Ja dat kan in elk geval bij de ING, daar kun je in Think kostenloos herbeleggen.quote:Op maandag 17 november 2014 20:25 schreef Knuck-les het volgende:
Hoe zit het precies met dividenduitkeringen met Think ETF's? Ik weet dat ze dividend uitkeren, maar is het ook mogelijk om deze (zonder kosten) her te beleggen? Klantenservice heeft mij niet echt verder kunnen helpen wat betreft deze vraag. Mochten er transactiekosten aan verbonden zijn is het erg nutteloos gezien het bedrag.
Ik zou nooit voor Vanguard kiezen als wereld fonds, je krijgt je dividend belasting niet terug, bij Meesman en Think krijg je dat wel. Scheelt je zeker op lange termijn een hoop geld.quote:Op dinsdag 18 november 2014 13:01 schreef zatoichi het volgende:
Ik ben er wel uit dat overstappen een goed idee is. Ik was een beetje aan het twijfelen geraakt aangezien de redenmenten van afgelopen jaar en dit jaar tot nu toe (respectievelijk 17,5% en 15,3%) enorm zijn, maar goed dat is ook wel eens anders geweest.
Kortom wellicht juist een goed moment om mijn vermogen het te beleggen.
Zelf zit ik nu te denken aan de vanguards: All world als hoofdinvestering (50%), High dividend (30-40%), en emerging markets (10-20%). Uiteraard ook in die verhouding blijven investeren in deze trackers. Ik snap dat jullie geen glazen bol hebben, maar hoor graag jullie mening over deze verdeling/aanpak.
Tevens voorbeelden van hoe jullie het doen zijn meer dan welkom (Erg interessant om te lezen!)
Vanguard is het goedkoopste. Heb je al een alternatieve broker?quote:Op dinsdag 18 november 2014 13:01 schreef zatoichi het volgende:
Ik ben er wel uit dat overstappen een goed idee is. Ik was een beetje aan het twijfelen geraakt aangezien de redenmenten van afgelopen jaar en dit jaar tot nu toe (respectievelijk 17,5% en 15,3%) enorm zijn, maar goed dat is ook wel eens anders geweest.
Kortom wellicht juist een goed moment om mijn vermogen het te beleggen.
Zelf zit ik nu te denken aan de vanguards: All world als hoofdinvestering (50%), High dividend (30-40%), en emerging markets (10-20%). Uiteraard ook in die verhouding blijven investeren in deze trackers. Ik snap dat jullie geen glazen bol hebben, maar hoor graag jullie mening over deze verdeling/aanpak.
Tevens voorbeelden van hoe jullie het doen zijn meer dan welkom (Erg interessant om te lezen!)
Think heeft wel een lagere spreiding dan vanguard.quote:Op woensdag 19 november 2014 11:38 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
Ik zou nooit voor Vanguard kiezen als wereld fonds, je krijgt je dividend belasting niet terug, bij Meesman en Think krijg je dat wel. Scheelt je zeker op lange termijn een hoop geld.
Dividend trackers kijken vaak vooral naar de hoogte van het dividend (zijn uitzonderingen op maar heb het over de regel) en dan zit je opgescheept met KPN etc. die 8% gaven. Juist bij dividend geldt de regel: het ene dividend is het andere niet. Is het dividend houdbaar? Daar kijkt de gemiddelde dividendtracker niet naar, daarom ben ik er niet zo'n fan van.
Ik heb overigens zelf wel een dividendtracker, SPDR dividend aristocrats loopt geweldig, al vind ik het wel zonde dat ik de dividendbelasting niet kan terug krijgen, we blijven zuinige Nederlanders haha.
Klopt, maar op een gegeven moment maakt spreiding niet meer zoveel uit. Zie Fortis Obam, belegde gespreid in honderden bedrijven maar het fonds ging enorm omlaag. Met 20 aandelen kun je een prima gespreide portefeuille opbouwen, de les van de kredietcrisis is wel dat alles omlaag ging. Ook de MSCI world met -40%. 250 aandelen is gespreid zat, performance is nagenoeg gelijk aan de MSCI world.quote:Op woensdag 19 november 2014 12:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Think heeft wel een lagere spreiding dan vanguard.
ING heeft helemaal geen ETF's. Ze willen dat klanten 2% fee betalen voor die bagger beleggingsfondsen van ze.quote:Op woensdag 19 november 2014 12:56 schreef zatoichi het volgende:
Thanks voor alle tips; ik heb me de afgelopen dagen redelijk ingelezen en ga toch voor Think global als hoofdinvestering. Die keert sowieso elk kwartaal dividend uit, en als ik naar andere trackers kijk, niet eens zoveel minder dan de hoog dividend trackers.
Verder denk ik dat ik nog een rest in emerging markets stop.
Overigens vind ik de Think sustainable world ook erg interessant; ik geloof wel dat duurzame technologieën de toekomst hebben en zo te zien draait die ook niet slecht (al zegt dat natuurlijk niets...). Jammer dat de ING deze niet aanbiedt.
Dat dividend verhaal is absoluut geen onzin, je krijgt bij Ishares en Vanguard je dividend belasting niet terug. Dat er een verdrag is, is niet relevant, die 15% kun je niet terug krijgen zo simpel is het. En ING heeft absoluut wel ETF's, je weet duidelijk niet waar je over praat.quote:Op woensdag 19 november 2014 14:36 schreef macondo het volgende:
[..]
ING heeft helemaal geen ETF's. Ze willen dat klanten 2% fee betalen voor die bagger beleggingsfondsen van ze.
Dat verhaal over dividend en fiscus is trouwens onzin. Nederland heeft met VS dividendbelasting verdrag. Maakt echt niet uit.
Als Think een wereldwijd ETF heeft, zal daarvan een groot deel in US large caps zitten. Think zal dan Amerikaanse dividenden ontvangen. Daar betalen ze belasting over. Als je echt denkt dat ze belastingvrij US dividend kunnen doorsluizen aan Nederlandse ETF beleggers, dan moet je er nog eens een keertje over nadenken.quote:Op woensdag 19 november 2014 15:14 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
Dat dividend verhaal is absoluut geen onzin, je krijgt bij Ishares en Vanguard je dividend belasting niet terug. Dat er een verdrag is, is niet relevant, die 15% kun je niet terug krijgen zo simpel is het. En ING heeft absoluut wel ETF's, je weet duidelijk niet waar je over praat.
Bij Vanguard VT betaal ik 15% (Via W-8 formulier), en dat kan ik terugvragen van de fiscus hier. De beheerskosten van Vanguard zijn veel lager dan Meesman. Het verhaal dat dit niet zou kunnen van Meesman kan ik niet volgen.quote:Op woensdag 19 november 2014 16:02 schreef GeorgKacher het volgende:
http://www.meesman.nl/uitleg-terugkrijgen-dividendbelasting
Prima uitleg. Ja daar betalen ze belasting over, en dat krijg je bij Think en Meesman terug en bij Ishares/Vanguard niet.
Dus het betaalde dividend in China krijg jij terug via een W8 formulier? Is net zo geloofwaardig als je verhaal dat je bij ING geen trackers kunt kopen. Droom lekker verder.quote:Op woensdag 19 november 2014 16:47 schreef macondo het volgende:
[..]
Bij Vanguard VT betaal ik 15% (Via W-8 formulier), en dat kan ik terugvragen van de fiscus hier. De beheerskosten van Vanguard zijn veel lager dan Meesman. Het verhaal dat dit niet zou kunnen van Meesman kan ik niet volgen.
Iets anders : het rendement van Meesman World ETF. Helemaal geweldig dit jaar. Outperformance ten opzichte van hun benchmark met 11 procent. Met andere woorden, hier klopt iets niet.
Doe es een vergelijk? Ik meende dat dit wel meeviel.quote:Op woensdag 19 november 2014 16:47 schreef macondo het volgende:
De beheerskosten van Vanguard zijn veel lager dan Meesman
Ik betaal $ 0.005 per aandeel, met minimum van $1quote:Op donderdag 20 november 2014 09:46 schreef nikao het volgende:
[..]
Doe es een vergelijk? Ik meende dat dit wel meeviel.
Oh, en neem dan ook ff de kosten mee die je bij je broker hebt om uberhaupt vanguard te kunnen kopen.
Uhm, maar dan beleg jij dus direct in $ ?quote:Op donderdag 20 november 2014 11:01 schreef macondo het volgende:
[..]
Ik betaal $ 0.005 per aandeel, met minimum van $1
Dus als ik 10k aan Vanguard world (VT) wil kopen, ben ik een dollar kwijt. Bid-Ask spread in de US is mega competitief Daar verlies je heel erg weinig op.
Kosten voor dit Vanguard VT fonds in de VS is 0.18%
Meesman zit bijvoorbeeld op 0.5%, dat is meer dan het dubbele. Je maakt mij niet wijs dat de kosten om in en uit te stappen lager zijn dan in de competitieve Amerikaanse markt. Even verder lezen en wat blijkt : Meesman zit zelf in Vanguard.
Meesman biedt gewoon de producten van Vanguard en Northern Thrust aan onder eigen label, en het verschil in beheerfee tussen Vanguard en Meesman is de winst (voor Meesman).
Nee, dat is een fabeltje van het valuta risico.quote:Op donderdag 20 november 2014 11:02 schreef nikao het volgende:
[..]
Uhm, maar dan beleg jij dus direct in $ ?
Wordt het natuurlijk wel een heel ander verhaal van, want je hebt dan gelijk te maken met currency risks..
Dat is wel heel goedkoop, welke broker?quote:Op donderdag 20 november 2014 11:01 schreef macondo het volgende:
[..]
Ik betaal $ 0.005 per aandeel, met minimum van $1
Dus als ik 10k aan Vanguard world (VT) wil kopen, ben ik een dollar kwijt. Bid-Ask spread in de US is mega competitief Daar verlies je heel erg weinig op.
Kosten voor dit Vanguard VT fonds in de VS is 0.18%
Meesman zit bijvoorbeeld op 0.5%, dat is meer dan het dubbele. Je maakt mij niet wijs dat de kosten om in en uit te stappen lager zijn dan in de competitieve Amerikaanse markt. Even verder lezen en wat blijkt : Meesman zit zelf in Vanguard.
Meesman biedt gewoon de producten van Vanguard en Northern Thrust aan onder eigen label, en het verschil in beheerfee tussen Vanguard en Meesman is de winst (voor Meesman).
Interactive Brokers, een Amerikaanse broker. DeGiro is niet veel duurder trouwens hoor, met EUR 1.18 voor dezelfde transactie. Maar IB is nu eenmaal veel beter.quote:Op donderdag 20 november 2014 11:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is wel heel goedkoop, welke broker?
Overigens zitten er wel degelijk verschillen tussen de VS en EU etf's van vanguard. Als ik morningstar bekijk zitten er verschillen in spreiding en beleggingen.
Overigens is dat wel te duur voor iemand die op maandelijkse basis een klein bedrag wil inleggen.quote:Op donderdag 20 november 2014 12:20 schreef macondo het volgende:
[..]
Interactive Brokers, een Amerikaanse broker. DeGiro is niet veel duurder trouwens hoor, met EUR 1.18 voor dezelfde transactie. Maar IB is nu eenmaal veel beter.
Kan de Vanguard World ETF in Europa niet vinden, maar volgt dezelfde index (MCSI World) dus kan eigenlijk niet verschillen. Schijnt wel duurder te zijn in Europa qua fee.
Gevonden. Kan de kleine verschillen niet verklaren eigenlijk.
Ik snap dat gratis kopen niet zo. Verdenk ze er altijd van te sjoemelen met de uitvoering.quote:Op donderdag 20 november 2014 17:11 schreef GeorgKacher het volgende:
Bij DeGiro kun je bijna alle trackers van Vanguard gratis aankopen, ideaal voor als je een portefeuille wil opbouwen. Geen bewaarloon en geen transactiekosten, wat is dan nog je verdien model denk je dan...
Dit samen is natuurlijk verdacht inderdaad. Ze moeten ergens hun geld verdienen dus ofwel zullen het te dure etf's zijn in die 'kernselectie' ofwel ze 'sjoemelen' inderdaad met de aankopen of op andere manier.quote:Op vrijdag 21 november 2014 12:03 schreef macondo het volgende:
Ik snap dat gratis kopen niet zo. Verdenk ze er altijd van te sjoemelen met de uitvoering.
De "kernselectie" van ETF's kan ik niet vinden bij ze.
Sommige ETF's spreken tot de verbeelding. Maar eigenlijk heb je daar weinig aan.quote:Op zondag 23 november 2014 11:56 schreef GeorgKacher het volgende:
Deze trackers zitten bij het blad beleggers belangen in de etf portefeuille aardig voorbeeld, zitten leuke trackers tussen:
Consumer Staples Select Sector
DB x-tr. iBoxx Global infl-linked
EasyETF FTSE EPRA Eurozone
ETFS Agriculture
ETFS Brent 1 mth
iShares Euro Corp. Bond Large Cap
iShares Euro Stoxx Small
iShares JPMorgan $ EM Bond
iShares Pfandbriefe UCITS ETF
iShares Preferred Stock ETF
iShares Silver Trust
iShares UK Dividend UCITS ETF
Lyxor Brazil Ibovespa
Market Vectors Africa Index ETF
PowerShares Buyback Achievers Portfolio
S&P Euro Dividend Aristorats
Vanguard Dividend Appr.
Vanguard REIT ETF
WisdomTree EM Equity Income
WisdomTree small Cap Dividend
Grondstoffen, aandelen, vastgoed en obligaties, alles zit in deze voorbeeld portefeuille.Vandaar dat ik hem postte als voorbeeld.quote:Op maandag 24 november 2014 13:06 schreef macondo het volgende:
[..]
Sommige ETF's spreken tot de verbeelding. Maar eigenlijk heb je daar weinig aan.
De voornaamste driver achter je beleggingsresultaat is (mits goed gespreid) de verdeling over de asset classes.Over langere termijn maakt het geen drol uit of je vol in "dividend etf" zit of in de gehele aandelen markt (MSCI World).
Laatste 10 jaar hebben we flinke beweging gehad op de beurs, en maakt het dan uit in welke globale aandelen ETF je zit? Antwoord : nope.
Graag voetnoten of is het weer hetzelfde geblaat als dat je bij ING geen trackers kunt kopen?quote:Op vrijdag 21 november 2014 12:03 schreef macondo het volgende:
[..]
Ik snap dat gratis kopen niet zo. Verdenk ze er altijd van te sjoemelen met de uitvoering.
De "kernselectie" van ETF's kan ik niet vinden bij ze. Sowieso kutsite.
ING ETF's heb ik ook nergens aangetroffen trouwens. Wellicht bedoelde je dat je bij ING trackers van andere partijen kan kopen.
Makker, je lijkt mij een beetje in de war. ING is volgens mij zelf echt geen aanbieder van ETF's. Dat je bij ING op de beurs ETF's kan kopen van derden (iShares, Vanguard, State Street etc) spreekt voor zich.quote:Op maandag 24 november 2014 15:57 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
Graag voetnoten of is het weer hetzelfde geblaat als dat je bij ING geen trackers kunt kopen?
Ik doel natuurlijk op het gesjoemel bij de Giro. Voetnoten graag of is het net als bij het dividendbelasting geblaat? Je wijkt af van Wim van Zwol van Vanguard. I rest my case.quote:Op maandag 24 november 2014 16:07 schreef macondo het volgende:
[..]
Makker, je lijkt mij een beetje in de war. ING is volgens mij zelf echt geen aanbieder van ETF's. Dat je bij ING op de beurs ETF's kan kopen van derden (iShares, Vanguard, State Street etc) spreekt voor zich.
Maar wellicht zit ik er naast, kun je even een linkje plaatsen met eigen ETF's van ING? Zelf op mijn bloomberg kan ik ze niet vinden.
Nogmaals, het geeft niets als je het niet zo begrijpt omdat het allemaal wat nieuw voor je is - maar blaas dan niet zo hoog van de toren oke?
Je wilde het toch hebben over ETF's die ING heeft? Je begon er zelf over. Kom maar door met linkje, top! Daarna wil ik de fiscale aspecten wel weer met je doornemen hoor.quote:Op maandag 24 november 2014 21:31 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
Ik doel natuurlijk op het gesjoemel bij de Giro. Voetnoten graag of is het net als bij het dividendbelasting geblaat? Je wijkt af van Wim van Zwol van Vanguard. I rest my case.
Ja.quote:Op dinsdag 25 november 2014 13:27 schreef EMPE het volgende:
Ik heb deze en andere posts en reacties met veel interesse gelezen, met name ook degene omtrent de risico’s van DeGiro en IB vs. Binck.
Als ik alles zo lees lijkt mij de goedkoopste en veiligste route de volgende:
– Order via DeGiro of een IB broker, transactiekosten zijn dan ongeveer ¤ 6,50 of bij DeGiro zelfs gratis.
– Boek de aandelen over naar je portefeuille bij Binck, om de risico's van DeGiro of IB te voorkomen.
Heb je op deze manier nu én de minste transactiekosten én het minste risico qua broker, of zie ik iets over het hoofd?
Nee, daar maak ik mij zeker niet druk over. Indien een partij stukken leent, gaan ze écht niet zomaar failliet bij een rare beweging. Daarna zal eerst deGiro alle verliezen dekken en failliet gaan, en dáárna zou je pas wat schade op kunnen lopen als jouw aandelen toevallig zijn uitgeleend aan de desbetreffende failliete partij.quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:06 schreef EMPE het volgende:
Is het risico op uitlenen van effecten (kan ook met ETF's) niet iets om ons druk om te maken bij DeGiro? Zie ook hier.
quote:Bij Meesman geloven we in eenvoud. Al sinds 2005 doen wij er alles aan om beleggen voor onze klanten eenvoudig te maken. Dat betekent eenvoud in onze beleggingsfilosofie en producten, eenvoud bij het inzien en beheren van uw portefeuille, transparant zijn over de kosten. En die kosten worden vanaf 1 januari 2015 ook nog eenvoudiger:
• lopende kosten: 0,5% voor alle Meesman fondsen
• eenmalige kosten: 0,25% transactiekosten
De administratiekosten vervallen; een voordeel van ¤ 25 per rekening per jaar. Er zijn geen andere kosten.
Wat maakt dat 10k per jaar uit? Of bedoel je qua percentage aan fee?quote:Op vrijdag 28 november 2014 13:29 schreef nikao het volgende:
Goed nieuws van Meesman (voor mensen die minder dan 10.000 per jaar in leggen )
[..]
die 25 euro die er af is... daar is die 0.25% transactie kosten voor in de plaats gekomen (toch?, of waren die er nu al?)quote:Op vrijdag 28 november 2014 14:43 schreef macondo het volgende:
[..]
Wat maakt dat 10k per jaar uit? Of bedoel je qua percentage aan fee?
Nee, die waren er al. Maar eenmalige kosten van 0.25% hakken er niet zo hard in.quote:Op vrijdag 28 november 2014 14:44 schreef nikao het volgende:
[..]
die 25 euro die er af is... daar is die 0.25% transactie kosten voor in de plaats gekomen (toch?, of waren die er nu al?)
nog mooier danquote:Op vrijdag 28 november 2014 15:46 schreef macondo het volgende:
[..]
Nee, die waren er al. Maar eenmalige kosten van 0.25% hakken er niet zo hard in.
De onderste nemen, ik heb die iig bij Lynxquote:Op woensdag 3 december 2014 10:01 schreef zatoichi het volgende:
Ik heb even een vraag over de ING. Zoals eerder gezegd heb ik daar nu een beleggingsfonds lopen; maar als ik wil switchen naar de Think global Equity, kan ik dat doen naar deze:
• BG-Think Global Equity ETF
• NL0009690221
• Beleggingsfondsen (Giro)
• BG Luxembourg Fundsettle
Terwijl er ook nog deze is:
• Think Global Equity ETF
• NL0009690221
• Trackers
• Euronext Amsterdam
Als ik bij de details kijk zie ik niet zoveel verschil; lopende kosten zijn 0,20% bij beiden, koersverloop is ook hetzelfde, alleen de BG wordt één keer per dag verhandeld en de tracker continu.
Echter de verstigingsplaats is bij de tracker Amsterdam en bij de BG-variant Luxemburg. Heeft dat gevolgen voor dividendlekkage? Ik heb bij die rekening ook geen mogelijkheid om direct in de tracker te leggen.
Nou ja ze hebben dus exact hetzelfde ISIN nummer, dus ik snap niet zo goed dat er een verschil is; misschien moet ik het maar even aan de ING zelf vragenquote:Op woensdag 3 december 2014 10:03 schreef Ali_Ilegali het volgende:
[..]
De onderste nemen, ik heb die iig bij Lynx
Het ene is beursgenoteerd, andere niet. Wellicht kan je bij de niet beursgenoteerde variant voor kleine bedragen goedkoper inleggen.quote:Op woensdag 3 december 2014 10:17 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Nou ja ze hebben dus exact hetzelfde ISIN nummer, dus ik snap niet zo goed dat er een verschil is; misschien moet ik het maar even aan de ING zelf vragen
Over het algemeen zijn obligaties minder risicovol dan aandelen, maar of het verstandige zet is, is moeilijk te zeggen. Persoonlijk denk ik dat we momenteel een aandelenbubbel en obligatiebubbel hebben. De koersen zullen bij rentestijging snel dalen.quote:Op woensdag 3 december 2014 22:30 schreef babipangang het volgende:
Stel ik wil een rekening openen bij Meesman. Ik wil eenmalig 10k inleggen en dit verdelen 6000 op obligaties eurolanden en 4000 op aandelen wereldwijd. Is dit een verstandige zet?
Even uitgaand dat de groei zoals in de grafieken staat doorzet, heeft het zin om voor een jaar of 3-5, wellicht langer, mijn geld hierin te investeren? Wat zou het zo'n beetje met alle kosten er vanaf opleveren?
Kan ik mijn geld gewoon opnemen op elk willekeurig moment of staat die 10k dan min of meer vast? Ik lees van alles over het openen van een rekening op de website, maar eigenlijk niks over hoe het zit als ik de rekening wil opzeggen of een bepaald/volledig gestorte bedrag (inclusief winst/verlies) terug wil.
Mijn glazen bol is kapot, dus toekomst voorspellen zit er niet in.quote:Op woensdag 3 december 2014 22:30 schreef babipangang het volgende:
Stel ik wil een rekening openen bij Meesman. Ik wil eenmalig 10k inleggen en dit verdelen 6000 op obligaties eurolanden en 4000 op aandelen wereldwijd. Is dit een verstandige zet?
Even uitgaand dat de groei zoals in de grafieken staat doorzet, heeft het zin om voor een jaar of 3-5, wellicht langer, mijn geld hierin te investeren? Wat zou het zo'n beetje met alle kosten er vanaf opleveren?
Kan ik mijn geld gewoon opnemen op elk willekeurig moment of staat die 10k dan min of meer vast? Ik lees van alles over het openen van een rekening op de website, maar eigenlijk niks over hoe het zit als ik de rekening wil opzeggen of een bepaald/volledig gestorte bedrag (inclusief winst/verlies) terug wil.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |