quote:
Op vrijdag 14 februari 2014 19:32 schreef tiho1 het volgende:[..]
Ik heb vandaag de kar van de klant gepakt, las zelf met fronius. De fronius las ik ook 2 mm op standje 4 en hoger. Deze stel je in op plaatdikte op de een of andere wazige reden. die van de klant laste ik op zeven en dat was kut, dus op acht gezet. 380 voltmachine. Moet ik nu zeggen dat hun machine 3 mm kan lassen maar?
- ga er maar vanuit dat als het fijner last dat de las ook beter is.
-als de draad de lastoorts wegdrukt, ben je of heel slecht in afstellen of je massaklem hangt nog om de machine.
- als je draad een rolletje is, ligt er of een fase uit of je last op een stand van 1 tm 4 met 1mm draad.
-dik staal is absoluut niet beter te lassen dan dun. Het ziet er misschien leuk uit, maar dat zegt niets.
Ja, hoi, als je nou ff begrijpend gaat lezen snap je het een stuk beter. Zoals ik al uitgelegd heb: mijn manier van afstellen is om een bepaalde basisinstelling te krijgen. Als je die hebt, is het een kwestie van uitproberen wat écht het beste is. Daarbij geldt dus ook dat de hoogste stand voor de dikste plaatdikte geldt. Dat jij op stand 8 3mm dikke plaat kan lassen betekent dat je op stand 12 ONGEVEER 4-5mm dikke plaat kan lassen en op stand 16 ONGEVEER 6mm dikke plaat kan lassen. En als je stapelend gaat lassen (dus b.v. dikke V-groef met 6 rupsen volgooien o.i.d.) kan je nog veel dikker materiaal lassen.
Daarbij heb jij het over een machine waarbij je de plaatdikte alleen in hoeft te stellen. Daarmee stel je ook meteen de draadsnelheid in. Dat is natuurlijk helemaal makkelijk en daarvoor geldt mijn uitleg dus niet. Instellen op de juiste plaatdikte en je zit al een heel eind in de buurt (lasmethode, lassnelheid enzovoorts zijn ook factoren die er toe doen).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/