abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 maart 2016 @ 16:28:12 #151
192683 AMDB
Visionair.
pi_161076078
Zit de discussie een beetje terug te lezen over kosten levensonderhoud. Houd hier onder de streep ruim 500$ meer over dan in NL met hetzelfde salaris.

Vaste lasten van $4600 lijkt me vrij veel, woon zelf in downtown Toronto en kom daar nog niet aan (huur main floor van een huis) maar wel alleenstaand. Heb voor mezelf berekend dat ik ongeveer ~$1000 uitgeef per maand aan eten, uitgaan en andere uitgaven, daarnaast nog huur en geld in de pensioenpot. Dan zit ik zeker nog niet op $4000.

Overigens geen auto hier, dat is dan wel het grote voordeel van downtown wonen.

Vind zelf kosten voor boodschappen vrij prijzig, zeker als je naar de luxere supermarktketens a la Loblaws/Metro gaat. Zeker groenten en vlees zijn hier prijzig in vergelijking met Nederland. Wil eigenlijk proberen meer in Chinatown/Kensington Market op de kop te tikken, maar meestal ben ik toch lui en loop ik naar de Loblaws een paar straten verderop.
  donderdag 31 maart 2016 @ 16:30:23 #152
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_161076128
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 16:28 schreef AMDB het volgende:
Zit de discussie een beetje terug te lezen over kosten levensonderhoud. Houd hier onder de streep ruim 500$ meer over dan in NL met hetzelfde salaris.

Vaste lasten van $4600 lijkt me vrij veel, woon zelf in downtown Toronto en kom daar nog niet aan (huur main floor van een huis) maar wel alleenstaand. Heb voor mezelf berekend dat ik ongeveer ~$1000 uitgeef per maand aan eten, uitgaan en andere uitgaven, daarnaast nog huur en geld in de pensioenpot. Dan zit ik zeker nog niet op $4000.

Overigens geen auto hier, dat is dan wel het grote voordeel van downtown wonen.

Vind zelf kosten voor boodschappen vrij prijzig, zeker als je naar de luxere supermarktketens a la Loblaws/Metro gaat. Zeker groenten en vlees zijn hier prijzig in vergelijking met Nederland. Wil eigenlijk proberen meer in Chinatown/Kensington Market op de kop te tikken, maar meestal ben ik toch lui en loop ik naar de Loblaws een paar straten verderop.
Autkosten bij ons:
2 auto's - verzekering 320 dollar
benzine - 300 dollar
Afbetaling auto vrouw - 200 per maand
Alleen voor 2 auto's zit ik al op 820 per maand.
Plus dat ik 3 teenagers heb en dat kost ook niet niets.
1 doet karate, de ander kickboxen, de derde (godzijdank?) niets - 200 per maand
  donderdag 31 maart 2016 @ 16:33:10 #153
192683 AMDB
Visionair.
pi_161076187
Ja dat tikt wel aardig aan. Ben je in Nederland veel goedkoper uit denk je?

Neem aan dat er in Canada niet zoiets is als kinderbijslag, dat maakt best een groot verschil.
pi_161078244
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:59 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ja 400 per maand is niets.
Eten jullie brood en water? LOL :)
Ik kocht laatst koffiemelk (International Delight met een hazelnoot smaakje), een pak met 10 pizza spritzels en 2 stokbroodjes. 14.50 CAD!!!!!
6 jaar terug betaalde ik nog 120-130 dollar per maand, nu rond de 250 en ik let vreselijk op de prijzen.
Haha nog net niet! nee we eten normaal hoor (groente/vlees/aardappelen/rijst/pasta etc.).

Ik begon toch eventjes te twijfelen en heb alles bij elkaar opgeteld voor afgelopen maand; $450. En dat is inclusief een grote doos kip en pak varkenslapjes die wel een paar maanden mee gaan. We kopen bijna alles bulk (Costco/Bulk Barn) en bij Walmart, dus misschien dat het verschil maakt.

We eten bijna nooit iets dat kant en klaar is, ook alle sauzen/dressings enzo maken we zelf. Voorderest ook bijna geen snoep/chips/frisdrank en net zoals jullie geen drank & rookwaren.

Dit is wel voor maar 2 personen he (en af en toe vrienden/familie).
pi_161078265
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 15:30 schreef AMDB het volgende:
Een Canada topic, die had ik nog niet eerder gezien :)

Woon nu zelf iets langer dan een jaar in Toronto. Werkvergunning nog een jaar geldig, maar binnenkort beginnen met de Permanent Residency vergunning :)
Hoi! ^O^

Weet je al of je genoeg punten gaat halen voor een PR?
pi_161078331
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 16:21 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]
Het klopt dat Alberta beter verdient en beter regelingen heeft dan BC.
Je mag hier als timmerman blij zijn als ze je 20 dollar per uur aanbieden.
Maar misschien hebben wij als gezin een break nodig van 8 jaar lang afzien.
Het zou kunnen dat wij na 1 jaar weer terug komen naar Canada, wie weet?
Jeetje $20/uur maar? Nu begrijp ik waarom je er zo de kantjes vanaf moet lopen! Hier in Sask verdien je ook gemiddeld veel meer (rond de $30/uur) als journeyman. Heeft het Red Seal daar mee te maken?
  donderdag 31 maart 2016 @ 18:39:19 #157
192683 AMDB
Visionair.
pi_161078604
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 18:18 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Hoi! ^O^

Weet je al of je genoeg punten gaat halen voor een PR?
Als ik nu mijn punten bereken kom ik op 509. Moet mijn IELTS nog wel doen maar ben uitgegaan van hoogste scores op alle punten (mijn Engels is vrij goed).

Zit nog te twijfelen of ik een Labour Market Impact Assessment moet doen, moet in principe wel haalbaar zijn maar is vrij veel gedoe.

Dit zijn punten voor Express Entry berekend, weet niet of er nog andere zaken bij echte aanvraag gaan spelen.
pi_161078774
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 16:33 schreef AMDB het volgende:

Neem aan dat er in Canada niet zoiets is als kinderbijslag, dat maakt best een groot verschil.
Jawel, er is de Universal Child Care Benefit:
0 t/m 5 jaar: $160 pm
6 t/m 17 jaar: $60 pm

dit zijn de maximale bedragen, hoe meer je als ouders verdient, hoe minder bijdrage je krijgt. Het minimum is $88 pm, maar dan zit je in het tax bracket als je meer dan $135,000 per jaar verdient.

Voor 2016 was dit $100 pm voor alle leeftijden onder de 18.

Dit is het in Nederland, waarbij opvalt dat het meer wordt als ze ouder worden en in Canada minder:
0 t/m 5 jaar: $72
6 t/m 11 jaar: $87
12 t/m 17 jaar: $104
pi_161081026
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 15:30 schreef AMDB het volgende:
Een Canada topic, die had ik nog niet eerder gezien :)

Woon nu zelf iets langer dan een jaar in Toronto. Werkvergunning nog een jaar geldig, maar binnenkort beginnen met de Permanent Residency vergunning :)
Ik ga me hier ook eens melden. Ik woon nu nog in Amsterdam, maar als alles door gaat ga ik na de zomer ook naar Toronto. Mijn vriendin heeft daar een baan aangeboden gekregen.
Waarschijnlijk kom ik met open werk permit, ik neem aan dat permanent geen mogelijkheid is?

Al dat soort zaken moeten we nog gaan regelen, is nog heel pril. Maar heb jij bijvoorbeeld tips voor het zoeken van huisvesting of werk? :)
  donderdag 31 maart 2016 @ 21:18:40 #160
192683 AMDB
Visionair.
pi_161082543
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 20:20 schreef Zocalo het volgende:

[..]

Ik ga me hier ook eens melden. Ik woon nu nog in Amsterdam, maar als alles door gaat ga ik na de zomer ook naar Toronto. Mijn vriendin heeft daar een baan aangeboden gekregen.
Waarschijnlijk kom ik met open werk permit, ik neem aan dat permanent geen mogelijkheid is?

Al dat soort zaken moeten we nog gaan regelen, is nog heel pril. Maar heb jij bijvoorbeeld tips voor het zoeken van huisvesting of werk? :)
Huisvesting in Toronto is niet heel lastig, maar allicht vrij prijzig (alhoewel, met de huidige currency conversion denk ik vergelijkbaar met Amsterdam). Heb mijn huidige appartement via www.kijiji.ca op de kop getikt. Een makelaar inschakelen is ook relatief gemakkelijk en volgens mij kosteloos (ze worden betaald door degene die woning aanbiedt). Voordeel van een makelaar is dat ze gemakkelijk toegang tot de woning kunnen krijgen (ze hebben een realtor systeem met lockboxes met sleutels) en je dus niet met iedere eigenaar individueel afspraken hoeft te maken over bezoekuren.

Een andere mooie website is www.apartmint.ca - heeft wel vrij beperkt aanbod meestal.

Qua werk zoeken weet ik weinig, ben hierheen gestuurd door m'n Nederlandse werkgever. Nu sinds deze maand onder contract van ons kantoor hier.

Mocht je nog andere vragen hebben laat het maar weten. Toronto is trouwens een geweldige stad om te wonen, heb het hier persoonlijk meer naar m'n zin dan in Amsterdam. Ontzettend levendige stad, cultureel ontzettend divers en je kan overal geweldig eten en terrasjes pakken :)
  vrijdag 1 april 2016 @ 01:09:08 #161
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_161088787
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 18:22 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Jeetje $20/uur maar? Nu begrijp ik waarom je er zo de kantjes vanaf moet lopen! Hier in Sask verdien je ook gemiddeld veel meer (rond de $30/uur) als journeyman. Heeft het Red Seal daar mee te maken?
30 per uur kun je vragen als contractor maar vaak is dat ook afzien want je moet wel al je belastingen betalen dus.

BC = Bring Cash, en dat klopt helaas wel.
  vrijdag 1 april 2016 @ 01:11:33 #162
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_161088805
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 16:33 schreef AMDB het volgende:

We hebben kinderbijslag maar dat is niet veel want we verdienen te veel.

Ik zou in Nederland beter af zijn ja maar dat is achteraf gezien uiteraard.
Vanaf 2008 is Canada razendsnel duurder geworden en ik had ook beter niet deze stap kunnen doen maar ja....dat is achteraf geklets.....
  vrijdag 1 april 2016 @ 05:08:17 #163
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_161089979
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 20:56 schreef jeroen1976 het volgende:

Zijn de kosten in BC dan echt zoveel hoger dan Alberta en Saskatchewan? Ik hoor wel vaak mensen zeggen: "BC stands for Bring Cash".
Ik heb niet op andere plaatsen in Canada gewoond, dus dat kan ik niet vergelijken, maar vergeleken bij Nederland of zelfs King Country, Washington State, vind ik alles wel erg duur. Vooral verse producten zijn duur (maar dan heb je het wel organic, island grown, family owned, locally produced, etc.) en met iets als een autoverzekering wordt je afgezet, zeker als je er meer hebt en/of van plan bent om een auto regelmatig buiten BC te gebruiken. Je komt dan namelijk bij de enige autoverzekeraar van BC terecht, ICBC, die behalve het monopolie op autoverzekeringen ook rijbewijzen en vehicle licensing regelt. :)

quote:
Volgens mij heb ik het wel eens eerder verteld maar vorig jaar hebben we een redelijk grondig onderzoek gedaan in de levenskosten op Vancouver Island en zijn tot de conclusie gekomen dat het daar toen zelfs een klein beetje goedkoper is dan hier in Sask.

Zo blijf ik tegenstrijdige dingen horen...
Ik weet niet hoe het in SK is, maar hier is het iig duur..
pi_161092385
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 21:18 schreef AMDB het volgende:

[..]

Huisvesting in Toronto is niet heel lastig, maar allicht vrij prijzig (alhoewel, met de huidige currency conversion denk ik vergelijkbaar met Amsterdam). Heb mijn huidige appartement via www.kijiji.ca op de kop getikt. Een makelaar inschakelen is ook relatief gemakkelijk en volgens mij kosteloos (ze worden betaald door degene die woning aanbiedt). Voordeel van een makelaar is dat ze gemakkelijk toegang tot de woning kunnen krijgen (ze hebben een realtor systeem met lockboxes met sleutels) en je dus niet met iedere eigenaar individueel afspraken hoeft te maken over bezoekuren.

Een andere mooie website is www.apartmint.ca - heeft wel vrij beperkt aanbod meestal.

Qua werk zoeken weet ik weinig, ben hierheen gestuurd door m'n Nederlandse werkgever. Nu sinds deze maand onder contract van ons kantoor hier.

Mocht je nog andere vragen hebben laat het maar weten. Toronto is trouwens een geweldige stad om te wonen, heb het hier persoonlijk meer naar m'n zin dan in Amsterdam. Ontzettend levendige stad, cultureel ontzettend divers en je kan overal geweldig eten en terrasjes pakken :)
Dankje! Wat voor werk doe je, dat je naar Canada gestuurd bent? En is voor tijdelijk? Heb je daar in een jaar tijd al een leven op kunnen bouwen? En hoeveel betaal je voor je appartement in Downtown?
Verder moet voor ons het grote uitzoeken nog gaan beginnen, dus wat dat betreft nog geen vragen, maar als dat nog komt weet ik je te vinden ;)
  vrijdag 1 april 2016 @ 15:23:40 #165
192683 AMDB
Visionair.
pi_161097546
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 10:57 schreef Zocalo het volgende:

[..]

Dankje! Wat voor werk doe je, dat je naar Canada gestuurd bent? En is voor tijdelijk? Heb je daar in een jaar tijd al een leven op kunnen bouwen? En hoeveel betaal je voor je appartement in Downtown?
Verder moet voor ons het grote uitzoeken nog gaan beginnen, dus wat dat betreft nog geen vragen, maar als dat nog komt weet ik je te vinden ;)
Werk voor een NL bedrijf dat software maakt, verkoopt en implementeert. Ben zelf business consultant. Ik begeleid de implementaties bij klanten en doe user-training, software configuratie en modifcaties.

Was ooit bedoeld als tijdelijke opdracht (6 maanden), echter sinds deze maand een vast contract via ons kantoor hier en ben ik er al ruim een jaar. Leven kan soms leuk onvoorspelbaar zijn.

Betaal nu momenteel CA$ 2.250 dollar voor een appartement van ~100m2. Dat is all-in (g/w/l, internet) en gemeubileerd, en op een goede locatie. Goedkoper is zeker te doen, maar voor een gemeubileerde plek kom je toch al snel rond deze prijzen uit. Voor ongemeubileerd op andere plekken kun je op 1500-1600 excl. uitkomen. Condo's in downtown zit je ook al snel op de 2000.

Heb hier vrij snel een leven opgebouwd. Als je een beetje uitgaand bent is het heel gemakkelijk om vrienden te maken, de stad heeft heel veel expats en immigranten die veelal nieuw zijn en erg open staan om nieuwe mensen te leren kennen. Heb zelf veel vrienden gemaakt via couchsurfing.com (hebben wekelijkse meetings met reizigers, locals, etc.). Ook meetup.com is vrij populair hier, al heb ik daar persoonlijk niet veel mee gedaan.
  vrijdag 1 april 2016 @ 16:08:19 #166
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_161098365
CA$ 2.250 dollar voor een appartement van ~100m2 -O- Ach ja....
  vrijdag 1 april 2016 @ 16:10:44 #167
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_161098398
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 05:08 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik heb niet op andere plaatsen in Canada gewoond, dus dat kan ik niet vergelijken, maar vergeleken bij Nederland of zelfs King Country, Washington State, vind ik alles wel erg duur. Vooral verse producten zijn duur (maar dan heb je het wel organic, island grown, family owned, locally produced, etc.) en met iets als een autoverzekering wordt je afgezet, zeker als je er meer hebt en/of van plan bent om een auto regelmatig buiten BC te gebruiken. Je komt dan namelijk bij de enige autoverzekeraar van BC terecht, ICBC, die behalve het monopolie op autoverzekeringen ook rijbewijzen en vehicle licensing regelt. :)

[..]

Ik weet niet hoe het in SK is, maar hier is het iig duur..
De grap is dat vroeger we onze groeten en fruit gewoon "groenten en fruit"noemden.
Nu is het opeens organisch. _O- _O- _O-
Tja al die genetisch gemanipuleerde rommel uit de States moet natuurlijk wel betaald worden...
  vrijdag 1 april 2016 @ 16:39:53 #168
192683 AMDB
Visionair.
pi_161098942
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 16:08 schreef DUTCHKO het volgende:
CA$ 2.250 dollar voor een appartement van ~100m2 -O- Ach ja....
Ieder z'n ding he... Zou er zelf voorlopig niet aan moeten denken ergens op een remote locatie in Canada te wonen. Hartje downtown in een grote stad heeft veel voordelen en sluit aan op wat ik momenteel zoek qua leven :)

Heb alles op loop- en fietsafstand, bars, supermarkten, winkels en vrienden. Subway station om de hoek en daarnaast niet al te ver van het vliegveld (ik reis veel voor werk).
  vrijdag 1 april 2016 @ 16:41:47 #169
192683 AMDB
Visionair.
pi_161098974
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 16:10 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

De grap is dat vroeger we onze groeten en fruit gewoon "groenten en fruit"noemden.
Tja al die genetisch gemanipuleerde rommel uit de States moet natuurlijk wel betaald worden...
Ja de organisch trend hier is echt belachelijk, nog een tandje meer hipster dan in Nederland. Heb het idee dat ze hier meer mogen qua GMO maar dat meer mensen er tegen zijn. In Nederland is het 'verzet' stukken kleiner, ook doordat de regels voor GMO gewassen stricter zijn en de meeste agrarische bedrijven op een veel hoger niveau opereren dan in Noord-Amerika.
  vrijdag 1 april 2016 @ 16:50:07 #170
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_161099137
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 16:39 schreef AMDB het volgende:

[..]

Ieder z'n ding he... Zou er zelf voorlopig niet aan moeten denken ergens op een remote locatie in Canada te wonen. Hartje downtown in een grote stad heeft veel voordelen en sluit aan op wat ik momenteel zoek qua leven :)

Heb alles op loop- en fietsafstand, bars, supermarkten, winkels en vrienden. Subway station om de hoek en daarnaast niet al te ver van het vliegveld (ik reis veel voor werk).
Klopt maar zoek nu eens iets voor een gezin en tel dan alle onkosten erbij op.
Ik denk dat je al aardig de richting van mijn bedrag komt.
En dan red je het niet met een gewone baan maar heb je op z'n minst 2 voltijd banen nodig.

Zoals ik al eens eerder verklaarde: Canada begint zichzelf uit de markt te prijzen en is alleen nog aantrekkelijk voor dokters en advocaten. (Althans dit roepen ze al over Vancouver)
  vrijdag 1 april 2016 @ 17:45:22 #171
192683 AMDB
Visionair.
pi_161099926
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 16:50 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Klopt maar zoek nu eens iets voor een gezin en tel dan alle onkosten erbij op.
Ik denk dat je al aardig de richting van mijn bedrag komt.
En dan red je het niet met een gewone baan maar heb je op z'n minst 2 voltijd banen nodig.

Zoals ik al eens eerder verklaarde: Canada begint zichzelf uit de markt te prijzen en is alleen nog aantrekkelijk voor dokters en advocaten. (Althans dit roepen ze al over Vancouver)
Klopt, zeker qua woningen is het zeer duur hier. Wat het vreemde is hier, in vergelijking met Europa, is dat huizenprijzen overal vrij fors zijn. Het is niet zo dat alleen downtown duur is, ook op plekken waar weinig mensene wonen is het prijzig.

Het zijn allemaal wel grote huizen, stukken groter dan in NL gemiddeld. Vraag me soms weleens af wat ze met al die ruimte moeten...
  vrijdag 1 april 2016 @ 18:00:21 #172
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_161100167
Ik heb geen idee wat we per maand aan dingen uitgeven en dat is een comfortabel gevoel dat ik graag zo zou willen houden :). Onze hypotheek is geloof ik iets van $2000 per maand. Ik vind boodschappen hier altijd erg duur, je kunt hier zonder veel problemen een doos eieren voor $8 kopen of een ons kaas voor $10.

De inkomensverschillen zijn hier ook wat groter dan we gewend zijn (niet zo erg als in de US maar wel meer dan in NL).

Verder: Een biertje in de stad kost $7.50, de bioscoop $15, uit eten bij de Thai in Langford met z'n tweeen $75 en bij Harbor House in Sooke $350. Een uurtje squashen is een tientje, lidmaatschap van de fitness club $50, mobiele telefonie is $75 per maand, een liter benzine is $1.10. Een nieuwe Levi's spijkerbroek is $30 en een paar Nikes $75. Sokken zijn 5 paar voor een tientje en onderbroeken ditto. En 24 blikjes Pepsi Light zijn $6,28 bij de Wal Mart *O*

Autoverzekering is belachelijk, daar wil ik niet eens over beginnen.
Mu!
  vrijdag 1 april 2016 @ 18:08:13 #173
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_161100322
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 16:10 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ik heb geen probleem met genetisch gemanipuleerd voedsel. Het wordt alleen niet verkocht in BC, dus je zit al snel vast aan organic, family owned etc..
  vrijdag 1 april 2016 @ 18:11:56 #174
192683 AMDB
Visionair.
pi_161100401
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 18:00 schreef SingleCoil het volgende:
Ik heb geen idee wat we per maand aan dingen uitgeven en dat is een comfortabel gevoel dat ik graag zo zou willen houden :). Onze hypotheek is geloof ik iets van $2000 per maand. Ik vind boodschappen hier altijd erg duur, je kunt hier zonder veel problemen een doos eieren voor $8 kopen of een ons kaas voor $10.

De inkomensverschillen zijn hier ook wat groter dan we gewend zijn (niet zo erg als in de US maar wel meer dan in NL).

Verder: Een biertje in de stad kost $7.50, de bioscoop $15, uit eten bij de Thai in Langford met z'n tweeen $75 en bij Harbor House in Sooke $350. Een uurtje squashen is een tientje, lidmaatschap van de fitness club $50, mobiele telefonie is $75 per maand, een liter benzine is $1.10. Een nieuwe Levi's spijkerbroek is $30 en een paar Nikes $75. Sokken zijn 5 paar voor een tientje en onderbroeken ditto. En 24 blikjes Pepsi Light zijn $6,28 bij de Wal Mart *O*

Autoverzekering is belachelijk, daar wil ik niet eens over beginnen.
Die dingen zijn allemaal goedkoper dan in NL, zeker drank en bioscoop is in NL vrij prijzig, evenals uit eten gaan. Kleding is zeker stukken goedkoper hier :)
  vrijdag 1 april 2016 @ 18:14:44 #175
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_161100459
...en de Loonie (zo noemt men de Canadian Dollar ook wel) is iets van 75 eurocent!
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')