Tja.. Als we uit moeten gaan van jou mening komen we ook weinig verder.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 00:37 schreef Straatcommando. het volgende:
Tja.. Als we al uit moeten gaan van een pluim uit het nooroosten met een control die van het padje is..
Krijgen we dan toch winter?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 07:49 schreef Dven het volgende:
Nee, zelfs de control geeft zich gewonnen!
[ afbeelding ]
Wie weetquote:
Ben ik ff blij dat ik zo in t vliegtuig stapquote:Op zaterdag 18 januari 2014 07:49 schreef Dven het volgende:
[ afbeelding ]
Vorige 3 keer dat er een winterprik zou komen gebeurde er ook niets. Onzekerheid is nog tamelijk groot en ik denk eigenlijk dat alleen de temperatuur wat daalt en er geen serieus sneeuwgeweld kom.quote:
De control en oper zijn het betrouwbaarst alleen is er een maar. Er lopen 50 lijnen en als die bij elkaar in de buurt blijven is dat een waarschijnlijke richting qua temperatuur. Halverwege 22 / 23 januari zie je dat de groene lijnen steeds meer zich verspreiden. Dat betekend dan dus een hoge onzekerheid wat de temperatuur gaat doen.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 10:17 schreef dick_laurent het volgende:
Ok, wederom... ik ben een leek. Maar welke lijn is nu het meest "betrouwbaar" in zo'n grafiek als hierboven?
Want ik zie een rood/paarse lijn die uiteindelijk steeds vrij normale wintertemps geeft van tussen 0 en +5 graden, maar tegelijkertijd duikt de blauwe lijn enorm omlaag en als die lijn dus gelijk zou hebben gaat het snachts rond de -10 worden?
Het gemiddelde. De stippellijnquote:Op zaterdag 18 januari 2014 10:17 schreef dick_laurent het volgende:
Ok, wederom... ik ben een leek. Maar welke lijn is nu het meest "betrouwbaar" in zo'n grafiek als hierboven?
Want ik zie een rood/paarse lijn die uiteindelijk steeds vrij normale wintertemps geeft van tussen 0 en +5 graden, maar tegelijkertijd duikt de blauwe lijn enorm omlaag en als die lijn dus gelijk zou hebben gaat het snachts rond de -10 worden?
Dat is nog eens een verandering, hier -12 overdag de hele week.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 08:38 schreef Dven het volgende:
[..]
Wie weet![]()
Hier deze dagen nog zo'n 16 á 17 graden. Volgende week temperaturen rond het vriespunt en sneeuw
De control is juist niet betrouwbaar. En hoe verder deze afwijkt van de oper des te onbetrouwbaarder.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 10:20 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
De control en oper zijn het betrouwbaarst alleen is er een maar. Er lopen 50 lijnen en als die bij elkaar in de buurt blijven is dat een waarschijnlijke richting qua temperatuur. Halverwege 22 / 23 januari zie je dat de groene lijnen steeds meer zich verspreiden. Dat betekend dan dus een hoge onzekerheid wat de temperatuur gaat doen.
Goffer dacht ik het eindelijk te begrijpen.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:16 schreef pfaf het volgende:
[..]
De control is juist niet betrouwbaar. En hoe verder deze afwijkt van de oper des te onbetrouwbaarder.
De control is gewoon één van de 50(?) leden, die uitgaat van dezelfde situatie als de oper. In een ideale situatie liggen de controle en oper dus op elkaar, want dat geeft aan dat de leden een 'betrouwbare' berekening uitvoeren. Als de control zoals nu een compleet verschillende situatie oplevert geeft dat aan dat niet alleen de randvoorwaarden gevoelig zijn (een spreiding in leden geeft dit aan), maar zelfs een andere berekeningsmethodiek/fijnheid al invloed heeft op de uitkomst. M.a.w de hele pluim is nutteloos vanaf het punt dat de control en oper niet consistent zijn.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:18 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Goffer dacht ik het eindelijk te begrijpen.
Het moment dat de control onder nul duikt, staat daar niet op. In de 15-daagse van vanochtend gaat hij nog steeds voor -10...quote:Op zaterdag 18 januari 2014 07:49 schreef Dven het volgende:
[ afbeelding ]
Dat is nog eens verhelderend.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:26 schreef pfaf het volgende:
[..]
De control is gewoon één van de 50(?) leden, die uitgaat van dezelfde situatie als de oper. In een ideale situatie liggen de controle en oper dus op elkaar, want dat geeft aan dat de leden een 'betrouwbare' berekening uitvoeren. Als de control zoals nu een compleet verschillende situatie oplevert geeft dat aan dat niet alleen de randvoorwaarden gevoelig zijn (een spreiding in leden geeft dit aan), maar zelfs een andere berekeningsmethodiek/fijnheid al invloed heeft op de uitkomst. M.a.w de hele pluim is nutteloos vanaf het punt dat de control en oper niet consistent zijn.
Bedankt, dat komt overeen met wat ik van modellering weet. Nu vallen die pluim-puzzelstukjes ook voor mij inelkaar.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:26 schreef pfaf het volgende:
[..]
De control is gewoon één van de 50(?) leden, die uitgaat van dezelfde situatie als de oper. In een ideale situatie liggen de controle en oper dus op elkaar, want dat geeft aan dat de leden een 'betrouwbare' berekening uitvoeren. Als de control zoals nu een compleet verschillende situatie oplevert geeft dat aan dat niet alleen de randvoorwaarden gevoelig zijn (een spreiding in leden geeft dit aan), maar zelfs een andere berekeningsmethodiek/fijnheid al invloed heeft op de uitkomst. M.a.w de hele pluim is nutteloos vanaf het punt dat de control en oper niet consistent zijn.
We zijn thuis dus laat hem maar komen.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:41 schreef Lemans24 het volgende:
De straalstroom belde. Hij wil eind volgende week weer eens deze kant op komen. 23 januari OK voor jullie?
Nee, laat nou maar, nu wil ik lente. Ik heb al katjes aan bomen zien hangen en laatst zag ik zelfs madeliefjes in het gras.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:41 schreef Lemans24 het volgende:
De straalstroom belde. Hij wil eind volgende week weer eens deze kant op komen. 23 januari OK voor jullie?
???? Het is al de hele dag stralend weer met een knalblauwe lucht! (In Midden-Limburg).quote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:30 schreef Fred0w het volgende:
Nog geen zon gezien vandaag jullie wel?
Net even een rondje gedaan buiten, grijs en grauw.
[ afbeelding ]
Hier in Twente heb ik nog geen wolk gezien. -1 van jouw weer dus.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:30 schreef Fred0w het volgende:
Nog geen zon gezien vandaag jullie wel?
Net even een rondje gedaan buiten, grijs en grauw.
[ afbeelding ]
Maart roert zijn staart.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:36 schreef Lemans24 het volgende:
Het wordt langzaam kouder, februari wordt niet zoals januari, ben ik bang. Net boven nul en grijs, als ik iets moet zeggen.
Vlak voordat de zon in Twente echt doorbrak vanochtend was er een erg mooie lucht te zienquote:Op zaterdag 18 januari 2014 14:33 schreef pfaf het volgende:
[..]
Hier in Twente heb ik nog geen wolk gezien. -1 van jouw weer dus.
Heb je ook een kaartje van het sneeuwdek later die dag? Volgens mij was dat die helse dag dat ik voor het eerst naar de uni ging in Nijmegen en ik tot m'n enkels in de sneeuw op zoek ging naar het juiste gebouwquote:Op zaterdag 18 januari 2014 15:15 schreef Fred0w het volgende:
Zelfs in maart kan het nog sneeuwen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In Utrecht was het wat natte drap, zoals je ziet. Verder dan het noorden kwan het niet. Wel extreem veel daar!quote:Op zaterdag 18 januari 2014 15:15 schreef Fred0w het volgende:
Zelfs in maart kan het nog sneeuwen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 18 januari 2014 15:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Heb je ook een kaartje van het sneeuwdek later die dag? Volgens mij was dat die helse dag dat ik voor het eerst naar de uni ging in Nijmegen en ik tot m'n enkels in de sneeuw op zoek ging naar het juiste gebouw
Dat heb ik ook. Het zijn donkere dagen.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 16:15 schreef dick_laurent het volgende:
Ik had mn zonnebril wel nodig net tijdens autorijles hier in Utrecht 8)
Winter duurt mij sowieso veel te lang. Ik ben dan ook geen kou en sneeuwliefhebber, maar als je je bedenkt dat het toch mooi dik 3 maanden achter elkaar voor 5 uur smiddags al donker is, dan denk ik rond februari altijd van, leeeeeeente kom snel, please!
Ja, ik ook. Helaas is er geen plek op aarde waar het wat dat betreft goed is. In de tropen, oo sommige plekken, iedere dag om 17:00 donker (bv Oost Java), als je geluk hebt iedere dag om 19:00 (bv West Maleisië). In onze streken 's zomers 22:00, 's winters 16:30 en verder naar het oosten of noorden nog een tikje extremer.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 17:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat heb ik ook. Het zijn donkere dagen.
De straalstroom is ook de veroorzaker van lente.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 13:19 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nee, laat nou maar, nu wil ik lente. Ik heb al katjes aan bomen zien hangen en laatst zag ik zelfs madeliefjes in het gras.
Anderzijds heeft het ook zn charme.....vooral zo begin februari dat het je echt begint op te vallen van, hey....het blijft langer licht! En dan in maart als de eerste zonnige dagen met temperaturen van rond de 15 graden zich aandienen, en je voelt dat de zon weer echt kracht begint te krijgen. Die lente-kriebel die je dan voelt, ja 't klinkt een beetje gayquote:Op zaterdag 18 januari 2014 17:45 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ja, ik ook. Helaas is er geen plek op aarde waar het wat dat betreft goed is. In de tropen, oo sommige plekken, iedere dag om 17:00 donker (bv Oost Java), als je geluk hebt iedere dag om 19:00 (bv West Maleisië). In onze streken 's zomers 22:00, 's winters 16:30 en verder naar het oosten of noorden nog een tikje extremer.
Werd het maar ergens altijd om 21:00 donker. (bestaat zo'n plek niet in China, met z'n gebrek aan tijdzones?)
Kloptquote:Op zaterdag 18 januari 2014 17:52 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Anderzijds heeft het ook zn charme.....vooral zo begin februari dat het je echt begint op te vallen van, hey....het blijft langer licht! En dan in maart als de eerste zonnige dagen met temperaturen van rond de 15 graden zich aandienen, en je voelt dat de zon weer echt kracht begint te krijgen. Die lente-kriebel die je dan voelt, ja 't klinkt een beetje gaymaar ik vind dat echt magisch altijd.
Dit ^^quote:Op zaterdag 18 januari 2014 17:55 schreef Lemans24 het volgende:
Het is al 14,5 geweest, we zijn verwend... Nu moeten we twee maanden wachten, op die extra graad, pffff.
Je bent langs mij gereden man, had je niet even kunnen zwaaien?quote:Op zaterdag 18 januari 2014 18:36 schreef Koelkastje het volgende:
Vandaag eens een rondje gemaakt met de camera op het dashboard!
En dit is dan 1 van de posts uit een draadje waarin ze elkaar tegen de haren in strijkenquote:Winterkaartengestapo weer op dreef?
Bericht van: Justin (Zoetermeer), vandaag @ 18:10
Verstuur een e-mail Verstuur een prive-bericht Bekijk profiel
+ Voeg dit bericht toe als favoriet
+ Abonneer op draad
+ Rapporteer als ongepast
+ Dit interesseert mij
Ongelofelijk wat een bekrompen figuren zeg. Kaarten zijn gewoon ongunstig, maar die mogen niet geplaatst worden?
Nee, je ogen sluiten en jezelf wijsmaken dat het winter wordt is verstandig.
Krijg er bijna een maagzweer van.
Ik heb een Xperia Z, 5 inch scherm en nog moet ik inzoomen en turen om er wijs van te worden. Het is ook onmogelijk om een draadje aan te tikken..quote:Op zaterdag 18 januari 2014 18:59 schreef Lemans24 het volgende:
En op mobiel raak je de draad letterlijk kwijt.
Heerlijk. En gelijk ook meer zin in seks, net als het vrouwtje!quote:Op zaterdag 18 januari 2014 17:52 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Anderzijds heeft het ook zn charme.....vooral zo begin februari dat het je echt begint op te vallen van, hey....het blijft langer licht! En dan in maart als de eerste zonnige dagen met temperaturen van rond de 15 graden zich aandienen, en je voelt dat de zon weer echt kracht begint te krijgen. Die lente-kriebel die je dan voelt, ja 't klinkt een beetje gaymaar ik vind dat echt magisch altijd.
Haha, volgende keer zwaai ik welquote:Op zaterdag 18 januari 2014 18:50 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Je bent langs mij gereden man, had je niet even kunnen zwaaien?
twitter:weermanreinier twitterde op zaterdag 18-01-2014 om 20:00:51ECMWF probeert toch nog even winter uit de hoge hoed te toveren. Vooral na volgend (!) weekend even de kou in? #nogergonzeker reageer retweet
ECMWF komt nu ook maandag al met kans op sneeuw voor het (Noord)Oosten. Ik wil best ingesneeuwd raken in Londen komende vrijdag en ja ik weet dat dit never nooit zal gebeuren.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 22:28 schreef Straatcommando. het volgende:
Westercirculatie op komst?
[ afbeelding ]
Volgens mij is het vrij zeker dat het noordoosten een winterprik gaat krijgen hoorquote:Op zaterdag 18 januari 2014 22:39 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
ECMWF komt nu ook maandag al met kans op sneeuw voor het (Noord)Oosten. Ik wil best ingesneeuwd raken in Londen komende vrijdag en ja ik weet dat dit never nooit zal gebeuren.
Blij dat de nadruk, zelfs in de fictie, op 'even' ligt.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 20:01 schreef ZaZoe het volgende:
twitter:weermanreinier twitterde op zaterdag 18-01-2014 om 20:00:51ECMWF probeert toch nog even winter uit de hoge hoed te toveren. Vooral na volgend (!) weekend even de kou in? #nogergonzeker reageer retweet
Ik had hem gebeld hèquote:
En tussen al die ruzies en winterkaarten door blijft KNMI gewoon lekker degelijk de vooruitzichten publiceren zonder al te veel toeters en bellen. Ik heb ze nog niet op gekke dingen kunnen betrappenquote:zaterdag 25 januari tot en met zaterdag 01 februari
Waarschijnlijk houdt het wisselvallige weer aan. De temperaturen liggen meest rond de normale waarde voor deze tijd van het jaar.
Het KNMI is, ondanks de kritiek, zo slecht nog nietquote:Op zondag 19 januari 2014 01:27 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
En tussen al die ruzies en winterkaarten door blijft KNMI gewoon lekker degelijk de vooruitzichten publiceren zonder al te veel toeters en bellen. Ik heb ze nog niet op gekke dingen kunnen betrappen.
Meestal doen de commerciëlen het ook maar op de gok voor de sensatie. Het KNMI wacht gewoon netjes af tot er meer zeker is. Al zijn ze af en toe echt op het laatste moment, maar dat zal wel door de kritiek in het verleden komen.quote:Op zondag 19 januari 2014 01:45 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Het KNMI is, ondanks de kritiek, zo slecht nog nietBehalve met storm en zo, dan zijn de commerciële bureaus er toch vaak eerder bij.
quote:Op zondag 19 januari 2014 01:48 schreef Lemans24 het volgende:
Dit is wel één van de meest bizarre kaarten die ik de laatste tijd heb gezien:
[ afbeelding ]
Diep winter in het noorden (-7 overdag!), heel normaal in het zuiden.
Als je een slee mee neemt kun je vanaf het Noorden zo richting Utrecht glijden.quote:Op zondag 19 januari 2014 01:51 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]Dat is wel een treinritje waard. Welke kant op is afhankelijk van de voorkeur qua weer
.
KNMI heeft ook gewoon verreweg de beste spullen. Meestal klopt hun voorspelling het beste. Veel beter dan Weeronline etc...quote:Op zondag 19 januari 2014 01:50 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Meestal doen de commerciëlen het ook maar op de gok voor de sensatie. Het KNMI wacht gewoon netjes af tot er meer zeker is. Al zijn ze af en toe echt op het laatste moment, maar dat zal wel door de kritiek in het verleden komen.
quote:Op zondag 19 januari 2014 11:29 schreef dick_laurent het volgende:
Vind 't juist een chille winter tot nu toe. Nul sneeuw en ijs-gedoe. Lekker makkelijk zo, gewoon de weg op kunnen gaan zonder bij elke stap uit te kijken dat je niet uitglijdt en je nek breekt. Ik vind dit een verademing ten opzichte vd eindeloze sneeuw en kou die we vorig jaar te verduren kregen.
quote:Op zondag 19 januari 2014 11:29 schreef dick_laurent het volgende:
Vind 't juist een chille winter tot nu toe. Nul sneeuw en ijs-gedoe. Lekker makkelijk zo, gewoon de weg op kunnen gaan zonder bij elke stap uit te kijken dat je niet uitglijdt en je nek breekt. Ik vind dit een verademing ten opzichte vd eindeloze sneeuw en kou die we vorig jaar te verduren kregen.
Niks mis met vrieskou. Overdag rond het vriespunt met een zonnetjequote:Op zondag 19 januari 2014 11:29 schreef dick_laurent het volgende:
Dat zonnetje is ook bij temperaturen rond het vriespunt niet gegarandeerd. Zoals hier aal vaker is gezegd: grijs met 0 graden of grijs met 5 graden, wat is het verschil?quote:Op zondag 19 januari 2014 11:49 schreef Skwish het volgende:
[..]
Niks mis met vrieskou. Overdag rond het vriespunt met een zonnetjeen 's nachts lichte tot matige vorst. Nu hebben we van dit natte en vochtige zeikweer.
Nee das waar maar een koufront gaat meestal gepaard met stromingen uit het oosten en dus ook vaak meer zonuren.quote:Op zondag 19 januari 2014 11:56 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat zonnetje is ook bij temperaturen rond het vriespunt niet gegarandeerd. Zoals hier aal vaker is gezegd: grijs met 0 graden of grijs met 5 graden, wat is het verschil?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |