Elke in de EU verkochte helm voldoet aan het welbekende keurmerk, en is dus gewoon veilig.quote:Op maandag 10 februari 2014 13:31 schreef Gummiebeer het volgende:
En verder debateren over botsmutsen.
Edit: Een budgethelm is niet per defenitie bagger.
Natuurlijk niet, maar zeker als je op een motor stapt in plaats van een brommer, is de goedkoopste helm op de plank uitzoeken 'omdat ie toch een CE-keur heeft' allesbehalve verstandig natuurlijk.quote:Op maandag 10 februari 2014 13:31 schreef Gummiebeer het volgende:
En verder debateren over botsmutsen.
Edit: Een budgethelm is niet per defenitie bagger.
Mwahh.. Ben er niet helemaal mee eens, ik heb een goedkope helm en een helm van AGV. En met die van AGV merk ik vooral bij hoge snelheden erg veel verschil qua geluid en tegenwind.quote:Op maandag 10 februari 2014 13:43 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Elke in de EU verkochte helm voldoet aan het welbekende keurmerk, en is dus gewoon veilig.
Imo ligt het grote prijsverschil voornamelijk in de comfort-sfeer; een duurdere helm zit gewoon beter, materialen scharnieren en sluitingen zijn beter en dus vaak duurzamer, service van de dealer/importeur is vaak ook beter, en van duurdere helmen zijn vaak meerdere buitenschalen in de markt, dus als je een S-je koopt is dat niet dezelfde buitenschaal als van een XXL met een heul dikke laag schuimrubber erin, waardoor het lijkt alsof je als klein smurfje een mega-waterhoofd hebt.
De stelling dat de enige goede helmen van carbon of kevlar zijn is wmb dikke vette lulkoek, want ook de duurdere helmen van de grote jongens zoals AGV zijn gewoon van hetzelfde materiaal als de goedkopere. vaak betaal je extra voor het design en de grote naamsticker waarmee je kunt pimpen dat je een heul duur stuk plastic op je knar hebt zitten.
Da's dan weer comfort, weer iets anders.quote:Op maandag 10 februari 2014 14:00 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Mwahh.. Ben er niet helemaal mee eens, ik heb een goedkope helm en een helm van AGV. En met die van AGV merk ik vooral bij hoge snelheden erg veel verschil qua geluid en tegenwind.
ik zei ook 'voornamelijk'.. toch? En betere geluiddemping valt bij mij onder de noemer 'comfort'quote:Op maandag 10 februari 2014 14:00 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Mwahh.. Ben er niet helemaal mee eens, ik heb een goedkope helm en een helm van AGV. En met die van AGV merk ik vooral bij hoge snelheden erg veel verschil qua geluid en tegenwind.
mwoah, ik kan uiteraard alleen voor mezelf spreken, maar als je dagelijks een uurtje of 2 met je hoofd in dat ding zit in weer en wind, stel je kwalitatief andere eisen aan je helm als iemand die alleen met mooi weer een toerritje rijdt. En nu mag jij raden welke groep rijders er het meest gespot worden met hun hoofd in een debiel dure bling bling helm, en da's écht niet omdat ze hun poetsbrommertje wekelijks op het circuit uitlaten hoorquote:Op maandag 10 februari 2014 14:21 schreef Gummiebeer het volgende:
Misschien zeg ik wel iets heel doms, wat ik wel eens vaker doe. Maar met een helm kijk je ook waarvoor of op je die gebruikt. Een fancy helmpje met vinnetjes en andere aerodynamische poespas gebruik je icm met een racert. Vaak zijn die helmpjes ook van carbon of een of ander exotisch materiaal met bijbehorende prijskaart. Ook wil je dan met 200+ een beetje stille en sterke helm. Maar daar heeft Henk op zijn sjoppert niks mee, die volstaat met een kekke plastic pothelm.
Dat had ik ook beter als aanvulling nog kunnen geven idd. Als je dagelijks veel snelweg aandoet wil je ook een comfortabele op je eierhoofdjequote:Op maandag 10 februari 2014 14:25 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
mwoah, ik kan uiteraard alleen voor mezelf spreken, maar als je dagelijks een uurtje of 2 met je hoofd in dat ding zit in weer en wind, stel je kwalitatief andere eisen aan je helm als iemand die alleen met mooi weer een toerritje rijdt. En nu mag jij raden welke groep rijders er het meest gespot worden met hun hoofd in een debiel dure bling bling helm, en da's écht niet omdat ze hun poetsbrommertje wekelijks op het circuit uitlaten hoor
Dat had ik toen ik van een honkietonkie nietszeggende Nox over ging naar een HJC. Nou is die HJC niet een tophelm maar het was een heel verschil in positieve zin. In die Nox altijd pijn door drukpunten na een uurtje sturen. De HJC zou ik bij wijze van de hele dag op kunnen zetten zonder een centje pijn. HJC is ook erg fijn voor brildragersquote:Op maandag 10 februari 2014 14:33 schreef Dekatria het volgende:
Comfort is belangrijk bij veelvuldig gebruik inderdaad. Het verschil tussen m'n Nolan van 260 euro en de twee keer zo dure Shoei van nu is echt aanzienlijk - alles is gewoon merkbaar beter en comfortabeler in gebruik.
Helm van 129euro scoort net zo hoog als die van 4xx euroquote:Op maandag 10 februari 2014 15:13 schreef KneusTeun het volgende:
kijk op:
http://sharp.direct.gov.uk
en kijk wat de uitkomst is.
Stil zijn ze niet idd. Op lange snelwegritten doe ik oordopjes in anders bloeden je oren na afloop.quote:Op maandag 10 februari 2014 16:00 schreef Scheringa het volgende:
Ik heb nu om mee te beginnen een HJC IS-17 aangeschaft. Ik vind het een prima helm die goed en confortabel zit. Hij maakt echter wel wat meer "herrie" dan de helm van de rijschool, maar ik ga toch ook gehoorbescherming aan laten meten.
OOOOOHHHHquote:Op maandag 10 februari 2014 16:00 schreef Scheringa het volgende:
Ik heb nu om mee te beginnen een HJC IS-17 aangeschaft. Ik vind het een prima helm die goed en confortabel zit. Hij maakt echter wel wat meer "herrie" dan de helm van de rijschool, maar ik ga toch ook gehoorbescherming aan laten meten.
Ik heb nu ook een HJC, voor de eerste keer in mijn carriére, en ondanks dat het een systeemhelm is vind ik hem niet overdreven veel lawaaieriger als de Shoei. Wat ik wél strontvervelend vind is dat het vizier heel erg de neiging heeft tot fluiten als hij open staat, want hij staat bij mij nogal eens open.quote:Op maandag 10 februari 2014 16:05 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Stil zijn ze niet idd. Op lange snelwegritten doe ik oordopjes in anders bloeden je oren na afloop.
Die helm lijkt verdacht veel op die van mij, maar dan systeem..quote:Op maandag 10 februari 2014 16:32 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik heb nu ook een HJC, voor de eerste keer in mijn carriére, en ondanks dat het een systeemhelm is vind ik hem niet overdreven veel lawaaieriger als de Shoei. Wat ik wél strontvervelend vind is dat het vizier heel erg de neiging heeft tot fluiten als hij open staat, want hij staat bij mij nogal eens open.
Doppies draag ik trouwens bijna standaard als ik de snelweg op moet.
Hmm, ik heb daar geen last van gehad.quote:Op maandag 10 februari 2014 18:42 schreef mjan het volgende:
Wat voor doppen heb je dan precies? Ik heb op maat gemaakte harde dopjes voor de concerten/festivals die ik bezoek (die dan prima hun werk doen), maar met mijn hoofd in de helm vervormd mn gehoorgang kennelijk en heb ik er echt geen profijt meer van.
Ook die harde dus? Raar hoofd van mijquote:Op maandag 10 februari 2014 18:44 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Hmm, ik heb daar geen last van gehad.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It's funny
But not ha-ha funny.
1 oordopje in voor muziek, en de ander een gewoon oordopje?quote:Op maandag 10 februari 2014 19:32 schreef Dekatria het volgende:
Ik heb er op reis weleens aan gedacht, maar ik zou teveel worden afgeleid denk ik. Heb liever m'n aandacht bij het rijden, en de geluiden om me heen.
Teveel gedoequote:Op maandag 10 februari 2014 19:33 schreef ManageTheAnger het volgende:
[..]
1 oordopje in voor muziek, en de ander een gewoon oordopje?
Of zou dat ook geen optie zijn?
Gewoon zelf liedjes zingenquote:Op maandag 10 februari 2014 19:33 schreef ManageTheAnger het volgende:
[..]
1 oordopje in voor muziek, en de ander een gewoon oordopje?
Of zou dat ook geen optie zijn?
Otoplastieken; 2 setjes zelfs; eentje met koord voor mijn werk, en eentje zonder voor onder de helm.quote:Op maandag 10 februari 2014 18:24 schreef ManageTheAnger het volgende:
Leuke discussie onstaan zo.
Wat betreft oordoppen, laten jullie die apart aanmeten of gebruiken jullie de welbekende gele discodoppen (of iets anders)?
Met betrekking tot helmen, zou het niet gewoon zo zijn dat de veiligheid van alle helmen een bepaalde standaard heeft en de rest daar omheen (comfort, materialen aan de binnenkant etc etc) bepalend is voor hoe duur de helm uiteindelijk is (icm merknaam)?
Wat ik namelijk een beetje terug zie, bij iedereen trouwens, is het hoge gehalte van narcistische zolderautist![]()
Nou bedoel ik dat minder lullig dan dat het er uit komt, maar het zit een beetje in de mens om meer te willen en beter te willen hebben dan een ander, maar vooral ook vinden dat hetgeen wat hij of zij heeft ook daadwerkelijk het beste is wat er te halen valt.
Lees, het vinden dat je als beginner een motor van 2500 euro beter aan kan schaffen dan een motor van 6000 euro om welke reden dan ook.
Net als de discussies van de helmen nu.
Flame on!
Jarenlang met harde gereden; geen enkel probleem. Moest alleen de aanpakjes effe laten verbouwen, want die waren te groot, daarna nooit geen problemen meer mee gehad. Nu heb ik zachte, maar nog maar weinig mee gereden..quote:Op maandag 10 februari 2014 18:42 schreef mjan het volgende:
Wat voor doppen heb je dan precies? Ik heb op maat gemaakte harde dopjes voor de concerten/festivals die ik bezoek (die dan prima hun werk doen), maar met mijn hoofd in de helm vervormd mn gehoorgang kennelijk en heb ik er echt geen profijt meer van. Dus of over naar zachte oordoppen of aanmeten met helm op?![]()
Goede post.quote:Op maandag 10 februari 2014 19:55 schreef Sounddragon het volgende:
Bijna iedereen hier rijdt op een redelijk belegen tot oud hok, en een aantal rijden nu nog steeds dagelijks, dat is niet goed voor de pimpability van je brommer.. maar dan ben je wél een ekte.. op MF staat 95% van de gekentekenplaatstickerde brommers nu onder een fluwelen dekentje te rillen in de schuur.
Enneh.. leg eerst die 6K brommer maar een keertje plat, want dat gaat gebeuren, dat heet 'ervaring opdoen', dan weet je daarna waarom 'we' een beginnersbrommertje voorstellen aan iedereen die gaat beginnen met motorrijden.
Zelfoverschatting is a bitch.
Goede reactie!quote:Op maandag 10 februari 2014 19:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Otoplastieken; 2 setjes zelfs; eentje met koord voor mijn werk, en eentje zonder voor onder de helm.
En ja, dat zeggen we toch eigenlijk ook; elke helm voldoet aan het CE-keurmerk en is dus goed bevonden, de rest bepaalt idd de eventuele meerprijs tov de concurrentie, en het is aan de gebruiker om te bepalen hoeveel lol hij van de rest van zijn geld wil bij het dragen van zijn helm in de vorm van comfort, wasbaarheid van het interieur, pinlockvizier, geluiddemping, aerodynamica, ventilatie enz enz... maar doorgaans geldt wel dat je waar naar je geld krijgt, en die verhouding waar/geld zul je zelf moeten bepalen. Meestal is het een kwestie van hoe diep je knip is.Ik denk persoonlijk dat je qua kwaliteit voor een honderdje of 4-5 wel op de max zit... daarboven ga je gewoon betalen voor design en exclusiviteit in de meeste gevallen.
Lees; je hebt geen gelijk; motorpiemols worden gemeten aan het eind van een dijkje, en niet op internet, behalve op MF.
Bijna iedereen hier rijdt op een redelijk belegen tot oud hok, en een aantal rijden nu nog steeds dagelijks, dat is niet goed voor de pimpability van je brommer.. maar dan ben je wél een ekte.. op MF staat 95% van de gekentekenplaatstickerde brommers nu onder een fluwelen dekentje te rillen in de schuur.
Enneh.. leg eerst die 6K brommer maar een keertje plat, want dat gaat gebeuren, dat heet 'ervaring opdoen', dan weet je daarna waarom 'we' een beginnersbrommertje voorstellen aan iedereen die gaat beginnen met motorrijden.
Zelfoverschatting is a bitch.
Die dingen zijn onderhand 5 jaar oud, dus naar de leverancier gaan heeft weinig zin nu nog. Punt is dat ze het wel gewoon prima doen zonder helm.quote:Op maandag 10 februari 2014 19:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Jarenlang met harde gereden; geen enkel probleem. Moest alleen de aanpakjes effe laten verbouwen, want die waren te groot, daarna nooit geen problemen meer mee gehad. Nu heb ik zachte, maar nog maar weinig mee gereden..
Als ze niet goed zitten moet je in overleg met de leverancier, want dat hoort niet..
Je kan er sowieso al vanuit gaan dat je dat ding uit je handen laat kletteren... en dan is een verrot paneel al gauw aan de orde. En die dingen zijn duur (paar honderd euri al gauw voor 1 zijpaneeltje).quote:Op maandag 10 februari 2014 20:06 schreef ManageTheAnger het volgende:
Er wordt ook zeker wel rekening gehouden met het feit dat ik een keer kan omvallen met de motor.
Alleen bedoelen jullie dan omvallen als in "een lullig foutje" of omvallen als een schuiver maken over het asfalt? Het schadebedrag verschilt namelijk aanzienlijk in beide gevallen.
Koop dan een echte bandit. Sorry, inkoppertjequote:Op maandag 10 februari 2014 20:06 schreef ManageTheAnger het volgende:
Iemand trouwens ervaring met een motor zoals deze:
http://www.motorshopper.n(...)-GSF-650-BANDIT.html
(btw, ja deze is weer wat in de 5000 range, maar gaat meer om het model)
quote:Op maandag 10 februari 2014 20:12 schreef mjan het volgende:
[..]
Edit: en dan weet je ook meteen dat hij goed schuift![]()
Die waterkokers zijn maar fake inderdaadquote:Op maandag 10 februari 2014 20:12 schreef mjan het volgende:
[..]
Koop dan een echte bandit. Sorry, inkoppertje
Edit: en dan weet je ook meteen dat hij goed schuift![]()
Goed verhaal, behalve dat een koolstofhelm juist stijver is en niet elastischer dan alleen een plastic helm. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn die echte brommerhelmpjes alleen plastic en de motorhelmen minstens glasvezel versterkt.quote:Op maandag 10 februari 2014 14:13 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Da's dan weer comfort, weer iets anders.
Maakt weldegelijk verschil trouwens hoe de helm in elkaar gezet is. In schalen heb je grofweg twee groepen, de EPS (plastic) schalen en de schalen opgebouwd uit vezels of composieten. De EPS schalen worden in een mal geperst (vandaar de 'naden', die dus geen werkelijke naden zijn) en de composietschalen worden opgebouwd uit lagen. De laatste is steviger, aangezien de vezelmatten onderling wrijving op elkaar uitoefenen, en in de lengte steviger zijn vanwege de lange vezels die gebruikt zijn. Zo is een schaal wat elastischer en zal ie minder snel breken. Niet dat een EPS helm meteen kapot klapt natuurlijk, maar ze zijn wel minder elastisch en absorberen dus minder kracht. En da's net wat je wilt. Te vergelijken met proberen dwats door een krant heen te slaan. Da's knap zwaarder dan door een enkel vel 240 grams papier, ookal komt het wat totale dikte betreft ruwweg op hetzelfde neer.
De vulling, vrijwel altijd van polystyreen, verschilt ook nogal. Simpelere helmen hebben vaak één dichtheid polystyreen waarvan de gehele helm gemaakt is. Wat geavanceerdere helmen hebben meerdere lagen polystyreen die verschillende dichtheden hebben. Zo kun je de inpact progressief opvangen en heb je praktisch altijd wel een laag polystyreen die de klap absorbeerd. Heb je slechts één dichtheid, heb je nooit de ideale absorbtie van kracht. Beetje te vergelijken met progressieve of lineaire vering onder je fiets zelf trouwens.. Progressief is duidelijk beter, maar met lineair is natuurlijk ook prima te rijden. Echter bij een noodstop kan het verschil maken tussen grip houden of verliezen.
Natuurlijk betaal je vaak meer voor merk en design, of naampjes die men op technologieën plakt. Maar verschillende opbouwmethodes van helmen afdoen als onzin, is kwats. Het is alleen zaak om niet als een kip zonder kop de helm te kopen met het meeste aantal sterren in de door de fabrikant zelf ontwikkelde veiligheidstest natuurlijk, want dan maak je jezelf wel een heule fijne klant voor de motorboer.
Als je dan in een hotel verblijft voor de hele vakantie zodat je al je meuk op kunt bergen, ja. Anders, nee.quote:Op maandag 10 februari 2014 21:33 schreef ManageTheAnger het volgende:
https://www.facebook.com/(...)89379&type=2&theater
Handig voor als je met de motor op vakantie gaat..
Mja, maar ik bedoel wat ze kunnen hebben. Een schaal van EPS of ABS zal eerder barsten of doorbuigen dan een schaal die is opgebouwd uit lagen van een vezelstof. En als dat doorbuigen eenmaal gebeurd is, heeft ie geen nut meer.quote:Op maandag 10 februari 2014 20:52 schreef kepler het volgende:
[..]
Goed verhaal, behalve dat een koolstofhelm juist stijver is en niet elastischer dan alleen een plastic helm. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn die echte brommerhelmpjes alleen plastic en de motorhelmen minstens glasvezel versterkt.
Het is een beetje net als vliegtuigmaatschappijen. Ook de goedkoopste maatschappijen moeten voldoen aan de strenge veiligheidseisen en zullen dus echt niet onveiliger zijn dan de grote (in de Westerse wereld dan). Zo zie ik het ook bij de helmen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |