Nee hoor.. gewone grond kan ook..quote:Op donderdag 6 maart 2014 00:03 schreef Mubassie het volgende:
Ik neem aan dat ik altijd zaai/stek grond moet gebruiken voor peperzaadjes? Of kan het ook anders?
Met wat voor zeef kan je aarde zeven en waarom zeven?quote:Op donderdag 6 maart 2014 00:06 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Nee hoor.. gewone grond kan ook..
Wel even gezeefd..
De grond word veel luchtiger en homogener.. (je bent er oa zeker van dat er niet net een klont of takje boven het zaadje zit)quote:Op zaterdag 8 maart 2014 14:49 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Met wat voor zeef kan je aarde zeven en waarom zeven?
Het was inderdaad prima weer om verwondingen op te lopen van tuin gerelateerde materialen en powertoolsquote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:04 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik heb blauwe vingers met bloeduitstortingen omdat ik een border op me hand liet vallen met enigsinds lomp geweld (moest em breken na weerzijds geslepen te hebben met een mini slijptol)
Zelfs typen gaat klote
Maar man man man.... wat een weertje vandaag
Wauw hoeveel grond heb jij wel niet?quote:Op zaterdag 8 maart 2014 19:29 schreef Outpost76 het volgende:
gezaaid deze week:
Paarse Winde,
Wisteria,
Leeuwenbek,
Zonnebloem Evening Sun,
Eucaliptus,
div. Viooltjes
Beren Knoflook,
Ronde courgette,
Chinese Lantaren Aubergine,
Bieslook,
Paarse Tomaat,
Bruine Tomaat,
Balkon Tomaat,
Tomaten boom,
Aubergine,
Schorseneer,
Bleek selderie,
Lente ui,
Tropic ui,
Peen,
Shalot,
Prei,
Zwarte Broccoli,
Roze Broccoli,
Groene spits Broccoli,
Paarse Boerenkool,
Salsifis,
Sinasappel.
De viooltjes, Balkon Tomaat, Paarse Tomaat, Bruine Tomaat, Bieslook, Winde en Zonnebloem komen al op.
Oost Indische Kers en Bonen moet ik nog zaaien. Al twijfel ik over mn O.I.K. aangezien die de winter zowaar overleeft heeft alhier. Ook al kan ik niet echt van een winter spreken met maar 1 nacht oid onder 0. Mn lobelia en stokroos hebben ook de winter overleeft.
Ja en paarse boerenkool.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 22:56 schreef Dragonberry het volgende:
Roze broccoli?![]()
Ik kom net thuis en zie dat de courgette planten nu ongeveer de kweekbak uit groeien. Ze zitten nog net niet tegen de deksel aan. Ben benieuwd hoe groot ze uiteindelijk gaan worden
Eehm grond als in tuin, 0,0 M2 Ik woon in een appartementje.quote:Op zaterdag 8 maart 2014 23:38 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Wauw hoeveel grond heb jij wel niet?
Noord, noord westen. Ik heb van 15.00 tot zonsondergang zon op mn balkon. Galerij is op t zuiden. Daar ga ik een planten bak plaatsen van 130 bij 50.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:13 schreef Erasmo het volgende:
Op dat balkon kun je voor bijna de hele zomer groentes groeien mits ie niet op het noorden is.
Lijkt me niet echt de juiste naam voor een Friese boon...quote:Op maandag 10 maart 2014 14:59 schreef Angelfrouk het volgende:
Ik ben mooi bezig met de moestuin langzaamaan wat groter maken. Jammer dat onze container zo klein is, anders kon het sneller.
Weet iemand iets over het bonenras Fries Robijntje? Ik heb hier bonen van gekregen, maar kan er totaal geen info over vinden...
Nee, Het is een platte zeer donkerrood/bruine (tuin) boon.quote:Op maandag 10 maart 2014 20:37 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Lijkt me niet echt de juiste naam voor een Friese boon...
Zijn ze donkerrood met gelige stippels..?
http://www.dewouden.com/index.php?page=reade-krobbe-2
Wij bestellen bij de Bolsterquote:Op dinsdag 11 maart 2014 21:10 schreef Vanyel het volgende:
Ik blijf weer steken bij Vreeken (rotsite). Waar ook weer koop ik fijne zaadjes online?
Zaaien kan nu. De planten zelf kunnen niet tegen vorst, dus die moet je binnenhouden of in een kas zetten.quote:Op donderdag 13 maart 2014 17:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Weet iemand wanneer ik kerstomaatjes kan planten?
fuk, dan moet ik toch wat kunnen als wij straks onze nieuwe woning met flinke tuin krijgen!quote:Op zondag 9 maart 2014 14:43 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Eehm grond als in tuin, 0,0 M2 Ik woon in een appartementje.Heb wel 25M2 balkon en een gallerij die groter is.
Dat zou makkelijk moeten kunnen ja!quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:16 schreef Againzender het volgende:
[..]
fuk, dan moet ik toch wat kunnen als wij straks onze nieuwe woning met flinke tuin krijgen!
Grooste vraag tot nu toe, hoe krijgen we onze zelf gekweekte bloeiende mimosa van 3,5 meter naar de nieuwe tuin
Ik bestel op 123zaden.nl en seedspro.comquote:Op dinsdag 11 maart 2014 21:10 schreef Vanyel het volgende:
Ik blijf weer steken bij Vreeken (rotsite). Waar ook weer koop ik fijne zaadjes online?
planten of zaaien?quote:Op donderdag 13 maart 2014 17:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Weet iemand wanneer ik kerstomaatjes kan planten?
kan je lang wachten. snachts boven de 10 graden zal wel ongeveer zal hartje zomer zijnquote:Op vrijdag 14 maart 2014 13:12 schreef lizardtattoo het volgende:
Alles wat te groot werd voor de minivoorzaaivensterbankkasjes staat nu in balkonbakken waarmee ik elke dag op en neer aan het slepen ben. In de ochtend als de zon lekker op de achtertuin staat gaan ze naar buiten en 's avonds weer naar binnen. Wat nog klein genoeg is voor de minikasjes gaat met minikasje en al naar buiten (kap eraf en in een iets groter kasje). Heel gesleep maar goed. Straks als het 's nachts ook boven de tien graden blijft gaat het spul de grond in.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 14 maart 2014 18:18 schreef marcel.nl het volgende:
Dank.. die gaan bij de buurman de kas in...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enne.. 3 x raden hoe de buurman heet...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
Ik heb inmiddels meer info. Het is een bijna uitgestorven tuinbonenras wat oorspronkelijk in en om Berlikum (FRL) verbouwd werd. Mijn stiefmoeder heeft op een open dag op de oude veiling van Berlikum drie jaar geleden 3 van de laatste 5 zaden gekregen van een oude vrouw die ze tot dan toe nog verbouwd had.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 09:18 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
Nee, Het is een platte zeer donkerrood/bruine (tuin) boon.
[ afbeelding ]
Ze schijnen iets zoeter en voller van smaak te zijn als gewone tuinbonen. Ik heb nu 9 plantjes die opkomen uit deze bonen. Ik ga proberen om ze allemaal te planten zodat ik volgend jaar wat extra zaden heb. Ik wil ze natuurlijk ook proeven...quote:
Kunnen de plantjes wel hoog uitgroeien dan?quote:Op zondag 16 maart 2014 21:17 schreef Fripsel het volgende:
Ik heb van wijnkistjes en een stuk oud plexiglas mini kasjes gemaakt. Ben benieuwd of het gaat werken:![]()
[ afbeelding ]
Ik heb ook nog 2 grotere kasjes. Wanneer de plantjes te hoog worden zijn die in mijn grotere kasjes ver genoeg om buiten uit te planten en kan ik alles mooi doorschuivenquote:Op maandag 17 maart 2014 09:12 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Kunnen de plantjes wel hoog uitgroeien dan?
Heel graag! Ik word zo vrolijk van andermans ontluikende moestuinerij!quote:Op maandag 17 maart 2014 10:44 schreef Zo-is-dat het volgende:
Groen!!![]()
Hier staan al drie soorten sla, spinazie en radijs net boven de grondEén sla soort die tegelijk gezaaid is niet maar die zaadjes waren al wat ouder, mss geen kiem kracht meer, nog even afwachten en anders zaai ik daar iets nieuws. Eens kijken of ik vanmiddag foto's van m'n tuintje mét groen kan maken, toch leuker dan zwarte vlakte(tjes)
Gewoon van de cayenne? (langwerpig rode?)quote:Op maandag 17 maart 2014 13:21 schreef Pistone het volgende:
Vorige week wat tijm, basilicum en peterselie gezaaid in een plastickweekkastje, tijm is al aan het kiemen.
Verder al bijna 2 weken rode peperzaadjes (gewoon de zaadjes uit de peper gebruikt) in een kweekkastje met zaai en stekgrond maar daar is vooralsnog niets te zien, ben benieuwd.
Ja die standaard rode peper van de supermarkt.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:40 schreef ChilllayD het volgende:
[..]
Gewoon van de cayenne? (langwerpig rode?)
Omgevingstemperatuur is nooit onder de 20, als de zon er een middag op schijnt broeit het aardig in het kastje wat dan de temperatuur is weet ik niet.quote:Want dat is net onkruid....... op welke temperatuur heb je ze staan?
Ja heb ik beide gedaan.quote:En ook handig om te weten, zaadjes wel eerst getest op kiemkracht en vervolgens laten drogen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan je eens een foto sturen van als dat kasbakje dichtzit?quote:Op maandag 17 maart 2014 17:20 schreef Zo-is-dat het volgende:
Het eerste groen!
[ afbeelding ]
Van voor naar achter: rucola, eikenbladsla en witte dunsel
Had ik ook! M'n vader zag het echter wel in een keer: je kan de deksels over het rubber schuiven aan de achterkant!quote:Op maandag 17 maart 2014 18:29 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Kan je eens een foto sturen van als dat kasbakje dichtzit?
Die van ons sluit volgens mij niet goed, deksels vallen er achteraan in de bak. Of wij doen wat verkeerd?? Dus graag zie ik hoe die er bij jou uitziet.
Alvast dank
Vandaag weer even in het bakje gekeken met de peperzaadjes, van de 20 zijn er nu ongeveer 4 met een minuscuul stukje boven de grond uitgekomen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:49 schreef ChilllayD het volgende:
Dan is het nu inderdaad alleen even afwachten tot ze boven de grond komen.
Hahaha ik ben ook altijd zo ongeduldig hoor, ga ik even graven en kijken hoe het er voor staat
Al ontkiem ik tegenwoordig alle peperzaadjes tussen wattenschijfjes of koffiefilter zakjes. Dan ben je verplicht elke dag te kijken, nog veel leuker
quote:Op vrijdag 14 maart 2014 18:18 schreef marcel.nl het volgende:
Thanks voor de tip, als echte nederlander natuurlijk gebruik gemaakt van dit aanbod.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Thank you for the trick! Nu na 2 jaar heb ik het kasbakje eindelijk deugdelijk dichtquote:Op maandag 17 maart 2014 19:04 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Had ik ook! M'n vader zag het echter wel in een keer: je kan de deksels over het rubber schuiven aan de achterkant!
Dat zijn de kiemblaadjes.quote:Op woensdag 19 maart 2014 17:44 schreef Pistone het volgende:
Peperzaadjes geen ineens hard, 3 dagen geleden nog niets te zien en nu al enkele miniplantjes met 2 blaadjes.
Je hebt kans dat er bloemen inkomen omdat ze voor het tweede jaar staan. Ik ga wat dingen verplaatsen naar potten want wil ook de vruchtwisseling behouden. Misschien is dat een idee voor je snijbiet. Dus wel bewaren en ook nieuw zaaien.quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:13 schreef Onnozelaar het volgende:
Ik heb nog allemaal snijbiet van vorig jaar staan, kan ik dat gewoon laten staan of moet het weg en kan ik beter opnieuw zaaien?
Ik kijk al een tijdje regelmatig op http://www.denieuwetuin.be/ omdat ik maar niet kan kiezen. So many seeds, so little space.
Ik denk dat ik dit jaar ook meloenen ga proberen. Ik vind het wel heel kut dat ik niet weet hoe lang ik hier nog ga wonen en dat ook telkens een beetje in mijn achterhoofd zit bij alles dat ik plant. Maar goed, voor nu heb ik een hele mooie tuin dus daar geniet ik maar gewoon van.
Je kan ze nog een tijdje laten staan, dan heb je heel vroeg al bladeren. Ze gaan deze zomer bloeien, en dan heb je er niks meer aan. Nieuwe een endje verderop zaaien, dan heb je vroeg & laat snijbietquote:Op woensdag 19 maart 2014 20:13 schreef Onnozelaar het volgende:
Ik heb nog allemaal snijbiet van vorig jaar staan, kan ik dat gewoon laten staan of moet het weg en kan ik beter opnieuw zaaien?
Ik kijk al een tijdje regelmatig op http://www.denieuwetuin.be/ omdat ik maar niet kan kiezen. So many seeds, so little space.
Ik denk dat ik dit jaar ook meloenen ga proberen. Ik vind het wel heel kut dat ik niet weet hoe lang ik hier nog ga wonen en dat ook telkens een beetje in mijn achterhoofd zit bij alles dat ik plant. Maar goed, voor nu heb ik een hele mooie tuin dus daar geniet ik maar gewoon van.
Ben blij dat ik kon helpen en een beetje dat ik niet de enige ben die het niet zagquote:Op woensdag 19 maart 2014 11:11 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Thank you for the trick! Nu na 2 jaar heb ik het kasbakje eindelijk deugdelijk dicht
Die pepers komen snel op bij jou. Duurt bij ons doorgaans 3 weken eer er wat opkomtquote:Op donderdag 20 maart 2014 12:13 schreef Goddelijker het volgende:
Pepers, staan nu week of 2-3:
[ afbeelding ]
Rucola/Rocket, staan nu sinds dinsdag:
[ afbeelding ]
Pepers hebben vaak wat tijd nodig om te kiemen, maar wat ook belangrijk is dat er amper grond boven de zaadjes ligt en dat ze het lekker warm hebben.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 08:39 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Die pepers komen snel op bij jou. Duurt bij ons doorgaans 3 weken eer er wat opkomt
Wij hebben paar weken geleden nog een maaltijd met die snijbiet op. Prima te eten. Door de zachte winter heeft het overleefd. Onze kippen zijn er ook dol op.quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:13 schreef Onnozelaar het volgende:
Zeker, heb ze gisteren verspeend, 6 stuks over gehouden. Eentje buiten in de grond gezet, eens kijken of die het gaat redden (en anders maar niet).quote:Op vrijdag 21 maart 2014 08:39 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Die pepers komen snel op bij jou. Duurt bij ons doorgaans 3 weken eer er wat opkomt
Je kan ze voorzaaien met de techniek van Sjef.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 00:21 schreef Teslynd het volgende:
Moeten worteltjes gelijk op de plaats, of kan je ze voorzaaien?
Direct op de plaats uitzaaien en best wel dik zaaien, een deel komt soms niet uit. En staan ze te dicht op elkaar, dan uitdunnen. Zaad kost bijna niets, dus is niet echt veel verloren bij uitdunnen zodat de rest lekker de ruimte krijgt om dikker te worden. Al twee jaar mega-oogst gehadquote:Op zaterdag 22 maart 2014 00:21 schreef Teslynd het volgende:
Moeten worteltjes gelijk op de plaats, of kan je ze voorzaaien?
Afgezien van het nut. Komende week 21,35 bij cranenbroekquote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:00 schreef deDeurwaarder het volgende:
Hoi iedereen,
Ik overweeg om zo een kweekkas aan te schaffen. Eentje die ze hebben bij de intratuin 100*60*30. Enerzijds om mijn gewassen te beschermen tegen mijn katten die anders in de potten gaan zitten (heb een balkon). Anderzijds hoop ik ook dat het ergens ook een verwarmende functie heeft, zodat ik er binnenkort mijn paprika/peper plantjes in kan zetten die ik nu binnen aan het opkweken ben. Ik heb er weinig verstand van. Wat vinden jullie?
nut heeft het zeker. met een beetje zon loop te temperatuur (en ook de vochtigheid) al snel op, wat lekker is voor de plantjesquote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:00 schreef deDeurwaarder het volgende:
Hoi iedereen,
Ik overweeg om zo een kweekkas aan te schaffen. Eentje die ze hebben bij de intratuin 100*60*30. Enerzijds om mijn gewassen te beschermen tegen mijn katten die anders in de potten gaan zitten (heb een balkon). Anderzijds hoop ik ook dat het ergens ook een verwarmende functie heeft, zodat ik er binnenkort mijn paprika/peper plantjes in kan zetten die ik nu binnen aan het opkweken ben. Ik heb er weinig verstand van. Wat vinden jullie?
Uien naast de wortels zetten, minder kans op aaltjes in de wortels en prima combiquote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:26 schreef Teslynd het volgende:
Bedankt voor de worteltips. Ik dacht al dat je voorzichtig moest zijn met die beginnende penworteltjes.
Zijn er nog andere goede combinaties dan met radijsjes? Ik vind die altijd zo vervelend branden.
Geen idee of die tegen vorst kunnen. Het kan nog steeds gaan vriezen namelijk. Pas na de ijsheiligen ergens in mei is het echt veilig.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 19:24 schreef Fripsel het volgende:
Ik ben echt een leek geloof ik. Kan ik mijn voorgezaaide sla en rodekool al buiten uitplanten?
Ga daar maar van uit. Dat spul is onkruid en zit in notime overal. Bij mij staat het in een kleine bak zodat het niet door alles heen groeit.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 16:00 schreef Goddelijker het volgende:
Zojuist Mentha Piperita gezaaid, ben benieuwd wat daar van gaat komen.
Ziet er goed uit!quote:Op zaterdag 22 maart 2014 18:12 schreef sigme het volgende:
Ik had een aantal zaadjes voorgekiemd en vervolgens in de kas opgekweekt. Die waren nu groot genoeg om de volle grond in te gaan.
Kooltjes (spitskool, koolrabi, broccoli, bloemkool):
[ afbeelding ]
Worteltjes (voorgezaaid volgens de sjefmethode, zie hierboven ergens):
[ afbeelding ]
Tuinbonen:
[ afbeelding ]
Peultjes tegen een niet al te charmant rek (aan de andere kant staat ook een rij):
[ afbeelding ]
Mei duurt me te lang. Als het misgaat doe ik het wel opnieuwquote:Op zaterdag 22 maart 2014 20:06 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Geen idee of die tegen vorst kunnen. Het kan nog steeds gaan vriezen namelijk. Pas na de ijsheiligen ergens in mei is het echt veilig.
Ja dat kan natuurlijk. Of je plant ze buiten en zaait alvast nieuwe. Kan je dan evt ook planten en hou je langer verse sla ed.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 20:21 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Mei duurt me te lang. Als het misgaat doe ik het wel opnieuw
Hij staat bij mij ook in een potquote:Op zaterdag 22 maart 2014 20:10 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ga daar maar van uit. Dat spul is onkruid en zit in notime overal. Bij mij staat het in een kleine bak zodat het niet door alles heen groeit.
[..]
Ziet er goed uit!
Heel verstandig!quote:Op zaterdag 22 maart 2014 23:18 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Hij staat bij mij ook in een pot
Oh yay! Het was dan wel niet voor mij bedoelt, maar bedankt voor de tip!!quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:31 schreef Puala het volgende:
[..]
Afgezien van het nut. Komende week 21,35 bij cranenbroek
Ja, pepers houden van warmte.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:39 schreef Pistone het volgende:
Als de pepertjes hun eerste 2 blaadjes hebben aangemaakt is het dan nog nodig om de deksel op het kweekbakje te houden ?
Ok, en dan gewoon paar keer per dag luchten ?quote:
Schuifje openen is voldoende. Op de tweede vraag moet ik je een antwoord schuldig blijven.quote:Op zondag 23 maart 2014 14:10 schreef Pistone het volgende:
[..]
Ok, en dan gewoon paar keer per dag luchten ?
En klopt het dat je ze nu het beste kunt herplanten met de steel volledig in de grond en de blaadjes er net boven ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |