Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 14:38 |
Wat is het? Transport Tycoon is een Tycoon-spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen, maar in de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, vervolgens diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail. Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD. Aangezien nagenoeg iedereen OpenTTD speelt, zal de OP verder niet uitwijden over TTDPatch. Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het? Je kan op deze pagina de laatste versie van OpenTTD downloaden. Alles zit inbegrepen, tegenwoordig hoef je niet meer de originele Transport Tycoon Deluxe-bestanden te hebben. Ik snap er helemaal niets van! Oke, dan volgt hier een korte tutorial. Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Klik hier voor een cargo-flow tabel. Voor het transport van goederen kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Over het algemeen worden treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen! Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil: 1. Bouw een depot in de juiste richting. 2. Klik op nieuwe voertuigen. 3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast. 4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder). 5. Klik op de Ga naar-knop. 6. Klik op een station. 7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station. 8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten. Ik wil meer winst! Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen, hiervoor maak je seinen (signals). Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers. Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen. Wederom een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is zo gemaakt omdat aankomende treinen dan naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden. Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter . Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen). Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off. Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje. Je kan voor kruisingen het bekende klaverblad gebruiken: Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt. Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar? Jazeker! • Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld. • Hier is een groot scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD. Handige links • Officiële website: http://www.openttd.org • Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable • SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/ • Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk • Server browser: http://www.openttd.org/en/servers • OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/Main_Page • Tutorial: http://wiki.openttd.org/Tutorial/Nl • Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net • Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net • Signal Guide: http://wiki.openttd.org/Seinen/Nl of http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en • Nieuwe graphics en voertuigen: http://grfcrawler.tt-forums.net/ Servers van FOK!kers • FOK!server (lingen.nu:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!kers! Wachtwoord: fokyou • Maarten 1t/m5 (openttd.servebeer.com:3977 t/m openttd.servebeer.com:3981) gehost door Maartena De grote OpenTTD-FAQ In spoiler om de OP niet zo lang te maken . De OP Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 14:39 |
Thx voor de link | |
ShevaJB | maandag 27 januari 2014 @ 14:59 |
Leuk spelletje dit, gaat veel tijd inzitten. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 15:06 |
is het slim om full load any cargo en unload all aan te hebben? | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 15:19 |
Unload all is nergens voor nodig als er vraag is bij een station, full load kan wel handig zijn bij bepaalde station, zoals die bij kolenmijnen. | |
Tjarda010 | maandag 27 januari 2014 @ 16:26 |
nieuwe topic -_- | |
Bart | maandag 27 januari 2014 @ 16:29 |
Full load altijd aanzetten. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 16:38 |
ty | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 17:18 |
Tenzij je natuurlijk een grote stad met een klein kutdorpje heb verbonden. | |
MaxMark | maandag 27 januari 2014 @ 17:24 |
Bij passagiersvervoer heb ik full load als enige eigenlijk nooit aanstaan. Kan soms nog wel even duren voordat, vooral de kleinere dorpjes, de trein hebben gevuld. En het vaker heen en weer rijden (al dan niet halfleeg om met weinig winst) helpt dan in ieder geval wel voor de groei van dat kleine dorpje. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, zo heb ik vaak (snelle) "express-treinen" die de hele map overgaan en die wil ik uiteraard niet leeg dat hele stuk laten rijden | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 17:39 |
Hoe vervang je te oude voertuigen als er geen upgrade naar een ander model mogelijk is? Op google vind ik niets. | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 17:43 |
Automatisch vervangen aanzetten in het hoofdmenu bij opties. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 17:45 |
thx. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 17:46 |
Vervangt hij ze dan als ze de max leeftijd hebben bereikt? | |
Tjarda010 | maandag 27 januari 2014 @ 17:52 |
Kan je instellen | |
mschol | maandag 27 januari 2014 @ 18:00 |
als ik dat doe krijg ik vaak dat er 1 maand 100% wordt opgehaald, maar door de lengte van de route er een hele maand niks opgehaald wordt | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 18:05 |
Daarom twee korte treinen in plaats van één lange, beter voor je rating. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 18:09 |
Ik heb een trein me5 7 karren en hij vervoert goods. Ik heb hem op full l9ad staan boj ophaleb en unlaod all bij afleveren. Toch rojdt hij altijf vol terug, op 1 keer na (1e keer 18000 income nu allen maar verlies) het loaden is zo klaar want hij zit altijd vol. Iemand? | |
Bart | maandag 27 januari 2014 @ 18:14 |
meer treinen bouwen... | |
Bart | maandag 27 januari 2014 @ 18:15 |
je toetsenbord is stuk? En mogelijk accepteert het unload station geen goederen. | |
Bart | maandag 27 januari 2014 @ 18:16 |
Ja oké, passagiers niet nee . Rest wel. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 18:28 |
ja mn touchscreen is vies. Maar hoe komt het dat hij het wel 1 x deed? | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 18:40 |
Of een station goederen of niet accepteert ligt aan de gebouwen die in de buurt van je station staan. Goederen worden geaccepteerd door huizen, kantoren, etc., die allemaal zonder pardon kunnen worden verwijdert door een gemeente. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 18:43 |
aahzo. Das kut | |
Irritatie100 | maandag 27 januari 2014 @ 18:44 |
Goede TT Ik raad aan - zeker als je beginner bent - om breakdowns uit te zetten, dan hoef je je treinen niet te vervangen. Ik speel zelf ook nog altijd zonder breakdowns moet ik bekennen. | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 18:44 |
Goederen gewoon naar de steden vervoeren, die willen ze altijd wel hebben. | |
Irritatie100 | maandag 27 januari 2014 @ 18:46 |
Wat ik trouwens ook altijd erg relaxed vind is om de catchment area van je station aan te zetten. Daarnaast om het landscape-menu te verbinden aan je railsbouwmenu. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 18:50 |
aah thx. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 18:51 |
heb ik gedaan. oil > goods > stad | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 18:51 |
Nee, stad zoals in minstens 10.000 inwoners, en dan het station dicht mogelijk bij het centrum proberen te plaatsen. | |
Peter | maandag 27 januari 2014 @ 18:52 |
Als je een station plaatst zie je wat die accepteert . | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 18:52 |
uhm als ik net begin zit ik met dorpjes van 200-300 man | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 18:52 |
i know | |
Peter | maandag 27 januari 2014 @ 18:53 |
En niet alles accepteert goederen.. Eerst je stations bouwen, daarna een lijntje er tussen aanleggen dus . | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 18:54 |
Op de stedenlijst kijken welke de grootste is. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 18:54 |
hij heeft het ook 1 x geaccepteerd. daarna was het over. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 18:54 |
die was 800 xD | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 18:55 |
Kan niet. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 18:57 |
kijk | |
Peter | maandag 27 januari 2014 @ 19:01 |
Op een map van 256x256 zeker? | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 19:02 |
Maak je kaart groter dan. | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 19:03 |
Zo hoort het te zijn. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 19:04 |
holy shit dat krijg ik niet eens op 2024x2024 ja het was een 256 x 256 map | |
Irritatie100 | maandag 27 januari 2014 @ 19:05 |
Ik speel het Nederland-scenario uit de OP. Zelf een aantal NewGRF's toegevoegd (FIRS en elke set waar het woord Dutch in voorkomt ), begindatum op 1850 en je hebt héél veel spelplezier moet ik zeggen | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 19:10 |
32bbp | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 19:12 |
me like :3 | |
Tjarda010 | maandag 27 januari 2014 @ 20:58 |
Verander je settings van steden kan je ook ergens vinden | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 21:41 |
Hmm, beetje last van een bottleneck. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 22:26 |
welke bottleneck ? xD | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 22:28 |
Dat ene stukje enkel spoor linksboven. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 22:29 |
lol is dat de fok kaart of singleplayer? | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 22:30 |
Singleplayer met NewGRF's. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 22:35 |
wat is dat? ohja. hoe krijg je dat mooie 32bbp ohja. ik kan de fok server niet vinden: :'o | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 22:43 |
Probeer nou eerst maar gewoon te spelen, daarna mag je klooien. | |
blow... | maandag 27 januari 2014 @ 22:44 |
sure | |
mschol | maandag 27 januari 2014 @ 23:39 |
welke grf heb je gebruikt? | |
Rezania | maandag 27 januari 2014 @ 23:47 |
zBase, FIRS, OpenGFX+ Trains, GRVTS 32bbp en OpenGFX BigGUI. | |
Rezania | dinsdag 28 januari 2014 @ 01:44 |
Weten jullie trouwens nog een goede gamescript? | |
Tjarda010 | dinsdag 28 januari 2014 @ 08:51 |
fok is 8bbp | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 18:43 |
Mijn eerste keer 100 miljoen euro winst per jaar met FIRS. Helaas is de inflatie wel iets van 1000% sinds ik begon. | |
blow... | woensdag 29 januari 2014 @ 20:05 |
hoe zetten jullie een main spoorlijn neer? die van mij kan of niet recht worden of is heel kort. | |
AdoraBelle | woensdag 29 januari 2014 @ 20:07 |
Wat lukt er niet dan? | |
blow... | woensdag 29 januari 2014 @ 20:09 |
een plek vinden waar ik een gigalange dubbele spoorlijn neer kan leggen zonder bochten of brekingen | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 20:13 |
Gewoon een lijntje trekken, boeie dat hij niet recht is. | |
AdoraBelle | woensdag 29 januari 2014 @ 20:15 |
Gewoon terraforming gebruiken en het zelf recht maken . Dat lukt in het begin natuurlijk niet omdat je dan inet genoeg geld hebt, maar dan zet je gewoon eerst een paar simpele verbindingen op om daar geld mee te verdienen. Uiteindelijk heb je dan wel genoeg geld voor ambitieuzere projecten en dan kun je meteen terraforming doen om het allemaal recht en gelijkmatig te maken. | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 20:16 |
Wat je kunt doen om een goed begin te hebben is de lijst met industrieën te openen, te sorteren op productie, en dan de kolenmijn die het meeste produceert op een energiecentrale die ver weg ligt aansluiten met treinen. | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 29 januari 2014 @ 20:19 |
Niet te ver weg, want anders heb je niet genoeg geld om daar te komen.
| |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 20:21 |
Moet je de lening op max zetten in advanced settings, je kunt een heel eind komen met een miljoen. | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 29 januari 2014 @ 20:22 |
Dat vind ik niet realistisch, dus ik begin altijd met max lening van 200k. | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 20:23 |
Nee, het is wel realistisch dat je een transportbedrijf op kan starten met 200k. | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 29 januari 2014 @ 20:25 |
Wel uitdagender. Geen idee hoe realistisch het is, maar banken zijn nu niet meer zo gul om geld uit te lenen, dus waarschijnlijk is die 200k nog veel. | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 20:33 |
Kom op zeg, voor 200k heb je 1 vrachtwagen en bouwketen als kantoor. | |
Bart | woensdag 29 januari 2014 @ 20:35 |
Scheelt wel dat de wegen er al liggen. | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 20:36 |
Dat wel ja. Maar 200k is dus niet erg realistisch. Sowieso is realisme ver te zoeken in dit spel qua financiën. | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 29 januari 2014 @ 20:40 |
Dat wel inderdaad. Daarom probeer ik er toch nog iets van te maken. | |
mschol | woensdag 29 januari 2014 @ 20:40 |
ik begin altijd met passagiers/post vervoer, en leg met dat geld een single track trein met kolen aan.. | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 20:41 |
Ik probeer passagiers vervoeren in het begin altijd te vermijden, hoopt zich altijd veel te snel op. Als ik ze goed wil vervoeren heb ik een groot ro-ro-station nodig, dat kan ik in het begin niet betalen. | |
mschol | woensdag 29 januari 2014 @ 20:41 |
wel per bus en vrachtauto he | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 20:42 |
Nog steeds te veel mensen. Meestal vervoer ik ze helemaal niet in een spel. | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 29 januari 2014 @ 20:42 |
Ik begon altijd eerst met vis en vervolgens met treintje voedsel naar stad. | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 20:43 |
Wat pas echt erg is is passagiers vervoeren met vliegtuigen. | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 29 januari 2014 @ 20:43 |
Ik heb vliegtuigen uitgezet. | |
mschol | woensdag 29 januari 2014 @ 20:44 |
weliswaar veel mensen, maar ik vind het prima vervoer waar flink winst opgemaakt kan worden (leg later meestal ook een treinrondje tussen 4-5 steden aan met een paar treinen waar alleen post en passagiers worden vervoerd ) | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 20:45 |
FIRS? Sinds ik het speel begon ik met recyclables, maar blijkbaar heb je die nog niet in 1950, dus nu eerst olie, chemicaliën en dan engineering goods naar de oil rig, waardoor het cirkeltje rond is. | |
mschol | woensdag 29 januari 2014 @ 20:46 |
ik vind het jammer dat je daar niet een extra bonus ofzo voor krijgt... | |
Bart | woensdag 29 januari 2014 @ 20:46 |
Absoluut. Het is winstgevender om staal uit Tokyo naar Amsterdam te vervoeren, dan uit IJmuiden . | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 20:46 |
Er zijn genoeg andere manieren om een shitload aan geld te maken. Deze enorme winst heb ik bijvoorbeeld zonder passagiers te vervoeren gehaald. | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 20:48 |
Extra bonus bij wat? Recyclables? Want engineering goods verhogen de productie van het olieplatform gewoon, wat weer de productie van chemicaliën verhoogt, wat weer de productie van engineering goods verhoogt. | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 29 januari 2014 @ 20:49 |
jep, FIRS inderdaad. | |
blow... | woensdag 29 januari 2014 @ 22:40 |
goede tip. een vriend van me (zelfde tijd begonnen als ik ) raadt aan om te beginnen met elektrische rails aangezien daar ook diesel en steam op kan maar niet andersom. is dat raadzaam? | |
blow... | woensdag 29 januari 2014 @ 22:41 |
> http://nl.wikipedia.org/wiki/Obligatie | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 22:41 |
In 1950 kan je geloof ik geen elektrische rails bouwen? | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 29 januari 2014 @ 22:42 |
Ik begin altijd eerst met gewone rail, omdat die goedkoper zijn, kan je altijd nadat je winst maakt, je track elektrificeren. | |
Peter | woensdag 29 januari 2014 @ 22:42 |
Zodra dat er is kun je ook elektrisch rijden, beetje onzinnig. Ik begin met ongeëlektrificeerd spoor, kun je makkelijk omvormen naar elektrisch en stoom en diesel kan daar op blijven rijden.. | |
blow... | woensdag 29 januari 2014 @ 22:45 |
we zijn begonnen in 1980 maar toen waren er nog geen elektr. treinen. maarja xD zijn maar iets duurder. ohja. ik heb nu 4 stations om een stad heen ( oost noors zuid west) en daar een spoor tussen met 1 trein die passagiers vervoert. dan gaat de groei van de stad sneller toch? er stonden eerst steeds maar 2 passagiers dus heb met stations van 1 x 1 het bereik groter gemaakt en nu staan er bij 3/4 steeds 23 en bij die laatste kon het bereik niet groter. | |
blow... | woensdag 29 januari 2014 @ 22:45 |
ah thx. steam ook toch? | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 22:47 |
In 1980 zijn er gewoon elektrische treinen hoor. Kan je zien door op de naam van de stad te klikken. | |
blow... | woensdag 29 januari 2014 @ 22:49 |
oh echt? Ben begonnen met steam maarja. Bedoek je dst ik kan zien hoe vaak die groeit? | |
Rezania | woensdag 29 januari 2014 @ 22:51 |
Ja, elke zoveel dagen. | |
blow... | woensdag 29 januari 2014 @ 22:54 |
aahzo. al mn stations zijn trouwens RoRo | |
blow... | woensdag 29 januari 2014 @ 23:04 |
waarom builden julie trouwens geen HQ? | |
blow... | donderdag 30 januari 2014 @ 17:22 |
volgens mij snap ik het | |
Rezania | donderdag 30 januari 2014 @ 17:23 |
Wat heb je eraan? Zijn dat niet een beetje veel treinen en bussen zo? | |
Irritatie100 | donderdag 30 januari 2014 @ 17:26 |
Een HQ genereert passagiers en ik geloof ook post. En het komt er naar mate je rijker wordt steeds groter en mooier uit te zien en genereert dan ook steeds meer. En het is gewoon leuk | |
blow... | donderdag 30 januari 2014 @ 17:28 |
neuh die maken niet zoveel winst maar daar zijn ze ook niet voor xD town grows every 12 days | |
blow... | donderdag 30 januari 2014 @ 17:30 |
voor winst heb ik dit. 1970 gestart. kan beter denk ik, maar vind het niet slecht voor zover. | |
blow... | donderdag 30 januari 2014 @ 17:39 |
het is nu zo erg dat ik meer bussen en treinen nodig heb eDIT: als ik breakdowns uit heb hoef ik treinen niet te vervangen toch? [ Bericht 2% gewijzigd door blow... op 30-01-2014 17:55:03 ] | |
Rezania | donderdag 30 januari 2014 @ 17:57 |
Nou ja, het is wel handig om oude modellen door nieuwere modellen te vervangen. | |
blow... | donderdag 30 januari 2014 @ 18:25 |
aah oke. En als er geen nieuwere zijn? | |
Luctor.et.Emergo | donderdag 30 januari 2014 @ 18:33 |
Dan hoeft het niet, hè. | |
blow... | donderdag 30 januari 2014 @ 19:06 |
maar als ze dan kapot gaan of te oud worden?? | |
bleiblei | donderdag 30 januari 2014 @ 19:09 |
Kapot gaan ze niet, want dat heb je uitgezet en oud maakt niet uit. Op de irritante messages na dan. | |
blow... | donderdag 30 januari 2014 @ 19:14 |
aah oke. En als je het aanhebt? Ik wil het nl wel graag aan. | |
Luctor.et.Emergo | donderdag 30 januari 2014 @ 19:26 |
Dan is het wel verstandig om ze te vervangen als ze oud zijn, want dan zal het aantal breakdown alleen maar toenemen. | |
blow... | donderdag 30 januari 2014 @ 19:27 |
ja maar hoe vervang je ze als er geen nieuwere zijn? | |
Rezania | donderdag 30 januari 2014 @ 19:35 |
Dan vervang je ze met het huidige model. | |
blow... | donderdag 30 januari 2014 @ 19:50 |
ooh oke. Ik zal eens kijken. | |
Rezania | donderdag 30 januari 2014 @ 19:51 |
Automatisch vervangen kan je instellen bij geavanceerde instellingen, dan worden oude treinen automatisch vernieuwt. | |
blow... | donderdag 30 januari 2014 @ 20:02 |
ah thx. dat wilde ik! bedankt allemaal D: | |
Rezania | vrijdag 31 januari 2014 @ 16:08 |
Er zijn vast betere manieren, maar het werkt. | |
#ANONIEM | vrijdag 31 januari 2014 @ 16:14 |
Ik ga het ook weer eens installeren. Is de Fok!server nog actief, en zo ja, heb ik nog iets van mods nodig? | |
Rezania | vrijdag 31 januari 2014 @ 16:17 |
Rezania | vrijdag 31 januari 2014 @ 16:18 |
Geen idee of hij actief is, maar NewGRF's die je nodig hebt kan het spel automatisch downloaden. | |
#ANONIEM | vrijdag 31 januari 2014 @ 16:55 |
Da's jammer had het graag tegen wat Fokkers willen opnemen | |
Peter | vrijdag 31 januari 2014 @ 17:16 |
FOK!server is actief, zie de OP (Die van Bart wel, van Maarten niet) | |
Rezania | vrijdag 31 januari 2014 @ 17:37 |
Ik heb nog 25 jaar om 53 actieve stations te bouwen, waarbij er per bus/trein/schip/vliegtuig minstens 20.000 euro winst per jaar moet worden gemaakt. Iemand een idee? | |
blow... | vrijdag 31 januari 2014 @ 17:42 |
is dat een quest ouzo? | |
Rezania | vrijdag 31 januari 2014 @ 17:46 |
Nee, maximale score. | |
#ANONIEM | vrijdag 31 januari 2014 @ 17:59 |
Kort en krachtig: Ik zou andere opties qua game overwegen. | |
Rezania | vrijdag 31 januari 2014 @ 18:07 |
Als je dit spel al uitdagend vindt kan je net zo goed patience gaan spelen. | |
Luctor.et.Emergo | vrijdag 31 januari 2014 @ 18:12 |
Je kan toch gewoon een spoorlijntje trekken en 53 stationnetjes maken. Er hoeft er nog geen treintjes te laten rijden toch? | |
blow... | vrijdag 31 januari 2014 @ 18:14 |
jawel want elke trein moet 20 k winst maken. | |
Bart | vrijdag 31 januari 2014 @ 18:15 |
bussen doe ik nooit, er zijn er altijd wel een paar die te weinig winst maken. | |
Luctor.et.Emergo | vrijdag 31 januari 2014 @ 18:21 |
Maar die trein die 20k winst maakt, hoeft die nieuwe stations toch niet aan te doen? | |
Rezania | vrijdag 31 januari 2014 @ 18:24 |
Alleen 'actieve' stations worden meegeteld volgens de beschrijving. Ja, kan natuurlijk een ring om een stad heen leggen, en dan 1 station, 1 spoor ,1 station, 1 spoor, etc., maar ja. | |
Rezania | vrijdag 31 januari 2014 @ 18:25 |
Ik heb een zooi bussen, de laagste winst daarbij is 35k of zo, maar dat is tussen twee haltes op grote afstand. In de stad wordt het een stuk lastiger ja. | |
Luctor.et.Emergo | vrijdag 31 januari 2014 @ 18:56 |
Wat is de definitieve van een actief station volgens het spel? | |
Rezania | vrijdag 31 januari 2014 @ 19:03 |
Dus ik denk dat er vracht moet worden afgeleverd of moet worden opgehaald. | |
Luctor.et.Emergo | vrijdag 31 januari 2014 @ 19:05 |
oh dat is wel jammer. | |
Rezania | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:45 |
Perfect score. | |
Rezania | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:50 |
En ja, ik vind dat bijzonder. Eerste keer dat het me lukt in de 10 jaar dat ik al TTD speel. | |
mschol | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:52 |
geld binnenharken gaat in een standaard game zo makkelijk dat ik echt niet om kijk naar een treintje met verlies | |
Bart | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:56 |
Het lukte mij ook nooit, tot ik ging kijken wat ik moest doen . | |
Rezania | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:57 |
Maar dan kan je geen perfect score halen! Ja, dit was dus ook mijn eerste keer dat ik keek wat ik moet doen. | |
mschol | vrijdag 31 januari 2014 @ 23:20 |
i really couldnt care less | |
Rezania | vrijdag 31 januari 2014 @ 23:46 |
Zo. Nu kan deze save de prullenbak in en kan ik weer opnieuw beginnen. | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 1 februari 2014 @ 10:21 |
Gefeliciteerd | |
Rezania | zaterdag 1 februari 2014 @ 14:37 |
Bedankt. Nu op zoek naar de volgende uitdaging, een gamescript of zo. | |
Rezania | zaterdag 1 februari 2014 @ 14:38 |
Of de onderhoudskosten van de infrastructuur aanzetten. | |
blow... | zaterdag 1 februari 2014 @ 14:42 |
de hele zee droogleggen D: | |
Rezania | zaterdag 1 februari 2014 @ 14:47 |
Nou nou, dat is moeilijk zeg. | |
blow... | zaterdag 1 februari 2014 @ 15:40 |
| |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:06 |
Doe die maar eens. | |
Bart | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:07 |
Dat ken ik helemaal niet . Kost dat veel? | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:08 |
Dat is echt belachelijk hoeveel dat kost. Althans dat vind ik. | |
Rezania | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:09 |
Het is dan best wel lastig om winst te maken, geeft een echte uitdaging. Had het een keer per ongeluk aangezet, gelijk failliet gegaan. | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:10 |
Is bij mij ook zo gegaan. | |
Rezania | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:10 |
Oh, zal even een voorbeeld geven, brb. | |
Bart | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:10 |
Hehe Keertje proberen dan maar. | |
Rezania | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:20 |
Blijkbaar is mijn netwerk nogal goed geoptimaliseerd. Maar het kan dus behoorlijk erg zijn. De kosten staan sinds 2051 aan, zoek de verschillen maar. | |
blow... | zaterdag 1 februari 2014 @ 17:08 |
kost dat maar 60 mil | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 1 februari 2014 @ 18:02 |
Dat heb je netjes gedaan dan. | |
Rezania | zaterdag 1 februari 2014 @ 18:14 |
Nou ja, was eerder een kwestie van ruimtegebrek, anders had ik het veel groter aangepakt om de efficiëntie verhogen. | |
Rezania | zaterdag 1 februari 2014 @ 18:16 |
Deze bijvoorbeeld, ik heb mezelf klem gebouwd. | |
Rezania | zaterdag 1 februari 2014 @ 21:57 |
Ik snap het niet. Ik speel nu met infrastructure maintainance aan, maar het is bij lange na niet zoveel als ik me kon herinneren. | |
JTT | zaterdag 1 februari 2014 @ 22:30 |
inflatie uitgezet? | |
Rezania | zaterdag 1 februari 2014 @ 22:41 |
Nee, die staat op 4% per jaar.. | |
JTT | zondag 2 februari 2014 @ 09:06 |
zoals je ziet kan je herinnering best kloppen: die kosten zijn bij mij bijna 20 keer zoveel als mijn inkomsten! Hoe het dan komt dat dat bij jou niet zo is, geen idee! Heb het spel maar niet opgeslagen... Hoe krijg je die mooie subtotalen ertussen? () | |
Luctor.et.Emergo | zondag 2 februari 2014 @ 10:21 |
Bij Geavanceerde instellingen, dan: Interface, Weergave-opties en dan: Groepeer uitgaven in bedrijfsfinanciënscherm: Aan | |
JTT | zondag 2 februari 2014 @ 10:43 |
Bedankt | |
Rezania | zondag 2 februari 2014 @ 14:29 |
Die overige kosten, damn! | |
Rezania | zondag 2 februari 2014 @ 14:46 |
Alle kosten staan op high, maar het stelt echt nog steeds niks voor in verhouding tot de omzet die je draait. | |
JTT | zondag 2 februari 2014 @ 15:23 |
Ja! Dat dat kan eigenlijk.. | |
JTT | zondag 2 februari 2014 @ 17:17 |
Is het waar dat HQ's passagiers en post produceren? En zo ja waar kan ik dan zien hoeveel? | |
Rezania | zondag 2 februari 2014 @ 17:20 |
| |
JTT | zondag 2 februari 2014 @ 17:22 |
ah zo! (maar wat heb je aan een bedrijfshoofdkwartier wat maar 8 passagiers produceert ) | |
Rezania | zondag 2 februari 2014 @ 17:24 |
Dit is info van de kleinste versie hè. | |
Bart | zondag 2 februari 2014 @ 17:31 |
accepteert, niet produceert | |
Rezania | zondag 2 februari 2014 @ 17:34 |
Nee, het produceert ook. | |
Bart | zondag 2 februari 2014 @ 17:36 |
ik zeg niet dat het niet produceert. Maar in dat plaatje gaat het over accepteren, niet produceren. | |
Rezania | zondag 2 februari 2014 @ 17:37 |
Er zit een limiet op accepteren? Dus ik kan geen trein met 1000 mensen ontladen bij een HQ alleen? | |
Bart | zondag 2 februari 2014 @ 17:42 |
Nee. Een station kijkt wat er allemaal binnen zijn bereik zit qua gebouwen. Zit er een huis met 1/8 passagiers, een kantoor met 3/8 en een hotel met 2/8, dan accepteert het geen passagiers. Komt er nog een hotel bij van 2/8, dan zit je op 8/8 dus gaat het station passagiers accepteren. Zelfde met post en goederen. Maar dat staat los van de productie. | |
JTT | zondag 2 februari 2014 @ 18:03 |
Niet waar! Ik heb een hoogste level HQ met een 5/8 voor passagiers en een 2/8 voor post. Het accepteert passagiers maar geen post. Dus het accepteren begint al als je over de helft bent. | |
JTT | zondag 2 februari 2014 @ 18:08 |
bewijs | |
Bart | zondag 2 februari 2014 @ 18:45 |
Post gaat toch met goederenhaltes? Dus dat is dan logisch dat je bushalte die niet accepteert. Weet het niet zeker, heb al jaren geen post meer vervoerd. Je kantoor is vier vakjes van elk 5/8 dus in totaal 20/8. | |
JTT | zondag 2 februari 2014 @ 20:53 |
Je hebt gelijk, post gaat alleen via goederenhaltes... Ik dacht dat dat per gebouw ging... Maar dan kan je dus wel een trein met 1000 mensen bij je hq ontladen... Of zie ik dat verkeerd? | |
Bart | zondag 2 februari 2014 @ 21:43 |
gelukkig, ik weet nog iets na twintig jaar dit spel spelen je kan een trein met tien miljoen passagiers ontladen daar. Het station accepteert passagiers, daar zit geen limiet op. Of het accepteert alles, of niets. | |
Rezania | zondag 2 februari 2014 @ 21:51 |
Weet iemand of het mogelijk is om treinen perron 1 als hoogste prioriteit te geven, daarna 2, vervolgens 3 en tot slot 4? Nu is het 4, 3, 2, 1, maar dat is niet handig als treinen vertrekken. | |
blow... | zondag 2 februari 2014 @ 22:12 |
probeer eens om de weg nog een keer te kruisen? Dan het rechte stukkie ertussen weghalen, dan is 1 het dichtstbij. | |
JTT | zondag 2 februari 2014 @ 22:22 |
Bouw een RoRo station. Hoef je je niet druk te maken over hoe treinen wegrijden... | |
Rezania | zondag 2 februari 2014 @ 22:33 |
Ja, doe ik ook meestal. Maar als een stad nog net ergens een mooie plek heeft voor een eindstation geef ik daar de voorkeur aan. | |
Rezania | zondag 2 februari 2014 @ 23:40 |
Waarom zou je trouwens pre-signals gebruiken als je path-signals kan gebruiken? Ik zie het voordeel niet. | |
JTT | maandag 3 februari 2014 @ 15:44 |
misschien kun je een voorbeeldje posten van zo'n stad? Krijg ik een idee van hoeveel ruimte er is voor het nieuwe spoordesign. | |
JTT | maandag 3 februari 2014 @ 16:15 |
Ik denk niet dat prioriteren gaat lukken, maar als je genoeg plaats hebt is dit misschien een oplossing voor sneller uit het station rijden: | |
BurnaBoy | maandag 3 februari 2014 @ 16:21 |
Ik bouw altijd roro stations, die hierboven zijn veel te inefficient | |
JTT | maandag 3 februari 2014 @ 16:27 |
| |
blow... | maandag 3 februari 2014 @ 16:45 |
Een vriend van me gebruikt ipv de 1e altijd de 6e. Kan dit.? | |
Rezania | maandag 3 februari 2014 @ 17:20 |
Helaas, heb het spel niet opgeslagen. | |
NJ | maandag 3 februari 2014 @ 17:24 |
Daarom dus. Zodat alles efficiënt verloopt. | |
Rezania | maandag 3 februari 2014 @ 17:25 |
Want daarmee kan je wel prioriteren? | |
BurnaBoy | maandag 3 februari 2014 @ 17:49 |
Stuk stad wegslopen heb ik nog nooit problemen mee gehad | |
NJ | maandag 3 februari 2014 @ 18:01 |
Nee, maar je zorgt ervoor dat de trein altijd het meest efficiënte station pakt en dat ze altijd een uitgang vrij houden, dus niet dat er per ongeluk geblokkeerd wordt. | |
JTT | maandag 3 februari 2014 @ 18:16 |
Nee, ik ook niet, maar dan moet je wel eerst het station bouwen. Anders staat de stad dat achteraf niet meer toe. bron: eigen ervaring Inderdaad | |
JTT | maandag 3 februari 2014 @ 18:21 |
Een spoorlijn van 2000 vakjes heen en terug moeten beseinen. | |
Peter | maandag 3 februari 2014 @ 18:23 |
Je kent het slepen he? | |
Luctor.et.Emergo | maandag 3 februari 2014 @ 18:24 |
Ctrl + slepen. Blijkbaar niet. | |
JTT | maandag 3 februari 2014 @ 18:32 |
Ja ik ken slepen maar 1 minuut lang pijltje omhoog en naar rechts ingedrukt houden is ook geen pretje. *geeuw* Wat doet ctrl+slepen dan? Ah ctrl+slepen die kende ik nog niet. Moet je nagaan hoeveel werk ik had kunnen besparen in de jaren dat ik al ttd speel [ Bericht 14% gewijzigd door JTT op 03-02-2014 18:37:16 ] | |
Luctor.et.Emergo | maandag 3 februari 2014 @ 18:38 |
Ik ken die ook pas sinds vorig jaar. Bij toeval in deze topic-reeks gelezen. | |
JTT | maandag 3 februari 2014 @ 18:40 |
GGelukkig ik ben niet dom | |
Rezania | maandag 3 februari 2014 @ 19:20 |
Ja kan natuurlijk ook gewoon een keer deze pagina lezen. https://wiki.openttd.org/Hidden_features | |
JTT | maandag 3 februari 2014 @ 19:26 |
Handig!!! | |
JTT | maandag 3 februari 2014 @ 19:49 |
Had eens zin om wat anders te doen... Heb heel toyland onder water gezet | |
Irritatie100 | maandag 3 februari 2014 @ 19:58 |
Zo ben ik er pas sinds kort achter dat je met ctrl+slepen ook schuin kan egaliseren. | |
JTT | maandag 3 februari 2014 @ 20:01 |
O dat wist ik dan wel.. | |
JTT | maandag 3 februari 2014 @ 20:02 |
video: | |
Rezania | donderdag 6 februari 2014 @ 20:55 |
Toyland Een keer gespeeld, nooit meer. | |
Tjarda010 | donderdag 6 februari 2014 @ 22:50 |
toyland failt domme optie | |
JTT | zaterdag 8 februari 2014 @ 14:42 |
Ja, Inderdaad. Daarom heb ik ook juist toyland onderwater gezet | |
JTT | zaterdag 8 februari 2014 @ 14:45 |
hoe doe je die welkomstteksten in een dedicated server | |
Tjarda010 | zaterdag 8 februari 2014 @ 16:55 |
met plugins? | |
JTT | zaterdag 8 februari 2014 @ 16:59 |
hoe wou je die in een dedicated server (geen grafische interface) krijgen? Weet iemand zowiezo een goede handleiding oid? Ik wil ook een dedicated server maar het wil maar niet lukken(zelfs niet na 1 week rotzooien) | |
Bart | zaterdag 8 februari 2014 @ 17:06 |
Openttd map -> scripts map -> bestand maken genaamd on_server_connect.scr openen in kladblok of iets dergelijks tekst toevoegen: say "Welkom op de FOK!server" say "Server-rules staan op http://lingen.nu/ttd/rules" say "Server-admin is Bart" | |
Bart | zaterdag 8 februari 2014 @ 17:13 |
Snelkoppeling maken naar openttd.exe eigenschappen van snelkoppeling openen -D toevoegen aan het eind van de opdrachtregel, bjivoorbeeld: C:\Program Files\Fokserver\openttd.exe" -D Klikken op snelkoppeling en je hebt een dedicated server draaien. eventueel in openttd.cfg dingen vooraf instellen onder kopje network: En uiteraard even de juiste port forwarden die je ingesteld hebt in openttd.cfg in je modem/router naar het interne IP van de pc waarop je de dedicated server hebt draaien. | |
#ANONIEM | zaterdag 8 februari 2014 @ 17:22 |
Moet je het natuurlijk wel weten. Maar..bedankt i.i.g voor de verwijzing. | |
JTT | zaterdag 8 februari 2014 @ 19:24 |
Dan krijg ik dit... ook bij -D binnen de aanhalingstekens | |
Bart | zaterdag 8 februari 2014 @ 19:26 |
spatie tussen de " en de -D? | |
JTT | zaterdag 8 februari 2014 @ 21:51 |
ook niet | |
JTT | zaterdag 8 februari 2014 @ 21:53 |
| |
Bart | zondag 9 februari 2014 @ 08:29 |
Uiteraard werkt dat, anders had niemand op de fokserver kunnen spelen . | |
JTT | zondag 9 februari 2014 @ 09:13 |
Jippie eindelijk het probleem van uit het vorige deel opgelost
| |
Tjarda010 | zondag 9 februari 2014 @ 13:17 |
ik wil je server joinen als die werkt jtt | |
Tjarda010 | zondag 9 februari 2014 @ 13:25 |
andere bedrijven verwijderen via ctrl + c | |
Rezania | zondag 9 februari 2014 @ 13:33 |
Dat is gewoon cheaten. | |
Tjarda010 | zondag 9 februari 2014 @ 13:45 |
als je een spel heb opgeslagen en je wilt als bedrijf 1 wrm niet dan ... | |
Peter | zondag 9 februari 2014 @ 14:44 |
Waarom zou je dan multiplayer starten? | |
Tjarda010 | zondag 9 februari 2014 @ 17:22 |
als je ver bent en je wilt je bedrijf houden ik heb ook deze fok map opgeslagen... | |
JTT | maandag 10 februari 2014 @ 21:14 |
Ik heb ze met de console eruit gegooid | |
JTT | maandag 10 februari 2014 @ 21:18 |
Sorry maar hij werkt alleen op mijn eigen netwerk om de ergernis op te lossen. Mag van mijn ouders geen poorten openzetten in de router | |
Bart | maandag 10 februari 2014 @ 21:26 |
je moet het ook niet vragen | |
Tjarda010 | maandag 10 februari 2014 @ 21:41 |
Gewoon doen alof of hun weten wat je bedoelt | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 15:27 |
Dat zou ik normaal ook nooit vragen maar mijn oom(die net als ik wel weet hoe je zo'n ding instelt) heeft er mijn ouders een wachtwoord op laten zetten | |
Bart | dinsdag 11 februari 2014 @ 15:28 |
Admin admin | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:27 |
Nee helaas... Heb er nog een zooi uitgeprobeerd(straatnaam, huisdier, namen ouders, hoofdletters, geen hoofdletters), maar geen van alle >100 doen het . Het enige wat ik verder ben is dat Admin is goedgekeurd . Ouders die een wachtwoord op hun router zetten | |
Bart | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:29 |
Dan gewoon vragen aan je ouders . | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:31 |
al geprobeeerd maar die denken dat er dan plots een virus komt. | |
Bart | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:35 |
Wijs ze op dit topic. Hallo ouders van JTT, er komt geen virus op de pc door de poort open te zetten naar OpenTTD. Die krijg je door vage bijlages in nog vagere mailtjes te openen, en door te klikken op vage linkjes op vage websites. Dit is een gerenommeerd spel wat niets van doen heeft met virussen. Ik heb de betreffende poort al 7 (ja zeven) jaar open staan om een server van OpenTTD te draaien, zonder een virus te krijgen. | |
Maringo | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:39 |
router resetten en je eigen wachtwoord erop zetten. | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 19:22 |
Ik weet het, je krijgt er geen virus van. Maar ik wil eigenlijk niet dat ze zien wat ik allemaal over ze zeg op dit forum. Dan mag het zeker niet meer... De router staat in de woonkamer. Dat zien ze meteen. Het spijt me, maar ik zie geen kans om een server online te krijgen | |
Irritatie100 | dinsdag 11 februari 2014 @ 19:31 |
Dit vraagt om drastische maatregelen: ga op jezelf wonen groetjes van de 24-jarige thuiswoner | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 19:40 |
groetjes van de 12-jarige( ) schoolgaande thuiswoner | |
Bart | dinsdag 11 februari 2014 @ 19:42 |
Gelukkig geen last meer van mijn ouders. Wel van mijn vrouw . groetjes van de 31-jarige getrouwde gamer die ook aandacht aan andere zaken moet besteden dan zijn pc | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 19:42 |
Maar wat nu? Edit: Wat zielig voor je, dat moet verschrikkelijk zijn... | |
Bart | dinsdag 11 februari 2014 @ 19:58 |
Best zielig ja . Ben je net lekker aan het gamen, moet je schaatsen kijken op de bank omdat ze samen wil zijn . Maar gelukkig heb ik 100% zeggenschap over de router . | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 20:01 |
Ik heb gelukkig 100% zeggenschap over de NAS en het Accesspoint(zijn 100% mijn eigendom), maar niet over de router... bah het hele netwerk is van mij behalve de router en een zielig klein 10/100 switchje van m'n vader | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 11 februari 2014 @ 20:02 |
Gelukkig is schaatsen allemaal al 's middags, dus hoef je het niet meer te zien, want je weet de uitslag al. | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 20:02 |
[ Bericht 100% gewijzigd door JTT op 11-02-2014 20:03:30 ] | |
Rezania | dinsdag 11 februari 2014 @ 20:03 |
Zoals bordspelletjes spelen met FOK!kers? | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 20:04 |
Ook leuk, maar OpenTTD gaat voor | |
Bart | dinsdag 11 februari 2014 @ 20:04 |
Ja dat is dan nog wel weer leuk . | |
Bart | dinsdag 11 februari 2014 @ 20:05 |
Succes met het aangaan van die discussie met mijn vrouw. | |
Rezania | dinsdag 11 februari 2014 @ 20:05 |
OpenTTD bordspel. | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 20:05 |
Wanneer komt het OpenTTD bordspel uit dan? | |
Rezania | dinsdag 11 februari 2014 @ 20:05 |
En er dan een turn-based strategy game van maken. | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 20:06 |
Leuk!!! Zullen we even een ontwerptopic starten? geintje | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 11 februari 2014 @ 20:13 |
Ik geef haar gewoon een linkje met de uitslag op FOK!. | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 11 februari 2014 @ 20:13 |
Klinkt als een leuk idee. | |
Rezania | dinsdag 11 februari 2014 @ 22:22 |
Die vliegvelden. | |
Rezania | dinsdag 11 februari 2014 @ 22:28 |
Best wel lastig om zo grote winst te maken. | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 22:45 |
die property maintenance | |
Rezania | dinsdag 11 februari 2014 @ 22:58 |
Ik had die extra grote vliegvelden niet moeten bouwen. | |
Rezania | dinsdag 11 februari 2014 @ 23:05 |
En toen was ik failliet. | |
Rezania | dinsdag 11 februari 2014 @ 23:05 |
Wel een mooie uitdaging zo, vliegtuigen zijn geen vliegende geldbomen meer. | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 23:08 |
Dat ga ik dus nooooit aanzetten... | |
Rezania | dinsdag 11 februari 2014 @ 23:09 |
Nou ja, ik heb niet echt het meest efficiënte netwerk. Heb bijvoorbeeld 100 kleine schepen, terwijl ik ook gewoon 10 grote kan nemen. | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 23:11 |
Alsnog zou ik het niet aanzetten. | |
Rezania | dinsdag 11 februari 2014 @ 23:22 |
Ik laat het lekker aan staan, geeft een mooie uitdaging. | |
JTT | dinsdag 11 februari 2014 @ 23:26 |
Kan ik begrijpen. Ik vind alleen dat het echte TTD gevoel dan weg is. Maar ieder zijn eigen mening. | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 12 februari 2014 @ 06:36 |
Ik moet het ook nog eens gaan proberen met dat aan. | |
JTT | woensdag 12 februari 2014 @ 14:48 |
En als ik dat aanzet moet ik opeens ¤20.000.000.000(ja 10 nullen) betalen, terwijl ik normaal maar ¤1.500.000.000 per jaar winst maak Vandaar. | |
Tjarda010 | woensdag 12 februari 2014 @ 15:00 |
Dat had ik ook maar vervolgens kan je ook opeens weer winst maken | |
Peter | woensdag 12 februari 2014 @ 15:09 |
Als je tarieven/vergoeding ook met zoveel omhoog gaan... | |
JTT | woensdag 12 februari 2014 @ 15:57 |
| |
Rezania | woensdag 12 februari 2014 @ 16:07 |
Nee, alleen de kosten stijgen. De verhouding is in de base game erg scheef, door de onderhoudskosten maak je de verhouding een stuk minder scheef. | |
Tjarda010 | woensdag 12 februari 2014 @ 21:07 |
of gewoon op goede klimaat zetten en langen afstanden | |
Rezania | woensdag 12 februari 2014 @ 21:10 |
Juist met lange afstanden is ongelooflijk veel te verdienen. Treinen die bijvoorbeeld makkelijk een winst van 40 miljoen euro per jaar hebben. | |
JTT | woensdag 12 februari 2014 @ 21:14 |
Die heb ik dan weer wel | |
Rezania | woensdag 12 februari 2014 @ 21:15 |
Ja, maar dat zorgt dus voor scheve verhoudingen. De kosten zijn bijna niet significant vergeleken met de enorme winst. | |
JTT | woensdag 12 februari 2014 @ 21:17 |
Dat is nou TTD zoals ik het ken | |
Rezania | woensdag 12 februari 2014 @ 21:18 |
Ja, leuk, maar dat is niet TTD zoals ik dat langer wil hebben. Gelukkig is dat het mooie van PC games, die kan je aanpassen naar hoe jij het wil hebben. | |
JTT | woensdag 12 februari 2014 @ 21:26 |
O, ik zit al ruim 400 jaar in een save zonder dat | |
JTT | woensdag 12 februari 2014 @ 21:26 |
400 speljaren | |
Tjarda010 | woensdag 12 februari 2014 @ 22:56 |
ik heb een save met 1000 speel jaren c.a 5000 treinen op een Network | |
Rezania | woensdag 12 februari 2014 @ 23:50 |
Ik heb nog nooit meer dan 120 jaar met hetzelfde spel gespeeld. | |
mschol | donderdag 13 februari 2014 @ 02:44 |
klopt eigenlijk geen reet van natuurlijk... maar daar erger ik mij al langer aan | |
Tjarda010 | donderdag 13 februari 2014 @ 17:01 |
Je moet toch ergens geld mee verdienen :3 | |
Tjarda010 | donderdag 13 februari 2014 @ 17:02 |
En zonder geld kom je in openttd niet echt ver | |
JTT | donderdag 13 februari 2014 @ 19:27 |
ik niet | |
JTT | donderdag 13 februari 2014 @ 19:28 |
ik heb er nu 2367 | |
Tjarda010 | donderdag 13 februari 2014 @ 20:13 |
jij hebt elke soort op een aparte spoor rijden ik heb alles door elkaar | |
JTT | donderdag 13 februari 2014 @ 21:10 |
Niet meer... Werd te druk op het passagiers post goederen spoor en het oliespoor dus daarom rijdt alles nu ook bij mij door elkaar. :p | |
JTT | donderdag 13 februari 2014 @ 21:11 |
X |