http://www.omroepbrabant.(...)gengaan+met+wet.aspxquote:Regering kan overgewicht tegengaan met wet'
maandag 3 februari 2014 - 04:05
LONDEN (ANP) - Als landen overgewicht willen tegengaan, moeten er strengere wetten komen om de verkoop van ongezond eten en drinken terug te dringen. Regeringen moeten mensen stimuleren om gezonde en verse producten te eten en kunnen op die manier de wereldwijde obesitasproblematiek zelfs omkeren.
Dat blijkt maandag uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat ze heeft laten doen naar obesitas. ,,Tenzij regeringen stappen ondernemen, zal de markt overgewicht blijven promoten", stelt Roberto De Vogli van de Universiteit van Californië. ,,Dat heeft desastreuze gevolgen voor de volksgezondheid."
Een van de maatregelen die de WHO aandraagt, is het verminderen van fastfoodreclames die zijn gericht op kinderen.
quote:Regering kan ongewassen sokken en onderbroeken tegengaan met wet'
LONDEN (ANP) - Als landen stinksokken en vieze onderbroeken willen tegengaan, moeten er strengere wetten komen om het dragen van stinksokken en vieze onderbroeken terug te dringen. Regeringen moeten mensen stimuleren om schone en versgewassen kleding te dragen en kunnen op die manier de wereldwijde vieze kleding probleem zelfs omkeren.
Dat blijkt maandag uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat ze heeft laten doen naar luchtjes. ,,Tenzij regeringen stappen ondernemen, zal de vrijheid van mensen vieze luchtjes blijven promoten", stelt Roberto De Vogli van de Universiteit van Californië. ,,Dat heeft desastreuze gevolgen voor de volksgezondheid."
Een van de maatregelen die de WHO aandraagt, is het vermeerderen van wasmiddel reclames die zijn gericht op kinderen.
Dat Obesitas een probleem is, klopt, maar denk jij echt dat de overheid er met wetgeving wat aan kan doen?quote:Op maandag 3 februari 2014 08:52 schreef controlaltdelete het volgende:
Je dent vast grappig of bijdehand te zijn? Maar obesitas wordt/is toch al een groot probleem. Kijk maar eens hoeveel dikke kindjes je nu al ziet, dit is echt een kwestie van slechte voeding waar de schuld grotendeels bij de ouders ligt.
Kunnen wel, absoluut.. Maar moeten? Nee. Survival of the fittest en crowd-control enzoquote:Op maandag 3 februari 2014 08:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat Obesitas een probleem is, klopt, maar denk jij echt dat de overheid er met wetgeving wat aan kan doen?
Helaas heeft de overheid vwb voorlichting zo'n beetje totaal de handdoek in de ring gegooid, onder het mom van, dat kost toch alleen maar geld... verbieden is goedkoperquote:Op maandag 3 februari 2014 09:02 schreef kwiwi het volgende:
Mensen moeten zelf gezond willen leven, daar kan de overheid alleen wat aan doen door goede campagnes, niet door dingen te verbieden.
Jup. Jammer dat ze niet inzien dat mensen overtuigen van je gelijk beter is dan het opleggen van je mening.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:08 schreef Luigi het volgende:
[..]
Helaas heeft de overheid vwb voorlichting zo'n beetje totaal de handdoek in de ring gegooid, onder het mom van, dat kost toch alleen maar geld... verbieden is goedkoper.
Maar je hebt gelijk.
Verbieden is goedkoper, belasten levert nog geld op ook!quote:Op maandag 3 februari 2014 09:08 schreef Luigi het volgende:
[..]
Helaas heeft de overheid vwb voorlichting zo'n beetje totaal de handdoek in de ring gegooid, onder het mom van, dat kost toch alleen maar geld... verbieden is goedkoper.
Maar je hebt gelijk.
Yup. Nadenkende, zelfstandige en verantwoordelijke burgers zijn een pest uiteraard... daar verdien je geen geld mee.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:17 schreef Maargoed. het volgende:
[..]
Verbieden is goedkoper, belasten levert nog geld op ook!
En jij wilt dat de overheid mensen verplicht bepaald voedsel te eten? Belachelijk.quote:Op maandag 3 februari 2014 08:52 schreef controlaltdelete het volgende:
Je dent vast grappig of bijdehand te zijn? Maar obesitas wordt/is toch al een groot probleem. Kijk maar eens hoeveel dikke kindjes je nu al ziet, dit is echt een kwestie van slechte voeding waar de schuld grotendeels bij de ouders ligt.
Ik denk dat dit idd lastig is. Gros van de mensen eet toch liever een big mac dan een maaltijdsalade en na die big mac hangen ze op de bank. Het zou kunnen helpen om deze producten ranzig duur te maken wat natuurlijk de fabrikanten ook in het verkeerde keelgat schiet want hun zien juist graag dat we massaal al het zoet en vet naar binnen proppen. Als deze producten duur zouden worden maken draaien hun verlies net zoals de supermarkten. Hun macht in deze is groter dan je denkt.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:24 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
En jij wilt dat de overheid mensen verplicht bepaald voedsel te eten? Belachelijk.
Als er toch iets gedaan moet worden, laat het dan aan de zorg zijn: leef je ongezond, dan betaal je veel meer voor je verzekering. Dan laat je mensen nog de keuze.
Daar ben ik ook huiverig voor trouwens.
Ik roep maar wat, ligt eraan waar je die salade van maakt toch? Het zal iig gezonder zijn dan pizza, big mac of de kentucky fried.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Alsof maaltijd salades gezond zijn
LIgt er maar aan, als jij veel Kcal verbruikt omdat je zwaar lichamelijk werk doet.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:44 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Ik roep maar wat, ligt eraan waar je die salade van maakt toch? Het zal iig gezonder zijn dan pizza, big mac of de kentucky fried.
Naja het gros dus niet want anders zouden mensen ( en kinderen zelfs) niet massaal dik worden de laatste jaren. Ook al heb je geen obesitas dan is met regelmaat Mac en KFC eten niet echt goed voor je gezondheid hoor.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
LIgt er maar aan, als jij veel Kcal verbruikt omdat je zwaar lichamelijk werk doet.
Vanmorgen op het tv-nieuws werd gemeld dat in Nederland de toename van obesitas relatief laag is, juist door wetgeving tegen reclame voor fastfood gericht op kinderen. Kan er alleen niet zo snel een bron van vinden.quote:Op maandag 3 februari 2014 08:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat Obesitas een probleem is, klopt, maar denk jij echt dat de overheid er met wetgeving wat aan kan doen?
Correlatie is geen bewijs.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:54 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Vanmorgen op het tv-nieuws werd gemeld dat in Nederland de toename van obesitas relatief laag is, juist door wetgeving tegen reclame voor fastfood gericht op kinderen. Kan er alleen niet zo snel een bron van vinden.
Eenzijdig eten is nooit verstandig, alleen maar rauwe groenten eten is ook niet gezond.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:52 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Naja het gros dus niet want anders zouden mensen ( en kinderen zelfs) niet massaal dik worden de laatste jaren. Ook al heb je geen obesitas dan is met regelmaat Mac en KFC eten niet echt goed voor je gezondheid hoor.
quote:
http://nos.nl/artikel/605(...)-door-wetgeving.htmlquote:Nederland
De wetenschappers namen verschillende landen onder de loep en vergeleken het overheidsbeleid met de gezondheid van de bevolking en de verkoop van ongezonde producten.
In alle 25 onderzochte landen is de verkoop van ongezond eten en drinken de laatste jaren toegenomen. De grootste stijgingen waren in Canada, Australië en Ierland. In landen die al strenge regelgeving kennen, zoals Nederland, België en Italië, was de stijging het laagst.
Je kan ook zeggen dat in die landen waar de regelgeving strenger is, mensen zich meer bewust zijn van het belang van een gezond dieet, immers, anders was die regelgeving er niet gekomen. In Nederland wordt sowieso traditioneel veel groente gegetenquote:Op maandag 3 februari 2014 09:55 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
[..]
http://nos.nl/artikel/605(...)-door-wetgeving.html
Kan ook, al schrijf je net zelf dat correlatie geen bewijs is.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kan ook zeggen dat in die landen waar de regelgeving strenger is, mensen zich meer bewust zijn van het belang van een gezond dieet, immers, anders was die regelgeving er niet gekomen.
Wat ik hiermee zeg is dat er meer correlaties zijn, correlatie is geen bewijs.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:59 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Kan ook, al schrijf je net zelf dat correlatie geen bewijs is.
Het is allemaal zo simpel hè. Jij moet politicus worden.quote:Op maandag 3 februari 2014 09:56 schreef Prospos het volgende:
het is heel simpel; ongezond eten duurder maken en daarmee het gezonde eten goedkoper maken. anders krijg je amurica toestanden.
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend dat het überhaupt toegestaan is om reclames te richten op kinderen. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is om de beinvloedbaarheid van een kind te gebruiken voor winstbejag.quote:Een van de maatregelen die de WHO aandraagt, is het verminderen van fastfoodreclames die zijn gericht op kinderen.
Dit.quote:Op maandag 3 februari 2014 11:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend dat het überhaupt toegestaan is om reclames te richten op kinderen. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is om de beinvloedbaarheid van een kind te gebruiken voor winstbejag.
Ja, de ouders zijn verantwoordelijk. Maar het wordt ze wel moeilijk gemaakt want kinderen hebben ook hun eigen dynamiek en wederzijdse beinvloeding en moeten die ook hebben. Al scherm je je kind af van alle malbouffe en reclame, dan nog zadel je je kind op met een sociaal probleem als al die andere kindertjes is ingeprent dat de Mc het summum van lekker eten is.
Ja natuurlijk. Probeer jij maar eens dik te worden als er alleen maar vegetarische meuk in de winkelschappen ligt.quote:Op maandag 3 februari 2014 08:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus vlees is de oorzaak van obesitas?quote:Op maandag 3 februari 2014 11:36 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Probeer jij maar eens dik te worden als er alleen maar vegetarische meuk in de winkelschappen ligt.
Maar dat snap je ook wel, anders zou je niet ageren jegens een berichtje uit London.
Er is, muv kunstmatig geharde vetten, eigenlijk geen ongezond eten, ff afgezien van bederf, er is slechts ongezond eetgedrag. Niets mis met friet en een burger, maar je moet het niet alleen maar eten. Eenzijdig en teveel eten is wat ongezond is, als jij alleen maar sla eet is dat nog veel ongezonder als fast food.quote:Op maandag 3 februari 2014 11:34 schreef hugecooll het volgende:
Dit vertaalt zich waarschijnlijk naar het onaantrekkelijker maken van ongezond voedsel, maar het niet zo onaantrekkelijk maken dat het financieel aantrekkelijker wordt om gezond voedsel te kopen.
Dat staat op producten, interesseert de doelgroep nietquote:Op maandag 3 februari 2014 11:41 schreef wipes66 het volgende:
Je zou ook producenten kunnen verplichten duidelijk aan te geven hoeveel suiker hun producten bevat. Bv aangegeven in aantal suikerklontjes per portie en het aantal dat het product in totaal bevat. De meeste mensen lezen nooit de voedingslabels dus het kan veel mensen bewust maken over wat ze consumeren qua suiker.
Ik zie het al voor me op een pak suiker: dit pak suiker bevat 100 suikerklontjes wat gelijk staat aan 100 suikerklontjes.quote:Op maandag 3 februari 2014 11:41 schreef wipes66 het volgende:
Je zou ook producenten kunnen verplichten duidelijk aan te geven hoeveel suiker hun producten bevat. Bv aangegeven in aantal suikerklontjes per portie en het aantal dat het product in totaal bevat. De meeste mensen lezen nooit de voedingslabels dus het kan veel mensen bewust maken over wat ze consumeren qua suiker.
Hoewel je taalgebruik een beetje overdreven is, ben ik het wel eens met de strekking. Elke zwakzinnige kan nu al weten hoeveel energie het product bevat.quote:Op maandag 3 februari 2014 11:44 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik zie het al voor me op een pak suiker: dit pak suiker bevat 100 suikerklontjes wat gelijk staat aan 100 suikerklontjes.
Jezus Christus wat een ellendig domme kutmensen op deze wereld.
Op een pak pinda staat de allergie informatie dat dit product pindas bevatquote:Op maandag 3 februari 2014 11:44 schreef beeer het volgende:
Ik zie het al voor me op een pak suiker: dit pak suiker bevat 100 suikerklontjes wat gelijk staat aan 100 suikerklontjes.
Nee, een overdaad aan ongezond spul (in veel gevallen). Het is waarschijnlijk lastig teveel van vegetarisch spul te eten aangezien je daar meestal geen zin in hebt. Niet dat ik zoiets zou toejuichen.quote:Op maandag 3 februari 2014 11:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dus vlees is de oorzaak van obesitas?
Tja, en cola is natuurlijk ongezond en appelsap gezond (want appels) maar het bevat net zoveel suiker en appelsap bevat zuren die nog slechter zijn voor je gebit dan de zuren in colaquote:Op maandag 3 februari 2014 11:51 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Hoewel je taalgebruik een beetje overdreven is, ben ik het wel eens met de strekking. Elke zwakzinnige kan nu al weten hoeveel energie het product bevat.
Denk aan de suikerklontjesquote:Op maandag 3 februari 2014 11:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, en cola is natuurlijk ongezond en appelsap gezond, maar het bevat net zoveel suiker en appelsap bevat zuren die nog slechter zijn voor je gebit dan de zuren in cola
Onverbloemd taalgebruik kan nooit slechter zijn dan oproep tot geweld. ´Zaken verplichten´ is wat elke josti zomaar roept zonder te beseffen wat voor daar allemaal bij komt kijkenquote:Op maandag 3 februari 2014 11:51 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Hoewel je taalgebruik een beetje overdreven is, ben ik het wel eens met de strekking. Elke zwakzinnige kan nu al weten hoeveel energie het product bevat.
Eens, maar schelden duidt meestal weer op een gebrek aan argumenten en onwetendheidquote:Op maandag 3 februari 2014 11:56 schreef beeer het volgende:
[..]
Onverbloemd taalgebruik kan nooit slechter zijn dan oproep tot geweld. ´Zaken verplichten´ is wat elke josti zomaar roept zonder te beseffen wat voor daar allemaal bij komt kijken
Ik weet het niet. Als ik niet scheldt ben ik bang dat de ander denkt dat ik hem ook maar enigszins serieus neem.quote:Op maandag 3 februari 2014 11:57 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Eens, maar schelden duidt meestal weer op een gebrek aan argumenten en onwetendheid
Dat subtiel laten blijken is zoveel leukerquote:Op maandag 3 februari 2014 12:00 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Als ik niet scheldt ben ik bang dat de ander denkt dat ik hem ook maar enigszins serieus neem.
Het resultaat van bijna 15 jaar 'zegguh wat je denkt'.quote:Op maandag 3 februari 2014 12:00 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Als ik niet scheldt ben ik bang dat de ander denkt dat ik hem ook maar enigszins serieus neem.
Kan je het samenvatten? Heb geen zin oogbalkanker van die muts van radar op te lopenquote:Op maandag 3 februari 2014 11:57 schreef hugecooll het volgende:
Ik denk dat hij het voornamelijk heeft over onduidelijke dan wel misleidende etikettering
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1393386
Of het mensen interesseert is een tweede, maar als het duidelijk aan de voorkant staat aangegeven op een manier dat iedereen begrijpt kan het een verschil maken. Mensen weten gewoon niet hoeveel suiker de meeste producten bevatten.quote:Op maandag 3 februari 2014 11:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat staat op producten, interesseert de doelgroep niet
[ afbeelding ]
En? Het staat erop.quote:Op maandag 3 februari 2014 12:02 schreef wipes66 het volgende:
[..]
Of het mensen interesseert is een tweede, maar als het duidelijk aan de voorkant staat aangegeven op een manier dat iedereen begrijpt kan het een verschil maken. Mensen weten gewoon niet hoeveel suiker de meeste producten bevatten.
Je bent zelf niet al te slim he? Op een pak suikerklontjes staat al zeer duidelijk hoeveel klontjes er in zittenquote:Op maandag 3 februari 2014 11:44 schreef beeer het volgende:
[..]
Dat staat er al, kankermongool. Oh, je wilt het in Jip-en-Janneketaal. Dan ben je nog steeds een kankermongool.
En wat wil je doen met vetten en eiwittn enzo?quote:Op maandag 3 februari 2014 12:02 schreef wipes66 het volgende:
[..]
Of het mensen interesseert is een tweede, maar als het duidelijk aan de voorkant staat aangegeven op een manier dat iedereen begrijpt kan het een verschil maken. Mensen weten gewoon niet hoeveel suiker de meeste producten bevatten.
Nee want dat is niet toegevoegd en fruit heeft meestal ook geen voedingslabel.quote:Op maandag 3 februari 2014 12:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En? Het staat erop.
Wil je het trouwens ook op fruit hebben?
quote:Op maandag 3 februari 2014 12:04 schreef wipes66 het volgende:
[..]
Je bent zelf niet al te slim he? Op een pak suikerklontjes staat al zeer duidelijk hoeveel klontjes er in zitten
quote:Op maandag 3 februari 2014 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Op een pak pinda staat de allergie informatie dat dit product pindas bevat
Tja, zo staat er op zout een houdbaarheidsdatum. Er zijn weinig zaken zo houdbaar als zout, miljoen jaar gaat dat met gemak meequote:
Wat heeft toegevoegd er mee te maken? En waarom wil je voor fruit geen voedingslabel?quote:Op maandag 3 februari 2014 12:05 schreef wipes66 het volgende:
[..]
Nee want dat is niet toegevoegd en fruit heeft meestal ook geen voedingslabel.
Dat zeg je nu, maar als het al miljoenen jaren ligt dan zal het binnenkort wel over datum zijnquote:Op maandag 3 februari 2014 12:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, zo staat er op zout een houdbaarheidsdatum. Er zijn weinig zaken zo houdbaar als zout, miljoen jaar gaat dat met gemak mee
Zet eens dichte fles spa blauw eens een jaartje in de vensterbank, lekker in het zonnetje.quote:Op maandag 3 februari 2014 12:11 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat zeg je nu, maar als het al miljoenen jaren ligt dan zal het binnenkort wel over datum zijn
Ach op water zetten ze nog wel een houdbaarheidsdatum.
Als je het normaal bewaart dan gaat het toch wel langer dan twee jaar mee?quote:Op maandag 3 februari 2014 12:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zet eens dichte fles spa blauw eens een jaartje in de vensterbank, lekker in het zonnetje.
Dat is niet hetzelfde. Ik vind het best lastig, de hoeveelheid energie interesseert me niet zoveel, maar ik wil weten of er en in welke mate er suiker is toegevoegd want ik ben helemaal klaar met al die vieze verzoeting van zo'n beetje alles. Dan heb ik aan de etiketten alleen wat als er helemaal geen suiker in zit.quote:Op maandag 3 februari 2014 11:51 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat de fabrikant bedenkt wat een 'portie' is en wat zij gezond of verantwoord vinden voor de consument. Zo is een portie Cruesli Balans 30 gram, terwijl andere porties Cruesli groter zijn. Zo zit er dus per portie minder in, maar maakt het onder de streep weinig uit, omdat je net zoveel van Balans eet als van een andere variant. Cruesli Balans = 25% suiker en 9x zoveel zout als de normale variant (want geen vet).quote:Op maandag 3 februari 2014 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kan je het samenvatten? Heb geen zin oogbalkanker van die muts van radar op te lopen
Trial and error. Hoeveel suiker of zout er is toegevoegd kan je niet altijd proeven, en van veel producten weet je de smaakt niet voordat ze ooit op hebt.quote:Op maandag 3 februari 2014 12:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is niet hetzelfde. Ik vind het best lastig, de hoeveelheid energie interesseert me niet zoveel, maar ik wil weten of er en in welke mate er suiker is toegevoegd want ik ben helemaal klaar met al die vieze verzoeting van zo'n beetje alles. Dan heb ik aan de etiketten alleen wat als er helemaal geen suiker in zit.
Daarom wil ik het weten, omdat ik het wel kan proeven. Ik heb nooit zo van zoet gehouden, en ik ben het langzaam ontwend geraakt, terwijl je anderzijds de trend hebt om overal suiker doorheen te mikken. In dat verband valt mij dus ten eerste op hoe smerig van alles en nog wat is aangezoet, en ten tweede hoe lastig dat van het etiket af te lezen is.quote:Op maandag 3 februari 2014 12:16 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Trial and error. Hoeveel suiker of zout er is toegevoegd kan je niet altijd proeven, en van veel producten weet je de smaakt niet voordat ze ooit op hebt.
Heb er zelf ook weinig mee, dus wat dat betreft snap ik je wel. Maar dan moet men bij elk product gaan zetten wat is toegevoegd, terwijl je het vaak wel kan inschatten.quote:Op maandag 3 februari 2014 12:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daarom wil ik het weten, omdat ik het wel kan proeven. Ik heb nooit zo van zoet gehouden, en ik ben het langzaam ontwend geraakt, terwijl je anderzijds de trend hebt om overal suiker doorheen te mikken. In dat verband valt mij dus ten eerste op hoe smerig van alles en nog wat is aangezoet, en ten tweede hoe lastig dat van het etiket af te lezen is.
De dictatuur van de smaakpanels. Werkte ooit mee aan een marktonderzoek, mijn mening over het product was tamelijk uitgesproken en duidelijk. Werd vriendelijk bedankt en weggebonjourd, mijn mening was niet gewenst.quote:Op maandag 3 februari 2014 12:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daarom wil ik het weten, omdat ik het wel kan proeven. Ik heb nooit zo van zoet gehouden, en ik ben het langzaam ontwend geraakt, terwijl je anderzijds de trend hebt om overal suiker doorheen te mikken. In dat verband valt mij dus ten eerste op hoe smerig van alles en nog wat is aangezoet, en ten tweede hoe lastig dat van het etiket af te lezen is.
Misschien wat minder toevoegen? Ik zou het prima vinden als op elk product duidelijk stond hoeveel suikerklontjes eraan waren toegevoegd. Dat maakt niet alleen dat product transparanter, maar ook wat de voedingsindustrie als geheel bij je naar binnen probeert te smokkelen.quote:Op maandag 3 februari 2014 12:27 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Heb er zelf ook weinig mee, dus wat dat betreft snap ik je wel. Maar dan moet men bij elk product gaan zetten wat is toegevoegd, terwijl je het vaak wel kan inschatten.
Bitter, zuur, dat mag allemaal niet. Het is een soort infantilisering van smaak, kinderen houden sowieso meer van zoet, maar ze zijn daarmee ook makkelijker te verleiden. Het zoet overheerst en dan proeven ze de rest nog nauwelijks. Dat wordt doorgetrokken naar de volwassenen.quote:Op maandag 3 februari 2014 12:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De dictatuur van de smaakpanels. Werkte ooit mee aan een marktonderzoek, mijn mening over het product was tamelijk uitgesproken en duidelijk. Werd vriendelijk bedankt en weggebonjourd, mijn mening was niet gewenst.
Dit is trouwens de reden waarom al die kant en klaar producten allemaal eigenlijk hetzelfde smaken.
ook een vrij smakeloze salade groente geworden.quote:Op maandag 3 februari 2014 12:58 schreef Luigi het volgende:
Witlof.
De terreur van de smaak van de meerderheid...
Sport op school, als er iets mijn plezier in sport heeft doen vergallen was het wel sport op school.quote:Op maandag 3 februari 2014 13:12 schreef Phlogi2013 het volgende:
Fastfood is niet de reden van overgewicht. Meer binnen krijgen dan je verbrandt (ziekte of afwijkingen daargelaten) is de oorzaak.
Wat dat betreft is het dus een volslagen debiele.benadering.
Men zou sport en bewegen ook kunnen stimuleren. Maarja, dan zit je straks met de situatie dat bedrijven ook wat moeten investeren zonder er directe winst voor terug te krijgen. Moeten we weer allemaal zielige verhalen aanhoren.
Of op school serieus sporten. Geen halfbakken gelul, gewoon fit en sterk worden. Kun je een leven lang plezier van hebben.
Maarja... Het levert meer geld op om het flink te gaan belasten natuurlijk.
Veel zitten is idd niet best voor je mobiliteitquote:
Als er iets mijn plezier in leren heeft vergald.... Dat is wat scholen doen Piet!quote:Op maandag 3 februari 2014 13:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sport op school, als er iets mijn plezier in sport heeft doen vergallen was het wel sport op school.
Het zou wel schelen als iedereen niet meer zo genept zou worden, zoals lolly's zonder vet en speltbrood dat geen speltbrood is enz.quote:Op maandag 3 februari 2014 08:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
True, geloof ik ook niet in. Juist vaak als je al wat kilo's te zwaar bent is 'gym' echt niets aan en zal eerder veel weerstand oproepen dan plezier gevenquote:Op maandag 3 februari 2014 13:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Sport op school, als er iets mijn plezier in sport heeft doen vergallen was het wel sport op school.
Grootste probleem is, mensen willen belazerd worden, ze smeken erom, als je zegt dat ze belazerd worden ben je een eikel, een lul.quote:Op maandag 3 februari 2014 14:19 schreef Trusten het volgende:
[..]
Het zou wel schelen als iedereen niet meer zo genept zou worden, zoals lolly's zonder vet en speltbrood dat geen speltbrood is enz.
Ik probeer hier op cul tegengewicht te bieden door mensen te helpen bij goed koken.quote:Op maandag 3 februari 2014 14:29 schreef habitue het volgende:
Ik ben nooit zo van het dingen verbieden. Voorlichting geven is het belangrijkste en dat zouden ze wat mij betreft op school wel verplicht moeten geven. Maar de ontwikkeling en integratie van fastfood is al zo vergevorderd dat er niet meer tegen te vechten is. Mensen willen nou eenmaal snel/vet/ zoet/makkelijk en smerig eten en men beweegt nauwelijks meer.
Ja wel eens...maar als je wel je best probeert te doen op het gebied van voeding is het wel erg lastig. Stel je probeert e621 te vermijden (ik weet dat daar geen gegronde reden voor is, het is maar een voorbeeld) dan kan het in 10 vormen op de verpakking staan. Denk je er goed aan te doen om Zonnatura te kopen bijv, hebben zij het erop gezet als 'gistextract'. Je moet er haast een studie voor gevolgd hebben.quote:Op maandag 3 februari 2014 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Grootste probleem is, mensen willen belazerd worden, ze smeken erom, als je zegt dat ze belazerd worden ben je een eikel, een lul.
Lees voor de gein eens wat topics over homeopatie hier op fok.
Een nobel streven.quote:Op maandag 3 februari 2014 14:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik probeer hier op cul tegengewicht te bieden door mensen te helpen bij goed koken.
Precies het punt, mensen willen bedrogen worden, ze willen niet e-nummers begrijpen. Mensen willen spelt want tarwe is de duivel, terwijl spelt gewoon een tarwesoort isquote:Op maandag 3 februari 2014 14:41 schreef Trusten het volgende:
[..]
Ja wel eens...maar als je wel je best probeert te doen op het gebied van voeding is het wel erg lastig. Stel je probeert e621 te vermijden (ik weet dat daar geen gegronde reden voor is, het is maar een voorbeeld) dan kan het in 10 vormen op de verpakking staan. Denk je er goed aan te doen om Zonnatura te kopen bijv, hebben zij het erop gezet als 'gistextract'. Je moet er haast een studie voor gevolgd hebben.
Of speltcrackers waar 1% spelt en 99% gewone bloem in zit enz. Van mij mogen ze dat best wat meer aan banden leggen. Net zoals dat iets niet zomaar boter mag heten of volkoren.
Jup, maar het kan nogal een vertekend beeld geven, want wil je alleen de toegevoegde suikers of ook de natuurlijke suikers aangeven? Appelsap mag wel zoet zijn, maar als ik citroenwater drink hoeft die totaal niet zoet te zijn.quote:Op maandag 3 februari 2014 12:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Misschien wat minder toevoegen? Ik zou het prima vinden als op elk product duidelijk stond hoeveel suikerklontjes eraan waren toegevoegd. Dat maakt niet alleen dat product transparanter, maar ook wat de voedingsindustrie als geheel bij je naar binnen probeert te smokkelen.
[..]
Bitter, zuur, dat mag allemaal niet. Het is een soort infantilisering van smaak, kinderen houden sowieso meer van zoet, maar ze zijn daarmee ook makkelijker te verleiden. Het zoet overheerst en dan proeven ze de rest nog nauwelijks. Dat wordt doorgetrokken naar de volwassenen.
Je kunt je kinderen wel proberen te leren eten en proeven, maar dan zit de factor gewenning je in de weg. Ik ben dus al behoorlijk ontwend en dan valt op wat die gewenning met je doet. Ik kwam laatst een bus suiker tegen die ik al jaren niet meer open had gehad en waarvoor ik een betere functie had gevonden. Dus ik gooi bijna een kilo weg en ga die bus afwassen, maar ik moest bijna kokhalzen van die vieze lucht die er vanaf kwam.
quote:Op maandag 3 februari 2014 08:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[knip]
Leuk toch? De Nanny state wordt steeds meer een Nagging Nanny, Over een paar jaar zien we dit bericht
Regering kan ongewassen sokken en onderbroeken tegengaan met wet'
LONDEN (ANP) - Als landen stinksokken en vieze onderbroeken willen tegengaan, moeten er strengere wetten komen om het dragen van stinksokken en vieze onderbroeken terug te dringen. Regeringen moeten mensen stimuleren om schone en versgewassen kleding te dragen en kunnen op die manier de wereldwijde vieze kleding probleem zelfs omkeren.
Dat blijkt maandag uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat ze heeft laten doen naar luchtjes. ,,Tenzij regeringen stappen ondernemen, zal de vrijheid van mensen vieze luchtjes blijven promoten", stelt Roberto De Vogli van de Universiteit van Californië. ,,Dat heeft desastreuze gevolgen voor de volksgezondheid."
Een van de maatregelen die de WHO aandraagt, is het vermeerderen van wasmiddel reclames die zijn gericht op kinderen.
Je voegt suiker toe voordat je het de markt op stuurt of je doet dat niet. Als je dan suiker toevoegt, laat het dan verplicht zijn duidelijk aan te geven hoeveel. Een soort 'ik zoet bewust'-logo.quote:Op maandag 3 februari 2014 16:01 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Jup, maar het kan nogal een vertekend beeld geven, want wil je alleen de toegevoegde suikers of ook de natuurlijke suikers aangeven? Appelsap mag wel zoet zijn, maar als ik citroenwater drink hoeft die totaal niet zoet te zijn.
Is suiker nu een probleem of toegevoegde suiker?quote:Op maandag 3 februari 2014 16:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je voegt suiker toe voordat je het de markt op stuurt of je doet dat niet. Als je dan suiker toevoegt, laat het dan verplicht zijn duidelijk aan te geven hoeveel. Een soort 'ik zoet bewust'-logo.
Natuurlijke suikers zijn het probleem namelijk helemaal niet. Zoetgekweekte spruiten en witlof zijn ook geen maatschappelijk probleem, slechts jammer.
Zou ik me wel in kunnen vinden. Bij de meeste producten zou je ongeveer wel kunnen weten of ze, als er geen suiker is toegevoegd, zoet zijn of niet. Nja, of dat er ooit gaat komen... kunnen ze beter eerst met zout doenquote:Op maandag 3 februari 2014 16:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je voegt suiker toe voordat je het de markt op stuurt of je doet dat niet. Als je dan suiker toevoegt, laat het dan verplicht zijn duidelijk aan te geven hoeveel. Een soort 'ik zoet bewust'-logo.
Natuurlijke suikers zijn het probleem namelijk helemaal niet. Zoetgekweekte spruiten en witlof zijn ook geen maatschappelijk probleem, slechts jammer.
Toegevoegde suiker. Dat is de makkelijke verleider, die zout, andere toevoegingen en de slechte kwaliteit verbergt, de suiker die mensen binnenkrijgen zonder ervoor te kiezen, waar hem de toenname van de inname in zit en die zo 'verslavend' is dat alles zoeter moet.quote:Op maandag 3 februari 2014 16:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is suiker nu een probleem of toegevoegde suiker?
In cola zit veel meer suiker omdat het anders te zout smaakt, want van zout ga je meer cola drinken. Maar voor zout zou het ook een goed idee zijn. Het is ook een beetje raar als je het vergelijkt met hoeveel en hoe groot er van alles op pakjes sigaretten moet staan, terwijl de voedingsindustrie al jaren wegkomt met het verbergen van ingredienten die je gezondheid ook kunnen schaden. En er wordt al gepraat over verboden enzo, zorg dan eerst dat de burger een geinformeerde keuze kan maken.quote:Op maandag 3 februari 2014 16:38 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Zou ik me wel in kunnen vinden. Bij de meeste producten zou je ongeveer wel kunnen weten of ze, als er geen suiker is toegevoegd, zoet zijn of niet. Nja, of dat er ooit gaat komen... kunnen ze beter eerst met zout doen
Je hebt het dus over smaak, en niet over gezondheidsaspecten, prima, maar dan hebben we dat duidelijk.quote:Op maandag 3 februari 2014 17:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Toegevoegde suiker. Dat is de makkelijke verleider, die zout, andere toevoegingen en de slechte kwaliteit verbergt, de suiker die mensen binnenkrijgen zonder ervoor te kiezen, waar hem de toenname van de inname in zit en die zo 'verslavend' is dat alles zoeter moet.
Als je een ananas koopt weet je dat die zoet is. Waarschijnlijk waren ze ooit minder zoet, maar je moet behoorlijk je best doen om met natuurlijke suikers net zoveel suiker binnen te krijgen.
.
Nee, van mij mag ook de ananas wel wat minder zoet gekweekt, net als de witlof en de spruiten, maar daar heb ik het niet over.quote:Op maandag 3 februari 2014 17:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt het dus over smaak, en niet over gezondheidsaspecten, prima, maar dan hebben we dat duidelijk.
Annanas heeft trouwens een 50-60 gram suiker per kilo volgens mij
Ja en een eetlepel visolie 3 kilo per jaar. Het gaat niet om de suiker, het gaat om vraatzucht + weinig beweging.quote:
quote:Op maandag 3 februari 2014 22:05 schreef DemonRage het volgende:
Ik zie de voedsel-en warenindustrie steeds meer verschuiven naar vervangers van koolhydraten (o.a. suikers) en vetten en die zijn dan weer op een andere manier ongezond voor je.
Bijvoorbeeld dit: Suikervrije gummyberen (lees vooral de reviews)
quote:Oh man...words cannot express what happened to me after eating these. The Gummi Bear "Cleanse". If you are someone that can tolerate the sugar substitute, enjoy. If you are like the dozens of people that tried my order, RUN!
...
BUT (or should I say BUTT), not long after eating about 20 of these all hell broke loose. I had a gastrointestinal experience like nothing I've ever imagined. Cramps, sweating, bloating beyond my worst nightmare. I've had food poisoning from some bad shellfish and that was almost like a skip in the park compared to what was going on inside me.
...
I felt violated when it was over, which I think might have been sometime in the early morning of the next day. There was stuff coming out of me that I ate at my wedding in 2005.
Een beetje zure sinaasappels, dat is elke keer weer een hele toer om die te vindenquote:Op maandag 3 februari 2014 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Jep, Pils is niet meer bitter, net als spruitjes, en joghurt mag niet meer zuur zijn dus staat het stijf van de suiker
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |