Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Opzich wel leuk gezicht. Knal jij met 130 vanaf Zuid naar Schiphol, rij je al die linksrijders voorbij op de A10. Zwaaiende kinderen op de achterbank bij opa en oma op de rechterrijstrook.
Op dinsdag 21 januari 2014 16:14 schreef b2py het volgende: Opzich wel leuk gezicht. Knal jij met 130 vanaf Zuid naar Schiphol, rij je al die linksrijders voorbij op de A10. Zwaaiende kinderen op de achterbank bij opa en oma op de rechterrijstrook.
Iemand die een vraag had waarom prorail en NS niks melden over de werkzaamheden afgelopen zondag tussen Groningen - Veendam/Leer. Een simpel antwoord kwam naar voren door het Twitterteam van NS.
Op dinsdag 21 januari 2014 16:23 schreef greavy het volgende: Zelf ProRail.nl meldde het niet. De datafeed van de werkzaamheden bij NS.nl lijkt volgens mij ergens bij ProRail weg te komen?
Nee want NS organiseert die reisinformatie. Wel is het zo dat de input voor die meldingen bij NS binnenkomt die er dan een mooi dingetje van maakt op de website.
Op dinsdag 21 januari 2014 16:23 schreef greavy het volgende: Zelf ProRail.nl meldde het niet. De datafeed van de werkzaamheden bij NS.nl lijkt volgens mij ergens bij ProRail weg te komen?
Leuk man. Er waren werkzaamheden, maar niemand wist ervan. Zelfs de man die ze uitvoerde stond met een waterpomptang in zijn hand een beetje verdwaasd om zich heen te kijken van "wat doe ik hier? "
Een rit met Amtrak van het hart van New York naar het hart van Montreal, twee belangrijke steden aan de oostkust van Noord-Amerika. Het is het verhaal van de vele grote en kleine spoorwegmaatschappijen, die daarin een rol hebben gespeeld en uiteindelijk het slachtoffer werden van allerlei overnames. Als je haast hebt, neem je een vliegtuig, maar wie het land wil zien, neemt deze trein.
Op dinsdag 21 januari 2014 16:21 schreef greavy het volgende: Iemand die een vraag had waarom prorail en NS niks melden over de werkzaamheden afgelopen zondag tussen Groningen - Veendam/Leer. Een simpel antwoord kwam naar voren door het Twitterteam van NS.
(Ik kan het niet terugvinden): Er zijn gister 2 DDZ-4tjes op de ACT in de Houtrakpolder Amsterdam gestald, naast het DDAR en 1800-meuk. Zou gaan om de 2 DDZ-stellen met Sandite-installatie.
Of gewoon niet nodig he. Global warming en zo. Deze winter lijkt ook naar niks. Ik denk dat ze daar staan voor het uitbouwen van die installaties wegens te weinig gebruikt.
Op dinsdag 21 januari 2014 16:47 schreef greavy het volgende: (Ik kan het niet terugvinden): Er zijn gister 2 DDZ-4tjes op de ACT in de Houtrakpolder Amsterdam gestald, naast het DDAR en 1800-meuk. Zou gaan om de 2 DDZ-stellen met Sandite-installatie.
Bij het uitbouwen van de Sanditeinstallatie zijn stoorstromen opgetreden, waardoor inzet niet mogelijk is. Overigens staan ze al sinds de kerst buiten dienst, en in die 4 weken hebben ze de storing er niet uit weten te krijgen blijkbaar.
Op dinsdag 21 januari 2014 16:58 schreef greavy het volgende: Maar waarom de installatie eruit halen, je stelt het toch gewoon buiten dienst tot de volgende periode? Lijkt mij kostenefficiënter.
En Muiderpoort is nog bezig. Is het nou zo moeilijk om te melden welke treinen er niet rijden als er 'minder treinen' staat?
Ja, dat is volstrekt onmogelijk.
Je dient "minder treinen" te lezen als "wees blij dat je mee mag met wat er ook maar rijdt. ALS je mee mag, want je weet: te veel mensen is niet veilig."
Je dient "minder treinen" te lezen als "wees blij dat je mee mag met wat er ook maar rijdt. ALS je meemag, want jeweet: te veel mensen is niet veilig."
Je hebt je lolbroek wel gevonden vandaag.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Doen ze nooit. Is slecht excuus ja ik weet het maar goed. Ik denk ook niet voordat treinen Lijn nummers krijgen dat ding mogelijk is.
Natuurlijk is het wel mogelijk, maar omdat de reiziger voor een achterlijke mongool versleten wordt heet het "niet mogelijk". Sommige treinen rijden, andere niet. Treinen rijden niet vanzelf, dat wordt aangestuurd door mensen. Mensen bepalen welke treinen wel en niet rijden. Mensen KUNNEN dus ook aangeven welke treinen ze wel en niet laten rijden.
Ze weten toch wat er opgeheven wordt? Bijvoorbeeld 'De Sprinters tussen Zwolle en Amsterdam Centraal rijden niet tussen Amsterdam Centraal en Weesp' kan je toch wel vermelden? Simpel, en voor een gros van de reizigers duidelijk.
Op dinsdag 21 januari 2014 17:22 schreef _JdM_ het volgende: Overigens stoppen de sprinters van Amsterdam Centraal naar Weesp-Zwolle/Amersfoort Vathorst niet in Muiderpoort. richting Centraal wel.
Gaaf. Dus iedereen die naar huis wil, jammer joh. Je kunt alleen naar een station waar het NOG drukker is, en waarvandaan je ook niet naar huis kunt. Overigens had je dat station ook wel met de tram kunnen bereiken, en Weesp of Amersfoort niet
Gaaf. Dus iedereen die naar huis wil, jammer joh. Je kunt alleen naar een station waar het NOG drukker is, en waarvandaan je ook niet naar huis kunt. Overigens had je dat station ook wel met de tram kunnen bereiken, en Weesp of Amersfoort niet
of ze pakken gewoon de sprinter richting breukelen die op het andere gedeelte van muiderpoort stopt
De communicatie zou nog duidelijker worden als er ook met lijnnummers gecommuniceerd gaat worden. Dus serie 800 noem je lijn 8, serie 1900 noem je lijn 19, serie 3600 wordt gecommuniceerd als lijn 36 enzovoort. Dat is ook een stuk gemakkelijker voor reizigers die incidenteel de trein pakken.
Op dinsdag 21 januari 2014 17:28 schreef lyolyrc het volgende: De communicatie zou nog duidelijker worden als er ook met lijnnummers gecommuniceerd gaat worden. Dus serie 800 noem je lijn 8, serie 1900 noem je lijn 19, serie 3600 wordt gecommuniceerd als lijn 36 enzovoort. Dat is ook een stuk gemakkelijker voor reizigers die incidenteel de trein pakken.
Ik zou het dan doen als IC8 of IC19 en de sprinters: S91 ofzo
Nummering hoeft niet per se overeen te komen met de treinnummers, zolang het maar duidelijk is
Ik zou het dan doen als IC8 of IC19 en de sprinters: S91 ofzo
Nummering hoeft niet per se overeen te komen met de treinnummers, zolang het maar duidelijk is
Op die manier maak je inderdaad nog een duidelijk onderscheid tussen intercity's en sprinters. Ik denk wel dat je de nummering het best gelijk kan laten lopen met de interne nummers. Dat is gemakkelijk te implementeren in de systemen en het voorkomt verwarring bij het personeel. Bijzondere nummers voor vleugeltreinen en extra ingelegde treinen moet je dan natuurlijk wel versimpelen.
Op die manier maak je inderdaad nog een duidelijk onderscheid tussen intercity's en sprinters. Ik denk wel dat je de nummering het best gelijk kan laten lopen met de interne nummers. Dat is gemakkelijk te implementeren in de systemen en het voorkomt verwarring bij het personeel. Bijzondere nummers voor vleugeltreinen en extra ingelegde treinen moet je dan natuurlijk wel versimpelen.
Hoezo? Vleugeltreinen zijn er bijna toch niet meer, behalve de IC 28 Utrecht-Rotterdam die in het weekend vanaf Gouda aan de IC 17 Den Haag-Enschede is gekoppeld (maar eigen nummer)
Ja, je hebt die IC's van Leeuwarden, maar kunnen prima in hun eigen nummerreeks (IC 125 en IC127)
Extra ingelegde treinen hoeven voor de reiziger geen apart nummer te hebben...
Op dinsdag 21 januari 2014 17:52 schreef Dr_Flash het volgende: vervoerders moeten niet denken wat reizigers willen. Vervoerders moeten DOEN wat reizigers willen.
Precies. De reiziger wilt weten of zijn trein rijdt. Dat moeten ze hem mede delen