Ik heb vanavond een zogenaamde VIAD-test gedaan, om mijn "Vermoedelijke Individuele Anaërobe Drempel" te bepalen.
Op het internet vind je vele manieren om de test uit te voeren en ik heb daarvan de gulden middenweg genomen. De gekozen afstanden zijn sowieso vrij willekeurig, dus ik denk dat mijn training prima past binnen de verschillende omschreven uitvoeringen van de VIAD-test.
Allereerst moet je een "Best Guess" bepalen van de snelheid waar je je omslagpunt min of meer bereikt. Je kunt hiervoor je verste afstand nemen die je ooit binnen het uur aflegde. Voor mij is dat momenteel 11,24 km.
Ik ga uit van 7 intervallen van 1 km. Nu zet ik die 11,24 km/uur in het vierde interval. Ik wil in het vijfde interval rond mijn omslagpunt lopen en ik denk ik dat nog net iets verder zou kunnen binnen het uur. De intervallen hiervoor laat je afnemen met 0,5 km/uur. Vervolgens voeg ik nog drie intervallen toe die met 0,5 km/uur oplopen. Tussen de intervallen door wandel ik precies één minuut.
Samenvattend:
Interval 1: 9,74 km/uur (=6:10 min/km)
Interval 2: 10,24 km/uur (=5:52 min/km)
Interval 3: 10,74 km/uur (=5:35 min/km)
Interval 4: 11,24 km.uur (=5:20 min/km)
Interval 5: 11,74 km/uur (=5:07 min/km)
Interval 6: 12,24 km/uur (=4:54 min/km)
Interval 7: 12,74 km/uur (=4:43 min/km)
Ik noteer twee keer mijn hartslag:
1) direct aan het einde van ieder interval
2) direct aan het einde van iedere minuut wandelen.
Dit gaat tegenwoordig natuurlijk heel makkelijk met de GPS horloges. Ik begon met een warming up. Niet zo zeer om zelf warm te worden, maar om ervoor te zorgen dat de gebruikelijke onzinmetingen van de hartslagmeter door statische elektriciteit de test niet verstoren. Na een minuut of tien "pakte" de hartslagmeter de goede hartslag en ik liep nog even 5 minuten door om helemaal zeker te zijn.
![2i28xog.png]()
In de grafiek hierboven zien we de warming up en de diverse intervallen in de werkelijk gelopen snelheden. Die wijken weinig af van de beoogde snelheden, al was dat nog best lastig, ik keek continu op mijn horloge.
Nu vergroten we de intervallen even uit:
![2ebsw8g.png]()
De minima (de punten waarop een wandelpauze eindigde) heb ik geprobeerd te verbinden door een rechte lijn. Het idee is namelijk dat zolang je onder je omslagpunt loopt, deze lijn lineair is.
Mocht deze test goed zijn uitgevoerd dan valt ten eerste op dat mijn geschatte omslagsnelheid te laag was. De lijn blijft veel langer lineair lopen. Pas na het 7e interval zie je duidelijk dat ik minder goed herstel, de curve blijft ver van de zwarte lijn verwijderd na die kilometer in 4:40 min.
Kortom, mijn omslagpunt ligt ergens tussen loop 6 en loop 7. Nu heb ik de HF nodig aan het einde van beide intervallen. In dit geval 171 en 175. Mijn omslagpunt qua hartslag is het gemiddelde van deze twee: 173 slagen per minuut.
Dit lijkt mij aan de hoge kant, maar als dit klopt dan ligt mijn snelheid die ik een uur zou moeten kunnen volhouden dik onder de 5:00 min/km. Ik durf dat niet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.