Precies. Heel mooi geformuleerdquote:Op zondag 9 februari 2014 14:47 schreef Troel het volgende:
Even samenvattend. Kan ik serieus de conclusie trekken dat het grootste probleem eigenlijk is dat de docenten zelf een stuk consequenter moeten zijn en dat ze dat ook zouden moeten kunnen bereiken zonder met allerlei rare beloningssystemen te gaan werken (ondanks dat dat voor sommige kinderen gewoon nodig zal zin en zal werken)?
Ja ik denk dat dit een veilige conclusie is...quote:Op zondag 9 februari 2014 14:47 schreef Troel het volgende:
Even samenvattend. Kan ik serieus de conclusie trekken dat het grootste probleem eigenlijk is dat de docenten zelf een stuk consequenter moeten zijn en dat ze dat ook zouden moeten kunnen bereiken zonder met allerlei rare beloningssystemen te gaan werken (ondanks dat dat voor sommige kinderen gewoon nodig zal zin en zal werken)?
Tja, andere school hier gaat niets oplossen, plus dat ik denk dat dat voor de jongens ook niet goed zou zijnquote:Op zondag 9 februari 2014 16:32 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Anyway mijn kind(eren) wil ik niet op een school met pbs school
Vind het sowieso een vreemde gang van zaken dat de school het zonder overleg vooraf invoert...quote:Op zondag 9 februari 2014 16:34 schreef Troel het volgende:
[..]
Tja, andere school hier gaat niets oplossen, plus dat ik denk dat dat voor de jongens ook niet goed zou zijn
Die van mij willen graag duidelijkheid. Dus alle docenten dezelfde regels is een goed ding, dat voorop. Maar bij het aanleren van het gedrag, moet de uitleg dusdanig duidelijk zijn dat er eigenlijk maar één mogelijkheid van uitleggen mogelijk is. Als de regel is "we lopen rustig in de gang", dan moet er ook uitgelegd worden wat rustig is zeg maar. De grote vraag is of ze dat gaan doen. Daarnaast, er zijn zaken die bij mijn jongste echt niet aan lijken te komen. Die zit dan in zijn eigen wereldje en als je hem dan aan gaat spreken, dan gaat hij echt niet luisteren. Hij moet eerst uit dat wereldje komen. Zijn eigen juf weet dat, maar weten de andere docenten dat ook en hebben die ook de mogelijkheid om hem uit dat wereldje te halen. Je kan blijven zeggen dat je wil dat hij iets doet als hij in zo'n bui zit, maar resultaten zul je niet krijgen dan...quote:Op zondag 9 februari 2014 16:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Vind het sowieso een vreemde gang van zaken dat de school het zonder overleg vooraf invoert...
Kun je uitleggen op welke manier dit voor jouw kinderen een extra moeilijkheid is?
Ik neem aan dat de MedenzeggenschapsraadR, welke ook door ouders vertegenwoordigd is, hiermee heeft ingestemd.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Vind het sowieso een vreemde gang van zaken dat de school het zonder overleg vooraf invoert...
Kun je uitleggen op welke manier dit voor jouw kinderen een extra moeilijkheid is?
Waarop baseer je dat?quote:Op zondag 9 februari 2014 16:32 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Wat leerkrachten naar mijn idee nog wel eens vergeten is dat je met kinderen ook kan communiceren! Zolang je het op hun niveau vertaald!
Ik vind dat niet de juiste conclusie. Uiteraard valt of staat het handhaven van afspraken/regels met overleg, uitleg/begrip/inzicht van het nut en consequent zijn. Maar wat doe je als een kind zo'n afspraak overtreedt? Straffen? Daar wil men juist van af. Dat continue gecorrigeer.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:47 schreef Troel het volgende:
Even samenvattend. Kan ik serieus de conclusie trekken dat het grootste probleem eigenlijk is dat de docenten zelf een stuk consequenter moeten zijn en dat ze dat ook zouden moeten kunnen bereiken zonder met allerlei rare beloningssystemen te gaan werken (ondanks dat dat voor sommige kinderen gewoon nodig zal zin en zal werken)?
Neequote:Op zondag 9 februari 2014 17:22 schreef livelink het volgende:
Zijn jouw kinderen erg gevoelig voor beloningen, Troel? Kan het hen bijvoorbeeld iets schelen als veel kinderen wel een beloning krijgen en zij niet?
Dan lijkt het me nog iets wat je toch ook meldt in de schoolgids, op het moment dat je komt kijken om je kind aan te melden, noem maar op. Niets van dat alles.quote:Op zondag 9 februari 2014 17:28 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de MedenzeggenschapsraadR, welke ook door ouders vertegenwoordigd is, hiermee heeft ingestemd.
Dus andere ouders hebben (namens Troel in dit geval) besloten dat ze hiermee akkoord gaan.
En als de mr. in deze geen instemmingsbevoegdheid heeft dan zal ze het nog altijd ter kennisneming hebben genomen.
Het komt in de meeste gevallen niet zomaar uit de lucht gevallen
Maar een compliment als iets goed gaat, is wat anders dan overal voor gaan complimenteren en ook gewoon vast te leggen dat je zoveel meer complimentjes moet gaan geven in ruil voor een correctie.quote:Op zondag 9 februari 2014 17:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik vind dat niet de juiste conclusie. Uiteraard valt of staat het handhaven van afspraken/regels met overleg, uitleg/begrip/inzicht van het nut en consequent zijn. Maar wat doe je als een kind zo'n afspraak overtreedt? Straffen? Daar wil men juist van af. Dat continue gecorrigeer.
Of leg je juist de nadruk op hetgeen dat goed gaat door dat te benoemen/complimenteren?
Als je iets nieuws wil aanleren zul je in het begin veel complimenten geven. Als jouw zoon leert fietsen prijs je hem ook de hemel in. Als je kind naar zwemles gaat geef je hem ook tig complimenten als hij voor het eerst met zijn gezicht onder water durft. Als hij eenmaal gewend is en lekker meedraait in het zwemlesgedoe, dan is dat niet meer nodig.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:00 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar een compliment als iets goed gaat, is wat anders dan overal voor gaan complimenteren en ook gewoon vast te leggen dat je zoveel meer complimentjes moet gaan geven in ruil voor een correctie.
Waar komt ineens toch het idee vandaan dat leerkrachten niet zouden (kunnen) communiceren met kinderen?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:03 schreef mignonne het volgende:
Kan er van dat geld niet een communicatietraining gedaan worden voor de docenten
Ho!quote:Op zondag 9 februari 2014 18:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waar komt ineens toch het idee vandaan dat leerkrachten niet zouden (kunnen) communiceren met kinderen?
ditquote:Op zondag 9 februari 2014 18:10 schreef mignonne het volgende:
Ik krijg het gevoel dat je je persoonlijk aangesproken voelt door de dingen die hier geschreven worden, lijkt me onnodig.
Nou, dat is ook wel zo. Niet alleen ik, maar het merendeel van mijn collega's werkt zich het laplazarus voor de klas. Op school als de kinderen er zijn, na schooltijd, diverse avonden per week, in het weekend regelmatig. En dat is niet erg, omdat je er hart voor hebt.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:10 schreef mignonne het volgende:
Ik krijg het gevoel dat je je persoonlijk aangesproken voelt door de dingen die hier geschreven worden, lijkt me onnodig.
Nah, je snapt toch wel hoe ik het bedoel? Zonder meteen alles letterlijk te nemen (zwemmen en fietsen)?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:08 schreef Troel het volgende:
Nou nee, niet dus. Mijn kinderen worden echt niet overladen met complimentjes. Voordat Ruben kon fietsen zonder zijwieltjes, fietste hij met zijwieltjes en toen ineens kon hij het. Daar heeft hij niet heel veel voor geoefend. Dus ja, toen hij het kon heeft hij een compliment gekregen. En voor wat betreft zwemles: daar zijn de ouders helemaal niet bij en ik weet heel zeker dat de juf niet constant staat te jubelen en te juichen. Ik vind het ook niet nodig. Ik juich niet voor elk blaadje waar een streep op staat en waar de jongens mee thuis komen.
Ik kan nu twee kanten op. Of ik zeg dat ik het niet zo snapte, en dan heb ik meteen het gevoel dat er inderdaad leerkrachten zijn die nog een les communicatie kunnen gebruiken, of ik zeg dat ik het prima snapte, maar dat ik wilde duidelijk maken dat niet alle kinderen hetzelfde zijn en dat er nog veel meer voorbeelden zijn waaruit blijkt dat mijn kinderen niet constant de hemel ingeprezen worden, ongeacht of andere ouders dat wellicht wel zouden doen. Of een combinatie van de twee. Dat ik het niet snapte, maar ook de voorbeelden die je gaf meteen kon ontkrachten...quote:Op zondag 9 februari 2014 18:22 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nah, je snapt toch wel hoe ik het bedoel? Zonder meteen alles letterlijk te nemen (zwemmen en fietsen)?
Ik sta ook niet achter die armbandjes.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:27 schreef Marrije het volgende:
Ik heb hier best gelezen hoe het anders kan, maar volgens mij zegt ook een deel hier 'op zich niks mis mee maar laat die armbandjes als beloning voor van alles en nog wat achterwege'. En als ik me niet vergis vond jij dat ook wat too much. Dan verschillen die meningen volgens mij niet zoveel van elkaar.
Op het moment dat je twee docenten voor de klas hebt en bij de ene mag je in de klas rennen en bij de andere niet. Daardoor heb je bij de ene docent die het niet wilt, dat de docent constant in loopt te grijpen en baalt van de kinderen en het humeur omlaag gaat. Heeft het dan met een gebrek aan opvoeding te maken, of aan de docent en de regels die in de klas gelden?quote:Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik sta ook niet achter die armbandjes.
Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Er is niemand in dit topic volgens mij die beweert dat docenten teveel credit krijgen voor hun werk of dat zij te weinig tijd/moeite in hun werk steken.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:20 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nou, dat is ook wel zo. Niet alleen ik, maar het merendeel van mijn collega's werkt zich het laplazarus voor de klas. Op school als de kinderen er zijn, na schooltijd, diverse avonden per week, in het weekend regelmatig. En dat is niet erg, omdat je er hart voor hebt.
Maar dan vraag ik me wel af waarom mensen het allemaal zo goed weten hoe het níet zou moeten, terwijl ik nog niet heb gelezen hoe het dan anders zou moeten volgens diezelfde mensen.
Het is nu eenmaal een feit dat er steeds meer kinderen in de klas zitten voor wie het niet vanzelfsprekend is om zich aan afspraken te houden. Die niet weten hoe zich te gedragen in een groep. Mensen die bewust opvoeden (en dat zal het merendeel in dit topic zijn) die hebben over het algemeen kinderen die zich ook zonder die positieve bekrachtiging aan de afspraken houden. Dus nee, voor jullie kinderen zal dit wellicht niet nodig zijn. Maar hé, er zitten nog meer en ook heel andere kinderen in zo'n klas. En je wil nu eenmaal niet de hele dag door politie agent spelen. Dat komt de sfeer niet ten goede, dat komt het betreffende kind ook niet ten goede. De leerprestaties niet. En het humeur van de juf ook niet.
Onderwijs is nu eenmaal niet individueel. Het kan niet op elk kind precies worden afgestemd. En dat denken mensen soms wel.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:29 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik kan nu twee kanten op. Of ik zeg dat ik het niet zo snapte, en dan heb ik meteen het gevoel dat er inderdaad leerkrachten zijn die nog een les communicatie kunnen gebruiken, of ik zeg dat ik het prima snapte, maar dat ik wilde duidelijk maken dat niet alle kinderen hetzelfde zijn en dat er nog veel meer voorbeelden zijn waaruit blijkt dat mijn kinderen niet constant de hemel ingeprezen worden, ongeacht of andere ouders dat wellicht wel zouden doen. Of een combinatie van de twee. Dat ik het niet snapte, maar ook de voorbeelden die je gaf meteen kon ontkrachten...
Maak je zelf een keuze?
quote:Op zondag 9 februari 2014 17:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik vind dat niet de juiste conclusie. Uiteraard valt of staat het handhaven van afspraken/regels met overleg, uitleg/begrip/inzicht van het nut en consequent zijn. Maar wat doe je als een kind zo'n afspraak overtreedt? Straffen? Daar wil men juist van af. Dat continue gecorrigeer.
Of leg je juist de nadruk op hetgeen dat goed gaat door dat te benoemen/complimenteren?
Ik denk dat het ook vaak niet eens zozeer het gebrek aan opvoeding is, maar ook gewoon onmacht in opvoeding.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik sta ook niet achter die armbandjes.
Maar er wordt in dit topic gedaan alsof de oorzaak van 'misdragingen' in de klas bij de leerkrachten zou liggen. terwijl ik denk dat het ligt bij gebrek aan opvoeding van (sommige) kinderen.
Daar zit iets niet goed in de samenwerking.quote:Op zondag 9 februari 2014 18:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Op het moment dat je twee docenten voor de klas hebt en bij de ene mag je in de klas rennen en bij de andere niet. Daardoor heb je bij de ene docent die het niet wilt, dat de docent constant in loopt te grijpen en baalt van de kinderen en het humeur omlaag gaat. Heeft het dan met een gebrek aan opvoeding te maken, of aan de docent en de regels die in de klas gelden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |