Als je iets nieuws wil aanleren zul je in het begin veel complimenten geven. Als jouw zoon leert fietsen prijs je hem ook de hemel in. Als je kind naar zwemles gaat geef je hem ook tig complimenten als hij voor het eerst met zijn gezicht onder water durft. Als hij eenmaal gewend is en lekker meedraait in het zwemlesgedoe, dan is dat niet meer nodig.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:00 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar een compliment als iets goed gaat, is wat anders dan overal voor gaan complimenteren en ook gewoon vast te leggen dat je zoveel meer complimentjes moet gaan geven in ruil voor een correctie.
Waar komt ineens toch het idee vandaan dat leerkrachten niet zouden (kunnen) communiceren met kinderen?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:03 schreef mignonne het volgende:
Kan er van dat geld niet een communicatietraining gedaan worden voor de docenten
Ho!quote:Op zondag 9 februari 2014 18:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waar komt ineens toch het idee vandaan dat leerkrachten niet zouden (kunnen) communiceren met kinderen?
ditquote:Op zondag 9 februari 2014 18:10 schreef mignonne het volgende:
Ik krijg het gevoel dat je je persoonlijk aangesproken voelt door de dingen die hier geschreven worden, lijkt me onnodig.
Nou, dat is ook wel zo. Niet alleen ik, maar het merendeel van mijn collega's werkt zich het laplazarus voor de klas. Op school als de kinderen er zijn, na schooltijd, diverse avonden per week, in het weekend regelmatig. En dat is niet erg, omdat je er hart voor hebt.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:10 schreef mignonne het volgende:
Ik krijg het gevoel dat je je persoonlijk aangesproken voelt door de dingen die hier geschreven worden, lijkt me onnodig.
Nah, je snapt toch wel hoe ik het bedoel? Zonder meteen alles letterlijk te nemen (zwemmen en fietsen)?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:08 schreef Troel het volgende:
Nou nee, niet dus. Mijn kinderen worden echt niet overladen met complimentjes. Voordat Ruben kon fietsen zonder zijwieltjes, fietste hij met zijwieltjes en toen ineens kon hij het. Daar heeft hij niet heel veel voor geoefend. Dus ja, toen hij het kon heeft hij een compliment gekregen. En voor wat betreft zwemles: daar zijn de ouders helemaal niet bij en ik weet heel zeker dat de juf niet constant staat te jubelen en te juichen. Ik vind het ook niet nodig. Ik juich niet voor elk blaadje waar een streep op staat en waar de jongens mee thuis komen.
Ik kan nu twee kanten op. Of ik zeg dat ik het niet zo snapte, en dan heb ik meteen het gevoel dat er inderdaad leerkrachten zijn die nog een les communicatie kunnen gebruiken, of ik zeg dat ik het prima snapte, maar dat ik wilde duidelijk maken dat niet alle kinderen hetzelfde zijn en dat er nog veel meer voorbeelden zijn waaruit blijkt dat mijn kinderen niet constant de hemel ingeprezen worden, ongeacht of andere ouders dat wellicht wel zouden doen. Of een combinatie van de twee. Dat ik het niet snapte, maar ook de voorbeelden die je gaf meteen kon ontkrachten...quote:Op zondag 9 februari 2014 18:22 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nah, je snapt toch wel hoe ik het bedoel? Zonder meteen alles letterlijk te nemen (zwemmen en fietsen)?
Ik sta ook niet achter die armbandjes.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:27 schreef Marrije het volgende:
Ik heb hier best gelezen hoe het anders kan, maar volgens mij zegt ook een deel hier 'op zich niks mis mee maar laat die armbandjes als beloning voor van alles en nog wat achterwege'. En als ik me niet vergis vond jij dat ook wat too much. Dan verschillen die meningen volgens mij niet zoveel van elkaar.
Op het moment dat je twee docenten voor de klas hebt en bij de ene mag je in de klas rennen en bij de andere niet. Daardoor heb je bij de ene docent die het niet wilt, dat de docent constant in loopt te grijpen en baalt van de kinderen en het humeur omlaag gaat. Heeft het dan met een gebrek aan opvoeding te maken, of aan de docent en de regels die in de klas gelden?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik sta ook niet achter die armbandjes.
Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Er is niemand in dit topic volgens mij die beweert dat docenten teveel credit krijgen voor hun werk of dat zij te weinig tijd/moeite in hun werk steken.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:20 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nou, dat is ook wel zo. Niet alleen ik, maar het merendeel van mijn collega's werkt zich het laplazarus voor de klas. Op school als de kinderen er zijn, na schooltijd, diverse avonden per week, in het weekend regelmatig. En dat is niet erg, omdat je er hart voor hebt.
Maar dan vraag ik me wel af waarom mensen het allemaal zo goed weten hoe het níet zou moeten, terwijl ik nog niet heb gelezen hoe het dan anders zou moeten volgens diezelfde mensen.
Het is nu eenmaal een feit dat er steeds meer kinderen in de klas zitten voor wie het niet vanzelfsprekend is om zich aan afspraken te houden. Die niet weten hoe zich te gedragen in een groep. Mensen die bewust opvoeden (en dat zal het merendeel in dit topic zijn) die hebben over het algemeen kinderen die zich ook zonder die positieve bekrachtiging aan de afspraken houden. Dus nee, voor jullie kinderen zal dit wellicht niet nodig zijn. Maar hé, er zitten nog meer en ook heel andere kinderen in zo'n klas. En je wil nu eenmaal niet de hele dag door politie agent spelen. Dat komt de sfeer niet ten goede, dat komt het betreffende kind ook niet ten goede. De leerprestaties niet. En het humeur van de juf ook niet.
Onderwijs is nu eenmaal niet individueel. Het kan niet op elk kind precies worden afgestemd. En dat denken mensen soms wel.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:29 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik kan nu twee kanten op. Of ik zeg dat ik het niet zo snapte, en dan heb ik meteen het gevoel dat er inderdaad leerkrachten zijn die nog een les communicatie kunnen gebruiken, of ik zeg dat ik het prima snapte, maar dat ik wilde duidelijk maken dat niet alle kinderen hetzelfde zijn en dat er nog veel meer voorbeelden zijn waaruit blijkt dat mijn kinderen niet constant de hemel ingeprezen worden, ongeacht of andere ouders dat wellicht wel zouden doen. Of een combinatie van de twee. Dat ik het niet snapte, maar ook de voorbeelden die je gaf meteen kon ontkrachten...
Maak je zelf een keuze?
quote:Op zondag 9 februari 2014 17:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik vind dat niet de juiste conclusie. Uiteraard valt of staat het handhaven van afspraken/regels met overleg, uitleg/begrip/inzicht van het nut en consequent zijn. Maar wat doe je als een kind zo'n afspraak overtreedt? Straffen? Daar wil men juist van af. Dat continue gecorrigeer.
Of leg je juist de nadruk op hetgeen dat goed gaat door dat te benoemen/complimenteren?
Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik sta ook niet achter die armbandjes.
Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Daar zit iets niet goed in de samenwerking.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Op het moment dat je twee docenten voor de klas hebt en bij de ene mag je in de klas rennen en bij de andere niet. Daardoor heb je bij de ene docent die het niet wilt, dat de docent constant in loopt te grijpen en baalt van de kinderen en het humeur omlaag gaat. Heeft het dan met een gebrek aan opvoeding te maken, of aan de docent en de regels die in de klas gelden?
Komt door de intro van dat filmpje denk ik, daar zeggen ze dat ze veel tijd kwijt zijn aan corrigeren en dat de regels onduidelijk waren. Dat ze de regels duidelijker maken dmv die methode.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik sta ook niet achter die armbandjes.
Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Dat zal het in sommige gevallen ook kunnen zijn. Dat snap ik heel goed.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.
Mijn antwoord was niet goed genoeg?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:34 schreef Moonah het volgende:
[..]
Onderwijs is nu eenmaal niet individueel. Het kan niet op elk kind precies worden afgestemd. En dat denken mensen soms wel.
Geef je ook nog even hier antwoord op?
[..]
Ik lees van jou alleen maar scepsis. Prima.quote:
Precies en dat is wat deze school dus ook aangeeft. Dat ongeacht welke docent, de regels hetzelfde zijn en er op dezelfde manier gereageerd gaan worden. Dat is iets wat je in kan voeren zonder welk beloningssysteem dan ook. Waarom niet dat eerst proberen en als dat niet voldoende is dan pas beloningen in gaan zetten?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:35 schreef Moonah het volgende:
[..]
Daar zit iets niet goed in de samenwerking.
Zorgen dat die duidelijkheid er is voor de leerlingen en dus eerst de docenten eens gaan kijken wat er aangepast kan worden voordat er meteen gezegd wordt dat het aan het gedrag van de leerlingen ligt?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik lees van jou alleen maar scepsis. Prima.
Maar ik ben wel benieuwd hoe je het dan graag anders zou willen zien.
Oké, ben ik met je eens.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:38 schreef Troel het volgende:
[..]
Precies en dat is wat deze school dus ook aangeeft. Dat ongeacht welke docent, de regels hetzelfde zijn en er op dezelfde manier gereageerd gaan worden. Dat is iets wat je in kan voeren zonder welk beloningssysteem dan ook. Waarom niet dat eerst proberen en als dat niet voldoende is dan pas beloningen in gaan zetten?
Zeker, en ik moet eerlijk zeggen dat ik leerkrachten daarin ook niks benijd. Ik zou het niet kunnen in ieder geval. En elk systeem wat een leerkracht daarin kan helpen, juich ik van harte toe. Ik was dan ook niet geschokt door het filmpje, eerlijk gezegd. Het gezeul met die armbandjes vond ik wat minder, maar het duidelijk vastleggen van regels en het positief bekrachtigen van de regels kan in mijn ogen alleen maar goed zijn.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:36 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat zal het in sommige gevallen ook kunnen zijn. Dat snap ik heel goed.
Maar dan nog, op school zul je er iets mee moeten.
quote:Op zondag 9 februari 2014 18:33 schreef mignonne het volgende:
Het kan geen kwaad om kritisch te blijven op je eigen functioneren (in het algemeen! ) en daarbij vind ik zelf de principes van het omdenken altijd heel prettig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |