Case krijgt minder want volgens jouw verhaal krijgt kees de bijtelling en niet Case.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:03 schreef Jadatis het volgende:
Voorbeeld : Jan en Case werken beide voor de zelfde werkgever full-time.
Jan krijgt zijn vakantiegeld in mei en 20 vakantiedagen. En werkt van de werkzame dagen per jaar, Gemiddeld 6 feest-dagen niet .
Case werkt precies hetzelfde maar heeft afgesproken dat hij vakantiegeld en gemiste vakantiedagen direct bij loon geteld krijgt , en als hij dus niet werkt , hij dus niet betaald krijgt. Dit is te vergelijken met de losse medewerker die zo betaald krijgt .
Voor de duidelijkheid ronden we werkzame dagen per jaar af naar 260 , vakantiegeld 8% .
Jan krijgt als totaal loon 260 daglonen x1.08=280,8 daglonen per jaar bruto. Jan werkt daarvoor per jaar 260 werkzame dagen min 20 vakantiedagen min gemiddeld 6 feestdagen per jaar = 234 dagen.
Zoals het nu berekent wordt krijgt kees bijtelling op zijn loon voor vakantiedagen 20/260=7,69% bijtelling en 8% over dagloon is bij elkaar 15,69% bovenop zijn loon dus dagloon Case is 1,1569x dagloon Jan.
Als Case nu zelfde werkt als Jan dus 234 dagen per jaar, dan verdient hij 234 x 1,1569=270,71 daglonen per jaar. Dit is 10,09 daglonen minder dan Jan.
Ra Ra waar is dat bebleven. Case had eigenlijk 280,8/234=1,2 dus 20% bij zijn loon opgeteld moeten worden om gelijk beloond te worden als Jan.
Dit toont aan dat de huidig algemeen gebruikte methode fout is en de losse werknemer benadeelt wat bij minimumloon er voor zorgt dat de losse werknemer ( Case) eigenlijk minder dan het minimum loon betaald krijgt , wat verboden is.
Zelfs als de feestdagen niet meegeteld worden, dan nog is de berkening fout, Case zou dan 240 x1,16 =278,4 dus 2,8 daglonen minder dan Jan voor het zelfde werk. Dit komt door de vakantiedagen van werkzame dagen gerekent ipv werkelijk te werken dagen, en 8% vakantiegeld te nemen van het bruto uurloon ipv van Bruto uurloon + toeslag voor gemiste vakantiedagen.
Heb al bericht naar een vakbond hierover gestuurd en die gaat het nazien en reageren naar mij.quote:
quote:
Het is niet helemaal terug te rekenen welke fout gemaakt wordt , maar dat het fout is is zeker.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:36 schreef DonJames het volgende:
Goh, dus de ene werknemer verdient een ander bedrag dan een andere werknemer? Joh, wat een verrassing!
Hoe je bij de conclusie komt dat iemand dan minder verdient dan het minimumloon is me niet duidelijk (lees: het is onzin). Of welke "fout" er in de berekening zou zitten.
Dit.quote:
OK bedankt , maar daar sta ik om bekend om mijn lange verhalen.quote:
Het is een discussieforum, geen persoonlijk dagboek..quote:Op dinsdag 4 februari 2014 13:32 schreef Jadatis het volgende:
Denk dat FOK forum gewoon staat voor forum waar je elkaar een beetje kan FOK- ken.
zal ik ook wel weer verkeerd spellen
Jij moet wel een trol zijnquote:Op dinsdag 4 februari 2014 13:46 schreef Jadatis het volgende:
ONZ / Waar staat fok voor?
over de naam FOK forum.
Dus verkeerde spelling van mij.
Niet Fok-en maar Fuck-en.
En Don James is mogelijk een werkgever , die de bui al ziet hangen.
Kan het nog erger maken dan. Wat is de verjaringstermijn voor achterstallig te weinig betaald loon?
Nope. En dat achterstallig loon is er gewoonweg niet. Maargoed, zo te zien heb je een minimumloonbaantje, dus dit zal allemaal wel een beetje te hoog voor je gegrepen zijn.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 13:46 schreef Jadatis het volgende:
ONZ / Waar staat fok voor?
over de naam FOK forum.
Dus verkeerde spelling van mij.
Niet Fok-en maar Fuck-en.
En Don James is mogelijk een werkgever , die de bui al ziet hangen.
Kan het nog erger maken dan. Wat is de verjaringstermijn voor achterstallig te weinig betaald loon?
Dat heb ik dan ook maar in het 'Urban Dictionary ' opgezocht , en nee ik ben geen politie.quote:
Nee. Zoals ik al zei, jij rekent dagloon om naar jaarloon en dan weer terug. Dat is fout. Dagloon is het loon per dag, en zo lang dat boven het minimumloon zit is er niks aan de hand. Dat sommige personen meer krijgen dan dat maakt de berekening niet fout.quote:Op woensdag 5 februari 2014 09:16 schreef Jadatis het volgende:
[..]
Dat heb ik dan ook maar in het 'Urban Dictionary ' opgezocht , en nee ik ben geen politie.
Voor Don James voorbeeld Jan en Case omgerekent naar 10 uur werken per week= een kwart van de werkweek en dagloon minimum loon voor gemakkelijk rekenen op 50 euro gezet ( zal vast iets anders zijn , niet over zeuren is maar voorbeeld).
Dan is het wel een situatie die beter aansluit bij de praktijk.
Dan 280.8/4= 70,2daglonen x 50 euro= 3510 euro per jaar voor Jan inclusief vakantie-toeslag.
Dan 270,71/4= 67,6775 x 50= 3383,87 euro
Case krijgt dan 126,12 euro minder per jaar in handen bruto dan Jan.
Vind ik toch een belangrijk verschil.
Zullen sommige denken, en schrijven , waar maak je je druk om , maar het gaat er om dat het eerlijk berekent moet worden, en niet bij iedere instantie anders, er is maar één berekening de goede, daar valt niet over te onderhandelen , is gewoon een wiskundig feit.
Het zou in de huidige arbeidsmarkt eerder kunnen gaan betekenen dat je zoon eruit gewerkt zal worden.quote:Op dinsdag 4 februari 2014 12:54 schreef Jadatis het volgende:
Maar zelfs mijn zoon interesseert het geen bal, ook al zou het betekenen dat zijn uurloon omhoog zou gaan.
Sterker nog, als ik het goed begrijp rekent hij een bruto-maandloon om naar een dagloon obv aanname over werkbare dagen en dan weer terug naar een uitbetaling waar niet-opgenomen vakantiedagen in zijn uitbetaald. Of zoiets.quote:Op woensdag 5 februari 2014 09:27 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee. Zoals ik al zei, jij rekent dagloon om naar jaarloon en dan weer terug. Dat is fout. Dagloon is het loon per dag, en zo lang dat boven het minimumloon zit is er niks aan de hand. Dat sommige personen meer krijgen dan dat maakt de berekening niet fout.
en verder: een voltooid deelwoord schrijft men doorgaans met een "d".
quote:Op woensdag 5 februari 2014 09:16 schreef Jadatis het volgende:
[..]
Dat heb ik dan ook maar in het 'Urban Dictionary ' opgezocht , en nee ik ben geen politie.
Dit inderdaad.quote:
Die uitleg had ik daar niet gevonden, maar dekt wel de lading denk ik.quote:Op woensdag 5 februari 2014 09:47 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
troll
One who posts a deliberately provocative message to a newsgroup or message board with the intention of causing maximum disruption and argument
Ja dat had ik ook al bedacht, daarom moet het van bovenaf opgelegd worden, en daarom heb ik het ook doorgespeeld aan vakbond en politiek.quote:Op woensdag 5 februari 2014 09:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het zou in de huidige arbeidsmarkt eerder kunnen gaan betekenen dat je zoon eruit gewerkt zal worden.
Dit is een discussie-forum en niet alleen een vragen-forum.quote:
Waarom doe je dat dan niet in plaats van gegoochel met daglonen waardoor je zelf het spoor bijster raakt?quote:Op woensdag 5 februari 2014 10:15 schreef Jadatis het volgende:
Tegenargument van de werkgevers zal zijn , het maakt bijna geen verschil.
Antwoord van mij dan, waarom dan niet gelijk goed berekenen.
wil je mij nu gaan uitleggen wat WGR is?quote:Op woensdag 5 februari 2014 10:15 schreef Jadatis het volgende:
[..]
Die uitleg had ik daar niet gevonden, maar dekt wel de lading denk ik.
Dacht dus dat dit een forum was waar veel studenten op zaten, die vaak met deze manier van uitbetalen te maken hebben.
Vond dan ook dat ze dit moesten weten.
[..]
Ja dat had ik ook al bedacht, daarom moet het van bovenaf opgelegd worden, en daarom heb ik het ook doorgespeeld aan vakbond en politiek.
Tegenargument van de werkgevers zal zijn , het maakt bijna geen verschil.
Antwoord van mij dan, waarom dan niet gelijk goed berekenen.
Nog zo een , Het gaat toch al zo slecht met de economie, en de middenstand heeft het toch al zo slecht. Antwoord , er zijn belangrijker dingen dan economie, maar dat is dan weer net zoiets als zeggen tegen een voetbalfanaat, "het is maar een spelletje".
[..]
Dit is een discussie-forum en niet alleen een vragen-forum.
Maar je brengt het zelf zo , alsof hier alleen vragen gesteld mogen wordenquote:Op woensdag 5 februari 2014 10:29 schreef Sjeen het volgende:
[..]
wil je mij nu gaan uitleggen wat WGR is?
Dacht het juist overzichtelijker te maken zo, het eerst omrekenen naar uren maakt het eerder onoverzichtelijker, en wordt vaak tussentijds weer afgerond, wat de boel verwaast.quote:Op woensdag 5 februari 2014 10:18 schreef Deshain het volgende:
[..]
Waarom doe je dat dan niet in plaats van gegoochel met daglonen waardoor je zelf het spoor bijster raakt?
nee hoor, maar het is wel praktisch als je een stelling neerplempt die begrijpelijk is en onderbouwd met de juiste cijfers... Dit discussieert een beetje lastig namelijk.quote:Op woensdag 5 februari 2014 10:59 schreef Jadatis het volgende:
[..]
Maar je brengt het zelf zo , alsof hier alleen vragen gesteld mogen worden
[..]knip
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |