Roet komt door onvolledige verbranding en aardappelschillen lijken me daar niet bevorderlijk voor.quote:Op donderdag 13 februari 2014 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik stook sinds kort met hout en hoor al jaren het huismiddel dat tegen roetopbouw in de schoorsteen het verbranden van aardappelschillen is. Ik lees het ook op internet, en dat ook in UK en D. Maar is het daadwerkelijk waar, en waarom werkt het?
Is hier ook daadwerkelijk onderzoek naar gedaan?
Zou kunnen, maar je begrijpt nu waarom ik hier vraagquote:Op donderdag 13 februari 2014 19:28 schreef Perrin het volgende:
Lijkt me ook een broodje aap verhaal. Ik zou iig niet weten via welk mechanisme dat zou moeten werken. Kan er weinig zinnigs over vinden op internet ook..
Zeg caveman, waarom heb jij uberhaupt een CV? Je bent toch zo anti-wetenschap? Beetje hypocriet.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 08:45 schreef moeilijkgeval het volgende:
Lijkt me een mooi klusje voor de wetenschap om dit interessant vraagstuk te onderzoeken, wie weet wat er nog meer uit voorkomt. En ook de verschillen tussen de verschillende schilletjes moeten onderzocht worden. Je hebt bintjes, eigenheimers, bildstar en nog vele andere soorten en de ene aardappelschil is de andere niet. En de een schilt met een dunschiller en de ander neemt het niet zo nauw daarmee, maar dit zal ook van invloed kunnen zijn op de meetresultaten.
Daarnaast moet er dan ook onderzoek komen naar de invloeden van roetopbouw in schoorstenen als je geen aardappelschillen, maar bananenschillen gebruikt. Ik heb dat laatste zojuist geprobeerd, maar ik heb een cv en het resultaat was dat het waakvlammetje uitging in de geyser. Ik vermoed dan ook dat het beter werkt bij een open haard of houtkacheltje, en juist slechter bij een cv.
Zeg schriftgeleerde, die CV zat er al in toen ik dit huis ging bewonen.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:10 schreef nikao het volgende:
[..]
Zeg caveman, waarom heb jij uberhaupt een CV? Je bent toch zo anti-wetenschap? Beetje hypocriet.
Gaat het dan om het vocht? Dan zou je bijv ook een vochtig houtblok kunnen gebruiken (naast droge houtblokken om het vuur brandend te houden).quote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:24 schreef enigmaticplanet het volgende:
Wat Moeilijkgeval hier aangeeft is geheel geen domme vraag. Vochtverbranding (natte schillen) van aardappelen en/of zelfs sinasappels zijn goed voor de anti-roet vorming van een brandkachel. Het is wel degelijk bewezen dat dit ten goede komt aan de kachelpijp. Nu moet je niet meteen denken goh laat ik dat eens elke keer doen, maar zo af en toe is dat best goed. Roetvorming in de pijp wordt stukken minder omdat de hechting en opstapeling van verbrandt roet minder wordt. De pijp wordt zogezegd gesmeerd.
Dat dit veel gezegd wordt weer ik, maar waar is dit bewezen? Of is het alleen maar een verhaal wat nagepraat wordt?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:24 schreef enigmaticplanet het volgende:
Wat Moeilijkgeval hier aangeeft is geheel geen domme vraag. Vochtverbranding (natte schillen) van aardappelen en/of zelfs sinasappels zijn goed voor de anti-roet vorming van een brandkachel. Het is wel degelijk bewezen dat dit ten goede komt aan de kachelpijp. Nu moet je niet meteen denken goh laat ik dat eens elke keer doen, maar zo af en toe is dat best goed. Roetvorming in de pijp wordt stukken minder omdat de hechting en opstapeling van verbrandt roet minder wordt. De pijp wordt zogezegd gesmeerd.
Nat hout is nu juist heel slecht om te stoken, creosoot en roetvormingquote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gaat het dan om het vocht? Dan zou je bijv ook een vochtig houtblok kunnen gebruiken (naast droge houtblokken om het vuur brandend te houden).
Nouja heilzaam is niet aan te bevelen, dan moet je op het dak gaan staan en met je snuit de overige rook inhaleren. Meer onderzoek is niet nodig. Sommige brandweerkorpsen geven aan na een schoorsteenbrand om bovenstaande te doen verbranden, ter voorkoming van.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:44 schreef moeilijkgeval het volgende:
Dat van die simaasappelschilletjes is trouwens helemaal geen gek idee.
Zelfs al zou het NIET helpen op het gebied van creosoot en roetvorming , de aroma daarvan kan zeker een heilzame werking kunnen hebben op de gebruiker en (last but not least) ook de schoorsteen.
Maar dat zou je dan ook kunnen zeggen van mandarijnenschilletjes in de schoorsteen. Ik pleit voor meer onderzoek op dit gebied.
Het enige bewijs is dat vroeger schillen werden verbrand in de kachel en waar schoorsteenbranden nihil waren. Kijk nu, nu gaat het om geld en het 'oplichten' van mensen door te zeggen dat dit niet kan en 'hun' producten te kopen wat goed is. Pietverdriet pak een zakdoek en doe je ding, linksom of rechtsom dat maakt mij niet uit, het is jou kachelpijpquote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat dit veel gezegd wordt weer ik, maar waar is dit bewezen? Of is het alleen maar een verhaal wat nagepraat wordt?
Ben je een beetje klaar met je getrol? Je bent niet grappig.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:44 schreef moeilijkgeval het volgende:
Dat van die simaasappelschilletjes is trouwens helemaal geen gek idee.
Zelfs al zou het NIET helpen op het gebied van creosoot en roetvorming , de aroma daarvan kan zeker een heilzame werking kunnen hebben op de gebruiker en (last but not least) ook de schoorsteen.
Maar dat zou je dan ook kunnen zeggen van mandarijnenschilletjes in de schoorsteen. Ik pleit voor meer onderzoek op dit gebied.
Dit is W&T, ik wil weten hoe het daadwerkelijk zit. Als jij moeite hebt met een streven naar objectieve kennis ben je hier verkeerdquote:Op vrijdag 14 februari 2014 10:03 schreef enigmaticplanet het volgende:
[..]
Het enige bewijs is dat vroeger schillen werden verbrand in de kachel en waar schoorsteenbranden nihil waren. Kijk nu, nu gaat het om geld en het 'oplichten' van mensen door te zeggen dat dit niet kan en 'hun' producten te kopen wat goed is. Pietverdriet pak een zakdoek en doe je ding, linksom of rechtsom dat maakt mij niet uit, het is jou kachelpijp
Ach, kan ik die blokkeerfunctie ook eens uitproberenquote:Op vrijdag 14 februari 2014 10:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ben je een beetje klaar met je getrol? Je bent niet grappig.
Ik heb er geen moeite mee Piet, begrijp me niet verkeerd, wetenschap begint bij jezelf, ik zal het anders formuleren: probeer het uit, start je onderzoek en publiceer na een aantal maanden uw resultaten hier. Alle credits zullen dan naar u gaan met mij en andere hier op het forum als getuige. En waar nodig zal ik u ook nog aanbevelen en ondersteunen bij het AAAS. Goedendag.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 10:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit is W&T, ik wil weten hoe het daadwerkelijk zit. Als jij moeite hebt met een streven naar objectieve kennis ben je hier verkeerd
En dan zal ik u tevens aanbevelen bij de AASquote:Op vrijdag 14 februari 2014 10:52 schreef enigmaticplanet het volgende:
[..]
Ik heb er geen moeite mee Piet, begrijp me niet verkeerd, wetenschap begint bij jezelf, ik zal het anders formuleren: probeer het uit, start je onderzoek en publiceer na een aantal maanden uw resultaten hier. Alle credits zullen dan naar u gaan met mij en andere hier op het forum als getuige. En waar nodig zal ik u ook nog aanbevelen en ondersteunen bij het AAAS. Goedendag.
Maar in dat geval zou je verwachten dat extra vocht in de vorm van verse aardappelschillen juist averechts werkt..quote:Op vrijdag 14 februari 2014 11:21 schreef Schonedal het volgende:
Daar ik al vele jaren een houtkachel/allesbrander heb controleer ik af en toe de roetaanslag in het rookgassenafvoerkanaal.
Wat meestal blijkt is dat er alleen een roetkorst zit op het laatste stukje boven in de pijp.
Het rookkanaal is dubbelwandig en geïsoleerd want roetaanslag vind uitsluitend plaats waar waterdamp in het rookgas als gevolg van afkoeling kan condenseren, dus als de pijp goed warm is krijg je daar geen roetaanslag want het condenswater houdt ook de roetdeeltjes vast.
Aardappelschillen gooi ik nooit in de kachel, wel afgekloven kippenbotjes, daarmee tracteer ik dan de hele buurt op een heerlijke braadgeur.
Interessant is wel om van een kenner te horen dat er vaak alleen roet zit op het laatste stukje pijp bovenin . Vooral als je dan hoort dat er geen natte aardappelschillen gebruikt worden, maar (droge) kippenbotjes.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 11:21 schreef Schonedal het volgende:
Daar ik al vele jaren een houtkachel/allesbrander heb controleer ik af en toe de roetaanslag in het rookgassenafvoerkanaal.
Wat meestal blijkt is dat er alleen een roetkorst zit op het laatste stukje boven in de pijp.
Het rookkanaal is dubbelwandig en geïsoleerd want roetaanslag vind uitsluitend plaats waar waterdamp in het rookgas als gevolg van afkoeling kan condenseren, dus als de pijp goed warm is krijg je daar geen roetaanslag want het condenswater houdt ook de roetdeeltjes vast.
Aardappelschillen gooi ik nooit in de kachel, wel afgekloven kippenbotjes, daarmee tracteer ik dan de hele buurt op een heerlijke braadgeur.
Yes, 1x per jaar zelfs.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 11:21 schreef ikheetmartijn het volgende:
Waarom zou je het willen?
Ben je niet gewoon verplicht je schoorsteen schoon te laten maken door een gerenommeerd bedrijf ivm je verzekering?
Goeie uitleg, maar please don't feed the trollquote:Op vrijdag 14 februari 2014 11:39 schreef Schonedal het volgende:
Door de luchtcirculatie rond de pijp die boven het dak uitsteekt kan het laatste stukje 10- 20 cm wel afkoelen daar gaat het roet op de vochtrand aankleven.
Ook bij de verbranding van droog hout ontstaat water in dampvorm, hout bevat waterstof dit verbindt zich met zuurstof tot water zoals bekend is.
Een geïsoleerde schoorsteenpijp blijft over de hele lengte warm, de verbrandingsgassen kunnen niet tot beneden de condensatietemperatuur afkoelen zodat er geen roetaanslag plaats vindt en de schoorsteen trekt veel beter omdat warme lucht lichter is dan koude lucht.
Liever elk jaar.quote:Op donderdag 13 februari 2014 19:30 schreef Salvad0R het volgende:
gewoon 1 x in de paar jaar een ventje met zo'n stalen pleeborstel erdoorheen laten gaan.
De hoeveelheid maakt niet zo heel veel uit. Wel de manier waarop gestookt word en het soort kachel.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:24 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ja. Als je die kubieke meters eikenhout wegjakkert wel ja.
Ook door de verzekering opgelegd he? (bij mij tenminste). Als je schoorsteenbrand krijgt en je hebt langer dan een jaar niet laten vegen dan ben je het haasje.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:24 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ja. Als je die kubieke meters eikenhout wegjakkert wel ja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |