Maar in dat geval zou je verwachten dat extra vocht in de vorm van verse aardappelschillen juist averechts werkt..quote:Op vrijdag 14 februari 2014 11:21 schreef Schonedal het volgende:
Daar ik al vele jaren een houtkachel/allesbrander heb controleer ik af en toe de roetaanslag in het rookgassenafvoerkanaal.
Wat meestal blijkt is dat er alleen een roetkorst zit op het laatste stukje boven in de pijp.
Het rookkanaal is dubbelwandig en geïsoleerd want roetaanslag vind uitsluitend plaats waar waterdamp in het rookgas als gevolg van afkoeling kan condenseren, dus als de pijp goed warm is krijg je daar geen roetaanslag want het condenswater houdt ook de roetdeeltjes vast.
Aardappelschillen gooi ik nooit in de kachel, wel afgekloven kippenbotjes, daarmee tracteer ik dan de hele buurt op een heerlijke braadgeur.
Interessant is wel om van een kenner te horen dat er vaak alleen roet zit op het laatste stukje pijp bovenin . Vooral als je dan hoort dat er geen natte aardappelschillen gebruikt worden, maar (droge) kippenbotjes.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 11:21 schreef Schonedal het volgende:
Daar ik al vele jaren een houtkachel/allesbrander heb controleer ik af en toe de roetaanslag in het rookgassenafvoerkanaal.
Wat meestal blijkt is dat er alleen een roetkorst zit op het laatste stukje boven in de pijp.
Het rookkanaal is dubbelwandig en geïsoleerd want roetaanslag vind uitsluitend plaats waar waterdamp in het rookgas als gevolg van afkoeling kan condenseren, dus als de pijp goed warm is krijg je daar geen roetaanslag want het condenswater houdt ook de roetdeeltjes vast.
Aardappelschillen gooi ik nooit in de kachel, wel afgekloven kippenbotjes, daarmee tracteer ik dan de hele buurt op een heerlijke braadgeur.
Yes, 1x per jaar zelfs.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 11:21 schreef ikheetmartijn het volgende:
Waarom zou je het willen?
Ben je niet gewoon verplicht je schoorsteen schoon te laten maken door een gerenommeerd bedrijf ivm je verzekering?
Goeie uitleg, maar please don't feed the trollquote:Op vrijdag 14 februari 2014 11:39 schreef Schonedal het volgende:
Door de luchtcirculatie rond de pijp die boven het dak uitsteekt kan het laatste stukje 10- 20 cm wel afkoelen daar gaat het roet op de vochtrand aankleven.
Ook bij de verbranding van droog hout ontstaat water in dampvorm, hout bevat waterstof dit verbindt zich met zuurstof tot water zoals bekend is.
Een geïsoleerde schoorsteenpijp blijft over de hele lengte warm, de verbrandingsgassen kunnen niet tot beneden de condensatietemperatuur afkoelen zodat er geen roetaanslag plaats vindt en de schoorsteen trekt veel beter omdat warme lucht lichter is dan koude lucht.
Liever elk jaar.quote:Op donderdag 13 februari 2014 19:30 schreef Salvad0R het volgende:
gewoon 1 x in de paar jaar een ventje met zo'n stalen pleeborstel erdoorheen laten gaan.
De hoeveelheid maakt niet zo heel veel uit. Wel de manier waarop gestookt word en het soort kachel.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:24 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ja. Als je die kubieke meters eikenhout wegjakkert wel ja.
Ook door de verzekering opgelegd he? (bij mij tenminste). Als je schoorsteenbrand krijgt en je hebt langer dan een jaar niet laten vegen dan ben je het haasje.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:24 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ja. Als je die kubieke meters eikenhout wegjakkert wel ja.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |