abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 februari 2014 @ 18:04:57 #76
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136514262
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:00 schreef Troel het volgende:

[..]

Maar een compliment als iets goed gaat, is wat anders dan overal voor gaan complimenteren en ook gewoon vast te leggen dat je zoveel meer complimentjes moet gaan geven in ruil voor een correctie.
Als je iets nieuws wil aanleren zul je in het begin veel complimenten geven. Als jouw zoon leert fietsen prijs je hem ook de hemel in. Als je kind naar zwemles gaat geef je hem ook tig complimenten als hij voor het eerst met zijn gezicht onder water durft. Als hij eenmaal gewend is en lekker meedraait in het zwemlesgedoe, dan is dat niet meer nodig.
Ik denk dat je dit systeem ook zo moet zien. Het aanleren vergt investering.

En die 4 complimenten tov 1 correctie is een bekend gegeven. Ik meen zelfs gelezen te hebben dat het een verhouding van 1:7 is. Dat de impact van een correctie opgeheven wordt door er 4 (of 7...?) positieve benaderingen tegenover te stellen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:06:12 #77
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136514321
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:03 schreef mignonne het volgende:
Kan er van dat geld niet een communicatietraining gedaan worden voor de docenten
Waar komt ineens toch het idee vandaan dat leerkrachten niet zouden (kunnen) communiceren met kinderen?
  zondag 9 februari 2014 @ 18:08:10 #78
35189 Troel
scherp en bot
pi_136514402
Nou nee, niet dus. Mijn kinderen worden echt niet overladen met complimentjes. Voordat Ruben kon fietsen zonder zijwieltjes, fietste hij met zijwieltjes en toen ineens kon hij het. Daar heeft hij niet heel veel voor geoefend. Dus ja, toen hij het kon heeft hij een compliment gekregen. En voor wat betreft zwemles: daar zijn de ouders helemaal niet bij en ik weet heel zeker dat de juf niet constant staat te jubelen en te juichen. Ik vind het ook niet nodig. Ik juich niet voor elk blaadje waar een streep op staat en waar de jongens mee thuis komen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136514470
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:06 schreef Moonah het volgende:

[..]

Waar komt ineens toch het idee vandaan dat leerkrachten niet zouden (kunnen) communiceren met kinderen?
Ho!
dat zeg ik niet hè :)

Ik heb het meer over, als een school daar de noodzaak van inziet om zo'n systeem in te voeren om de leerlingen in het gareel te houden en/of om om te gaan met complimenten, kan dat dan niet door middel van een cursus die met dat onderwerp bezig gaat.

En iedereen kan altijd wat bij leren. Ook docenten in het onderwijs over communicatie met hun leerlingen. Er worden legio bijscholingen gegeven over andere didactische onderwerpen, dus waarom niet hierover.

Ik krijg het gevoel dat je je persoonlijk aangesproken voelt door de dingen die hier geschreven worden, lijkt me onnodig.
:)
  zondag 9 februari 2014 @ 18:15:01 #80
35189 Troel
scherp en bot
pi_136514662
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:10 schreef mignonne het volgende:

Ik krijg het gevoel dat je je persoonlijk aangesproken voelt door de dingen die hier geschreven worden, lijkt me onnodig.
dit :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 18:20:27 #81
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136514872
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:10 schreef mignonne het volgende:

Nou, dat is ook wel zo. Niet alleen ik, maar het merendeel van mijn collega's werkt zich het laplazarus voor de klas. Op school als de kinderen er zijn, na schooltijd, diverse avonden per week, in het weekend regelmatig. En dat is niet erg, omdat je er hart voor hebt.
Maar dan vraag ik me wel af waarom mensen het allemaal zo goed weten hoe het níet zou moeten, terwijl ik nog niet heb gelezen hoe het dan anders zou moeten volgens diezelfde mensen.

Het is nu eenmaal een feit dat er steeds meer kinderen in de klas zitten voor wie het niet vanzelfsprekend is om zich aan afspraken te houden. Die niet weten hoe zich te gedragen in een groep. Mensen die bewust opvoeden (en dat zal het merendeel in dit topic zijn) die hebben over het algemeen kinderen die zich ook zonder die positieve bekrachtiging aan de afspraken houden. Dus nee, voor jullie kinderen zal dit wellicht niet nodig zijn. Maar hé, er zitten nog meer en ook heel andere kinderen in zo'n klas. En je wil nu eenmaal niet de hele dag door politie agent spelen. Dat komt de sfeer niet ten goede, dat komt het betreffende kind ook niet ten goede. De leerprestaties niet. En het humeur van de juf ook niet.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:22:00 #82
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136514926
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:08 schreef Troel het volgende:
Nou nee, niet dus. Mijn kinderen worden echt niet overladen met complimentjes. Voordat Ruben kon fietsen zonder zijwieltjes, fietste hij met zijwieltjes en toen ineens kon hij het. Daar heeft hij niet heel veel voor geoefend. Dus ja, toen hij het kon heeft hij een compliment gekregen. En voor wat betreft zwemles: daar zijn de ouders helemaal niet bij en ik weet heel zeker dat de juf niet constant staat te jubelen en te juichen. Ik vind het ook niet nodig. Ik juich niet voor elk blaadje waar een streep op staat en waar de jongens mee thuis komen.
Nah, je snapt toch wel hoe ik het bedoel? Zonder meteen alles letterlijk te nemen (zwemmen en fietsen)?
  zondag 9 februari 2014 @ 18:27:35 #83
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_136515111
Het merendeel van de ouders houdt wel van complimentjes (en applausjes) geven, maar er is ook een groepje dat dat bewust niet of met mate doet.

Ik heb hier best gelezen hoe het anders kan, maar volgens mij zegt ook een deel hier 'op zich niks mis mee maar laat die armbandjes als beloning voor van alles en nog wat achterwege'. En als ik me niet vergis vond jij dat ook wat too much. Dan verschillen die meningen volgens mij niet zoveel van elkaar.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:29:24 #84
35189 Troel
scherp en bot
pi_136515170
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:22 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nah, je snapt toch wel hoe ik het bedoel? Zonder meteen alles letterlijk te nemen (zwemmen en fietsen)?
Ik kan nu twee kanten op. Of ik zeg dat ik het niet zo snapte, en dan heb ik meteen het gevoel dat er inderdaad leerkrachten zijn die nog een les communicatie kunnen gebruiken, of ik zeg dat ik het prima snapte, maar dat ik wilde duidelijk maken dat niet alle kinderen hetzelfde zijn en dat er nog veel meer voorbeelden zijn waaruit blijkt dat mijn kinderen niet constant de hemel ingeprezen worden, ongeacht of andere ouders dat wellicht wel zouden doen. Of een combinatie van de twee. Dat ik het niet snapte, maar ook de voorbeelden die je gaf meteen kon ontkrachten...

Maak je zelf een keuze?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 18:31:17 #85
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515254
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:27 schreef Marrije het volgende:

Ik heb hier best gelezen hoe het anders kan, maar volgens mij zegt ook een deel hier 'op zich niks mis mee maar laat die armbandjes als beloning voor van alles en nog wat achterwege'. En als ik me niet vergis vond jij dat ook wat too much. Dan verschillen die meningen volgens mij niet zoveel van elkaar.
Ik sta ook niet achter die armbandjes.
Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:32:41 #86
35189 Troel
scherp en bot
pi_136515301
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:

[..]

Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Op het moment dat je twee docenten voor de klas hebt en bij de ene mag je in de klas rennen en bij de andere niet. Daardoor heb je bij de ene docent die het niet wilt, dat de docent constant in loopt te grijpen en baalt van de kinderen en het humeur omlaag gaat. Heeft het dan met een gebrek aan opvoeding te maken, of aan de docent en de regels die in de klas gelden?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136515327
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:20 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nou, dat is ook wel zo. Niet alleen ik, maar het merendeel van mijn collega's werkt zich het laplazarus voor de klas. Op school als de kinderen er zijn, na schooltijd, diverse avonden per week, in het weekend regelmatig. En dat is niet erg, omdat je er hart voor hebt.
Maar dan vraag ik me wel af waarom mensen het allemaal zo goed weten hoe het níet zou moeten, terwijl ik nog niet heb gelezen hoe het dan anders zou moeten volgens diezelfde mensen.

Het is nu eenmaal een feit dat er steeds meer kinderen in de klas zitten voor wie het niet vanzelfsprekend is om zich aan afspraken te houden. Die niet weten hoe zich te gedragen in een groep. Mensen die bewust opvoeden (en dat zal het merendeel in dit topic zijn) die hebben over het algemeen kinderen die zich ook zonder die positieve bekrachtiging aan de afspraken houden. Dus nee, voor jullie kinderen zal dit wellicht niet nodig zijn. Maar hé, er zitten nog meer en ook heel andere kinderen in zo'n klas. En je wil nu eenmaal niet de hele dag door politie agent spelen. Dat komt de sfeer niet ten goede, dat komt het betreffende kind ook niet ten goede. De leerprestaties niet. En het humeur van de juf ook niet.
Er is niemand in dit topic volgens mij die beweert dat docenten teveel credit krijgen voor hun werk of dat zij te weinig tijd/moeite in hun werk steken.

Ik ben me bewust van de problematiek in het onderwijs nu door de groeiende klassen en de komst van leerlingen met bepaalde hulpvragen. Ik ben me ook bewust van het feit dat er op een school met veel verschillende soorten kinderen gewerkt moet worden en dat voor veel van hen dit systeem wellicht best werkt.

En ik vraag me dus wel degelijk een alternatief af, namelijk een cursus voor medewerkers van de school over hoe om te gaan met dit positief bekrachtigen in grote groepen en daarnaast een kritische blik op de geldende regels. Voldoen die nog, zijn die duidelijk genoeg, zowel voor personeel als voor kinderen. Enz.
Misschien dat je daar minder aanstoot aan neemt dan mijn kortere variant communicatie training voor docenten.

Het kan geen kwaad om kritisch te blijven op je eigen functioneren (in het algemeen! ) en daarbij vind ik zelf de principes van het omdenken altijd heel prettig.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:34:30 #88
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515389
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:29 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik kan nu twee kanten op. Of ik zeg dat ik het niet zo snapte, en dan heb ik meteen het gevoel dat er inderdaad leerkrachten zijn die nog een les communicatie kunnen gebruiken, of ik zeg dat ik het prima snapte, maar dat ik wilde duidelijk maken dat niet alle kinderen hetzelfde zijn en dat er nog veel meer voorbeelden zijn waaruit blijkt dat mijn kinderen niet constant de hemel ingeprezen worden, ongeacht of andere ouders dat wellicht wel zouden doen. Of een combinatie van de twee. Dat ik het niet snapte, maar ook de voorbeelden die je gaf meteen kon ontkrachten...

Maak je zelf een keuze?
Onderwijs is nu eenmaal niet individueel. Het kan niet op elk kind precies worden afgestemd. En dat denken mensen soms wel.
Geef je ook nog even hier antwoord op?

quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:57 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik vind dat niet de juiste conclusie. Uiteraard valt of staat het handhaven van afspraken/regels met overleg, uitleg/begrip/inzicht van het nut en consequent zijn. Maar wat doe je als een kind zo'n afspraak overtreedt? Straffen? Daar wil men juist van af. Dat continue gecorrigeer.
Of leg je juist de nadruk op hetgeen dat goed gaat door dat te benoemen/complimenteren?
  zondag 9 februari 2014 @ 18:35:24 #89
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_136515417
quote:

[..]

Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:35:40 #90
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515431
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:32 schreef Troel het volgende:

[..]

Op het moment dat je twee docenten voor de klas hebt en bij de ene mag je in de klas rennen en bij de andere niet. Daardoor heb je bij de ene docent die het niet wilt, dat de docent constant in loopt te grijpen en baalt van de kinderen en het humeur omlaag gaat. Heeft het dan met een gebrek aan opvoeding te maken, of aan de docent en de regels die in de klas gelden?
Daar zit iets niet goed in de samenwerking.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:36:18 #91
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_136515451
quote:

[..]

Komt door de intro van dat filmpje denk ik, daar zeggen ze dat ze veel tijd kwijt zijn aan corrigeren en dat de regels onduidelijk waren. Dat ze de regels duidelijker maken dmv die methode.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:36:39 #92
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515463
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef livelink het volgende:

[..]

Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.
Dat zal het in sommige gevallen ook kunnen zijn. Dat snap ik heel goed.
Maar dan nog, op school zul je er iets mee moeten.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:37:28 #93
35189 Troel
scherp en bot
pi_136515494
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:34 schreef Moonah het volgende:

[..]

Onderwijs is nu eenmaal niet individueel. Het kan niet op elk kind precies worden afgestemd. En dat denken mensen soms wel.
Geef je ook nog even hier antwoord op?

[..]

Mijn antwoord was niet goed genoeg?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 18:38:35 #94
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515530
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:37 schreef Troel het volgende:

[..]

Mijn antwoord was niet goed genoeg?
Ik lees van jou alleen maar scepsis. Prima.
Maar ik ben wel benieuwd hoe je het dan graag anders zou willen zien.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:38:35 #95
35189 Troel
scherp en bot
pi_136515531
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef Moonah het volgende:

[..]

Daar zit iets niet goed in de samenwerking.
Precies en dat is wat deze school dus ook aangeeft. Dat ongeacht welke docent, de regels hetzelfde zijn en er op dezelfde manier gereageerd gaan worden. Dat is iets wat je in kan voeren zonder welk beloningssysteem dan ook. Waarom niet dat eerst proberen en als dat niet voldoende is dan pas beloningen in gaan zetten?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 18:39:41 #96
35189 Troel
scherp en bot
pi_136515565
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:38 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik lees van jou alleen maar scepsis. Prima.
Maar ik ben wel benieuwd hoe je het dan graag anders zou willen zien.
Zorgen dat die duidelijkheid er is voor de leerlingen en dus eerst de docenten eens gaan kijken wat er aangepast kan worden voordat er meteen gezegd wordt dat het aan het gedrag van de leerlingen ligt?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 9 februari 2014 @ 18:41:04 #97
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515617
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:38 schreef Troel het volgende:

[..]

Precies en dat is wat deze school dus ook aangeeft. Dat ongeacht welke docent, de regels hetzelfde zijn en er op dezelfde manier gereageerd gaan worden. Dat is iets wat je in kan voeren zonder welk beloningssysteem dan ook. Waarom niet dat eerst proberen en als dat niet voldoende is dan pas beloningen in gaan zetten?
Oké, ben ik met je eens. *O* ;)
Neemt niet weg dat het aanleren/handhaven van afspraken/regels imo het beste kan gebeuren door uitleg/overeenstemming, en daarna de nadruk op hetgeen goed gaat.

Maar goed, ik val in herhaling. :')
  zondag 9 februari 2014 @ 18:41:13 #98
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_136515628
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:36 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat zal het in sommige gevallen ook kunnen zijn. Dat snap ik heel goed.
Maar dan nog, op school zul je er iets mee moeten.
Zeker, en ik moet eerlijk zeggen dat ik leerkrachten daarin ook niks benijd. Ik zou het niet kunnen in ieder geval. En elk systeem wat een leerkracht daarin kan helpen, juich ik van harte toe. Ik was dan ook niet geschokt door het filmpje, eerlijk gezegd. Het gezeul met die armbandjes vond ik wat minder, maar het duidelijk vastleggen van regels en het positief bekrachtigen van de regels kan in mijn ogen alleen maar goed zijn.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 9 februari 2014 @ 18:42:08 #99
11682 Moonah
Jolie femme
pi_136515670
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:33 schreef mignonne het volgende:

Het kan geen kwaad om kritisch te blijven op je eigen functioneren (in het algemeen! ) en daarbij vind ik zelf de principes van het omdenken altijd heel prettig.
pi_136515726
Ik denk dat de meesten hier hun zorgen uiten over een systeem wat blijkbaar ingevoerd lijkt te moeten worden om het klimaat in de klas leefbaar te houden met de telkens stijgende werkdruk en toenemende 'moeilijkheid' van de leerlingpopulatie, een systeem wat duidelijk indruist tegen de pedagogische visie van velen hier. En dat een school zoiets blijkbaar zomaar kan invoeren zonder overleg. Het is geen 'leraartje bashen' imo.

Ik word in ieder geval intens verdrietig van het idee van een lijst waarop potdorie de complete klas én alle ouders kunnen lezen dat mijn kind geen krulletjes heeft verdiend. Ik vind dat zo stigmatisetend en zonder respect.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')