abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135711834
De komende tijd ga ik me hiermee bezighouden en misschien dat er meer mede Fokkers zijn die zich afvragen wat het beste is om te doen.

Makelaar die bekend is in de omgeving inschakelen of via www.zelfverkopen.nl bijvoorbeeld of boek7.com zelf verkopen.

Welke voor en nadelen zijn er en wie heeft er ervaring met zelf verkopen?
K&W / In de verkoop: woningen van Fok!-klussers -deel #2

Sneak preview

[ Bericht 14% gewijzigd door Ml-etje op 07-05-2014 13:14:24 ]
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_135711886
Interessant, tvp
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_135714025
Ik heb mijn eerst huis te koop gezet op speurders. Er heeft een koppel gereageerd. En die hebben het gekocht voor ¤2500,- meer als ik in mijn hoofd had :) gewoon proberen dus
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  maandag 20 januari 2014 @ 12:37:32 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_135714040
Wij hebben met makelaar verkocht, voordeel is dat een objectief iemand de rondleiding doet, het je niet persoonlijk raakt als kijkers ongezouren het huis of je smaak afkraken, dat je niet elke keer vrij hoeft te nemen voor kijkers en je mist het netwerk van de makelaar, al boeit dat niet meer nu je funda hebt. Voordeel van zelf verkopen (wij hebben gekocht van een zelfverkoper) is dat je alle ins weet en enthousiasme over huis en omgeving goed kan overbrengen. En het scheelt een hoop geld.

De makelaar die het einde van het proces afhandelen bij zelf verkopen heb je overigens geen zak aan. In ons geval heeft onze aankoopmakelaar het verkoopproces overgenomen en geheel naar onze hand gedraaid. Die mensen hadden makkelijk een paar k meer kunnen krijgen voor het huis en het koopcontract was geheel in ons (de kopers) voordeel opgezet en de verkopers hebben alles geaccepteerd en die kerel van die zelfverkoop toko heeft nergens ingegrepen.

Het is dus wel verstandig scherp te zijn en indien nodig die zelfverkoop-makelaar op zijn plichten te wijzen. Er zit amper marge op dat product, dus die mannen willen vooral snel het huis doorschuiven en dat is niet altijd in het belang van de verkoper.
  maandag 20 januari 2014 @ 12:46:11 #5
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135714302
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2014 12:37 schreef valentijn101 het volgende:
Ik heb mijn eerst huis te koop gezet op speurders. Er heeft een koppel gereageerd. En die hebben het gekocht voor ¤2500,- meer als ik in mijn hoofd had :) gewoon proberen dus
Interessant, als je je huidige woning verkoopt voor ¤2500, zeg het dan ff, dan koop ik hem gelijk. Ik betaal contant. 😄
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  maandag 20 januari 2014 @ 12:51:35 #6
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_135714428
De enige reden voor mij om destijds een makelaar in de arm te nemen was dat ik geen trek had in zelf de rondleidingen te doen, vooral ook vanwege de emotionele band die ik had met het te verkopen huis (moest verkopen wegens scheiding :( ).

Verder kun je, als je je een beetje inleest (bijvoorbeeld via de site van VEH), eigenlijk alles wel zelf. Een standaard koopcontract met daarin de noodzakelijke ontbindende voorwaarden is te downloaden via VEH. Maar misschien heb ik als jurist hier makkelijk praten, kan me zo voorstellen dat veel mensen toch liever de 'zekerheid' hebben van via een makelaar verkopen. Let er dan wel op, zoals bleiblei ook al zegt, dat die makelaar waar levert voor zijn geld. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  maandag 20 januari 2014 @ 13:02:17 #7
36431 bleiblei
pi_135714757
Nou, ik bedoel vooral de makelaar die zelfverkopen.nl je toewijst. Een gewone makelaar heb je doorgaans behoorlijk intensief contact mee, bij zo een zelfverkopen.nl makelaar die je toegewezen krijgt voor de laatste puntjes op de i heb ik zoals beschreven minder positieve ervaring als je wat naïef dat traject in gaat met als enige doel wat euro's te besparen.
pi_135714803
Het probleem is: Funda. Zonder NVM makelaar krijg je daar geen volledige advertentie. Wij hebben enkele jaren geleden eerst geprobeerd zelf ons huis te verkopen (ook te koop gezet op diverse sites, waaronder jaap.nl). Wel wat reactie gehad, maar je bereikt lang niet zoveel potentiele kopers als via Funda.

En je hebt idd van die "zelf verkopen" makelaars, die wel aangesloten zijn bij de NVM, maar die doen precies het omgekeerde van wat je eigenlijk zou willen: niet de rondleidingen, foto's, brochures, etc, maar wel de onderhandelingen... (tenminste, zo was dat een jaar of 4 terug)
  maandag 20 januari 2014 @ 13:56:21 #9
323439 HetKlusKonijn
pi_135716848
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 13:02 schreef bleiblei het volgende:
Nou, ik bedoel vooral de makelaar die zelfverkopen.nl je toewijst. Een gewone makelaar heb je doorgaans behoorlijk intensief contact mee, bij zo een zelfverkopen.nl makelaar die je toegewezen krijgt voor de laatste puntjes op de i heb ik zoals beschreven minder positieve ervaring als je wat naïef dat traject in gaat met als enige doel wat euro's te besparen.
Ik had dus een makelaar voor het héle traject, en helaas bleek ook die, ondanks intensief contact, op een bepaald moment een behoorlijk ernstige fout te hebben gemaakt (datum overdracht op verzoek van kopers vervroegd, zonder de verkoper - ik dus - te informeren :') ).

Zo'n laatste puntjes op de i-makelaar lijkt me inderdaad overbodig, tenzij je om wat voor reden dan ook contracten-vrees hebt.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_135717302
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 12:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:
De enige reden voor mij om destijds een makelaar in de arm te nemen was dat ik geen trek had in zelf de rondleidingen te doen, vooral ook vanwege de emotionele band die ik had met het te verkopen huis (moest verkopen wegens scheiding :( ).

Verder kun je, als je je een beetje inleest (bijvoorbeeld via de site van VEH), eigenlijk alles wel zelf. Een standaard koopcontract met daarin de noodzakelijke ontbindende voorwaarden is te downloaden via VEH. Maar misschien heb ik als jurist hier makkelijk praten, kan me zo voorstellen dat veel mensen toch liever de 'zekerheid' hebben van via een makelaar verkopen. Let er dan wel op, zoals bleiblei ook al zegt, dat die makelaar waar levert voor zijn geld. ;)
Mede jurist hier vandaar dat ik wat zelf durf te doen :)

Overiegns ben je bij onderhandelen zelf toch de baas?
Jij bepaalt en de makelaar voert uit.
  maandag 20 januari 2014 @ 14:10:47 #11
323439 HetKlusKonijn
pi_135717409
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:07 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Mede jruist hier vandaar dat ik wat zelf durf te doen :)
Dan moet de contractuele afhandeling inderdaad een simpel klusje zijn, tenzij er sprake is van wat specialere omstandigheden (erfdienstbaarheden, erfpacht, e.d.) waar je expertise wellicht net niet ligt - maar dat kun je uiteraard ook zelf uitzoeken. :)
pi_135717454
quote:
15s.gif Op maandag 20 januari 2014 13:03 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Het probleem is: Funda. Zonder NVM makelaar krijg je daar geen volledige advertentie. Wij hebben enkele jaren geleden eerst geprobeerd zelf ons huis te verkopen (ook te koop gezet op diverse sites, waaronder jaap.nl). Wel wat reactie gehad, maar je bereikt lang niet zoveel potentiele kopers als via Funda.

En je hebt idd van die "zelf verkopen" makelaars, die wel aangesloten zijn bij de NVM, maar die doen precies het omgekeerde van wat je eigenlijk zou willen: niet de rondleidingen, foto's, brochures, etc, maar wel de onderhandelingen... (tenminste, zo was dat een jaar of 4 terug)
Inderdaad de enige reden dat ik een makelaar wil is voor een waardebepaling en Funda.
Zelf kan ik natuurlijk de plank geheel mis slaan qua waarde en funda kun je zelf niet adverteren.
Overigens ben ik wel van plan ook zelf een website te gaan bouwen en daar foto's enzovoorts op te zetten.
  maandag 20 januari 2014 @ 14:26:38 #13
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_135718008
Oh, wat hier nog niet genoemd is: je kan tegen betaling ook je huis aanbieden op marktplaats (ed). Mijn tip: niet doen. Zo'n advertenties levert je 10-talle reacties per week op: van makelaars die je huis wel voor je willen verkopen -O-
  maandag 20 januari 2014 @ 14:30:27 #14
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_135718140
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:10 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Dan moet de contractuele afhandeling inderdaad een simpel klusje zijn, tenzij er sprake is van wat specialere omstandigheden (erfdienstbaarheden, erfpacht, e.d.) waar je expertise wellicht net niet ligt - maar dat kun je uiteraard ook zelf uitzoeken. :)
Vereniging Eigen Huis heeft standaardcontracten die je als basis kan gebruiken. Dus als je idd geen gekke omstandigheden hebt, kun je practisch met een goed standaard koopcontract af.
  maandag 20 januari 2014 @ 14:31:45 #15
323439 HetKlusKonijn
pi_135718179
quote:
14s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:30 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]

Vereniging Eigen Huis heeft standaardcontracten die je als basis kan gebruiken. Dus als je idd geen gekke omstandigheden hebt, kun je practisch met een goed standaard koopcontract af.
Klopt, had ik al vermeld in een van mijn eerdere posts. ;)

Als ik me niet vergis kun je trouwens ook je contract nog door hun laten checken op eventuele fouten (juridische ledenservice). :)
  maandag 20 januari 2014 @ 14:34:05 #16
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_135718254
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:31 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Klopt, had ik al vermeld in een van mijn eerdere posts. ;)
Oeps, sorry! :@
pi_135718273
quote:
14s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:30 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]

Of ik pak mijn eigen koopcontract en typ dat over :)
pi_135718835
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:07 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Mede jurist hier vandaar dat ik wat zelf durf te doen :)

Overiegns ben je bij onderhandelen zelf toch de baas?
Jij bepaalt en de makelaar voert uit.
Is dat ook niet de taak van een notaris, die contracten in orde te krijgen?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  maandag 20 januari 2014 @ 15:01:10 #19
323439 HetKlusKonijn
pi_135719411
quote:
5s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:48 schreef trancethrust het volgende:

[..]

In de praktijk doet z'n secretaresse dat. Nou zou die zomaar ook jurist kunnen zijn (jawel... ervaring mee ;) ), maar het lijkt me handiger om er zelf al voor te zorgen dat je papierwerk in orde is. ;)
  maandag 20 januari 2014 @ 16:19:09 #20
36431 bleiblei
pi_135722702
quote:

[..]

Die kijkt op zijn hoogst of het juridisch correct is, niet alsof de ene partij de ander juridisch correct naait :P .
Al is dat natuurlijk relatief. In ons contract is iig. alle voorwaardes waar de kopende partij aan moet voldoen (bedenktijd, aanbetaling, boeteclausules etc.) eruit gehaald en wat het juridisch nog steeds correct. Maar wel stukken gunstiger voor ons.
  maandag 20 januari 2014 @ 16:22:41 #21
36431 bleiblei
pi_135722857
Wat dat betreft is al dat notarieel geneuzel wel het meest overgewaardeerde beroep dat je kan verzinnen. We hebben bij de aankoop van grond echt gigantisch veel gezeik gehad over erfgrenzen, overpadrechten, kadasters, juridische uitzonderingen etc. en die man deed niets. Behalve aan het einde van het verhaal nog ff melden dat er nog een paar 100 euro bovenop de transactie kwam omdat ie een bijzondere notariële kostenpost vergeten was :r .
  maandag 20 januari 2014 @ 16:29:56 #22
323439 HetKlusKonijn
pi_135723185
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 16:22 schreef bleiblei het volgende:
Wat dat betreft is al dat notarieel geneuzel wel het meest overgewaardeerde beroep dat je kan verzinnen. We hebben bij de aankoop van grond echt gigantisch veel gezeik gehad over erfgrenzen, overpadrechten, kadasters, juridische uitzonderingen etc. en die man deed niets. Behalve aan het einde van het verhaal nog ff melden dat er nog een paar 100 euro bovenop de transactie kwam omdat ie een bijzondere notariële kostenpost vergeten was :r .
Notariskantoren behalen het grootste gedeelte van hun omzet uit het passeren van koopaktes inderdaad, en het merendeel van die koopaktes betreft standaardcontracten - een klusje wat de eerste de beste administratief medewerker ook kan doen (en vaak ook daadwerkelijk doet) maar dan voor een veel lager tarief... maar de klant mag wel de volle mep betalen.
pi_135725165
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 16:29 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Notariskantoren behalen het grootste gedeelte van hun omzet uit het passeren van koopaktes inderdaad, en het merendeel van die koopaktes betreft standaardcontracten - een klusje wat de eerste de beste administratief medewerker ook kan doen (en vaak ook daadwerkelijk doet) maar dan voor een veel lager tarief... maar de klant mag wel de volle mep betalen.
En dit, doehetzelfnotaris.nl kan ik iedereen aanraden :Y
quote:

[..]

Jahoor, dat klopt maar beroepsdeformatie enzo ;)

Overigens kwam een kennis met de opmerking "ik koop alleen als er een makelaar bij is, dat voelt vertrouwder".
Ik denk dat best veel mensen dit denken.
  maandag 20 januari 2014 @ 17:29:24 #24
323439 HetKlusKonijn
pi_135725530
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 17:18 schreef Ml-etje het volgende:
Overigens kwam een kennis met de opmerking "ik koop alleen als er een makelaar bij is, dat voelt vertrouwder".
Ik denk dat best veel mensen dit denken.
Wat bedoelde die kennis precies, dat ze altijd een aankoopmakelaar in de arm zou nemen, of dat er überhaupt een makelaar bij het (ver)koopproces is betrokken?

Hmm. Ik vraag me af of die kennis wel helemaal door heeft wat een makelaar precies doet. Ook mèt een makelaar kun je prima een kat-in-de-zak kopen als je niet oplet...
pi_135725737
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 17:29 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Wat bedoelde die kennis precies, dat ze altijd een aankoopmakelaar in de arm zou nemen, of dat er überhaupt een makelaar bij het (ver)koopproces is betrokken?

Hmm. Ik vraag me af of die kennis wel helemaal door heeft wat een makelaar precies doet. Ook mèt een makelaar kun je prima een kat-in-de-zak kopen als je niet oplet...
Dat er een makelaar bij het proces betrokken is.
Jij en ik weten dat een makelaar niets toevoegd juridisch gezien maar weet iedereen dat vraag ik me nu af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')