Het is trouwens goed om te zien dat we voor doelpunten minder afhankelijk zijn van Pellè dan vorig seizoen. Ten maakte hij er in de competitie 27 van Feyenoords 64, oftewel 42%, en dit seizoen tot nu toe nog maar 34% (14 van de 41).. Terwijl er wel meer gescoord wordt (2,15 doelpunten per wedstrijd ten opzichte van 1,88).
We krijgen dit seizoien wel meer goals tegen tot nu toe (1,37 per wedstrijd tegenover 1,18 vorig jaar). Met dezelfde verdediging in feite|! En daarbij moet nog worden aangetekend dat we begin vorig seizoen een tijdje Mulder hebben moeten missen.
(Btw vorig seizoen op doelsaldo voorronde CL gemist

maar dat was niet mijn punt)
Ik denk dat Vitesse en Ajax favoriet zijn voor de titel en wij lang mee kunnen doen als het meezit. Wat ik wel heel erg merk, is dat ik het idee heb dat het nu moet. Dat had ik eind vorig seizoen al, in 2014 moeten we kampioen worden. Niet eens zozeer vanwege het vertrek van Koeman, maar omdat er een aantal belangrijke spelers van ons na dit seizoen wel toe zijn aan een volgende stap. Martins Indi is de enige speler die we kunnen verkopen zonder al te veel problemen.
Maar Pellè, Clasie, Janmaat, De Vrij... als we een van hen in de zomer kwijtraken, laat staan twee van hen (wat realistischer is, zeker na het WK), dan vallen we weer terug naar de subtop. Schaken zulllen ze ook wel proberene te verkopen, nou dat zal een half miljoen euro opleveren of als je geluk hebt een heel miljoen, en het scheelt wat salarisruimte. Maar je kunt geen vervanger halen.
Janmaat speelt zeer waarschijnlijk in de basis op het WK, misschien De Vrij en/of Martins Indi ook nog wel. Het contract van Janmaat kon nu al niet verlengd worden terwijl er net twee spelers verhuurd zijn en er permanent afscheid is genomen van de noorse Iniesta en De Teen (ja, ik weet het, die hebben geld meegekregen maar niet zo veel als ze hadden gekregen als ze hadden gebleven natuurlijk)..Dan denk ik, er moet toch wat ruimte zijn ontstaan? Hoe kan het dat je dan zo'nbelangrijke speler niet een mooi nieuw contract aan kunt bieden, terwijl dat al een hele tijd de bedoeling was? Een jongen die je echt niet kunt missen, maar wiens contract afloopt in 2015 terwijl hij mee gaat naar het WK en al anderhalf jaar gevolgd wordt door diverse grote clubs. Dat gaat je geheid een paar miljoen kosten! Ajax kreeg voor Van der Wiel die op WK de finale haalde 6 miljoen toen zijn contract aflopende was. Voor 6 miljoen haal je al geen vervanger, maar wij kunnen ook nog eens het grootste deel van een transfersom daar niet voor gebruiken.
Natuurlijk weet Van Geel dat allemaal, dus dan moeten we er maar vanuit gaan dat er echt helemaal niets mogelijk is qua salarisbudget, als Janmaat langer vastleggen nu al niet mogelijk is. Dat vind ik zorgwekkend! En dan moeten we nog verlengen met Koeman volgende maand...Vanaf aanstaande zomer staat Immers bij ons op de loonlijst, verhuurde spelers komen terug en we gaan er maar even vanuit dat Hahn meer gaat verdienen dan Lamprou. Armenteros kunnen we daarentegen schrappen (daar zullen we zeker wel een half miljoen voor betalen dit seizoen, als het niet meer is), Achahbar zal niet verlengd worden. Manu en Bakkal zijn nog vraagtekens voor volgend jaar (aflopend contract, wat er met ze gebeurt zal afhangen van de komende paar maanden). Clasie en Martins Indi liggen gelukkig vast tot 2016, maar De Vrij en Mulder net als Janmaat maar tot 2015.
Verkoop je Pellè, Martins Indi en Janmaat deze zomer voor 15 miljoen, dan kun je misschien de helft opnieuw investeren en daar heb je een goede spits voor óf een goede rechtsback, de andere positie is dan zeer verzwakt. Het is nog maar zeer de vraag of de rest van de belangrijke spelers wel willen blijven (laat staan verlengen) als er één of twee of drie belangrijke jongens weggaan en er weinig perspectief is om door te groeien en alsnog kampioen proberen te worden. Ik kan me zo voorstellen dat De Vrij en Clasie dan ook wel weg willen, misschien Vilhena ook nog wel. Boëtius zal niet zo heel happig zijn op een vertrek maar dat is wel een dusdanig groot talent dat je niet heel gek op moet kijken als er een hele grote club voor komt en dan kan ook hij zomaar weggaan.
Ik ben een beetje bang dat het helemaal instort na dit seizoen, en dat het echt een kwestie is van nu of voorlopig de komende jaren nog steeds niet. Het is wel goed dat Koeman wellicht alsnog gaat bijtekenen, en ik heb wel vertrouwen in Van Geel, maar toch zie ik het vrij somber in.
Overigens:
http://www.feyenoord.nl/n(...)ick-naar-overwinning