Zucht. Ik liep niet 'te sneren'. Dergelijk taalgebruik doet bij mij trouwens het vermoeden rijzen van een zekere vooringenomenheid. Wat ook meteen de andere posts verklaart.quote:Op maandag 27 januari 2014 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik zei, jij liep te sneren naar werken die ter ontspanning ende vermaek worden gelezen, ik wees je er even fijntjes op dat een paar van de grootste Nederlandse en Britse schrijvers die nu als zeer hoogstaande literatuur worden gezien gewoon schreven voor lezers die ontspanning en vermaak wilden vinden en dat ook deden.
Heet dat niet koffietafelboeken?quote:Op maandag 27 januari 2014 16:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Je gaat heel erg voorbij aan het initiële punt.
Namelijk dat niet alle consumenten behoefte hebben aan een digitaal exemplaar in hun collectie.
Verder weet ik niet wat jij leest, maar er verschijnen jaarlijks schitterende zogenaamde tafelboeken die een formaat hebben dat totaal niet geschikt is om op een ereader te bekijken.
Dat zou ook kunnen hoorquote:Op maandag 27 januari 2014 16:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heet dat niet koffietafelboeken?
Dan vatte ik je posts wellicht verkeerd op.quote:Op maandag 27 januari 2014 16:15 schreef Ryon het volgende:
[..]
Zucht. Ik liep niet 'te sneren'. Dergelijk taalgebruik doet bij mij trouwens het vermoeden rijzen van een zekere vooringenomenheid. Wat ook meteen de andere posts verklaart.Maar als jij mij zou willen betichten van een zeker snobisme vind ik dat ook prima.
Ik stel nadrukkelijk (lees mijn posts en de wiki!) dat er niets mis is met schrijven voor ontspanning. Maar dat als men het onderscheid wil maken tussen lectuur en literatuur en ook de verrijkende waarde van literatuur wil achterhalen men dit onderscheid wel in het oog moet houden
Werken die enkel gericht zijn op het bieden van ontspanning hebben niet de meerwaarde die werken die als literair bestempeld worden wel hebben. Dat betekent niet dat er iets mis is met een Harlequin roman, wel dat deze niet over dezelfde verrijkende beschikt als andere werken.
Je kan altijd zoeken naar uitzonderingen.quote:Op maandag 27 januari 2014 16:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Je gaat heel erg voorbij aan het initiële punt.
Namelijk dat niet alle consumenten behoefte hebben aan een digitaal exemplaar in hun collectie.
Verder weet ik niet wat jij leest, maar er verschijnen jaarlijks schitterende zogenaamde tafelboeken die een formaat hebben dat totaal niet geschikt is om op een ereader te bekijken.
Dat mag. Er bestaat inderdaad geen ''harde' standaard om iets wel of niet tot literatuur te bestempelen en dat zie ik zelf als iets heel positiefs. Dat stempel wordt erop gedrukt naar aanleiding van de discussie. En juist de discussie is belangrijk, omdat werken pas echt gaan leven als men er over gaat spreken.quote:Op maandag 27 januari 2014 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan vatte ik je posts wellicht verkeerd op.
Denk trouwens niet dat je een duidelijk onderscheid kan maken tussen literatuur en lectuur, veeleer tussen slecht en goed geschreven werken. De al door jouw eerder genoemde verrijkende waarde hou ik voor onzin.
En wat ga je er aan doen?quote:Op maandag 27 januari 2014 17:10 schreef De_Guidance het volgende:
Dit is een grote fout. Dat er zoveel bibliotheken sluiten.
Het zijn culturele centra, de agora's van onze tijd en een optie tot emancipatie van kinderen in achterstandswijken.
Zonder de bibliotheek en alle prachtige boeken daar, had ik waarschijnlijk MBO gedaan in een school in Rotterdam Zuid. Nu zit ik op de uni.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |