Voetbal. Geen mooiere sport dan deze.
Voetbal is passie en emotie. Veel techniek, maar ook fysiek contact niet schuwen. Af en toe eens een goede schouderduw uitdelen en een iets te laat ingezette sliding op je behaarde pootjes krijgen hoort daarbij. Het is incasseren en uitdelen. Zeker in het amateurvoetbal wordt er bij weer en wind gespeeld. Welke voetballer herinnert zich niet die loodzware effectbal die je bij barre weersomstandigheden als 7-jarige op je oor kreeg. Pijn lijden hoort erbij. "Niet janken, doorgaan want dan voel je er niets van!" riep de vader van een van je teamgenootjes die zich elke zaterdag voor jouw toedoen verkleedde als coach.
De laatste jaren wordt er nog weleens geroepen dat de mooiste sport ter wereld een mietjessport is. "Allemaal overbetaalde losers die al janken als ze een duwtje krijgen." Dit zou ik het liefst even rechtzetten.
quote:
Domme, ongefundeerde argumenten als "voetbal

" of "lekker met 22 man achter een bal aanrennen en achteraf lekker samen douchen

" geven dan ook het niveau aan van degenen die de diepgang van de sport niet er- en herkennen. Hersenloos. Blind. Vaak tokkies.
Natuurlijk distantieer ik mij van overbetaalde losers die janken om alles. Arjen Robben. Mietje pur sang. De échte voetballer, degene die verliefd is op het spelletje, op de passie en op de spanning, is het hiermee eens en zal dat dan ook toegeven. Maar scheer niet iedereen die de mooiste sport ter wereld beoefent over een met je zusjes haarlak besmeurde kam, want dat is abject en infaam.
Als je niet van voetbal houdt, dan kan dat. Vind ik onbegrijpelijk, maar oké. Even goede vriendjes. Maar stop alsjeblieft met het domme, inhoudsloze gebrabbel over voetbal als 'mietjessport', want je houdt het met die instelling nog geen helft vol in een wedstrijd bij de gemiddelde 8ste-klasser.
En na deze tackle op de enkels mag je gaan liggen kermen ja. Als je je aangesproken voelt in ieder geval.