Bio orb wat moet ik meer zeggen.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 21:02 schreef Paksoi het volgende:
Na 2 keer mijn witte stenen schoon te hebben gemaakt, komen er ook nu weer na 3 weken tijd bruine alg vlekken op mijn stenen. Ik heb een Biorb met alleen nepplanten, het krijgt ook niet te veel zonlicht en het lampje staat bijna altijd uit. Kan het liggen aan het feit dat er geen zuurstofplanten in de bak zitten? Heb er een keer een zuurstofplantje ingedaan maar die ging vrij snel dood. Filter ververs ik niet enkel wekelijks 30% van het water..
Bedankt voor je reactie, ik ga er mee aan de slag.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 23:39 schreef Aloria het volgende:
[..]
Bio orb wat moet ik meer zeggen.
Filter, pak biologisch filtermateriaal met een heel klein beetje witte watten.
Gooi op je bodem een mooie laag substraat. Zet de bio orb voor het raam en zet de lamp aan op een tijdschakelaar voor 6 uur per dag.. Poets erg vaak je ramen want door het daglicht zul je veel alg krijgen, maar je echte planten zullen goed gaan groeien.
Donder al je plastic meuk de deur uit en koop wat kienhout/stenen en makkelijke planten zoals javamos en anubia. Varens willen ook wel. Na 3 a 4 weken doe je er wat garnalen bij en kleine algenetertjes. Meer zou ik er haast ook niet in durven zetten. ( nou misschien wat guppen )
Je hebt nu een prachtige bak staan waarvan in de opstart er bruine algen ontstaan maar als het goed is gaan die bruine algen snel weg door de algeneters en het indraaien van je filter.
Wil je wel al je plastic meuk houden hja ieders eigen smaak. maar je zult meer geduld moeten hebben en garnalen kopen. Dat is je opruim ploeg en je filter is zeer belangrijk. Bruine algen komen door de oppstart en gaan later weg, of je hebt te weinig verlichting in je bak.
Check linkje in onderschrift.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:03 schreef HighVolume het volgende:
Wow, dat ziet er super uit Gummiebeer.Bij welk bedrijf werk je? of is het jouw bedrijf?
Daar doen we het voor.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:42 schreef Planga het volgende:
Diepe buiging voor de foto's weer hier. Prachtig en zeker inspiratie.
ziet er goed uit manquote:Op woensdag 26 februari 2014 20:16 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Check linkje in onderschrift.
Niet mijn bedrijf maar van een mede aquariaan waarmee ik toevallig in contact kwam toen ik planten zocht voor mijn bakkie. Het staat nog in de kinderschoenen maar nu al is er een grote lfs shop die niet zo blij is met ons..
Minder dan zoutwater iig. Mijn inhoud gaat 3x per uur door de bak. Ik meen dat 2x per uur toch wel de maatstaaf is al ligt dat helemaal aan welke vissen en hoeveel er in de bak zit. Een gezonde bak met veel planten heeft eigenlijk niet eens een filter nodig.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 10:01 schreef NiGeLaToR het volgende:
Gaaf om de verschillen te zien, maar ook de kunst van het maken van een heus biotoopje. Was gewend dat zoetwater aquaria gewoon een bak met vissen & planten was, zonder enige vorm van organisatie whatsoever. Kan dus ook mooi en samenhangend zijn! Kleuren zijn wel een stuk roder/geler en groener dan bij zeewater - valt me nu pas op sinds ik zeewaterbakje heb.
Hoeveel stroming is in zoetwater gebruikelijk? Vrij weinig he?
Merk wel dat met zoutwater pakweg 40-50x de inhoud per uur door de bak vliegt ook mist of vuil er met een half uurtje wel uit is, mits gefilterd. Trek momenteel 10-15 keer de inhoud door het filter elk uur, dus dan komen alle deeltjes daar uiteindelijk wel in terecht.
Met een oude tandenborstel verwijderenquote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:33 schreef Joene het volgende:
Hele bak onder de draadalg in een week tijd. Carbo toevoegen water verversen en verwijderen maar morgen Ofzo .
saté prikkers gebruik ik altijdquote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:49 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Met een oude tandenborstel verwijderen
Met draadalg moet je het zoeken in te weinig voedingstoffen. Dit kan co2 tekort zijn of tekorten in nitraat en/of fosfaat.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 15:50 schreef Joene het volgende:
[..]
saté prikkers gebruik ik altijd
Ben alleen benieuwd wat er opeens in m'n water aan de hand is dat dit gebeurd
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |