abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135716439
Ik ben een leek, vergeef me :@

Waarom is fruit uit blik per definitie ongezonder dan vers fruit?

Ik vind die fruitcocktail uit blik altijd zo lekker, net als de perziken trouwens.
Waarom wordt het als ongezond gezien? Is dat puur het siroop waar het in ligt? Niet dat je het siroop erbij opeet/drinkt, maar toch.
pi_135716657
Hmm, ik denk dat het komt omdat het siroop van suiker is en dat dat ongezond is?
pi_135716708
Het siroop waarin mandarijnen liggen, wat veel mensen opdrinken omdat ze het zo lekker vinden. Dat siroop is een mengsel van chloor en soorten gif waardoor het witte velletje ervan af teert.

Was ooit bij keuringsdienst van waarde. En ik denk dat er zo'n goedje wel in elke blik zit.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  maandag 20 januari 2014 @ 13:52:45 #4
411401 imikethat
Supa Hot Fire; Get Rekt m8
pi_135716716
Heel veel conserveringsmiddelen, onder andere suiker.
First of all, I'm not your friend.
~ Gelukkig zijn we tegenwoordig ouder en wijzer en helpen we onze hersens op een verstandigere wijze naar de klote
pi_135716719
Daarbij is het ook wel extreem lang goed als je het vergelijkt met vers fruit, dus iets klopt er niet.
pi_135716793
Producten in blik worden gesteriliseerd zodat ze langer houdbaar zijn.
Dit proces houdt in dat het blik verwarmd wordt tot 120-130°C. Het hele opwarm en afkoel proces duurt vaak enkele uren.
Belangrijke vitamines zijn niet bestand tegen zulke temperaturen en verdwijnen uit het product (of beter gezegd reageren of vallen uiteen).

Resultaat is een blikje met slap fruit (weinig textuur), vaak ook donkerder van kleur (maillard reacties) en minder vitamines (waaronder Vit. C).

De reden dat je fruit uit blik lekker vindt, is de hoeveelheid suiker...
pi_135716877
pi_135716905
De opgiet is overigens niet giftig. In het proces van de mandarijnen wordt inderdaad NatriumHydroxide gebruikt (NaOH) om het schilletje af te breken. Dit is gewoon een base, en in sterke concentraties zeker gevaarlijk, omdat het bijtend is.
In het blikje komt dit zeker niet terecht, dus niks om je druk over te maken.

Overigens om NaOH te neutraliseren gebruikt men zoutzuur (HCl) waardoor er gewoon water overblijft met een snufje keukenzout.
pi_135716944
In gootsteenontstopper zit inderdaad ook NaOH...
Maar om nu te zeggen dat het 1 op 1 hetzelfde is....
pi_135717111
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 13:58 schreef aegir_de_viking het volgende:
De opgiet is overigens niet giftig. In het proces van de mandarijnen wordt inderdaad NatriumHydroxide gebruikt (NaOH) om het schilletje af te breken. Dit is gewoon een base, en in sterke concentraties zeker gevaarlijk, omdat het bijtend is.
In het blikje komt dit zeker niet terecht, dus niks om je druk over te maken.

Overigens om NaOH te neutraliseren gebruikt men zoutzuur (HCl) waardoor er gewoon water overblijft met een snufje keukenzout.
Dat werd ook uitgelegd, maar beide spullen al zou je die apart tot je nemen gebeurd er niet veel goeds met je, doet je het bij elkaar is het allemaal geneutraliseerd, best apart.

Maar ik eet ze altijd met wit velletje, daar zitten de meeste vezels in. ^O^
pi_135717635
:D Ha, ik laat het voortaan maar staan dus.

Ik vind het inderdaad lekkerder door het siroop, en omdat het fruit zo zacht is (geen textuur dus).
Maar als er nauwelijks nog vitamines inzitten laat ik het liever staan ;)
pi_135717797
De fabrikant mag overigens extra vitamine C toevoegen vóór het sterilisatieproces, zodat er na het proces evenveel inzit als in vers fruit.

Wil je fruit dat langer houdbaar is, kun je beter fruit uit de diepvries nemen. Dit lekt wel meer dan vers fruit.
pi_135717862
Niet zozeer een gezondheidsargument, meer een smaakargument. Maar vergelijk eens blikananas met verse ananas. Vers is zo veel lekkerder. Ook ligt ingeblikt fruit inderdaad bijna altijd in suikersiroop, wat over het algemeen niet als enorm gezond wordt ervaren.
pi_135718144
quote:
7s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:22 schreef Sauslepel het volgende:
Niet zozeer een gezondheidsargument, meer een smaakargument. Maar vergelijk eens blikananas met verse ananas. Vers is zo veel lekkerder. Ook ligt ingeblikt fruit inderdaad bijna altijd in suikersiroop, wat over het algemeen niet als enorm gezond wordt ervaren.
Ik vind geblikte ananas lekkerder :@
pi_135718266
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:30 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

:N
pi_135718397
hmm blik mandarijntjes, zo lekker todat je weet hoe ze nou eigenlijk zo gemaakt worden..
hou het lekker bij 'n vers stukje fruit :Y)
pi_135720129
quote:

[..]

Dan zou ik diegene op sap nemen, :P Ik vind trouwens ingeblikt fruit niet echt een vervanger van vers fruit om aan je minimaal inname aan fruit te komen per dag, kun je beter een smoothie maken van diepvriesfruit (naast gewoon vers fruit)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 20 januari 2014 @ 15:35:13 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135720699
Even afgezien van de toegevoegde suiker betwijfel ik of blikfruit ongezonder zou zijn. Onderzoek wees al jaren geleden uit dat als het om de voedingswaarde gaat blikgroenten gezonder zijn. Dit klinkt vreemd maar het gaat om het volgende.
Blikgroente worden op hun optimale moment gelijk geoogst en verwerkt, ze liggen niet dagenlang in veiling en winkel. Ze worden strontgaar gemaakt, das wellicht niet lekker, maar het zorgt er wel voor dat je de voedingswaarde veel beter kan opnemen. Als je rauwe groeten eet, dan zijn de de meeste cellen nog intact als ze in je maag terechtkomen, en je verteerd niet de helft. Er zitten dan wellicht meer vitaminen in, maar die poep je weer net zo hard uit. Het gaat immers om het verschil in de vitamine die je eet en uitpoept, dat is wat je opneemt.
Blikfruit is ook gegaard, en meestal rijp geoogst en ingeblikt. Dit in tegenstelling tot vers fruit, wat vaak onrijp wordt geplukt omdat het dan de veel langere transportketen doorstaat. Daarom zijn goede blikperzikken ook zo aromatisch, en verse vaak zo een teleurstelling. Blijft over de suiker in blikfruit en het zout in blikgroente
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 20 januari 2014 @ 15:40:09 #19
45206 Pietverdriet
pi_135720906
Verder zijn de ADH waarde voor vitaminen verschrikkelijk overdreven. De hoeveelheid vitamine C in een kwart sinaasappel is voldoende om iemand met scheurbuik (het vloeibaar worden van je organen en tandvlees door chronisch vitamine c gebrek) te genezen.
In Suikerrietsap zit vitamine C, nadat daar suiker van gemaakt is, blijft melasse over. Als je dat vergist en distilleert (Rum) zit er een rest vitamine C in de Rum. Deze rest was voldoende om de Britse Marine (met hun dagelijkse rum rantsoen) vrijwel scheurbuikvrij te houden, en een belangrijk strategisch voordeel.
pi_135720953
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Even afgezien van de toegevoegde suiker betwijfel ik of blikfruit ongezonder zou zijn. Onderzoek wees al jaren geleden uit dat als het om de voedingswaarde gaat blikgroenten gezonder zijn. Dit klinkt vreemd maar het gaat om het volgende.
Blikgroente worden op hun optimale moment gelijk geoogst en verwerkt, ze liggen niet dagenlang in veiling en winkel. Ze worden strontgaar gemaakt, das wellicht niet lekker, maar het zorgt er wel voor dat je de voedingswaarde veel beter kan opnemen. Als je rauwe groeten eet, dan zijn de de meeste cellen nog intact als ze in je maag terechtkomen, en je verteerd niet de helft. Er zitten dan wellicht meer vitaminen in, maar die poep je weer net zo hard uit. Het gaat immers om het verschil in de vitamine die je eet en uitpoept, dat is wat je opneemt.
Blikfruit is ook gegaard, en meestal rijp geoogst en ingeblikt. Dit in tegenstelling tot vers fruit, wat vaak onrijp wordt geplukt omdat het dan de veel langere transportketen doorstaat. Daarom zijn goede blikperzikken ook zo aromatisch, en verse vaak zo een teleurstelling. Blijft over de suiker in blikfruit en het zout in blikgroente
Piet!
Jij hoort het te weten, dus ik kan gewoon blikfruit vreten dus? O+
  maandag 20 januari 2014 @ 15:45:01 #21
45206 Pietverdriet
pi_135721102
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 15:41 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Piet!
Jij hoort het te weten, dus ik kan gewoon blikfruit vreten dus? O+
Laat ik het zo zeggen, het is iig beter dan geen fruit eten.
Je hebt wel een grotere kans op caries door de hoeveelheden suiker
pi_135721233
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen, het is iig beter dan geen fruit eten.
Je hebt wel een grotere kans op caries door de hoeveelheden suiker
:D
Ik beperk het tot af en toe die fruitcocktail oké? ;)
  maandag 20 januari 2014 @ 15:54:55 #23
45206 Pietverdriet
pi_135721542
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 15:47 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Ik beperk het tot af en toe die fruitcocktail oké? ;)
Perziken, manderijntjes en anannannanananans zijn veel lekkerder
  maandag 20 januari 2014 @ 18:19:39 #24
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135727246
quote:
7s.gif Op maandag 20 januari 2014 13:52 schreef spierbal het volgende:
Het siroop waarin mandarijnen liggen, wat veel mensen opdrinken omdat ze het zo lekker vinden. Dat siroop is een mengsel van chloor en soorten gif waardoor het witte velletje ervan af teert.
Whoehahahaha! Oh, wat erg dit. Eigenlijk om te huilen....
Zucht.
  maandag 20 januari 2014 @ 18:29:33 #25
45206 Pietverdriet
pi_135727605
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2014 18:19 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Whoehahahaha! Oh, wat erg dit. Eigenlijk om te huilen....
Zucht.
Tja, en het erge is, de hele volksstammen die dit soort onzin geloven.
pi_135729420
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2014 18:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, en het erge is, de hele volksstammen die dit soort onzin geloven.
Net als de uiers en ogen in frikandellen :o
  maandag 20 januari 2014 @ 19:10:54 #27
45206 Pietverdriet
pi_135729466
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 19:10 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Net als de uiers en ogen in frikandellen :o
En al die onzin over E-nummers
pi_135729553
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2014 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En al die onzin over E-nummers
Al die huisvrouwen die laatst zo panisch deden omdat er iets over E-nummers te zien was in Zembla/KvW? :?
Niet bij stilstaan man :') Dan kun je alleen je zelfgekweekte prut uit eigen tuin eten.
  maandag 20 januari 2014 @ 19:13:35 #29
45206 Pietverdriet
pi_135729617
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 19:12 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Al die huisvrouwen die laatst zo panisch deden omdat er iets over E-nummers te zien was in Zembla/KvW? :?
Niet bij stilstaan man :') Dan kun je alleen je zelfgekweekte prut uit eigen tuin eten.
Bevat waarschijnlijk meer dioxine dan spul uit het westland
pi_135731180
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2014 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb niet eens een idee wat dat is :')
Op vlees en vis na eet ik alles. Of het nou uit pot, diepvries, vers en/of biologisch is.

De verse broccoli vanavond smaakte écht niet zo lekker als die uit de diepvries..
Alleen aardappelen heb ik liever vers dan uit de diepvries/koeling.
  maandag 20 januari 2014 @ 20:41:40 #31
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135735045
Ja, vorige week weer op het nieuws, ophef omdat in Friesland bleek dat eitjes van hobbyboeren zo vervuild waren met dioxine dat het niet veilig was er meer dan 1 per week van te eten. Is al jaaaaaaren bekend, elke keer weer, dat je wat dat betreft nog beter een legbatterij-ei eet en toch willen mensen het blijkbaar niet weten en zijn ze geschokt als ze het horen..... Keer op keer op keer op keer.

Pfffff. De mensen die zich het meeste druk maken, die weten er het minste van.
  maandag 20 januari 2014 @ 20:44:51 #32
45206 Pietverdriet
pi_135735264
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 20:41 schreef RobinOok het volgende:

Een Duits Statisticus heeft daar een leuk boek over geschreven. Hij toont daar aan dat hoe banger mensen er voor zijn, en hoe groter de pershype, hoe kleiner het gevaar is.
pi_135735559
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2014 20:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een Duits Statisticus heeft daar een leuk boek over geschreven. Hij toont daar aan dat hoe banger mensen er voor zijn, en hoe groter de pershype, hoe kleiner het gevaar is.
Wat an sich ook een gevaarlijke conclusie is :D Niets waar de gemiddelde burger zo weinig van snapt als statistiek.
pi_135735587
quote:
7s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:22 schreef Sauslepel het volgende:
Ik kan niet tegen verse ananas (hoofdpijn, evenals bij mango) maar blikananas kan ik wel tegen gelukkig. Lekker hoor, door bv zuurkool of in wraps met flink gekruide kip :9
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  maandag 20 januari 2014 @ 20:50:58 #35
45206 Pietverdriet
pi_135735663
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 20:49 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wat an sich ook een gevaarlijke conclusie is :D Niets waar de gemiddelde burger zo weinig van snapt als statistiek.
An Sich of Für Sich?
pi_135735698
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2014 20:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

An Sich of Für Sich?
Die mis ik even ;(
  maandag 20 januari 2014 @ 20:54:20 #37
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_135735875
Maar negroïden, kaukasiërs, latino's en aziaten,

Blikgroenters dan? Of nouja, het spul bijv. van Hak wat in een glazen pot zit? Volgens mij maakt dat ook niet zo behoorlijk veel uit toch? Of moet ik gewoon als een ruige boy een verse winterpeen opsabbelen?

Ik jens eigenlijk bijna alleen maar blikgroenten door elkaar heen. Op broccoli en bloemkool na dan, die kaan ik vers. Spinazie vaak uit de diepvriesch.
(Haricot verts, sperziebonen, worteltjes en doperwten en rode kool in glazen pot)
  maandag 20 januari 2014 @ 20:57:25 #38
45206 Pietverdriet
pi_135736093
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 20:51 schreef Tchock het volgende:

[..]

Die mis ik even ;(
An sich, op zichzelf (buiten ons bewustzijn), für sich, Voor ons (in ons bewustzijn, hoe wij het waarnemen)
Sorry, is Kantiaans, mijn Filosofiestudie komt soms naar boven
pi_135737873
quote:

Was ooit bij keuringsdienst van waarde. En ik denk dat er zo'n goedje wel in elke blik zit.
Niks chloor. Ze behandelen eerst met zoutzuur (HCl) en daarna met natronloog (NaOH) er blijft dan alleen NaCl over, keukenzout. En dat spoelen ze eruit.

Maargoed.

Blikfruit wordt ingemaakt met siroop, dus er zit veel meer suiker in. Door het verwerken gaan er ook wat voedingsstoffen verloren, maar dat is niet zo veel.
Whatever...
pi_135737980
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2014 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Met name uit die volkstuintjes langs het spoor. Waar denk je dat die beddingen van gemaakt zijn? Hoogovenafval... veel zware metalen. En verder werd er altijd al veel gedumpt.
Whatever...
pi_135738062
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 19:37 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Ik heb niet eens een idee wat dat is :')
Op vlees en vis na eet ik alles. Of het nou uit pot, diepvries, vers en/of biologisch is.

De verse broccoli vanavond smaakte écht niet zo lekker als die uit de diepvries..
Alleen aardappelen heb ik liever vers dan uit de diepvries/koeling.
Ingevroren groente is vaak beter dan verse; het wordt namelijk kort geblancheerd en snel ingevroren, vitamines etc. blijven goed bewaard. Bovendien wordt de groente in het juist seizoen geoogst, dus goed rijp.

Potgroenten bevat nog steeds veel vitaminen, wel minder vitamine C. Wat wel belangrijk is, is dat er heel veel zout gebruitk wordt, anders wordt de groente slap. Dat is dus niet zo gezond.
Whatever...
pi_135740451
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 21:31 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ingevroren groente is vaak beter dan verse; het wordt namelijk kort geblancheerd en snel ingevroren, vitamines etc. blijven goed bewaard. Bovendien wordt de groente in het juist seizoen geoogst, dus goed rijp.

Potgroenten bevat nog steeds veel vitaminen, wel minder vitamine C. Wat wel belangrijk is, is dat er heel veel zout gebruitk wordt, anders wordt de groente slap. Dat is dus niet zo gezond.
Ja dat wist ik al, van groenten. Maar over fruit twijfelde ik dus, door het siroop.

Vers is vaak ook duurder dan een pakje/potje :o
pi_135740577
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 22:17 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Ja dat wist ik al, van groenten. Maar over fruit twijfelde ik dus, door het siroop.

Vers is vaak ook duurder dan een pakje/potje :o
Vers is met name duur omdat het veel ruimte ndoig heeft en snel bederft, du er is relatief veel afval. Dat is de reden dat diepvries goedkoper is, ondanks de kosten voor invriezen.

Dus voor de kosten krijg je meestal met diepvries de beste kwaliteit. En verse groenten in het seizoen zijn helemaal niet zo duur. JE moet alleen niet hartje winter sperciebonene willen eten, die moeten worden ingevlogen.
Whatever...
pi_135740718
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 22:20 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Vers is met name duur omdat het veel ruimte ndoig heeft en snel bederft, du er is relatief veel afval. Dat is de reden dat diepvries goedkoper is, ondanks de kosten voor invriezen.

Dus voor de kosten krijg je meestal met diepvries de beste kwaliteit. En verse groenten in het seizoen zijn helemaal niet zo duur. JE moet alleen niet hartje winter sperciebonene willen eten, die moeten worden ingevlogen.
Dan is de keus weer zo karig.. Ik ben gek op zomerfruit (meloen, aardbeien, druiven, perzikken etc) en eet dat het liefst. Maar de helft van het jaar zijn alleen appels/peren/mandarijntjes te krijgen, ben je gauw uitgegeten :')

Hoe komt het dan dat ''iedereen'' altijd roept dat vers beter is? Zelfs IK koop af en toe vers omdat ik denk dat het gezonder/beter is, ook al weet ik dat het helemaal niet zo hoeft te zijn.

De verse broccoli was in ieder geval vies :r
  maandag 20 januari 2014 @ 22:25:39 #45
45206 Pietverdriet
pi_135740843
Tomaten uit blik is een prachtig product, en muv salades meestal beter dan vers
pi_135740862
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 22:23 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Dan is de keus weer zo karig.. Ik ben gek op zomerfruit (meloen, aardbeien, druiven, perzikken etc) en eet dat het liefst. Maar de helft van het jaar zijn alleen appels/peren/mandarijntjes te krijgen, ben je gauw uitgegeten :')

Hoe komt het dan dat ''iedereen'' altijd roept dat vers beter is? Zelfs IK koop af en toe vers omdat ik denk dat het gezonder/beter is, ook al weet ik dat het helemaal niet zo hoeft te zijn.

De verse broccoli was in ieder geval vies :r
Heel veel mensen roepen vanalles. Vers is vaak prima, maar niet per definitie het beste. Verse, en pas geoogst en midden in het seizoen is wel het beste. Maar boontjes uit egypte? Die zijn echt niet beter dan diepgevroren.

Je kunt heel aardige ingevroren frambozen, bessen en aardbeien krijgen. Bij de AH en lidl in de diepvries. een klein beetje zahct zullen ze wel worden, maar in een smoothie merk je daar neits van.

Meloen, druiven en perziken zijn niet echt goed in te vriezen... die worden snot bij ontdooien.
Whatever...
  maandag 20 januari 2014 @ 22:27:54 #47
45206 Pietverdriet
pi_135740970
Meloen is gedroogd ook erg lekker, perzik uit blik zijn meestal lekkerder uit blik en druiven zijn als gefermenteerd sap goddelijk
  maandag 20 januari 2014 @ 23:24:21 #48
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135743629
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 22:25 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Maar boontjes uit egypte? Die zijn echt niet beter dan diepgevroren.
Echt wel!
pi_135744250
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 22:25 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Heel veel mensen roepen vanalles. Vers is vaak prima, maar niet per definitie het beste. Verse, en pas geoogst en midden in het seizoen is wel het beste. Maar boontjes uit egypte? Die zijn echt niet beter dan diepgevroren.

Je kunt heel aardige ingevroren frambozen, bessen en aardbeien krijgen. Bij de AH en lidl in de diepvries. een klein beetje zahct zullen ze wel worden, maar in een smoothie merk je daar neits van.

Meloen, druiven en perziken zijn niet echt goed in te vriezen... die worden snot bij ontdooien.
Merk ik anders niets van, niets slechter dan de rest en die flikker ik ook in een smoothie. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_135746622
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 22:27 schreef Pietverdriet het volgende:
druiven zijn als gefermenteerd sap goddelijk
Gefermenteerd sap? Jij wil doodziek worden of zo?? Eet zeker ook rauw vlees..
  dinsdag 21 januari 2014 @ 01:16:19 #51
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_135746687
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2014 20:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Enig idee wat de titel is? Klinkt interessant :D
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_135746965
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 01:09 schreef Hagelkaas het volgende:

Jij hebt het zeker nooit geprobeerd getuige je reactie...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2014 02:03:45 ]
  dinsdag 21 januari 2014 @ 07:33:07 #53
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135748026
Of hij snapte het grapje wel. ;)
pi_135748302
Even een off-topic vraag, ik heb altijd last van jeuk bij mijn gehemelte of mijn tandvlees als ik bijvoorbeeld een verse perzik of appel eet, maar zodra die is verwerkt kan ik het op eten zonder problemen.

ik zat zelf te denken dat het pesticiden zijn?, maar ik was altijd alles voordat ik het op eet dus ik snap het niet echt :P.
Waz met jou!
  dinsdag 21 januari 2014 @ 08:24:27 #55
45206 Pietverdriet
pi_135748463
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 08:08 schreef Just_some_random_dude het volgende:
Even een off-topic vraag, ik heb altijd last van jeuk bij mijn gehemelte of mijn tandvlees als ik bijvoorbeeld een verse perzik of appel eet, maar zodra die is verwerkt kan ik het op eten zonder problemen.

ik zat zelf te denken dat het pesticiden zijn?, maar ik was altijd alles voordat ik het op eet dus ik snap het niet echt :P.
waarschijnlijk fruitzuren
pi_135748477
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 08:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

waarschijnlijk fruitzuren
was ook vergeten te vermelden dat me lip een beetje opgezwollen raakt, oftewel een soort allergische reactie, maar het lijkt me niet dat fruitzuren daarmee te maken hebben of wel?.
Waz met jou!
pi_135748490
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 01:09 schreef Hagelkaas het volgende:

[..]

Piet is een bikkel, die drinkt het liefst zijn koffie met een glaasje dihydrogenium monoxide ernaast...
  dinsdag 21 januari 2014 @ 08:36:00 #58
45206 Pietverdriet
pi_135748569
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 08:27 schreef Deshain het volgende:

[..]

Piet is een bikkel, die drinkt het liefst zijn koffie met een glaasje dihydrogenium monoxide ernaast...
Ik doe zelfs gehydrateerd koolstof in mijn koffie
  dinsdag 21 januari 2014 @ 08:37:53 #59
45206 Pietverdriet
pi_135748594
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 01:16 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Enig idee wat de titel is? Klinkt interessant :D
Die Panik-Macher
Door Walter Krämer en Gerald Mackenthun
pi_135749443
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 08:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik doe zelfs gehydrateerd koolstof in mijn koffie
#YOLO

Je zou bijna pleiten voor de invoering van een bullshitherkenningsdiploma wat je moet halen om handelsbekwaam te zijn...
  dinsdag 21 januari 2014 @ 09:46:15 #61
45206 Pietverdriet
pi_135749604
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 09:36 schreef Deshain het volgende:

[..]

#YOLO

Je zou bijna pleiten voor de invoering van een bullshitherkenningsdiploma wat je moet halen om handelsbekwaam te zijn...
Wil je een cumulus bovien colloïde dispersie van proteïnen, lactose en lipiden in je koffie?
pi_135750141
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wil je een cumulus bovien colloïde dispersie van proteïnen, lactose en lipiden in je koffie?
Nee bedankt, ga je van uit je bek stinken...
  dinsdag 21 januari 2014 @ 10:41:58 #63
45206 Pietverdriet
pi_135751051
Over die blikmandarijntjes die ontvelt worden met Natronloog, Brezels, zoute stengels, etc worden door natronloog gehaald voordat ze worden gebakken. Dat zorgt voor de glimmende bruine korst.

dinsdag 21 januari 2014 @ 13:13:58 #64
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_135755867
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 08:08 schreef Just_some_random_dude het volgende:

Je bent gewoon allergisch voor die fruitsoorten :) Appelmoes heb je waarschijnlijk geen last van? En die combi appel/perzik/abrikoos is een bekende ja.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 13:14:23 #65
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_135755885
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 08:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die Panik-Macher
^O^
pi_135756202
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 20:41 schreef RobinOok het volgende:
Ja, vorige week weer op het nieuws, ophef omdat in Friesland bleek dat eitjes van hobbyboeren zo vervuild waren met dioxine dat het niet veilig was er meer dan 1 per week van te eten. Is al jaaaaaaren bekend, elke keer weer, dat je wat dat betreft nog beter een legbatterij-ei eet en toch willen mensen het blijkbaar niet weten en zijn ze geschokt als ze het horen..... Keer op keer op keer op keer.

Ik vind het eerlijk gezegd ook wel behoorlijk schokkend dat je niet gewoon van het land kunt eten omdat dat te giftig is, maar het kennelijk eerst door hele lange distributieketens moet zodat je meer verschillende gifstoffen binnenkrijgt, maar dan in concentraties net onder de wettelijke norm. Waarbij je je dan ook kunt afvragen of die normen niet gebaseerd zijn op die haalbaarheid en op de grootschaligheid van de voedingsindustrie.

Verder zijn tomaten in blik gezonder geloof ik, en vaak lekkerder. Ander fruit is moeilijk op sap te krijgen, en dat zit je met die vieze suikersiroop.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 13:24:38 #67
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_135756249
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 21:29 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Met name uit die volkstuintjes langs het spoor. Waar denk je dat die beddingen van gemaakt zijn? Hoogovenafval... veel zware metalen. En verder werd er altijd al veel gedumpt.
:') _O-
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 13:29:03 #68
45206 Pietverdriet
pi_135756414
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 13:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik vind het eerlijk gezegd ook wel behoorlijk schokkend dat je niet gewoon van het land kunt eten omdat dat te giftig is, maar het kennelijk eerst door hele lange distributieketens moet zodat je meer verschillende gifstoffen binnenkrijgt, maar dan in concentraties net onder de wettelijke norm. Waarbij je je dan ook kunt afvragen of die normen niet gebaseerd zijn op die haalbaarheid en op de grootschaligheid van de voedingsindustrie
Denk je niet dat het komt doordat men verschrikkelijk goed kan meten?
pi_135756507
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 13:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Denk je niet dat het komt doordat men verschrikkelijk goed kan meten?
Nee, ik denk dat het komt omdat bedrijven de grond mogen vergiftigen.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 13:40:50 #70
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_135756934
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 13:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Met wat dan? En wat voor voordeel hebben zij daarvan?
pi_135756999
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 13:40 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Met wat dan? En wat voor voordeel hebben zij daarvan?
Dioxines bijvoorbeeld, en het voordeel is dat je niet hoeft te investeren in een update van je verbrandingsoven bijvoorbeeld.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:01:19 #72
45206 Pietverdriet
pi_135757813
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 13:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Lees dit boek eens een keer
Die Panik-Macher
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:11:55 #73
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135758253
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 13:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

het kennelijk eerst door hele lange distributieketens moet zodat je meer verschillende gifstoffen binnenkrijgt, maar dan in concentraties net onder de wettelijke norm.
Welke gifstoffen denk jij dat er dan allemaal in eitjes zitten? :o
pi_135758283
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lees dit boek eens een keer
Die Panik-Macher
Dat lijkt me niet zo relevant. Als er een norm is voor een veilige dosis, dan lijkt mij dat die norm houdbaar moet zijn als je de eieren van je eigen kippen eet. En dan heb ik niet over het paniekmaximum uit de jaren 60 van 6 eieren per week.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:20:18 #75
45206 Pietverdriet
pi_135758598
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet zo relevant. Als er een norm is voor een veilige dosis, dan lijkt mij dat die norm houdbaar moet zijn als je de eieren van je eigen kippen eet. En dan heb ik niet over het paniekmaximum uit de jaren 60 van 6 eieren per week.
Het gaat ook over hoe die normen tot stand komen, als je het kan meten is het fout zeg maar
pi_135758785
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat ook over hoe die normen tot stand komen, als je het kan meten is het fout zeg maar
Of als de industrie niet beter kan zonder dure maatregelen, dan is het goed zeg maar. Of als we het voedsel maar allemaal op een hoop gooien en dan weer over vele honderden kilometers verspreiden, blijft de gemiddelde consument van de supermarkt nét onder de normen van een heleboel verschillende giften.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:26:51 #77
45206 Pietverdriet
pi_135758856
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:25 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Of als de industrie niet beter kan zonder dure maatregelen, dan is het goed zeg maar. Of als we het voedsel maar allemaal op een hoop gooien en dan weer over vele honderden kilometers verspreiden, blijft de gemiddelde consument van de supermarkt nét onder de normen van een heleboel verschillende giften.
Knap dat je een mening over dat boek hebt zonder het te hebben gelezen.
pi_135758934
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Knap dat je een mening over dat boek hebt zonder het te hebben gelezen.
Mijn mening is dat je niet per se een boek zus of zo gelezen moet hebben, maar dat je ook zelfstandig een mening kunt vormen.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:38:50 #79
45206 Pietverdriet
pi_135759270
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:28 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Mijn mening is dat je niet per se een boek zus of zo gelezen moet hebben, maar dat je ook zelfstandig een mening kunt vormen.
Dan is het verstandig dat je de inhoud kent en je niet laat drijven door paniek over zaken als dioxines
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:45:44 #80
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135759511
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja doei. Er is ook een norm voor verontreinigingen in drinkwater. Als ik dat uit mijn achtertuintje oppomp is het waarschijnlijk ook niet geschikt om te drinken.
pi_135759546
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan is het verstandig dat je de inhoud kent en je niet laat drijven door paniek over zaken als dioxines
Je snapt het niet. Ik ben helemaal niet in paniek, ik zeg alleen dat als een overheid een norm stelt voor de hoeveelheid dioxines in eieren, die norm ook gehaald moet kunnen worden door eieren van je eigen land te eten, en niet slechts door grootindustriele 'verdunning'. Daarvoor hoef ik geen boek gelezen te hebben, nou ben ik niet tegen boekentips maar sowieso is de stelling dat je een bepaald boek gelezen zou moeten hebben er eentje die doorgaans de plek van een zinnig argument in moet nemen.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:47:31 #82
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135759587
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:25 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

blijft de gemiddelde consument van de supermarkt nét onder de normen van een heleboel verschillende giften.
Veel voedsel is per definitie giftig als je er teveel van eet. Zonder dat het "verontreinigd" is.
pi_135759593
Zulke normen worden toch altijd zo strak gezet dat zelfs een factor 10 meer vaak niet echt gevaarlijk is?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:49:16 #84
45206 Pietverdriet
pi_135759647
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:46 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je snapt het niet. Ik ben helemaal niet in paniek, ik zeg alleen dat als een overheid een norm stelt voor de hoeveelheid dioxines in eieren, die norm ook gehaald moet kunnen worden door eieren van je eigen land te eten, en niet slechts door grootindustriele 'verdunning'. Daarvoor hoef ik geen boek gelezen te hebben, nou ben ik niet tegen boekentips maar sowieso is de stelling dat je een bepaald boek gelezen zou moeten hebben er eentje die doorgaans de plek van een zinnig argument in moet nemen.
Nee, je had een uitgesproken complottheorie achtige mening over hoe zulke normen tot stand komen, daar gaat oa dit boek ook over.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:49:53 #85
45206 Pietverdriet
pi_135759667
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:47 schreef Felagund het volgende:
Zulke normen worden toch altijd zo strak gezet dat zelfs een factor 10 meer vaak niet echt gevaarlijk is?
Of nog veel strakker
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:50:48 #86
45206 Pietverdriet
pi_135759710
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:47 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Veel voedsel is per definitie giftig als je er teveel van eet. Zonder dat het "verontreinigd" is.
Heb begrepen dat als Zout nu als nieuw product op de markt zou komen het absoluut niet zou worden toegelaten.
pi_135759803
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:47 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dat lijkt mij in deze totaal niet relevant.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, je had een uitgesproken complottheorie achtige mening over hoe zulke normen tot stand komen, daar gaat oa dit boek ook over.
Er zijn vast wel meer boeken en artikelen die daarover gaan, heb je die ook allemaal gelezen? Ik zeg helemaal niet dat die dioxinenorm deugt, ik zeg alleen dat als die norm over hoeveel je binnen mag krijgen dan ook gehaald moet worden als je eieren van het land eet.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:58:35 #88
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135759967
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat lijkt mij in deze totaal niet relevant.

Nou, mij dus wel. Jij vindt dat dingen uit je achtertuin per definitie veilig zouden moeten zijn, ik vind van niet.
pi_135760144
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:58 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Nou, mij dus wel. Jij vindt dat dingen uit je achtertuin per definitie veilig zouden moeten zijn, ik vind van niet.
Nee hoor, als jij rauwe aubergines uit eigen tuin wil eten of je eigen tabak verbouwt dan moet je het gif erbij nemen. Maar als je niet van je eigen land kunt eten zonder teveel externe gifstoffen binnen te krijgen dan is dat land niet schoon genoeg.
pi_135762918
quote:

[..]

Ik ook :') heel stom eigenlijk en pruimen op sap :9
pi_135775437
Nah, die vervuiling in de zelfgeteelde groenten van mensen komt eerder doordat ze vaak in de stad wonen, onder de rook van diverse snelwegen... en de rest van de stad. Of dat ze telen op stukjes grond waar vervuiling in zit, wederom in de stad, naast het spoor oid.

Heeft niets met grootindustriele verdunning te maken. Maar het is wel zo dat voor dierlijke rpoducten er veel voer wordt geimporteerd uit andere gebieden.
Whatever...
pi_135777401
quote:

Je bent waarschijnlijk allergisch voor steenvruchten. Heb je ook hooikoorts/huisstofmijtallergie/astma?
pi_135782906
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:25 schreef Scissor het volgende:

[..]

Je bent waarschijnlijk allergisch voor steenvruchten. Heb je ook hooikoorts/huisstofmijtallergie/astma?
Komt inderdaad regelamtig voor. Appels en aardbeien met name..
Whatever...
pi_135788732
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:25 schreef Scissor het volgende:

[..]

Hooiskoorts/huisstofmijallergie check!
Waz met jou!
pi_135791809
Ontopic: maar wat ben je voor een pussy als je Goddelijke Elstar Appels telkens laat liggen voor blikfruit? Probeer het eens. Het scheelt een hele toer van blik openen, siroop afgieten, blik platstampen, glibberfruit aan je vork rijgen... Toegegeven, het glijdt iets minder gemakkelijk naar binnen.
  woensdag 22 januari 2014 @ 11:33:08 #96
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_135794733
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 02:11 schreef Just_some_random_dude het volgende:

[..]

Hooiskoorts/huisstofmijallergie check!
En appelmoes?
pi_135804079
quote:
7s.gif Op woensdag 22 januari 2014 11:33 schreef Bravebart het volgende:

[..]

En appelmoes?
Nee dat niet :P, omdat het is bewerkt of zo.. ik kan ook gewoon kersen uit blik en abrikozen en al die zooi uit blik of als het is verwerkt in een taart dan kan ik het ook zonder problemen op eten.

wel krijg ik het zelfde effect van walnoten,amandelen en hazelnoten als ik die uit een zakje op eet of zo :P.
Waz met jou!
pi_135804220
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 15:33 schreef Just_some_random_dude het volgende:

[..]

Nee dat niet :P, omdat het is bewerkt of zo.. ik kan ook gewoon kersen uit blik en abrikozen en al die zooi uit blik of als het is verwerkt in een taart dan kan ik het ook zonder problemen op eten.

wel krijg ik het zelfde effect van walnoten,amandelen en hazelnoten als ik die uit een zakje op eet of zo :P.
Heb je het ook met amandelspijs? Dan heb je precies hetzelfde probleem als mijn zus.
Een appel eten krijgt ze last mee, maar appeltaart en appelmoes niet, amandelen ook
niet en amandelspijs ook niet, waar het door komt weet ik niet.

edit:
eh... staat er een beetje onduidelijk, dus amandelen en amandelspijs kan ze ook niet eten
bedoel ik :P
pi_135804372
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 15:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Heb je het ook met amandelspijs? Dan heb je precies hetzelfde probleem als mijn zus.
Een appel eten krijgt ze last mee, maar appeltaart en appelmoes niet, amandelen ook
Amandelspijs is de shit!! <3

Dat kan ik gewoon eten omdat het niet in een pure vorm is of zo, het is best wel kut en het is echt pas sinds een paar jaar dat ik bepaalde dingen niet meer kan eten omdat me mond gaat jeuken en me lippen een beetje opgezwollen worden :')..

Kortom alles wat ik zeg maar zo uit de "natuur" zou eten van die dingen daar ben ik allergisch voor TOTDAT het bewerkt is, dat wil zeggen in een taart gezet er moes van wordt gemaakt of chocola etc etc.
Waz met jou!
pi_135804427
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 15:40 schreef Just_some_random_dude het volgende:

[..]

Amandelspijs is de shit!! <3

Dat kan ik gewoon eten omdat het niet in een pure vorm is of zo, het is best wel kut en het is echt pas sinds een paar jaar dat ik bepaalde dingen niet meer kan eten omdat me mond gaat jeuken en me lippen een beetje opgezwollen worden :')..

Kortom alles wat ik zeg maar zo uit de "natuur" zou eten van die dingen daar ben ik allergisch voor TOTDAT het bewerkt is, dat wil zeggen in een taart gezet er moes van wordt gemaakt of chocola etc etc.
Ja, het is best een ''raar'' probleem :D maar goed er valt mee te leven dat wel :+
pi_135804565
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 15:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

edit:
eh... staat er een beetje onduidelijk, dus amandelen en amandelspijs kan ze ook niet eten
bedoel ik :P
Kan ze het alleen eten als het gekookt is?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_135804656
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 15:41 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ja, het is best een ''raar'' probleem :D maar goed er valt mee te leven dat wel :+
Ja precies!, het enige moment dat ik er echt last van heb is als ik ga vliegen.

Het blijkt dat meer mensen allergisch zijn voor pinda's dan amandelen dus geven ze nu amandelen in het vliegtuig :')... nu moet ik dus verplicht toekijken hoe iedereen aan het genieten is van hun amandelen!! :'( :'( :'(
Waz met jou!
pi_135804660
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 15:43 schreef Felagund het volgende:

[..]

Kan ze het alleen eten als het gekookt is?
Appel bedoel je?
Eh... ja, tenminste in een appeltaart is het niet echt gekookt toch, maar dat wel en appelmoes ook
appelflappen ook trouwens :Y maar niet rauw dus..
pi_135804704
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 15:45 schreef Just_some_random_dude het volgende:

[..]

Ja precies!, het enige moment dat ik er echt last van heb is als ik ga vliegen.

Het blijkt dat meer mensen allergisch zijn voor pinda's dan amandelen dus geven ze nu amandelen in het vliegtuig :')... nu moet ik dus verplicht toekijken hoe iedereen aan het genieten is van hun amandelen!! :'( :'( :'(
Smokkel je gewoon een zakkie pinda's mee...
  woensdag 22 januari 2014 @ 15:48:22 #105
45206 Pietverdriet
pi_135804812
quote:
10s.gif Op woensdag 22 januari 2014 15:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

ziet men waarschijnlijk als potentieel wapen
pi_135804824
quote:
10s.gif Op woensdag 22 januari 2014 15:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Hahah.. jij he... jij laat me gewoon dom voelen :')
Waz met jou!
  woensdag 22 januari 2014 @ 19:00:25 #107
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_135812325
Ik heb dat met kiwi's, daar krijg ik jeukend tandvlees en een kriebel-mond van. Alleen van groene kiwi's, gele kan ik wel gewoon eten :')

Mandarijntjes uit blik O+ vind ik lekkerder dan verse mandarijnen. Vooral in de vla, en dan wat sap erbij, mjammmm!
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  woensdag 22 januari 2014 @ 19:08:08 #108
45206 Pietverdriet
pi_135812656
Kiwis zijn ook zelden lekker en rijp.
pi_135853122
quote:

Oral Allergy Syndrome.

Hele officiele naam. Kortgezegd: allergie voor dezelfde allergeen die hooikoorts veroorzaakt, maar dan als je het eet en je krijgt vooral symptomen in je mond. Ik heb het ook en krijg blaartjes, jeuk en een gezwollen tong en gehemelte. Heb het ook erger wanneer ik iets buiten het seizoen eet. Aardbeien uit spanje zijn een ramp, Hollandse niet. Geen idee waarom dat is, eigenlijk.

Dat appelmoes wel kan eten is omdat verhitting die allergeen kapot maakt, zegt de dokter. :D Vandaar dat appeltaart en -moes vaak gewoon kan.
  donderdag 23 januari 2014 @ 17:01:36 #110
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_135856477
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 16:00 schreef _Loki het volgende:

[..]

Oral Allergy Syndrome.

Hele officiele naam. Kortgezegd: allergie voor dezelfde allergeen die hooikoorts veroorzaakt, maar dan als je het eet en je krijgt vooral symptomen in je mond. Ik heb het ook en krijg blaartjes, jeuk en een gezwollen tong en gehemelte. Heb het ook erger wanneer ik iets buiten het seizoen eet. Aardbeien uit spanje zijn een ramp, Hollandse niet. Geen idee waarom dat is, eigenlijk.

Dat appelmoes wel kan eten is omdat verhitting die allergeen kapot maakt, zegt de dokter. :D Vandaar dat appeltaart en -moes vaak gewoon kan.
Jups, bij verhitting mol je gewoon de ruimtelijke structuur van de eiwitten waardoor ze (vaak) geen last meer veroorzaken :)
pi_135885405
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2014 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Kiwis zijn ook zelden lekker en rijp.
Als je ze vergelijkt met een sinaasappel of mango of voor mij part een pruim dan heb je gelijk.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 11:00:53 #112
45206 Pietverdriet
pi_135885451
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 10:59 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Als je ze vergelijkt met een sinaasappel of mango of voor mij part een pruim dan heb je gelijk.
Mango's, pruimen, perzikken, ananas, ook zelden goed rijp te vinden
pi_135885529
Dan moet je beter zoeken en het als je ze gekocht hebt even de tijd geven om iets verder te rijpen.
Ik heb er i.i.g. zelden problemen mee.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 11:18:52 #114
45206 Pietverdriet
pi_135886000
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:03 schreef Iwanius het volgende:
Dan moet je beter zoeken en het als je ze gekocht hebt even de tijd geven om iets verder te rijpen.
Ik heb er i.i.g. zelden problemen mee.
Wel eens in Frankrijk een echt rijpe perzik gegeten? Wel eens in de tropen een echt rijpe mango gegeten, of een mooie gevlogen mango uit bv Pakistan?
Fruit dat ik noemde wordt 95% onrijp, groen, geplukt en dan mag het daarna zacht worden. Smaak waardeloos.
pi_135886096
Ja...Ja... nee. Dat laatste wel in de Filippijnen. Nog meer van dit "wie de grootste...heeft?"

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2014 11:21:44 ]
pi_135886155
quote:

onzin. Is natronloog (om de velletjes eraf te weken) plus zoutzuur (om te neutraliseren) en dan hou je zout water over.
NaOH + HCl --> H2O (water!!) + NaCl (keukenzout)

Dat zout spoelen ze eraf en dan doen ze er suikersiroop bij. Wel opletten als je tv kijkt. :6
Professioneel gifmenger.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 11:24:42 #117
45206 Pietverdriet
pi_135886234
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:21 schreef Iwanius het volgende:
Ja...Ja... nee. Dat laatste wel in de Filippijnen. Nog meer van dit "wie de grootste...heeft?"
Dan weet je dat het verdomt lastig is lekkere Mango's, pruimen, perzikken, ananas, te vinden en dat dit niet op te lossen is door ze ff te laten liggen.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 11:25:22 #118
45206 Pietverdriet
pi_135886255
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:22 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

onzin. Is natronloog (om de velletjes eraf te weken) plus zoutzuur (om te neutraliseren) en dan hou je zout water over.

Dat zout spoelen ze eraf en dan doen ze er suikersiroop bij. Wel opletten als je tv kijkt. :6
Chemie, formules, eng
pi_135886297
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Chemie, formules, eng
Hahahahahaha, dan ben ik heel eng, dit is mijn dagelijks leven. Die mandarijnen-truc heb ik in mijn eigen lab nog wel eens uitgeprobeerd. Dat duurde echt lang! En ik kreeg de velletjes niet helemaal weg (wel geproeft na afloop...).
Professioneel gifmenger.
pi_135886342
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:24 schreef Pietverdriet het volgende:

Dan weet je dat het verdomt lastig is lekkere Mango's, pruimen, perzikken, ananas, te vinden en dat dit niet op te lossen is door ze ff te laten liggen.
Klopt...ik beschadig ze soms of... ik leg het in de zon...(maar dat laatste bedoelde ik ook meer met mijn manier van rijpen ;) )

[ Bericht 56% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2014 11:28:39 ]
  vrijdag 24 januari 2014 @ 11:31:10 #121
45206 Pietverdriet
pi_135886440
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:26 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Hahahahahaha, dan ben ik heel eng, dit is mijn dagelijks leven. Die mandarijnen-truc heb ik in mijn eigen lab nog wel eens uitgeprobeerd. Dat duurde echt lang! En ik kreeg de velletjes niet helemaal weg (wel geproeft na afloop...).
Mijn opmerking was ironie, het is een volkomen ok proces, zie ook mijn opmerking over Natronloog en zoute stengels en ander looggebak
  vrijdag 24 januari 2014 @ 11:31:49 #122
45206 Pietverdriet
pi_135886465
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:28 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Klopt...ik beschadig ze soms of... ik leg het in de zon...(maar dat laatste bedoelde ik ook meer met mijn manier van rijpen ;) )
Dat is een mager compromis. Steenfruit rijpt niet of nauwelijks na.
pi_135886504
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mijn opmerking was ironie, het is een volkomen ok proces, zie ook mijn opmerking over Natronloog en zoute stengels en ander looggebak
Lutefisk daarentegen is echt niet te eten :r
Vis met loog, hoe kom je erop?

En zonder :') had ik je ironie dus niet herkent. Sorry. :@
Professioneel gifmenger.
pi_135890703
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:22 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik hoef geen chemische troep door mijn eten. Leuk voor jou, houd je meer blikjes fruit over :)
pi_135890737
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 13:32 schreef spierbal het volgende:

[..]

Ik hoef geen chemische troep door mijn eten. Leuk voor jou, houd je meer blikjes fruit over :)
Je strooit ook geen snufje zout door je eten?
Professioneel gifmenger.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 13:56:09 #126
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135891734
Water en zout chemische troep noemen. _O-
  vrijdag 24 januari 2014 @ 14:02:54 #127
45206 Pietverdriet
pi_135891990
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 13:32 schreef spierbal het volgende:

[..]

Je hebt echt geen idee wat je roept.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 14:03:57 #128
45206 Pietverdriet
pi_135892043
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 13:56 schreef RobinOok het volgende:
Water Dihydrogeniummonoxide en zout Natriumchloride chemische troep noemen. _O-
Zo klinkt het een stuk enger
  vrijdag 24 januari 2014 @ 14:19:21 #129
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135892700
En het zit barstensvol C6H8O6. Ooooeeeeeh, dalussiknie!
  vrijdag 24 januari 2014 @ 14:27:46 #130
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_135893018
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:26 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Hoeveel molair had je gebruikt?
pi_135893153
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 14:27 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Hoeveel molair had je gebruikt?
Eerst 1 molair en later 5. Maar het blijkt dat de temperatuur van grote invloed is.
Professioneel gifmenger.
pi_135898678
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 14:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je hebt echt geen idee wat je roept.
Waar maak je je druk om?
pi_135900863
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 16:59 schreef spierbal het volgende:

[..]

Waar maak je je druk om?
Het gebrek aan kennis doet soms zeer aan de ogen...
Professioneel gifmenger.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 23:53:32 #134
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_135916166
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 14:31 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Eerst 1 molair en later 5. Maar het blijkt dat de temperatuur van grote invloed is.
Wauw, echt? Reactiesnelheid oid?
pi_135945112
Het blijft inderdaad levensgevaarlijk spul: http://motherboard.vice.c(...)jke-producten-zitten
anonieme razernist
  zaterdag 25 januari 2014 @ 23:24:48 #136
45206 Pietverdriet
pi_135945483
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 23:14 schreef NoCigar het volgende:
Het blijft inderdaad levensgevaarlijk spul: http://motherboard.vice.c(...)jke-producten-zitten
Nu nog een link naar die site van die australier
pi_135945578
quote:
Ja, en dit zijn dan nog de ongevaarlijke stoffen... nu nog de afweerstoffen als de plant ziek wordt, mycotoxinen als hij niet goed is bewaard of geteeld en eventuele zware metalen en radioactiviteit uit de teeltgebieden...
Whatever...
  zaterdag 25 januari 2014 @ 23:49:07 #138
45206 Pietverdriet
pi_135946295
Aflatoxinen op noten.
Begreep van een chemicus dat worteltje stoffen produceren die wij als zenuwgas zien
pi_135947005
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 23:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Aflatoxinen op noten.
Begreep van een chemicus dat worteltje stoffen produceren die wij als zenuwgas zien
Yup, aflatoxine is ook zon mycotoxine. Ook lekker is rijst die meerdere keren is opgewarmd... en bewaard.
Whatever...
  zondag 26 januari 2014 @ 00:11:24 #140
45206 Pietverdriet
pi_135947093
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 00:08 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Yup, aflatoxine is ook zon mycotoxine. Ook lekker is rijst die meerdere keren is opgewarmd... en bewaard.
Rijst en pasta zijn heel gevaarlijk als je ze gekookt bewaren wil.
pi_135947160
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2014 00:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Rijst en pasta zijn heel gevaarlijk als je ze gekookt bewaren wil.
Waarom is dat met pasta zo?
anonieme razernist
pi_135947216
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 23:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Aflatoxinen op noten.
Mag tot n bepaald maximum en is in heel Europa altijd veilig. Anders wordt de oogst gewoon niet afgenomen.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zondag 26 januari 2014 @ 09:10:08 #143
45206 Pietverdriet
pi_135951952
quote:
5s.gif Op zondag 26 januari 2014 00:13 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Waarom is dat met pasta zo?
Heel goede voedingsbodem voor foute bacteriën en schimmels
pi_135952648
quote:
11s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 23:53 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Wauw, echt? Reactiesnelheid oid?
Er zijn gewoon wetenschappelijke artikelen over te vinden hoor. Wel uit de jaren 50 geloof ik, dus boven tafel halen kán lastig zijn.
Professioneel gifmenger.
  zondag 26 januari 2014 @ 13:51:14 #145
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_135959494
quote:
quote:
Ander ding wat ik hierdoor heb geleerd: e-nummers zijn in feite niets anders dan codes om substanties aan te geven die aan eten toegevoegd kunnen worden.
Om maar even aan te geven hoe beperkt de kennis van veel mensen eigenlijk is als het om voeding gaat :{
  zondag 26 januari 2014 @ 14:03:08 #146
45206 Pietverdriet
pi_135959978
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 23:27 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ja, en dit zijn dan nog de ongevaarlijke stoffen... nu nog de afweerstoffen als de plant ziek wordt, mycotoxinen als hij niet goed is bewaard of geteeld en eventuele zware metalen en radioactiviteit uit de teeltgebieden...
Bananen en Paranoten schijnen nogal wat radioactive isotopen op te nemen, kwam dat niet eens langs bij Qi?
pi_135978041
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2014 14:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bananen en Paranoten schijnen nogal wat radioactive isotopen op te nemen, kwam dat niet eens langs bij Qi?
Paranoten bevatten veel selenium, maar om je daarmee te vergiftigen moet je er wel nmeer dan 100 gram van eten oid. En daarnaast iets van 5% fytinezuur, dat opname van sommige voedingsstoffen remt. En inderdaad iets van radium, maar ik geloo f dat dat uiteindelijk niet zo veel is.

Bananen bevatten veel kalium en daarmee ook wat radioactief kalium, maar dat geldt voor alle kaliumrijke producten..
Whatever...
  zondag 26 januari 2014 @ 21:29:17 #148
45206 Pietverdriet
pi_135980563
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 20:57 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Paranoten bevatten veel selenium, maar om je daarmee te vergiftigen moet je er wel nmeer dan 100 gram van eten oid. En daarnaast iets van 5% fytinezuur, dat opname van sommige voedingsstoffen remt. En inderdaad iets van radium, maar ik geloo f dat dat uiteindelijk niet zo veel is.

Bananen bevatten veel kalium en daarmee ook wat radioactief kalium, maar dat geldt voor alle kaliumrijke producten..
1000 keer meer radium dan andere voedingsmiddelen. Niets om over te panieken, maar zou er niet mee adverteren.
Mineraalwater mag een keer of tien zo radioactief zijn als het koelwater van kerncentrales, niets om over te panieken.
pi_135980983
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2014 21:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

1000 keer meer radium dan andere voedingsmiddelen. Niets om over te panieken, maar zou er niet mee adverteren.
Mineraalwater mag een keer of tien zo radioactief zijn als het koelwater van kerncentrales, niets om over te panieken.
Inderdaad niets om je druk over te maken.
Whatever...
  zondag 26 januari 2014 @ 21:39:19 #150
45206 Pietverdriet
pi_135981247
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 21:35 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Inderdaad niets om je druk over te maken.
Nope, maar jij weet ook hoe de media en jan publiek functioneren, zie eerdere posts over natronloog in de voedselindustrie.
pi_135981408
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2014 21:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nope, maar jij weet ook hoe de media en jan publiek functioneren, zie eerdere posts over natronloog in de voedselindustrie.
Yup, slecht geinformeerde media, half geinteresseerde mensen en een stel kwakzalvers die daar hun (financiele ) slaatje uit slaan. Die hele e-nummer hype is gekomen uit de marketing van grote voedingsbedrijven zelf, die daarin een manier vonden om zichzelf te differentieren. Ze riepen zelf; nu zonder e-nummers. Nou, scoren bij de gemiddelde mbo-miep natuurlijk...
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')