Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 13:53 |
Beste Fok!ers, Ik moet binnenkort mijn eerste auto kopen. Ik had eerder een deal waarbij ik een auto kon lenen, maar ik maak teveel kilometers om dit praktisch te houden. Er zijn soms maanden waarin ik 5000 kilometer maak bijvoorbeeld. Ik heb wel een aantal eisen aan mijn auto: - Hij moet veilig zijn. Dit betekend minimaal 4 euroncap sterren, voor-, zij- en hoofdairbags, ABS en ESP en een stevige kooiconstructie. - Hij moet comfortabel zijn. Dit betekend goede stoelen met een lendesteun, prettige vering, lekker stil aan de binnenkant, alle creature comforts als cruise control, climate control, smartphone integratie, etc. - Hij moet hard kunnen. Ik rijd 2x per week op de autobahn en wil dus dat het ding het volhoud 10 uur per week 200km/u te rijden. Ook moet hij op die snelheid op zijn gemak zijn. Ik heb geen zin om dan op de topsnelheid van een auto heel ongemakkelijk te rijden. Hij moet stabiel op de weg liggen, nog steeds relatief stil zijn, de radio moet het geluid goed kunnen overstemmen, etc. - Hij moet veel feedback doorgeven. Ik hou ervan wanneer een auto een mechanisch gevoel heeft. Het stuur moet doorgeven wat er gebeurd met de wielen, de koppeling moet lekker terugvechten, sturen moet precies gaan, etc. - Hij moet zuinig zijn, het liefste ook op snelheid. Natuurlijk gaat het niet lukken een fatsoenlijke auto te vinden die 1 op 30 rijd op snelheid, maar 1 op 10 is een bezwaar. - Hij moet betrouwbaar zijn. Wanneer het onvermijdelijk misgaat, wil ik ook geen exotisch merk met enorme reparatiekosten. Er zijn natuurlijk veel leuke auto’s met die eisen. Een BMW M550d lijkt me een perfecte autobahn cruiser. Heel comfortabel, lekker snel, redelijk zuinig dus veel range, etc. Alleen helaas ben ik niet zo rijk. Mijn budget is tussen de ¤1500 en ¤2000 voor de auto zelf. Daarnaast heb ik nog ¤200 a ¤300 per maand voor vaste lasten. Grootte maakt me niet zoveel uit. Ik zat zelf te denken aan een middenklasse auto. Een kleinere of juist grotere auto is ook geen probleem. Ik zoek gewoon een auto die aan de bovengenoemde eisen voldoet. Ik heb zelf een beetje onderzoek gedaan en er zijn een paar auto’s die me wel wat lijken. Een Ford Mondeo mk3 V6 station lijkt me wel wat. Hij is lekker groot, redelijk comfortabel, redelijk snel, redelijk betrouwbaar, redelijk zuinig, klinkt lekker en schijnt goed te sturen. Een grote 2.2 TDCI zou ook een optie zijn als ik mijn budget rek. Het voordeel is dat hij zuiniger rijdt. Een andere optie is de Volvo V40 T4. Hij is lelijker, duurder en minder zuinig dan de Mondeo. Het ding heeft ook geen curtain airbags. Ook zitten alle modellen die ik kan betalen boven de 200k kilometers. Aan de andere kant is hij ook net iets sneller en hopelijk minder afgetrapt. | |
Novito12 | zaterdag 25 januari 2014 @ 14:05 |
student zijn en niet eens betekent goed kunnen schrijven ![]() | |
Captain_Ghost | zaterdag 25 januari 2014 @ 14:05 |
BMW 320D VW Golf TDI Toyota corolla Volvo V40 1.9D bj van 1999-2001 ofzo is mooier dan nieuwer V40 vind ik V70 kan ook maar dan veel km stand. Kijk maar bij marktplaats, die kan je zelf zo wel vinden. gebruik een uitbreiding zoekoptie. staat er al 1 bmw 320 d automaat te koop. ze zijn wel best prijzig in wegenbelasting. [ Bericht 8% gewijzigd door Captain_Ghost op 25-01-2014 14:12:20 ] | |
MaximumRush | zaterdag 25 januari 2014 @ 14:07 |
Wil je niet ook nog stoelverwarming, massagestoelen, standkachel en geïntegreerde navigatiesysteem met TV functie?![]() | |
daNpy | zaterdag 25 januari 2014 @ 14:08 |
Die waslijst eisen, en dan
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Fiorano | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:17 |
Haha Tering Ts. Je wil veel te veel voor veel te weinig. Dat snap je zelf toch ook wel? | |
Mano_ | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:32 |
Dat wordt een trajectkaart ![]() | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:34 |
Zo bijzonder zijn die eisen echt niet. Ik zoek gewoon een goede, veilige, auto. Volgens mij valt het best mee. Kijk bijvoorbeeld eens naar die Volvo V40: ¤560 per jaar aan belasting ¤100 per maand aan verzekering ¤1600 om hem te kopen De mondeo is wel iets duurder, maar ook iets nieuwer. | |
yup | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:36 |
Voor 2 ruggen ga je niks vinden, ik garandeer je dat. De auto's die je voor dat soort bedragen ziet zullen helemaal afgetrapt zijn. Ik wil wel een zijsprong wagen, Golf/Leon/Toledo/Bora met 110 pk TDi VP motor. Deze motoren zijn zeer simpel, weinig grote problemen (afgezien van de standaard zwakke punten van een diesel). Je kan ze ook voor lage bedragen vinden en imho rijd een Leon of Toledo ook op hogere snelheden goed. Alleen meer dan 210 op de teller zit er niet in. Makkelijk chipbaar naar 140 pk. Dit zijn motoren die makkelijk 5 ton kunnen halen. Eentje met belangrijke opties (clima, cruise control etc.) kan je wel makkelijk vinden. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:38 |
Maar zal ik bijvoorbeeld die Volvo V40 doen? Hij is redelijk goedkoop om te kopen, goedkoop in wegenbelasting, betrouwbaar, maar saai: http://www.autowereld.nl/(...)7038905/details.html http://cartweet.com/nl/oc(...)gh&utm_campaign=2013 Of die Mondeo? http://www.autowereld.nl/(...)905/foto.html#foto-4 http://www.autowereld.nl/(...)6755491/details.html http://www.autowereld.nl/(...)7354129/details.html | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:39 |
Dus je wilt in een auto van ¤1500,- tien uur per week 200km/u rijden..? Heb je dan ook nog ¤1500,- om de auto in goede staat te brengen..? Daarbij kun je zuinig rijden wel vergeten bij die snelheden... | |
Fiorano | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:40 |
Maar voor 1600 aanschaf heb je geen smart Phone integratie etc etc. Overigens is 200 rijden in Duitsland tegenwoordig ook al lastig door alle baustelle en snelheidsbeperkingen... | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:43 |
Volgens mij valt het afgetrapte in de auto's in de linkjes in de volgende post best mee. 210 op de teller is trouwens ook prima, als het maar comfortabel gaat. Mwah ligt aan het type auto. Een diesel zal veel zuiniger zijn dan een benzine. Een grote BMW is op die snelheid zuiniger dan een golfje. Hmm verkeerd gekeken. Bij die Volvo inderdaad niet. Bij die Mondeo wel. En je hebt gelijk dat je niet overal 200 kan rijden. Maar om 2 uur snachts op een verlaten snelweg is er van alles mogelijk. | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:44 |
Waar ga je behalve de mrb en verzekering, het onderhoud van betalen dan..? | |
Mano_ | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:44 |
Je kan voor 2k met een beetje mazzel wel een auto vinden die aan je eisen voldoet. Die van mij kostte 1800 euro en bevat alles wat je zoekt and then some. Maar dan begint de lol pas. Comfortabele auto's zijn zwaar, dus duur in mrb. Vlotte stevige motoren lusten een aardige slok en kunnen een flinke aanslag op je budget doen als het op onderhoud en reparatie aan komt. Verzekering is sowieso vrij prijzig als je wat leuks onder je kont wil. Kortom: dikke auto's zijn niet voor niets zo goedkoop in aanschaf. | |
Fiorano | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:45 |
Diesel verbruikt ook zat op die snelheden. Ik vind 160 een veel fijnere snelheid, kun je ook nog een beetje fatsoenlijk reageren op je mede weggebruikers | |
yup | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:45 |
Hou er wel rekening mee dat een benzinemotor over het algemeen vies zal zuipen op dat soort snelheden. Vergeet 1:10 alvast. Zal meer richting 1:7 ofzo gaan. Als je dat wilt moet je benzine uit je systeem halen. Een ander zijsprong: budget verhogen, 150 pk TDi kopen. (Golf/Toledo/Bora etc). 230+ op de teller is dan makkelijk mogelijk. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:48 |
Van de 200 aan vaste lasten. Die Volvo V40 kost alles bij elkaar, inclusief verzekering op mijn eigen naam, 120 per maand. Dan kan er veel onderhoud komen... | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:49 |
1 op 7 is eigenlijk zuiniger dan ik verwacht had. Maar helaas kan ik mijn budget echt niet verhogen. Ik heb ook nog geld nodig voor brandstof... | |
borbit | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:49 |
Waarom ga je niet voor een fiets? | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:51 |
Omdat je met een fiets niet even naar Keulen / Parijs / Berlin rijd. | |
Mano_ | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:51 |
Als je die ruimte niet hebt raad ik je echt aan om in een lichtere klasse te shoppen. 1 keer iets kapot en je kan de auto tegen schrootprijs verkopen omdat je het niet kan betalen. | |
Fiorano | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:51 |
Of je stelt minder hoge eisen... Laat bv die bluetooth integratie lopen of die top van 200. | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:53 |
Er komt ook veel onderhoud aan... Een auto van meer dan tien jaar oud, behoeft al onderhoud als je hem net gekocht hebt en van plan bent dat soort snelheden met veel regelmaat te gaan rijden... | |
Mano_ | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:53 |
Hij wil comfortabel rijden met 200, dan met de auto een stuk meer dan dat kunnen halen. Anders zit je lekker 10 uur per week 6000 toeren te draaien ![]() | |
Fiorano | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:55 |
Nouja dat dus. Lekker comfortabel 160. Overigens die v40 et 200pk zou ik lekker laten staan. Als er met die auto net zo omgegaan is als met de velgen... | |
borbit | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:55 |
Berlijn schrijf je met een lange ij. En die stad is net als Parijs prima per fiets te benaderen. | |
Captain_Ghost | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:57 |
Trein een optie?. Je gaat alleen naar de grote steden toe!. Het is leuk om 200 kunnen rijden, maar vaak heb je toch niets aan. Brandstof kosten hoog, meer risico op ongeval, politie kan moeilijk gaan doen bij 120 km/u zones, je vraagt ook veel van de motor. Gewoon kleine auto met diesel, airco en cruisecontrol kom je al ver aan. Kwestie van goed plannen kan je ook daar op tijd zijn. | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 25 januari 2014 @ 15:57 |
Met zo'n wensen lijst kun je beter een taxi abo nemen, heb je ook alle luxe en zelfs een chauffeur ![]() | |
Fer | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:01 |
Zuinig hard rijden doe je met diesel. Golf/leon/Octavia/toledo tdi. Peugeot 307 Hdi90. Astra/147/156 1.9 Ctdi/jtd. Mazda 323/626 cdti. Volvo v70 of Saab 9-5 op lpg | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:01 |
Een lichtere klasse is ook veel vermoeiender als je lang moet rijden. Ik rij op dit moment in een moderne Fiesta of moderne BMW 3. Het verschil is enorm. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:03 |
Nee echt? Ik typte het onder de douche en mijn touchscreen reageert op het water. Maar ik werk en studeer 60 a 70 uur per week. Dan heb ik geen tijd even gezellig een maand te fietsen. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:03 |
Die rijden alleen op tijdstippen wanneer ik niet kan. Je kan niet om 2400 besluiten een half uurtje later te vertrekken. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:04 |
Ja daar heb je eigenlijk gelijk in. Allee diesel is zo extreem duur wanneer het misgaat. | |
yup | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:05 |
Als de weg helemaal leeg is, dan vind ik het vermoeiend om met 130 km/u te rijden. Je word er hoorndol van. Dan gaat het gas er echt wel op. Ok 200 km/u 10 uur lang is echt overdreven, maar rond de 170-180 cruise snelheid gaat prima. | |
daNpy | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:05 |
Klopt, de eisen zijn helemaal niet bijzonder. Maar voor dat budget ga je of een auto vinden die aan hooguit 1 of 2 van de eisen voldoet, of je moet je budget met een factor 10 gaan verhogen. Als je zoveel kilometers gaat draaien en bovenal een betrouwbare auto wil redt je het met dat budget niet. | |
daNpy | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:07 |
Bij elke tweedehands auto rekenen op ¤ 1000,- in onvoorzien onderhoud of reparaties. maar dat is als meer dan de helft van TS' aanschaf budget... | |
mrPanerai | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:14 |
Mja die volvo uit de link is 15j oud en heeft +200K met een bezinemotor,ook met technologie van 15j geleden. Daar weet je al bijna van dat er kosten bijkomen, zeker als je hem dan goed gaat gebruiken, waarom doe je die trajecten niet per trein? | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:17 |
Grote beurt 5x nieuwe banden/balanceren/uitlijnen Div rubbers, een stuurkogeltje hier, remblokken/schijven/slangen daar.... Dan is die ¤1000,- wel op... en dan pas kun je een beetje betrouwbaar instappen en wegrijden in een auto van dat bouwjaar.. | |
borbit | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:19 |
waarom was je jezelf aan het aftrekken op dit topic? | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:24 |
Reizen met de trein duurt ontzettend veel langer dan met de auto. Ook passen cd schema's niet in mijn leven en is het last minute veel duurder. Ik jan zodra ik klaar ben met mijn werk, soms pas 1 uur snachts, nog ergens naartoe gaan. Met de trein is dat niet mogelijk. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:24 |
Die krijg je toch gewoon wanneer je hem koopt? | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:25 |
Ja.. maar niet als je 1500 betaalt... ![]() | |
Fiorano | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:27 |
Whahahahahahahahaha ja zeker als je hem particulier koopt. Tuurlijk niet man, je koopt een auto in de staat zoals ie is. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:30 |
Op toegeven. Ik heb weinig ervaring met het kopen van goedkope barrels. Se tweedehands auto's die ik langs zag komen waren boven de 15k. Maar laten weten hier focussen op meedenken. Ik heb een goede auto nodig en wil weten hoe ik dat kan realiseren. Meer werken is geen optie. Ik heb nu al maar 1 dag per week vrij. | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:32 |
Als meer verdienen met ander werk geen optie is, dan zou ik gewoon doen wat andere studenten ook doen.... | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:32 |
Maar als mijn suggesties zo gek zijn, welke auto die aan die eisen voldoet raden jullie aan? | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:33 |
Geen.. je moet je eisen dus bijstellen.. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:36 |
Ik ga echt niet in een alto of starlet ofzo rijden. Dat is gewoon niet veilig met zoveel kilometers. | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:37 |
Een auto van 10jaar+ rijden met dat soort snelheden zonder fatsoenlijk onderhoud is ook niet veilig.. | |
Mano_ | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:40 |
Tja, dan ga ik gewoon weer ongegeneerd mijn bak tippen: een 406 coupe v6 pack. Zit alles in, heerlijke motor, comfortabel, ook bij 200+, betrouwbaar, te vinden met jouw budget.. Alleen moet je hem dan weg doen als de distributie aan de beurt is a 1400 euro (dealer), of de bougies vervangen mogen worden (staat 2 uur voor bij de dealer).. | |
Palomar | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:42 |
Vind het een wat vreemde combinatie van eisen en budget. Heb je uberhaupt wel ervaring met autorijden en het bezitten van een auto? Als je voor dat geld een dikke bak koopt dan heeft die gegarandeerd achterstallig onderhoud, waardoor je er de eerste maanden zo 1000+ euro tegenaan moet gooien om hem rijdend te houden. Maargoed, als je voor weinig geld een dikke auto zoekt zou je ook eens kunnen kijken naar een Alfa Romeo 166. Kosten niks vanwege de reputatie van Alfa, maar zijn vaak prima auto's (gewoon goede proefrit maken en onderhoudshistorie controleren). Of een 156 met 2.4JTD motor. | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:43 |
Waar haal je het idee vandaan dat ts een auto kan kopen waar dat al bij gedaan is/nog niet hoeft, voor dat geld..? | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:43 |
Dat is echt een prachtige auto! Op foto's komt hij er niet goed uit, maar in het echt vind ik het een van de mooiste auto's ooit. Subtiel stijlvol. Alleen 2 sterren euroncap is me eigenlijk te weinig. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:44 |
Met het rijden zelf heb ik 30.000km ervaring. Het bezitten van een auto geen. Maar zo'n alfa 166 gaat duurder worden dan een mondeo of volvo v40... | |
Mano_ | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:45 |
2e alinea gelezen? ![]() Daarom ben ik ook van mening dat hij er beter niet aan kan beginnen. Maar als hij wil weten welke auto je kan kopen die voldoet aan zijn lijstje en zijn budget, ja, dan heb je aan die Peug een heerlijk rij-ijzer. | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:47 |
Ja die heb ik gelezen... dat betekent dat je hem dus gewoon niet moet aanschaffen... | |
Mano_ | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:47 |
Inderdaad, foto's doen 'm geen recht. De indrukwekkende elegantie komt niet over. 2 sterren zegt me niet zo veel, het is een stevige, zware auto die goed op de weg ligt. Ik heb me nog geen moment onveilig gevoeld in de coupe, terwijl ik dat wel eens heb in de Fiat 500 van m'n ouders met 5 sterren. | |
Mano_ | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:48 |
Niet als je het niet kan betalen nee, helemaal mee eens. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:48 |
Stel je voor ik zou voor een langzamere luxe auto gaan. Worst het dan haalbaarder? | |
exelletor | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:52 |
Dan zijn je brandstofkosten iig lager, waardoor je meer geld overhoudt voor onderhoud + aanschaf. Een nette Fiat Stilo. ![]() | |
Mano_ | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:53 |
Een stuk betaalbaarder iig, zeker wat onderhoud betreft. Maar goed, betaalbare auto's zijn in aanschaf doorgaans weer wat duurder, omdat daar veel meer vraag naar is. | |
Hyperdude | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:54 |
Stel je snelheidseisen bij en lees het topic van SD. En koop dan wat snellers dan een 200D ![]() PTA / Zuinig, redelijk 'luxe', veel kilometers maken; hoe? part II | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:54 |
Ja..! ![]() Nee... Luxe auto's zijn reteduur in onderhoud.. voor 1500,- ga je echt niets vinden wat dat niet nodig heeft.. Die zijn leuk voor een rondje om de kerk.. maar niet om dagelijks veel km's te maken.. Aanschaffen is geen punt met luxe auto's, maar hoe luxer/groter, hoe duurder in onderhoud.. | |
ArnosL | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:55 |
Waarom zo focussen op die 2 sterren EuroNCAP? Kleine nieuwe autootjes halen 5 sterren bij die test van de EuroNCAP, maar in een grotere auto met aardig wat staal ben je imo toch echt veiliger. | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 16:56 |
Helemaal mee eens.. die eisen worden continue verscherpt, terwijl het met 200+ echt geen donder uitmaakt waar je in rijd... | |
Sounddragon | zaterdag 25 januari 2014 @ 17:04 |
Ik heb net een MB C220D gekocht; haalt die 200p/u allen heel kortstondig als je hem uit een vliegtuig smijt of een heeeeel diep ravijn in rijdt, maar als je gewoon de cc op 140 zet rijd je als een vorst en nog betrekkelijk zuinig ook. | |
NoComment | zaterdag 25 januari 2014 @ 17:05 |
Sowieso voor een diesel gaan. Omslagpunt ligt niet erg hoog met een tweedehands auto, als ik mijn diesel vergelijk met een vergelijkbare benzine (heb een 2.4 JTD, dus dat wordt dan al gauw een v6) dan ligt dat een stuk onder de 10.000km per jaar. | |
Warrick21 | zaterdag 25 januari 2014 @ 17:11 |
Naar die sterren zou ik sowieso niet kijken. Die tests worden allemaal gedaan rond de 50km/u. Als je 200km/u rijdt, maakt het niet uit of je in een 7-serie zit of in een Suzuki Alto. Er blijft van beiden niks over. (En dus van jou ook niet) | |
Sounddragon | zaterdag 25 januari 2014 @ 17:16 |
220D, en hij is vlot zat naar mijn zin. | |
Hyperdude | zaterdag 25 januari 2014 @ 17:19 |
Zeg ik toch; iets snellers dan een 200D. ![]() Wat is de goedkoopste JTD die je kan vinden? Lijkt mij de beste oplossing voor TS zijn budget en 5000 km/ mnd | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 17:20 |
Die zonder onderhoud... en dat is dus niet de beste oplossing voor ts en zijn budget... | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 17:27 |
Over de diesel hebben jullie wel gelijk. Maar over die ncap sterren is het echt broscience bullshit. Natuurlijk zit je in een Audi q7 beter dan in een Fiat 500 wanneer ze frontaal tegen elkaar knallen. Toch heb ik liever een ongeluk in een nieuwe 500 dan in een oude seicento. Die scores zijn alleen gemaakt voor vergelijk binnen een bepaalde klasse. En bijvoorbeeld gordijn airbags maken een enorm verschil. Folksam heeft bijvoorbeeld een onderzoek opgesteld waarin ze het letsel bij echte ongelukken vergelijken tussen verschillende auto's. Over het algemeen hebben goede resultaten in euroncap een directe invloed op het aantal zwaar gewonden of doden. Em natuurlijk is er geen redden met 200km/u. Maar bij een glijder tegen een boom met een oude mondeo met 30km/u ben je vrijwel 100% zeker (hersen)dood. Met een nieuwere mondeo ben je vrijwel 100% zeker k gedeerd. | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 17:40 |
Een volvo uit 1974 (staat hier in de schuur) kan met 15km een frontale botsing tegen een muur zonder schade doorkomen... En daar zit helemaal niets op.. De ander delft echt het onderspit.. je rijd dwars door een moderne auto heen... En als je gewoon in de gordels zit, met de hoofdsteun op de juiste stand, is het echt niet veel onveiliger voor de bestuurder.. Ik bedoel hier ligt een moderne bmw 5 serie.. ![]() Die ncap is volgens mij ook gebaseerd op hoe veilig een auto voor andere weggebruikers is.. (voetgangers, fietsers etc) Trouwens.. een goedkope, dealeronderhouden, maar ondergewaardeerde auto: (zit wel ruim boven je budget trouwens) http://www.marktplaats.nl(...)8f31&previousPage=lr [ Bericht 0% gewijzigd door Snowballed op 25-01-2014 17:45:58 ] | |
ArnosL | zaterdag 25 januari 2014 @ 17:42 |
Correct, alleen heb je geen budget voor een nieuwe auto. Totale onzin natuurlijk. Ook met een oude mondeo overleef je een botsing met 30 per uur tegen een boom makkelijk. Al ligt het er altijd aan hoe je hem raakt. Nogmaals; je hebt geen budget voor een nieuwe auto. Wil je wel een nieuwe auto rijden, lease er dan een. Kost je wel belachelijk veel geld per maand. | |
dikkedaniel | zaterdag 25 januari 2014 @ 17:49 |
TS jonge ![]() Voor dat geld kun je toch geen stabiel betrouwbaar racemonster halen ![]() Wees eens realistisch man wtfff ![]() | |
Prullenbak6 | zaterdag 25 januari 2014 @ 17:50 |
- weg, te oude en flauwe grap - [ Bericht 78% gewijzigd door Anne op 25-01-2014 18:02:31 ] | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 17:59 |
Hoe een auto je beschermt met 15km/u is irrelevant. Dat overleef je in elke auto. Wanneer die auto met een hogere snelheid alle krachten op de passagiers richt, is het alsnog geen veilige auto. En je plaatje, zonder exact te weten wat er gebeurd is kan je er niets over zeggen. Snelheid speelt een grotere factor bijvoorbeeld. Als je uberhaupt naar hun website was gegaan, zie je dat er zowel scores voor inzittenden als voor voetgangers zijn... Geen zijdelingse schuiver: http://www.euroncap.com/C(...)ole-side-impact.aspx | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:01 |
Maar zie hier, volgens broscience, wat voor een verschil een veilige auto maakt tegenover een oude, minder veilige, auto: | |
Snowballed | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:02 |
En bij 30km/u ben je hersendood..? Droom lekker verder.. ![]() ![]() | |
Aestivate | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:02 |
Met die eisen zou ik om een budget van 15-20k al lachen. Nu kwam ik bijna niet meer bij | |
Kriegel | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:07 |
Roadtrip, een studentje met de eisen van een man die binnen is. Echt, dit topic past zo goed in het verlengde van al je andere bullshit. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:07 |
Klopt inderdaad. Deformatie van de auto, krachten op je lichaam en letsel stijgen exponentieel met de snelheid. | |
ArnosL | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:09 |
Oh, die dan net niet. Weet je dat je die niet moet kopen. Wordt vast een succes om een auto uit te zoeken met dergelijke eisen. | |
Cucum | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:09 |
Jeetje, ik heb laatst met jouw "budget" 4 nieuwe banden kunnen kopen. | |
Sounddragon | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:11 |
wat wil je nou met dit topic? gaan zitten zaniken over Ncap sterretjes? Je wilt er maar een habbekrats aan spenderen, maar volgens je eisenlijstje wil je eigenlijk een nieuwe E-klasse of 5-serie of een dikke Volvo rijden. ![]() | |
Hyperdude | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:15 |
Die 5000 km/maand wordt TS toch wel ,eventueel gedeeltelijk, voor betaald, mag ik hopen. Als je eea. zakelijk bekijkt moet je om de goedkoopste oplossing te kunnen rijden, het aanschafbudget verhogen. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:20 |
Ja daar heb je gelijk in. Ik kan niet alles willen. Ik probeer gewoon inspiratie op te doen voor andere auto's waar ik niet aan gedacht heb. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:20 |
Het zijn allemaal prive kilometers ![]() | |
Mano_ | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:25 |
Als je zou gaan dieselen met 1:15 gemiddeld (wat denk ik geen overdreven verbruik is) ben je als nog bijna 500 euro per maand kwijt aan brandstof. Weet je zeker dat je zo veel prive gaat rijden? | |
Palomar | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:28 |
Ik zou met dat budget en situatie overigens voor een vw polo of seat ibiza dieseltje gaan van rond de 10 jaar oud. Laat al die luxe wensen gewoon varen en hou het maximaal op een airco als gewenste optie. | |
Hyperdude | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:28 |
Honeytrap? ![]() | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:31 |
Ik doe het nu al. Alleen met auto's die 1 op 30 rijden. Ook diesel. | |
Mano_ | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:32 |
In de praktijk? Dan snap ik dat je eens een keer comfortabel harder dan 30 wil rijden ja ![]() | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:35 |
Het zijn van die eco-diesels. 130 op cruise control en ik haal 1 op 30. Alleen ze gaan niet hard. Wanneer ik echt ver in Duitsland ga, leen ik soms ook een diesel BMW. Alleen daarvoor moet ik 15 cent per km betalen, puur om hem te lenen. En hij verbruikt ook 1 op 10 ofzo op de autobahn. | |
fathank | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:40 |
Die staan vaker bij de garage dan op de oprit ![]() | |
HenkXL | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:44 |
Volvo 850 2.3 turbo knapt ook wel 200 en zijn degelijk en cheap. | |
fathank | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:45 |
Youtube anders even de crashtest tussen een oude volvo en een renault modus.. | |
Hyperdude | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:46 |
Als je daar 5000 km /mnd mee gaat rijden ben je 600-700 liter 95 verder. ![]() TS wil iets dat niet kan. ![]() | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 18:59 |
Damn, eigenlijk zou deze auto perfect zijn, maar ik kan hem echt niet betalen: http://www.autowereld.nl/(...)7353947/details.html | |
Socios | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:14 |
In zulke gevallen gaat men met de trein. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:18 |
Reis jij zelf wel eens met de trein? Vannacht ben ik om 01:00 klaar met werken. Er gaat dan geen trein naar, zeg, keulen. Of een bus naar mijn sportschool. Of een trein naar mijn beste vriend. | |
Socios | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:21 |
![]() ![]() | |
trommelkoek | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:22 |
![]() | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:33 |
Je bent conducteur ofzo? | |
lst128 | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:33 |
http://www.marktplaats.nl(...)startDateFrom=always BMW E39 525d niks voor je? - 4 sterren Euro NCAP - Comfortabel - Top van 220 - Het is een BMW - Gemiddeld verbruik van 1 op 12 - Betrouwbaar mits goed onderhouden Alleen ff een extra krantenwijkie aannemen voor de MRB ![]() Wellicht private lease een optie anders? | |
Socios | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:35 |
Nee, maar maak als reizigert wel langere dagen in de trein dan een conducteur. | |
Mano_ | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:36 |
Ja, dat heb je al snel bij de NS ![]() | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:42 |
En... De aandrijving is op de goede wielen. Niet verwacht dat je zo'n auto kon krijgen voor dat geld. Alleen, zijn de modellen voor die prijs niet een beetje afgetrapt? http://www.marktplaats.nl(...)c624&previousPage=lr Dit lijkt de beste te zijn, en die heeft ook al 250k gereden. | |
Socios | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:48 |
Het probleem met zulke auto's is ook de (toren)hoge wegenbelasting... | |
daNpy | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:52 |
Met de auto naar de sportschool ![]() Verwende studentjes tegenwoordig. Waarom vind je overigens dat je overal naartoe moet kunnen, midden in de nacht? Als student heb je het wat minder breed om te investeren in je toekomst. Dan kun je daarna werken op niveau om jouw levens eisen te kunnen bekostigen. Een beetje een probleem bij meer mensen tegenwoordig, een hogere levensstandaard hebben dan het aantal muntjes op de bank toelaten. | |
ChevyCaprice | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:54 |
kosten bij problemen lijken me ook niet al te best | |
lst128 | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:56 |
426 - 458 per kwartaal ![]() En als er écht iets stuk gaat dan wordt het flink lappen idd. Het zijn hele goede auto's mits ze altijd goed zijn onderhouden, en dat zal aan de onderkant van de markt niet altijd (lees: nooit) het geval zijn ![]() | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:58 |
Ik fiets nu naar de sportschool, maar als je een auto hebt... Dit verwende studentje wil trouwens overal naartoe rijden midden in de nacht, omdat hij overdag bezig is. Hij studeerde 40 uur per week en werkt 30 uur per week. Daarnaast probeert hij nog een sociaal leven te hebben. Dat betekent soms dagen van 0600 tot 2400. Of 1 dag in 2 weken vrij. Daarom wil ik ook voor dagelijks gebruik een eigen auto. Het bespaard tijd, voor mij een ontzettend schaars goed. | |
ChevyCaprice | zaterdag 25 januari 2014 @ 19:59 |
daarom beurt geven | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 20:01 |
Ook echt he, mijn inkomen is het probleem niet. Mijn prioriteiten wel. Ik wil niet zoals iederen 50+'er in een midlife crisis vast zitten aan veel te dure rekeningen voor de auto. Ik wil ook 10x oer jaar op vakantie, vaak uitgaan, etc. | |
Hyperdude | zaterdag 25 januari 2014 @ 20:03 |
Heb een donkerbruin vermoeden dat je toch wel minimaal ¤4K kwijt bent voor een beetje betrouwbare BMW diesel. | |
ChevyCaprice | zaterdag 25 januari 2014 @ 20:03 |
Lijkt alsof je trots bent op dit kutgedrag van je, ook al in KLB ![]() | |
Socios | zaterdag 25 januari 2014 @ 20:16 |
En terecht. Als TS dat wil en kan is dat prima. Net als dat TS als 'student' in een BMW wil rijden. Laat iedereen doen wat zij of hij wil. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 20:17 |
Waarom kan een topic op Fok! nooit verlopen zonder meer persoonlijke aanvallen dan on-topic reacties? | |
Socios | zaterdag 25 januari 2014 @ 20:20 |
Echt hè. Alsof posten in KLB en PTA niet samen kan gaan. FOK! bestaat nu eenmaal uit subfora. | |
ChevyCaprice | zaterdag 25 januari 2014 @ 20:20 |
Maar hij weet dat die prioriteiten onzin zijn, maar hij heeft ze nog wel, laat ik mn mening over uit ![]() | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 20:21 |
Ja inderdaad. Zowiezo zitten heel veel mensen daar te rellen. Gelukkig post jij daar wel kwaliteit ![]() Ik zit trouwens ook te kijken naar een Alfa 156. Die zijn erg goedkoop... | |
ChevyCaprice | zaterdag 25 januari 2014 @ 20:21 |
Oh het spijt me ik dacht dat je op dit soort reacties klaarkomt | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 20:34 |
Ik zit ook te twijfelen of ik voor een automaat of gewoon handgeschakeld moet gaan. Al mijn vrienden hebben een automaat. Maar ik vind het helemaal niet chill rijden. Het lijkt alsof je veel minder controle hebt omdat je niet op de motor kan afremmen. En soms heb je natuurlijk de kick-back dat hij random een versnelling lager gaat... | |
Anne | zaterdag 25 januari 2014 @ 20:35 |
Laat dat denken dus maar aan anderen mensen over. Ontopic. | |
Fer | zaterdag 25 januari 2014 @ 20:46 |
190D is trouwens niet zomaar populair bij de Marokkanen. Het is een degelijke comfortabele en zuinige wagen. Een Bora of Toledo is dat ook. | |
ChevyCaprice | zaterdag 25 januari 2014 @ 22:14 |
Maar Marokkanen denken dat mercedes je rijk laat lijken | |
Salatrel | zaterdag 25 januari 2014 @ 22:16 |
met een 190d kun je rijden in de Duitse steden wel vergeten ![]() | |
Fer | zaterdag 25 januari 2014 @ 22:17 |
Oooow.... duurde even maar nu weet ik de ultieme auto voor TS. Modern, probleemloos op topsnelheid rijden en toch een (vrijwel) geen brandstofkosten. EEN LEASEAUTO !!!!! | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 22:25 |
Ja dat gaat niet werken. Ik krijg ¤1,67 reiskostenvergoeding. Maar je hebt gelijk. Ik wil gewoon de cliché BMW 5 met internationale tankpas. Als kind heeft mijn moeder ons daarmee zo ontzettend vaak naar het buitenland genomen. Echt twee keer per maand ofzo. En natuurlijk gratis luxe hotels. Goede jeugd herinneringen ![]() | |
Fer | zaterdag 25 januari 2014 @ 22:29 |
Laat ik het zo uitleggen, mijn Saab is de snelste auto die ik ook heb gehad. Maar me leasebakken waren altijd sneller, gewoon omdat je zonder nadenken dat gas in trapt zonder je ergens druk over te maken. Lol, hield zelfs gas erop tijdens opschakelen. | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 22:35 |
Haha ja inderdaad. Zo herkenbaar. Ook echt op de autobahn debiel hard rijden, het ding mee naar de Nurburgring, schakelen tot in het rood. Die auto's gingen ook echt niet lang mee. De koppakking na 1,5 jaar kapot bijvoorbeeld. Of het hele chassis naar zijn grootje. Ze zetten daar tegenwoordig GPS kastjes en camera's in de auto om misbruik te voorkomen. ![]() | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 22:37 |
Doet me hieraan denken: Hier een betere, doch illegale, video: http://www.streetfire.net(...)0_part-1_2430607.htm | |
daNpy | zaterdag 25 januari 2014 @ 23:08 |
Uiteraard mag hij doen wat hij wil, maar hij vraagt advies met een eisen pakket van 20k en een budget van 2k. Da ga nie werken niet, ergens zullen er consessies moeten worden gedaan ![]() | |
Roadtrip | zaterdag 25 januari 2014 @ 23:22 |
Ik heb nergens gezegd dat ik in een BMW wil rijden. Ik wil in een normale, veilige, auto rijden. Er zijn hier ook een paar andere goede suggesties langsgekomen. En mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een Ford. Dat is niet bepaald een patsmobiel. | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 00:12 |
Ugh ik zot nog steeds te kijken, maar als student moet je echt ongelofelijke compromissen maken op een auto. Niet alleen auto's trouwens, ook andere eerste levensbehoeften als eten en vakantie. Echt bullshit. Werk je 70 uur per week, kan je nog geen eens een huis of auto betalen. ![]() | |
Warrie.in.de.Harry | zondag 26 januari 2014 @ 00:13 |
Zo'n Mondeo stuurt leuk, maar ik heb het je in een ander topic al verteld, je gaat de aanschafprijs binnen een jaar of anderhalf dubbelen, misschien wel verdrievoudigen. Wat denk je dat een setje banden alleen al niet kost? Wat denk je dat een remklauw achter wel niet kost? En geloof me, die gaan vaak naar de kloten bij die Mondeo's. De waterpomp van zo'n V6, dat is al helemaal een ramp, vanaf de MK1 al. Leuk als je bij beide koppen de koppakking eruit blaast. Bij de diesels ben je tussen de 180.000 km en de 250.000 km aan de beurt, verstuivers, brandstofpomp, turbo, alles komt rond die kms. dus als je fatsoenlijk onderhoud niet kan betalen of de tijd en kennis niet heb om zelf te sleutelen, koop geen Mondeo voor dat geld. Ik typ het niet voor mijzelf, maar voor jou, doe er mee wat je wil. | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 00:24 |
Ik vind het lief dat je je zorgen maakt, en je hebt ook wel een punt. Ik zie alleen geen andere oplossing. Ik heb gewoon niet het budget een echt goede auto te kopen of onderhouden. Om me heen krijgen studenten auto's van hun ouders bijvoorbeeld. Maar dat wil mijn moeder me niet geven, en zelfs als ze het zou geven zou ik het niet aannemen... | |
Palomar | zondag 26 januari 2014 @ 00:48 |
Ik weet niet in wat voor milieu jij verkeert, maar ik kom zelf uit een 'welvarend milieu' en kende in mn studententijd (+- 10 jaar geleden) eigenlijk maar weinig mensen die een auto van hun moeder kregen cq. überhaupt een auto hadden. En als ze die hadden was het een oud barrel. Vind eerlijk gezegd dat je een wat vreemd wereldbeeld hebt dat je het normaal vindt dat een student een dikke auto moet kunnen rijden en overal maar heen moet kunnen. Als je echt 70 uur per week werkt vind ik dat knap, maar kennelijk is dat minimumloon en dat is natuurlijk niet te vergelijken met een echte baan in een senior functie waarin je wel zo'n auto kunt rijden. Dat is een beetje de pech van studentenbaantjes... ![]() Ik zou zeggen, koop een goedkoop autootje zonder al die onrealistische wensen. Daarmee kom je ook in Duitsland etc. | |
Fiorano | zondag 26 januari 2014 @ 00:51 |
Ik rij al 45.000 km probleemloos in een auto van ¤2500 met cruise controle en airco en bluetooth. Alleen winterbandjes voor gekocht, nieuwe uitlaat en preventief een startmotor. Maar die haalt geen 200, 160 gaat er prima mee. Dus het kan wel, maar je eisen moeten realistisch zijn | |
Fiorano | zondag 26 januari 2014 @ 00:53 |
Btw, wat verdien jij in godsnaam per uur? Bij 70u per week moet je toch wel wat meer kunnen overhouden. Je hebt amper tijd om het aan andere dingen uit te geven... | |
exelletor | zondag 26 januari 2014 @ 00:58 |
Kun je niet gewoon je huidige werkauto(of wat het ook mag zijn) voor werkverkeer naar Parijs en Keulen blijven gebruiken en dan een kleine priveauto kopen voor de ritjes naar de sportschool? | |
KeesBromfiets | zondag 26 januari 2014 @ 01:00 |
Haha gvd die openingspost, ik zit hardop te lachen hier. | |
Kentekenplaat | zondag 26 januari 2014 @ 09:56 |
Ik zou handgeschakeld nemen. Dan heb je inderdaad meer controle (bij sneeuw bijvoorbeeld) en meestal is het zuiniger. Verder zijn je eisen nogal hoog in vergelijking met je budget. Die cruisecontrol snap ik met zulke afstanden volledig evenals airco. Maar cruisecontrol is er eventueel later in te zetten, net als een radio met bluetooth. En die radio's kosten echt geen honderden euro's. Die 5 sterren zouden me jeuken eerlijk gezegd. Ik koop zelf nooit een auto om hem ergens op volle snelheid tegen aan te jassen. Als je zo weinig vertrouwen in je eigen rijstijl hebt kun je beter helemaal geen auto kopen. Terug naar je budget. Goedkoop is duurkoop. Als een dikke auto zo weinig kost, gaan bij mij alle alarmbellen af. Dan klopt er iets niet. Gezien je budget zou ik voor een Nissan Almera/Primera gaan. Zit sowieso al airco in. Betrouwbaar zijn ze ook en ze hebben een distributieketting. Mijn broer heeft trouwens heel wat probleemloze kilometers afgelegd in een Suzuki Baleno 1.8 GTX. Een auto van 1000 kilo met 121 pk, dus dat wil wel vooruit. En ook behoorlijk luxe voor een auto uit die tijd. Nadeel: het ding is lelijk. Moet het een diesel worden, dan zou ik gaan voor een Peugeot 306 Hdi of een VW Golf, Seat Ibiza of iets anders uit de VAG-stal of van de PSA-groep. Moet je alleen wel een exemplaar treffen waar airco inzit. | |
Hyman | zondag 26 januari 2014 @ 10:27 |
V40/s40 1.9d komt in de buurt. Voor smartphone intergratie koop je een yatour ofzo | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 10:59 |
Het is natuurlijk maar net met wie je omtrekt inderdaad. Maar in mijn studentenhuis heeft iedereen een auto van hun ouders gekregen. Eentje zelfs gloednieuw. Ik vind trouwens eerder dat jij een vreemd wereldbeeld hebt. Natuurlijk kan een student zonder baan geen auto betalen. Ik heb echter wél een echte baan. Een baan waar ik samenwerk met allemaal volwassenen die een carrière proberen te maken. Maar ook een baan waar studeren, op de korte termijn, mijn carrière schaad. Op mijn werk rijdt iedereen ook in een moderne auto. Ook worden ze elke 3 maanden overvlogen naar een ander continent. Ik vroeger ook, alleen dat lukt niet meer nu ik studeer. Dus ja, als ik hetzelfde werk verricht als mensen met een nieuwe auto, wil ik ook iig in een oud barrel kunnen rijden. | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 11:00 |
Ik verdien ongeveer 15 euro per uur. Alleen ik studeer dus kan met moeite 20 a 30 uur per week werken. | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 11:04 |
Ja waarschijnlijk heb je gelijk. Ik vind het ook echt helemaal niks wanneer een automaat ineens een versnelling kiest. Soms wil je een lage, of juist hoge versnelling. Op dat punt ben ik misschien wel een beetje verwend. Ik ben niet 's werelds beste chauffeur en weet eigenlijk 100% zeker dat ik ooit een auto ongeluk ga maken. In de stad kijk ik uit voor fietsers enzo. Maar flinke blikschade, mogelijk airbags, gaat er zowiezo aankomen. Ik zal inderdaad ook eens die richting in kijken. Daar zitten erg goede auto's tussen. Het zijn niet de meest mooie auto's, maar wel stevig en praktisch. | |
Palomar | zondag 26 januari 2014 @ 11:18 |
tja, jij begint zelf over een 'studentenauto'. Daarna kom je met die onrealistische lijst met wensen voor een veel te laag budget. Maar zo te lezen werk je dus gewoon parttime en doe je er ook nog een studie naast. Je had dan beter in je startpost het hele 'studenten' weg kunnen laten, dan vallen mensen daar ook niet over. En die 15 euro per uur, is dat bruto of netto? Hoe dan ook is dat met 20 uurtjes per week imo te weinig om een grote auto mee te kunnen rijden met het geschetste aantal kilometers (neem aan dat je ook nog andere vaste woonlasten e.d.hebt). Ik zou echt beginnen met een kleiner autootje. Polo/Ibiza diesel van +- 10 jaar oud is wel voor dat bedrag te vinden en rijdt ook nog wel redelijk door (TDI, niet SDI). | |
house_is_a_feeling | zondag 26 januari 2014 @ 11:41 |
Dat de eisen van TS debiel zijn is tot daar aan toe. Maar de voorstellen om te gaan treinen zijn nog idioter ![]() Bespaar op onderhoud en koop om het jaar een andere BMW diesel voor 1500k. Problem solved ![]() | |
Woods | zondag 26 januari 2014 @ 12:13 |
Wij hebben zelf een Citroën Xantia 1.6 en dat rijdt magistraal. Onderhoud ligt eraan maar wij halen al met moeite 1:12/14 bij snelwegen maar ik zie het al, hopeloze situatie. Verhoog je budget gewoon anders gaat 't em niet worden ![]() [ Bericht 21% gewijzigd door Woods op 26-01-2014 12:27:49 ] | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 12:43 |
Die xantia is idd een mooie auto. Legendarisch. Alleen ook weer een beetje onveilig. Ik denk dat ik gewoon een proefrit moet maken in die volvo en mondeo. Gewoon kijken welke me het beste bevalt. Mag je eigenlijk ook naar de autobahn tijdens een proefrit? | |
house_is_a_feeling | zondag 26 januari 2014 @ 13:01 |
Natuurlijk, wel even in overleg met de huidige eigenaar. Wil vast wel met je mee om te zien hoe jij zijn auto sloopt ![]() | |
Andyy | zondag 26 januari 2014 @ 13:02 |
Alle auto's die jij aanhaalt halen niet meer dan 2 sterren in de hedendaagse crashtests ![]() | |
Sapstengel | zondag 26 januari 2014 @ 13:06 |
10 uur per week 200+ km/h rijden en verwachten dat je het gaat redden met 300 euro aan vaste lasten per maand ![]() Dat is eerder wat je per week aan benzine kwijt bent. | |
Andyy | zondag 26 januari 2014 @ 13:08 |
Uhuh, Google maar eens op M5 300 kmh crash. Zelfs de hond had het overleefd. | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 13:09 |
Doe het zelf ff ofzo... post hier het resultaat maar.. luie hond.. ![]() | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 14:07 |
Ik verwacht toch wel dat een mechanisch goede auto het overleefd een kwartiertje vol gas te rijden... Anders is hij kapot en moet ik hem überhaupt niet kopen. Nee. De beoordeling voor frontale botsingen is exact hetzelfde gebleven. Het verschil zit hem in zijwaartse botsingen, dat bijvoorbeeld een hoofdairbag vereist is voor een goede beoordeling. En ESP is nodig voor 5 sterren. Google wat vaste lasten zijn. Dat zijn constante kosten. Kosten die gelijk zijn, onafhankelijk van hoeveel je rijd. Benzine dus bijvoorbeeld niet. Zelfs onderhoud technisch niet. | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 14:08 |
Lief vragen kan ook...: http://www.gtspirit.com/2(...)kmh-on-the-autobahn/ | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 14:13 |
Dat kan ook idd... Maarre.. leuk nieuws.. JA WANT ENNE HIJ REED WEL 300 ENZO... Uit je bron: "the driver of the M5 was forced to brake" Dus nog maar een keer: Dit was een paaltje met iets van 160 (volgens omstanders) ![]() | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 14:21 |
Ik zou ook nooit claimen dat je een frontale impact met 300km/u overleeft. We weten uberhaupt niet wat er gebeurd is. Toch is het een meetbaar feit dat er significant minder mensen gewond raken / overlijden in veiligere auto's. Die BMW 5 serie is een auto waarin die kans meerdere keren kleiner is dan in bijvoorbeeld een Nissan Micra. | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 14:24 |
Werd er eerder in dit topic niet geopperd dat een bepaalde kleine Renault sterker was dan menig grote auto..? Of telt dat nu opeens niet meer..? | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 14:27 |
Er werd geroepen dat een nieuwe renault veiliger is dan een 20 jaar oude grote auto. Bij moderne auto's heeft de grote auto weer het voordeel. Hoezo is het zo lastig logisch na te denken? Het is hier net een verjaardagsgesprek. Iemand wil altijd miljoenen euro's en duizenden uren research teniet doen met zijn eigen fantasie. Laten we het hier on-topic houden. En zonder verzonnen feiten. | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 14:30 |
Oh nu moeten ik ontopic blijven met je fantasie quote over je M5 met 300 km/h? Over verzonnen feiten gesproken... ![]() ![]() ![]() | |
Andyy | zondag 26 januari 2014 @ 14:34 |
Das een E60 | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 14:34 |
A. Ik kaart een nieuwsbericht aan omdat jij te lui was het te Googlen B. Ik heb duidelijk aangegeven dat het statistisch niet relevant is C. Ik onderbouw mijn uitspraken met gegevens als dit: http://www.mynrma.com.au/(...)tings-large-cars.htm http://www.folksam.se/pol(...)versioneng_R6546.pdf http://www.euroncap.com/tests/bmw_5_series_1998/49.aspx http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/bmw/5-series/1997 Dat is betrouwbaarder dan wat je uit je duim zuigt. | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 14:34 |
Ja? | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 14:34 |
Wel ontopic blijven he? | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 14:44 |
Jet Cars heeft trouwens een aantal competatief geprijsde auto's staan. Is het echt zo dramatisch als iedereen zegt? | |
daNpy | zondag 26 januari 2014 @ 14:44 |
1 kleine opmerking, veiligheid is relatief. Een Fiat 500 haalt misschien wel 5 sterren in een test, maar een X5 of Cayenne rijdt er overheen zonder het te merken. | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 14:47 |
Daarom wordt het ook gesorteerd op klassen. En kan je op de IIHS website filmpjes zien wat er gebeurd wanneer een grotere auto tegen een kleinere auto botst. Je hebt gelijk dat die euroncap sterren geen garantie zijn. Maar het heeft zeker betekenis. | |
exelletor | zondag 26 januari 2014 @ 14:47 |
Nee, je krijgt voor de prijzen die ze hanteren alleen een auto zonder velgen oid. ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 26 januari 2014 @ 14:50 |
Afgaand op de OP: een auto in die klasse drinkt zo'n 1 op 8 bij dat soort snelheden. Stel dat je gemiddeld 1 op 11 zou halen (optimistisch) en 5000km moet afleggen in een maand, dat je 450 liter benzine nodig hebt, ofwel zo'n 765 Euro aan brandstof. Dan nog wegenbelasting, ga uit van 60 Euro. Dan nog verzekering, ga uit van 45 Euro. Dan nog onderhoud, ga uit van 150 Euro per maand. Dan kom ik op 1020 Euro in een maand waarin je 5000km moet afleggen. Dan kom je nog zo'n 720 Euro tekort. Zaken als een dikke reparatie, afschrijving en "Wegenwacht service buitenland" heb ik voor het gemak maar weggelaten. | |
TheFreshPrince | zondag 26 januari 2014 @ 14:52 |
Als je niets raakt en "schuift" kan je een crash met 300km in iedere auto overleven, als je een boom, paal, andere auto of iets anders dat niet meegeeft raakt ben je dood, plat en/of uitéén gereten. | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 14:59 |
Weet jij anders een andere constructie waarmee ik goedkoper kan autorijden? Klopt het is totaal niet relevant. Het is een nieuwsbericht wat door een andere user is aangekaart, en waarvan snowballed te lui was het te googlen omdat de poster een "luie hond" zou zijn. Ik dacht ik help hem even. | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 15:01 |
Moet je de smiley er ook even bijzetten he...? ![]() Met je:
| |
house_is_a_feeling | zondag 26 januari 2014 @ 15:01 |
Je snelheid halveren. | |
exelletor | zondag 26 januari 2014 @ 15:01 |
Een zuinigere B-klasse autootje van 1000kg kopen en daarmee karren. Waarom zou je trouwens je huidige transport niet kunnen blijven gebruiken? | |
TheFreshPrince | zondag 26 januari 2014 @ 15:13 |
Dat was een 2003 Renault Modus tegenover een Volvo 940 uit 1998. Zo'n Volvo 940 is in feite een doorontwikkelde Volvo 740 waarvan de blauwdrukken uit 1982 stammen. Niet zo gek dat een 2003 Modus (of welke auto dan ook uit dat jaar) het wint bij een 40% overlap crash. Al in 1991 kwam Volvo met de 850 die een stuk veiliger is dan de 740/940 maar Fifth Gear lijkt bewust niet voor die auto gekozen te hebben omdat verschil in veiligheid dan minder spectaculair was geweest. Probeer een Volvo S60 uit 2000 tegenover een Renault Megane uit 1998 en het beeld was wat voordeliger uitgevallen voor de Volvo. | |
TheFreshPrince | zondag 26 januari 2014 @ 15:15 |
Niet binnen dat budget en met die afstanden. Waarom moet je zoveel reizen? Is er geen mogelijkheid om op 1 locatie te blijven gedurende die periode? | |
Andyy | zondag 26 januari 2014 @ 15:18 |
Of koop een MX5 en zet er een rolkooi in, als je er van af wilt kan je 'm altijd kwijt aan een cupracer of een trackdayert. | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 15:22 |
Zelfs met een 145 usa heb je meer te vertellen dan een 940/740 Die doet niet veel onder voor deze: | |
TheFreshPrince | zondag 26 januari 2014 @ 15:24 |
Klopt, dat is dus zo'n 850 die ik noemde. Nog niet zo veilig als de huidige generatie Volvo's maar een stuk beter dan de 740/940. Overigens doet zo'n 740/940 het nog niet zo slecht vergeleken met een Peugeot 106, Citroen Saxo of Rover 100. Voor die tijd waren het veilige bakken. Maar de ontwikkelingen staan niet stil. | |
Pizza_Boom | zondag 26 januari 2014 @ 15:24 |
Pfff, mensen die het beter uitkomen denken te kunnen concluderen aan de hoeveelheid schade. Ik zit nog steeds liever in een auto waarvan de motorkap 3 meter korter wordt dan eentje die maar 10 centimeter korter wordt. Verder geloof ik er nog steeds niet in dat die Volvo volledig in tact was, gezien ervaringen in mijn directe omgeving. | |
TheFreshPrince | zondag 26 januari 2014 @ 15:26 |
Ik heb destijds de video van die aflevering gedownload omdat mensen zeiden dat de motor uit de Volvo 940 gesloopt was. Op enkele frames in de uitzending kan je, na wat lichter maken, echter prima het red-block zien zitten: ![]() Je ziet dat het uitlaatspruitstuk er nog aan zit, de Modus is daar afgeketst en daarna zit er niets meer, dus rij je zo bij de Volvo naar binnen. Het probleem is dat de 740/940 een motor in lijn heeft, met de versnellingsbak er achter (achterwielaandrijving). Links en rechts van de motor zit dus een flinke ruimte met aan iedere kant 1 stevige lengtebalk die de impact absorbeert en waar de bumper op gemonteerd zit. Bij een normale frontale aanrijding is dat op zich héél veilig, vooral omdat de motor onder de auto wordt gedrukt en dus niet op schoot komt. Alleen bij een 40% overlap crash schiet je net langs de motor, is één zo'n balk toch wat te zwak en dan zit je snel bij de A-stijl. Ik heb van 2007 tot vorige week in deze auto's gereden en er af en toe wat aan gesleuteld dus ik ken de constructie vrij goed. [ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-01-2014 15:33:18 ] | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 15:39 |
Die motor is niet eens zo heel belangrijk.. de hoek en de snelheid wel... (dwz die moet gelijk zijn bij beide auto's, anders delft de ene het onderspit..) Nou zijn die 940/740 ook niet echt de beste types van volvo: In de 740 diesel ligt hetzelfde blok als in een VW LT.. ![]() Het is hoogtijd voor een redux van top gear.. ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 26 januari 2014 @ 15:42 |
Klopt, zo'n 740/940 moet je niet als Diesel kopen, die benzine blokken lopen op LPG 400,000km en na een koprevisie herhalen ze dat trucje vaak nog probleemloos. Ze rijden en zittten wel fantastisch, alleen de windgevoeligheid is wat vervelend. Ik mis m'n 940 behoorlijk, vooral omdat je er zo een 2 zits Klippan bank in kon schuiven. Bij m'n V50 krijg ik die niet eens door de achterklep, vermoed ik ![]() | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 15:51 |
Jup... je had hem zonder stoelen moeten verkopen en die in een 145 moeten lepelen.. ![]() Die is net iets sportiever, (rondom schijven, spiraalveren etc) heeft dezelfde ruimte... en het blok waar de meeste km's van alle automotoren zonder revisie tot nu toe heeft gelopen (1.2miljoen km's oid... zie wiki B20) Moderne auto's.... ![]() ![]() | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 15:52 |
Wat heb jij toch met het tonen van onzin bronnen? Een random foto van een ongeluk wat op onbekende wijze gebeurd is, is geen bewijs voor de (on)veiligheid van een auto. Een filmpje waar ze lekker gaan botsen op de sloop ook niet. In het filmpje met die volvo, rijdt de volvo over een soort ramp. Daarmee wordt het punt van impact hoger. Dit betekend dat het chassis van de kleinere auto's omzeilt wordt en de volvo simpelweg door plaatstaal boort. Dat betekend niet dat de volvo niet veiliger is dan die kleine auto's. Dat is gewoon zo. Maar er is geen enkele gelijkenis tussen dat filmpje en wat er bij een echt ongeluk zal gebeuren. De Volvo's van die tijd waren, voor die tijd, ontzettend veilig. Belangrijk ook voor de ontwikkeling van nieuwere auto's. Maar de techniek was toen simpelweg nog niet zo ver gevorderd als het vandaag is. We hebben nieuwere, sterkere, ijzerlegeringen en bijvoorbeeld balken vooraan om de krachten van zo'n offset ongeluk te verdelen over de gehele breedte van de kreukelzone. Volvo loopt trouwens, ook nu, voorop qua veiligheid. Bij een ongeluk zit je in een grote Volvo beter. Dit is ook te zien aan zowel de resultaten uit crash tests als de resultaten van échte ongelukken. Maar dat soort video's zeggen weinig over de echte veiligheid van een auto. En daar heb je helemaal gelijk in! Die Volvo's zijn veiliger dan bijvoorbeeld renaults uit dezelfde tijd. De kreukelzone is gemaakt voor een impact op de gehele breedte, niet een kleinere offset. Volvo is dat in de loop van de tijd anders gaan doen. Ze hebben die balken verstevigd met nieuwere soorten staal en sinds de jaren 90 hebben ze zelfs structuren voor een 20% overlap erin gebouwd. | |
CafeRoker | zondag 26 januari 2014 @ 15:55 |
Waarom ga je dan 200 rijden ![]() | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 15:57 |
Schat... het staal van de oude Volvo's is tien keer zo goed als dat van die nieuwe blikjes die ze tegenwoordig leveren... Hoe kan het anders dat er tig keer meer zooi word versleept (alle opties ed) dan vroeger, en het gewicht gelijk is gebleven..? Van het staal van een kluisdeur van een 145, maken ze tegenwoordig een hele auto, nadat ie wat dunner gewalst is... en ja.. dan heb je wel wat legeringen nodig om dezelfde kracht op te kunnen vangen.. [ Bericht 0% gewijzigd door Snowballed op 26-01-2014 16:03:43 ] | |
jitzzzze | zondag 26 januari 2014 @ 16:00 |
Eisen + budget = helaas pindakaas ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 26 januari 2014 @ 16:06 |
Plaatwerk is tegenwoordig bij alle auto's een stuk dunner, ook bij een Volvo. Mijn 740/940 hadden ondanks hun leeftijd rondom geen deukjes. Deels door de goede bescherming van bumpers en beschermrubbers maar ook omdat het plaatwerk erg sterk is. Maar plaatwerk op zich is niet zo belangrijk, het gaat om de kooi en kreukelzones. Bumpers zijn vaak van aluminium, erg sterk en licht. Kooi (vooral A-Stijl) is vaak van extra hard staal. ![]() ![]() Je moet een balans vinden tussen een "zachte" voorkant die de energie opvangt en over de auto verdeelt en een kooi die intact blijft. Per merk zitten daar grote verschillen in, wat je vooral ziet in de eerder genoemde "small overlap" / 20% overlap crashtests die tegenwoordig door de IIHS worden uitgevoerd. | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 16:13 |
Klopt maar dat is niets nieuws... De bumpers van mijn 145 uit 74 zijn ook van aluminium (een halve cm dik...... ![]() Een kooi hadden ze toen ook al.. ware het niet dat dat meer werd opgevangen met slimme constructies dan met legeringen... | |
TheFreshPrince | zondag 26 januari 2014 @ 16:16 |
Je ziet overigens wel dat die tests altijd full head on zijn, nooit "small overlap" omdat zo'n 140/240 dan ook niet meer meekomt. Maar het zijn zeker tanks. | |
Captain_Ghost | zondag 26 januari 2014 @ 16:17 |
Met harder dan 120 km/u rijden, heb je niets aan de Euroncap sterren. Want auto is dan onherkenbaar schroot veranderd. inclusief de bestuurder. Daarvoor moet je een tank kopen. Oude auto is ook prima zolang je niet tegen anderen knalt. | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 16:21 |
In die filmpjes komen ook offset crashes voor als het goed is... (of heb ik net de verkeerde gepost?) Je moet ook weten dat er toen nog niet veel gestandaardiseerd was wbt tests.. Dus precies als de moderne deden ze dat toen nog niet... Het enige wat eraan mankeert zijn airbags... verder kunnen ze nog prima meekomen.. | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 16:23 |
Zie hier een plaatje van het metaal gebruik in een random volvo: Die blauwe balken vooraan zijn extra sterk staal bedoeld als je een auto schampt op een provinciale weg. Daarmee duw je de andere auto weg in plaats van de zich in elkaar boren waar er weinig kreukelzone zit. Die 40% offset is een probleem omdat je een groot gedeelte van de kreukelzonde omzeilt, maar met 20% is het nog dramatischer. Daarom hebben ze het daar verstevigd zodat dat niet hoeft te gebeuren. Die rode balken aan de zijkant zijn onderdeel van het SIPS. Ze duwen de krachten van een auto die er naar binnen rijd naar de sterkere onderdelen van het chassis. Op die manier worden de krachten weg van je hoofd en ribben geleid, en bijvoorbeeld richting het dak. De Volvo's van toen hebben simpelweg een minder sterke kooiconstructie. Dat is ook duidelijk te zien aan het gewicht trouwens. Bovendien is het minder goed ontworpen. Volvo analyseert ongelukken die in het echt gebeuren en probeert specifieke stukken van de auto te versterken of juist te verzwakken. | |
Pietverdriet | zondag 26 januari 2014 @ 16:25 |
Anyway, genoeg gezeur over ncap TS, ga eens naar de autoveiling in Barneveld. Een auto die de verkeerde kleur heeft, kan je daar soms voor een prikkie kopen. Bij domeinen vind je ook leuke autos. | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 16:26 |
Schat.. in een deur van een 145 zitten twee van die balken.... 1 deur weegt rond de 50 kilo... een deur van een moderne.. de helft ongeveer... Ze doen beide hetzelfde.. | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 16:29 |
Dit dus inderdaad ook. Zowiezo gebeurt het zelden dat auto's precies recht op elkaar knallen. Mensen proberen eerder weg te sturen. Geinig trouwens dat we tegelijk gepost hebben over dat staal. Met 120 tegen een boom ben je ook fucked. Maar gelukkig hebben onze auto's remmen. En een stuur. En hebben de snelwegen vangrails. Daar heb je gelijk in. Ik zal eens kijken. | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 16:33 |
Ik zit nu te kijken, maar die auto's komen allemaal uit het buitenland. Dan kan je toch geen proefrit maken? En hoe zit het met import kosten? | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 17:19 |
Veilingen, domeinen, import, etc... is niet iets voor je, als je daar geen ervaring mee hebt.. Komen een hoop kosten bij, en je weet als leek vaak niet wat je koopt.. ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 26 januari 2014 @ 17:21 |
Het kopen van een auto is niet zo'n probleem, zoals al berekend kom je met jouw afstanden sowieso over de 800 Euro aan vaste lasten per maand, of je nu LPG, Diesel of benzine rijdt. | |
CafeRoker | zondag 26 januari 2014 @ 17:21 |
Bij domeinen mag je hem volgens mij zelfs niet eens starten. | |
_Arthur | zondag 26 januari 2014 @ 17:23 |
Laat staan er in zitten. | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 17:23 |
Ik dacht van wel, maar meestal zijn er geen sleutels bij... (inbeslagname enz) Maar je bied blind, dus je weet nooit of je hem al dan niet hebt.. (is vast wel iets veranderd sinds ik er geweest ben) | |
Pietverdriet | zondag 26 januari 2014 @ 17:31 |
Als je zekerheden wil, ga naar een bovag garage en koop een merk occasion, daar betaal je dan ook voor. Bij de veiling in Barneveld zit er een onafhankelijk testrapport bij, zelf paar maal autos gehaald daar, en vrienden van mij ook, nooit negatieve ervaringen. Bij domeinen kan je geluk hebben, of pech | |
TheFreshPrince | zondag 26 januari 2014 @ 17:37 |
Als ik de afstanden van TS bekijk en het budget dan denk ik dat een wat oudere VW Polo op diesel het voordeligst is. Aanschafprijs, wegenbelasting en verbruik zijn dan allemaal te overzien. | |
leolinedance | zondag 26 januari 2014 @ 17:44 |
Ik dacht na het lezen van de eisen, hier komt een budget aan van > 30k Is het 2k ![]() Hou maar op met zoeken of pas je eisen of budget aan. Dit gaat hem natuurlijk niet worden. Ik raad je overigens een BMW 320d EDE F30 aan. Voldoet aan al je eisen en is mega zuinig. | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 17:50 |
Dat lijkt me niet zo comfortabel eigenlijk op grotere afstanden... Ik accepteer donaties... | |
Pietverdriet | zondag 26 januari 2014 @ 17:54 |
Zou dan voor skoda gaan, degelijker | |
Pietverdriet | zondag 26 januari 2014 @ 17:55 |
Had een paar jaar terug in spanje een huur dieselpolo, erg leuke auto, reed heel fijn de bergen op en af | |
leolinedance | zondag 26 januari 2014 @ 18:03 |
Ik vind dat jij niet zo moet zeuren als student ![]() ![]() Een paar jaar geleden toen ik nog studeerde stikte het van de Peugeot's 106 en soortgelijke wagentjes. Die reden ieder weekend stad en land door om de ouders te bezoeken, en die hoorde je nooit klagen. Heb je geen OV-kaart? Of krijg je een flinke vergoeding voor die 5000 km/maand? | |
leolinedance | zondag 26 januari 2014 @ 18:06 |
Ik heb heel veel km's in zo'n Bluemotion gemaakt voor mijn werk. Wat traag, maar verder een hele fijne auto ![]() | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 18:11 |
Ik weet niet waar jij studeerde, maar dat is bij mij niet het geval. 200km/u is misschien overdreven. Ok. Maar 180 moet toch wel lukken? Die 5000km/u per maand zijn prive. Zoweizo is dit topic geen debat of ik wel of niet moet autorijden, maar een discussie over welke auto ik het beste kan kopen. | |
Piet__Piraat | zondag 26 januari 2014 @ 18:16 |
Conclusie: TS heeft geen idee wat ie aan het doen is, of loopt te trollen. | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 18:16 |
Maar zonder grapjes. Zo'n polo is duurder dan een Mondeo. En minder betrouwbaar. Dan ben je toch gek als je in zo'n oude crack polo gaat rijden? | |
_Arthur | zondag 26 januari 2014 @ 18:27 |
Koop gewoon zo'n afgetrapt hok en hou op met zeuren. | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 18:28 |
Tot je ziet wat je koopt... voordeel: een Mondeo word wel steeds zuiniger in verbruik door alle roest gaten die erin vallen... (bodem + draagbalken) | |
Kentekenplaat | zondag 26 januari 2014 @ 18:30 |
Als je weet dat je niet zo'n topchauffeur bent zou je ook wat langzamer kunnen gaan rijden in een auto die wel in je budget past en dus niet aan de 5-sterren norm voldoet. Je hamert zo op die sterren dat ik het idee krijg dat je eerder op zoek bent naar een goede auto voor een ramkraak dan naar een vervoermiddel. | |
leolinedance | zondag 26 januari 2014 @ 18:38 |
Wageningen. En het is logisch dat een student geen luxe, veilige, snelle, mooie, grote, zuinige en betrouwbare kan kopen. Dat doe je als je aan het werk bent maar. Met een beetje geluk mag je zelfs een nieuwe uitkiezen van je toekomstige baas. Ik zou het niet doen met zo'n oud goedkoop hok. Deed het mijn Leon met 260k op de teller ook niet aan. Kan er niet goed voor zijn. Als je daar niet onderuit kunt zou ik een zuinige en betrouwbare Jap nemen. Laat die hoge snelheden en andere 'eisen' maar zitten, dat gaat je nooit lukken voor dit geld zonder een bak ellende te kopen. | |
Pietverdriet | zondag 26 januari 2014 @ 18:42 |
Denk dat je beter kan kijken naar korte remweg dan naar hoge snelheid | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 18:46 |
Ik hou ervan mijn risico's in te dekken. Wageningen is ook niet echt een universiteit waar mensen naartoe gaan die veel willen verdienen. Niet iedere student is hetzelfde. Iemand die met een échte baan tussen de 20 en 30 uur per week werkt moet een auto kunnen betalen. Een veilige betrouwbare auto. Maar als ik gewoon een ANWB keuring laat doen op een auto als deze: http://www.autowereld.nl/(...)7414661/details.html Moet het toch wel goedkomen? | |
Oksel | zondag 26 januari 2014 @ 18:49 |
http://link.marktplaats.nl/767503749 | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 18:54 |
Dat is best wel een goed idee! Ik heb alvast wat extra studielening aangevraagd. | |
leolinedance | zondag 26 januari 2014 @ 18:59 |
Wat? ![]() ![]() Een veilige en betrouwbare auto wel ja. Maar in de OP stel je nog veel meer eisen. Of heb je die nu bijgesteld? Kost 150 euro wegenbelasting per maand. Verder vind het ik een afzichtelijk ding, helemaal niks voor een student, en heb ik helemaal niks met Ford. Maar dat is persoonlijk. | |
fathank | zondag 26 januari 2014 @ 18:59 |
In een frontale bitsing absoluut. Renault Modus vs ouderwetse volvo. Kun je beter in de modus zitten. [ Bericht 25% gewijzigd door fathank op 26-01-2014 19:04:56 ] | |
leolinedance | zondag 26 januari 2014 @ 19:00 |
Die staat binnen een jaar op > 3 ton. Daar wordt ie niet betrouwbaarder op, en dan kom je er niet meer vanaf. | |
Hyperdude | zondag 26 januari 2014 @ 19:08 |
Als ie de 3 ton haalt moet je er gewoon mee doorkarren tot ie dood is. ![]() Mooi glimmende motorruimte na 245000 kms trouwens... | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 19:18 |
Het betrouwbaarheid probleem is wel, een probleem... Ik heb overduidelijk meer geld nodig... | |
CafeRoker | zondag 26 januari 2014 @ 19:21 |
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe lang moet je nog? Op zich houdt die bmw het nog wel een tijdje uit. Ben je tegen die tijd niet afgestudeerd? Hoe erg is het als dat ding dan afgeschreven is? | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 19:27 |
Spuit 11 geeft ook modder... ![]() Is in bitsing nit zoits als in hittentit? https://www.facebook.com/video/video.php?v=308308892533640 [ Bericht 2% gewijzigd door Snowballed op 26-01-2014 19:32:52 ] | |
fathank | zondag 26 januari 2014 @ 19:35 |
Spuut elf inderdaad, had anderhalf page gemist ![]() En als je niet snapt dat ik een tikfout gemaakt heb moet je misschien eens terug naar school mufkut. | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 19:40 |
Mufkut? Als je niet weet hoe een forum werkt, zou ik mn grote bek over anderen maar snel houden.. ![]() | |
Roadtrip | zondag 26 januari 2014 @ 19:41 |
Ik moet nog 5 jaar studeren. Ach mag hij van mij na 3 jaar best uit elkaar vallen. Dat zal zowiezo wel gebeuren, als ik geluk heb... | |
Fer | zondag 26 januari 2014 @ 19:45 |
![]() Ja echt veilig hoor, zo;n oude Volvo. | |
Snowballed | zondag 26 januari 2014 @ 19:48 |
Wat is dit..? Het uurtje voor randdebielen die losgelaten zijn? ![]() | |
KeesBromfiets | zondag 26 januari 2014 @ 19:49 |
Haha en voordat je langskomt voor evt een proefrit is het blok alvast op temperatuur ![]() | |
KeesBromfiets | zondag 26 januari 2014 @ 19:54 |
- V&A is verderop - [ Bericht 93% gewijzigd door Sounddragon op 26-01-2014 20:01:20 ] | |
Sounddragon | zondag 26 januari 2014 @ 19:59 |
Yo, kunnen gesneeuwbald en dikkehenk effe ergens anders gaan bakkeleien? Topic is al niet echt een pareltje, en als we dan nog moeten gaan schelden wordt het niveau wel héél laag ![]() Get a life, a room or have a KitKat ![]() | |
zponz | zondag 26 januari 2014 @ 21:46 |
Zoals zovelen hier, zorg voor meer geld. Je geeft aan dat je 20-30uur per week werkt. Is me niet geheel duidelijk of die 15eur/uur bruto of netto was, maar ik ga er even van uit dat je netto 1000 euro per maand vangt. Daarvan kun je (nu al) 200-300 euro kwijt aan vaste lasten voor je toekomstige auto. Als je nou 4-5 maandjes wacht, heb je al een budget van 3K. Ik weet niet of je bijleent (lijkt me van niet met zo'n hoog inkomen). Doe dan die 4-5 maanden 500eur/maand lenen. Budget gaat naar 5K. Daarmee heb je wat betere keuzes ![]() En je gezeur over je collega's die wel in dikke auto's kunnen rijden. Zij hebben waarschijnlijk al hun studie afgerond en werken al een tijdje 40uur/week. | |
Janneke141 | zondag 26 januari 2014 @ 21:47 |
Mensen die maar drie uur per week slapen moeten geen 200 kilometer per uur gaan rijden. Tenzij het op een weg is met bomen erlangs. | |
Henkerbedenker | zondag 26 januari 2014 @ 22:04 |
i520 touring http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr 323i 6cil http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr Aerodeck http://www.marktplaats.nl(...)8f31&previousPage=lr V40 met winterbanden, ook handig ivm je eis voor veiligheid. http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr | |
leolinedance | zondag 26 januari 2014 @ 22:07 |
Allemaal oude zuipschuiten op benzine. Lijkt mij niet zo handig he ![]() Die 2e rijdt volgens spritmonitor gemiddeld 1:9,6. Dat is dan 5000/9,6 = 521 * 1,70 = 886 euro brandstof per maand | |
Henkerbedenker | zondag 26 januari 2014 @ 22:08 |
Meer om een idee te geven, meneer is zo slim kan vast zelf ook wel diesel modelletjes bekijken | |
leolinedance | zondag 26 januari 2014 @ 22:13 |
Je geeft dus een slecht idee door met benzinemodelletjes aan te komen. Ook nog eens grote, zware auto's waar een student niks aan heeft. Maar goed, ik snap dat het leuk is om een beetje op MP rond te neuzen ![]() | |
Henkerbedenker | zondag 26 januari 2014 @ 22:26 |
Tsja, hij kiekt zelf naar mondeo's en V40's dus dacht dat deze ook wel konden ![]() Deze dan: http://www.speurders.nl/o(...)=1500&max_prijs=2700 Wel veel km's, maar prachtbak. | |
leolinedance | zondag 26 januari 2014 @ 22:31 |
Ja man ook goed te betalen voor een student die zo'n bak km's maakt. | |
Prullenbak6 | zondag 26 januari 2014 @ 22:41 |
Per ongeluk een flesje met trim detailer onder de motorkap laten vallen? ![]() | |
iFrost | zondag 26 januari 2014 @ 23:42 |
![]() | |
DieselTank | zondag 26 januari 2014 @ 23:55 |
+1 | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 00:07 |
Ik wil trouwens een auto die rijd zoals de Fiesta waad ik nu in zit. Geweldig. Net echt met 110 Door zo'n 50km/u afslag gegaan. Met 60 erin rijden, halverwege de bocht steeds meer gas geven net zo lang totdat het stuur licht wordt en hij uit de bocht vliegt, en dan plots volgas zodat de achterkant uitbreekt. En dat voel je allemaal Door het stuur. Zou een mondeo alles ook zo duidelijk doorgeven? Alle andere auto's waar ik in heb gereden niet. Zelfs die BMW minder. | |
Snowballed | maandag 27 januari 2014 @ 00:11 |
![]() | |
Fiorano | maandag 27 januari 2014 @ 00:15 |
Nou koop je een fiesta. Ouwe trol | |
house_is_a_feeling | maandag 27 januari 2014 @ 00:17 |
Heb je wel een Monster sticker op je Fiesta? Anders kan het echt niet he. | |
monsterd. | maandag 27 januari 2014 @ 00:21 |
Malloot. Breek maar lekker expres uit op de openbare weg ![]() Ik denk dat een 45km wagentje wel voor je geschikt is... ![]() | |
#ANONIEM | maandag 27 januari 2014 @ 00:22 |
haha wat een garpig topic juweeltje heur echt wel haha [ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2014 00:22:53 ] | |
Oceanview | maandag 27 januari 2014 @ 00:27 |
Houd het bij je Fiesta, zuinig genoeg, 200 ga je nooit aantikken. | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 01:17 |
Oh kom op. Er was helemaal niemand. En ik had echt 2 ofzo banen speling... Daarnaast als ik dan toch een perioetje maak de vangrail in, ik neem niemand met me mee. Maar zelfs met die bagger Fiesta heb ik elke rit piepende banden. Ik weet niet hoe het komt, maar hard Door bochten is bijvoorbeeld gewoon leuk. Net als hard accelereren en de koppeling droppen leuk is... | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 01:18 |
Hij is niet van mij. En ik kan er geen betalen. En hij is extreem langzaam. Na een paar minuten volgas gaat het ding net 165. | |
leolinedance | maandag 27 januari 2014 @ 01:20 |
En dan een betrouwbare en zuinige auto zoeken... ![]() | |
leolinedance | maandag 27 januari 2014 @ 01:21 |
Wat hard zat is in een Fiesta. | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 01:22 |
Nee ik ga naar een slurpende kapotte auto zoeken? ![]() Ik hoef ook echt geen Ferrari. Ik zoek een auto doe goes stuurt. Zowiezo is sturen een belangrijk onderdeel van autorijden... | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 01:24 |
Hij is echt verrassend stabiel op snelheid. Veel stabieler dan 20 jaar oude sedans. Je hebt toch ook zo'n Hot hatch Fiesta? Lijkt me best een geinig gebakje voor ernaast... | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 01:32 |
Maar even serieus. Posten jullie in PTA maar laten jullie nooit je kontje uitbreken? Ik kan dat echt bijna niet geloven... | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 01:33 |
Ik vind eigenlijk dat iedere chauffeur hun auto regelmatig naar het limiet moer nemen. Gewoon om het te kennen en hem te kunnen handelen. | |
leolinedance | maandag 27 januari 2014 @ 01:43 |
Nee, dan moet ik nl. vrij ver gaan wat niet echt verantwoord is. En de bekeuringen zijn niet mals. Keer hard optrekken natuurlijk wel, maar zo spannend is dat nou ook niet... | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 01:45 |
Ik bedoel niet topsnelheid. Dat is niet echt relevant aan veiligheid. Het is wel belangrijk te weten hoe je auto reageert op het limiet van zijn grip. Bijvoorbeeld bij een scherpe bocht of uitwijken en remmen... Tevens is Duitsland niet ver... | |
vannelle | maandag 27 januari 2014 @ 01:46 |
En toen stak er een fietser over.... | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 01:48 |
Op de snelweg ![]() In een woonwijk is natuurlijk iets anders dan in the middle of nowhere zonder fietsers om 1 uur snachts. | |
vannelle | maandag 27 januari 2014 @ 01:50 |
Je moet alles verwachten in het verkeer, er worden zelfs voetgangers doodgereden op de snelweg. | |
leolinedance | maandag 27 januari 2014 @ 01:56 |
90% van de automobilisten komt nog niet bijna in de buurt van de limiet van de auto (uitgezonderd gladheid). Zo belangrijk is het niet als je een beetje normaal doet. Ik heb het de afgelopen +200k km's in ieder geval nooit nodig gehad. Ik denk dat het juist onveilig is om het regelmatig te testen. En het kost je ook geld om zo te rijden. Denk aan brandstofverbruik, slijtage en kans op ongelukken. Leuk als je geld zat hebt, een sportieve 2e auto en genoeg tijd om een goede plek op te zoeken voor je kunstjes. Er zijn een mensen die een bepaalde auto rijden om het comfort, de luxe of het imago bijvoorbeeld. Dan is dat limiet opzoeken niet zo belangrijk. Als jij het wel belangrijk vindt moet je sparen voor een deftige Alfa of BMW. Voor 2k gaat hem dat niet worden. | |
fathank | maandag 27 januari 2014 @ 07:03 |
![]() | |
Pizza_Boom | maandag 27 januari 2014 @ 08:14 |
En wanneer gebeuren de meeste ongelukken? Juist ja, als mensen over de limiet met hun auto gaan. En wanneer gebeurt dat? O.a. als het glad is. Wanneer is het glad? Als het niet uit komt en die 90% op de weg zit. | |
ChevyCaprice | maandag 27 januari 2014 @ 08:22 |
![]() ![]() ![]() | |
leolinedance | maandag 27 januari 2014 @ 08:31 |
Onzin, als je auto gaat glijden door ijzel heb jij amper wat aan je stuurkunsten. Het is ook niet te vergelijken met niet-winterse omstandigheden. Maar als je toch wil oefenen ga je in de avond naar een grote parkeerplaats wanneer het gesneeuwd heeft. | |
Pietverdriet | maandag 27 januari 2014 @ 08:43 |
Winterbanden helpen, maar met goed veel ijzel is het nog steeds link Als het flink geijzeld heeft werk ik die dag wel thuis. Dat is veel veiliger. Vorig jaar kwam ik met de Quatro met nieuwe winterbanden bij de afslag naar de snelweg. Ik reed heel rustig, maar bleef gewoon rechtdoor gaan toen ik af sloeg | |
mrPanerai | maandag 27 januari 2014 @ 08:45 |
Wel leuk voor je vriend die je z'n fiëstaatje leent. Beetje andermans spullen gaan afraggen, lekker aso. | |
Piet__Piraat | maandag 27 januari 2014 @ 09:13 |
Ideaal toch? Kan ie een ander lekker met de onderhoudskosten en de problemen laten zitten. Kortom: hij loopt gewoon de boel te trollen. | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 09:30 |
Daarom moet je toch in ieder geval ooit buiten een nood situatie op het limiet van je auto gezeten hebben? Gewoon dat je al weet wat er gaat gebeuren? En er gebeuren echt niet alleen maar ongelukken wanneer het glad is. Soms lukt het ook in perfecte condities niet voor iets uit te wijken. | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 09:32 |
Oh kom op het is een vrij nieuwe. Volgens mij zit er zelfs nog garantie op. Een nieuwe auto gaat echt niet ineens kapot als je een paar seconden vol gas geeft. Hell het is zelfs goed voor je auto om de zoveel tijd tegen het toeren limiet aan te zitten . | |
Pizza_Boom | maandag 27 januari 2014 @ 09:35 |
Alleen wel als ie pas goed warm is en niet voor al te lange tijd. Maar TS, jij hebt het over 10 uur lang 200 rijden. Waar denk je dat te kunnen doen? Duitsland is geen 2000 km lang. | |
Pietverdriet | maandag 27 januari 2014 @ 09:42 |
Bij 200 moet hij in die 10 uur ook zeker 3 keer tanken, naar de WC, wat eten/drinken. | |
Pietverdriet | maandag 27 januari 2014 @ 09:43 |
Roadtrip is iig iemand die ik nooit spullen zou lenen | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 09:50 |
10 uur per week. Niet tien uur oer dag... En dat doe ik natuurlijk alleen als hij warm is... | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 09:51 |
Ik ben extreem netjes met de spullen van anderen. Schade vergoed ik altijd bijvoorbeeld. | |
Pizza_Boom | maandag 27 januari 2014 @ 09:54 |
Maar ik wil niet eens schade hebben. | |
Pizza_Boom | maandag 27 januari 2014 @ 09:56 |
Moet je iedere week heen en weer naar Polen ofzo? Overigens, op de A3 ga je het al niet redden, die staat vol met baustelle of stau en via Stuttgart is ook altijd druk, mocht je richting het Zuiden moeten. | |
Pietverdriet | maandag 27 januari 2014 @ 09:57 |
Ik zou je nog niet aan het stuur laten als ik erbij was | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 10:20 |
Shit happens. Ik heb nog nooit iets van iemand gesloopt, maar het kan natuurlijk gebeuren. | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 10:20 |
Snachts is het vaak echt best wel rustig. | |
Roadtrip | maandag 27 januari 2014 @ 10:21 |
Oh heerlijk. Ik hou ervan rondgereden te worden. | |
spoilert | maandag 27 januari 2014 @ 10:21 |
Ik vind het heel erg knap als je een FWD auto laat uitbreken op de achterkant door vol gas te geven, dat gaat je namelijk niet lukken. | |
Deskjet | maandag 27 januari 2014 @ 10:26 |
Dus schade kan jij wel vergoeden, maar een fatsoenlijke auto kan je dan weer niet betalen? Jij doet geen opleiding waar structuur, rationeel denken etc. een grote rol speelt.. ![]() | |
Pietverdriet | maandag 27 januari 2014 @ 10:27 |
Vertel, waar rij je dan 200, want het grootste deel van de autobahn mag je niet sneller dan 100-130, delen waar dat overdag wel mag, mag het snachts vaak niet ivm de nachtrust | |
Djurres | maandag 27 januari 2014 @ 10:35 |
Roadtrip topics ![]() Don't feed the troll. | |
Fiorano | maandag 27 januari 2014 @ 10:35 |
Haha held. @TS: limiet opzoeken doe ik wel op een slipbaan of tijdens een circuit dagje oid | |
Joene | maandag 27 januari 2014 @ 10:37 |
Mooie Troll dit topic | |
MaximumRush | maandag 27 januari 2014 @ 10:48 |
Zo, deze is dicht en hopelijk wordt er geen nieuw deel geopend. ![]() |