abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 januari 2014 @ 15:57:12 #1
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_135762474
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 15:57:43 #2
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_135762489
Oeh, pas de tweede ooit die ik volmik. *O*
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_135762603
Prima TT ^O^
pi_135763181
Opzich wel leuk gezicht. Knal jij met 130 vanaf Zuid naar Schiphol, rij je al die linksrijders voorbij op de A10. Zwaaiende kinderen op de achterbank bij opa en oma op de rechterrijstrook.
pi_135763372
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:14 schreef b2py het volgende:
Opzich wel leuk gezicht. Knal jij met 130 vanaf Zuid naar Schiphol, rij je al die linksrijders voorbij op de A10. Zwaaiende kinderen op de achterbank bij opa en oma op de rechterrijstrook.
Doe ik daar altijd :)
Indien mogelijk natuurlijk.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 16:21:32 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_135763450
Iemand die een vraag had waarom prorail en NS niks melden over de werkzaamheden afgelopen zondag tussen Groningen - Veendam/Leer. Een simpel antwoord kwam naar voren door het Twitterteam van NS.

NS_online twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 15:15:13 @Eupeodes De werkzaamheden van afgelopen zondag vonden plaats op het Arriva traject. Daarom stond deze info niet in onze reisplanner. ^LV reageer retweet
Normaal staat dat er óók altijd in...
pi_135763480
Raar.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 16:23:01 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_135763507
Zelf ProRail.nl meldde het niet. De datafeed van de werkzaamheden bij NS.nl lijkt volgens mij ergens bij ProRail weg te komen?
pi_135763515
geen smoes natuurlijk. NS wou toch zo graag de reisinfo doen? Doe dat dan ook.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135763603
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:23 schreef greavy het volgende:
Zelf ProRail.nl meldde het niet. De datafeed van de werkzaamheden bij NS.nl lijkt volgens mij ergens bij ProRail weg te komen?
Nee want NS organiseert die reisinformatie.
Wel is het zo dat de input voor die meldingen bij NS binnenkomt die er dan een mooi dingetje van maakt op de website.
pi_135763608
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:23 schreef Dr_Flash het volgende:
geen smoes natuurlijk. NS wou toch zo graag de reisinfo doen? Doe dat dan ook.
Je kan ze niet afrekenen op een overgangsfase, Fles.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_135763630
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:23 schreef greavy het volgende:
Zelf ProRail.nl meldde het niet. De datafeed van de werkzaamheden bij NS.nl lijkt volgens mij ergens bij ProRail weg te komen?
Leuk man. Er waren werkzaamheden, maar niemand wist ervan. Zelfs de man die ze uitvoerde stond met een waterpomptang in zijn hand een beetje verdwaasd om zich heen te kijken van "wat doe ik hier? :? "
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135763975
Vanavond NL 2:
19:55 - 20:25
Rail Away

Een rit met Amtrak van het hart van New York naar het hart van Montreal, twee belangrijke steden aan de oostkust van Noord-Amerika. Het is het verhaal van de vele grote en kleine spoorwegmaatschappijen, die daarin een rol hebben gespeeld en uiteindelijk het slachtoffer werden van allerlei overnames. Als je haast hebt, neem je een vliegtuig, maar wie het land wil zien, neemt deze trein.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135764013
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:25 schreef Litpho het volgende:

[..]

Je kan ze niet afrekenen op een overgangsfase, Fles.
Oh okee, sorry :) En die overgangsfase duurt...? Een jaar of dertig? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135764026
Gaat die over de North East Corridor?
pi_135764056
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh okee, sorry :) En die overgangsfase duurt...? Een jaar of dertig? :?
Die is vorig jaar voor de zomer afgerond.
pi_135764060
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:21 schreef greavy het volgende:
Iemand die een vraag had waarom prorail en NS niks melden over de werkzaamheden afgelopen zondag tussen Groningen - Veendam/Leer. Een simpel antwoord kwam naar voren door het Twitterteam van NS.

NS_online twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 15:15:13 @Eupeodes De werkzaamheden van afgelopen zondag vonden plaats op het Arriva traject. Daarom stond deze info niet in onze reisplanner. ^LV reageer retweet
Normaal staat dat er óók altijd in...
Die mensen bij de social media afdeling hebben er dus écht geen kaas van gegeten :')
pi_135764363
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:35 schreef b2py het volgende:

[..]

Die is vorig jaar voor de zomer afgerond.
Ik begrijp dat ik er nu WEL een mening over _mag_ hebben? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135764457
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik begrijp dat ik er nu WEL een mening over _mag_ hebben? :?
Je kent me, je mag van mij overal een mening over hebben.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 16:47:05 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_135764613
(Ik kan het niet terugvinden): Er zijn gister 2 DDZ-4tjes op de ACT in de Houtrakpolder Amsterdam gestald, naast het DDAR en 1800-meuk. Zou gaan om de 2 DDZ-stellen met Sandite-installatie.
pi_135764811
Moeten wel erg flink stuk zijn dan? Ik las ook al dat het verlengen naar zesjes ook niet helemaal soepel gaat daar.
pi_135764993
Of gewoon niet nodig he. Global warming en zo. Deze winter lijkt ook naar niks. Ik denk dat ze daar staan voor het uitbouwen van die installaties wegens te weinig gebruikt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135765040
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:47 schreef greavy het volgende:
(Ik kan het niet terugvinden): Er zijn gister 2 DDZ-4tjes op de ACT in de Houtrakpolder Amsterdam gestald, naast het DDAR en 1800-meuk. Zou gaan om de 2 DDZ-stellen met Sandite-installatie.
Bij het uitbouwen van de Sanditeinstallatie zijn stoorstromen opgetreden, waardoor inzet niet mogelijk is. Overigens staan ze al sinds de kerst buiten dienst, en in die 4 weken hebben ze de storing er niet uit weten te krijgen blijkbaar.
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_135765086
Twee hè, kerstvakantie.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 16:58:24 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_135765105
Maar waarom de installatie eruit halen, je stelt het toch gewoon buiten dienst tot de volgende periode? Lijkt mij kostenefficiënter.
pi_135765112
Utrecht - Breukelen gaan ze trouwens wel even vol in de spits inspecteren.
pi_135765166
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:58 schreef greavy het volgende:
Maar waarom de installatie eruit halen, je stelt het toch gewoon buiten dienst tot de volgende periode? Lijkt mij kostenefficiënter.
Het kost zitplaatsen }>
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 januari 2014 @ 16:59:51 #28
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_135765177
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:58 schreef b2py het volgende:
Utrecht - Breukelen gaan ze trouwens wel even vol in de spits inspecteren.
En Muiderpoort is nog bezig. Is het nou zo moeilijk om te melden welke treinen er niet rijden als er 'minder treinen' staat?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_135765368
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:59 schreef Ajaxfan het volgende:

[..]

En Muiderpoort is nog bezig. Is het nou zo moeilijk om te melden welke treinen er niet rijden als er 'minder treinen' staat?
Ja, dat is volstrekt onmogelijk.

Je dient "minder treinen" te lezen als "wees blij dat je mee mag met wat er ook maar rijdt. ALS je mee mag, want je weet: te veel mensen is niet veilig."
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 januari 2014 @ 17:05:03 #30
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_135765416
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, dat is volstrekt onmogelijk.

Je dient "minder treinen" te lezen als "wees blij dat je mee mag met wat er ook maar rijdt. ALS je meemag, want jeweet: te veel mensen is niet veilig."
Je hebt je lolbroek wel gevonden vandaag. ;)
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_135765631
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:59 schreef Ajaxfan het volgende:

[..]

En Muiderpoort is nog bezig. Is het nou zo moeilijk om te melden welke treinen er niet rijden als er 'minder treinen' staat?
Doen ze nooit. Is slecht excuus ja ik weet het maar goed. Ik denk ook niet voordat treinen Lijn nummers krijgen dat ding mogelijk is.
pi_135765722
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:10 schreef b2py het volgende:

[..]

Doen ze nooit. Is slecht excuus ja ik weet het maar goed. Ik denk ook niet voordat treinen Lijn nummers krijgen dat ding mogelijk is.
Natuurlijk is het wel mogelijk, maar omdat de reiziger voor een achterlijke mongool versleten wordt heet het "niet mogelijk".
Sommige treinen rijden, andere niet. Treinen rijden niet vanzelf, dat wordt aangestuurd door mensen. Mensen bepalen welke treinen wel en niet rijden. Mensen KUNNEN dus ook aangeven welke treinen ze wel en niet laten rijden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 januari 2014 @ 17:13:29 #33
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_135765743
Ze weten toch wat er opgeheven wordt? Bijvoorbeeld 'De Sprinters tussen Zwolle en Amsterdam Centraal rijden niet tussen Amsterdam Centraal en Weesp' kan je toch wel vermelden? Simpel, en voor een gros van de reizigers duidelijk.
pi_135766090
Overigens stoppen de sprinters van Amsterdam Centraal naar Weesp-Zwolle/Amersfoort Vathorst niet in Muiderpoort. richting Centraal wel.
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_135766149
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:22 schreef _JdM_ het volgende:
Overigens stoppen de sprinters van Amsterdam Centraal naar Weesp-Zwolle/Amersfoort Vathorst niet in Muiderpoort. richting Centraal wel.
Gaaf. Dus iedereen die naar huis wil, jammer joh. Je kunt alleen naar een station waar het NOG drukker is, en waarvandaan je ook niet naar huis kunt. Overigens had je dat station ook wel met de tram kunnen bereiken, en Weesp of Amersfoort niet 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135766203
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gaaf. Dus iedereen die naar huis wil, jammer joh. Je kunt alleen naar een station waar het NOG drukker is, en waarvandaan je ook niet naar huis kunt. Overigens had je dat station ook wel met de tram kunnen bereiken, en Weesp of Amersfoort niet 8)7
of ze pakken gewoon de sprinter richting breukelen die op het andere gedeelte van muiderpoort stopt
pi_135766333
De communicatie zou nog duidelijker worden als er ook met lijnnummers gecommuniceerd gaat worden. Dus serie 800 noem je lijn 8, serie 1900 noem je lijn 19, serie 3600 wordt gecommuniceerd als lijn 36 enzovoort. Dat is ook een stuk gemakkelijker voor reizigers die incidenteel de trein pakken.
pi_135766359
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:25 schreef Salatrel het volgende:

[..]

of ze pakken gewoon de sprinter richting breukelen die op het andere gedeelte van muiderpoort stopt
ja, want daarmee kom je in Weesp of Amersfoort ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135766423
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja, want daarmee kom je in Weesp of Amersfoort ;(
is toch niet relevant als je naar muiderpoort wil :')
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 januari 2014 @ 17:31:19 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135766459
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:28 schreef lyolyrc het volgende:
De communicatie zou nog duidelijker worden als er ook met lijnnummers gecommuniceerd gaat worden. Dus serie 800 noem je lijn 8, serie 1900 noem je lijn 19, serie 3600 wordt gecommuniceerd als lijn 36 enzovoort. Dat is ook een stuk gemakkelijker voor reizigers die incidenteel de trein pakken.
Ik zou het dan doen als IC8 of IC19 en de sprinters: S91 ofzo

Nummering hoeft niet per se overeen te komen met de treinnummers, zolang het maar duidelijk is
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135766539
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:30 schreef Salatrel het volgende:

[..]

is toch niet relevant als je naar muiderpoort wil :')
van centraal NAAR muiderpoort kom je altijd wel. Ik bedoelde even al die mensen die op Muiderpoort staan en er niet weg komen. Hehe.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135766636
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

van centraal NAAR muiderpoort kom je altijd wel. Ik bedoelde even al die mensen die op Muiderpoort staan en er niet weg komen. Hehe.
goed voor de omzet van de kiosk
pi_135766766
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ik zou het dan doen als IC8 of IC19 en de sprinters: S91 ofzo

Nummering hoeft niet per se overeen te komen met de treinnummers, zolang het maar duidelijk is
Op die manier maak je inderdaad nog een duidelijk onderscheid tussen intercity's en sprinters. Ik denk wel dat je de nummering het best gelijk kan laten lopen met de interne nummers. Dat is gemakkelijk te implementeren in de systemen en het voorkomt verwarring bij het personeel. Bijzondere nummers voor vleugeltreinen en extra ingelegde treinen moet je dan natuurlijk wel versimpelen.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 17:43:11 #44
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_135766925
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:36 schreef Salatrel het volgende:

[..]

goed voor de omzet van de kiosk
Moet je volgens mij wel even uitchecken en weer inchecken wanneer je op dat andere perron staat richting Amstel :')
pi_135766938
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:38 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Op die manier maak je inderdaad nog een duidelijk onderscheid tussen intercity's en sprinters. Ik denk wel dat je de nummering het best gelijk kan laten lopen met de interne nummers. Dat is gemakkelijk te implementeren in de systemen en het voorkomt verwarring bij het personeel. Bijzondere nummers voor vleugeltreinen en extra ingelegde treinen moet je dan natuurlijk wel versimpelen.
Hoezo? Vleugeltreinen zijn er bijna toch niet meer, behalve de IC 28 Utrecht-Rotterdam die in het weekend vanaf Gouda aan de IC 17 Den Haag-Enschede is gekoppeld (maar eigen nummer)

Ja, je hebt die IC's van Leeuwarden, maar kunnen prima in hun eigen nummerreeks (IC 125 en IC127)

Extra ingelegde treinen hoeven voor de reiziger geen apart nummer te hebben...
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_135766968
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:43 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Moet je volgens mij wel even uitchecken en weer inchecken wanneer je op dat andere perron staat richting Amstel :')
met een beetje mazzel kun je na 18:30 verder en krijg je 40% korting
pi_135766987
Ik denk dat de reiziger geen baat heeft bij een IC 21 of een S3
Die wil gewoon weten of de trein van A naar B rijdt.
pi_135767268
vervoerders moeten niet denken wat reizigers willen. Vervoerders moeten DOEN wat reizigers willen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135767334
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:52 schreef Dr_Flash het volgende:
vervoerders moeten niet denken wat reizigers willen. Vervoerders moeten DOEN wat reizigers willen.
Precies. De reiziger wilt weten of zijn trein rijdt. Dat moeten ze hem mede delen
  dinsdag 21 januari 2014 @ 17:55:28 #50
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_135767374
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:19 schreef mc3347 het volgende:

[..]

Doe ik daar altijd :)
Indien mogelijk natuurlijk.
Wat? Zwaaien op de achterbank bij opa en oma?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 januari 2014 @ 17:59:03 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135767503
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:43 schreef _JdM_ het volgende:

[..]

Hoezo? Vleugeltreinen zijn er bijna toch niet meer, behalve de IC 28 Utrecht-Rotterdam die in het weekend vanaf Gouda aan de IC 17 Den Haag-Enschede is gekoppeld (maar eigen nummer)

Ja, je hebt die IC's van Leeuwarden, maar kunnen prima in hun eigen nummerreeks (IC 125 en IC127)

Extra ingelegde treinen hoeven voor de reiziger geen apart nummer te hebben...
IC126 is een bijzondere, want die kan zowel in Leeuwarden als Groningen beginnen of eindigen ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 21 januari 2014 @ 17:59:21 #52
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_135767517


[ Bericht 100% gewijzigd door greavy op 21-01-2014 17:59:28 ]
  dinsdag 21 januari 2014 @ 18:10:17 #53
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_135767933
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

van centraal NAAR muiderpoort kom je altijd wel. Ik bedoelde even al die mensen die op Muiderpoort staan en er niet weg komen. Hehe.
Bus Muiderpoort > Sciencepark > trein oftewel in NS termen 'alternatief vervoer'.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_135767958
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:52 schreef Dr_Flash het volgende:
vervoerders moeten niet denken wat reizigers willen. Vervoerders moeten DOEN wat reizigers willen.
Een béétje dynamisch bedrijf is er niet content mee de markt te volgen, maar vormt de markt. De reizigers volgen vanzelf wel.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_135768211
quote:
9s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:10 schreef Ajaxfan het volgende:

[..]

Bus Muiderpoort > Sciencepark > trein oftewel in NS termen 'alternatief vervoer'.
Maar dat gaat natuurlijk niemand op het perron je vertellen, want met GVB is niks geregeld dat treinkaartjes ook in de bus geldig zijn, en dat gaan mensen dan natuurlijk wel verwachten :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 januari 2014 @ 18:18:55 #56
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_135768227
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:45 schreef Monopoly het volgende:
Ik denk dat de reiziger geen baat heeft bij een IC 21 of een S3
Die wil gewoon weten of de trein van A naar B rijdt.
Lijnnummers zijn een hulpmiddel om beter te kunnen communiceren of de trein van A naar B rijdt. Daar heeft de reiziger dus wel baat bij, als het tenminste consequent wordt toegepast.

Lijnnummers baseren op de huidige treinserienummers is geen goed idee, van die warboel wordt de reiziger niet veel wijzer.
pi_135768293
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:18 schreef ReisT het volgende:
Lijnnummers zijn een hulpmiddel om beter te kunnen communiceren of de trein van A naar B rijdt. Daar heeft de reiziger dus wel baat bij, als het tenminste consequent wordt toegepast.
Dat gaat in Duitsland prima inderdaad.

quote:
Lijnnummers baseren op de huidige treinserienummers is geen goed idee, van die warboel wordt de reiziger niet veel wijzer.
Zie het voorbeeld van PSM :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 januari 2014 @ 18:24:05 #58
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_135768413
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Maar dat gaat natuurlijk niemand op het perron je vertellen, want met GVB is niks geregeld dat treinkaartjes ook in de bus geldig zijn, en dat gaan mensen dan natuurlijk wel verwachten :Y
Ach zo kan je de GVB conducteurs ook bezig houden. ;) Zo zit er toch nog logica in een heeeele berg onlogica.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_135768561
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:18 schreef ReisT het volgende:

[..]

Lijnnummers zijn een hulpmiddel om beter te kunnen communiceren of de trein van A naar B rijdt. Daar heeft de reiziger dus wel baat bij, als het tenminste consequent wordt toegepast.

Lijnnummers baseren op de huidige treinserienummers is geen goed idee, van die warboel wordt de reiziger niet veel wijzer.
Zo'n warboel is het toch niet als je de laatste twee cijfers weglaat? Trein 856 naar Maastricht wordt dan gewoon IC8 naar Maastricht van [ insert tijdstip].
pi_135768665
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:28 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Zo'n warboel is het toch niet als je de laatste twee cijfers weglaat? Trein 856 naar Maastricht wordt dan gewoon IC8 naar Maastricht van [ insert tijdstip].
ja en dat wordt dan weer IC698 als hij opgeheven en ohnee toch maar weer ingelegd wordt, wat dagelijkse kost is. Geen warboel? ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135768764
quote:
Utrecht - Breukelen gaan ze trouwens wel even vol in de spits inspecteren.
In de spits was niet de afspraak.
quote:
En Muiderpoort is nog bezig.
In de spits was niet de afspraak.
quote:
Is het nou zo moeilijk om te melden welke treinen er niet rijden als er 'minder treinen' staat?
Tsja...

Okee. Hoe lang willen we dat MVBOV wacht met een commentaar hierop? Dat ik niet te vroeg en te voorbarig ongefundeerd wat roep. :+
pi_135768843
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja en dat wordt dan weer IC698 als hij opgeheven en ohnee toch maar weer ingelegd wordt, wat dagelijkse kost is. Geen warboel? ;)
Kan je naar eer en geweten zeggen dat het een ergere warboel zou zijn dan nu?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_135768947
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja en dat wordt dan weer IC698 als hij opgeheven en ohnee toch maar weer ingelegd wordt, wat dagelijkse kost is. Geen warboel? ;)
Je kunt best communiceren dat IC8 niet tussen Utrecht en Eindhoven rijdt. Reizigers hoeven niet te weten dat tussen Eindhoven en Maastricht dan niet "IC8" maar IC 7008" (of "IC3008") rijdt, voor hun blijven het dan gewoon "IC8" Niks geen moeite mee.
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_135768974
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:55 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Wat? Zwaaien op de achterbank bij opa en oma?
Grapjas :)
pi_135769346
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:33 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

In de spits was niet de afspraak.

[..]

In de spits was niet de afspraak.

[..]

Tsja...

Okee. Hoe lang willen we dat MVBOV wacht met een commentaar hierop? Dat ik niet te vroeg en te voorbarig ongefundeerd wat roep. :+
Behoort "geen commentaar" ook tot de mogelijkheden? :P
  dinsdag 21 januari 2014 @ 18:51:44 #66
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_135769520
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:33 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

In de spits was niet de afspraak.

[..]

In de spits was niet de afspraak.

[..]

Tsja...

Okee. Hoe lang willen we dat MVBOV wacht met een commentaar hierop? Dat ik niet te vroeg en te voorbarig ongefundeerd wat roep. :+
Hoho 'zoveel mogelijk' werd mij gemeld vanmorgen. ;)

ProRail twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 10:56:43 Dit is nav incident H'sum, we controleren nu 500 wissels zoveel mogelijk 's nachts / buiten spits. Meer> http://t.co/GKf3MlZCZg reageer retweet
Korte tijd is ook lekker trouwens. Check maar eens wat voor tijd dat gedoe bij Breukelen en eerder genoemde Breukelen al duurt. ;)
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
pi_135769740
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:33 schreef DriekOplopers het volgende:
Okee. Hoe lang willen we dat MVBOV wacht met een commentaar hierop? Dat ik niet te vroeg en te voorbarig ongefundeerd wat roep. :+
Op zijn minst totdat de inspectie van al die 500 wissels voltooid is en er dus een volledig beeld is.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135769821
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:35 schreef Litpho het volgende:

[..]

Kan je naar eer en geweten zeggen dat het een ergere warboel zou zijn dan nu?
Nee maar dat hoeft ook niet. JA er moet met lijnnummers gewerkt worden. NEE je moet niet klatsboem de huidige treinserienummers 1:1 overnemen. Meer zeg ik niet. Idee was overigens van ReisThijs.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135769831
quote:
17s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Op zijn minst totdat de inspectie van al die 500 wissels voltooid is en er dus een volledig beeld is.
Als ze nu heel consequent dat onderhoud door laten lopen in de spits, dag in, dag uit, dan mag er best gevraagd worden hoe dat komt maar dan hoeft dat wat mij betreft niet met een calimero-ondertoon.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_135770064
quote:
NOS Teletekst 122

Kort nieuws binnenland


De Onderzoeksraad voor Veiligheid
doet een uitgebreid onderzoek naar de
ontsporing van een trein in Hilversum.
Dat heeft de raad besloten na een kort,
eerste onderzoek.Vorige week woensdag
ontspoorde een trein vlak na vertrek
uit Hilversum door een kapotte wissel.
Niemand raakte gewond.Het treinverkeer
richting Bussum lag dagenlang stil.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 januari 2014 @ 19:04:38 #71
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135770084
Ohja, over die poortjes die per 1 augustus dicht zouden gaan... verrassing :D

MartijnCoenen twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 17:54:06 @NS_online Als in Aug. de poortjes dichtgaan, hoe moet dat dan met de NMBS kaartjes die nu geen streepjescodes hebben? reageer retweet
mauritswever twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 18:01:30 @MartijnCoenen @NS_online Klassieke NS- en SNCF-tickets hebben ook geen barcode. En de vervanging door E-tickets verloopt traag.... reageer retweet
NS_online twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 18:08:00 @mauritswever @MartijnCoenen Dat klopt. Er staat in ieder geval op elke station wel een poortje open, zodat je wel kunt reizen hiermee. ^SC reageer retweet
En zoals het NS betaamt presenteren we dat alsof we dat doen omdat we zo goed zijn voor de reiziger:
MartijnCoenen twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 18:37:44 @NS_online Laat dan gewoon alles open. Makkelijker voor de reiziger. Afsluiten heeft dan toch geen zin. @mijvoorbeterov reageer retweet
NS_online twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 18:53:43 @MartijnCoenen Snap dat je hier zo over denkt, maar het brengt ook veel voordelen mee. Zo ben je altijd ingecheckt op een perron(...) reageer retweet
NS_online twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 18:53:56 @MartijnCoenen en uitgecheckt als je buiten staat. ^BT reageer retweet
Wat een klapharken :')
pi_135770089
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:37 schreef _JdM_ het volgende:

[..]

Je kunt best communiceren dat IC8 niet tussen Utrecht en Eindhoven rijdt. Reizigers hoeven niet te weten dat tussen Eindhoven en Maastricht dan niet "IC8" maar IC 7008" (of "IC3008") rijdt, voor hun blijven het dan gewoon "IC8" Niks geen moeite mee.
Wat ik dus ook al eerder zei, geen aparte nummering voor vleugeltreinen en extra ingelegde treinen bij communicatie met de reiziger.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 19:32:28 #73
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_135771414
quote:
11s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:51 schreef Ajaxfan het volgende:

[..]

Hoho 'zoveel mogelijk' werd mij gemeld vanmorgen. ;)

ProRail twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 10:56:43 Dit is nav incident H'sum, we controleren nu 500 wissels zoveel mogelijk 's nachts / buiten spits. Meer> http://t.co/GKf3MlZCZg reageer retweet
Korte tijd is ook lekker trouwens. Check maar eens wat voor tijd dat gedoe bij Breukelen en eerder genoemde Breukelen al duurt. ;)
Ook de Noordelijke Nevenlijnen naar Delfzijl en Roodeschool zijn geslachtofferd. Maar die Breukelen is niet alleen maar een inspectie, lijkt wel meer aan de hand.
pi_135771451
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 19:32 schreef greavy het volgende:

[..]

Ook de Noordelijke Nevenlijnen naar Delfzijl en Roodeschool zijn geslachtofferd. Maar die Breukelen is niet alleen maar een inspectie, lijkt wel meer aan de hand.
een inspectie waarbij een defect aangetroffen is misschien wel :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135772825
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 19:04 schreef James1988 het volgende:
Ohja, over die poortjes die per 1 augustus dicht zouden gaan... verrassing :D

MartijnCoenen twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 17:54:06 @NS_online Als in Aug. de poortjes dichtgaan, hoe moet dat dan met de NMBS kaartjes die nu geen streepjescodes hebben? reageer retweet
mauritswever twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 18:01:30 @MartijnCoenen @NS_online Klassieke NS- en SNCF-tickets hebben ook geen barcode. En de vervanging door E-tickets verloopt traag.... reageer retweet
NS_online twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 18:08:00 @mauritswever @MartijnCoenen Dat klopt. Er staat in ieder geval op elke station wel een poortje open, zodat je wel kunt reizen hiermee. ^SC reageer retweet
En zoals het NS betaamt presenteren we dat alsof we dat doen omdat we zo goed zijn voor de reiziger:
MartijnCoenen twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 18:37:44 @NS_online Laat dan gewoon alles open. Makkelijker voor de reiziger. Afsluiten heeft dan toch geen zin. @mijvoorbeterov reageer retweet
NS_online twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 18:53:43 @MartijnCoenen Snap dat je hier zo over denkt, maar het brengt ook veel voordelen mee. Zo ben je altijd ingecheckt op een perron(...) reageer retweet
NS_online twitterde op dinsdag 21-01-2014 om 18:53:56 @MartijnCoenen en uitgecheckt als je buiten staat. ^BT reageer retweet
Wat een klapharken :')
Reizigers wegpesten is dan ook core business. Emailadres opheffen zodat communicatie meer door Eva geregeld kan worden is ook al zoiets waar je nog jarenlang pr-opleidingen blij mee maakt.

Ik heb sowieso heel erg mijn twijfels over de menselijke bezetting van de poortjes, klinkt als iets wat in de praktijk continu wegbezuinigd gaat worden (en als er dan geheel tegen Deadlock2k's ervaringen in iets mis gaat, heeft men dat niet kunnen voorzien :') ).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_135772831
quote:
Beloning van NS na incident op spoor bij Dronten

DRONTEN - De NS heeft een beloning van 2500 euro uitgeloofd voor de tip die leidt tot de aanhouding van de staafleggers op de rails van de Hanzelijn. Een metalen buis boorde zich zondag bij Dronten door de vloer van de trein. Die buis was op de spoorrails gelegd.

De NS zegt het incident 'zeer hoog' op te nemen. "De veiligheid van reizigers en onze eigen mensen is in gevaar gekomen", zegt Stan Hoen van NS in Utrecht.

Bovendien wil de NS de daders de rekening presenteren - die is nu al tot boven de 60.000 euro opgelopen. Vanavond wordt het incident behandeld bij Opsporing Verzocht.
Het uitloven van tipgeld (10.000 euro) leidde zeven jaar geleden tot de aanhouding van een man die bij Putten.

Bron
60.000 euro kosten na zoiets, is niet niks. Hopelijk vinden ze de daders, even een paar jaar krom liggen door zo'n domme actie ^O^
  dinsdag 21 januari 2014 @ 19:57:05 #77
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_135772887
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 19:32 schreef greavy het volgende:

[..]

Ook de Noordelijke Nevenlijnen naar Delfzijl en Roodeschool zijn geslachtofferd. Maar die Breukelen is niet alleen maar een inspectie, lijkt wel meer aan de hand.
Geslachtofferd? :') Ook wij hebben dat type wissels.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_135773151
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 19:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Geslachtofferd? :') Ook wij hebben dat type wissels.
Heb je deze week nog nachtdienst?
Morgen en overmorgen laat (Leeuwarden, Winschoten, Delfzijl, 2 keer Veendam)
Daarna 3 nachten :)
pi_135773500
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 19:56 schreef Viezze het volgende:

[..]

60.000 euro kosten na zoiets, is niet niks. Hopelijk vinden ze de daders, even een paar jaar krom liggen door zo'n domme actie ^O^
Wordt vanavond ook in 'Opsporing Verzocht' behandeld. Nederland 1, vanaf 21:30 uur.
pi_135775143
Wat is jullie mening over het conflictvrij plannen van Prorail, n.a.v. het ongeluk ten westen van Amsterdam CS. Heeft het enige positieve invloed op de veiligheid?
pi_135775345
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 20:39 schreef Bitlord het volgende:
Wat is jullie mening over het conflictvrij plannen van Prorail, n.a.v. het ongeluk ten westen van Amsterdam CS. Heeft het enige positieve invloed op de veiligheid?
Ik geloof er geen bliksem van. Dit is gewoon weer extra regeltjes invoeren om te zorgen dat DEZE ENE situatie niet nogeens kan optreden. Middel erger dan de kwaal. Weg ermee.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135775346
Het is zo mistig en donker in Noord-Holland, de overweg gaat naar beneden en er is gewoon geen trein te zien. Na een halve minuut doemen twee lampjes op en er is warempel een trein.
pi_135775584
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 20:43 schreef b2py het volgende:
Het is zo mistig en donker in Noord-Holland, de overweg gaat naar beneden en er is gewoon geen trein te zien. Na een halve minuut doemen twee lampjes op en er is warempel een trein.
jeetje meid toch. Ik word er melancholiek van -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 januari 2014 @ 20:51:11 #84
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_135775661
We kunnen in ieder geval concluderen dat die overweg goed werkt *O* ProRail _O_
pi_135775988
quote:
9s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 20:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

jeetje meid toch. Ik word er melancholiek van -O-
Volgend jaar bij de betere boekhandels te verkrijgen.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:00:10 #86
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_135776065
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:27 schreef Cherna het volgende:

[..]

Klopt. Het mooiste systeem dat je kunt vinden binnen de EU. Maar de treinen en infra zijn daar ook op afgestemd. Daarbij is het personeel niet verantwoordelijk voor de reiziger zoals wij dat helaas in NL kennen. Als hier al iemand een pink breekt bij het instappen heb je al de poppen aan het dansen als personeel. En vooral belangrijk, zeer zware straffen als ze je pakken met zwartrijden waarbij de pakkans zeer groot is. Contant betalen.
Eh 30 Euro noem jij een zware straf? :')
quote:
Zo niet dan word je letterlijk bij verzet eruit geknuppeld en mogen vrienden en of familieleden alles betalen ter plaatse. Daarbij is er voldoende veiligheidspersoneel(zeg maar gerust militairen gekleed in het zwart in en rondom ieder station). Zelfs een foto nemen is riskant en verboden.
True, daar ben ik op mn verjaardag voor opgepakt in Saint Lazare :)

quote:
Dan zijn de stops zo dicht op elkander dat bij een calamiteit makkelijk een station te bereiken is. En is het ook mogelijk om die treinlengtes bij ieder station te kunnen laten stoppen. Perrons zijn lang genoeg.

Maar als er een net is dat ik graag zo willen zien in NL is het de RER wel. Prachtig materieel en zelf in Gmax voor een sim hier aan gewerkt. MS61 incluis RER A en B.
[ afbeelding ]
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:01:00 #87
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_135776104
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 16:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Leuk man. Er waren werkzaamheden, maar niemand wist ervan. Zelfs de man die ze uitvoerde stond met een waterpomptang in zijn hand een beetje verdwaasd om zich heen te kijken van "wat doe ik hier? :? "
_O-
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 januari 2014 @ 21:06:31 #88
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135776353
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 20:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik geloof er geen bliksem van. Dit is gewoon weer extra regeltjes invoeren om te zorgen dat DEZE ENE situatie niet nogeens kan optreden. Middel erger dan de kwaal. Weg ermee.
ik ben het met Fles eens. De gekozen oplossing lijdt tot meer hinder, maar of het er echt veiliger van wordt? Waarschijnlijk niet. Er ligt zelfs weer een ander gevaar op de loer met groene golven en dat is het verwachtingspatroon als er een keer een ander seinbeeld is.

De invoering van ERTMS zou wat op kunnen lossen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:12:53 #89
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135776700
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 20:39 schreef Bitlord het volgende:
Wat is jullie mening over het conflictvrij plannen van Prorail, n.a.v. het ongeluk ten westen van Amsterdam CS. Heeft het enige positieve invloed op de veiligheid?
"Ding dong, op spoor 2 passeert het goederenpad van 13:17 naar Utrecht. De eerstvolgende reizigerstarief naar Utrecht vertrekt om 13:32 vanaf spoor 2." Ofwel: nee. Het levert meer reizigershinder op (zie Leidsche Rijn) en gaat in de praktijk niets voorkomen. Leuk als alles op papier past, maar in de praktijk ga je toch situaties krijgen waardoor machinisten geen groene golf meer krijgen.

Het ongeluk bij Amsterdam Singelgracht had ook kunnen gebeuren als die sprinter volgens de planning een groen sein zou hebben gehad, maar door een paar minuten vertraging (+2) alsnog voor een rood sein zou belanden.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:13:06 #90
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_135776718
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 20:01 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Heb je deze week nog nachtdienst?
Morgen en overmorgen laat (Leeuwarden, Winschoten, Delfzijl, 2 keer Veendam)
Daarna 3 nachten :)
* ziggyziggyziggy kijkt in de agenda

Morgen dag (tien tot zes), geen idee welke werkplek ik dan heb. Donderdag La/OG laat, zaterdag Leeuwarden laat, zondag Groningen laat. Laat is bij mij van twee tot tien.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_135776889
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:13 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

* ziggyziggyziggy kijkt in de agenda

Morgen dag (tien tot zes), geen idee welke werkplek ik dan heb. Donderdag La/OG laat, zaterdag Leeuwarden laat, zondag Groningen laat. Laat is bij mij van twee tot tien.
Morgen of overmorgen dan misschien nog contact, als er weer wat is.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:16:17 #92
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_135776905
Dan nu GtbV
Het hele systeem is dus niet berekend op een adres op het buitenland. Dat ziet er dan ongeveer zo uit

Darkwing Duck
18 Rue de la Ietswattotaalnieteroplijkt 1 app
0000 ZZ 77700 Bailly Romainvilliers


Waarbij 0000ZZ een Fantasiepostcode is voor het Nederlands Territorium en mijn Eigen Postcode dus bij de Plaatsnaam is Toegevoegd :')

De Claim was voor een Reis op 13 december en ook meteen op de bus gedaan, de datum op de brief is 8 januari en hij komt pas vandaag aan 8)7

Dat dat ding aangekomen is mag een wonder heten :X

Verder verontschuldigen ze voor de vertraging (of staat dat standaard in de brief?) en er staat dat ze de boel tot 5 jaar later terug kunnen vorderen, of staat dat ook in iedere brief?

Gelukkig is het IBAN Nummer wel correct :P
pi_135776950
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik ben het met Fles eens. De gekozen oplossing lijdt tot meer hinder, maar of het er echt veiliger van wordt? Waarschijnlijk niet. Er ligt zelfs weer een ander gevaar op de loer met groene golven en dat is het verwachtingspatroon als er een keer een ander seinbeeld is.

De invoering van ERTMS zou wat op kunnen lossen.
'waarschijnlijk'..
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 januari 2014 @ 21:18:06 #94
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135777026
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:16 schreef b2py het volgende:

[..]

'waarschijnlijk'..
klopt, want helemaal zeker weet je het nooit. De veiligste manier van treinen rijden is dan ook geen treinen laten rijden
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:18:14 #95
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_135777034
En ohja, uiteraard staan er 0900 nummers in de brief, leuk vanuit het buitenland :{
pi_135777100
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt, want helemaal zeker weet je het nooit. De veiligste manier van treinen rijden is dan ook geen treinen laten rijden
Jouw waarschijnlijk gaat over cijfermatige onderbouwing van de aanpassing, niet zozeer over de veiligste manier.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:29:14 #97
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_135777590
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:15 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Morgen of overmorgen dan misschien nog contact, als er weer wat is.
Ik verwacht niet dat je mij dan aan de lijn krijgt, want de Hilversumse wisselbeperkingen hebben we vooral richting Delfzijl en Roodeschool. Maar goed, je weet maar nooit. Ik schijn het soms aan te trekken. Gisteren nog Scheemda plat gehad...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:29:36 #98
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_135777614
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 20:39 schreef Bitlord het volgende:
Wat is jullie mening over het conflictvrij plannen van Prorail, n.a.v. het ongeluk ten westen van Amsterdam CS. Heeft het enige positieve invloed op de veiligheid?
Niet tot nauwelijks.

1. Het is de bedoeling om het aantal STS-naderingen te verminderen. Dat zou vergen dat de treinen zich strikt aan de planning houden. Dat gaat helemaal niet omdat de planning op onvoldoende detailniveau is ontwikkeld zodat het personeel niet eens in staat is om de planning perfect te volgen. Die moeten dus maar een eind raak rijden om te kijken of ze in de buurt van de planning kunnen komen, wat zomaar kan beteken dat ze bij het volgende punt een minuut te laat zijn door afronding op hele minuten. Dat is onbegonnen werk. Dus is het voor zover je het over de uitvoering zonder vertraging hebt +- 60 seconden sowieso al roulette qua realisatie. Plannorm voor opvolging is: Technisch haalbaar afgerond op hele minuut + 1 minuut buffer. Als twee treinen op 3 minuten opvolging zijn ingepland kan het dus alleen op basis van spreiding al zo zijn dat ze tegelijkertijd zijn.

2. Het verminderen van het aantal gele seinen dat gepasseerd wordt verminderd de waakzaamheid. Het zijn er minder, je zult dus vaker een groen sein zien en makkelijker een verwachtingspatroon ontwikkelen.

Daarnaast zijn er diverse redenen om gewoon tegen deze strakke hantering van plannen te zijn. Op punten waar treinen uit verschillende richtingen vandaan komen en er eentje altijd wat laat is, kan je ze dus niet tegelijk inplannen om in de praktijk te zorgen dat de eerste het eerste er doorheen mag om zo snel mogelijk ruimte te maken voor de tweede trein. Nee, je krijgt een vaste volgorde, of die nu handig is of niet.

Verder kan je in de praktijk prima krapper plannen dan in feite mag als je maar genoeg speling in de dienstregeling stopt. Zo kan je het personeel een beetje "opjagen" om door te werken. Dat kan heel handig zijn op plekken met te weinig capaciteit. In plaats van te rekenen met een haalbare 3 minuten, reken je dan met 2 minuten terwijl er tussen de 2,1 en 2,6 minuut nodig is. De traagste variant is nog altijd beter dan die 3 minuten die anders in de planning zouden staan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mr_Klaasje op 21-01-2014 21:37:11 ]
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:35:53 #99
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_135777921
Eens met mijnheer Klaasje. Met onze conflictvrije plannen heb ik nog regelmatig een trein voor de paal staan. Eén station vol scholieren die allemaal de trein in willen en je hebt al een paar minuten vertraging.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 januari 2014 @ 21:38:11 #100
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135778052
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:19 schreef b2py het volgende:

[..]

Jouw waarschijnlijk gaat over cijfermatige onderbouwing van de aanpassing, niet zozeer over de veiligste manier.
Een nauwelijks meetbaar effect. Ze willen het aantal STS-passages naar beneden brengen, maar dat vergt meer en meer maatwerk. De meeste gevaarpunten zijn nu wel afgedekt
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')