quote:
Op maandag 20 januari 2014 13:35 schreef debuurvrouw het volgende:Naar aanleiding van een discussie over cliché's in het "wachten op" topic peilde ik een behoefte naar een topic met de naakte waarheid.
quote:
Wat is er mooi aan ouderschap en wat viel er tegen.
Wat ik mooi vind aan het ouderschap is om de ontwikkeling van mijn kindje te zien. Het is absurd hoe snel ze dingen leren. Vroeg ik me een paar jaar geleden oprecht af of het nou écht zo boeiend is dat je kindje omrolt of dat ze voor het eerst zwaaien, nu voel ik diezelfde grote trots en is het echt bijzonder. Ik vond het in de eerste dagen zo mooi om te ontdekken dat hij álles had wat hoorde. Ik was echt onder de indruk van zijn sleutelbeentjes (

), want zelfs dié had ik zelf in mijn buik gemaakt!
Wat ik mooi vind is de blijdschap als ik naar zijn kamertje kom en hij krijgt een lach van oor tot oor als hij mijn gezicht ziet. Handjes uitgestoken. Als hij met papa beneden is en ik de trap af kom, en ik hoor hem al 'mama! mama!' roepen voor ik er ben. Geldt andersom ook voor papa. Ik vind het mooi als hij verdrietig is, dat ik hem kan troosten en dat ik hem dan weer vrolijk kan maken. Ik vind het mooi om naar hem te kijken als hij bezig is. Ik vind het mooi om iets te hebben wat ineens zo belangrijk is.
Ik vind het mooi om dingen van mijzelf en van mijn vriend in hem te herkennen.
Wat tegenviel was ook een deel van de eerste periode. Tot een week of 7-8. Ik vond het keizwaar om 's avonds urenlang een baby te hebben die huilde. En om overdag geen kant meer op te kunnen. Daar had ik me zwaar op verkeken. En het viel mij tegen dat ik niet vanaf de eerste seconde het gevoel had dat ik zielsveel van hem hield en het idee had dat hij er altijd al was geweest. Want dat hoorde ik zo vaak. Ik heb me wel afgevraagd of dat normaal was of dat ik dat 'moedergen' misschien miste. Maar dat groeide allemaal heel snel en nu kan ik niet eens omschrijven hoeveel ik van hem hou. En de nachten, dat vond ik ook tegenvallen. Maar dat is inmiddels gelukkig al maanden niet meer aan de orde.
quote:
Zijn er cliché's die erg waar bleken? wat viel je mee? houdt je leven op te bestaan met de komst van een kind, uitslapen passee? geen etentjes meer? geen vakanties op de bonnefooi naar het buitenland?
Er zijn heel veel clichés waar. Het gaat zo enorm snel allemaal. Je krijgt er zoveel voor terug (

maar het is wel zo

) Dat je week/soft wordt als je moeder bent. Ik krijg van heel veel dingen tranen in mijn ogen tegenwoordig. Soms alleen al het woord bevalling

Maar ook bij heel veel liedjes die ik op mijn kindje kan betrekken. Oh en iedereen zei dat je met de geboorte van je kind de grootste zorgen op de hals haalt. Dat herken ik ook wel. Ik kan een paniekgevoel krijgen alleen al bij de gedachte wat er met hem zou kunnen gebeuren.
Nee, ons leven houdt niet op te bestaan. Het is wel een nieuw leven waarbij je iemand anders zoveel mogelijk voorop moet stellen. Het duurt 5 x zo lang voordat je eens je huis uit bent en dan ben je nog de helft vergeten. Ik ga niet meer stappen tot 4u omdat ik weet dat er de volgende dag een hyperdreumes met mij wil spelen en aandacht nodig heeft. Maar wij spreken nog zeer regelmatig met vrienden af en nemen S mee wanneer het kan. Hij slaapt prima in een kinderbedje. We gaan nog naar de film, soms uit eten, wat drinken in de stad. We regelen oppas, nemen hem mee als het kan, of één van ons blijft thuis terwijl de ander de stad in gaat. Daarbij moet wel gezegd worden dat wij een kindje hebben dat totaal niet snel overprikkeld is. Dat soort dingen spelen ook mee en dat weet je niet van tevoren. Oh en lang leve de draagzak

.
quote:
of is dat eigenlijk helemaal niet erg? of mág je het niet erg vinden omdat je tenslotte dat zo gewenste kind hebt?
Ik vind het niet erg, ik heb veruit het meeste er graag voor over. Dat is iets anders dan het niet altijd superleuk vinden. Want ik baal ook wel eens als ik ergens mee naar toe zou willen en oppas niet mogelijk is (komt zelden voor overigens). Ik vind ook dat je de balen mag hebben van gebroken nachten. Of als je een dag hebt waarop je kind niks wil. Dat is menselijk. Als je er niet van baalt, helemaal fijn en yay good for you!
Ok, dit verhaal werd iets langer dan ik dacht