Interessant, als je je huidige woning verkoopt voor ¤2500, zeg het dan ff, dan koop ik hem gelijk. Ik betaal contant. 😄quote:Op maandag 20 januari 2014 12:37 schreef valentijn101 het volgende:
Ik heb mijn eerst huis te koop gezet op speurders. Er heeft een koppel gereageerd. En die hebben het gekocht voor ¤2500,- meer als ik in mijn hoofd hadgewoon proberen dus
Ik had dus een makelaar voor het héle traject, en helaas bleek ook die, ondanks intensief contact, op een bepaald moment een behoorlijk ernstige fout te hebben gemaakt (datum overdracht op verzoek van kopers vervroegd, zonder de verkoper - ik dus - te informerenquote:Op maandag 20 januari 2014 13:02 schreef bleiblei het volgende:
Nou, ik bedoel vooral de makelaar die zelfverkopen.nl je toewijst. Een gewone makelaar heb je doorgaans behoorlijk intensief contact mee, bij zo een zelfverkopen.nl makelaar die je toegewezen krijgt voor de laatste puntjes op de i heb ik zoals beschreven minder positieve ervaring als je wat naïef dat traject in gaat met als enige doel wat euro's te besparen.
Mede jurist hier vandaar dat ik wat zelf durf te doenquote:Op maandag 20 januari 2014 12:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:
De enige reden voor mij om destijds een makelaar in de arm te nemen was dat ik geen trek had in zelf de rondleidingen te doen, vooral ook vanwege de emotionele band die ik had met het te verkopen huis (moest verkopen wegens scheiding).
Verder kun je, als je je een beetje inleest (bijvoorbeeld via de site van VEH), eigenlijk alles wel zelf. Een standaard koopcontract met daarin de noodzakelijke ontbindende voorwaarden is te downloaden via VEH. Maar misschien heb ik als jurist hier makkelijk praten, kan me zo voorstellen dat veel mensen toch liever de 'zekerheid' hebben van via een makelaar verkopen. Let er dan wel op, zoals bleiblei ook al zegt, dat die makelaar waar levert voor zijn geld.
Dan moet de contractuele afhandeling inderdaad een simpel klusje zijn, tenzij er sprake is van wat specialere omstandigheden (erfdienstbaarheden, erfpacht, e.d.) waar je expertise wellicht net niet ligt - maar dat kun je uiteraard ook zelf uitzoeken.quote:Op maandag 20 januari 2014 14:07 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Mede jruist hier vandaar dat ik wat zelf durf te doen
Inderdaad de enige reden dat ik een makelaar wil is voor een waardebepaling en Funda.quote:Op maandag 20 januari 2014 13:03 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Het probleem is: Funda. Zonder NVM makelaar krijg je daar geen volledige advertentie. Wij hebben enkele jaren geleden eerst geprobeerd zelf ons huis te verkopen (ook te koop gezet op diverse sites, waaronder jaap.nl). Wel wat reactie gehad, maar je bereikt lang niet zoveel potentiele kopers als via Funda.
En je hebt idd van die "zelf verkopen" makelaars, die wel aangesloten zijn bij de NVM, maar die doen precies het omgekeerde van wat je eigenlijk zou willen: niet de rondleidingen, foto's, brochures, etc, maar wel de onderhandelingen... (tenminste, zo was dat een jaar of 4 terug)
Vereniging Eigen Huis heeft standaardcontracten die je als basis kan gebruiken. Dus als je idd geen gekke omstandigheden hebt, kun je practisch met een goed standaard koopcontract af.quote:Op maandag 20 januari 2014 14:10 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dan moet de contractuele afhandeling inderdaad een simpel klusje zijn, tenzij er sprake is van wat specialere omstandigheden (erfdienstbaarheden, erfpacht, e.d.) waar je expertise wellicht net niet ligt - maar dat kun je uiteraard ook zelf uitzoeken.
Klopt, had ik al vermeld in een van mijn eerdere posts.quote:Op maandag 20 januari 2014 14:30 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Vereniging Eigen Huis heeft standaardcontracten die je als basis kan gebruiken. Dus als je idd geen gekke omstandigheden hebt, kun je practisch met een goed standaard koopcontract af.
Oeps, sorry!quote:Op maandag 20 januari 2014 14:31 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Klopt, had ik al vermeld in een van mijn eerdere posts.
Of ik pak mijn eigen koopcontract en typ dat overquote:Op maandag 20 januari 2014 14:30 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Vereniging Eigen Huis heeft standaardcontracten die je als basis kan gebruiken. Dus als je idd geen gekke omstandigheden hebt, kun je practisch met een goed standaard koopcontract af.
Is dat ook niet de taak van een notaris, die contracten in orde te krijgen?quote:Op maandag 20 januari 2014 14:07 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Mede jurist hier vandaar dat ik wat zelf durf te doen
Overiegns ben je bij onderhandelen zelf toch de baas?
Jij bepaalt en de makelaar voert uit.
In de praktijk doet z'n secretaresse dat. Nou zou die zomaar ook jurist kunnen zijn (jawel... ervaring meequote:Op maandag 20 januari 2014 14:48 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Is dat ook niet de taak van een notaris, die contracten in orde te krijgen?
Die kijkt op zijn hoogst of het juridisch correct is, niet alsof de ene partij de ander juridisch correct naaitquote:Op maandag 20 januari 2014 14:48 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Notariskantoren behalen het grootste gedeelte van hun omzet uit het passeren van koopaktes inderdaad, en het merendeel van die koopaktes betreft standaardcontracten - een klusje wat de eerste de beste administratief medewerker ook kan doen (en vaak ook daadwerkelijk doet) maar dan voor een veel lager tarief... maar de klant mag wel de volle mep betalen.quote:Op maandag 20 januari 2014 16:22 schreef bleiblei het volgende:
Wat dat betreft is al dat notarieel geneuzel wel het meest overgewaardeerde beroep dat je kan verzinnen. We hebben bij de aankoop van grond echt gigantisch veel gezeik gehad over erfgrenzen, overpadrechten, kadasters, juridische uitzonderingen etc. en die man deed niets. Behalve aan het einde van het verhaal nog ff melden dat er nog een paar 100 euro bovenop de transactie kwam omdat ie een bijzondere notariële kostenpost vergeten was.
En dit, doehetzelfnotaris.nl kan ik iedereen aanradenquote:Op maandag 20 januari 2014 16:29 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Notariskantoren behalen het grootste gedeelte van hun omzet uit het passeren van koopaktes inderdaad, en het merendeel van die koopaktes betreft standaardcontracten - een klusje wat de eerste de beste administratief medewerker ook kan doen (en vaak ook daadwerkelijk doet) maar dan voor een veel lager tarief... maar de klant mag wel de volle mep betalen.
Jahoor, dat klopt maar beroepsdeformatie enzoquote:Op maandag 20 januari 2014 14:48 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Wat bedoelde die kennis precies, dat ze altijd een aankoopmakelaar in de arm zou nemen, of dat er überhaupt een makelaar bij het (ver)koopproces is betrokken?quote:Op maandag 20 januari 2014 17:18 schreef Ml-etje het volgende:
Overigens kwam een kennis met de opmerking "ik koop alleen als er een makelaar bij is, dat voelt vertrouwder".
Ik denk dat best veel mensen dit denken.
Dat er een makelaar bij het proces betrokken is.quote:Op maandag 20 januari 2014 17:29 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Wat bedoelde die kennis precies, dat ze altijd een aankoopmakelaar in de arm zou nemen, of dat er überhaupt een makelaar bij het (ver)koopproces is betrokken?
Hmm. Ik vraag me af of die kennis wel helemaal door heeft wat een makelaar precies doet. Ook mèt een makelaar kun je prima een kat-in-de-zak kopen als je niet oplet...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |