Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt Peterselieman, men kan zeker niet tegelijk vertrekken van spoor 1 en spoor 2 en de vertreksporen van beide stoptreinen omdraaien?
Nee. Beide treinen moeten over hetzelfde wissel. Je kunt wel nog wat tijd winnen door een van de treinen rechtdoor over spoortje 19 te leiden, terwijl de andere wel de normale route neemt. Ook voor bijplaatsingen die op het laatste moment gebeuren is dat extra doorgaande spoortje handig.
die IC van utrecht naar amsterdam van 00:25 zal 1 van de laatste geweest zijn (buiten nachtnet om) denk ik? die van 23:25 zat ik in en dat was 12 bakken virm.
verder een een aanbieding niet voor niks een aanbieding he daar kies je zelf voor. een losse whopper is bij de Burger King ook duurder dan een king deal dubbele menu
Op zondag 2 februari 2014 12:42 schreef gebrokenglas het volgende: Ik zou nooit gokken op de laatste trein. Altijd maximaal de een-na laatste pakken - als die uitvalt heb je dus dan nog een fallback.
Als er een fiets bij het station staat interesseert me het niet. Als ik aan het lamballen ben, wil ik de ena-laatste trein die aansluit op de bus in Enschede. Anders wordt het een half uur lopen en daar heb ik geen zin in
Op zondag 2 februari 2014 12:42 schreef gebrokenglas het volgende: Ik zou nooit gokken op de laatste trein. Altijd maximaal de een-na laatste pakken - als die uitvalt heb je dus dan nog een fallback.
klopt. Zo doe ik het ook wel eens en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.
verder een een aanbieding niet voor niks een aanbieding he daar kies je zelf voor. een losse whopper is bij de Burger King ook duurder dan een king deal dubbele menu
Dat dus. Zeuren over een aanbieding die je niet aanstaat is echte Hollandse azijnpisserij. Het gebeurt in de detailhandel wel vaker dat meer kopen goedkoper is dan minder kopen.
Verder vind ik het woordgebruik van Driek in zijn brief/klacht/site erg onprofessioneel voor iets wat je naar een directielid stuurt namens een rezigersbelangenorganisatie. Een virm-viertje is op de werkvloer een normale aanduiding, in een officiële klacht omschrijf je dat beter als een treinstel van het type virm bestaande uit vier rijtuigen.
Op zondag 2 februari 2014 12:42 schreef gebrokenglas het volgende: Ik zou nooit gokken op de laatste trein. Altijd maximaal de een-na laatste pakken - als die uitvalt heb je dus dan nog een fallback.
Die verstandige aanpak heeft er helaas voor gezorgd dat diverse vervoerbedrijven laatste ritten schrapten “wegens gebrek aan reizigers”…
Bovendien: via mobiel, om de keuze te maken tussen logeren of naar huis, gekeken of die late trein nog reed. Antwoord “ja”. Iets van 10 minuten later gearriveerd op het station, maar ook 10 minuten voor geplande vertrektijd, blijkt die trein te zijn opgeheven. Dan kun je de reiziger nul komma niets verwijten, ook niet zijn keuze om te kiezen voor een laatste aansluiting.
[ Bericht 1% gewijzigd door DriekOplopers op 02-02-2014 14:03:50 ]
Met statistiek kun je alles aan mekaar liegen. Met statistiek kun je alle terechte klachten wegcijferen. Het trieste echter, is dat ik zo’n 2 a 3 keer per week een retourreis maak, in afstand variërend van 30 tot meer dan honderd kilometer enkele reis. Pakweg eens per maand -over een tijdvak van vele, vele jaren- beleef ik een treinreis die de kenmerken heeft van het verhaal dat ik nu maar eens heb opgeschreven. Ik ben als persoon uiteraard maar een kleine steekproef, maar mijn vrouw beleeft hetzelfde, en ook adviseurs van MVBOV herkennen zich in dit beeld.
Dan is een opmerking over “een van de 5000 ritten” gewoon een schandelijke belediging aan het adres van de klant.
quote:
[..]
Dit overbodige zinnetje had ik opgeschreven om lollige opmerkingen over armoede en gierigheid voor te zijn. Wel of niet benoemen: het is per definitie altijd wel fout in de ogen van iemand.
Heb ik ook al eens gehad ja. "Doe kort voor vertrek de reisplanner-check!"
Sowieso al bedroevend dat dat kennelijk nodig is natuurlijk, maar ALS je dat dan doet, heb je er gewoon geen flikker aan. Als je de reisplanner-check doet "blijkt" er niets aan de hand, 3 minuten later blijkt je trein al een kwartier stil te staan met vaste remmen 10 km verderop
Dus bij de toezegging van de NS om (ook bij werkzaamheden) zorgvuldig om te gaan met de vereiste treinlengtes vallen wel vraagtekens te plaatsen.
N=1.
Kun je 100x zeggen dat statistiek niet deugt (ja, je kunt manipuleren. Maar is nu niet aan de orde), maar op een ervaring N=1 zo'n uitspraak durven te doen gaat veel te hard door de bocht.
Daarnaast: Als voorzitter van een club die voor Reizigers staat, op een enkele ervaring die je zelf hebt gehad, meteen de CEO mailen. Echt
Iemand aanspreken op een concreet voorbeeld van iets dat veel vaker fout gaat is een prima manier. Laat die directeur zich hier maar eens uitpraten. Waarom niet?
Ik vind dit ook een prima manier. Juist aan het einde van de dag, wanneer er weinig uitwijkmogelijkheden zijn, moeten dit soort dingen zorgvuldiger gaan. Er wordt nu een concreet voorbeeld gegeven van een treinreis die mis gaat.
Op zondag 2 februari 2014 14:21 schreef WhiteJoker het volgende: Ik vind dit ook een prima manier. Juist aan het einde van de dag, wanneer er weinig uitwijkmogelijkheden zijn, moeten dit soort dingen zorgvuldiger gaan. Er wordt nu een concreet voorbeeld gegeven van een treinreis die mis gaat.
Precies. En al helemaal omdat men bij de spoorwegen heeft beloofd veel beter om te gaan met langere treinen bij werkzaamheden. Terechte klacht