Interview Eric van Eerdenburg: ‘We hoeven niet alles op een leuke manier te brengen’Hogere kaartprijzen, de invoering van parkeergeld en dan ook weer die verdomde Skrillex als headliner: Lowlands beleefde vorige week op internet een heuse shit storm. Directeur Eric van Eerdenburg vertelt in een uitgebreid interview met ons dat hij verrast is door de golf van kritiek. ‘We wisten dat we al 22 jaar betrokken bezoekers hebben. En dat we kritisch gevolgd worden, hebben we de afgelopen dagen gemerkt. Daarmee wordt een belangrijk signaal afgegeven en daar luisteren we naar.’
Dus wilde hij graag zijn kant van het verhaal kwijt. Onze uitnodiging voor een gesprek kreeg binnen vijf minuten een positief antwoord. De rest van de familie moet deze zondagmiddag wachten totdat papa tijd heeft om met hen te gaan zwemmen. Want de kritiek stak hem. ‘Vooral het verwijt dat we arrogant zouden zijn. Ik probeer juist altijd te luisteren om vervolgens uit de grond van mijn hart te proberen ons beleid te verbeteren.’
Eén belangrijke les trok hij inmiddels in elk geval wel. De toon van communicatie moet af en toe anders. ‘De Lowlands-toon qua communicatie wekt altijd de indruk dat het leuk is. Maar als het geen leuk nieuws is, hoef je dat ook niet op een leuke manier te brengen. Dat dat misschien als arrogant ervaren wordt, zou kunnen.’
Geen makkelijke boodschap
Aan slecht nieuws in elk geval geen gebrek. De kaartprijs gaat met een tientje omhoog naar 195 euro (inclusief voorverkoopkosten). Parkeren gaat voortaan geld kosten (15 euro in de voorverkoop, 25 aan de kassa), grotendeels om een netwerk van directe bussen te financieren, zo was de uitleg. En het statiegeldsysteem op de bekertjes wordt afgeschaft, maar de consumptieprijzen gaan niet navenant omlaag.
Geen makkelijke boodschap, en gezien de storm van kritiek slaagde Lowlands er niet voldoende in om de bittere pil goed over te brengen. Dus probeert de directeur het nog eens. ‘Wat veranderd is, is dat we tegenwoordig met acht festivals in één weekend concurreren. Dat drijft de prijzen van bands op, en daarmee ook de ticketprijzen.’
Aan het invoeren van parkeergeld liggen meer ideologische motieven ten grondslag. ‘We proberen al jaren duurzaam te zijn. We moesten steeds meer land huren voor het parkeren, er waren steeds minder carpoolers. Dan ga je om je heen kijken.’
De oplossing vond hij op Defqon, waar de organisatie samenwerkt met Event Travel. Die verzorgen via een netwerk van 570 opstapplaatsen rechtstreekse busreizen naar het festival. ‘Ook om de prijs van bustickets omlaag te krijgen voor de gebruikers, gaan we parkeergeld heffen, net als vrijwel ieder ander festival. Dan hoor je kritiek dat de vervuiler betaalt. Ja, dat klopt.’
Desondanks was er veel commentaar dat de busprijzen nog relatief hoog zouden zijn. ’Kijk, we kunnen er de Consumentenbond bij gaan halen. Maar we hebben er alles aan gedaan om de busprijzen laag te houden, op het niveau van een NS-kortingskaart, waarschijnlijk iets eronder. Groningen kost volgens mij iets van 24 euro voor een retour bijvoorbeeld, dat viel me nog mee.’
Irritatie
Dat het statiegeldsysteem verdwijnt, kwam hem op minder kritiek te staan. Op het terrein groeide de irritatie over professionele groepen bekerrapers, die stapels bekers van tafels af gristen of ze bijna uit de handen van bezoekers keken.
‘Het systeem was te effectief, het blies zichzelf op. Ik was serieus bang dat het een keer serieus tot zware irritatie op het veld of tussen concurrerende groepen zou gaan leiden. In heel Europa zie je ook dat er groepen op de camping gaan ronddwalen om tentjes leeg te roven.’
Hij beseft dat hij zich met die link op glad ijs begeeft. ‘Daar moet je voorzichtig in zijn, het geldt niet voor iedereen. Maar in het buitenland zie je dat het gebeurt en in Nederland ook, dus daar moet je wel rekening mee houden, ja.’
Het verdwijnen van die bekerrapers deed de Lowlandsbezoeker dan ook geen pijn. Wel het feit dat de consumptieprijs niet navenant omlaag ging. Een verkapte prijsverhoging? ‘Gevoeld blijft de prijs gelijk, maar voor de drank gaat hij eigenlijk omhoog, ja. De laatste jaren zijn accijnzen omhoog gegaan, verhoogden de brouwerijen hun prijs, dus we moesten daar in mee. Bovendien investeren we in meer schoonmakers op het terrein. Kijk wat een biertje in een club kost. Het is niet mijn bedoeling mensen uit te knijpen, maar ik denk dat we een reëel prijsbeleid hebben.’
Meer tekst en uitleg
Zoals hij het nu uitlegt, klinkt het allemaal vrij logisch. Toch kwam de boodschap in eerste instantie kennelijk niet goed en duidelijk over. Op de vraag wat de organisatie anders had kunnen doen, volgt aanvankelijk een zeldzaam lange stilte bij de praatgrage Van Eerdenburg.
‘We hebben geprobeerd het bussysteem uit te leggen. Als je merkt dat het niet duidelijk is, leg je het nog een keer uit. We moeten erover nadenken of we in de toekomst meer tekst en uitleg moeten geven. ’
Je kunt ook zeggen: meester, u heeft het de eerste keer gewoon niet goed uitgelegd.
‘Ha, misschien. Wat we in elk geval hebben geleerd: in onze communicatie zit altijd de Lowlands-toon dat alles leuk is. Maar als het geen leuk nieuws is, hoef je het ook niet op een leuke manier te brengen. Aan de andere kant: deze boodschap zou ook met een andere toon tot heftige reacties hebben geleid.’
Over het verdwijnen van de CJP-korting communiceerden jullie zelfs helemaal niets.
‘We schaffen de korting niet af: hij is er nog voor mensen met een cultuurkaart, een kleinere groep die dat geld misschien nog wel harder nodig heeft. En dat is door CJP gecommuniceerd. We kregen het de afgelopen jaren technisch gewoon niet goed voor elkaar de systemen op elkaar aan te sluiten. Er moest een verbinding met de CJP-servers gelegd werden, en door de massale belangstelling werke dat niet goed.’
Vorig jaar overleed een Lowlandsbezoeker in een ziekenhuis, dat werd niet echt lekker gecommuniceerd. Daar liepen jullie ook achter de feiten aan.
‘Dat lag niet aan ons. De communicatie ligt in zo’n geval bij de politie, daar ging intern iets niet helemaal goed.’
Laat maar lullen?
Je verkoopt al jaren binnen twee uurtjes je festival uit. Je zou ook kunnen zeggen: laat iedereen maar lullen.
‘Ik schrik gewoon van de hoeveelheid negativiteit. Het is een opeenstapeling van ergernissen, dat begrijp ik. Maar ik rekende op meer nuance. Het zijn echt veranderingen ten goede, op weg naar een duurzaam festival.’
Dat er kritiek is op de programmering, is hij inmiddels wel gewend. Daar heeft hij ook het eenvoudigste antwoord op. ‘We hebben acht van bijna tweehonderd namen bekend gemaakt. Mensen, heb geduld. Bovendien: Queens Of The Stone Age is een geweldige headliner, ze hebben echt een topplaat gemaakt. En we zijn ons ervan bewust dat de vibe is dat dubstep dood is, maar Skrillex is wel founder van dat geluid en brengt binnekort zijn eerste album uit. Interessante man om te hebben. Met de programmering komt het goed.’
Is er een reden dat je deze keer headliners bekend maakt, voordat de voorverkoop begint?
‘Omdat ze er waren. Als er geen bevestiging is, dan communiceren we niets. We kijken wat we bekend kunnen en mogen maken, en proberen daar een mix in te vinden.’
Heb je het idee dat je een bepaald deel van je publiek kwijt aan het raken bent?
‘Weet ik niet. Ik lees veel reacties van mensen die eens ergens anders gaan kijken. Veel mensen komen ook voor het eerst. En veel mensen moeten zich nog laten overtuigen door het programma, of door de verhalen achteraf.’
Het viel wel op dat bij Nick Cave en Nine Inch Nails de Alpha halfleeg was.
‘Ik begrijp dat iemand van 20 of 23 niet zo veel met hen heeft. Toen ik die leeftijd had, ging ik ook naar Pinkpop voor The Police en vond de Average White Band een stel ouwe lullen. Ik herken dat gevoel. Nine Inch Nails en Cave zijn acts die een volwassener publiek en geluid hebben. Lowlands trekt na 22 jaar een nieuwe generatie aan, ja. Op zich is dat een compliment. Dat bepaalde mensen zich dan van het festival vervreemden zie ik als een natuurlijk proces, wat normaal is.’
Zou je vanwege het veranderende publiek andere keuzes maken? Nick Cave zou je niet nog een keer uitnodigen?
‘Als hij wil komen, is hij nog steeds zeer welkom. Hooguit zorg je dat de balans in het programma anders is. Als je daar niet in meegaat, word je een soort Classic Rock festival.’
Is het wat dat betreft typisch dat de Bravo steeds vaker uitpuilt?
‘Elektronische dansmuziek (EDM, red.) groeit, en dan vooral de left-wing elektronische muziek. Dat is een sign of the times. Het is de sound van nu. Aan de andere kant past het poppy EDM niet bij Lowlands, ons publiek houdt niet van Avicii of Tiësto.’
Ga je nog iets doen aan de overvolle Bravo?
‘We gaan hem niet vergroten, wel verplaatsen zodat hij iets meer ruimte krijgt.’
Waar zit sowieso voor jou nog de uitdaging in qua groei na al die jaren?
‘De sfeer goed houden. Fris en vernieuwend blijven. Dat zit niet in een nieuwe tent, maar in de aankleding en programmering.’
Hoe zwaar betrokken ben je trouwens bij Down The Rabbit Hole?
‘Ha, daar ben ik ook directeur. Het is leuk om in een andere periode van het jaar iets te beginnen waar de gedachte van Lowlands in zit. Ik hoop wel dat het zijn eigen karakter krijgt.’
Gaat Down The Rabbit Hole qua programmering ten koste van Lowlands?
‘Down The Rabbit Hole zit bewust in een andere tourperiode: bands die in het begin van de zomer naar Europa komen, zijn er aan het einde van de zomer niet en andersom. Bovendien is er zo veel aanbod de hele zomer, daar kun je echt wel een goed programma mee maken.’
En moet Lowlands het andere festival financieren?
‘Nee, zo direct moet je dat niet zien. Binnen hetzelfde moederbedrijf (concertpromotor Mojo, red.) natuurlijk wel, het is altijd zo dat succesvolle evenementen de misschien minder succesvolle compenseren.’
Komende zaterdag start de voorverkoop weer voor de editie 2014. Zit hij dan bij Ticketmaster nerveus te kijken hoe alles verloopt?
‘Ha, nee, zij komen naar ons toe met een laptopje. Dan laten ze ons zien hoeveel browsers er open staan, hoeveel tickets er per minuut afgehandeld worden, op zich best indrukwekkend. En er is contact met een sitebeheerder en een meneer in Denemarken, ik geloof dat daar het serverpark staat. Het is een soort teleconferentie dan.’
Hoe snel denk je dat het uitverkoopt?
‘Geen idee. Ik denk dat het toch weer vrij snel zal gaan. Of het zo snel zal gaan als vorig jaar, weet ik niet. Ik heb altijd gezegd dat ik er ook wel een voorstander van dat het minder snel uitverkoopt. Ik vind het gezond als de bezoekers voor de muziek komen en zich laten overtuigen door de programmering.’
http://www.lowlove.nl/201(...)e-manier-te-brengen/