Dit is de juiste aanpak. Overigens kan verf op alkydbasis net zo goed. Als dei verf gedroogd is, zit er geen oplosmiddel meer in.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 09:36 schreef turbofokker het volgende:
Hoe kan ik dit het beste doen? Gewoon schuren schuren schuren totdat de verflaag én de beitslaag eraf is, daarna een laag grondverf, en dan 2 keer aflakken in de uiteindelijke kleur?
Maar niet op terpentine basis? Of is dat hetzelfde?quote:Op vrijdag 31 januari 2014 10:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is de juiste aanpak. Overigens kan verf op alkydbasis net zo goed. Als dei verf gedroogd is, zit er geen oplosmiddel meer in.
Ik weet niet wat voor oplosmiddelen er in alkydverf zitten, maar die alkydverf is terpetineverdunbaar. Vandaat de veronderstelling dat ie op terpetinebasis is (maar anders ruikt.......) en de begripsverwarring.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 10:35 schreef turbofokker het volgende:
Maar niet op terpentine basis? Of is dat hetzelfde?
Maakt het qua snelheid nog uit?quote:Op vrijdag 31 januari 2014 11:30 schreef turbofokker het volgende:
Wat is het voordeel van afbijtmiddel tov van schuren? Mijn vrouw is natuurlijk wel zwanger, dus neem aan dat die dampen niet echt gezond zijn? Niet dat zij het zware werk gaat doen natuurlijk
quote:Op vrijdag 31 januari 2014 11:30 schreef turbofokker het volgende:
Wat is het voordeel van afbijtmiddel tov van schuren? Mijn vrouw is natuurlijk wel zwanger, dus neem aan dat die dampen niet echt gezond zijn? Niet dat zij het zware werk gaat doen natuurlijk
Volgens mij is het spul nog nauwelijks te krijgen: vroeger bij de HEMA heb ik de laatste 2 potten gehaald. Het is i.d.d. smerig spul; schuren geeft overigens veel stof, dus bescherm personen tegen het stof (kan chemische verontreinigingen van de verf bevatten).quote:
quote:Op vrijdag 31 januari 2014 21:52 schreef turbofokker het volgende:
Maar. Iet alleen maar opschuren toch. De huidige verflaag moet er echt af toch? Zodat ik weer hout zie?
Begin met een P-60 en eindig met een P 120quote:Op vrijdag 31 januari 2014 22:49 schreef turbofokker het volgende:
Laatste vraag. Maakt het nog uit welke grofheid schuurpapier ik op m'n machine knal. Groffer gaat sneller lijkt me, maar kan dat kwaad?
Alstu:quote:Op zaterdag 1 februari 2014 09:40 schreef koffielepel het volgende:
Als je het uiteindelijk maar een keer met een fijne korrel na schuurt. Als het taaie verf is kun je misschien ook afbranden.
Foto's?
Mag ik jou even vet complimenteren met dit voorbereidende werk?quote:
Sorry hoor, maar dit is moeilijk doen terwijl het ook makkelijk kan. Dit soort adviezen wordt inderdaad in vakwinkels gegeven met als doel je zoveel mogelijk spul te verkopen.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 14:55 schreef hottentot het volgende:
- Oude verf laag afschuren
- Mits dikke beits laag op het hout deze ook afschuren
- Geschikte Hout primer (weten ze in de winkel wel)
- Grondlaag en aflakken
Eventueel kun je nog jachtlak o.i.d. gebruiken om een beschermende laag op het verf aan te brengen.
Dan hoop ik voor TS dat de verf op lange termijn goed hecht.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 15:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dit is moeilijk doen terwijl het ook makkelijk kan. Dit soort adviezen wordt inderdaad in vakwinkels gegeven met als doel je zoveel mogelijk spul te verkopen.
TS is goed bezig; alles eraf schuren. Daarna evt. ontwetten met thinner (wel buiten!!!) en darna de grond- en aflaklagen.
Waarom moet het ontvetten buiten? De kasten staan boven dus das wel een klus om alles naar beneden te slepen en daarna weer omhoog.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 15:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dit is moeilijk doen terwijl het ook makkelijk kan. Dit soort adviezen wordt inderdaad in vakwinkels gegeven met als doel je zoveel mogelijk spul te verkopen.
TS is goed bezig; alles eraf schuren. Daarna evt. ontwetten met thinner (wel buiten!!!) en darna de grond- en aflaklagen.
Thinner is zeer schadelijk om in te ademen, daarom alleen buiten gebruiken. Afhankelijk van de houtsoort kan je ook ammonia (minder schadelijk) of StMarc oid (niet schadelijk) gebruiken om te ontvetten.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 16:47 schreef turbofokker het volgende:
[..]
Waarom moet het ontvetten buiten? De kasten staan boven dus das wel een klus om alles naar beneden te slepen en daarna weer omhoog.
Normaliter ontvet je eerst voordat je gaat schuren, om te voorkomen dat je vet in het hout schuurt. Kaal geschuurd hout hoef je eigenlijk niet te ontvetten, tenzij je met je patatvingers heel die kast onder handen hebt genomen.quote:Op zondag 2 februari 2014 09:32 schreef turbofokker het volgende:
Maar welk spul ik ook gebruik (denk dat ik voor ammoniak ga), gewoon op een doek, en de kast afnemen ermee? En na het ontvetten hoef ik niet meer te schuren toch?
Het beste ontvet je voor het schuren. Maar als jij zo rigoreus schuurt, schuur je het vett ook wel weg. Dus als laatste fijn schuurpapier (P 180 of hoger) erover en zeer goed ontstoffen.quote:Op zondag 2 februari 2014 09:32 schreef turbofokker het volgende:
Maar welk spul ik ook gebruik (denk dat ik voor ammoniak ga), gewoon op een doek, en de kast afnemen ermee? En na het ontvetten hoef ik niet meer te schuren toch?
quote:Op zondag 2 februari 2014 11:14 schreef turbofokker het volgende:
Ok. Dus in mijn geval (zie foto) is het gewoon zaak zo door te gaan met schuren tot ik kaal hout heb zoals op de foto. Naschuren met fijne korrel. Dan goed stofvrij maken (met een stoffer?) en dan kan de grondverf erop?
Of de kast afzuigen met zo'n kopstukje op de stang, zo'n stoffer zeg maar?quote:Op zondag 2 februari 2014 11:43 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Zelf spuit ik schuurwerk altijd met de compressor stofvrij. Het valt me op dat er uit de hooutnerf dan nog heel veel stof komt. Met perslucht blaas je meer stof eruit dan met een stoffer erover vegen. Heb je geen perslucht, dan eventueel op z'n kop leggen, kloppen op het dak en weer afstoffen.
Wanneer 2 lagen grond doen, en wanneer niet dan? Het gaat om kaal hout. Ik heb alles afgeschuurd eerst, met schijf 60 - 100, en daarna nog een keer nageschuurt met 180.quote:Op donderdag 6 februari 2014 14:20 schreef usernaamvergeten het volgende:
Vergeet niet om even met een kleefdoekje over het te schilderen oppervlak te halen, dat zorgt ervoor dat de laatste beetjes stof niet in je verfwerk komen. Tussendoor schuren met p180 schuurpapier (handwerk). Twee lagen grond is in sommige gevallen aan te raden, dan dekt de aflak beter en hoef je minder lagen van de duurdere aflakverf aan te brengen.
Iemand een suggestie?quote:Op donderdag 6 februari 2014 15:59 schreef turbofokker het volgende:
Oh, en nog een vraag. Ik heb ook een kinderbedje helemaal afgeschuurd. Deze ga ik natuurlijk ook gronden en aflakken. Ik heb het bedje uit elkaar gehaald om te schuren. Is het raadzaam om het bedje in elkaar te zetten en dan te gronden en af te lakken, of het in losse onderdelen te doen, en daarna in elkaar te zetten?
Dat dus. Gewoon de tijd en de ruimte maken; je leert vanzelf de finesses, die elke keer weer verschillend blijken te zijn...quote:Op vrijdag 7 februari 2014 10:22 schreef koffielepel het volgende:
Had ik al gezegd dat je er geen studie van moet maken
Hoe bedoel je? Eerst helemaal gronden, dan in elkaar? Of kaal in elkaar en alleen de verbindingsstukken gronden en die nat tegen elkaar aan schroeven?quote:Op vrijdag 7 februari 2014 10:22 schreef koffielepel het volgende:
Persoonlijk zou ik het denk ik weer in elkaar zetten en tijdens de opbouw de aansluitingen en verbindingen in de grondverf zetten. Aflakken als het in elkaar zit.
Maat ondertussen heb je geen enkele vraag beantwoord...quote:Op vrijdag 7 februari 2014 23:21 schreef koffielepel het volgende:
geniaal topic dit.
Ik zou korrel 43.4 pakken, die gebruik ik zelf altijd. Maar,... Let op: doe wel een blauwe broek aan met witte sportsokken. Verder heb ik gemerkt dat ik het beste resultaat krijg als ik minstens een week van tevoren stop met seks en op de dag zelf begin met een broodje pindakaas.
Maar goed, dat ben ik.
P.s. Ik zou het zandstralen.
Maar serieus; als het nu redelijk glad is, licht opschuren met de hand. Alleen even raken met het schuurpapier is voldoende. Niet te ver doorschuren.
Als het nu nog wat ruw of licht opgehaard is dan iets grovere korrel. Niet te perfectionistisch doen, bewaar dat voor de 2e laag aflak.
En neem goed de droogtijden in acht. Droog en uitgehard zijn twee verschillende dingen.
quote:Op vrijdag 7 februari 2014 23:21 schreef koffielepel het volgende:
Maar,... Let op: doe wel een blauwe broek aan met witte sportsokken. Verder heb ik gemerkt dat ik het beste resultaat krijg als ik minstens een week van tevoren stop met seks en op de dag zelf begin met een broodje pindakaas.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |