quote:
Op woensdag 26 februari 2014 21:03 schreef jeroen1976 het volgende:Mn quote button werkt niet meer, dan maar een copy & paste:
---
Oh net op de TV. Mensen besteden hier 80% van hun maandelijks inkomen aan wonen. Bezopen? Absoluut.
---
Dat is idd bezopen.
Mijn financieel adviseur heeft mij een paar weken geleden verteld dat de overheid tegenwoordig de grens van 40% hanteerd en dit doorwerkt naar de hoogte van de hypotheek die je kan krijgen (40% gemiddeld, kan iets hoger zijn als je credit rating goed is of lager als je rating slecht is). Ze houden natuurlijk geen controle op wat iemand daarna allemaal koopt op afbetaling, dus kan het snel oplopen naar die 80% ja.
Dit is in principe goed nieuws, maar het maakt mij bijna onmogelijk om een redelijk huis te kopen als alleenstaande, aangezien dat mij een hyphotheek limiet geeft van $250,000 (dit is inclusief de winst die ik zal maken op mijn huidige huis) en de huizenmarkt nu dus abnormaal hoog is. Om in te haken dat het 10 jaar geleden hier een stuk beter was; inderdaad, toen kon je voor dit bedrag een heel mooi huis kopen in de beste buurten (in mijn regio dan).
Land is trouwens nog wel een stuk goedkoper hier zo te horen, net buiten de stad heb je 5 tot 10 acres met een mooi uitzicht op een rivier vallei vanaf $70,000.
Ik weet dat je de huizenbouw hier helemaal niks vindt en je hebt ook grotendeels gelijk, maar is het wel zoveel beter in Nederland tegenwoordig? Beton, stenen en cement zijn natuurlijk meestal duurzamer dan houten constructies, maar ik heb daar een tijdje in de bouw gezeten en ben redelijk veel constructie/bouw problemen tegengekomen door vooral slechte kwaliteit bouwmaterialen (moeten steeds goedkoper zijn), en de deadlines vliegen je om de oren dus wordt er veel afgeraffeld.
Grootste probleem in Nedeland is de isolatie.
Door nog steeds halstarrig met bakstenen te werken en binnenmuur Ytong blijfter weinig over voor islolatie. en dat gaat ze opbreken want de EU heeft de islolatie waardes verhoogd naar R24/R25.
En dat zouden ze alleen redden met muren van 50 cm dik.
Ik heb al eens heel lang gedebateerd met een tweede kamer lid over dit probleem maar ze willen niet afwijken van hun steen. Een beetje halstarrig dus aan Nederlandse kant.
Maar de bouw is echt vele malen beter dan hier om over de verwarmings systemen maar te zwijgen.
Zou graag een project willen opzetten in NL met gecombineerde Canadese/Nederlandse bouw en dan om te beginnen een bejaarden "gated community" realiseren.
Ik denk dat dit erg zou aanslaan in Nederland, zeker qua bouwkosten.