Jaja regen en windquote:Op vrijdag 7 februari 2014 16:04 schreef Troel het volgende:
De informatie die ik gisteren meekreeg:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(beetje gekreukeld, iets met regen en veel wind)
Ja oké. Ik was geirriteerd. Ik denk nl echt dat het een totaal andere situatie is om je kind(eren) thuis op te voeden en om dat in klassenverband te doen. Ik heb geen tijd om álle situaties met elk kind erg uitgebreid te bespreken. Iets dat ik bv met mijn eigen kind wel doe.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 18:48 schreef debuurvrouw het volgende:
Toch jammer van die stuurlui
Ik dacht tot ik die las dat je een goed punt had. Daarna dacht ik alleen maar: weer een op haar teentjes getrapte juf.
Ik ben benieuwd of je een school vindt die wezenlijk anders omgaat met het aanleren van gewenst gedrag! Ik denk nl dat meer dan 75% op min of meer deze manier te werk gaat.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 19:09 schreef miss_sly het volgende:
Ik zou echt een andere school overwegen als ze hiertoe over zouden gaan. Wij proberen thuis bewust om het zo onvoorwaardelijk mogelijk te doen, en dan zouden ze er op school precies tegenovergesteld mee omgaan? Dat past toch niet?
Daar ben ik me van bewust. Maar dit PBS is echt nog een stap verder dan gewoon eens een sticker geven voor gewenst gedrag of complimenten geven. Kijk dat filmpje maar eens als je tijd hebt. Ik krijg er helemaal de kriebels van en het is zo volledig tegengesteld aan hoe wij het willen doen, dat het niet past. Net zo min als een sterk religieuze school bij ons zou passen, dus die zou ik ook niet kiezen.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 19:19 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of je een school vindt die wezenlijk anders omgaat met het aanleren van gewenst gedrag! Ik denk nl dat meer dan 75% op min of meer deze manier te werk gaat.
Nogmaals, hoe zou het anders kunnen? Met kinderen van allerlei allooi, diverse achtergronden met bijbehorende (al dan niet) opvoedingen? Het zijn heus niet allemaal kinderen van bewust opvoedende ouders die in een klas zitten. Dus er valt écht wel het eea te corrigeren/recht te trekken.
Daar is ook helemaal niks mis mee. Ik vind het altijd een positieve benadering om complimenten te geven.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 18:43 schreef Moonah het volgende:
Je kunt ervoor kiezen om kinderen die ongewenst gedrag vertonen te straffen. Of je kunt ervoor kiezen gewenst gedrag te belonen. Dat laatste kan dus heel eenvoudig door een compliment te geven. "Fijn, dat jullie rustig je gymtas pakken en zacht naar buiten lopen. Zo kunnen de andere klassen rustig doorwerken." Wát is daar mis mee?
Juist omdat het gewoon prettig is.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 16:22 schreef Juud79 het volgende:
ook thuis!![]()
Ik zou er enorm van gaan steigeren, nu doe ik dat vrij snel als het mijn kinderen betreft, maar goed.
Ik ben er meer voor om samen met kinderen regels te bedenken en dan ook regels voor de volwassenen en dat het vanzelfsprekend is dat iedereen zich daar aan zal houden omdat dat gewoon prettig is voor zowel de kinderen als ook de volwassenen.
Belonen en straffen heb ik niet zoveel mee.... ik probeer dat in ieder geval zo min mogelijk te doen.
Er zijn ook nog andere opties. Kijken naar waar het gedrag vandaan komt, de antecedenten van het gedrag, en daar op anticiperen. Dat vergt veel van een docent. En dat lijkt me tegenwoordig ook best lastig als docent met grote klassen in een nog grotere school. Daarom juist lijkt het me zo goed om kleinere klassen te hebben, dan kun je veel meer individuele aandacht geven aan de leerlingen. Dit PBS lijkt me symtoombestrijding van het echte probleem: geen tijd meer voor het individueel leren kennen van elke leerling. En daarom maar een oplossing bedenken die het probleem lijkt op te lossen maar slechts voor zo lang als de beloningen worden uitgedeeld.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 18:43 schreef Moonah het volgende:
Je kunt ervoor kiezen om kinderen die ongewenst gedrag vertonen te straffen. Of je kunt ervoor kiezen gewenst gedrag te belonen. Dat laatste kan dus heel eenvoudig door een compliment te geven. "Fijn, dat jullie rustig je gymtas pakken en zacht naar buiten lopen. Zo kunnen de andere klassen rustig doorwerken." Wát is daar mis mee?
Eens!quote:Op vrijdag 7 februari 2014 21:27 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Er zijn ook nog andere opties. Kijken naar waar het gedrag vandaan komt, de antecedenten van het gedrag, en daar op anticiperen. Dat vergt veel van een docent. En dat lijkt me tegenwoordig ook best lastig als docent met grote klassen in een nog grotere school. Daarom juist lijkt het me zo goed om kleinere klassen te hebben, dan kun je veel meer individuele aandacht geven aan de leerlingen. Dit PBS lijkt me symtoombestrijding van het echte probleem: geen tijd meer voor het individueel leren kennen van elke leerling. En daarom maar een oplossing bedenken die het probleem lijkt op te lossen maar slechts voor zo lang als de beloningen worden uitgedeeld.
Ik vind het oprecht vreemd dat dit soort dingen worden bedacht terwijl er genoeg wetenschappelijk bewijs is dat belonen averechts kan werken.
Hoezo is het 'blijkbaar nodig'?quote:Op vrijdag 7 februari 2014 22:25 schreef Sjeen het volgende:
Tsja... Het is blijkbaar nodig om kinderen te belonen voor gedrag dat maakt dat de leerkracht in de klas zich gewoon kan bezighouden met lesgeven ipv corrigeren.
Volledig mee eens. En ik denk dat mensen voor de klas dat ook zo veel mogelijk doen. Maar je zegt het zelf al, de klassen zijn te groot.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 21:27 schreef Lot_1 het volgende:
[..]
Er zijn ook nog andere opties. Kijken naar waar het gedrag vandaan komt, de antecedenten van het gedrag, en daar op anticiperen. Dat vergt veel van een docent. En dat lijkt me tegenwoordig ook best lastig als docent met grote klassen in een nog grotere school. Daarom juist lijkt het me zo goed om kleinere klassen te hebben, dan kun je veel meer individuele aandacht geven aan de leerlingen. Dit PBS lijkt me symtoombestrijding van het echte probleem: geen tijd meer voor het individueel leren kennen van elke leerling. En daarom maar een oplossing bedenken die het probleem lijkt op te lossen maar slechts voor zo lang als de beloningen worden uitgedeeld.
quote:Op zaterdag 8 februari 2014 11:12 schreef Troel het volgende:
Overigens:
incidenten moeten sinds augustus aangemeld worden bij het ministerie, zoals dat voorheen ook met ongelukken gebeurde. Nu ben ik eigenlijk alles behalve privacygevoelig, maar ik vind het heel wat dat dit soort incidenten gemeld moeten worden bij het ministerie. Waarom moet het ministerie weten dat mijn kind, tegen de regels in, door de gang gerend heeft (voorbeeld dus he). Is het bij andere scholen gecommuniceerd dat dit soort dingen gemeld worden? Heeft iemand wel eens inzage gevraagd in een dossier?
Dat denk ik ook.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 11:26 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind bandjes en kralen ook veel te ver gaan, maar ik heb laatst weer op een cursus geleerd dat je tig keer positieve feedback moet krijgen voor het dezelfde impact heeft als een keer negatieve.
Misschien dat de 4:1verhouding daarmee te maken heeft.
Ik denk dat het niet zo zeer voor de juf bedoeld is, alswel om een beter werkklimaat te creëeren.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 11:42 schreef debuurvrouw het volgende:
Het is dus eigenlijk voor de leerkrachten begrijp ik nu. Om hun eerste impuls van straffen te doorbreken. Ik ben alleen echt benieuwd wat dit op de lange termijn met mensen doet. Wat voor volwassenen creëer je hiermee? Gaat de toekomstige politie stickers uitdelen als je je aan de maximum snelheid houdt? Armbandjes, zodat je medemens kan zien wat een modelburger je bent?
Ik geloof heel erg dat als kinderen overtuigd zijn van het nut van een regel (duidelijkheid dus!) En je ze mede de regels laat bepalen ze veel meer van binnen uit geneigd zijn de regel te volgen. En ook zélf de regel ergens anders ook toepassen. Hun blik gaat naar buiten, naar andere mensen. Mijn gedrag heeft invloed op de wereld om mij heen. Nu leer je ze egoistisch te zijn. Ik ben braaf, ik krijg een bandje, ik heb de meeste bandjes!! Ze leren er verder niks van. Waarom is het handig je aan regels te houden? Zodat de juf geen last van je heeft?
Dat is sowieso de basis, lijkt me.quote:Hij wil alleen met respect behandeld worden.
Als ik de groepen bekijk waar Isa de afgelopen jaren in heeft gezeten... De discipline van die ik van huis uit probeer mee te geven is blijkbaar een uitzondering. Kinderen doen waar ze zin in hebben en luisteren naar de docent is een gunst in plaats van iets normaals...quote:
Zo gaat dat bij Kim in de klas ook. (speciaal basis onderwijs) Toen het aankleden bagger ging en we daardoor weleens te laat kwamen heb ik ook met juf overlegd. En zodoende kreeg Kim op school daar een stickerkaart voor. Die extra stimulans heeft wel geholpen.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 13:03 schreef livelink het volgende:
Op de school van mijn jongste gaat het ook op deze manier (SO Cluster 4 voor kinderen met ernstige gedragsstoornissen). Ik zou ook niet weten hoe het anders zou moeten eigenlijk in zo'n klas. Duidelijke regels met beloningen. Ze kunnen per dagdeel een krul krijgen. Per kind is het beloningssysteem anders, want de doelen moeten ook wel enigszins haalbaar zijn. Zo krijgt mijn kind al een krul als hij in de klas is gebleven en een ander kind krijgt een krul als hij op zijn stoel is gebleven, bijvoorbeeld. Het idee om te focussen op wat goed gaat en niet continue op wat er fout gaat staat mij wel aan.
ik begrijp dat het verschil wel met name zit in het feit dat in ons geval het beloningssysteem een uitwerking is van een individuele afspraak tussen leerkracht en kind en dat het in het filmpje gaat om beloningen voor collectief opgelegde regels. Ik denk dat indivduele afspraken beter werken, maar daar zullen de klassen wellicht te groot voor zijn in het reguliere onderwijs? Het is natuurlijk een verschil tussen 12 kinderen in een klas en 30 kinderen. Maar op zich vind ik niks mis met een beloningssysteem.
ik ben echt heel blij dat mijn jongste al in groep 7 zitquote:Op zaterdag 8 februari 2014 15:59 schreef amaranta het volgende:
Kleine klassen zal met het invoeren van passend onderwijs nog veel lastiger worden.
Voor wie niet weet wat passend onderwijs is. Www.passendonderwijs.nl
Daar maak ik me veel meer zorgen om, dan om een beloningssysteem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |