abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † vrijdag 14 februari 2014 @ 21:47:48 #26
25682 2cv
Niet subtiel
pi_136718336
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 19:32 schreef tiho1 het volgende:
[..]

Ik heb vandaag de kar van de klant gepakt, las zelf met fronius. De fronius las ik ook 2 mm op standje 4 en hoger. Deze stel je in op plaatdikte op de een of andere wazige reden. die van de klant laste ik op zeven en dat was kut, dus op acht gezet. 380 voltmachine. Moet ik nu zeggen dat hun machine 3 mm kan lassen maar?

- ga er maar vanuit dat als het fijner last dat de las ook beter is.
-als de draad de lastoorts wegdrukt, ben je of heel slecht in afstellen of je massaklem hangt nog om de machine.
- als je draad een rolletje is, ligt er of een fase uit of je last op een stand van 1 tm 4 met 1mm draad.
-dik staal is absoluut niet beter te lassen dan dun. Het ziet er misschien leuk uit, maar dat zegt niets.
Ja, hoi, als je nou ff begrijpend gaat lezen snap je het een stuk beter. Zoals ik al uitgelegd heb: mijn manier van afstellen is om een bepaalde basisinstelling te krijgen. Als je die hebt, is het een kwestie van uitproberen wat écht het beste is. Daarbij geldt dus ook dat de hoogste stand voor de dikste plaatdikte geldt. Dat jij op stand 8 3mm dikke plaat kan lassen betekent dat je op stand 12 ONGEVEER 4-5mm dikke plaat kan lassen en op stand 16 ONGEVEER 6mm dikke plaat kan lassen. En als je stapelend gaat lassen (dus b.v. dikke V-groef met 6 rupsen volgooien o.i.d.) kan je nog veel dikker materiaal lassen.

Daarbij heb jij het over een machine waarbij je de plaatdikte alleen in hoeft te stellen. Daarmee stel je ook meteen de draadsnelheid in. Dat is natuurlijk helemaal makkelijk en daarvoor geldt mijn uitleg dus niet. Instellen op de juiste plaatdikte en je zit al een heel eind in de buurt (lasmethode, lassnelheid enzovoorts zijn ook factoren die er toe doen).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 14 februari 2014 @ 21:48:55 #27
25682 2cv
Niet subtiel
pi_136718393
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 19:45 schreef densmee het volgende:
Begin met een je laskanten af te schuinen of leg de platen een 4 mm uit elkaar om hem netjes door te lassen, zet je apparaat op 130/140 ampère draadsnelheid niet te hoog en menggas op ca 10 lpm. En begin dan te lassen pas de snelheid van de draad aan als hij te snel of te langzaam is
Helaas geven lang niet alle lasapparaten het aantal ampéres aan. Verder ben ik het met je eens.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 14 februari 2014 @ 21:50:01 #28
25682 2cv
Niet subtiel
pi_136718439
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 21:18 schreef puntrick het volgende:
lassen met autorijden vergelijken is echt wel heel dom!!!!!!autorijden kun je heel goed self leren!de verkeersregels daar heb je misschien lessen voor nodig !? ik ben er van overtuigd dat je jeself kunt leren lassen! met een paar goeie tips van een ervaren lasser!
Die heb je nu. Probeer de tips uiten kijk welken het beste voor je werken.

En autorijden zou ik niet zelf leren. Lassen wel.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_136727593
Op het apparaat zitten maar twaalf standen. Voor zover het begrijpend lezen. Jouw verhaal is theorie die gewoon niet opgaat.

Stapelen is geen v naad in snoeren dicht leggen.

Draadsnelheid en ampere zijn exact dezelfde parameter. Er staat dus of ampère of draadsnelheid op de machine.
  † In Memoriam † zaterdag 15 februari 2014 @ 17:20:43 #30
25682 2cv
Niet subtiel
pi_136742618
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 09:29 schreef tiho1 het volgende:
Op het apparaat zitten maar twaalf standen. Voor zover het begrijpend lezen. Jouw verhaal is theorie die gewoon niet opgaat.
Jawel.

quote:
Stapelen is geen v naad in snoeren dicht leggen.
Maakt het wat uit hoe je het noemt ?

quote:
Draadsnelheid en ampere zijn exact dezelfde parameter. Er staat dus of ampère of draadsnelheid op de machine.
Nee want je kan ook dunnere/dikkere draad gebruiken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_136768981
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 17:20 schreef 2cv het volgende:

[..]

Jawel.

[..]

Maakt het wat uit hoe je het noemt ?

[..]

Nee want je kan ook dunnere/dikkere draad gebruiken.
Nee

Nee joh ook al noem je het zwemmen. Dan nog snapt iedereen wat je bedoelt.

Wat maakt dunnere en dikkere draad uit? Die moet je evengoed instellen.
  † In Memoriam † zondag 16 februari 2014 @ 21:29:47 #32
25682 2cv
Niet subtiel
pi_136790435
Dunnere draad geeft minder neersmelt bij een gelijke draadtoevoer (meters per minuut). Dus als je van 0,6mm naar 1,0mm draaddikte gaat moet je de draadsnelheid terugdraaien. En daarmee gaat (inderdaad) ook het amperage omlaag.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')