abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 18 februari 2014 @ 21:08:02 #101
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_136868812
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 19:45 schreef Gummiebeer het volgende:
Veldhuis is begonnen met visjes en plantjes te verkopen op zolder. Daarna uitgebreid naar winkel Veldhuis en fabriek Velda. ;)
Dus eigenlijk is het hetzelfde bedrijf ? :?
pi_136871484
Gelukkig, ik ben niet helemaal gek :)
Zou toch zweren dat m'n vriendin me een paar maand terug mee naar Velda genomen had om aquariumspul te halen, daar ergens in het havengebied.
Zo'n veel te grote winkel met veel te veel leuke dingetjes en vissen voor de aquariumliefhebber :)
pi_136871874
Ondanks dat ik er in de buurt woon kom ik er eigenlijk heel weinig. Te dure planten en kwaliteit van vissen is best teleurstellend. Zaak is wel groot maar dat geldt voor de randzaken en vijverartikelen. Best jammer want vroeger was het een topzaak in de regio met veel keus op gebied van vissen en planten.
  Moderator dinsdag 18 februari 2014 @ 22:10:11 #104
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_136872445
quote:
15s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 21:59 schreef Gummiebeer het volgende:
Ondanks dat ik er in de buurt woon kom ik er eigenlijk heel weinig. Te dure planten en kwaliteit van vissen is best teleurstellend. Zaak is wel groot maar dat geldt voor de randzaken en vijverartikelen. Best jammer want vroeger was het een topzaak in de regio met veel keus op gebied van vissen en planten.
Ik vind de vissen bij de waterlelie er ook stukken beter uitzien dan die bij veldhuis.
Alleen bij de waterlelie oogt het soms allemaal wat rommeliger.

Voor allerlei losse aquarium gerelateerde zaken kom ik wel bij veldhuis, maar levende goederen en planten e.d. koop ik daar eigenlijk nooit.
pi_136874393
Uitdagingen alom weer Vonk, is je huis klaar, zijn er weer klusproblemen met je vissenkom ;)
Laat die handjes wapperen!
pi_136877219
Zo, lang leve de impulsaankopen.

We zouden afgelopen weekend alleen even bij wat tuincentra en aquariumspeciaalzaken gaan kijken naar het verschil tussen een Eheim Vivaline 240 en een Juwel Rio 240 of een Juwel Vision 260. Ik dacht zelf de Vivaline het mooist te vinden (helemaal met de prijs in het achterhoofd), maar toen we bij Waterweelde in Den Haag binnenstapten was ik verkocht toen ik de Viosion zag. Zeker gezien de prijs (bak+meubel +helaas een intern filter incl media voor 432 euro) was het ergmoeilijk om met lege handen naar huis te gaan. Dat is ons dus ook niet gelukt. :@

een kleine 650 euro armer, maar een complete aquariumset (bak+meubel+bodem+eheim Profi 3 350 ter vervanging van het interne filter + aanzienlijke aanvulling op het plantenbestand + kleikegels voor de planten) rijker hebben we reis naar huis afgelegd.
Na het de vingers kapotgedraaid te hebben met de imbussleutel bij het monteren van het meubel (mijn taak) en het spekken van de rekening van het waterleidingbedrijf door het spoelen van het grind (de taak van SocialDisorder) stond er dan een lege bak.

Zondag en gisteren zijn we druk in de weer geweest waarbij we de oude bak in totaliteit hebben overgebracht naar de nieuwe, aangevuld met 110 liter schoon kraanwater. Het 'oude' filtermateriaal hebben we in het nieuwe filter gestopt waarmee de bacteriën bewaard zijn gebleven. In onze optiek hebben we in de ogen van de vissen gewoon een waterwissel van 40% gedaan (140 liter van het oude aquarium in het nieuwe gegoten, 110 liter vers kraanwater).

Een paar uurtjes geleden zagen de vissies er behoorlijk happy uit:

sorry voor de fotospam, maar we zijn er een beetje heel erg boel happy mee :+ *)

[ Bericht 2% gewijzigd door SummerBreeze op 19-02-2014 08:39:58 (typfoutjes, de wijn was iets te lekker gisteravond) ]
pi_136881560
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 22:10 schreef Vonkenboer het volgende:

Voor allerlei losse aquarium gerelateerde zaken kom ik wel bij veldhuis, maar levende goederen en planten e.d. koop ik daar eigenlijk nooit.
ik moet een uur rijden naar veldhuis, maar kom er toch minimaal 1x per jaar en dan alleen voor randzaken (verlichting bijvoorbeeld). vissenassortiment vind ik niet uitgebreid en ziet er oud en slordig uit.

plantengedeelte hadden ze de laaste keer dat ik er was wel veranderd: nieuwe stellingen. dat zag er al een stuk beter uit dan vroeger.

wel grappig, want bij mij in de regio heb je De Rifwachter: grote, mooie zaak. maar ik koop er eigenlijk nooit apparatuur (veels te duur!) en al helemaal geen vis (duur, slechte kwaliteit, vaak ziektes in het verleden gehad van ze, ze pakken deco materiaal uit de bakken om het zo op de vuile grond te zetten om vissen te vangen en om het daarna zo weer in de bak te gooien |:( , houden vissen bij de planten, etc.)
koop er alleen af en toe wat voer omdat ik het dan nou eenmaal nodig heb :')

voor de rest rij ik heel nederland af voor mn aquariumspulletjes en vissen :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  FOK!fotograaf woensdag 19 februari 2014 @ 10:16:03 #108
13368 NiGeLaToR
pi_136883681
Gisteravond weer een zoutwater aquariaan in mijn dorp gevonden; bood een paddestoelleder aan voor schappelijke prijs - was weer erg leuk en leerzaam bezoek. Heeft zijn aquarium helemaal zelf gemaakt, bijzonder om te zien. Paddestoelleder is flink, maar aangezien mijn bak toch nog bijna leeg is kan het prima - erg tof beestje en kan als huis fungeren voor toekomstige annemoonvissen. Ga waarschijnlijk geen anemoon adopteren om te voorkomen dat die zichzelf of andere koralen in de problemen brengt.

Inmiddels ook andere opvoerpomp, andere afschuimer, dus al met al ben ik er lekker mee bezig en had ik achteraf gezien beter gewoon in 1 keer een verbeterde bak kunnen kopen :P Maargoed, leerzaam is het wel.

@summerbreeze, leuk zeg, ziet er mooi uit. Groot voordeel hoor dat je meteen dezelfde avond in gebruik kan nemen, is met zoutwater nogal een ding om te verhuizen van bak 1 naar bak 2.
pi_136886067
even een vraag van mij wat betreft het opnieuw inrichten van mijn aquarium.

ik heb een 120 liter bak waar ik last heb van baardalg.Ook op de achterwand.Een maand of 2 terug begonnen met easycarbo wat zeker hielp maar niet voldoende,daarom wil ik alles eruit,inclusief de achterwand.

Nu zat ik te denken om een speciebak te halen van 60 liter,daar mijn planten en vissen in te doen,inclusief pomp en verwarming.

Ik vraag me af hoelang ik de vissen in deze bak kan laten?Ook moet ik de achterwand die gekit zit losmaken en een nieuwe erop plakken plus nieuwe voedingsbodem en zand.

Gaat mijn idee van een speciebak werken en dan bak grondig reinigen of kan ik dan net zo goed een ander aquarium kopen?

in de bak zitten nu

6 roodkopzalmpjes
6 blauwe tetra's
8 chinese danios
2 kersenbuikjes
4 meervalletjes... weet de namen nu even.niet

[ Bericht 0% gewijzigd door HighVolume op 19-02-2014 11:48:55 ]
nee echt niet !
pi_136886533
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 11:42 schreef HighVolume het volgende:
even een vraag van mij wat betreft het opnieuw inrichten van mijn aquarium.

ik heb een 120 liter bak waar ik last heb van baardalg.Ook op de achterwand.Een maand of 2 terug begonnen met easycarbo wat zeker hielp maar niet voldoende,daarom wil ik alles eruit,inclusief de achterwand.

Nu zat ik te denken om een speciebak te halen van 60 liter,daar mijn planten en vissen in te doen,inclusief pomp en verwarming.

Ik vraag me af hoelang ik de vissen in deze bak kan laten?Ook moet ik de achterwand die gekit zit losmaken en een nieuwe erop plakken plus nieuwe voedingsbodem en zand.

Gaat mijn idee van een speciebak werken en dan bak grondig reinigen of kan ik dan net zo goed een ander aquarium kopen?

in de bak zitten nu

6 roodkopzalmpjes
6 blauwe tetra's
8 chinese danios
2 kersenbuikjes
4 meervalletjes... weet de namen nu even.niet
Je vissen hebben daar geen last van , alleen ze zullen even van kleur verschieten zullen wat bleek eruit zien.

En het is maar hooguit voor een dag of 14.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_136887534
wat denk je op te lossen door je bak helemaal leeg te maken?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_136887670
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 12:37 schreef Leipo666 het volgende:
wat denk je op te lossen door je bak helemaal leeg te maken?
Nieuwe voedingsbodem frisse achterwand en planten.Daarna zaak om de alg onder controle te houden.

Heb deze bak van een maatje overgenomen toen ie vol draadalg zat.Dat heb ik nu zo'n 80 % weten te verminderen maar krijg het niet van de achterwand af.
nee echt niet !
pi_136888399
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 12:41 schreef HighVolume het volgende:

[..]

Nieuwe voedingsbodem frisse achterwand en planten.Daarna zaak om de alg onder controle te houden.

Heb deze bak van een maatje overgenomen toen ie vol draadalg zat.Dat heb ik nu zo'n 80 % weten te verminderen maar krijg het niet van de achterwand af.
Toen wij een tijdje geleden last hadden van een explosieve groei van alg (welke soort het was weten we nog steeds niet) hebben we de bak een paar dagen compleet verduisterd (lampen uit en bak zelf rondom ingepakt in vuilniszakken) laten staan. Deze black-out methode werkte als een tierelier. Na drie dagen zonder licht lag bijna al het inmiddels afgestorven algenspul op de bodem. Daarna was het slechts een kwestie van bodem afhevelen/schoonzuigen.

Misschien werkt het ook tegen jouw baardalgprobleem?
pi_136888515
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:06 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

Toen wij een tijdje geleden last hadden van een explosieve groei van alg (welke soort het was weten we nog steeds niet) hebben we de bak een paar dagen compleet verduisterd (lampen uit en bak zelf rondom ingepakt in vuilniszakken) laten staan. Deze black-out methode werkte als een tierelier. Na drie dagen zonder licht lag bijna al het inmiddels afgestorven algenspul op de bodem. Daarna was het slechts een kwestie van bodem afhevelen/schoonzuigen.

Dit werkt echt als een tiet.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_136888875
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:06 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

heb ik ook geprobeert maar krijg het maar niet van de wand af.
nee echt niet !
pi_136888928
Wat voor bodem is mij trouwens aan te raden? ik wil een Zuid Amerikaanse biotoop.Heb nu grof grind
nee echt niet !
pi_136889685
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:21 schreef HighVolume het volgende:
Wat voor bodem is mij trouwens aan te raden? ik wil een Zuid Amerikaanse biotoop.Heb nu grof grind
metselzand.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_136896825
quote:
14s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:41 schreef Joene het volgende:

[..]

metselzand.
ik meen ergens gelezen te hebben dat dit zand dichtslaat en er blauwalg kan ontstaan?
nee echt niet !
pi_136897294
ik ga binnenkort overstappen van mijn 60L bak, naar een nog onbekende hoeveelheid bak :P

Ik ga samen met mijn vriendin een bak maken van 1m20 breed, en 1m50 hoog. Hierin zal 40cm aquarium worden, en daarboven tropische jungleinrichting voor onze gecko. Lijkt me zo mooi om dat te maken, die takken en wortels die vanuit het water uitsteken, me visjes in een grote bak en dan die jungle erboven :D

Kan niet wachten, en foto's zullen uiteraard volgen :D
  woensdag 19 februari 2014 @ 19:16:31 #120
415912 Planga
They say an end can be a start
pi_136901425
Superfish Aqua 30 te koop. Per 15 maart beschikbaar. Bij interesse, inbox. Omgeving Dordrecht.

Leef in het moment. Gisteren en morgen zijn een illusie.
  woensdag 19 februari 2014 @ 19:20:04 #121
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_136901565
quote:
2s.gif Op woensdag 19 februari 2014 17:01 schreef Markster het volgende:
ik ga binnenkort overstappen van mijn 60L bak, naar een nog onbekende hoeveelheid bak :P

Ik ga samen met mijn vriendin een bak maken van 1m20 breed, en 1m50 hoog. Hierin zal 40cm aquarium worden, en daarboven tropische jungleinrichting voor onze gecko. Lijkt me zo mooi om dat te maken, die takken en wortels die vanuit het water uitsteken, me visjes in een grote bak en dan die jungle erboven :D

Kan niet wachten, en foto's zullen uiteraard volgen :D
Klinkt echt heel goed. Ben benieuwd.
pi_136907826
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:21 schreef HighVolume het volgende:
Metselzand of brekerzand. Geen zilverzand of speelzand. En ja, ook een zandbodem kan dichtslaan maar dat doet grint ook, zelfs iets sneller omdat tussen grint meer troep kan komen. Om het toch luchtig te houden kan je er een paar torenslakjes toevoegen.

Edit: En een voedingsbodem raad ik af. Waarschijnlijk is daar ook jouw alg probleem deels aan te wijten.
pi_136909709
quote:
7s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:25 schreef Gummiebeer het volgende:

[..]

Metselzand of brekerzand. Geen zilverzand of speelzand. En ja, ook een zandbodem kan dichtslaan maar dat doet grint ook, zelfs iets sneller omdat tussen grint meer troep kan komen. Om het toch luchtig te houden kan je er een paar torenslakjes toevoegen.

Edit: En een voedingsbodem raad ik af. Waarschijnlijk is daar ook jouw alg probleem deels aan te wijten.
ok, ja ik zat daar inderdaad ook over tr twijfelen.Dus gewoon een laag metselzand van cm 5? en groeien planten daar goed in?
nee echt niet !
pi_136923713
Hier en daar een kleibolletje in de bodem duwen bij planten die hun voeding via de wortels opnemen is voldoende.
  donderdag 20 februari 2014 @ 21:30:35 #125
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_136946421
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 20:14 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het is toch echt Veldhuis...
http://www.aquariaveldhuis.nl/

Er is wel een Velda.
Maar dat is een fabrikant van vijverproducten e.d. en heeft geen winkel.
http://www.velda.nl/welkom
Een en dezelfde :D.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')