Dit is de juiste aanpak. Overigens kan verf op alkydbasis net zo goed. Als dei verf gedroogd is, zit er geen oplosmiddel meer in.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 09:36 schreef turbofokker het volgende:
Hoe kan ik dit het beste doen? Gewoon schuren schuren schuren totdat de verflaag én de beitslaag eraf is, daarna een laag grondverf, en dan 2 keer aflakken in de uiteindelijke kleur?
Maar niet op terpentine basis? Of is dat hetzelfde?quote:Op vrijdag 31 januari 2014 10:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is de juiste aanpak. Overigens kan verf op alkydbasis net zo goed. Als dei verf gedroogd is, zit er geen oplosmiddel meer in.
Ik weet niet wat voor oplosmiddelen er in alkydverf zitten, maar die alkydverf is terpetineverdunbaar. Vandaat de veronderstelling dat ie op terpetinebasis is (maar anders ruikt.......) en de begripsverwarring.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 10:35 schreef turbofokker het volgende:
Maar niet op terpentine basis? Of is dat hetzelfde?
Maakt het qua snelheid nog uit?quote:Op vrijdag 31 januari 2014 11:30 schreef turbofokker het volgende:
Wat is het voordeel van afbijtmiddel tov van schuren? Mijn vrouw is natuurlijk wel zwanger, dus neem aan dat die dampen niet echt gezond zijn? Niet dat zij het zware werk gaat doen natuurlijk
quote:Op vrijdag 31 januari 2014 11:30 schreef turbofokker het volgende:
Wat is het voordeel van afbijtmiddel tov van schuren? Mijn vrouw is natuurlijk wel zwanger, dus neem aan dat die dampen niet echt gezond zijn? Niet dat zij het zware werk gaat doen natuurlijk
Volgens mij is het spul nog nauwelijks te krijgen: vroeger bij de HEMA heb ik de laatste 2 potten gehaald. Het is i.d.d. smerig spul; schuren geeft overigens veel stof, dus bescherm personen tegen het stof (kan chemische verontreinigingen van de verf bevatten).quote:
quote:Op vrijdag 31 januari 2014 21:52 schreef turbofokker het volgende:
Maar. Iet alleen maar opschuren toch. De huidige verflaag moet er echt af toch? Zodat ik weer hout zie?
Begin met een P-60 en eindig met een P 120quote:Op vrijdag 31 januari 2014 22:49 schreef turbofokker het volgende:
Laatste vraag. Maakt het nog uit welke grofheid schuurpapier ik op m'n machine knal. Groffer gaat sneller lijkt me, maar kan dat kwaad?
Alstu:quote:Op zaterdag 1 februari 2014 09:40 schreef koffielepel het volgende:
Als je het uiteindelijk maar een keer met een fijne korrel na schuurt. Als het taaie verf is kun je misschien ook afbranden.
Foto's?
Mag ik jou even vet complimenteren met dit voorbereidende werk?quote:
Sorry hoor, maar dit is moeilijk doen terwijl het ook makkelijk kan. Dit soort adviezen wordt inderdaad in vakwinkels gegeven met als doel je zoveel mogelijk spul te verkopen.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 14:55 schreef hottentot het volgende:
- Oude verf laag afschuren
- Mits dikke beits laag op het hout deze ook afschuren
- Geschikte Hout primer (weten ze in de winkel wel)
- Grondlaag en aflakken
Eventueel kun je nog jachtlak o.i.d. gebruiken om een beschermende laag op het verf aan te brengen.
Dan hoop ik voor TS dat de verf op lange termijn goed hecht.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 15:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dit is moeilijk doen terwijl het ook makkelijk kan. Dit soort adviezen wordt inderdaad in vakwinkels gegeven met als doel je zoveel mogelijk spul te verkopen.
TS is goed bezig; alles eraf schuren. Daarna evt. ontwetten met thinner (wel buiten!!!) en darna de grond- en aflaklagen.
Waarom moet het ontvetten buiten? De kasten staan boven dus das wel een klus om alles naar beneden te slepen en daarna weer omhoog.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 15:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dit is moeilijk doen terwijl het ook makkelijk kan. Dit soort adviezen wordt inderdaad in vakwinkels gegeven met als doel je zoveel mogelijk spul te verkopen.
TS is goed bezig; alles eraf schuren. Daarna evt. ontwetten met thinner (wel buiten!!!) en darna de grond- en aflaklagen.
Thinner is zeer schadelijk om in te ademen, daarom alleen buiten gebruiken. Afhankelijk van de houtsoort kan je ook ammonia (minder schadelijk) of StMarc oid (niet schadelijk) gebruiken om te ontvetten.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 16:47 schreef turbofokker het volgende:
[..]
Waarom moet het ontvetten buiten? De kasten staan boven dus das wel een klus om alles naar beneden te slepen en daarna weer omhoog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |