Ik snap je uitleg niet goed. Als er een seconde kan verstrijken is er toch al sprake van ruimte/tijd? Voordat die 1 seconde begint is tijd/ruimte en dus 'bestaan' niet van toepassing. Dus het heeft niet een eeuw, een jaar, een uur of seconde geduurd voordat het gebeurde. Tijd/ruimte was er gewoon toch? Want 'daarvoor' (hoewel je daar niet van kunt spreken) was het niets/nooit. Er was geen 'tijd' dat het heelal of iets er niet was. Je kunt niet aftellen naar die 1 seconde waar er iets gebeurt.quote:Op zondag 7 september 2014 17:38 schreef Salmannassar het volgende:
Waarover wij kunnen spreken duurt maar 1 seconde geleden verstreken glad wat afwijkingen heeft gehad klaar! Nee, dus. Zijn moet een plaats hebben in het geheel met daarin een halal boer weet ikveel wel 2.
2. Altijd = nietsnullspacetimecontinualways. Why need to know anyway how can do?
Het blijft voor veel mensen lastig om verder te denken dan de waarneming van de dagelijkse werkelijkheid op hun niveau, of dat nu is wat tijd is en wanneer het "begon" of dat materie vooral lege ruimte is.quote:Op woensdag 17 september 2014 14:34 schreef whuahahaha het volgende:
spreken van voor de big bang kan ik me in ieder geval niet voorstellen zonder dat er tijd verstrijkt
en tijd kan als ik het goed begrijp niet los gezien worden van ruimte
Als je spreekt van voor de big bang dan spreek je altijd van 'iets'. Ik ben benieuwd hoe de wetenschappers dit gaan oplossen.quote:Op woensdag 17 september 2014 14:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het blijft voor veel mensen lastig om verder te denken dan de waarneming van de dagelijkse werkelijkheid op hun niveau, of dat nu is wat tijd is en wanneer het "begon" of dat materie vooral lege ruimte is.
Ah, die noordpool metafoor is dus niet zo sterk als hij lijkt.quote:Op dinsdag 16 september 2014 08:24 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat dat wel een veelvoorkomend misverstand is, dat het zinloos is om je af te vragen wat er "voor de BB was". Zo zinloos is dat niet, alleen we hebben nog weinig inzicht in de theorie die zo'n vraag zou kunnen beantwoorden: kwantumgravitatie. Ik meen dat Hawking ooit es met die Noordpool-analogie kwam, maar eigenlijk is die nogal slecht. Tegenwoordig wordt er veel meer in termen van "effectieve veldentheorieën" gedacht.
Hmm... enig idee of dat dan ging over 4 ruimtelijke dimensies of 3 ruimtelijke dimensies + tijd zoals in dit universum?quote:Op vrijdag 19 september 2014 09:17 schreef pfaf het volgende:
De Scientific American van augustus had een stuk over 'voor de Big Bang', waarbij gesteld werd dat de BB ontstaan is als een zwart gat in een vierdimensionaal moederuniversum. Ik vond het niet bevredigend, maar ik heb er dan ook totaal geen verstand van.![]()
Ik denk dat laatste. Ik zou niet weten wat een zwart gat in een Euclidische ruimte zou moeten zijn. Iets als een naakte singulariteit oidquote:Op vrijdag 19 september 2014 09:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm... enig idee of dat dan ging over 4 ruimtelijke dimensies of 3 ruimtelijke dimensies + tijd zoals in dit universum?
1) Dat kun je met de Hubbleconstante uitrekenen, v=H*r. Maar om naar vraag 2 te gaan:quote:Op donderdag 25 september 2014 08:59 schreef Molurus het volgende:
Hmm... ik vraag mij net iets af:
Hoe snel dijt het universum eigenlijk uit? Stel dat we kijken naar 2 punten in de ruimte: hier en een punt, zeg, 1 miljoen lichtjaar hier vandaan. Hoe snel verwijderen die twee punten zich van elkaar?
En hoe klein moet de afstand zijn voordat dat theoretisch onmeetbaar wordt?
Dat is inderdaad het soort indruk waar ik naar op zoek was.quote:Op donderdag 25 september 2014 15:51 schreef Haushofer het volgende:
Mocht je Hubbles wet toepassen op de zon-aarde, dan zouden ze in de orde van 10^-7 m/s uit elkaar bewegen. Om een indruk te geven
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |