abonnement Unibet Coolblue
pi_136453607
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 21:55 schreef L0we het volgende:

[..]

Ja, je hebt altijd baas boven baas. Ik heb pas in een Lexus IS220D gereden, die gechipped was tot 240 pk. Dat rijdt ook wel ontzettend lekker...
Ik ben vorig jaar een beetje verwend met de Volvo's in vergelijking tot de Peugeots waar ik nu mee rijd. Geen slechte auto's hoor, maar ik zit een stuk fijner in een Volvo.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_136460292
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 08:07 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Mja, gul, gul. Het idee van een mobiliteitsbudget is volgens mij om niet zomaar leaseauto's te verstrekken, maar de werknemer uit te dagen slimmer om te gaan met vervoer. Uiteindelijk met het doel een besparing voor de werkgever te realiseren, dus de intentie is niet om gul te zijn en daar is niet zo veel mis mee. Het enige dat ik aangeef is dat het voor een werknemer best te doen is om voor die 800 euro een aardige auto te rijden.

Koop een 318d of 320d vanaf 07-2003 en je hebt een model waar alle dure technische kwaaltjes uit zijn. Je bent 3,5k kwijt voor de aanschaf dus meer dan 1k per jaar afschrijving zul je niet hebben.
1:17 bij 50k betekent zo'n 4k per jaar aan brandstof. 1k afschrijving en voor mijn part nog 1,5k onderhoud. Zit je op 6,5k terwijl je 9,5k uitbetaald krijgt aan mobiliteitsbudget. Da's toch 250 euro per maand extra in je zak stoppen. Lijkt me niet verkeerd, en per saldo een stuk beter voor de portemonnee dan een leasebak.
Dat is waar.
  zaterdag 8 februari 2014 @ 14:45:34 #78
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_136470042
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 21:35 schreef L0we het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook wel, tot ik mijn 1.6 16v ging rijden. Dat rijdt ook wel heel erg lekker!

[..]

Pick me! Ik weet niet of ik het voor weinig kan, maar daar kunnen we het altijd over hebben natuurlijk :P
Wat is je uurtarief en waar woont je huis?
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
pi_136480745
quote:
6s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 14:45 schreef Hyman het volgende:

[..]

Wat is je uurtarief en waar woont je huis?
Scherpenzeel woont mijn klusplek, voor de rest; zie dm
  zaterdag 8 februari 2014 @ 20:01:05 #80
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_136480793
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 08:07 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Mja, gul, gul. Het idee van een mobiliteitsbudget is volgens mij om niet zomaar leaseauto's te verstrekken, maar de werknemer uit te dagen slimmer om te gaan met vervoer. Uiteindelijk met het doel een besparing voor de werkgever te realiseren, dus de intentie is niet om gul te zijn en daar is niet zo veel mis mee. Het enige dat ik aangeef is dat het voor een werknemer best te doen is om voor die 800 euro een aardige auto te rijden.

Koop een 318d of 320d vanaf 07-2003 en je hebt een model waar alle dure technische kwaaltjes uit zijn. Je bent 3,5k kwijt voor de aanschaf dus meer dan 1k per jaar afschrijving zul je niet hebben.
1:17 bij 50k betekent zo'n 4k per jaar aan brandstof. 1k afschrijving en voor mijn part nog 1,5k onderhoud. Zit je op 6,5k terwijl je 9,5k uitbetaald krijgt aan mobiliteitsbudget. Da's toch 250 euro per maand extra in je zak stoppen. Lijkt me niet verkeerd, en per saldo een stuk beter voor de portemonnee dan een leasebak.
Maar dan zit je wel in een ouwe bak ipv een nieuwe auto :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_136481069
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 20:01 schreef daNpy het volgende:

[..]

Maar dan zit je wel in een ouwe bak ipv een nieuwe auto :)
een 11 jaar oude auto vind ik nog geen "ouwe bak". Maargoed, meningen verschillen daar nogal over ;)
pi_136492765
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 20:01 schreef daNpy het volgende:

[..]

Maar dan zit je wel in een ouwe bak ipv een nieuwe auto :)
Klopt. Maar als je ze naast elkaar zet kun je op diverse gebieden een vergelijking maken, en dan komt bij mij die 'ouwe bak' er lang niet altijd als slechtste vanaf. Genoeg 'nieuwe bakken' die rijden als een dweil en nog geen deuk in een pakje boter rijden.
Schip ahoy!
  zondag 9 februari 2014 @ 09:45:23 #83
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_136495590
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 20:08 schreef L0we het volgende:

[..]

een 11 jaar oude auto vind ik nog geen "ouwe bak". Maargoed, meningen verschillen daar nogal over ;)
Verschil is in 10+ jaar toch wel degelijk merkbaar.
Uiteraard is de E46 zoals P__P deze bedoelde nog geen 'oude bak', maar nog niet voorzien van de nieuwste dingen zoals ze nu in de showroom staan :)

@P__P: Wel in je eigen klasse blijven vergelijken, een Suzuki Alto wint het ook van een Trabant ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_136495799
Haha klopt. En ben het deels met je eens dat je in klasse moet vergelijken. Maar in het kader van bovenstaande moet je ook budgetten vergelijken. Wat kun je rijden voor een mobiliteitsbudget van 800 euro? Een oudere auto met voldoende vermogen en iets in je zak steken, of een nieuwe auto met amper vermogen waarbij je onder de streep ook weinig overhoudt.

Het is constant afwegen: zowel qua klasse, als qua financiën. Want het uitgangspunt is nu om zoveel mogelijk auto te hebben voor dat budget, niet om binnen een bepaalde klasse te blijven :)
Schip ahoy!
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 10:36:28 #85
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_136496185
Weet iemand hier of je bij een garage kan laten checken hoe je distributieriem erbij staat zonder deze perse meten te vervangen? En hoe duur is 't als je dat effe laat checken?

Ik heb namelijk een Opel astra 1.6i gekocht uit 1999 die in prima staat is, apk heeft tot januari volgend jaar en 130k gelopen heeft (is mijn eerste auto). Echter in het onderhoudsboekje vind ik nergens terug of de distributie ooit vervangen is en de garage waar ik 'm gekocht heb zegt dat zij 'm in ieder geval niet vervangen hebben.
Kan je het eventueel merken als je ermee rijdt dat de distr.riem versleten is? En zo ja hoe merk je dat?
pi_136496423
Dat is niet te merken. Hoe lang is de auto bij de vorige garage in onderhoud geweest? Als dat een jaar is, zegt het natuurlijk niet zo veel.

Interval voor een Astra G is 60k of vier jaar, dus misschien sowieso niet verkeerd om te doen, kun je weer een tijdje vooruit.
Schip ahoy!
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 10:55:07 #87
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_136496589
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 10:47 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat is niet te merken. Hoe lang is de auto bij de vorige garage in onderhoud geweest? Als dat een jaar is, zegt het natuurlijk niet zo veel.

Interval voor een Astra G is 60k of vier jaar, dus misschien sowieso niet verkeerd om te doen, kun je weer een tijdje vooruit.
Nee hij heeft maar 1 eigenaar gehad voor mij en heeft slechts een maandje ofzo bij die garage gestaan..... Maar als ie dus nooit vervangen is, en dus rond de 60k al vervangen had moeten worden dan is het eigenlijk een rijdende tijdbom met mijn 130k :(

Enig idee wat het me gaat kosten om te vervangen?
  zondag 9 februari 2014 @ 12:47:52 #88
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_136499508
euro of 400 a 500 ? meestal vervangen ze ook meteen de waterpomp omdat toch alles losligt, en het dan eigenlijk alleen de kosten van de pomp extra is.
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 12:49:47 #89
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_136499570
Scheisse dat is een duur grapje :-/
pi_136499798
Volgens mij moet het bij een Astra wel meevallen. Onder de 500 euro moet je wel weg kunnen komen, want de onderdelen zijn voor een eurootje of 200 wel te krijgen (garage zal de waterpomp en de spanrollen meteen meenemen).

Die tijdbom heb je overigens wel zelf gekocht. Distributie wordt niet voor niets vaak nagevraagd vóór de koop en is dan ook regelmatig een onderhandelingspunt.
Schip ahoy!
  zondag 9 februari 2014 @ 12:58:04 #91
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_136499879
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 12:55 schreef Piet__Piraat het volgende:
Volgens mij moet het bij een Astra wel meevallen. Onder de 500 euro moet je wel weg kunnen komen, want de onderdelen zijn voor een eurootje of 200 wel te krijgen (garage zal de waterpomp en de spanrollen meteen meenemen).

Die tijdbom heb je overigens wel zelf gekocht. Distributie wordt niet voor niets vaak nagevraagd vóór de koop en is dan ook regelmatig een onderhandelingspunt.
bij een DB riem wissel zou ik altijd de spanrollen meenemen! dan eerder de waterpomp achterwege laten, al kost die maar 40 euro ofzo?
pi_136499913
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 12:58 schreef gateway het volgende:

[..]

bij een DB riem wissel zou ik altijd de spanrollen meenemen! dan eerder de waterpomp achterwege laten, al kost die maar 40 euro ofzo?
Mee eens, maar sommige cheapo's willen het wel eens skippen. Met alle mogelijke gevolgschade...
Schip ahoy!
  zondag 9 februari 2014 @ 13:12:45 #93
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_136500398


Distributieriemen, ken je die eten?
Zelfs als mijn distributietandwiel stuk gaat, gaat er alsnog niets kapot _O_
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
pi_136513356
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 10:47 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat is niet te merken. Hoe lang is de auto bij de vorige garage in onderhoud geweest? Als dat een jaar is, zegt het natuurlijk niet zo veel.

Interval voor een Astra G is 60k of vier jaar, dus misschien sowieso niet verkeerd om te doen, kun je weer een tijdje vooruit.
Zou je dan in ieder geval kunnen stellen dat de riem minstens 1 maal vervangen is, bij 60k? Als ie nu 130k gelopen heeft, lijkt mij niet dat de auto het redt op 1 riem 130k lang. En dan rest de vraag of ie daarna nog vervangen is. Of zou dit geen veilige redenering zijn? :P
  zondag 9 februari 2014 @ 17:59:06 #95
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_136513975
Nissan wil hier 670 voor de distributieriem exclusief waterpomp :'). In het meest ongunstigste geval heb ik nog 20k te gaan voordat hij moet en dan ga ik mooi naar een andere garage toe. Die wou het wel voor 350 doen. :). Idioot verschil eigenlijk
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_136516481
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:43 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Zou je dan in ieder geval kunnen stellen dat de riem minstens 1 maal vervangen is, bij 60k? Als ie nu 130k gelopen heeft, lijkt mij niet dat de auto het redt op 1 riem 130k lang. En dan rest de vraag of ie daarna nog vervangen is. Of zou dit geen veilige redenering zijn? :P
Dat zou kunnen kloppen, maar zeker weten doe je het niet... je zal maar net die goede riem hebben die het wel al een tijd lang goed doet.

Plus dat de garage het nu niet weet, dus zal die riem de afgelopen jaren in elk geval niet vervangen zijn. Ik zou 'm altijd doen dus.
Schip ahoy!
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 19:23:58 #97
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_136517492
Idd, beter neem ik geen risico. Ik heb al een offerte aangevraagd voor vervanging....
pi_136525159
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:01 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Dat zou kunnen kloppen, maar zeker weten doe je het niet... je zal maar net die goede riem hebben die het wel al een tijd lang goed doet.

Plus dat de garage het nu niet weet, dus zal die riem de afgelopen jaren in elk geval niet vervangen zijn. Ik zou 'm altijd doen dus.
Hmm ja dat is waar. En bij zo'n d-riem moet je eigenlijk geen risico nemen. Doe jij het ook altijd precies op tijd? X-aantal jaar of x-duizend km? Of heb je een ketting. :P
pi_136525176
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:23 schreef dick_laurent het volgende:
Idd, beter neem ik geen risico. Ik heb al een offerte aangevraagd voor vervanging....
Bij een universele garage? Of de dealer?
pi_136527198
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 21:30 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Hmm ja dat is waar. En bij zo'n d-riem moet je eigenlijk geen risico nemen. Doe jij het ook altijd precies op tijd? X-aantal jaar of x-duizend km? Of heb je een ketting. :P
Ik heb de luxe van een ketting, maar zou het anders wel op basis van de km's doen ja. Dat komt niet op 2k, maar wel op 10k. Je kunt er vaak prima een stukje overheen, maar je zal maar net de pech hebben dat dat ding dan toch knapt, dan sla je jezelf voor je kop dat je 'bespaard' hebt. Vooral omdat de meeste mensen gedurende het hele bezit van een auto, hooguit één of twee keer aan de beurt zijn voor die riem. Het is niet zo dat de termijn fors oprekken aan het eind van het bezit duizenden euro's besparing heeft opgeleverd; de uitgave is alleen uitgesteld.

Ik doe het met regulier onderhoud ook altijd netjes op tijd. Kennis van me plakt er makkelijk nog 5 of 10k achteraan. Ik ben altijd op tijd. Als de auto dan een keer in de soep loopt, weet ik dat het in elk geval niet aan een besparing van een paar tientjes heeft gelegen (want dat is het: een beurtje kost me een 1 à 1,5u tijd en 80 euro onderdelen).
Schip ahoy!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')