Rupsje Nooitgenoeg in Den Haag he, streven naar belastingmaximalisatie i.p.v. minder uit te geven.quote:Op donderdag 30 januari 2014 23:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waarom is de BTW überhaupt verhoogd van 19% naar 21% i.p.v. verlaagd naar bv 17%? (Overigens een volstrekt achterlijke belasting, heel die BTW.
Dat dus. Ik hoor Woutertje Bos in 2008 nog voor de camera zeggen: "ach die financiële toestanden in de VS (LB in problemen) daar zullen wij niet zo'n last mee krijgen, dat is ver weg en gaat ons voorbij".quote:Op vrijdag 31 januari 2014 01:25 schreef WammesWaggel het volgende:
Hopen dat mensen gaan consuminderen, dat speekt bepaalde mensen ideologisch ook wel aan.
De grootste rem is MI het gebrek aan visie, daadkracht en communicatie vanuit Den Haag.
Dat is de eeuwig durende discussie tussen het klassieke model en het Keynesiaanse model. Jij bent dus in ieder geval aanhanger van Keynes.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 00:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja man. Dus zet je middels een BTW verhoging een rem op de economie, steekt je kop in het zand en hoopt dat het wel overwaait...
Ik ben meer een aanhanger van gezond verstand. Net als dat iedere boerenlul weet dat de recente accijnsverhogingen averechts werken (er 'lekte' al voor die verhoging naar schatting 1,3 miljard aan accijns over de grens, tel daar nog even het banenverlies en de bijbehorende kosten bij op), zo snapt ook een ieder dat domweg belastingen maar blijven verhogen niet werkt.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 10:25 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Dat is de eeuwig durende discussie tussen het klassieke model en het Keynesiaanse model. Jij bent dus in ieder geval aanhanger van Keynes.
Linkje naar wat Apeldoorn als voorbeeld doet? Dat is de gemeenten die (uit m'n hoofd) 200 miljoen euro speculatieverlies heeft te verwerken... Dan zou ik enkele duizenden kavels verwachten.quote:Op zondag 2 februari 2014 05:57 schreef FrankElst het volgende:
Het lijkt er toch op dat meer gemeenten het voorbeeld van de gemeente Apeldoorn zullen volgen en hun verlies op de aankoop van grond gaan nemen:
Bron?quote:Op zondag 2 februari 2014 07:07 schreef FrankElst het volgende:
NVM: eerste maand 2014 dramatisch
De woningmarkt heeft in de eerste maand van 2014 een opmerkelijke dip laten zien, want de verkoop van woningen is ten opzichte van december 2013 méér dan gehalveerd. In januari 2014 zijn door NVM-makelaars 8000 woningen verkocht (naar schatting 10000 in de totale markt). Dit meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) vandaag in haar (voorlopige) analyse van de woningmarkt over de eerste maand van 2014.
Je hebt nog een vraag open staan, waarom ik niet goed zou lezen..quote:Op zondag 2 februari 2014 05:57 schreef FrankElst het volgende:
Het lijkt er toch op dat meer gemeenten het voorbeeld van de gemeente Apeldoorn zullen volgen en hun verlies op de aankoop van grond gaan nemen:
300 pagina's zonder samenvatting, zie daar waar het mis gaat met de simpele doorverkoop van stukjes zand.quote:Op zondag 2 februari 2014 09:14 schreef arjan1112 het volgende:
http://www.apeldoorn.nl/D(...)Grondbedrijf_def.pdf
Zouden gemeenten ooit op prijs met elkaar gaan concurreren? De eerste gemeente die bouwen weer rendabel maakt kan heel veel kavels verkopen. Ook in Apeldoorn is het prima te doen om meer dan 900 woningen te verkopen, alleen moeten ze dan af van de huidige belanghebbenden die rapporten van 300 pagina's schrijven...quote:Op zondag 2 februari 2014 10:09 schreef NiGeLaToR het volgende:
Gemeente Hoorn doet vrije kavels momenteel -20%. Dat ze daarmee nog steeds 20-30% te duur zijn om er momenteel een huis op te zetten zien we dan maar even door de vingers![]()
Hoezo is dat nog 20-30% te duur?quote:Op zondag 2 februari 2014 10:09 schreef NiGeLaToR het volgende:
Gemeente Hoorn doet vrije kavels momenteel -20%. Dat ze daarmee nog steeds 20-30% te duur zijn om er momenteel een huis op te zetten zien we dan maar even door de vingersTussenwoningen conform huidige bouwkwaliteit gaan voor 160k von weg. Oke, 120m2 woonopp en 170m2 grond, maar wel > 300m3 inhoud, 3 verdiepingen 2,60m. Kan geen jaren 70 woning qua comfort tegenop met die prijs.
Dat hebben heel veel gemeenten ook al gedaan. Al is het lang niet overal zo beroerd als in. Apeldoorn gelukkig.quote:Op zondag 2 februari 2014 05:57 schreef FrankElst het volgende:
weer even een stabilisatie periode net zoals in 2010 ?quote:Op zondag 2 februari 2014 12:44 schreef KneeDeep het volgende:
De waarde van persberichten - de NVM versus het CBS -
[ afbeelding ]
Goed mogelijk. Koersen in een bearmarkt gaan nooit in 1 keer naar beneden.quote:Op zondag 2 februari 2014 13:24 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
weer even een stabilisatie periode net zoals in 2010 ?
Dit is in de VS toch niet anders? Daar zijn zoveel woningen eigendom geworden van banken, dat men ze maar mondjesmaat vrijgeeft. Dat we nu even een opleving hebben door buy-to-rent (met grote partijen die huisjesmelker worden) doet daar niets aan af.quote:Op zondag 2 februari 2014 08:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Linkje naar wat Apeldoorn als voorbeeld doet? Dat is de gemeenten die (uit m'n hoofd) 200 miljoen euro speculatieverlies heeft te verwerken... Dan zou ik enkele duizenden kavels verwachten.
Wat staat er op de website:
19 + 16 + "onbekend aantal" kavels te koop. Ze proberen dus de markt krap te houden door niet gewoon alles aan te bieden.
http://www.apeldoorn.nl/Zuidbroek---Mozaiek : 44 kavels, 26 verkocht, 18 te koop. Het wil er bij mij niet in dat ze 200 miljoen verloren hebben op zo weinig kavels, dus er moet nog veel meer zijn.
En de prijsverlaging mis ik nog... 500 vierkante meter voor 2 ton, 800 vierkante meter voor 3 ton. Plus 21% BTW natuurlijk...
Prachtig, prachtig. Je ziet begin '14 een bodem ontstaan zoals ie daar ook kwam in jan '10. We kunnen handenwrijvend toezien hoe de prijsindex verderop in '14, weer een duikvlucht neemt. Ik schat de bodem bij 60.quote:Op zondag 2 februari 2014 12:44 schreef KneeDeep het volgende:
De waarde van persberichten - de NVM versus het CBS -
[ afbeelding ]
Dat bericht heb ik niet op de NVM site gevonden, wel deze:quote:
Met dien verstande dat het toen om overwaarde ging en dus relatief pijnloos. Als jouw voorspelling uitkomt ontstaat er een scenario waar niemand baat bij heeft. Ik moet het dus nog zien.quote:Op zondag 2 februari 2014 17:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Prachtig, prachtig. Je ziet begin '14 een bodem ontstaan zoals ie daar ook kwam in jan '10. We kunnen handenwrijvend toezien hoe de prijsindex verderop in '14, weer een duikvlucht neemt. Ik schat de bodem bij 60.
Zou ook wel heel bizar uitpakken, huren onbetaalbaar, kopen spotgoedkoop maar verschuiving tussen beide markten zit er niet in. Dat gecombineerd met een nog verder stilgevallen bouwproductie zodat er ook een flinke krapte ontstaat. Ik zie het nog niet op die manier gebeurenquote:Op zondag 2 februari 2014 18:43 schreef eriksd het volgende:
[..]
Met dien verstande dat het toen om overwaarde ging en dus relatief pijnloos. Als jouw voorspelling uitkomt ontstaat er een scenario waar niemand baat bij heeft. Ik moet het dus nog zien.
Er is nu ook nog sprake van heel veel overwaarde. En dat 't een scenario betreft waar niemand baat bij heeft, wil niet zeggen dat 't niet gebeurt. Sterker nog: "verwacht het onverwachte".quote:Op zondag 2 februari 2014 18:43 schreef eriksd het volgende:
Met dien verstande dat het toen om overwaarde ging en dus relatief pijnloos. Als jouw voorspelling uitkomt ontstaat er een scenario waar niemand baat bij heeft. Ik moet het dus nog zien.
Er is sprake van het leeglopen van een bubble, dat heeft niet met vrije markt vraag&aanbod te maken. Het gebeurt onder je ogen.quote:Op zondag 2 februari 2014 18:52 schreef 99.999 het volgende:
Zou ook wel heel bizar uitpakken, huren onbetaalbaar, kopen spotgoedkoop maar verschuiving tussen beide markten zit er niet in. Dat gecombineerd met een nog verder stilgevallen bouwproductie zodat er ook een flinke krapte ontstaat. Ik zie het nog niet op die manier gebeuren
Dat gezegde werkt echter 2 kanten op. Heb je daar rekening mee gehouden, of is die optie 'te' onverwacht?quote:Op zondag 2 februari 2014 20:29 schreef blomke het volgende:
Sterker nog: "verwacht het onverwachte".
Hoe kom je daar nou bij? 40% van de huishoudens heeft een huurwoning dus die zal het "aan hun aars oxideren" dat de index op 60 eindigt. Van de koopwoningbezitters is een deel zonder of met een lage hypotheek. Ook geen directe problemen voor hen.quote:Op zondag 2 februari 2014 20:38 schreef 99.999 het volgende:
Oh, maar het heeft wel invloed op de woningmarkt als jouw verhaaltje uitkomt. Dan heeft bijna iedere Nederlander een groot probleem.
Zeg dat maar tegen het deel van de mensen in NL die in de bouwsector werkzaam (direct, danwel indirect) zijn. Trek wel vooraf je gympies aan...quote:Op zondag 2 februari 2014 20:46 schreef blomke het volgende:
Hoe kom je daar nou bij? 40% van de huishoudens heeft een huurwoning dus die zal het "aan hun aars oxideren" dat de index op 60 eindigt.
En hoe groot denk je dat die laatste groep is?quote:Op zondag 2 februari 2014 20:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij? 40% van de huishoudens heeft een huurwoning dus die zal het "aan hun aars oxideren" dat de index op 60 eindigt. Van de koopwoningbezitters is een deel zonder of met een lage hypotheek. Ook geen directe problemen voor hen.
Blijft over de groep knurften die in een koopflat woont, in een buitenwijk van Ede óf in de afgelopen 10 jaar 't eerste huis met max. hypotheek heeft gekocht en zich in de luren heeft laten leggen met een spaarhypotheek of afgeleide gedrocht met hoge kosten, weinig opbouw en gelijkblijvende schuld.
1. Aanzienlijk. De laatste jaren was de spaarhypotheek de meest afgesloten hypotheeksoort, om moverende redenen en vooral de zak van de hypotheekadviseur.quote:Op zondag 2 februari 2014 20:56 schreef eriksd het volgende:
1. En hoe groot denk je dat die laatste groep is?
2. Wat is je opleidingsniveau eigenlijk?
En wie heeft er dan belang bij dat zo'n groep de sjaak is? Bouwend Nederland niet, pensioenfondsen niet, de overheid niet, helemaal niemand.quote:Op zondag 2 februari 2014 21:01 schreef blomke het volgende:
[..]
1. Aanzienlijk. De laatste jaren was de spaarhypotheek de meest afgesloten hypotheeksoort, om moverende redenen en vooral de zak van de hypotheekadviseur.
2. Universitair, dat blijkt toch wel?
Je leutert dat die index naar 60 zou gaan, dus ongeveer een vijfde van de huidige prijzen, daar hebben wel iets meer mensen last van dan de groep die jij omschrijftquote:Op zondag 2 februari 2014 20:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij? 40% van de huishoudens heeft een huurwoning dus die zal het "aan hun aars oxideren" dat de index op 60 eindigt. Van de koopwoningbezitters is een deel zonder of met een lage hypotheek. Ook geen directe problemen voor hen.
Blijft over de groep knurften die in een koopflat woont, in een buitenwijk van Ede óf in de afgelopen 10 jaar 't eerste huis met max. hypotheek heeft gekocht en zich in de luren heeft laten leggen met een spaarhypotheek of afgeleide gedrocht met hoge kosten, weinig opbouw en gelijkblijvende schuld.
Die lieden hebben er inderdaad geen baat bij, dat stel ik toch ook nergens? Maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Het leven zit nou eenmaal vol kloterigheid die niemand wenst. Maar neem van deze ouwe lul aan dat de dingen anders lopen dan je wilt.quote:Op zondag 2 februari 2014 21:02 schreef eriksd het volgende:
En wie heeft er dan belang bij dat zo'n groep de sjaak is? Bouwend Nederland niet, pensioenfondsen niet, de overheid niet, helemaal niemand.
Niet bepaald, eerlijk gezegdquote:Op zondag 2 februari 2014 21:01 schreef blomke het volgende:
[..]
2. Universitair, dat blijkt toch wel?
Dan moet je toch echt eens naar de Y-as v/d grafiek kijken (als je weet wat dat is).quote:Op zondag 2 februari 2014 21:03 schreef 99.999 het volgende:
Je leutert dat die index naar 60 zou gaan, dus ongeveer een vijfde van de huidige prijzen,
Wablief? Leg mij eens uit hoe een index van 60 (tegenover nu 85, dus daling van 25 punten) betekent dat de prijzen 80 % dalen t.o.v. nu? Heb ik iets gemist bij de stof over indexeren destijds op de middelbare?quote:Op zondag 2 februari 2014 21:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je leutert dat die index naar 60 zou gaan, dus ongeveer een vijfde van de huidige prijzen, daar hebben wel iets meer mensen last van dan de groep die jij omschrijft. En huurders hebben er last van in de zin dat ze steeds meer moeten betalen voor hun huis maar toch niet de mogelijkheid krijgen om te kopen.
1/5e van de huidige prijzen = 20 % van de huidige prijzen = 80 % daling t.o.v. de huidige prijzen? Dat is iig mijn lezing. Alternatief zegt hij dat de daling nog eens 1/5e van de huidige prijzen afhaalt. Beter, maar alsnog way off.quote:Op zondag 2 februari 2014 21:57 schreef eriksd het volgende:
Hoe kom jij nou op 80? Hij zegt toch 1/5e?
Ik lees het als 1/5e eraf.quote:Op zondag 2 februari 2014 22:10 schreef Omentuva het volgende:
[..]
1/5e van de huidige prijzen = 20 % van de huidige prijzen = 80 % daling t.o.v. de huidige prijzen? Dat is iig mijn lezing. Alternatief zegt hij dat de daling nog eens 1/5e van de huidige prijzen afhaalt. Beter, maar alsnog way off.
Of is er een derde interpretatie die ik zo snel niet zie?
Ik mis het woordje 'af' (of iets dergelijks) in zijn zin daarvoor, dus vandaar dat ik de eerste lezing nam. Either way: het is nu een iets minder grove fout, maar het verschil tussen 20 of 30 % eraf vind ik alsnog eigenlijk wel een beetje veel.quote:
Behalve pensioenfondsen, de overheid en huizenbezitters.quote:Op zondag 2 februari 2014 22:18 schreef FrankElst het volgende:
Als de gemeenten na de verkiezingen hun grond gaan dumpen, en die kans is aannemelijk, dan kunnen er eindelijk weer goedkope nieuwbouwwoningen worden gebouwd.
Dat zal ervoor zorgen dat de huizenprijzen verder zullen dalen, maar echt niemand is dan ook gebaat bij stijgende huizenprijzen.
Die kans is niet aannemelijk, dat is slechts wishfull thinking van 'FrankElst'.quote:Op zondag 2 februari 2014 22:31 schreef opgebaarde het volgende:
Waarom is de kans aannamelijk derde gemeenten hun grond gaan dumpen? Het is hun strop
Dus moeten starters maar veel te veel voor huizen betalen om die lui in bescherming te nemen?quote:Op zondag 2 februari 2014 21:02 schreef eriksd het volgende:
[..]
En wie heeft er dan belang bij dat zo'n groep de sjaak is? Bouwend Nederland niet, pensioenfondsen niet, de overheid niet, helemaal niemand.
Moeten? Hoe dat zo? Je kunt toch altijd nog de goedkopere (en een immense vrijheid belovende) optie van huren kiezen?quote:Op zondag 2 februari 2014 23:20 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Dus moeten starters maar veel te veel voor huizen betalen om die lui in bescherming te nemen?
Waarom negeer je mijn posts nadat je eerst zelf zulke boute uitspaken deed? Erg zwak van je.quote:Op zondag 2 februari 2014 22:18 schreef FrankElst het volgende:
Als de gemeenten na de verkiezingen hun grond gaan dumpen, en die kans is aannemelijk, dan kunnen er eindelijk weer goedkope nieuwbouwwoningen worden gebouwd.
Dat zal ervoor zorgen dat de huizenprijzen verder zullen dalen, maar echt niemand is dan ook gebaat bij stijgende huizenprijzen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |