abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_137399757
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 18:04 schreef Pluizel het volgende:

[..]

tot nu toe vind ik promoveren minder zwaar dan mijn coschappen. maar die balans zal over een tijdje nog wel omdraaien denk ik.
Je gaat nog drukke periodes meemaken! Komt goed. Ik vond promoveren ideaal. Lekker zelf werktijden indelen, behalve uiteraard als je anderen nodig hebt of besprekingen en congressen gepland staan. Altijd leuk druk geweest.
  Moderator woensdag 5 maart 2014 @ 05:35:07 #127
118755 crew  Lyrebird
pi_137404378
quote:

[..]

tot nu toe vind ik promoveren minder zwaar dan mijn coschappen. maar die balans zal over een tijdje nog wel omdraaien denk ik.
Mijn promotie was een eitje. Heb wel gemerkt dat het volledig op eigen benen staan meer moeite kost. Heeft waarschijnlijk ook met de tijd te maken. Tijdens mijn promotie was er genoeg geld en genoeg mankracht, en had mijn vakgebied een 'gouden decennium'. In ons groepje schreven we in een jaar ieder twee of drie publicaties, die zonder problemen gepubliceerd werden. Nu ligt dat anders. We zijn maanden kwijt om werk gepubliceerd te krijgen, terwijl de kwaliteit van het werk veel beter is dan het werk van toen. De lat ligt hoger.

Moraal van dit verhaal: goed om te zien dat je promotie voorspoedig verloopt, maar het wordt alleen maar zwaarder. ;)
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
  woensdag 5 maart 2014 @ 10:16:37 #128
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_137407101
ik heb niks gezegd over het promoveren an sich he :P mijn eerste artikel is bijna af, en ik knijp hem een beetje over waar we het gepubliceerd gaan krijgen. mijn andere project gaat nog wel een tijd duren aangezien het thema geld weer eens aan bod is gekomen. maarja dat zijn dan van die dingen waar ik toch geen invloed op heb, dus dat zien we vanzelf wel.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  woensdag 5 maart 2014 @ 10:24:19 #129
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_137407286
Ik word vooral gek van mezelf op dit moment, maar het lijkt erop alsof er eindelijk defnitief richting in zit.
Ben erg blij dat het geadverteerde project me de ruimte gaf om het compleet mijn eigen draai te geven, en dat mijn begeleiders daar ook echt op aandringen en me alles behalve hun ideeŽn op willen dringen, maar dat heeft 't eerste half jaar van m'n PhD wel wat stressvol gemaakt: zoveel te lezen, zoveel ideeŽn, zoveel ideeŽn die op niets uitdraaien :') en dat leidt wel tot panieken dan soms, omdat je op een gegeven moment het idee hebt dat je echt NOOIT tot een beslissing gaat komen en het allemaal niets zal worden als je 'niet eens tot een meer concreet onderwerp kunt komen'... :X
Bovenstaande is mijn mening, ook wanneer er niet expliciet 'ik vind' of soortgelijk in de post vermeld staat. En gelukkig zijn alle meningen hier welkom, dus dat is fijn. Toch? Liefs.
pi_137411983
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 22:51 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Je gaat nog drukke periodes meemaken! Komt goed. Ik vond promoveren ideaal. Lekker zelf werktijden indelen, behalve uiteraard als je anderen nodig hebt of besprekingen en congressen gepland staan. Altijd leuk druk geweest.
Ik vind het jammer dat de nadruk, ook in dat artikel, ligt op de tijdsinvestering. Niet alle aio's werken in een lab of hebben te maken met een cultuur waarin je geacht wordt jezelf ziek te werken. Toch hebben veel van die aio's wel enorme problemen. Als ik kijk naar mijn directe collega's, dan heeft de helft ervan die in het eindstadium van de promotie zit daarmee te te maken.

Het probleem zit bij ons vaak in de dynamiek tussen promovendus en begeleiding. De verwachtingen zijn hoog en sommige aio's gaan zich naarmate de jaren verstrijken steeds onzekerder voelen. Kan ik dit wel? Waarom worden mijn artikelen rigoureus herschreven? Is dit nog wel mijn eigen werk? Je moet een dikke huid hebben om het te redden. Nederlanders zijn niet subtiel in het leveren van commentaar; kritiek van je begeleiding moet je dus kunnen incasseren zonder je uit het veld te laten slaan. En eindeloos herschrijven, dat is ook iets waar menigeen gek van wordt.

Dit klinkt misschien niet ernstig, maar ik heb best veel (oud-)collega's die zich zo gefrustreerd en ondergewaardeerd voelen dat ze nog nauwelijks in staat zijn om het bed uit te komen 's ochtends. Ik ben ervan overtuigd dat veel van die gevoelens voorkomen hadden kunnen worden met betere communicatie tussen aio en begeleiding. Daar wil ik niet mee insinueren dat het alleen de schuld van de begeleiding is, maar er is wel sprake van een hiŽrarchische relatie en daar komt grote verantwoordelijkheid bij kijken voor de begeleiding.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 5 maart 2014 @ 13:42:21 #131
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_137412360
ik vrees inderdaad dat ik binnenkort mijn artikel compleet rood terugkrijg van mijn begeleider. maar dat is vooral omdat hij altijd alles op zijn specifieke manier wil doen denk ik dan maar. Als ie maar niet zegt dat het waardeloos is
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_137412493
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 13:42 schreef Pluizel het volgende:
ik vrees inderdaad dat ik binnenkort mijn artikel compleet rood terugkrijg van mijn begeleider. maar dat is vooral omdat hij altijd alles op zijn specifieke manier wil doen denk ik dan maar. Als ie maar niet zegt dat het waardeloos is
Ik doe het zelf ook, veel commentaar leveren op de stukken van mijn studenten. Het is goed bedoeld, en tja, de lat ligt ook hoog. Ik heb mezelf wel voorgenomen om volgend jaar tevoren duidelijker te maken dat ze een hoop commentaar krijgen en dat constructief bedoeld is, dat ik genoeg bruikbare suggesties probeer te geven om het stuk anders op te zetten, en dat ze altijd bij me langs kunnen komen als ze die onduidelijk vinden of er op een andere manier moeite mee hebben.

Maar ja, kritiek krijgen blijft zwaar. En als aio krijg je er veel mee te maken. Ik heb er zelf ook moeite mee om stukken te herschrijven. Een paar keer is geen probleem, maar met sommige stukken ben ik al jaren bezig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_137445747
Norrage, ben jij nu vorig jaar nog naar Antarctica geweest of is dat niet doorgegaan? Meen dat je daar in dit topic (of in het promovendustopic) het daarover had.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  Moderator donderdag 6 maart 2014 @ 14:20:29 #134
118755 crew  Lyrebird
pi_137447005
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 13:42 schreef Pluizel het volgende:
Tijdens mijn postdoc had ik ook een begeleider die 90% van een artikel herschreef, en terugkijkend had ik dat niet moeten accepteren. Hij was natuurlijk eindverantwoordelijk, maar als begeleider wals je dan domweg over het werk van je postdoc heen. En dat is ook niet de bedoeling. Als mensen je artikel gaan herschrijven, dan leer je er niets van. Veel beter is het als ze zeggen wat er verkeerd is, en dat je de kans krijgt om het te herschrijven.

Daarnaast hadden we een verschil van mening over hoe veel details er in zo'n artikel verwerkt moeten worden. Ik houd van ingedikte artikelen, terwijl hij alles voor probeerde te kauwen, waardoor je na 3 alinea's in slaap viel.

Ik heb 'm er trouwens nog op aangesproken, toen we een artikel schreven. Kostte me nogal wat moeite, en het hielp ook helemaal niets. Maar ook dat hoort bij een promotie/postdoc.

Wat eigenlijk wel geinig is, is dat mijn Researchgate score twee keer zo hoog ligt als die van hem. Dan mag je je toch wel afvragen wie de betere schrijver is.
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
  donderdag 6 maart 2014 @ 15:17:11 #135
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_137448566
-nvm-
Bovenstaande is mijn mening, ook wanneer er niet expliciet 'ik vind' of soortgelijk in de post vermeld staat. En gelukkig zijn alle meningen hier welkom, dus dat is fijn. Toch? Liefs.
pi_137449837
Wat is Researchgate? Ik krijg er bijna dagelijks spam van, en daar houd ik niet van dus heb ik me er nooit voor aangemeld. Is het nuttig?
Jesus saves but death prevails.
  donderdag 6 maart 2014 @ 16:01:04 #137
8369 speknek
(((Globali$t)))
pi_137449919
Ik heb hetzelfde. Volgens mij is het wel nuttig want ze beginnen nu ook papers te indexeren. Een soort academia.edu, maar dan met de papers die je kunt downloaden. Maar ik had me er ooit een paar jaar geleden voor ingeschreven en toen begon het uit mijn naam ongevraagd andere mensen te spammen. Ik snap dat het tot succes leidt, maar toen hadden ze het voorgoed verbruid voor mij.
  Moderator donderdag 6 maart 2014 @ 16:03:21 #138
118755 crew  Lyrebird
pi_137450018
Ik heb het vanwege het spammen ook lange tijd afgehouden - uiteindelijk heb ik me in een verstrooide bui aangemeld, en het is toch wel interessant om te zien waar je staat tov je collega's in het vakgebied.
pi_137450132
Ik heb alleen een google scholar account, Researchgate is toch een soortgelijke dienst?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_137653433
Heeft iemand hier nog goede tips voor sites om postdocs te vinden? Wereldwijd of per land (en dan met name in de USA, UK, Scandinavie, AustraliŽ). Of eventueel niet-wetenschappelijke banen?
Why do dishes when you can do daiquiris?
  Moderator woensdag 12 maart 2014 @ 12:53:44 #141
118755 crew  Lyrebird
pi_137653798
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 12:42 schreef MissGump het volgende:
Heeft iemand hier nog goede tips voor sites om postdocs te vinden? Wereldwijd of per land (en dan met name in de USA, UK, Scandinavie, AustraliŽ). Of eventueel niet-wetenschappelijke banen?
Welk vakgebied?
pi_137653831
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 12:53 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Welk vakgebied?
Medisch
Why do dishes when you can do daiquiris?
  Moderator woensdag 12 maart 2014 @ 12:58:42 #143
118755 crew  Lyrebird
pi_137653968
Het beste vind je een postdoc toch via je netwerk, en als dat niet lukt via organisaties die de conferenties en vakbladen in je vakgebied organiseren.
pi_137654107
quote:
jobs.ac.uk :)
pi_137659243
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 08:35 schreef papernote het volgende:
Promovendus moet God uit dankwoord van proefschrift scheuren

[..]

Daar ben ik het wel mee eens. Sommige proefschriften bevatten dankwoorden die langer zijn dan de individuele hoofdstukken :').
Wat is het probleem? Je weet dat het het dankwoord is dus je kan het gewoon volledig overslaan. Hooguit kan je klagen dat er papier en inkt wordt verspild. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137661027
quote:

[..]

Wat doe jij nu precies voor onderzoek?
#NoDAPL
pi_137665619
quote:
Wat mij betreft zijn twee dingen belangrijk voor een postdoc: 1. Je moet je er kunnen ontwikkelen en niet iemand op afstand bedienbare loonslaaf zijn en 2. Het moet klikken qua persoonlijkheid. Eventueel nog een derde tip: als je op lange termijn in academia wil blijven kan het nuttig zijn om vast te stellen of eerdere postdocs van dezelfde groep ook nog steeds in academia werken.

Kwa vinden van de postdoc zelf, ik zou eerst naar de toppers in je vakgebied kijken, die hebben vaak het meeste te bieden. Gewoon een mailtje sturen, zo heb ik mijn postdoc ook geregeld.

[ Bericht 9% gewijzigd door Shivo op 12-03-2014 19:50:52 ]
Jesus saves but death prevails.
pi_137668113
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 15:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat is het probleem? Je weet dat het het dankwoord is dus je kan het gewoon volledig overslaan. Hooguit kan je klagen dat er papier en inkt wordt verspild. ;)
Ik vind dat er sowieso geen dankwoorden in proefschriften horen te staan, of het nu om bestaande personen gaat of imaginaire entiteiten. Ik heb er ook bewust voor gekozen om geen dankwoord in m'n eigen proefschrift neer te zetten.
pi_137668403
quote:
1s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:57 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik vind dat er sowieso geen dankwoorden in proefschriften horen te staan, of het nu om bestaande personen gaat of imaginaire entiteiten. Ik heb er ook bewust voor gekozen om geen dankwoord in m'n eigen proefschrift neer te zetten.
Ik ben het met je eens maar het is niet dat je er als lezer last van hebt, als het je niet interesseert dan sla je het gewoon volledig over. Om er dan als universiteit (of faculteit?) moeilijk over te doen dat iemand in het dankwoord God noemt, ik vind het nogal flauw en ik vind het weigeren van een promotie om die reden niet proportioneel in verhouding tot wat er speelt.
#NoDAPL
  woensdag 12 maart 2014 @ 20:09:16 #150
341750 Piperidine
Is een baas(e).
pi_137668819
quote:
1s.gif Op woensdag 12 maart 2014 19:57 schreef thabit het volgende:

[..]

Heb je alles zelf gedaan?
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')