt "onbetrouwbare hond" en "sociaal" ipv. "zolderkamerautist". Je goede eigenschappen (of eigenlijk de gewenste) worden benadrukt en afgestemd op de situatie/publiek.
Naja, je hebt het wel over topsporters he?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 07:58 schreef Sheldon. het volgende:
Momenteel lees ik regelmatig in het sportnieuws over de schaatsende gebroeders Mulder : ze willen al-tijd winnen, en dat is nu precies wat zo geweldig aan ze is. Of het nu de 500 meter schaatsen is, of een spelletje lingo ; Ze willen en moeten per se winnen.
Ook voetballers Cristiano Ronaldo en Lionel Messi worden regelmatig om deze eigenschap geprezen. En ook op het veld blijkt dit wel. Messi wordt een geïrriteerd klein verongelijkt dwergje wanneer het op het veld niet loopt zoals hij wil, en Ronaldo gaat nog een tikje verder wanneer zijn wedstrijd niet verloopt zoals hij in zijn hoofd had. Vorige week won Liverpool met 5-1 van Arsenal, maar Liverpool-spits Luis Suarez liep zelfs bij deze ruime voorsprong van zijn team nog met een chagrijnig gezicht over het veld, omdat meneer zelf nog niet gescoord had.
Waarom wordt het ''altijd willen winnen'' gezien als een positieve eigenschap die altijd benadrukt moet worden bij mensen die deze bezitten? Zelf zie ik het eigenlijk als een vorm van narcisme en egocentrisme en bovendien als een vorm van onzekerheid.
Ik vind het wel belangrijk dat je je best doet, maar waarom moet voor sommige mensen ''je best'' altijd beter zijn dan van anderen? In interviews op TV of in een artikel in krant of tijdschrift zie ik sporters vaak trots zeggen : ''Ja haha, zelfs met een spelletje monopoly MOET ik per se winnen, want anders ben ik een tijdje niet te genieten haha'', en ik geloof deze uitlatingen ook meteen.
Ben ik nu de enige die dit juist totaal geen positieve eigenschap vind? Dat soort mensen lijkt me echt enorm vermoeiend en irritant om mee om te gaan eerlijk gezegd. Waarom wordt dit in zijn algemeenheid als zo'n positieve eigenschap gezien?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |