abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 februari 2014 @ 14:05:50 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136663140
Ik stook sinds kort met hout en hoor al jaren het huismiddel dat tegen roetopbouw in de schoorsteen het verbranden van aardappelschillen is. Ik lees het ook op internet, en dat ook in UK en D. Maar is het daadwerkelijk waar, en waarom werkt het?
Is hier ook daadwerkelijk onderzoek naar gedaan?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136673044
Nooit van gehoord maar in de bouwmarkt zijn pakjes te koop die je af en toe er in gooit om de schoorsteen schoon te krijgen.
pi_136673283
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik stook sinds kort met hout en hoor al jaren het huismiddel dat tegen roetopbouw in de schoorsteen het verbranden van aardappelschillen is. Ik lees het ook op internet, en dat ook in UK en D. Maar is het daadwerkelijk waar, en waarom werkt het?
Is hier ook daadwerkelijk onderzoek naar gedaan?
Roet komt door onvolledige verbranding en aardappelschillen lijken me daar niet bevorderlijk voor.
Maar misschien dat als je regelmatig de schillen erin gooit dat er meer nog brandende deeltjes de schoorsteen in verdwijnen en je zo het opgebouwde roet op een gecontroleerde manier wegbrand?

Het lijkt me ergens sterk dat het een positief effect kan hebben :P
pi_136673783
http://baunschimneysweepi(...)nt-creosote-buildup/

"In all honesty, however, the old wise tale about burning potato peelings/skins does in fact help. You have to use fresh/uncooked potatoes. What’s interesting is the byproduct of the potato peels/skins create a chemical reaction that drys out the chimney allowing any creosote buildup to dry up. Although you still need to have your chimney cleaned regularly, because even potato peels won’t prevent the chimney from getting dirty, but it will help decrease chances of a chimney fire due to creosote."

'Chemical raction'. Klinkt nog wat vaag. Ik ben niet overtuigd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 13 februari 2014 @ 19:28:12 #5
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_136675738
Lijkt me ook een broodje aap verhaal. Ik zou iig niet weten via welk mechanisme dat zou moeten werken. Kan er weinig zinnigs over vinden op internet ook..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_136675862
gewoon 1 x in de paar jaar een ventje met zo'n stalen pleeborstel erdoorheen laten gaan.
  donderdag 13 februari 2014 @ 19:37:08 #7
45206 Pietverdriet
pi_136676160
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 19:28 schreef Perrin het volgende:
Lijkt me ook een broodje aap verhaal. Ik zou iig niet weten via welk mechanisme dat zou moeten werken. Kan er weinig zinnigs over vinden op internet ook..
Zou kunnen, maar je begrijpt nu waarom ik hier vraag
  vrijdag 14 februari 2014 @ 08:45:52 #8
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_136693212
Lijkt me een mooi klusje voor de wetenschap om dit interessant vraagstuk te onderzoeken, wie weet wat er nog meer uit voorkomt. En ook de verschillen tussen de verschillende schilletjes moeten onderzocht worden. Je hebt bintjes, eigenheimers, bildstar en nog vele andere soorten en de ene aardappelschil is de andere niet. En de een schilt met een dunschiller en de ander neemt het niet zo nauw daarmee, maar dit zal ook van invloed kunnen zijn op de meetresultaten.

Daarnaast moet er dan ook onderzoek komen naar de invloeden van roetopbouw in schoorstenen als je geen aardappelschillen, maar bananenschillen gebruikt. Ik heb dat laatste zojuist geprobeerd, maar ik heb een cv en het resultaat was dat het waakvlammetje uitging in de geyser. Ik vermoed dan ook dat het beter werkt bij een open haard of houtkacheltje, en juist slechter bij een cv.
pi_136693614
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 08:45 schreef moeilijkgeval het volgende:
Lijkt me een mooi klusje voor de wetenschap om dit interessant vraagstuk te onderzoeken, wie weet wat er nog meer uit voorkomt. En ook de verschillen tussen de verschillende schilletjes moeten onderzocht worden. Je hebt bintjes, eigenheimers, bildstar en nog vele andere soorten en de ene aardappelschil is de andere niet. En de een schilt met een dunschiller en de ander neemt het niet zo nauw daarmee, maar dit zal ook van invloed kunnen zijn op de meetresultaten.

Daarnaast moet er dan ook onderzoek komen naar de invloeden van roetopbouw in schoorstenen als je geen aardappelschillen, maar bananenschillen gebruikt. Ik heb dat laatste zojuist geprobeerd, maar ik heb een cv en het resultaat was dat het waakvlammetje uitging in de geyser. Ik vermoed dan ook dat het beter werkt bij een open haard of houtkacheltje, en juist slechter bij een cv.
Zeg caveman, waarom heb jij uberhaupt een CV? Je bent toch zo anti-wetenschap? Beetje hypocriet.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 09:13:38 #10
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_136693701
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 09:10 schreef nikao het volgende:

[..]

Zeg caveman, waarom heb jij uberhaupt een CV? Je bent toch zo anti-wetenschap? Beetje hypocriet.
Zeg schriftgeleerde, die CV zat er al in toen ik dit huis ging bewonen.
Wel een beetje on-topic blijven svp, en niet steeds afdwalen van de vraag doe gesteld wordt :)
pi_136693908
Wat Moeilijkgeval hier aangeeft is geheel geen domme vraag. Vochtverbranding (natte schillen) van aardappelen en/of zelfs sinasappels zijn goed voor de anti-roet vorming van een brandkachel. Het is wel degelijk bewezen dat dit ten goede komt aan de kachelpijp. Nu moet je niet meteen denken goh laat ik dat eens elke keer doen, maar zo af en toe is dat best goed. Roetvorming in de pijp wordt stukken minder omdat de hechting en opstapeling van verbrandt roet minder wordt. De pijp wordt zogezegd gesmeerd.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 09:29:54 #12
38496 Perrin
pi_136694024
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 09:24 schreef enigmaticplanet het volgende:
Wat Moeilijkgeval hier aangeeft is geheel geen domme vraag. Vochtverbranding (natte schillen) van aardappelen en/of zelfs sinasappels zijn goed voor de anti-roet vorming van een brandkachel. Het is wel degelijk bewezen dat dit ten goede komt aan de kachelpijp. Nu moet je niet meteen denken goh laat ik dat eens elke keer doen, maar zo af en toe is dat best goed. Roetvorming in de pijp wordt stukken minder omdat de hechting en opstapeling van verbrandt roet minder wordt. De pijp wordt zogezegd gesmeerd.
Gaat het dan om het vocht? Dan zou je bijv ook een vochtig houtblok kunnen gebruiken (naast droge houtblokken om het vuur brandend te houden).
  vrijdag 14 februari 2014 @ 09:31:07 #13
45206 Pietverdriet
pi_136694058
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 09:24 schreef enigmaticplanet het volgende:
Dat dit veel gezegd wordt weer ik, maar waar is dit bewezen? Of is het alleen maar een verhaal wat nagepraat wordt?
  vrijdag 14 februari 2014 @ 09:31:44 #14
45206 Pietverdriet
pi_136694070
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 09:29 schreef Perrin het volgende:

[..]

Gaat het dan om het vocht? Dan zou je bijv ook een vochtig houtblok kunnen gebruiken (naast droge houtblokken om het vuur brandend te houden).
Nat hout is nu juist heel slecht om te stoken, creosoot en roetvorming
  vrijdag 14 februari 2014 @ 09:44:00 #15
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_136694378
Dat van die simaasappelschilletjes is trouwens helemaal geen gek idee.
Zelfs al zou het NIET helpen op het gebied van creosoot en roetvorming , de aroma daarvan kan zeker een heilzame werking kunnen hebben op de gebruiker en (last but not least) ook de schoorsteen.
Maar dat zou je dan ook kunnen zeggen van mandarijnenschilletjes in de schoorsteen. Ik pleit voor meer onderzoek op dit gebied.
pi_136694769
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 09:44 schreef moeilijkgeval het volgende:
Zelfs al zou het NIET helpen op het gebied van creosoot en roetvorming , de aroma daarvan kan zeker een heilzame werking kunnen hebben op de gebruiker en (last but not least) ook de schoorsteen.
Maar dat zou je dan ook kunnen zeggen van mandarijnenschilletjes in de schoorsteen. Ik pleit voor meer onderzoek op dit gebied.
Nouja heilzaam is niet aan te bevelen, dan moet je op het dak gaan staan en met je snuit de overige rook inhaleren. Meer onderzoek is niet nodig. Sommige brandweerkorpsen geven aan na een schoorsteenbrand om bovenstaande te doen verbranden, ter voorkoming van.
pi_136694877
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat dit veel gezegd wordt weer ik, maar waar is dit bewezen? Of is het alleen maar een verhaal wat nagepraat wordt?
Het enige bewijs is dat vroeger schillen werden verbrand in de kachel en waar schoorsteenbranden nihil waren. Kijk nu, nu gaat het om geld en het 'oplichten' van mensen door te zeggen dat dit niet kan en 'hun' producten te kopen wat goed is. Pietverdriet pak een zakdoek en doe je ding, linksom of rechtsom dat maakt mij niet uit, het is jou kachelpijp
  vrijdag 14 februari 2014 @ 10:04:11 #18
38496 Perrin
pi_136694888
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 09:44 schreef moeilijkgeval het volgende:
Ben je een beetje klaar met je getrol? Je bent niet grappig.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 10:07:09 #19
45206 Pietverdriet
pi_136694940
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 10:03 schreef enigmaticplanet het volgende:

[..]

Het enige bewijs is dat vroeger schillen werden verbrand in de kachel en waar schoorsteenbranden nihil waren. Kijk nu, nu gaat het om geld en het 'oplichten' van mensen door te zeggen dat dit niet kan en 'hun' producten te kopen wat goed is. Pietverdriet pak een zakdoek en doe je ding, linksom of rechtsom dat maakt mij niet uit, het is jou kachelpijp
Dit is W&T, ik wil weten hoe het daadwerkelijk zit. Als jij moeite hebt met een streven naar objectieve kennis ben je hier verkeerd
pi_136694994
quote:
18s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 10:04 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ben je een beetje klaar met je getrol? Je bent niet grappig.
Ach, kan ik die blokkeerfunctie ook eens uitproberen ;)
  vrijdag 14 februari 2014 @ 10:43:44 #21
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_136696024
-edit: kappen-

[ Bericht 98% gewijzigd door Perrin op 14-02-2014 11:12:05 (doortrollen) ]
pi_136696297
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 10:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit is W&T, ik wil weten hoe het daadwerkelijk zit. Als jij moeite hebt met een streven naar objectieve kennis ben je hier verkeerd
Ik heb er geen moeite mee Piet, begrijp me niet verkeerd, wetenschap begint bij jezelf, ik zal het anders formuleren: probeer het uit, start je onderzoek en publiceer na een aantal maanden uw resultaten hier. Alle credits zullen dan naar u gaan met mij en andere hier op het forum als getuige. En waar nodig zal ik u ook nog aanbevelen en ondersteunen bij het AAAS. Goedendag.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 11:11:45 #23
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_136696843
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 10:52 schreef enigmaticplanet het volgende:

[..]

Ik heb er geen moeite mee Piet, begrijp me niet verkeerd, wetenschap begint bij jezelf, ik zal het anders formuleren: probeer het uit, start je onderzoek en publiceer na een aantal maanden uw resultaten hier. Alle credits zullen dan naar u gaan met mij en andere hier op het forum als getuige. En waar nodig zal ik u ook nog aanbevelen en ondersteunen bij het AAAS. Goedendag.
En dan zal ik u tevens aanbevelen bij de AAS
http://www.aasserviceinc.com/
pi_136697110
Daar ik al vele jaren een houtkachel/allesbrander heb controleer ik af en toe de roetaanslag in het rookgassenafvoerkanaal.
Wat meestal blijkt is dat er alleen een roetkorst zit op het laatste stukje boven in de pijp.
Het rookkanaal is dubbelwandig en geïsoleerd want roetaanslag vind uitsluitend plaats waar waterdamp in het rookgas als gevolg van afkoeling kan condenseren, dus als de pijp goed warm is krijg je daar geen roetaanslag want het condenswater houdt ook de roetdeeltjes vast.
Aardappelschillen gooi ik nooit in de kachel, wel afgekloven kippenbotjes, daarmee tracteer ik dan de hele buurt op een heerlijke braadgeur.
pi_136697117
Waarom zou je het willen?
Ben je niet gewoon verplicht je schoorsteen schoon te laten maken door een gerenommeerd bedrijf ivm je verzekering?
  vrijdag 14 februari 2014 @ 11:25:47 #26
38496 Perrin
pi_136697233
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 11:21 schreef Schonedal het volgende:
Daar ik al vele jaren een houtkachel/allesbrander heb controleer ik af en toe de roetaanslag in het rookgassenafvoerkanaal.
Wat meestal blijkt is dat er alleen een roetkorst zit op het laatste stukje boven in de pijp.
Het rookkanaal is dubbelwandig en geïsoleerd want roetaanslag vind uitsluitend plaats waar waterdamp in het rookgas als gevolg van afkoeling kan condenseren, dus als de pijp goed warm is krijg je daar geen roetaanslag want het condenswater houdt ook de roetdeeltjes vast.
Aardappelschillen gooi ik nooit in de kachel, wel afgekloven kippenbotjes, daarmee tracteer ik dan de hele buurt op een heerlijke braadgeur.
Maar in dat geval zou je verwachten dat extra vocht in de vorm van verse aardappelschillen juist averechts werkt..
  vrijdag 14 februari 2014 @ 11:31:24 #27
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_136697397
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 11:21 schreef Schonedal het volgende:
Interessant is wel om van een kenner te horen dat er vaak alleen roet zit op het laatste stukje pijp bovenin . Vooral als je dan hoort dat er geen natte aardappelschillen gebruikt worden, maar (droge) kippenbotjes.
Ik voel aan mijn water date we op de goede weg zijn. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als we het hele mysterie konden oplossen met een manier waarop ook nog eens de hele buurt op een braadgeur getrakteerd wordt.
Toch zit dat laastste stukje pijp me nog een beetje dwars : waarom zit daar wel roet ? Wie zou een poging willen wagen om deze theorie wetenschappelijk te kunnen verklaren ? Uiteraard is dat een koeler gedeelte met meer kans op condensatie maar na wat langer stoken wordt dat stukje ook bloedjeheet.
pi_136697679
Door de luchtcirculatie rond de pijp die boven het dak uitsteekt kan het laatste stukje 10- 20 cm wel afkoelen daar gaat het roet op de vochtrand aankleven.
Ook bij de verbranding van droog hout ontstaat water in dampvorm, hout bevat waterstof dit verbindt zich met zuurstof tot water zoals bekend is.
Een geïsoleerde schoorsteenpijp blijft over de hele lengte warm, de verbrandingsgassen kunnen niet tot beneden de condensatietemperatuur afkoelen zodat er geen roetaanslag plaats vindt en de schoorsteen trekt veel beter omdat warme lucht lichter is dan koude lucht.
pi_136697835
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 11:21 schreef ikheetmartijn het volgende:
Waarom zou je het willen?
Ben je niet gewoon verplicht je schoorsteen schoon te laten maken door een gerenommeerd bedrijf ivm je verzekering?
Yes, 1x per jaar zelfs.
pi_136697880
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 11:39 schreef Schonedal het volgende:
Door de luchtcirculatie rond de pijp die boven het dak uitsteekt kan het laatste stukje 10- 20 cm wel afkoelen daar gaat het roet op de vochtrand aankleven.
Ook bij de verbranding van droog hout ontstaat water in dampvorm, hout bevat waterstof dit verbindt zich met zuurstof tot water zoals bekend is.
Een geïsoleerde schoorsteenpijp blijft over de hele lengte warm, de verbrandingsgassen kunnen niet tot beneden de condensatietemperatuur afkoelen zodat er geen roetaanslag plaats vindt en de schoorsteen trekt veel beter omdat warme lucht lichter is dan koude lucht.
Goeie uitleg, maar please don't feed the troll :)
  vrijdag 14 februari 2014 @ 13:32:07 #31
420682 moeilijkgeval
boerenverstand vs PhD
pi_136701306
echt afgelopen nu

[ Bericht 99% gewijzigd door Molurus op 14-02-2014 13:41:49 ]
pi_136716709
Ter aanvulling van wat ik en anderen zoal naar voren gebracht hebben betreffende roetafzetting in schoorstenen en ter verduidelijking van de problematiek die zich zoal voordoet aangaande verbrandingsprocessen die zich afspelen in houtkachels en zonodig ook allesbranders waarin allerlei zaken zoals aardappelschillen, afgekloven kippenbotjes, houtblokken en afval zoals autobanden, kaplaarzen, stukgelezen boeken, kranten van gisteren en eergisteren ( die van vooreergisteren zijn reeds eerder verbrand) teneinde de sterk oplopende aardgaskosten wat in de hand te houden kan ik hier nog bovendien opmerken dat bij mijn dubbelwandige schoorsteenpijp waarvan de ruimte tussen de binnen- en buitenpijp gevuld is met isolatiekorrels de binnenpijp van gladgepolijst roestvrij staal vervaardigd is zodat dit èèns te meer een meespelende factor is die het afzetten van roet helpt te voorkomen zodat eens per jaar vegen absoluut niet noodzakelijk is en ik met een gerust hart lak kan hebben aan de eisen die verzekeringsmaatschappijen stellen ten aanzien van schoorstenen van houtkachels.
pi_136716927
quote:
6s.gif Op donderdag 13 februari 2014 19:30 schreef Salvad0R het volgende:
gewoon 1 x in de paar jaar een ventje met zo'n stalen pleeborstel erdoorheen laten gaan.
Liever elk jaar.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_136725782
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 21:14 schreef Kirov het volgende:

[..]

Liever elk jaar.
Ja. Als je die kubieke meters eikenhout wegjakkert wel ja.
pi_136728722
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 01:24 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

De hoeveelheid maakt niet zo heel veel uit. Wel de manier waarop gestookt word en het soort kachel.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_136729565
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 01:24 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Ook door de verzekering opgelegd he? (bij mij tenminste). Als je schoorsteenbrand krijgt en je hebt langer dan een jaar niet laten vegen dan ben je het haasje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')