quote:De examendieven van het Ibn Ghaldoun hebben vijfmaal op klaarlichte dag en onder schooltijd ingebroken. De examens werden voor 20 tot 250 euro verkocht, niet alleen in Rotterdam, maar ook in Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Dat meldt het AD vandaag.
Uit het politiedossier, dat door het AD is ingezien, blijkt ook dat docenten bij het uitdelen van de examenopgaven hebben gemerkt dat de pakketten geopend waren geweest.
Superlijm
Na de diefstal uit de kluis van de Rotterdamse islamitische school namen de scholieren de papieren mee naar huis, waar ze werden gefotografeerd en vervolgens met superlijm van de bouwmarkt werden dichtgelijmd. Daarna gingen ze weer terug in de kluis van de school.
De scholieren konden kinderlijk eenvoudig binnendringen. Bij het technieklokaal lag altijd een ladder. Ze liepen naar het dakluik boven de 'kluiskamer', niet meer dan een bezemkast met een verzwaarde deur. Bij een van de inbraken hoorden leerlingen en een huiswerkbegeleider het geluid van het dakluik dat werd geforceerd.
Codetaal
De dieven zochten in bibliotheken de antwoorden op de vragen. Ze communiceerden in codetaal via hun telefoons. Uiteindelijk zou een van de verdachten de examens (vwo, havo en vmbo) hebben aangeboden in bibliotheken in Utrecht, Den Haag en Amsterdam.
Justitie verdenkt zeven leerlingen van het Ibn Ghaldoun van betrokkenheid bij de diefstal, onder wie de zoon van een natuurkundeleraar van de school. Nu blijkt dat ook een zoon van een tweede medewerker, een systeembeheerder, is aangehouden.
Docenten in paniek
Leraren van het Ibn Ghaldoun hebben tijdens de examens gemerkt dat de pakketten met de eindtoetsen geopend waren geweest. De pakketten waren opvallend goed dichtgelijmd, waardoor ze soms nauwelijks open te krijgen waren. Ook was één pakket zichtbaar beschadigd. Volgens de aangehouden scholieren raakten op verschillende examendagen docenten in paniek toen ze in de gymzaal de dichtgelijmde pakketten openden. De school heeft dit niet aan de onderwijsinspectie gemeld.
http://www.ad.nl/ad/nl/13(...)0-tot-250-euro.dhtml
-- UPDATE --quote:Op zaterdag 22 juni 2013 07:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vijfmaal ingebroken op klaarlichte dag, nog een zoon van een medewerker hierbij betrokken, verspreiding in verschillende grote steden, docenten op de hoogte van openbreken examens.
Maar waarom in hemelsnaam niet zoiets melden? En hoezo stilzwijgend blijven toen dat eerste examen Frans aan het licht kwam? Toen moesten ze toch zeker allemaal geweten hebben hoe de vork aan de steel zat? En dan nog in de media roepen 'van niets te weten'.
Hoe zit het trouwens met die klokkenluider? Ik hoop toch dat hij niet vervolgd wordt. Zonder hem was dit allemaal nog wel een paar jaar onbekend gebleven!
quote:Op zaterdag 25 januari 2014 15:01 schreef LXIV het volgende:
De wantoestanden aan de Ibn Galdoenschool blijken erger te zijn dan eerst verwacht. Het was niet enkel een klein beetje diefstal, fraude en terreur. Leraren van niet-islamitische komaf werden stelselmatig gedwarsboomd en geterroriseerd.
Bronquote:Het is de meest besproken schoolklas van Nederland: 6 vwo van het Ibn Ghaldoun, verantwoordelijk voor de grootste examenroof ooit. Hoe kon het zo misgaan? Ze mochten probleemloos hun gang gaan, blijkt uit nieuwe documenten in het strafdossier dat het AD inzag. De klas stond boven de wet op school, want 6 vwo móest en zou de eindstreep halen. Desnoods met spieken en onderhandelen over cijfers. Maandag staan elf scholieren voor de rechter.
Dat de leerlingen van 6 vwo van het Ibn Ghaldoun in augustus 2013 aan hun examenjaar beginnen, mag een wonder heten. De meesten kampen met een 'taalachterstand', sommigen zijn 'aartslui'. Enkelen hadden nooit over mogen gaan. 'Het niveau was schokkend. Ze waren niet gewend om huiswerk te maken, om te lezen, om te werken in en buiten de les.'
Aldus hun docenten. Want na de geruchtmakende eindexamenroof zijn ook zij bevraagd door de politie. Dat levert niet alleen een beeld op van een brutaal stel pubers, maar ook van een klas met een status aparte. De twintig jongens en meisjes vormden het prestigeklasje van de school. Een succesvolle vwo-klas, zeker op een geplaagde islamitische school. En dus wordt er van alles door de vingers gezien.
Een 4 wordt een 6 na wat 'ritselen en onderhandelen'
Cijfers van leerlingen worden gewijzigd, zodat ze over kunnen. Een 4 wordt met een beetje 'ritselen en onderhandelen' een 6. Er wordt volop gespijbeld, maar men kijkt de andere kant op.
Ook als 6 vwo dwars is. Bij Nederlands gaat het mis. De docente, een autochtone, wordt niet gepruimd door 6 vwo. Het jaar is nog maar koud begonnen, of ze krijgt opmerkelijke kritiek. 'Waarom moeten wij Nederlands leren, terwijl we dat misschien niet eens willen gebruiken?' En: 'U denkt toch zeker niet serieus dat de Holocaust heeft plaatsgevonden?'
Boze imam
Als de lerares Nederlands de kinderen De Verbouwing van Saskia Noort laat lezen, staan zes leerlingen van de klas een paar dagen later voor haar neus. Ze weigeren.
In het boek staat een passage over een vinger die langs een hals naar de borst glijdt. Dat kan niet, vinden ze. Het boek is 'smerig', 'pervers'. Als de docente Het Gouden Ei als alternatief biedt, staat er een paar dagen later een imam voor haar neus. In gebrekkig Nederlands maakt hij duidelijk dat hij hier niet van gediend is.
Racistisch en anti-islamitisch
De lerares Nederlands mag geen uitdrukkingen gebruiken met het woord 'hond' erin. Beledigend, oordelen leerlingen. Ze wordt 'racistisch en anti-islamitisch' genoemd. Het gros van de groep is uitgesproken islamiet. Wanneer de docente de klas wil laten analyseren waar het succes van Geert Wilders vandaan komt, breekt er zelfs een staking uit. In de kantine wordt een handtekeningenactie gehouden om de lerares weg te krijgen. Iedereen die niet tekent is 'een slechte moslim'.
Als het schoolbestuur er niet van wil weten, worden de ouders in stelling gebracht. Die komen naar de open dag om verhaal te halen. Dan wordt het helemaal bont.
Inbraak bij huis lerares
Een van de ouders schreeuwt tegen de leerkracht. De man maakt haar uit voor racist, zegt dat ze haar zoon 'seksueel geïntimideerd' heeft en bedreigt haar. Als hij woest vertrekt, spuugt hij de lerares in het gezicht. Die doet aanvankelijk aangifte bij de politie, maar trekt deze in als er 's avonds bij haar thuis wordt ingebroken. Als de docente uiteindelijk is weggepest, viert 6 vwo het als een overwinning.
Hun cijfers geven echter geen aanleiding voor een feestje. Al na de eerste toetsen worden de leerlingen nerveus. De cijfers zijn bagger. Brutaal als ze zijn, laten ze het er niet bij.
Als Lyas een 1,1 scoort voor een schoolonderzoek, haalt hij zijn vader erbij. Pa Azzedin is systeembeheerder op de school, dus die kan wel even verhaal halen bij de docente, immers zijn collega. Tegen de lerares zegt Azzedin doodleuk dat Lyas de toets niet heeft gemaakt. Dat hij het over mag doen. Hij eist het. Als de docent weigert, krijgt ze de wind van voren. 'Hij zei dat ik zijn zoon kapot maakte en dat ik hem kapot maakte.'
Opvallend hoge cijfers
Wanneer kort daarna weer schoolonderzoeken worden afgenomen, wordt nog meer duidelijk dat leerlingen heel ver gaan om hoger te scoren. Terwijl er bij het vak Nederlands erbarmelijke cijfers (1, 4, 1.1, 5.9) zijn gehaald, wordt er nu ineens gescoord. Safae haalt een 9.8, Anass aan 8.8, Lyas een 8.
De lerares vertrouwt het niet en gaat op onderzoek uit. De toetsen blijken een week voordat ze gemaakt zouden worden, in een kast te zijn gelegd. Rector Bart Renders vindt de hoge cijfers ook 'onwaarschijnlijk' en vermoedt fraude. Toch, zegt hij, valt er niets te bewijzen. Ze moeten het maar laten 'rusten'. De resultaten tellen mee.
Wat men niet kan bewijzen, zal later - na de examenroof - duidelijk worden. Anass B. en Lyas C. hebben de proefwerken inderdaad gestolen.
Sowieso geloof en onderwijs gaan niet samenquote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:26 schreef mapima het volgende:
[..]
Zou best kunnen, ik kwam pas jaren later erachter dat dat niet de meest representatieve scholen zijn in Leiden en omgeving. Het valt me wel op dat vooral katholieke scholen in Leiden vaak niveau 0 zijn, en protestantse vaak nog wel netjes zijn maar wel modern.(al zijn er vooral basisschooluitzondering van protestante scholen daar...)
Atheïstisch subjectief standpunt.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:30 schreef Moira. het volgende:
Sowieso geloof en onderwijs gaan niet samen
Geloof en politiek ook niet.
Geloof moet gewoon los van al die dingen staan, want het heeft overal veel te veel (negatieve) invloed op.
Ben niet atheïstisch, hoorquote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:30 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Atheïstisch subjectief standpunt.
Ik had het over jouw standpunt.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:34 schreef Moira. het volgende:
Ben niet atheïstisch, hoor
Ben ook niet gelovig, en ook niet subjectief.
Zijn al die mensen die op een protestants christelijke basisschool hebben gezeten er zo veel slechter door geworden?quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:30 schreef Moira. het volgende:
[..]
Sowieso geloof en onderwijs gaan niet samen
Rustig, het is niet de enige school in Nederland waar het zo wild is.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:41 schreef El_Thijs het volgende:
Die update in de OP vind ik eigenlijk wel erg zorgwekkend, en dan ben ik nog vrij mild daarin
Dat zeg ik toch nietquote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:37 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Ik had het over jouw standpunt.
Jouw standpunt is een objectief feit
Uah, had beter 'zwaargelovig' kunnen zeggen.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:39 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zijn al die mensen die op een protestants christelijke basisschool hebben gezeten er zo veel slechter door geworden?
Je zei dat geloof en onderwijs/politiek niet samengaan. Dan ben je toch echt subjectief.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:44 schreef Moira. het volgende:
Dat zeg ik toch nietIk ben alleen niet subjectief wat het onderwerp geloof/onderwijs betreft.
Denk eigenlijk stiekem wel dat het een feit is dat het onderwijs en de politiek een stuk beter zouden rollen zonder religieuze invloeden, ja.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:47 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Je zei dat geloof en onderwijs/politiek niet samengaan. Dan ben je toch echt subjectief.
Het is alleen geen objectief feit, dus toch subjectief zoals ik eerder zei.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:48 schreef Moira. het volgende:
Denk eigenlijk stiekem wel dat het een feit is dat het onderwijs en de politiek een stuk beter zouden rollen zonder religieuze invloeden, ja.
Damn, you got me.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:48 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Het is alleen geen objectief feit, dus toch subjectief zoals ik eerder zei.
Misschien, maar op een school moet het niet 'wild' zijn, ongeacht wat voor school het is. En als dit een indicatie is voor hoe het er over enkele jaren uitziet houd ik mijn hart vast.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:43 schreef mapima het volgende:
[..]
Rustig, het is niet de enige school in Nederland waar het zo wild is.
Dat ik neuk je de meoder filmpje is volgens mij ook al een mogelijke aanwijzing dat het op die school in sommige klassen net zo is met intimidatie
Jawel hoor. En dat blijkt wel uit het feit dat de katholieke scholen het over het algemeen zeer goed doen.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:30 schreef Moira. het volgende:
[..]
Sowieso geloof en onderwijs gaan niet samen
Geloof en politiek ook niet.
Geloof moet gewoon los van al die dingen staan, want het heeft overal veel te veel (negatieve) invloed op.
Je kan je ook alleen maar met dit soort dingen bezighouden he? Eerst de homofiele Annas die zichzelf doodde en nu ga je dit ook nog goedpraten.quote:Op zondag 26 januari 2014 00:02 schreef mapima het volgende:
Toch wel grappig dat als je googelt op school rotterdam gesloten dit krijgt: http://www.volkskrant.nl/(...)otterdam-dicht.dhtml
Is Rotterdam zo ghetto of zo, want zo te zien is Ibn Ghaldoun geen uitzondering. (oke er staat niet dat op die school ook examens gejat werden en zo maar blijkbaar is dat van te weinig leerlingen en kwaliteit wel een overeenkomst)
goedpratenquote:Op zondag 26 januari 2014 00:42 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Je kan je ook alleen maar met dit soort dingen bezighouden he? Eerst de homofiele Annas die zichzelf doodde en nu ga je dit ook nog goedpraten.
Dus dit soort schande maar laten gebeuren omdat het elders ook gebeurt? Overdreven dat er werd ingebroken bij leraressen en dat ze werden gedreigd omdat ze toch geen moslim zijn?quote:Op zondag 26 januari 2014 00:56 schreef mapima het volgende:
[..]
goedpratennee man die school is terecht dicht maar ik denk dat veel dingen overdreven zijn in de media. Men doet net alsofalle amdere schole. Wel goed zij
Ja. Hoogstens discriminatie.quote:Op zondag 26 januari 2014 01:20 schreef bijdehand het volgende:
Overdreven dat er werd ingebroken bij leraressen en dat ze werden gedreigd omdat ze toch geen moslim zijn?Lekker racisme, of vind je dat ook overdreven?
Beetje lastig om examens te jatten op een basisschool.quote:Op zondag 26 januari 2014 00:02 schreef mapima het volgende:
Toch wel grappig dat als je googelt op school rotterdam gesloten dit krijgt: http://www.volkskrant.nl/(...)otterdam-dicht.dhtml
Is Rotterdam zo ghetto of zo, want zo te zien is Ibn Ghaldoun geen uitzondering. (oke er staat niet dat op die school ook examens gejat werden en zo maar blijkbaar is dat van te weinig leerlingen en kwaliteit wel een overeenkomst)
Zoveel scholen waar op klaarlichte dag examens worden gestolen met medewerking van docenten, of waar domweg te dealen valt over een cijfer als een leerling faalt voor een proefwerk, omdat hij stiekem eigenlijk te dom is om voor de duivel te dansen of te beroerd om te blokken (of allebei), en überhaupt de examenklas is binnengesjoemeld (want had überhaupt nooit op het vwo mogen belanden). En docenten tegenwerken omdat het toch maar smerige kuffar zijn is ook niet raar.quote:Op zondag 26 januari 2014 00:56 schreef mapima het volgende:
[..]
goedpratennee man die school is terecht dicht maar ik denk dat veel dingen overdreven zijn in de media. Men doet net alsofalle amdere schole. Wel goed zij
volgens mij gaat dat om een enkeling die dat deed. Pak diegene dan aan e. Niet de 599 andere die er niks mee te maken hebben.quote:Op zondag 26 januari 2014 01:20 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dus dit soort schande maar laten gebeuren omdat het elders ook gebeurt? Overdreven dat er werd ingebroken bij leraressen en dat ze werden gedreigd omdat ze toch geen moslim zijn?Lekker racisme, of vind je dat ook overdreven?
Kennelijk was jouw school ook niet zo goed.quote:Op zondag 26 januari 2014 00:56 schreef mapima het volgende:
[..]
goedpratennee man die school is terecht dicht maar ik denk dat veel dingen overdreven zijn in de media. Men doet net alsofalle amdere schole. Wel goed zij
dat weet ikquote:Op zondag 26 januari 2014 10:00 schreef TheOnlyException het volgende:
[..]
Kennelijk was jouw school ook niet zo goed.
De wat?quote:Op zondag 26 januari 2014 00:56 schreef mapima het volgende:
[..]
goedpratennee man die school is terecht dicht maar ik denk dat veel dingen overdreven zijn in de media. Men doet net alsofalle amdere schole. Wel goed zij
dat sjoemelen gebeurd vaker dan je denkt...quote:Op zondag 26 januari 2014 11:49 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
De wat?
Wat wil je nu eigenlijk beweren. Dat het normaal is om te sjoemelen op school? Dat elke school dat doet?
Waar ik trouwens verbaasd over ben is dat jij op de basisschool niet geleerd hebt hoe je moet vervoegen. En nu zit je op het VWO?
Je bedoeld dat jij met gesjoemel in het onderwijs verder gekomen bent?quote:Op zondag 26 januari 2014 11:51 schreef mapima het volgende:
[..]
dat sjoemelen gebeurd vaker dan je denkt...
Dan heb je daar vast wel bronnen van. Of voorbeelden.quote:Op zondag 26 januari 2014 11:51 schreef mapima het volgende:
[..]
dat sjoemelen gebeurd vaker dan je denkt...
nee ik juist nietquote:Op zondag 26 januari 2014 11:52 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Je bedoeld dat jij met gesjoemel in het onderwijs verder gekomen bent?
Dat verklaard een hoop. Wat een grammaticale verkrachter ben je.
quote:Op zondag 26 januari 2014 11:52 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Je bedoeld dat jij met gesjoemel in het onderwijs verder gekomen bent?
Dat verklaard een hoop. Wat een grammaticale verkrachter ben je.
Tjonge.quote:Op zondag 26 januari 2014 00:56 schreef mapima het volgende:
[..]
goedpratennee man die school is terecht dicht maar ik denk dat veel dingen overdreven zijn in de media. Men doet net alsofalle amdere schole. Wel goed zij
En dan in dezelfde post 'dat verklaard een hoop' schrijven. Man man man.quote:Op zondag 26 januari 2014 11:52 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Je bedoeld dat jij met gesjoemel in het onderwijs verder gekomen bent?
Dat verklaard een hoop. Wat een grammaticale verkrachter ben je.
quote:Op zondag 26 januari 2014 12:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En dan in dezelfde post 'dat verklaard een hoop' schrijven. Man man man.
*Bedoeld.quote:Op zondag 26 januari 2014 12:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En dan in dezelfde post 'dat verklaard een hoop' schrijven. Man man man.
En nog geen bron of voorbeeld gezien, hé. Het kost kennelijk nogal wat tijd en moeite om dit te kunnen downplayen. Erg veel, zou ik zeggen.quote:Op zondag 26 januari 2014 11:52 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dan heb je daar vast wel bronnen van. Of voorbeelden.
Ik wacht rustig af tot ons voorbeelden worden voorgeschoteld.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:24 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En nog geen bron of voorbeeld gezien, hé. Het kost kennelijk nogal wat tijd en moeite om dit te kunnen downplayen. Erg veel, zou ik zeggen.
Ibn Ghaldoen is Nederland in het klein.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:35 schreef Hathor het volgende:
Dat krantenbericht uit de OP geeft gewoon aan dat de ouders van dat geteisem al net zo verrot zijn als hun kroost, de appel valt nooit ver van de boom. Even op school gaan "ritselen" met een "broeder" dat zijn waardeloze zoon toch maar vooal wel overgaat.En als er dan een leraar even niet al te broederlijk is pleuren ze gewoon even de racisme kaart op tafel. Kotsvolk.
Er wordt vooral gesjoemeld met het nakijken. De tweede correctie wordt niet altijd even zorgvuldig uitgevoerd (lees: soms helemaal niet), en als de eerste corrector 'zijn' leerlingen wel erg vaak het voordeel van de twijfel heeft gegeven dan kun je zelf wel bedenken wat er gebeurt.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik wacht rustig af tot ons voorbeelden worden voorgeschoteld.
Zou men niet beseffen dat cijfers en diploma's op die manier afgeperst van nul en gener waarde zijn en dat zoontjelief bij de eerste de beste sollicitatie door de mand valt?quote:Op zondag 26 januari 2014 13:35 schreef Hathor het volgende:
Dat krantenbericht uit de OP geeft gewoon aan dat de ouders van dat geteisem al net zo verrot zijn als hun kroost, de appel valt nooit ver van de boom. Even op school gaan "ritselen" met een "broeder" dat zijn waardeloze zoon toch maar vooal wel overgaat.En als er dan een leraar even niet al te broederlijk is pleuren ze gewoon even de racisme kaart op tafel. Kotsvolk.
Vaak komen ze die sollicitaties vaak door, zeker wanneer er een 'bij gelijke geschiktheid'-beleid geldt. En voordat ze dan 'bewezen' weer ontslagen kunnen worden.... Beter stopt het al bij de eindexamens. Daarna is erg lastig gewoon.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Zou men niet beseffen dat cijfers en diploma's op die manier afgeperst van nul en gener waarde zijn en dat zoontjelief bij de eerste de beste sollicitatie door de mand valt?
quote:Op zondag 26 januari 2014 13:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vaak komen ze die sollicitaties vaak door, zeker wanneer er een 'bij gelijke geschiktheid'-beleid geldt.
Die ook nog eens.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:14 schreef Specularium het volgende:
[..]
*Bedoeld.
3-voud heeft zijn examen ook gewoon gekocht.
Als je het slim aanpakt gebeurt dat niet hoor. Ik kende een arts die jarenlang een hele hoge functie heeft gehad (als leidinggevende, dus werkte zelf niet met patienten) en achteraf zijn diploma gekocht bleek te hebben.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Zou men niet beseffen dat cijfers en diploma's op die manier afgeperst van nul en gener waarde zijn en dat zoontjelief bij de eerste de beste sollicitatie door de mand valt?
Maar wellicht heeft die wel gestudeerd en had de basiskennis anders was hij allang door de mand gevallen. Tuurlijk is dat hartstikke fout maar deze kinderen leren gewoon niets, dus dan kun je ook met gekocht diploma niets beginnen.quote:Op zondag 26 januari 2014 14:41 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Als je het slim aanpakt gebeurt dat niet hoor. Ik kende een arts die jarenlang een hele hoge functie heeft gehad (als leidinggevende, dus werkte zelf niet met patienten) en achteraf zijn diploma gekocht bleek te hebben.
quote:Op zondag 26 januari 2014 14:13 schreef Baklava95 het volgende:
Islamitische scholen.![]()
![]()
Er moet een Islamitische school komen bij wie het bestuur autochtonen tot de Islam bekeerde Nederlanders zijn.
Dan pas wordt het een goeie Islamtische school.
Dat die scholen het zo slecht doen komt door de culturele mentalitiet van Arabieren/Berbers/Turken/Koerden/Perzen/Pasjtoe's/Pakistanen etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |