abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 februari 2014 @ 10:35:28 #176
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_136315376
IsePankur heeft ook een dubbele rating, De letter geeft aan hoe reëel de lening is ten opzichte van het inkomen en het getal geeft aan hoe betrouwbaar de persoon in het verleden is geweest, of te wel hoe vaak betalingsachterstanden gehad bij IsePankur. Persoonlijk ga ik dus echt geen geld uitlenen aan iemand die in het laatste halfjaar nog moeite heeft gehad met de verplichtingen. Dit voor mijn bescherming maar ook die van de lener.

Ik heb drie profielen aangemaakt van ieder een paar tientjes. Het conservatieve profiel A1000, dus nooit achterstanden en inkomen ruim toereikend vraag ik dan 10%, dat zat binnen een dag vol. De moderate (B700, 15%) de volgende dag en de agressieve (C700, 20%) heeft meer dan een week geduurd voor er twee tientjes waren toegezegd.

Als je gaat doorklikken op de profielen van de leners dan krijg ik vaak kippenvel. Schrijnend. Maar goed, je kan er ook heel afstandelijk mee omgaan natuurlijk. Ook die mensen hebben die lening kennelijk nodig en kiezen er zelf voor.

Door alleen al te spreiden in porties van 10 Euro kan je ongeveer rekenen met de uitval (5 procent?). Leningen mag je verkopen, als je met enig verlies de leningen verkoopt die te laat terugbetalen dan gaat waarschijnlijk het rendement omhoog (verliesbeperking dus). Maar dan moet je er wel met enige regelmaat naar gaan kijken en dus actief ermee blijven omgaan.

Mijn bedoeling is een paar maanden aan te zien wat die honderd euro gaat doen en dan eventueel iets meer geld erin maar zeker niet meer dan een vijfhonderd. Bij een volgende crises kan de uitval natuurlijk dramatisch oplopen.

Veel meer risico dan GvE maar je bent wel leuker aan het spelen. Voor een serieus bedrag is het mij te riskant.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  dinsdag 4 februari 2014 @ 13:12:27 #177
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_136319147
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 10:35 schreef BartNH het volgende:
Als je gaat doorklikken op de profielen van de leners dan krijg ik vaak kippenvel. Schrijnend. Maar goed, je kan er ook heel afstandelijk mee omgaan natuurlijk. Ook die mensen hebben die lening kennelijk nodig en kiezen er zelf voor.

Die percentage's zijn wel echt hoog ja, maar ik weet ook niet wat je daar bij een bank moet betalen of voor een hypotheek al die rentes zullen wel stuk hoger liggen. Weet ook niet wat de spaarrente daar is?

Wat je zegt ben ik het wel mee eens gewoon een klein bedrag om te ''spelen''
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_136321504
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 13:12 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Die percentage's zijn wel echt hoog ja, maar ik weet ook niet wat je daar bij een bank moet betalen of voor een hypotheek al die rentes zullen wel stuk hoger liggen. Weet ook niet wat de spaarrente daar is?

Wat je zegt ben ik het wel mee eens gewoon een klein bedrag om te ''spelen''
In dat soort landen bestaat een debit card niet eens (voor men gevoel en een maat in India had wel eens zoiets tegen me gezegd), die mensen leven op krediet. Volgens mij is dat daar ook de mentaliteit. Alles financieren en dan weer een paar maanden flink werken om het af te kunnen betalen.
pi_136335795
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 09:24 schreef RicDan het volgende:
Hmm interessant: rating 2BB + 36mnd en 8% rente
Inschrijving gaat als een speer. Het valt me alleen op dat Graydon een lage BB geeft terwijl GVE zelf de zeer hoge rating 2 geeft. Ze zijn bij GVE meestal veel zuiniger. In de tekst zie ik bovendien geen motivatie hiervoor van GVE. Verder ontgaat het me een beetje waarom de business van die gasten zo booming is. Die voedingssupplementenmarkt zit toch overvol, poedertjes mengen kan toch iedereen?
  dinsdag 4 februari 2014 @ 20:10:06 #180
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_136336230
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 09:24 schreef RicDan het volgende:
Hmm interessant: rating 2BB + 36mnd en 8% rente
Heb deze ook gedaan.
pi_136349149
Wel een gedoe voor je een keer kunt beginnen. Registreren, legitimatie mailen, formulier opsturen, blan blah blah. Spaarrekening openen is makkelijker.
pi_136349274
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 20:02 schreef Sparafucile het volgende:
Inschrijving gaat als een speer.
Zit zelfs al vol. Binnen een dag?
  woensdag 5 februari 2014 @ 10:04:38 #183
62913 Blik
The one and Only!
pi_136354769
quote:
16s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:49 schreef k_man het volgende:
Wel een gedoe voor je een keer kunt beginnen. Registreren, legitimatie mailen, formulier opsturen, blan blah blah. Spaarrekening openen is makkelijker.
Maar daarna is investeren dan ook wel appeltje-eitje, klik op de button en bevestigen en klaar is kees
pi_136354783
quote:
11s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:53 schreef k_man het volgende:

[..]

Zit zelfs al vol. Binnen een dag?
Jup
Beneath the gold, the bitter steel
  woensdag 5 februari 2014 @ 10:40:11 #185
62913 Blik
The one and Only!
pi_136355581
Leuk nieuwtje in crowdfunding-land:

http://www.z24.nl/onderne(...)-in-nederland-431733
pi_136355620
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 10:40 schreef Blik het volgende:
Leuk nieuwtje in crowdfunding-land:

http://www.z24.nl/onderne(...)-in-nederland-431733
Niet zo relevant imo, misschien dat het een beetje bekendheid genereert voor andere platformen maar daar blijft het wel bij.
Beneath the gold, the bitter steel
  woensdag 5 februari 2014 @ 10:45:34 #187
62913 Blik
The one and Only!
pi_136355724
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 10:41 schreef Kirov het volgende:

[..]

Niet zo relevant imo, misschien dat het een beetje bekendheid genereert voor andere platformen maar daar blijft het wel bij.
Niet als je puur alleen crowdfunden doet voor het geld. Kickstarter is echter wel wereldwijd het meest bekende crowdsourcing-platform, komen zeer leuke interessante projecten voorbij en kan zeker voor wat additionele naamsbekendheid zorgen
  woensdag 5 februari 2014 @ 13:10:22 #188
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_136359882
quote:
Dat is normaal toch! En wat Blik ook al zegt daarna gaat alles met 1 druk op de knop.
  woensdag 5 februari 2014 @ 13:11:35 #189
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_136359926
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 10:45 schreef Blik het volgende:

[..]

Niet als je puur alleen crowdfunden doet voor het geld. Kickstarter is echter wel wereldwijd het meest bekende crowdsourcing-platform, komen zeer leuke interessante projecten voorbij en kan zeker voor wat additionele naamsbekendheid zorgen
Naamsbekendheid misschien wel idd, maar zelf vind ik Kickstarter echt helemaal niets.
  woensdag 5 februari 2014 @ 13:22:12 #190
419930 BliepTuut
Error! '); DROP TABLE *;-
pi_136360294
Nou, ik heb al verschillende dingen gekickstart, al jaren voordat ik van GvE gehoord had. Maar dat was ook vooral een leuke manier om nieuwe dingen te kopen en tegelijkertijd mensen vooruit te helpen.
  woensdag 5 februari 2014 @ 13:30:34 #191
62913 Blik
The one and Only!
pi_136360617
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 13:11 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Naamsbekendheid misschien wel idd, maar zelf vind ik Kickstarter echt helemaal niets.
Het idee ansich vind ik veel sympathieker als GVE. Je investeert in een product/idee omdat je er ook echt in gelooft en niet omdat je er zo nodig rendement uit wilt halen. Uit Kickstarter zijn al een aantal mooie dingen voortgekomen, zoals de Pebble
  woensdag 5 februari 2014 @ 19:13:18 #192
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_136372545
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 13:30 schreef Blik het volgende:

[..]

Het idee ansich vind ik veel sympathieker als GVE. Je investeert in een product/idee omdat je er ook echt in gelooft en niet omdat je er zo nodig rendement uit wilt halen. Uit Kickstarter zijn al een aantal mooie dingen voortgekomen, zoals de Pebble
Jawel maar het staat me niet aan dat het risico bij de ''consument'' ligt want je geeft nu al geld en dan is het maar afwachten hoe en wat er uiteindelijk uit komt. Dan wacht ik liever tot het product of game echt af is en als het tof is koop ik het dan wel.

Nu als je geluk hebt krijg je idd wat je verwacht maar meer(?) ook niet en als het pech hebt is het geen leuke game geworden. En als het een groot succes wordt deel je verder ook niet meer mee in iets.

Beetje alsof je nu al 2 euro aan AH geeft voor een pak melk die je over 6 maanden kunt afhalen. Als je geluk hebt is het goed maar misschien is die ook wel zuur.

Maar als je het idd doet vanuit sympathie of iets voor een product of idee dan gaat dat niet op nee.
pi_136372655
In totaal zijn er nu al 420 projecten volgeschreven. Heeft iemand al iets gehoord over betalingsproblemen bij 1 van de projecten?
pi_136373378
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 19:15 schreef teun1990 het volgende:
In totaal zijn er nu al 420 projecten volgeschreven. Heeft iemand al iets gehoord over betalingsproblemen bij 1 van de projecten?
Naar mijn weten zijn die er nog niet geweest, maar met zoveel lopende projecten en steeds meer nieuwe projecten is dat natuurlijk een kwestie van tijd.
pi_136382079
quote:
Als jij voor 6 procent extra rente geen half uurtje over hebt....
pi_136382137
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:01 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Als jij voor 6 procent extra rente geen half uurtje over hebt....
Hoeveel rente het daadwerkelijk oplevert is maar de vraag. Het kan ook 0% zijn.
pi_136383586
quote:
7s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:02 schreef k_man het volgende:

[..]

0 is vrijwel onmogelijk, dan moet iemand 0 euro terug betalen.
pi_136383684
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:24 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

0 is vrijwel onmogelijk, dan moet iemand 0 euro terug betalen.
Vrijwel onmogelijk, maar niet uitgesloten. En vergeet de incassokosten niet.
pi_136383895
quote:
7s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:26 schreef k_man het volgende:

[..]

Vrijwel onmogelijk, maar niet uitgesloten. En vergeet de incassokosten niet.
Zeker niet uitgesloten, maar ik verwacht dat er in dat geval nog wel iets te halen is. Of het uitgeleende geld of de goederen die ervoor gekocht zijn. Dus die kans is gewoon zo klein dat je hem bijna nihil kunt noemen.

En de incassokosten zijn altijd minder dan de rente die je krijgt. Als er dus van alle termijnen 1 wordt betaald (wat zoals ik al zei heel realistisch is) dan heb je al een + aan rente te pakken.

Het jammere is alleen dat je je inleg kwijt bent, en je rendement dus ver onder 0 zal uitkomen :)
pi_136392583
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:29 schreef Tha_Duck het volgende:
Het jammere is alleen dat je je inleg kwijt bent, en je rendement dus ver onder 0 zal uitkomen :)
Waarmee de uitspraak van k_man dus prima klopt ;)

quote:
7s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:02 schreef k_man het volgende:

[..]

Geen of zelfs een negatieve rente is zeker goed mogelijk. Ik spreid daarom ook flink: 14 projecten nu in totaal, waarmee de kans dat 1 omvalt behoorlijk toeneemt maar de schade op mijn rendement als dat gebeurt is dan wel een stuk kleiner. Als 2 projecten omvallen zonder ook maar 1 termijn terug te hebben betaald, dan heb ik nog steeds een positief rendement. Hetzelfde geldt als 4 projecten halverwege hun looptijd omvallen, etc. Het grootste risico is naar mening dan ook dat GvE zelf omvalt.

Daarom dus spreiden tussen projecten en niet een te groot deel van je vermogen in één crowdfundplatform steken. De kans dat er wat misgaat is dan wat groter, maar de schade áls het misgaat is aanzienlijk kleiner.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')