Spiegeltje spiegeltje aan de wand hoe zorg ik voor de beste export valuta voor mijn land.
(sorry misschien een beetje flauw maar toch zit er ergens ook wel een kern van waarheid in)
![dow_vs_nikkei_niet_gecorrigeerd_voor_valuta.jpg]()
Blauwe lijn is de Nikkei 225 de oranje lijn is de Dow, maandelijks van af 1949 tot (begin) 2014.
en niet gecompenseerd naar een valuta type.
Daardoor dus niet heel erg representatief. maar vind het zelf in ieder geval toch altijd wel interessant om naar dit soort dingen te kijken.
Het eerste dat natuurlijk opvalt als je er op zo'n manier naar kijkt is dat op lange termijn de index's
ongeveer gelijk staan als je puur naar de punten kijkt.
De nikkei is alleen in de eerste periode gewoon veel harder opgelopen.
Veel mensen kijken bij japan en bij de nikkei meestal naar de laatste periode (ook wel de lost decade genoemd )
Maar ik vind het zelf altijd ook zeer interessant om de andere kant te bestuderen, Waar de nikkei van 500 punten bij de start in 1949 tot bijna 40000 punten eind jaren 80 steeg.
Ook wel het Japanese (economic) miracle genoemd.
Heb helaas even geen grafiek bij de hand van de lange termijn GDP growth van japan van die periode Maar ook die is echt enorm geweest, in 1965 bedroeg het norminal GDP zo rond de $91 billion in 1980 bedroeg dit ongeveer $1.065 trillion (bron wiki) en was in de jaren 80 de tweede economie van de wereld, na de VS.
![700px-JPY-USD_1950-.svg.png]()
Dit is de wisselkoers van de JPY/USD van 1950 tot 2012
Laat ook zien hoe veel meer de Yen in die periode aan waarde heeft gewonnen.
Waar je in 1950 nog meer dan 350 yen betaalde voor 1 dollar was dit in 2010 zelfs minder dan 100.yen voor 1 dollar.
Japanese (economic) miracle
- post-war economics
Na de na tweede wereld oorlog lag japan totaal in puin. Ook de valuta was gewoon redelijk goedkoop naar de oorlog.
Bij de eerste jaren van de weder opbouw heeft de VS een zeer belangrijke rol gespeeld japan was voor de VS namelijk ook van strategies belang zeker met de toenemende spanningen tussen de VS en rusland.
Maar het is zeker niet alleen aan de VS te danken, japan heeft zelf ook heel hard gewerkt om de economie weer aan de gang te krijgen n het land weer op te bouwen.
-Golden sixties and booming seventies, and shift to export trade.
Hier is waar het wonder eigenlijk echt begint, Door de dan goedkope yen, en van overheids wegen opgelegde maatregelen word de japanse export enorm aangezwengeld.
De lonen zijn relatief laag, ook mede door de goedkope valuta.
Daardoor werd het dus voor japan mogelijk om op zeer grote schaal zeer concurrent te produceren en te exporteren. Ook groeit japan daardoor uit tot een van de meest technische ontwikkelde lande ter wereld -Jaren 80 , 90
Waar ging het dan mis,
Doordat japan zo snel groeide en japan zo booming was begonnen prijzen en lonen te stijgen, en werd ook de yen steeds meer waard.
Dit is eigenlijk waardoor japan in de problemen begon te komen en waardoor japan zijn enorme competitieve concurentie positie begon te verliezen.
Dit in combinatie met een bubble oa op de huizen markt, een aandele markt die gewoon als maar door bleef stijgen zonder dat er echt onderbouwing achter zat, was uit eindelijk de basis voor de lost dacade.
-lost dacade, 1990 als je kun je wilt kun inmiddels zelf spreken van 2 lost dacade tot aan 2010.
Door de ineenstorting van de nikkei, en het ineenstorten van de japanse huizenmarkt, wat een financiële crisis onder de japanse banken veroorzaakte,
waarna de overheid aan een jaren lang stimuleringsbeleid is begonnen,
mede om te proberen de deflatie spiraal tegen te gaan en om maar te zorgen dat de economie weer op gang zou komen.
Een ander groot probleem wat japan in die periode ook heel erg parten heeft gespeeld zijn zo genoemde zombie bedrijven, bedrijven die eigenlijk gewoon fait waren maar door constante overheids steun (to big to fail) toch nog op een soort van manier konden voort bestaan.
Nu is japan echt een heel uniek geval, en is daardoor niet echt vergelijkbaar met andere landen
Maar je kunt je ook af vragen bijv bij de VS vandaag hoe zinvol al dat soort stimuleringsmaatregelen werkelijk zijn.
Aan de andere kant zou je je ook afvragen of het beter zou zijn om het niet te doen.
Maar ook dat is denk ik niet geheel zonder risico. als namelijk daardoor de dollar te veel in waarde zal winnen, kan dat voor de VS denk ik ook gewoon heel negatief uit pakken.
Zeker op het gebied van export is vaak een goedkope valuta best nog wel interessant, en kan de concurrentie positie van een land behoorlijk positief beïnvloeden
Persoonlijk denk ik eigenlijk zeker op de korte termijn dat inflatie risico's in de VS groter zijn dan de deflatie risico's. vele hebben het ook steeds over het langzaam verhogen van de rente, Maar wat als de inflatie in eens wel redelijk snel zou oplopen en de FED zou de rente in een redelijk snel tempo zal moeten verhogen naar 4% of zelfs 6% in de komende jaren. Dat zou volgens mij echt een grote schok te weeg gaan brengen op de bond markten, zeker als dat gebeurt in een relatief korte periode.
zie ook deze timeline van japan, zeker niet vergelijkbaar maar misschien toch interessant
http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_asset_price_bubble#TimelineVoor europa zijn de deflatie risico's misschien wel wat meer gegrond.
Maar zie europa nou ook weer niet zo snel in een echt japan scenario belandde.